#صحیفه_سجادیه_جامعه | ۷۶
『 #دعای هفتاد و شش – هنگامی که #روزی بر آن حضـرت تنگ میشد 』
࿐ྀུ༅࿇༅════════
⤶ اَللّٰهُمَّ إِنَّكَ ابْتَلَيْتَنَا فیٖ أَرْزَاقِنَا بِسُوءِ الظَّنِّ، وَ فیٖ آجَالِنَا بِطُولِ الْأَمَلِ، حَتَّى الْتَمَسْنَا أَرْزَاقَكَ مِنْ عِنْدِ الْمَرْزُوقِینَ، وَ طَمِعْنَا بِآمَالِنَا فیٖ أَعْمَارِ الْمُعَمَّرِينَ، فَصَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ.
خداوندا ما را در رزق و روزیمان به یقین نداشتـن و در مدّت زندگیمان به درازیِ آرزو آزمودی؛ تا جایی که روزیهای تو را، از روزی خوران خواستیم؛ و به آرزویمان نسبت به عمر طولانی، در عمر سالخوردگان طمع بستیم؛ پس بر محمّد و آل محمّد درود فرست.
وَ هَبْ لَنٰا يَقِيناً صَادِقاً تَكْفِينَا بِهِ مِنْ مَؤُونَةِ الطَّلَبِ، وَ أَلْهِمْنَا ثِقَةً خَالِصَةً تُعْفِينَا بِهٰا مِنْ شِدَّةِ النَّصَبِ،
و ما را یقینی راستین بخش که به سبب آن از مشقّت طلب روزی بینیازمان کنی و اطمینانی خالص به ما الهام کن تا به سبب آن از شدّت رنج و تعب نگاهمان داری.
وَ اجْعَلْ مٰا صَـرَّحْتَ بِهِ مِنْ عِدَتِكَ فیٖ وَحْيِكَ، وَ أَتْبَعْتَهُ مِنْ قَسَمِكَ فیٖ كِتَابِكَ قَاطِعاً لِاهْتِمَامِنَا بِالرِّزْقِ الَّذِي تَكَفَّلْتَ بِهِ، وَ حَسْماً لِلْاِشْتِغَالِ بِـمٰا ضَمِنْتَ الْكِفَايَةَ لَهُ،
و چنان کن که آنچه در قرآنت به روشنی و بی ابهام وعده دادهای و از پی آن وعده در کتابت سوگند یاد کردهای، ما را از دویدن دنبال آن رزقی که رساندنش را به ما عهدهدار شدهای، باز دارد؛ و مانع پریشانی خاطر ما نسبت به آنچه ضامن کفایتش شدهای، گردد.
فَقُلْتَ وَ قَوْلُكَ الْحَقُّ الْأَصْدَقُ، وَ أَقْسَمْتَ وَ قَسَمُكَ الْأَبَرُّ الْأَوْفیٰ: ﴿وَ فِی السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَ مٰا تُوعَدُونَ﴾.
پس چنین گفتهای و گفتۀ تو حق و راستترین گفتههاست و سوگند خوردهای و سوگندت عملی شدهترین سوگندها و سوگندی کامل و اجرایی ست: «و روزیِ شما و آنچه به شما وعده داده شده، در آسمان است».
ثُمَّ قُلْتَ: ﴿فَوَ رَبِّ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ مٰا أَنَّكُمْ تَنْطِقُونَ﴾.
سپس گفتی: «پس به پروردگار آسمان و زمین سوگند، موجود بودن روزی و آنچه به آن وعده داده شدهاید حق است، مانند آنکه شما سخن میگویید».
┅───────────
🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
#داستانهای_شگفت
۹۴ - دختر شش ماهه زنده می ماند و همه می میرند.
ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ
و نیز جناب مولوی مزبور نقل کردند که در کویته بلوچستان (اکنون جزء پاکستان است) تقریبا در سی سال قبل، زلزله ای واقع شد و تمام شهر خراب و در حدود ۷۵,۰۰۰ نفر هلاک شدند.
دختر شش ماهه میرزا محمد شریف پسر میرزا محمد تقی به نام ( حمیرا ) هنگام زلزله در گهواره بوده است.
پس از گذشتن هفت روز، حکومت انگلیس حکم کرد تمام اجساد از مسلمانان و هندو و سایر فرقه ها هرچه هست با هم بســ🔥ـوزانند. مادر بچه به نام ( زمرّد ) دختر رجبعلی، به شوهرش التماس می کند که به محل خانه رود و از روی نشانه جنازه بچه اش را بیاورد تا با هُنود یکجا سوخته نشود.
وقتی که محل را حفر می کنند می بینند دو تیر آهن به شکل چلیپا بالای گهواره قرار گرفته و مانع از ریختن سقف بر روی بچه شده و کلوخی میان دهان بچه می باشد و آن را می مکد و تنها مقداری از پیشانی بچه در اثر اصابت کلوخی به آن زخم شده و تا کنون که زنده است آثار آن زخم در پیشانیش نمودار می باشد و خانواده مزبور از بستگان ماست.
🇯 🇴 🇮 🇳
https://eitaa.com/mabaheeth/51896
—— ⃟ ————————
🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
Hekayat 10.MP3
15.46M
🔉 #حکایات
🔟 جلسه دهم
* تنها دستگیر انسان در عالم برزخ چیست؟
* داستان مرحوم دشتی و ملاقات با #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
* نحوه رفع بلای همه گیر وبا از جامعه شیعیان
* اثر عجیب مداومت بر زیارت عاشورا در شب اول قبر
* چکار کنیم امام حسین علیهالسلام در شب اول قبر به ملاقاتمان بیایند؟
* ماجرای حالت روحی همسر علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیهما) هنگام خواندن زیارت عاشوراء
* سنت علما برای صدقه کنار گذاشتن در #شب_عاشورا برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و علیهالسلام
⏰ مدت زمان: 37:22
📅 1392/08/22
مشهد_مقدس | محرم_۹۲
@Aminikhaah_Media
┅───────────
🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج
╭═══════๛ - 🚩 - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - -
📚📖 مطالعه
اگر شعر یا نثری دارای این خصوصیات باشد، آن را «حماسی» میگویند. سرگذشتها و حادثهها و تاریخچهها
حسین علیه السلام یک شخصیت حماسی
ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ
آیا حسین بن علی حادثه حماسی دارد یا ندارد؟
آیا شخصیت حسین بن علی یک شخصیت حماسی هست یا نیست؟
ما باید شخصیت حسین بن علی را که برای ما یک شخصیت انسانی است بشناسیم.
این مرد که ما هر سال به نام او وقتها صرف میکنیم، پولها خرج میکنیم، روزها تعطیل میکنیم، باید خصوصیاتش برای ما شناخته شود، و از جمله خصوصیات او همین است که آیا حسین علیه السلام یک شخصیت حماسی هست یا نه؟
آیا ما باید با وجود حسین و سرگذشت او یک احساس حماسی داشته باشیم یا یک احساس تراژدی، مصیبت، رثا و نفله شدن؟
در اینجا لازم است مختصری توضیح بدهم:
شخصیتهای حماسی که اغلب در منظومههای حماسی از آنها یاد شده است، جنبه نژادی و قومی دارند و این اعمّ است از شخصیتهای افسانهای مثل رستم و اسفندیار و یا شخصیتهای واقعی مثل جلال الدین خوارزمشاه در تاریخ ایران.
غالباً قهرمانان یک قوم، اعمّ از واقعی و افسانهای، از آن نظر که انتساب به آن قوم دارند، احساسات آن مردم را تحریک میکنند.
اصولاً قهرماندوستی و قهرمانپرستی جزء سرشت بشر است، مخصوصاً وقتی که قهرمان، تعلقی هم به انسان داشته باشد که انسان بخواهد به او افتخار کند.
این قهرمانهای کشتی 🤼 که موفقیتی به دست میآورند براستی مردم برای آنها ابراز احساسات میکنند، یا قهرمانی که هالتر 🏋♂ بلند کرده و رکورد را شکسته و مثلاً سه کیلو بیشتر از رکورد جهانی بالا برده است چقدر تاج گل نثارش میکنند، و یا برای کسی که کشتی گرفته و با یک فن حریف خود را ضربه فنی کرده است براستی ابراز احساسات میکنند.
اینها به خاطر این است که قهرماندوستی و قهرمانپرستی در سرشت بشر است و ضمناً او از قهرمان ملت و قوم خودش تجلیل میکند نه از قهرمان دیگری.
در کشتیهای بینالمللی، افراد هر ملت (چه آنهایی که آنجا حاضرند و چه آنهایی که از رادیوها گوش میکنند) احساساتشان متوجه هموطنان خودشان است که افتخاری برای وطن و قوم خودشان کسب کنند.
ما وقتی داستان رستم و اسفندیار و افراسیاب و این طور چیزها را میخوانیم، چون میگویند افراسیاب از ماوراءالنّهر و از یک ملت دیگری بوده و رستم از ملت ایران بوده است قهراً دلمان میخواهد که همیشه تفوّق با رستم باشد، و افسانهساز هم افسانهها را چنان ساخته است که با ذائقه ما جور دربیاید، یعنی همیشه آن طرف مغلوب و محکوم و این طرف غالب و قاهر باشد.
این حماسهها حماسههای قومی است، یعنی اختصاص به یک قوم و نژاد معین و یک آب و خاک معین دارد.
اما مطلب در مورد حسین علیه السلام غیر از این است.
حسین یک شخصیت حماسی است اما نه آن طور که جلال الدین خوارزمشاه یک شخصیت حماسی است و نه آن طور که رستم افسانهای یک شخصیت حماسی است.
حسین یک شخصیت حماسی است اما حماسه انسانیت، حماسه بشریت، نه حماسه قومیت.
سخن حسین، عمل حسین، حادثه حسین، روح حسین، همه چیز حسین هیجان است، تحریک است، درس است، القاء نیروست، اما چه جور القاء نیرویی؟ چه جور درسی؟ آیا از آن جهت که مثلاً به یک قوم بخصوصی منتسب است؟
یا از آن جهت که شرقی است؟
یا از آن جهت که مثلاً عرب است و غیرعرب نیست؟
یا به قول بعضی از ایرانیها از آن جهت که زنش ایرانی است؟!
اساساً در وجود حسین علیه السلام یک چنین حماسههایی نمیتواند وجود داشته باشد و علت شناخته نشدن حسین هم همین است. چون حماسه او بالاتر و مافوق این گونه حماسههاست، کمتر افراد میتوانند او را بشناسند. حالا ببینیم که واقعاً چگونه است.
شما در جهان یک شخصیت حماسی مانند شخصیت حسین بن علی از نظر شدت حماسی بودن و از نظر علوّ و ارتفاع حماسه یعنی جنبههای انسانی نه جنبه قومی و ملی، پیدا نخواهید کرد.
حسین سرود انسانیت است، نَشید انسانیت است و به همین دلیل نظیر ندارد، و به جرأت عرض میکنم که نظیر ندارد.
شما در دنیا حماسهای مانند حماسه حسین بن علی پیدا نخواهید کرد، چه از نظر قدرت و قوّت حماسه و چه از نظر علوّ و ارتفاع و انسانی بودن آن، و متأسفانه ما مردم این حماسه را نشناختهایم.
دو صفحه تاریخچه کربلا
ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ
حادثه عاشورا و تاریخچه کربلا دو صفحه دارد: یک صفحه سفید و نورانی، و یک صفحه تاریک، سیاه و ظلمانی که هر دو صفحهاش یا بینظیر است و یا کم نظیر.
اما صفحه سیاه و تاریکش از آن نظر سیاه و تاریک است که در آن فقط جنایت بی نظیر و یا کم نظیر میبینیم.
یک وقت حساب کردم و ظاهراً در حدود بیست و یک نوع پستی و لئامت در این جنایت دیدم، و خیال هم نمیکنم در دنیا چنین جنایتی پیدا بشود که تا این اندازه تنوّع داشته باشد.
البته در تاریخچه جنگهای صلیبی، جنایتهای اروپاییها خیلی عجیب است و اینکه جرأت نمیکنم که بگویم حادثه کربلا از نظر زیادیِ جنایت نظیر ندارد، چون توجه من یکی به جنگهای صلیبی و جنایتهایی است که مسیحیها در آن مرتکب شدند و یکی هم به جنایتهایی است که همین اروپاییها در اندلس اسلامی مرتکب شدند که آن هم عجیب است.
تاریخ اندلسِ مرحوم آیتی را که دانشگاه تهران چاپ کرده است #بخوانید؛ کتابی است بسیار تحقیقی و آموزنده.
در این کتاب نوشته است: اروپاییها به صدهزار زن و مرد و بچه اجازه دادند که هر جا میخواهند بروند. بعد که اینها راه افتادند، پشیمان شدند و شاید هم از اول حقّه زدند که اجازه حرکت دادند. به هر حال تمام این صدهزار نفر را کشتند و سر بریدند.
شرقی هرگز از نظر جنایت به غربی نمیرسد. شما اگر در تمام تاریخ مشرق زمین بگردید، دو جنایت را حتی در دستگاه اموی پیدا نمیکنید: یکی آتش زدن زنده زنده و دیگر
قتل عام کردن زنان، ولی در تاریخ مغرب زمین این دو نوع جنایت فراوان دیده میشود.
زن کشتن در تاریخ مغرب زمین یک امر شایعی است.
هنوز هم باور نکنید که اینها روح انسانی داشته باشند.
آنچه در ویتنام صورت میگیرد ادامه روحیه جنگهای صلیبی و جنگهای اندلس آنهاست.
این کار که چندصدهزار نفر را زنده زنده در کوره آتش بگذارند- ولو این افراد جانی هم باشند- کار مشرق زمینی نیست و از عهده مشرق زمینی چنین جنایتی برنمیآید.
این کار فقط از عهده مغرب زمینی قرن بیستم برمیآید.
این جنایت که در صحرای سینا دهها هزار سرباز را آب و نان ندهند تا از گرسنگی بمیرند برای اینکه اگر اسیر بگیرند باید به آنها نان بدهند، فقط مال غربی است؛ شرقی اینجور جنایت نمیکند.
یهودی فلسطینی صد درجه شریفتر از یهودی غربی است. اگر مردمِ فلسطین، یهودیهای ملی اهل همان #فلسطین بودند که این جنایتها واقع نمیشد.
این جنایتها همه مال یهودی غربی است.