۱۶/۳
تفسیر دیگر این است که «تَحَفَّظْ مِنَ الاْعْوان» دستور جدیدى باشد و معناى آن این است: «از معاونان خود بپرهیز و برحذر باش»، به این صورت که بحثِ عُمّال با جمله پیشین پایان گرفته و امام به معاونان زمامدار پرداخته باشد و جمله هاى بعد که سخن از #خیانت و مجازات خائنان مى کند ناظر به معاونان باشد.
▪️ این تفسیر از جهاتى بعید به نظر مى رسد؛ زیرا طبق معمول، امام هر گروه جدیدى را ذکر مى کند مطلب را با «ثم» شروع کرده نخست صفات و شرایط آنها را بیان مى دارد و سپس به رسیدگى به حال آنان توصیه مى کند و سرانجام دستورات انضباطى را در مورد آنان صادر مى فرماید در حالى که در اینجا هیچ یک از این امور مراعات نشده است; نه با «ثم» تجدید مطلع شده و نه صفات اعوان و معاونان که مهم ترین نزدیکان زمامدارانند بیان گردیده و نه درباره حقوق آنها توصیه شده، بلکه حضرت مستقیماً به سراغ مجازات خیانت کاران رفته است.
در ضمن، بحث گذشته که درباره مأموران مخفى است ناتمام مى ماند، چرا که سخن از نتیجه کار مأموران مخفى و مجازات متخلفان به میان نیامده است.
💭 این احتمال نیز داده شده که «تَحَفَّظْ مِنَ الاْعْوان» جمله معترضه اى باشد; یعنى از معاونان خود برحذر باش.
جمله بعد نیز ادامه بحث درباره کارگزاران باشد.
با توجّه به آنچه گفتیم روشن مى شود که تفسیر اوّل از همه مناسب تر است، هرچند کمتر کسى به آن پرداخته است.
آن گاه امام بعد از دستوراتى که جنبه تبشیر و تشویق داشت از انذار و تحذیر سخن مى گوید و مى فرماید: «و هرگاه یکى از آنها (از کارگزاران تو) دست به سوى خیانت دراز کند و مأموران مخفى ات متفقاً نزد تو بر ضد او گزارش دهند به همین مقدار به عنوان گواه و شاهد قناعت کن و مجازاتِ بدنى را در حق او روا دار و به مقدارى که در کار خود خیانت کرده کیفر ده سپس (از نظر روانى نیز او را مجازات کن و) وى را در مقام خوارى بنشان و داغ خیانت را بر او نه و قلاده ننگ اتهام را به گردنش بیفکن (و او را چنان معرفى کن که #عبرت دیگران گردد)»; (فَإِنْ أَحَدٌ مِنْهُمْ بَسَطَ یَدَهُ إِلَى خِیَانَة اجْتَمَعَتْ بِهَا عَلَیْهِ عِنْدَکَ أَخْبَارُ عُیُونِکَ، اکْتَفَیْتَ بِذَلِکَ شَاهِداً فَبَسَطْتَ عَلَیْهِ الْعُقُوبَةَ فِی بَدَنِهِ وَ أَخَذْتَهُ(۱) بِمَا أَصَابَ مِنْ عَمَلِهِ، ثُمَّ نَصَبْتَهُ بِمَقَامِ الْمَذَلَّةِ وَ وَسَمْتَهُ بِالْخِیَانَةِ وَ قَلَّدْتَهُ عَارَ التُّهَمَةِ).
امام(علیه السلام) در این حکم بر چند موضوع تأکید ورزیده است.
یکم.
براى اثبات مجرم بودن تنها به اخبار یک نفر از مأموران مخفى قناعت نکند؛ بلکه باید تمام آنها بر خیانت یک فرد اجماع داشته باشند، از این رو در بعضى از نامه هایى که گذشت مشاهده مى کنیم که امام مى گوید: مأمور پنهانى من چنین گزارشى داده اگر چنین باشد چنان خواهد بود و اگر...
معلوم مى شود امام در مسائل مهم تنها به اخبار یک نفر قناعت نمى کرد (خواه مربوط به موضوعات باشد یا احکام و این همان چیزى است که در علم اصول نیز بر آن تأکید کرده ایم).
دوم.
بعد از اجماع آنها تردید به خود راه ندهد و بدون ملاحظه مقام و موقعیت افراد، کیفر لازم را براى آنها مقرّر دارد.
سوم.
این کیفر باید جنبه جسمى و روحى هر دو داشته باشد و به گونه اى باشد که #درس_عبرت براى همگان گردد؛ زیرا کیفرهاى مجرمان به دو منظور انجام مى شود:
ـ نخست بازداشتن مجرم از جرم در آینده
ـ و دیگر بازداشتن افرادى که احتمال آلودگى آنها مى رود.
چهارم.
باید مجازات به اندازه جرم باشد نه بیشتر و جمله «أَخَذْتَهُ بِمَا أَصَابَ مِنْ عَمَلِهِ» اشاره به این معنا دارد.
درباره عیون و مأموران مخفى و اطلاعاتى در بخش ششم همین عهدنامه مطالب لازم بیان شد.
____________
پاورقی :
۱. «مُحاباة» به معناى تمايلات شخصى و بخشيدن چيزى به کسى به موجب رابطه خاص است. از ريشه «حَبْو» بر وزن «حمد» به معناى بخشيدن و عطا کردن گرفته شده است.
۲. «أثَرَة» به معناى استبداد و خودرأيى در کارها و بدون مشورت عمل کردن از ريشه «أَثَر» بر وزن «خبر» به معناى تأثيرگذارى يا مقدّم داشتن خويشتن بر ديگرى گرفته شده است.
۳. ضمير «إنَّهما» که تثنيه است به مُحاباة و اَثَرَة باز مى گردد و اشاره به کسانى است که بر اساس اين دو معيار نادرست برگزيده مى شوند، هرچند در بعضى از نسخ به جاى آن «إنّهم» به صورت ضمير جمع که ناظر به برگزيده شدگان است آمده. ولى نسخه تحف العقول که به جاى ضمير تثنيه اسم ظاهر به کار برده و گفته است: «فَإنَّ الْمُحاباةَ وَ الاَْثَرَةَ جِماعٌ» گواه بر صحت نسخه اوّل است.
۴. «تَوَخَّ» به معناى جستجو کردن و برگزيدن است. از ريشه «وخْى» بر وزن «وحى» به معناى قصد کردن و آهنگ چيزى نمودن گرفته شده است.
۵. «قَدَم» در اين گونه موارد به معناى سابقه مى آيد و «صاحب قدم» يعنى کسى که داراى حسن سابقه است.
۶. در بسيارى از نسخ به جاى «إشراق» که به معناى نورافشانى است «اِشراف» که به معناى نظر کردن از محل بالا به چيزى است آمده؛ از جمله در نسخه تحف العقول و شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد و تمام نهج البلاغه و اين نسخه مناسب تر است.
شاهد ديگر اينکه در بخش قبل که امام صفات قضات را بيان مى فرمود تعبير به «لا تَشْرفُ نَفْسُه عَلَى الطَّمَع» آمده است.
۷. «أسْبِغْ» از ريشه «سُبوغ» بر وزن «بلوغ» به معناى فراخى نعمت است و در اصل به معناى گشاد بودن پيراهن يا زره و «اسباغ» به معناى چيزى را فراوان ساختن آمده است.
۸. «ثَلَمُوا» از ريشه «ثلم» بر وزن «سرد» به معناى شکافتن يا شکستن چيزى است و در بالا که در مورد امانت به کار رفته اشاره به خيانت در امانت است.
۹. کافى، ج ۵، ص ۶۸، ح ۱.
۱۰. همان مدرک، ص ۸۹، ح ۲.
۱۱. «حَدْوَة» به معناى تشويق کردن و تحريک نمودن کسى است و در اصل از ريشه «حُداء» به معناى حرکت دادن سريعِ شتران با آواز مخصوصى گرفته شده است.
۱۲. «أخَذْتَ» در اصل از ريشه «أخذ» به معناى گرفتن است; ولى بسيار مى شود که به معناى مجازات کردن به کار رود؛ زيرا هنگام مجازات نخست مجرم را دستگير و سپس مجازات مى کنند.
در قرآن مجيد نيز کراراً اين معنا به کار رفته است; مانند: (أخَذْناهُمْ بِالعَذابِ)(مؤمنون، آيه ۷۶).
#نهج_البلاغه_بخوانیم
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
❓#پرسش_و_پاسخ | ۳۶
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🤔 سؤال : نسبت به افراد كافر و فاسق، چگونه بنگريم؟
ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ
💬 پاسخ : در حديث مىخوانيم: هر كَس خودش را بهتر از ديگران بداند، مستكبر است. « مَن ذهب انّ له على الآخر فضلاً فهو من المستكبرين»
آرى، چون عاقبت افراد را نمىدانيم، نبايد قضاوت عجولانه كنيم.
چه بسا افراد فاسق كه مؤمن و افراد مؤمنى كه بد #عاقبت مىشوند.
#امام_صادق عليه السلام در بيان حديث فوق فرمود: ساحرانى كه در تمام عمر منحرف بودند، با ديدن معجزه موسى عليه السلام ، در يك لحظه ايمان آوردند و تمام تهديدات فرعون را ناچيز و ناديده گرفتند. شيطان با شش هزار سال عبادت منحرف شد، ولى حُرّ و زُهير در كربلا سعادتمند شدند.
بنابراين كسانى كه در راه هستند، نبايد مغرور شوند؛ زيرا ممكن است از راه خارج شوند.
╭─────๛- - - 📖 ┅╮
│📚 @ghararemotalee
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
❓#پرسش_و_پاسخ | ۳۷
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🤔 سؤال : سعۀ صدر چيست؟
ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ
💬 پاسخ : «سعۀ صدر» به معناى داشتن روح بزرگ است كه همچون لاستيك تراكتور🚜 از امواج رد شود و تاب بر ندارد؛ در حالى كه افراد عادى مثل لاستيك دوچرخه🚲، با اولين موج تاب برمىدارند.
حضرت على عليه السلام مىفرمايد: « آلَةُ الرّياسة سعة الصَّدر »، شرط لازم براى پذيرش هر مسئوليّتى، سعۀصدر است.
دعاى #حضرت_موسى عليه السلام پس از رسيدن به مقام نبوّت، #سعۀ_صدر بود كه از خداوند خواست: «رَبّ اشَرح لى صَدرى» البتّه موسى از خدا درخواست كرد و خدا به او عطا نمود، ولى خداوند قبل از اينكه پيامبر درخواست كند، به او سعۀ صدر داد و فرمود: «ألم نَشرَح لك صَدرك»
╭─────๛- - - 📖 ┅╮
│📚 @ghararemotalee
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
❓#پرسش_و_پاسخ | ۳۸
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🤔 سؤال : اسلام به كيفيّت بيشتر توجّه دارد يا به كمّيت؟
ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ
💬 پاسخ : در مواردى اسلام به كميّت توجه دارد، نظير تعداد نفراتى كه در #نماز_جماعت حاضر مىشوند كه هر جماعتى نفراتش بيشتر باشد، ثوابش بيشتر است.
در مواردى به كيفيّت توجّه دارد، نظير انفاق به محرومان كه مقدارش مهم نيست، بلكه #اخلاص در آن مهم است.
«و يُطعمون الطّعام عَلى حُبّه» مقدار غذايى كه اهلبيت به يتيم، مسكين و اسير دادند زياد نبود؛ امّا خالصانه بود.
گاهى هم كيفيّت مطرح است و هم كمّيت.
← مثلاً قرآن دربارۀ ذكر خدا، هم مىفرمايد: «اُذكروا اللّه ذكراً كثيرا» خدا را بسيار ياد كنيد و هم مىفرمايد: «فى صلوتهم خاشعون» مؤمنان در نمازشان خشوع دارند.
╭─────๛- - - 📖 ┅╮
│📚 @ghararemotalee
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
❓#پرسش_و_پاسخ | ۳۹
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🤔 سؤال : جهاد در راه خدا، چه نقشى در سازندگى جامعۀ اسلامى دارد؟
ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ
💬 پاسخ : نوك بيل به خاطر درگيرى با خاك، همواره سائيده مىشود، ولى در عوض سفيد و برّاق و تيز است؛ امّا قسمتهاى بالاى آن گرچه آهن ضخيم است، ولى سياه و زنگ زده است.
همچنين امّتى كه جهاد مىكند و جوانان خود را به جبهه مىفرستد و از مكتب و وطن خود دفاع مىكند، گرچه جوانانى را از دست مىدهد و به ظاهر اين امّت استهلاك دارد؛ امّا در ديدگاه بين المللى و قضاوت وجدانهاى بيدار، اين امّت رو سفيد و عزيز است، برخلاف امت ترسو و استعمارپذيرى كه به ظاهر، آسايش و نفرات بيشترى دارد، ولى رو سياه و زنگ زده است.
#طوفان_الأقصى
#جهاد
╭─────๛- - - 📖 ┅╮
│📚 @ghararemotalee
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
هدایت شده از مباحث
ابوالفضل روحی - یوم الانتقام.mp3
5.73M
🇵🇸 قطعه ی حماسی یوم الانتقام
🎙 با نوای حاج ابوذر روحی
____________
ما آیه والتین والزیتونیم
ما عاشقان جنگ با صهیونیم
ما در دو عالم با حسین معروفیم
ما بچه های فکه و مجنونیم
غیرت ایرانی ما دیدن دارد
نسل سلیمانی ما دیدن دارد
در دل حیفا و تل آویو بزودی
شور رجز خوانی ما دیدن دارد
ای قدس به تو از جان سلام
الیوم یوم الانتقام الیوم یوم الانتقام
تیغ مظلوم ندیدید چنین شیر شدید
یادتان هست در احزاب زمین گیر شدید
عمرتان رو به زوال است دگر پیر شدید
با دم شیر در این معرکه درگیر شدید
ای خنجر انصارالله
ای ارتش سید نصرالله
ای نجباء ای حشد الشعبی ای کتائب حزب الله
ای فاطمیون ای زینبیون شیران اباعبدالله
ای نیروی قدس ای معنی سوره زلزال روح الله
وقت نبرد با صهیون است
ای لشکر حق بسم الله
قله زیر قدم ماست بیا برخیزیم
حاج قاسم دلش آنجاست بیا برخیزیم
ته این معرکه ی سرخ چراغِ سبزِ
خیمه ی مهدی زهراست بیا برخیزیم
┅───────────
🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج
🇵🇸 #فلسطین
👊 #یوم_الانتقام
✌️ #طوفان_الأقصى
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
❓#پرسش_و_پاسخ | ۴۰
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🤔 سؤال : آيا شخصيّت و موقعيّت افراد، در كيفر و پاداش آنها مؤثّر است؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـ ـ
💬 پاسخ : قرآن به زنان پيامبر مىفرمايد: شما با سايرين فرق داريد و كار خلاف شما دو برابر حساب مىشود: «يا نساء النّبىّ مَن يَأتِ منكُنّ بفاحشةٍ مُبيّنةٍ يُضاعف له العذابُ ضِعفَين» همان گونه كه پاداش عمل شايستۀ شما، دو برابر ديگران است؛ «و مَن يَقنُت مِنكنّ لِلّه و رسوله و تَعمل صالحاً نُؤتها أجرها مَرّتَين»
هر كوهى🏔 قلّهاش بلندتر باشد، درّهاش عميقتر است.
در #حديث مىخوانيم: از جاهل هفتاد گناه بخشيده مىشود قبل از آنكه از عالم يك گناه بخشيده شود. « يغفر للجاهل سبعون ذَنباً قبل أن يُغفر للعالم ذنبٌ واحد»
نردبان اين جهان ما و منى است عاقبت اين نردبان افتادنى است لاجرم هركَس كه بالاتر نشست استخوانش سختتر خواهد شكست
╭─────๛- - - 📖 ┅╮
│📚 @ghararemotalee
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
❓#پرسش_و_پاسخ | ۴۱
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🤔 سؤال : نقش رهبرى در جامعۀ اسلامى چگونه است؟
ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ
💬 پاسخ : هر حركت، چند عنصر دارد: مبدأ، مسير، وسيله، راهنما و مقصد.
در ميان اين پنج عنصر، مهمترين نقش با راهنماست.
اگر رهبر و راهنما، عالم و متّقى باشد، نه هدف گم مىشود و نه به انحراف كشيده مىشود.
اگر رهبر لايق باشد و مردم اطاعت كنند، مشكلات حل مىشود؛ اگر سوزن🪡 تيز باشد و نخ🧵 هم متّصل به آن، هر پارچهاى دوخته مىشود؛ امّا اگر سوزن كج بود يا نخ جدا شد، نازكترين پارچه هم دوخته نمىشود.
اگر مردم اطاعت نكنند، رهبر كارى از پيش نمىبرد همان گونه كه اگر نخ به دنبال سوزن نرود، هر قدر هم سوزن كارآمد باشد، كارى از پيش نمىبرد.
حركت و نفوذ سوزن در پارچههاى مختلف، به شرط پيروى نخ از اوست.
اگر راننده اهل فن باشد، حتى ماشين معيوب را راه اندازى و با آن رانندگى مىكند؛ همان گونه كه پيامبران در بدترين شرايط اجتماعى، بهترين امّتها را ساختند.
امّا اگر رهبرى صلاحيّت نداشته باشد، بهترين شرايط را نيز به هدر مىدهد، چنانكه بهترين اتومبيلها را اگر در اختيار رانندۀ ناشى قرار دهيم، آن را به درّه سقوط مىدهد.
#ولایت_فقیه
#رهبری
╭─────๛- - - 📖 ┅╮
│📚 @ghararemotalee
│📱 @Mabaheeth
╰───────────