بازگشت به اسلام راستین
می گوید هدف اول ما این است: لِنَرُدَّ الْمَعالِمَ مِنْ دینِكَ. سید جمال می گفت بازگشت به اسلام راستین كه در واقع ترجمه ی فارسی همین جمله است. سنتهای اسلامی هر كدام نشانه های راه سعادت است، معالم دین است، علامتهای راه رستگاری است كه با این علامتها باید راه سعادت و تكامل را پیمود. خدایا! ما می خواهیم این نشانه ها را كه به زمین افتاده و رهروانْ راه را پیدا نمی كنند، اسلامِ فراموش شده را باز گردانیم.
2 اصلاح چشمگیر در شهرها
وَ نُظْهِرَ الْاِصْلاحَ فی بِلادِكَ. خیلی جمله ی عجیبی است! «نُظْهِرَ» یعنی آشكار كنیم.
اصلاح نمایان و چشمگیر، اصلاحی كه روشن باشد، در شهرهایت به عمل آوریم.
آنقدر این اصلاح، اساسی باشد كه [تشخیص آن ] احتیاج به فكر و مطالعه نداشته باشد، علائمش از در و دیوار پیداست؛ به عبارت دیگر سامان به زندگی مخلوقات تو دادن، شكمها را سیر كردن، تن ها را پوشانیدن، بیماریها را معالجه كردن، جهلها را از میان بردن، اقدام برای بهبود زندگی مادی مردم، زندگی مادی مردم را سامان دادن. علی علیه السلام همچنین در نامه ای كه به مالك اشتر نوشته است وقتی كه هدفهای او را برای حكومت ذكر می كند كه تو چه وظیفه ای داری، از جمله می گوید: وَ اسْتِصْلاحَ اَهْلِها وَ عِمارَةَ بِلادِها [1] انسانها را اصلاح كنی و شهرها را عمران نمایی.
[1] . نهج البلاغه، نامه 53.
3 نجات مظلومان
هدف سوم: فَیَأْمَنَ الْمَظْلومونَ مِنْ عِبادِكَ. آنجا كه رابطه ی انسان با انسان رابطه ی ظالم و
مجموعه آثار شهید مطهری . ج24، ص: 114
مظلوم است، رابطه ی غارتگر و غارت شده است، رابطه ی كسی است كه از دیگری امنیت و آزادی را سلب كرده است، هدف ما این است كه مظلومان از شر ظالمان نجات پیدا كنند. در آن فرمانی كه به مالك اشتر نوشته است، جمله ای دارد كه عین آن در اصول كافی هم هست، به او می فرماید: مالك! تو باید به گونه ای حكومت كنی كه مردم تو را به معنی واقعی تأمین كننده ی امنیتشان و نگهدار هستی و مالشان و دوست عزیز خودشان بدانند نه یك موجودی كه خودش را به صورت یك ابوالهول درآورده و همیشه می خواهد مردم را از خودش بترساند، با عامل ترس می خواهد حكومت كند. بعد فرمود: من این جمله را از پیغمبر «غَیرَ مَرَّةٍ» (یعنی نه یك بار بلكه مكرر) شنیدم [1] كه: لَنْ تُقَدَّسَ اُمَّةٌ حَتّی یُؤْخَذَ لِلضَّعیفِ حَقُّهُ مِنَ الْقَوِیِّ غَیْرَ مُتَعْتَعٍ [2]. پیغمبر فرمود: هرگز امتی [3]، جامعه ای به مقام قداست (مقامی كه قابل تقدیس و تمجید باشد كه بشود گفت این جامعه جامعه ی انسانی است) نمی رسد مگر آن وقت كه وضع به این منوال باشد كه ضعیف حقش را از قوی بدون لكنت كلمه بگیرد؛ وقتی ضعیف در مقابل قوی می ایستد لكنتی در بیانش وجود نداشته باشد.
این جمله شامل دو مطلب است: یكی این كه مردم به طور كلی روحیه ی ضعف و زبونی را از خود دور كنند و در مقابل قوی (هر اندازه قوی باشد) شجاعانه بایستند، لكنت به زبانشان نیفتد، ترس نداشته باشند- كه ترس از جنود ابلیس است- و دیگر این كه اصلا نظامات اجتماعی باید طوری باشد كه در مقابل قانون، قوی و ضعیفی وجود نداشته باشد. پس علی علیه السلام می گوید در برنامه ی حكومت اسلامی ما «فَیَأْمَنَ الْمَظْلومونَ مِنْ عِبادِكَ» خدایا بندگان ستمدیده ی تو در امنیت قرار گیرند، چنگال ستمگر را قطع كنیم.
[1] . پیغمبر اكرم بعضی جمله ها را كه خیلی به آنها عنایت داشته مكرر می گفته و به یك بار قناعت نمی كرده است.
[2] . نهج البلاغه، نامه 53.
[3] . كلمه ی «امت» مساوی است با آنچه كه امروز جامعه می گوییم.
4 بپا داشتن قوانین الهی تعطیل شده
چهارم: وَ تُقامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدودِكَ. در اصطلاح امروز وقتی می گویند «حدود» اصطلاح فقه است. گاهی اصطلاح خاص فقه با اصطلاح حدیث متفاوت است و
مجموعه آثار شهید مطهری . ج24، ص: 115
خود فقه هم به این مطلب توجه دارد. امروز وقتی می گوییم «حدود» یعنی قوانین جزائی اسلام، ولی در اصطلاح خود قرآن یا در اصطلاح پیغمبر اگر گفته می شود «حدود» (تِلْكَ حُدودُ اللّهِ فَلاتَعْتَدوها) [1] یعنی مطلق مقررات اسلامی اعم از قوانین جزائی یا قوانین غیر جزائی. در یك جامعه ی فاسد گاهی حدود الهی، قوانین الهی (جزائی یا غیر جزائی) به حالت تعطیل در می آید. وقتی به حالت تعطیل درآمد، چون بی حساب وضع نشده است، نظام اجتماعی در همان قسمتِ مربوط به آن قانون به حالت نیمه تعطیل درمی آید، اعم از آن كه آن قانون الهی به طور كلی تعطیل شده باشد یا به صورت تبعیض در آمده باشد یعنی در مورد بعضی اجرا می شود، در مورد بعضی دیگر اجرا نمی شود؛ قانون قدرتش برای به تله انداختن قوی، ضعیف است و برای گرفتار كردن ضعیف، قوی است. این یك مورد از موارد تعطیل حدود الهی است.
می بینید علی علیه السلام چقدر حساسیت نشان می دهد كه قانون خدا تعطیل بردار نیست ولو در مورد فرزند خودم. می شنود كه عبداللّه بن عباس، پسر عموی عزیز و مورد احترامش- كه واقعا هم از جهاتی مرد بزرگی بوده ولی بدیهی است كه معصوم نبوده- مرتكب خطایی شده. به علی خبر دادند كه ابن عباس، پسر عموی بزرگ تو، دانشمند و عالم تو، سیاستمدار و مورد اعتماد تو در بیت المال تصرفی كرده است، از آن تصرفاتی كه امروز اصلا كسی آنها را به حساب نمی آورد. علی علیه السلام نامه ای به او نوشته كه این نامه در نهج البلاغه هست: پسر عباس! من از تو انتظار نداشتم؛ به خدا قسم اگر چنین و چنان بشود و اگر چنین بكنی، با آن شمشیری كه به هر كس زدم یكسره به جهنم رفت و حساب و كتابی ندارد، تو را آدم خواهم كرد. بعد می گوید:
پسر عباس! به خدای عالم قسم اگر حسن و حسین هم چنین كاری بكنند، با همین شمشیر می زنمشان، و می زد. این مقدار حساسیت در مقابل اجرای قانون الهی!
[1] . بقره / 229.
حساسیت حكومت اسلامی در اجرای قانون
حكومت اسلامی یعنی حكومتی كه برای اجرای قانون تا این اندازه حساسیت داشته باشد. بنازم حكومتهایی را كه یك چوپان بهایی سنگسری [1] آن در ظرف ده سال [به
مجموعه آثار شهید مطهری . ج24، ص: 116
آن ثروت می رسد و] با كمال افتخار در روزنامه مصاحبه می كند، دو تا دستش را پیش می آورد عكسبرداری می كنند و می گوید: به كوری چشم این مردم هر یك از این انگشترهای من چهل میلیون تومان ارزش دارد!
علی علیه السلام می گوید: وقتی كه در جامعه چنین چیزهایی وجود داشته باشد (او چیزهای كوچكتری را مثال می زند)ولَوْ اَنَّ امْرَءاً مُسْلِماً ماتَ مِنْ بَعْدِ هذا اَسَفاً ما كانَ بِهِ مَلوماً بَلْ كانَ بِهِ عِنْدی جَدیراً [2] به خدا قسم اگر مرد مسلمان وقتی این جور چیزها را می شنود از غصه بمیرد، از نظر من مورد ملامت نیست، بلكه شایسته است. درباره ی چه بود؟ آیا درباره ی قضیه ای نظیر كارهای چوپان سنگسری بود؟ نه، درباره ی این بود كه چرا از دست یا پای زن غیر مسلمان كه در ذمّه ی اسلام است به زور دستبند یا خلخالش [3] را بیرون كردند. وقتی كه امنیت این قدر نباشد كه یك زن غیر مسلمان كه در ذمّه ی اسلام است ایمنی داشته باشد و بیایند زینتش را از تنش به زور بكشند و ببرند و آب از آب تكان نخورد، در چنین شرایطی اگر انسان مسلمان بمیرد مورد ملامت نیست و بلكه شایسته است.
ما با الهام از آن جمله هایی كه علی علیه السلام در ابتدای سخنش گفت، می گوییم:
خدایا نیت پاك [عطا فرما] ، ما برای شكم قیام نكردیم، برای سیر شدن قیام نكردیم، برای سیر كردن قیام كردیم. یك نهضت اسلامی نهضت انسانگرا به معنی واقعی كلمه است، چون نهضتی است كه از فطرت انسان ناشی می شود نه از شكمش، یك نهضت انسانگرا به تمام معنی خالص و پاك، و من امیدوارم همان طوری كه احساس می كنم در رهبری نهضت خلوص هست، در مردم ما و در جامعه ی ما نیز صفا و خلوص باشد كه هست.
به عنوان یك برادر به همه ی شما برادران و خواهران مسلمان توصیه می كنم حالا كه در این نهضت عظیم و بزرگ شركت كرده اید (و من همبستگی [4] را این طور تعبیر
مجموعه آثار شهید مطهری . ج24، ص: 117
ایران و قهرمان قهرمانان، حضرت آیت اللّه العظمی آقای خمینی رهبری می شود.
همبستگی یعنی همه با هم پشت سر این رهبر بزرگ، همه با هم در پی اهداف اسلامی، همه با هم برای اصلاح خود؛ خود را اصلاح كنیم، خودمان را بسازیم) رابطه تان را با خدای خودتان محكم كنید، به یاد خدا باشید، نام خدا را زیاد بر زبان بیاورید، به خدا اعتماد داشته باشید كه هر كس در راه خدا حركت و قیام كند خدا او را تأیید می كند، از نمازتان غفلت نكنید، از روزه تان غفلت نكنید، از تقوا غفلت نكنید، از عفاف غفلت نكنید، از اخلاص غفلت نكنید.
وقتی كه ملتی خالص و مخلص به دنبال رهبری خالص و مخلص حركت كند، تمام قدرتهای دنیا (استعمار سیاهش و استعمار سرخش، چپش و راستش، غربی اش و شرقی اش) هم قیام كنند محال و ممتنع است كه از عهده ی او برآیند.
ما سابقا در روایات اسلامی می دیدیم كه خورشید پیش از عدل كلی الهی و به اصطلاح معروف در آخرالزمان از مغرب طلوع می كند. با خودمان فكر می كردیم یعنی چه؟ می فهمیدیم مقصود از خورشید جز خورشید اسلام چیز دیگری نیست.
اینچنین تعبیر می كردیم كه لابد از این جهت است كه ملتهای غرب از نظر علم و فرهنگ پیشرفته ترند و آنها زودتر از ما به حقایق اسلام آگاه خواهند شد؛ اگر ما اسلام را زیر پا بگذاریم، اسلام از غرب به وسیله ی خود ملتهای غرب طلوع می كند.
یك ماهی است به فكر فرورفته ایم كه خدایا مثل این كه خورشید از شرق به غرب رفت [5] كه از غرب طلوع كند، و ما سپیده دم و فجر و فلقش را داریم می بینیم.
خدایا به ما شایستگی شركت فعال در این نهضت عظیم اسلامی عنایت بفرما.
پروردگارا به ما شایستگی طلوع خورشید اسلام از مغرب بر ما عنایت بفرما، وجود مقدس آن رهبر بزرگ را در سایه ی عنایت خودت تا رسیدن به آخرین مقصد محفوظ بدار، به همه ی ما توفیق حركت در راه رضای خودت عنایت بفرما.
و السلام علیكم و رحمةاللّه و بركاته
مجموعه آثار شهید مطهری . ج24، ص: 119
[1] . [منظور، هژبر یزدانی از نزدیكان دربار شاه است. ]
[2] . نهج البلاغه، خطبه 27.
[3] . خلخال یعنی آن زینتی كه زنان عرب به پایشان می بستند.
[4] . [عنوان همایشی كه استاد در آن سخن می گفته اند «همبستگی» بوده و البته مقصود برگزار كنندگان این همایش، همبستگی میان گروههای اسلامی و گروههای ماركسیست بود كه استاد شهید با سخنرانی خود نقشه آنها را خنثی كردند. می كنم كه همه حس كرده ایم كه یك نهضت ماهیتا اسلامی با هدفهای اسلامی دارد به وسیله ی روحانیت و بالأخص شخص بزرگ، عزیز عزیزان و جان و روح ملت ]
[5] اشاره به هجرت امام خمینی به پاریس است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ مهدوی | «آیندهٔ حتمی»
🎙آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
╭═══════๛- - - ┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ استاد #رحیمپور_ازغدی:
اگر #جمهوری_اسلامی از بین برود، اسلام تا ظهور #امام_زمان(عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف و علیه السلام) منزوی خواهد شد!
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
🔰برپایی جمهوری اسلامی از مقدمات ظهور است
💠 امام خامنهای مدظله العالی
🌷 #انتظار_فرج معنایش این نیست که انسان بنشیند، دست به هیچ کاری نزند؛ انتظارِ دست قاهرِ قدرتمندِ الهىِ ملکوتی است که باید بیاید و با کمک همین انسانها سیطرهی ظلم را از بین ببرد و حق را غالب کند و عدل را در زندگی مردم حاکم کند و پرچم توحید را بلند کند؛ انسانها را بندهی واقعی خدا بکند. باید برای این کار آماده بود. تشکیل نظام #جمهوری_اسلامی یکی از مقدمات این حرکت عظیم تاریخی است.
هر اقدامی در جهت استقرار عدالت، یک قدم به سمت آن هدف والاست.
🌐 سخنان رهبر انقلاب در دیدار با مردم در روز نیمه شعبان ۱۳۸۷/۵/۲۷
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
╭═══════๛- - - ┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
✅ شما جوانان ...
🔸 شما جوانان باید دائماً هشیار باشید.
#معارف دینی خود و معارف انقلابی خود را هرچه میتوانید تعمیق کنید.
مثل پارههای پولاد ـ زُبُر الحَدید، آنطوری که در تعبیرات حدیث و در بعضی دعاها وجود دارد ـ نفوذناپذیر و نفوذکننده، و درمقابلِ دشمن، بُرنده و با ارادۀ قوی باشید.
🗓 گفتار نگاهی کلان به #انقلاب_اسلامی؛ ۱۳۸۷/۰۲/۱۴
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
╭═══════๛- - - ┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
📚📖 مطالعه
※ بخش بیستم : مسئله قدس، مسئله اول جهان اسلام، و پایان دهنده حکومت یهود در جهان است. @ostad_shojae
بخش بیست و یکم: دشمنی استکبار جهانی با ایران / ریشهها و ترفندها
@ostad_shojae
╭═══════๛- - - 🇮🇷 ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
آینده جهان 21.mp3
18.27M
📼 #مستند_صوتی
🎧 #انقلاب_اسلامی_و_آینده_جهان
✍ به قلم استاد محمد شجاعی
۱ـ دشمنی از نظر قرآن چیست؟
و دشمن کیست؟
۲ـ ریشههای دشمنی صهیونیسم با ایران چیست؟
۳ـ آیا قبل از انقلاب ایران هم، این دشمنی وجود داشت؟
@Ostad_shojae
╭═══════๛✌️🇮🇷 ┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
#سوال: چرا وقتی مردم جهان با ظهور منجی موعود به سعادت دنیا و آخرت میرسند؛ خداوند این امر را هرچه سریع تر محقق نمیکند ؟
📖 بخشی از کتاب انقلاب اسلامی و آینده جهان ،نوشته محمد شجاعی
╭═══════๛- - - ┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
پینوشت #استاد_شجاعی پیرامون کتاب
"انقلاب اسلامی و آینده جهان"
✍ این کتاب درصدد پیوند قلب مخاطب خود با مهمترین و شیرینترین آرمان حیات بشر است. آرمانی که محبوب و گمشده تمام مردم جهان است.
این کتاب فرصتی را فراهم میکند تا مخاطب درباره وجود خود و نقشی که در تحقق بزرگترین آرزوی بشر دارد بیندیشد و در سازندهترین جریان تاریخ مشارکت کند.
همچنین این کتاب درصدد معرفی آرمانها و آرزوهایی است که به زندگی انسان معنایی عمیق و متناسب با هدف خلقتش میدهد. معنایی که با وجود آن، سختیها و مشکلات زندگی نه تنها قابل تحمل بلکه شیرین و سازنده میشود.
اگر این معنا با قلب انسان پیوند بخورد، طلسم همهی پوچیها، غمها، ناامیدیها و اضطرابها شکسته و تمام انسانها سعادتمند خواهند شد.
حتی اگر عمر ما برای تحقق این هدف وفا نکند، باز هم چیزی از سعادت دنیا و آخرت از دست ندادهایم.
این کتاب کمک میکند تا در ساختن این آینده مشارکت داشته و از هدررفت استعدادهای بینهایتمان نجات یابیم.
دریافت کتاب انقلاب اسلامی و آینده جهان
📚📖 مطالعه
📗 صحیفه جامعه سجادیه 📖 حاوی 272 دعا از #امام_سجاد علیه السلام ╭═══════๛- - - ┅┅╮ │📳 @Mabaheeth │
#صحیفه_سجادیه_جامعه | ۱۷
[ #دعای هفده – دعا هنگام فرا رسیدن صبح ]
⤶ امام صادق (علیهالسلام) فرمود: حضـرت علی ابن الحسین (علیهماالسلام) هرگاه صبح را آغاز میکرد، میفرمود:
اَبْتَدِئُ يَوْمیٖ هٰذَا بَیْنَ يَدَيْ نِسْيٰانِی وَ عَجَلَتِی بِسْمِ اَللّٰهِ وَ مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ.
این روز را آغاز میکنم پیشاپیش فراموش کاری و شتابزدگیام، به نام خدا و هر چه خواهد خدای (همان شود)
پس اگر بندهای این را بگوید، از آنچه در آن روز فراموش کند او را کفایت میکند.
و از محمد بن مسلم روایت شده است که گفت:
علی بن الحسین (علیهماالسلام) میفرمود: هر کَس بگوید در هر بامداد:
اُقَدِّمُ فیٖ یَوْمِی هٰذَا بَیْنَ يَدَيْ نِسْيٰانِی وَ عَجَلَتِی بِسْمِ اللّٰهِ وَ مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ.
مقدم میکنم امروز پیشاپیش فراموشی و شتابزدگیام به نام خدا و هر چه خدا خواهد (همان شود)
ده بار (بگوید)، و در هنگام شب نیز هرگاه فرا رسد، همانند آن را بگوید او را کفایت میکند از آنچه در آن شب و روز انجام دهد.
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -