eitaa logo
محفل شعر قند پارسی
320 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
350 ویدیو
96 فایل
ارتباط با ادمین‌های کانال : محمد محمدی‌رابع @shiraz_wound ارسال شعر ‌و مطلب : حسین کیوانی @h_keyvani
مشاهده در ایتا
دانلود
«شعر مقاومت در دهه‌های چهل و پنجاه» در شعر شاعران جریان مقاومت عصر پهلوی که عمدتاً گرایش سیاسی دارند، هرچه از دهۀ 40 به دوران سقوط سلطنت نزدیک می‌شویم، استفاده از نمادهای شخصی، منفرد و غیرتکراری کاهش می‌یابد و زبان به‌سمت نمادگراییِ تکرارشونده و قابل‌فهم سوق می‌یابد و بر میزان توجه به مخاطب عام و کمی شاعرانگی در سروده‌ها افزوده می‌شود. با درنظرگرفتن سیر تکامل این جریان در دهه‌های 40 و 50، شعر مقاومت را در سه گرایش اصلی زیر می‏‌توان طبقه‌بندی کرد: نخست: دورۀ رواج شعر سیاسی در دهۀ چهل و فعالیت ادبی شاعرانی چون: سیاوش کسرایی، اسماعیل شاهرودی، اسماعیل خویی، شفیعی کدکنی و نعمت میرزازاده. دو: دوران رواج شعر چریکی در سال‌های1347 تا1350و ظهور شاعرانی از قبیل: سلطان‌پور، شفیعی کدکنی، جعفر کوش‌آبادی، اسماعیل خویی، نعمت میرزازاده و علی موسوی گرمارودی. سه: رواج شعر سیاسی و مقاومت دهۀ 50 با محوریت شاعرانی چون: میرزازاده، گلسرخی، سلطان‌پور، موسوی گرمارودی، شفیعی، صفارزاده، کسرایی و خویی. (بنگرید به حسین پور چافی، جریان‌های شعری معاصر، ص ۳۴۱ تا ۳۴۵) در نگاهی اجمالی و بدون درنظرگرفتن تفاوت شاخه‌ها مختلف شعر مقاومت و شگردهایی که هریک از شاعران در پرداخت مفاهیم سیاسی و انقلابی در سروده‌های خود دارند؛ ویژگی‌های زبانی، ادبی و محتوایی اصلی این جریان را در موارد زیر می‌توان دسته‌بندی کرد: _ تغییر دستگاه واژگانی، استفاده از زبان ولحن حماسی و ورود واژگانی جدید به اشعار شاعران این جریان چون: جنگ، جهاد، جنگل، شهید، شقایق، گل، گلوله، تیر، تفنگ، خون، خنجر و... . _استفاده از قالب شعری نیمایی و شعر منثور، کمی توجه به عناصر موسیقایی و وجود ضعف موسیقایی در برخی اشعار. _گرایش به‌صراحت، کمرنگ شدن تخیل و تصویر، و نزدیکی بیان سروده‌ها به شعار. _ تعهد در برابر مسلک یا مکتب و همچنین گرایش از مخاطب خاص به‌سمت مردم و در نتیجه ضعف بنیان شاعرانگی در اشعار در مقایسه با دیگر جریان‌ها. _ تغییر در حوزۀ درون‌مایه‌ها و بن‌مایه‌ها و روی آوردن به مفاهیم و موضوعات جدید چون غرب‌ستیزی و دشمنی با امپریالیسم، اشاره به قیام‌ها و قهرمانان ملّی و مذهبی، تطبیق با انقلاب‌های مردمی دیگر ملل، دعوت به مقاومت، بیان رنج‌ها و سختی‌های تودۀ مردم، محکوم‌کردن هنر برای هنر و دفاع از هنر سیاسی و متعهد به خلق و اجتماع. _ تقسیم جریان شعر مقاومت به دوشاخۀ «شعر مذهبی» و «شعر خلقی و چپ‌گرا» متناسب با نگرش سیاسی و اجتماعی شاعران. در ادامه، بخش‏هایی از شعر «مجسمۀ آزادی» را می‌خوانیم. این شعر از دفتر «سحوری» سرودۀ نعمت میرزازاده است که نخستین‌بار در سال 1349 منتشر شده و می‏توان آن را نماینده‏ای از جریان شعر مقاومت متمایل به شاخۀ مذهبی دانست: ...بر تلّی از دلار ستاده است در دست مشعلی‏ش فروزان غولی خشن- به چهرۀ قدیسی- با مشعلی عظیم که با آن اعماق بیشۀ بولیوی را روشن کند ... بر تلّی از دلار ستاده است این پیکره مبشر آزادی است: آزادی ربودن آزادی هجوم. اینک هزار کشتی تاراج از چار سوی پهنۀ گیتی خشنودی فرشتۀ آزادی را -با ارمغان آنچه توان یافت- رو سوی این گرسنه روانند ای غول!‌ای مزور قدیس! ای مشعل! ای چراغ شب رهزنان دریایی! با باد شرق بر تو سرانجام می‌وزم. (تاریخ تحلیلی شعر نو، ج ۴، ص ۷۸) "از کتاب منشور دوم/ محمد مرادی ص ۸۹ و ۹۰" https://eitaa.com/mmparvizan
آغاز مهر فراموش شدنی نیست چرا که... ﺭﻭﺯ ﺍﻭﻝ ﺑﻤﻦ ﺁﻣﻮﺧﺖ ﻣﻌﻠﻢ” ﺁ ” ﺭﺍ ﺧﻮﻥ ﺩﻝ ﺧﻮﺭﺩ ﺑﺴﯽ ﺗﺎ ﮐﻪ ﻧﻮﺷﺘﻢ ” ﺑﺎ ” ﺭﺍ ﺩﺳﺖ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺩ ﺑﻪ ﺑﺎﻻ ﻭ ﺑﻪ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺁﻭﺭﺩ ﺗﺎ ﮐﻪ ﻣﻦ ﺑﺨﺶ ﮐﻨﻢ ﺑﺎﺑﺎ ﺭﺍ ﺯﻧﮓ ﻧﻘﺎﺷﯽ، ﻣﻦ ﺭﻧﮓ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﺴﺘﻢ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻣﻦ ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﺁﺑﯽ ﺑﮑﺸﻢ ﺩﺭﯾﺎ ﺭﺍ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﮔﻔﺖ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻫﺎﯼ ﺩﻡ ﺩﺳﺖ ﺗﺎ مراعات کنم ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺩﺭ ﺍﻣﻼ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﮔﻮ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺩﻫﻘﺎﻥ ﻓﺪﺍﮐﺎﺭ ﮐﻪ ﺑﻮﺩ ﺗﺎ ﮐﻪ ﺳﺮﻣﺸﻖ ﺩﻫﺪ ﺟﻤﻠﻪ ﯼ ﺧﻮﺑﯽ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺗﺎ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺯﻧﺪﮔﯿﻢ ﮐﺴﺮ ﮐﻨﻢ ﺳﺎﯾﻪ ﯼ ﺟﻬﻞ ﺑﺎ ﮐﻤﯽ ﺣﻮﺻﻠﻪ ﺁﻣﻮﺧﺖ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻣﻨﻬﺎ ﺭﺍ ﮔﻔﺖ ﺭﻭﺑﺎﻩ ﭘﻨﯿﺮ ﺍﺯ ﺩﻫﻦ ﺯﺍﻍ ﺭﺑﻮﺩ ﺗﺎ ﮐﻪ ﯾﺎﺩﻡ ﻧﺮﻭﺩ ﺣﻘﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﻧﯿﺎ ﺭﺍ گفت ” ﺁ ” ﺑﺮ ﺳﺮ ﺧﻮﺩ ﻧﯿﺰ ﮐﻼﻫﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﻋﺸﻖ ﺑﺎ ﺣﻮﺻﻠﻪ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﮐﻼﻩ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻣﺎ ﮐﻪ ﺁﻣﻮﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩﯾﻢ که: ﺑﺎﺑﺎ ﻧﺎﻥ ﺩﺍﺩ ﭘﺲ ﻧﺪﯾﺪﯾﻢ ﭼﺮﺍ ﺧﻮﻥ ﺩﻝ ﺑﺎﺑﺎ ﺭﺍ؟ ﺩﺭﺱ ﺩﻫﻘﺎﻥ ﻓﺪﺍﮐﺎﺭ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﺷﺪ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺑﺮد ﮐﻪ ﻣﺤﺘﺎﺝ ﮐﻨﺪ ﺩﺍﺭﺍ ﺭﺍ ﺷﻮﻫﺮ ﺳﺎﺭﺍ ﺷﯿﺎﺩ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﺍﺯ ﺁﺏ ﮐﺮﺩ ﭼﻮﻥ ﺷﺎﻡ ﺳﯿﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺳﺎﺭﺍ ﺭﺍ ﺑﻮﯼ ﻣﺮﮒ ﺁﻣﺪ ﻭ ﮐﺒﺮﯼ ﺑﻪ ﻣﺮﺍﺩﺵ ﻧﺮﺳﯿﺪ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﺭﻓﺖ ﮐﻪ ﺗﺴﻠﯿﻢ ﮐﻨﺪ ﮐﺒﺮﯼ ﺭﺍ ﮐﺎﺵ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻣﻌﻠﻢ ﻋﻮﺽ ﺭﻭﺑﻪ ﻭ ﺯﺍﻍ ﯾﺎﺩ ﻣﯽ ﺩﺍﺩ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺯﯾﺮﮐﯽ ﻓﺮﺩﺍ ﺭﺍ کاش ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺳﺮ ﺑﺎﺯﯼ ﻗﺎﯾﻢ باﺷﮏ ایست میداد بد و زشت همه دنیا را ﺍﻭ ﺑﻪ ﻣﺎ ﮔﺮﭼﻪ ﺍﻟﻔﺒﺎﯼ ﻣﺤﺒﺖ ﺁﻣﻮﺧﺖ ﻣﺎ ﻏﻠﻂ ﯾﺎﺩ ﮔﺮﻓﺘﯿﻢ ” ﺍﻟﻒ ” ﺗﺎ ” ﯾﺎ ” ﺭﺍ * آغاز مهر را به همه معلمان‌ گرامی و اساتید ارجمند که چراغ هدایت جامعه اند و به شاگردان قدر شناس آنان و همکلاسی های دانش پذیر ادوار مختلف که با علم اندوزی و اخلاقمندی، زحمات این ستاره های درخشان تعلیم و تربیت را پاس داشته و می دارند تبریک و تهنیت می گوئیم ‌*. 🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶
غلامرضا کافی: *💡نشست نقد و بررسی کتاب «معبر وصولی»* 🔰با حضور: سندی مومنی، نویسنده کتاب و سخنرانی غلامرضا کافی، هیئت علمی ادبیات و زبان فارسی و دبیر محفل ادبی قند پارسی، عبدالرضا قیصری شاعر و منتقد ادبی و حجت الاسلام محمدحسین انصاری نژاد، شاعر و دبیر علمی بیست و پنجمین کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت *📅زمان: چهارشنبه 5مهر ماه ساعت ۱۶ مکان: سالن کتابدار کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی شیراز* 🌐yun.ir/dtw8sd 🔊 @Farspl *💡نشست نقد و بررسی کتاب «معبر وصولی»* 🔰با حضور: سندی مومنی، نویسنده کتاب و سخنرانی غلامرضا کافی، هیئت علمی ادبیات و زبان فارسی و دبیر محفل ادبی قند پارسی، عبدالرضا قیصری شاعر و منتقد ادبی و حجت الاسلام محمدحسین انصاری نژاد، شاعر و دبیر علمی بیست و پنجمین کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت *📅زمان: چهارشنبه 5مهر ماه ساعت ۱۶ مکان: سالن کتابدار کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی شیراز* 🌐yun.ir/dtw8sd 🔊 @Farspl
هدایت شده از غلامرضا کافی
مسیح عصر (1).pdf
158.4K
آیین جشنواره مسیح عصر
هدایت شده از غلامرضا کافی
سلام دوستان🖐 عید بزرگ امامت امام زمان رو به شما عزیزان تبریک می‌گیم و از خدا میخوایم که امروز براتون اتفاقات خوبی بیوفته 🌈🌈🌈 اماااااااااااااا اتفاقی که منتظرش بودیم👈👈👈 🟢🟢جشنواره مسیح عصر🟢🟢 🌼🌼🌼یک جشنواره ویژه برای شمایی که دوست داشتی احساست رو نسبت به امام زمان نشون بدی ولی نمیدونستی چطوری 🥺🥺 اینجا موقعیت مناسبی هست که دست به قلم بشی و چند خط از احساست رو در قالب شعر به امام زمان بگی 🖋💌 مطمئن باش بعد از این نوشتن شعر قلبت آرووم تر میشه🤍 آیین جشنواره رو در قالب pdf براتون ارسال کردیم 😇 منتظر دیدن و شنیدن کارهای شما هستیم 🌹
هدایت شده از غلامرضا کافی
21.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️مراسم رونمایی از پوستر نخستین جشنواره دانشگاهی شعر مهدوی با عنوان "مسیح عصر" همزمان با آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد 🔸در این مراسم که با حضور هیات رئیسه دانشگاه ،معاون محترم فرهنگی و اعضای فعال کانون مهدویت برگزار شد، دکتر سید وحید حسینی رئیس محترم دانشگاه در خصوص توجه به مسئله مهدویت و اولویت آن در عصر حاضر سخنرانی نمودند ایشان توجه به مسئله مهدویت را جز وظایف اصلی برای تمامی ارادتمندان به ساحت مقدس امام زمان (عج) دانستند و توصیه نمودند این قبیل موضوعات با توجه و حساسیت بیشتری دنبال گردند . 🔸در ادامه معاون محترم فرهنگی دانشجویی توضیحاتی در خصوص برنامه ریزی و زمان بندی برگزاری این رویداد ارائه نمودند .و از تمامی جامعه دانشگاهی فارس در حوزه شعر مهدوی دعوت به مشارکت نمودند. 🔸لازم به ذکر است این برنامه با همت کانون مهدویت دانشجویی دانشگاه برگزار می گردد. ▫️ضمنا آخرین مهلت آثار جشنواره تا پایان آبان ماه ۱۴۰۲ اعلام گردیده است. ↶【به ما بپیوندید 】↷👇🏻👇🏻 🔗 ایتا | روبیکا | بله | سایت | مانا نما | مرکز فام | مرکز حلما | مرکز آیه 👉🏻@ghasedak_0121
هدایت شده از غلامرضا کافی
لطفا در گروه های دانشگاهی منتشر فرمایید.
ساعت انشاء بود و چنین گفت معلم با ما: بچه ها گوش کنید نظر من این است شهدا خورشیدند مرتضی گفت:شهید چون شقایق سرخ است دانش آموزی گفت : چون چراغی است که در خانه ی ما می سوزد و کسی دیگر گفت: آن درختی است که در باغچه ها می روید دیگری گفت: شهید داستانی است پر از حادثه و زیبایی مصطفی گفت : شهید مثل یک نمره ی بیست داخل دفتر قلب من و تو می ماند