4_5909263026585862657.mp3
7.28M
#نهجالبلاغهکتابزندگی
□حکمت دوازدهم؛
أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اکْتِسَابِ الاِْخْوَانِ، وَأَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَیَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ.
□ امام علی ع:
عاجزترین مردم کسى است که از به دست آوردن دوستان عاجز باشد و از او عاجزتر کسى است که دوستانى را که به دست آورده از دست بدهد.
{بهپویشروزییکحکمتبپیوندید}
🌸🌸🌸
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
بارمز یا زهرا وارد بشید👇🏻
@ghararemaa
─┅═ೋ❅🌹❅ೋ═┅─
قرارِما_تاخدا💞
□آیه های زندگی؛ و إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَینَهُما فَإِنْ بَغَت
.□□□
۱/
#تدبر؛
□وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَینَهُما...
□مسلمانان در برابر یكدیگر مسئولند و بی تفاوتی در برابر درگیریها پذیرفته نیست.
برگرفته ازتفسیر نور، ج9،
#حجرات_9
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
بارمز یا زهرا وارد بشید👇🏻
@ghararemaa
─┅═ೋ❅🌹❅ೋ═┅─
قرارِما_تاخدا💞
.□□□ ۱/ #تدبر؛ □وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَینَهُما... □مسلما
.□□□
۲/
#تدبر؛
□وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَینَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَی الْأُخْری فَقاتِلُوا الَّتی تَبْغی...
□گرچه اقتضای ایمان، دوری از نزاع و برخورد میان مؤمنان است، امّا مؤمنان، معصوم نیستند كه خطایی از آنها سرنزند و چه بسا گفتن جمله ای یا انجام كاری، موجب بروز درگیری میان آنان گردد.
بنابراین باید آماده بود تا در صورت بروز چنین برخوردهایی، ضمن خاموش كردن آتش فتنه، حقّ مظلوم پایمال نشود و چنان با ظالم برخورد شود كه دیگر تجاوزی تكرار نگردد.
در حدیث میخوانیم: برادر دینی خود را خواه ظالم باشد یا مظلوم، یاری كن. اگر مظلوم است، در گرفتن حقّ و اگر ظالم است، در جلوگیری وی از ظلم کردن.
همان منبع؛تفسیر نور، ج9
#حجرات_9
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
بارمز یا زهرا وارد بشید👇🏻
@ghararemaa
─┅═ೋ❅🌹❅ೋ═┅─
.□□□
۳/
#تدبر؛
□فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَی الْأُخْری فَقاتِلُوا الَّتی تَبْغی حَتَّی تَفیءَ إِلی أَمْرِ اللهِ
□درفراز اول آيه فرمود اگر دو گروه مسلمان با هم بجنگند، ورود بقیه به عنوان شخص ثالث در دفاع از مظلوم لازم است. وظیفه اولی گروه ثالث تلاش برای ایجاد صلح است؛ و در این فراز میفرماید:
اگر یكی از دو گروه درگیر، یاغیگری كرد، امّت اسلامی باید بر ضدّ او بسیج شود.
به تعبیر دیگر، برای برقراری امنیت و عدالت، حتّی اگر لازم شد باید مسلمانان یاغی كشته شوند. آری، خون یاغی [بعد از اینکه حق بر او آشکار شد و باز نپذیرفت] ارزش ندارد (تفسیر نور، ج9، ص178).
این همان منطقی است که مبنای تمام جنگهای امیرالمومنین ع بوده است.
#حجرات_9
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
بارمز یا زهرا وارد بشید👇🏻
@ghararemaa
─┅═ೋ❅🌹❅ೋ═┅─
□□□
۴/
#تدبر؛
□در این آیه، دو بار سخن از برقراری صلح میان مردم به میان آمده است؛ اولی بدون قید «بالعدل» و دومی با آن. چرا؟
□چهبسا دومی در مقام جمع بندی باشد؛ چرا که اثبات شیء نفی ما عدا نمیکند.
□ شاید میخواهد بیان کند که در مرحلهی درگیری كه متجاوز معلوم نیست، باید تلاش برای خاموش كردن اصل فتنه و ایجاد صلح باشد، ولی در مرحلهی بعد كه متجاوز و یاغی شناخته شد، صلح باید در سمت و سوی دفاع از مظلوم و گرفتن حقّ او از ظالم باشد. (تفسیر نور، ج9، مفاتیح الغیب، ج28،
■چرا بعد از اینکه به «اصلاح به عدل» دستور داد دوباره کلمه «اقسطوا» (قسط و عدالت بورزید) را تکرار کرد؟
□ هر كجا طوفان غرائز و غضب و لغزشگاه خطرناكی بود، سفارشات پیدرپی لازم است. بِالْعَدْلِ، أَقْسِطُوا... یحِبُّ الْمُقْسِطِینَ. (تفسیر نور، ج9،
□این از باب عطف مطلق بر مقید است برای تاکید بر آن؛یعنی ابتدا فرمود در صلح برقرار کردن جانب عدل را رعایت کنید؛بعد از باب تاکید توصیهای کلی کرد که اساسا در همه چیز عدل و قسط را رعایت کنید؛
چنانکه عبارت اخیر (خداوند اهل قسط و عدل را دوست دارد) تاکیدی بر «اقسطوا» است. المیزان، ج18،
مفاتیح الغیب، ج28،
□شاید با توجه به جمله بعدی (ان الله یحب المقسطین)بر قسط تاکید کرد که بفهماند صلح دادن دو طرف جنگ بدون برقراری عدالت، محبوب خداوند نیست. (تفسیر نور، ج9، ص179).
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
بارمز یا زهرا وارد بشید👇🏻
@ghararemaa
─┅═ೋ❅🌹❅ೋ═┅─
قرارِما_تاخدا💞
□□□ ۴/ #تدبر؛ □در این آیه، دو بار سخن از برقراری صلح میان مردم به میان آمده است؛ اولی بدون قید «بال
□□□
۵/نکته آخر ؛
#بدانیمکه؛
✍🏻این آیه، آیهاى است که براى تلاوتش دو دست قطع شد!
■در ماجراى جنگ جمل، هر چند حضرت علىع مخالفان را از برپاکردن جنگ نهى فرمود، امّا طرفداران عایشه گوش ندادند و حضرت به خداوند شکایت کرد که مردم نافرمانى مى کنند. آنگاه قرآن را به دست گرفت و فرمود: کیست که آیه «و ان طائفتان من المؤمنین...» را براى مردم بخواند؟
■شخصى به نام مسلم مجاشع گفت: من این آیه را با صداى بلند مىخوانم. امام فرمود: دستان تو را قطع و تو را شهید خواهند کرد. گفت: «هذا قلیلٌ فى ذاتِ اللَّه» شهادت من در راه خدا چیزى نیست. آنگاه قرآن را به دست گرفت و در برابر لشگر عایشه ایستاد و مردم را به ایمان به خدا دعوت کرد تا شاید خونى ریخته نشود و جنگى صورت نگیرد، اما آنان بر او حمله کردند و دست راست او را قطع کردند، قرآن را به دست چپ گرفت، دست چپ او را نیز جدا کردند، قرآن را به دندان گرفت، سرانجام این تلاوت کننده قرآن را به شهادت رساندند. حضرت على ع بعد از شهادت او دستور حمله داد...
□آرى، ابتدا باید با استناد به قرآن، اتمام حجّت نمود و سپس شجاعانه تا آخرین نفس در راه هدف مبارزه کرد.
#عدالت؛
✍🏻در این آیه، سه بار سخن از برقرارى صلح و اصلاح میان مردم بر اساس عدالت به میان آمده است: «فاصلِحوا بینهما بالعَدل و اقسِطوا انّ اللَّه یحبّ المقسطین»
□اصولاً، آفرینش بر اساس حقّ وعدل است. «بالعَدلِ قامَت السّموات» و بعثت انبیا براى آن بوده است که مردم به عدالت قیام کنند. «لِیَقومَ النّاس بِالقِسط»
#مهم؛
در جوامع امروزى، تحقّق عدالت ملازم قانونمدارى و بىعدالتى مرادف قانون گریزى است. امّا کدام قانون؟ قانونى که ساخته دست بشرى همچون خودماست؟ قانونى که هر روز در حال تغییر و تحوّل است؟ قانونى که در آن منافع افراد و احزاب نهفته و برخاسته از افکار ناپخته و اطلاعات محدود و تحت تأثیر تهدیدها، تطمیعها و هوسهاى خود و دیگران وضع شده است؟ قانونى که قانونگذارش انواع قانون گریزىها دارد و خود به آن عمل نمىکند؟
آیا این قوانین مىتواند براى انسان قداست و کرامت داشته باشد و براى جامعه، عدالت و امنیّت را به ارمغان آورد؟
آنچه مىتواند صلح و عدالت را در جامعه حاکم سازد و از هرگونه خطا و نقص به دور باشد، قوانین الهى است که توسط پیامبران به بشر عرضه شده است. قوانینى که خالق انسان بر پایهى علم و حکمت و لطف بىنهایت وضع کرده و آورنده ی آن اوّلین عامل به آن است.
#التماسدعا🌷
کانالرابدوستانخودمعرفیبفرماییدودر ثوابنشرمطالب شریکباشید
@ghararemaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
□می رود دل به همانجا که تعلق دارد...
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
بارمز یا زهرا وارد بشید👇🏻
@ghararemaa
─┅═ೋ❅🌹❅ೋ═┅─
□□□☆□□□
☆ امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند:
■به دشمن شادمان بگو:
به هوش باشید؛
که مصیبتهای دنیا میچرخد.
(و نوبت شما هم میرسد)
دیوان امام علی علیهالسلام ص ۲۵۸
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
بارمز یا زهرا وارد بشید👇🏻
@ghararemaa
─┅═ೋ❅🌹❅ೋ═┅─
4_5888838086271440953.mp3
6.18M
■تا دری بسته شود باز بگو یا زهراااا{سلام الله علیها}....
@ghararemaa
■■■★■■■
🫀ریشهی پاکی دل…؟
آقا #امیرالمومنین علیهالسلام فرمود:
ریشه صلاح و پاکی دل، مشغول
داشتن آن به ذکر خداست.
غرر الحکم
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
بارمز یا زهرا وارد بشید👇🏻
@ghararemaa
─┅═ೋ❅🌹❅ೋ═┅─
□□□☆□□□
□یاد دارم که در ایام طفولیت متعبد بودمی و شب خیز و مولع زهد و پرهیز شبی در خدمت پدر رحمة الله علیه نشسته بودم و همه شب دیده بر هم نبسته و مصحف عزیز بر کنار گرفته و طایفه ای گرد ما خفته پدر را گفتم از اینان یکی سر بر نمیدارد که دوگانه ای بگزارد چنان خواب غفلت برده اند که گویی نخفته اند که مرده اند گفت جان پدر تو نیز اگر بخفتی به از آن که در پوستین خلق افتی.
نبیند مدعی جز خویشتن را
که دارد پرده پندار در پیش
گرت چشم خدا بینی ببخشند
نبینی هیچ کس عاجزتر از خویش!
●گلستان
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
بارمز یا زهرا وارد بشید👇🏻
@ghararemaa
─┅═ೋ❅🌹❅ೋ═┅─