قیام مختار و اعتقاد به مهدویت
ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ
اولین باری كه می بینیم اثر اعتقاد #مهدویت در تاریخ اسلام ظهور می كند، در جریان انتقام مختار از قتله ی #امام_حسین علیه السلام است.
جای تردید نیست كه مختار مرد بسیار سیاستمداری بوده و روشش هم بیش از آنكه روش یك مرد دینی و مذهبی باشد روش یك مرد سیاسی بوده است.
البته نمی خواهم بگویم مختار آدم بدی بوده یا آدم خوبی بوده است، كار به آن جهت ندارم.
مختار می دانست كه و لو اینكه موضوع، موضوع انتقام گرفتن از قتله ی سید الشهداء علیهالسلام است و این زمینه، زمینه ی بسیار عالی ای است؛ اما مردم تحت رهبری او حاضر به این كار نیستند. شاید (بنا بر روایتی) با حضرت امام زین العابدین (علیهالسلام) هم تماس گرفت و ایشان قبول نكردند.
مسأله ی مهدی موعود را كه پیغمبر اكرم صلیالله علیه وآله خبر داده بود مطرح كرد به نام محمد بن حنفیّه پسر امیرالمؤمنین (علیهالسلام) و برادر سید الشهداء (علیهالسلام)، چون اسمش محمد بود؛ زیرا در روایات نبوی آمده است: «اِسْمُهُ اِسْمی» نام او نام من است.
🗣 گفت: ایّها الناس! من نایب مهدی زمانم، آن مهدی ای كه پیغمبر خبر داده است [1].
مختار مدتی به نام نیابت از مهدی زمان، بازی سیاسی خودش را انجام داد.
حال آیا محمد بن حنفیّه واقعاً خودش هم قبول می كرد كه من مهدی موعود هستم؟ بعضی می گویند قبول می كرد برای اینكه بتوانند انتقام را بكشند، ولی این البته ثابت نیست.
در اینكه مختار محمد بن حنفیّه را به عنوان مهدی موعود معرفی می كرد شكی نیست، و بعدها از همین جا مذهب «كیسانیّه» پدید آمد.
← محمد بن حنفیّه هم كه مُرد گفتند مهدی موعود كه نمی میرد مگر اینكه زمین را پر از عدل و داد كند، پس محمد بن حنفیّه نمرده است، در كوه⛰ رَضوی غایب شده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] . این را هم توجه داشته باشید: از صدر اسلام، زمان ظهور مهدی علیه السلام هیچ وقت مشخص نشده است.
البته یك خواصی می دانستند پسرِ فلان كَس پسر فلان كَس، ولی در روایاتی كه پیغمبر همین قدر فرمود: «مهدی از اولاد من حتماً باید #ظهور كند» چیزی كه تاریخِ آن را نیز مشخص نماید وجود نداشت.
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
سخن زُهری
ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ
جریانهای دیگری باز در تاریخ اسلام هست.
أبو الفرج اصفهانی كه خودش امویّ الاصل و یك مورخ است و شیعه هم نیست، در مقاتل الطالبیّین می نویسد كه وقتی خبر شهادت زید بن علیّ بن الحسین (علیهمالسلام) [1]به زُهری [2]رسید گفت: «چرا این قدر این اهل بیت عجله می كنند؟! روزی خواهد رسید كه مهدی از آنها ظهور كند. »
معلوم می شود مسأله ی مهدی موعود از اولاد پیغمبر، آنچنان قطعی و مسلّم بوده است كه وقتی خبر شهادت زید را به زُهری می دهند زُهری فورا ذهنش به این سو می رود كه زید قیام كرده است، و می گوید: «این اولاد پیغمبر چرا عجله می كنند؟! چرا زود قیام می كنند؟! اینها نباید حالا قیام كنند، قیام اینها مال مهدی موعودشان است. »
من كاری ندارم كه اعتراض زهری آیا وارد است یا وارد نیست؛ خیر، وارد هم نیست؛ غرضم این جهت است كه زهری گفت: خواهد آمد روزی كه یكی از اهل بیت پیغمبر قیام كند و قیام او قیام ناجح و موفق باشد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] . می دانید كه حضرت #امام_زین_العابدین علیهالسلام پسری دارند به نام «زید».
زید قیام كرد و شهید شد.
راجع به زید كه چگونه آدمی بوده است، آدم خوبی بوده یا آدم خوبی نبوده، حرفهایی هست ولی مطابق آنچه كه از روایات شیعه استفاده می شود ائمه ی ما زید را تجلیل كرده اند.
در روایت كافی آمده است كه #امام_صادق علیهالسلام فرمود: «به خدا قسم زید، شهید از دنیا رفت. »
و این زید همان كسی است كه زیدیها یعنی شیعیان زیدی كه الآن در یمن هستند، همه یا بیشترشان او را بعد از امام زین العابدین علیهالسلام امام می دانند.
خودش به هر حال مرد خوبی بوده است، مرد زاهد و متقی ای بوده است.
مطابق روایات ما قیام او قیام #امر_به_معروف و نهی از منكر بوده است نه قیام ادعای امامت. بنابراین زید از نظر ما مرد شریف و صالحی است.
[2] . زُهری از اهل تسنن است. زهری و شَعبی دو نفر از تابعین اند، یعنی كسانی هستند كه اصحاب پیغمبر را درك كرده اند نه خود پیغمبر را، و اینها از مشایخ و علمای بزرگ عصر خودشان هستند.
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
محمد بن عِجلان و منصور عباسی
ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ
جریانهای دیگری در تاریخ اسلام می بینیم؛
از جمله: یكی از فقهای مدینه به نام «محمد بن عِجلان» رفت با محمد بن عبد اللّه محض بیعت كرد.
بنی العباس كه ابتدا حامی اینها بودند، مسأله ی خلافت كه پیش آمد، خلافت را گرفتند، بعد هم سادات حسنی را كشتند.
منصور این مرد فقیه را خواست، تحقیق كرد، ثابت شد كه او بیعت كرده است.
دستور داد دست او را ببُرند.
گفت این دستی كه با دشمن من بیعت كرده است باید بریده شود. نوشته اند فقهای مدینه جمع شدند و شفاعت كردند و در شفاعتشان اینجور گفتند كه خلیفه! او تقصیر ندارد، او مردی است فقیه و عالم به روایات؛ این مرد خیال كرد كه محمد بن عبد اللّه محض مهدی امت است و لذا با او بیعت كرد و الاّ قصد او دشمنی با تو نبود.
این است كه ما می بینیم در تاریخ اسلام موضوع مهدی موعود از مسائل بسیار مسلّم و قطعی است.
ما همین طور كه دوره به دوره پیش می آییم می بینیم حوادثی در تاریخ اسلام پیدا شده كه منشأش همین اعتقاد به ظهور مهدی موعود بوده است.
بسیاری از ائمه ی ما وقتی كه از دنیا می رفتند عده ای می گفتند شاید نمرده است، شاید غایب شده است، شاید مهدی امت است.
این امر راجع به حضرت امام موسی كاظم علیهالسلام هست، حتی راجع به حضرت باقر علیهالسلام هست، ظاهرا راجع به حضرت صادق علیهالسلام هم هست، و راجع به بعضی از ائمه ی دیگر نیز هست.
حضرت صادق علیهالسلام پسری دارند به نام اسماعیل كه «اسماعیلیه» منتسب به او هستند.
اسماعیل در زمان حیات حضرت از دنیا رفت.
حضرت خیلی هم اسماعیل را دوست می داشتند.
وقتی اسماعیل از دنیا رفت و او را غسل دادند و كفن كردند، حضرت صادق علیهالسلام مخصوصاً آمدند به بالین اسماعیل، اصحابشان را صدا زدند، كفن را باز كردند، صورت اسماعیل را نشان دادند و فرمودند: این اسماعیل پسر من است، این مُرد، فردا ادعا نكنید كه او مهدی امت است و غایب شد، جنازه اش را ببینید، صورتش را ببینید، بشناسید و بعد شهادت بدهید.
اینها همه نشان می دهد كه زمینه ی مهدی امت در میان مسلمین به قدری قطعی بوده است كه جای شك و تردید نیست.
تا آنجا كه من تحقیق كرده ام، تا زمان ابن خلدون شاید حتی یك نفر از علمای اسلام پیدا نشده است كه بگوید احادیث مربوط به مهدی علیه السلام از بیخ اساس ندارد؛ همه قبول كرده اند.
اگر اختلاف بوده است، درباره ی جزئیات بوده كه آیا مهدی این شخص است یا آن شخص؟
آیا پسر امام حسن عسكری علیهالسلام است یا نه؟
آیا از اولاد امام حسن علیهالسلام است یا از اولاد امام حسین علیهالسلام؟
اما در اینكه این امت مهدی ای خواهد داشت و آن مهدی از اولاد پیغمبر (صلیالله علیه وآله) و از اولاد حضرت زهراست(علیهاالسلام) و كارش این است كه جهان را پر از عدل و داد می كند پس از آنكه پر از ظلم و جور شده است، تردیدی نبوده است.
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
نیرنگ منصور، خلیفه ی عباسی
ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ
حتی ما می بینیم یكی از خلفای عباسی اسمش مهدی است؛ پسر منصور، سومین خلیفه ی عباسی. اولین خلیفه شان سفّاح است، دوم منصور و سوم پسر منصور، مهدی عباسی.
مورخین و از جمله «دارمستتر» نوشته اند كه منصور مخصوصاً اسم پسرش را «مهدی» گذاشت برای اینكه می خواست استفاده ی سیاسی كند، بلكه بتواند یك عده مردم را فریب بدهد، بگوید آن مهدی ای كه شما در انتظار او هستید پسر من است، و لهذا مقاتل الطالبیّین و دیگران نوشته اند كه گاهی با خصّیصین خودش كه روبرو می شد [به دروغ بودن این مطلب اعتراف می كرد. ]
یك وقتی با مردی به نام مسلم بن قتیبه كه از نزدیكانش بود روبرو شد، گفت: این محمد بن عبد اللّه محض چه می گوید؟
گفت:
«می گوید من مهدی امتم. »
گفت: «اشتباه می كند، نه او مهدی امت است نه پسر من» .
ولی گاهی با یك افراد دیگری كه روبرو می شد می گفت: «مهدیِ امت او نیست، پسر من است.» عرض كردم بسیاری از كسانی كه بیعت می كردند به همین عنوان بیعت می كردند، از بس روایات مهدی از پیغمبر اكرم صلیالله علیه وآله زیاد رسیده بود و در دست مردم بود و همین اسباب اشتباه مردمی می شد كه كاملا تحقیق نمی كردند تا مشخصات بیشتری به دست آورند، زود ایمان پیدا می كردند كه این، مهدی امت است.
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
سخن دِعبل
ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ
دِعبِل خُزاعی می آید حضور #حضرت_رضا علیه السلام و آن اشعار مرثیه ی خودش را می گوید:
أَ فاطِمُ لَوْ خِلْتِ الْحُسَیْنَ مُجَدَّلاً
وَ قَدْ ماتَ عَطْشاناً بِشَطِّ فُراتٍ
خطاب می كند به حضرت زهرا (سلام الله علیها) و یك یك مصائبی را كه بر اولاد ایشان وارد شده بیان می كند كه از آن قصائد بسیار غرّای زبان عرب و از بهترین مراثی ای است كه در این زمینه ها گفته شده است.
حضرت رضا (علیه الاف التهیة و الثناء و السلام) خیلی گریه می كند.
دعبل در این اشعارش و در این اظهار تأثر خودش قبور اولاد زهرا (سلام الله علیها) را یك یك بیان می كند، قبوری كه در «فخّ» است، قبوری كه در «كوفان» است، اشاره به شهادت همین محمد بن عبد اللّه محض می كند، اشاره به شهادت برادرش می كند، اشاره به شهادت زید بن علی بن الحسین (علیهمالسلام) می كند، اشاره به شهادت #حضرت_سید الشهداء علیهالسلام می كند، اشاره به شهادت حضرت موسی بن جعفر(علیهماالسلام) می كند (وَ قَبْرٌ بِبَغْدادَ لِنَفْسٍ زَكِیَّةٍ) كه نوشته اند در اینجا حضرت رضا (علیه آلاف التهیة و الثناء) فرمود: یك شعر هم من می گویم اضافه كن: «وَ قَبْرٌ بِطوسٍ یا لَها مِنْ مُصیبَةٍ» كه عرض كرد: آقا! این قبر را من نمی شناسم.
فرمود: این قبر من است.
دعبل در این اشعارش شعری دارد كه به همین موضوع اشاره می كند. در این شعر، دعبل تصریح می كند كه تمام این قضایا هست و هست و هست تا ظهور امامی كه آن ظهور لامحاله وقوع پیدا می كند و قطعاً صورت می گیرد.
اگر بخواهیم بازهم از شواهد تاریخی ذكر كنیم، شواهد تاریخی زیاد دیگری داریم كه لزومی ندارد همه ی آنها را برای شما عرض كنم. ذكر این شواهد از این جنبه بود كه خواستم بگویم مسأله ی مهدی موعود از صدر اسلام و از زمان پیغمبر اكرم (صلیالله علیه وآله) یك امر قطعی و مسلّم در میان مسلمین بوده است و از نیمه ی دوم قرن اول هجری منشأ حوادث بزرگ تاریخی شده است.
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
اعتقاد به مهدویت در جهان تسنن
ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ
اگر می خواهید بفهمید كه این مسأله منحصر به شیعه نیست [1] ببینید آیا مدعیان #مهدویت فقط در میان شیعه زیاد بوده اند و در میان اهل تسنن نبوده اند؟
می بینید مدعیان مهدویت در میان اهل تسنن هم زیاد بوده اند.
یكی از آنها همین مهدی سودانی یا مُتَمَهدی سودانی است كه در كمتر از یك قرن اخیر در سودان ظهور كرد و در آنجا یك جمعیتی به وجود آورد كه تا همین اواخر هم بودند. اصلا این مرد كه ظهور كرد، به ادعای مهدویت ظهور كرد، یعنی این قدر اعتقاد به مهدی در همان سرزمینهای سنی نشین وجود داشته است كه زمینه را برای ادعای یك مهدی دروغین مُساعد كرد.
در كشورهای دیگر اسلامی نیز مدعیان مهدویت زیاد بوده اند.
در هندوستان و پاكستان قادیانیها به همین عنوانِ ادعای مهدویت ظهور كردند، و در روایات ما هم زیاد است كه مدعیان كذّاب و به اعتباری #دجّال ها زیاد پیدا خواهند شد و ادعاهایی خواهند كرد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] . البته آنچه انحصار به شیعه دارد با این مشخصات است كه اهل تسنن همه شان با این مشخصات قبول ندارند، برخی از آنها قبول دارند.
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -