41d1db3d30cee73ca16521ca9e3d029bd29f0a7d.mp3
5.54M
#صوت_خلاصه جلسه دوازدهم
💠 توحید و نفی طبقات اجتماعی
[ #کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن]
📻 #استادسیدعلی_خامنهای مدظله العالی
◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
1_495538113.pdf
122.6K
💠 فایل pdf جلسه دوازدهم
🏷 #توحید و نفی طبقات اجتماعی
"هیچکَس در آفرینش، از مزیّتی که منشأ برخورداریهای حقـوقی باشد؛ بهـرهمند نیست!"
#امام_خامنه_ای مدظله العالی
⚜ به تاریخ که برمیگردیم، میبینیم، اختلاف طبقـاتی از جمله دردهای مـزمن تاریخ است؛ در همه اجتمـاعات! نه فقط اجتماعات عقـبمانده قبائلی! نه فقط اجتماعات سـرزمینهای دور از تمـدن! بلکه در آن کشـورها و سـرزمینهایی که مادر تمدن بشـری و گاهـواره تمـدن بشری هستند، در همان جاها اتفاقاً اختلاف طبقـاتی با زشـتترین چهرهای، و کریهترین صـورتی، خودش را به ما از لابلای اوراق تاریـخ نشان میدهد!
واقعاً ستم بزرگ تاریخ و لکه ننگ بزرگ تاریخ بشـر از جمله همین است، اختـلاف طبقـاتی!
یعنی چه اختلاف طبقاتی؟ یعنی اینکه انسانهایی که در این جامعـه زندگی میکنند؛ اینها همه مثل هم نیستند! یک عده محکومند به اینکه محـرومیت بکشند، رنـج ببرند، خدمـت گروههای دیگر را بکنند، و باید از این محـرومیت و رنـج، گِلِهای هم نداشته باشند!
یک عده هم بایستی برخوردار باشند، بهـرهمند باشند، لذت و عیـش زندگی مال آنها باشد، از همه مزایا آنها بتوانند استفاده بکنند و اشکالی هم نداشته باشد!
◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
هدایت شده از فقه و احکام
Haj-Mahmoud-Karimi-www.Ziaossalehin.ir-Monajat.shabaneieh-128.mp3
12.55M
#مناجات_شعبانیه ✨
ان شاءالله تو این روزهای پایانی ماه شعبان، از لذت خوندن این مناجات بهره مند بشیم.
🎙️ #حاج_محمود_کریمی
#ماه_شعبان 🌙
╭───
│ 📖 @feqh_ahkam
╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #شنیدنی | سخنانی زیبا از آیه الله امامی کاشانی (رحمه الله) در وصف #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و علیه السلام
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
⌛️ از #فرصت باقیمانده از ماه مبارک #شعبان استفاده کنیم با توصیه ای از #امام_رضا علیه آلاف التهیة و الثناء و السلام
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج ✨
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
📚📖 مطالعه
#کتاب_صوتی #خون_دلی_که_لعل_شد "خاطرات حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای مدظله العالی از زندان
#کتاب_صوتی
#خون_دلی_که_لعل_شد
"خاطرات حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای مدظله العالی از زندان ها و تبعید دوران مبارزات انقلاب"
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│💌 @arame_janam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
Part13_خون دلی که لعل شد.mp3
6.54M
🎧 کتاب صوتی | قسمت سیزدهم
🩸خون دلی که لعل شد
" #خاطرات حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای مدظله العالی از زندان ها و تبعید دوران مبارزات انقلاب"
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│💌 @arame_janam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
انسان شناسی 037.mp3
12.14M
#انسان_شناسی ۳۷
#امام_خمینی (ره)
#استاد_شجاعی
♨️ قَبـــرِ شما ، خودِ شمایید!
از صبح که ازخواب برمیخیزید،
تا شب که به خواب میروید،
و حتّی در خواب، ↓
- احوالاتتان چگونه است؟
- از ذهن شما، چه افکاری عبور میکند؟
- در قلبتان، نسبت به دیگران چه احساساتی غالباً برانگیخته میشود؟
💥 پاسخ این سؤالات، اوضاعِ قبر شما را مشخص میکند!
@Ostad_Shojae
╭═══════๛- - - ┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
هدایت شده از 📚📖 مطالعه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◽️پنجشنبه است؛ ياد کنیم از درگذشتگان ...
┈┄┅═•••═┅┄┈
✨ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ
┈┄┅═•••═┅┄┈
✨ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ
┈┄┅═•••═┅┄┈
🤲 اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ
┈┄┅═•••═┅┄┈
🖤 همه در گذشتگان
را یاد ڪنیم با دادن خیرات
و یا فاتحه و صلواتی
┈┄┅═•••═┅┄┈
🌹 الّلهُمَّ صَلِّ عَلَے مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
#اللهم_صلّ_علی_محمد_و_آل_محمد
#صلوات | #شب_جمعه
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│💌 @arame_janam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
سفر پر ماجرا 09.mp3
7.37M
#سفر_پرماجرا | ۹
🎙️ #استاد_شجاعی
💠 دنیا سرشار از آرزوست
این طبیعت دنیاست.
آرزوهایی را برگزین؛
که تا #ابــد با تــو همراه هستند.
آنوقت؛ تو برنده ی میدانِ دنیایی
@ostad_shojae
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
03:15 ▬ ماجرای کارخانهداری که بعد از مرگش همه میخواستند هر چه سریعتر دفن شود ...
08:00 🔚 ثم حملوه الی محطّ فی الأرض فأسلموه فیه إلی عمله و انقطعوا عن زورته [خطبه ۱۰۹ نهجالبلاغه]
آیت الله مجتهدی ره: امیرالمومنین علیه السلام بازاری بوده (میدانسته برای دنیا چقدر خرج کنه، برای آخرت چقدر)
09:14 📖 خطبه ۲۸ نهجالبلاغه
10:00 🗞️ اگر امروز روز آخر عمر باشد چه می کنیم ؟!
11:00 ❌ وصیت نامه که نداریم! توبه که نکردیم و ... [ در این وضعیت مرگمان، مرگ جاهلیت خواهد بود ... ]
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
#مطالعه
#منازل_الآخرة | ۱۰
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄
╭┅────────
📖 فصل چهارم : قیامت
╰┅────────
یکی از منازل هولناک آخرت، قیامت است که هَولش عظیم، بلکه از هر هَولی، اعظم و فَزَعش فَزَع اکبر است و حق تعالی در وصف آن فرموده:
«... ثَقُلَتْ فِی السَّمواتِ وَ الْاَرْضِ لا تَأتیکُمْ اِلاّ بَغتَةً...»(۱)؛
«... سنگین و گران و عظیم است قیامت از حِیثِ شدائد و هَولهای او در آسمانها و زمین، یعنی بر اهل آنها از ملائکه و جِنّ و اِنس، نیاید شما را مگر ناگهان...»
قُطبِ راوندی از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده که حضرت عیسی علیه السلام از جبرئیل علیه السلام پرسید: کِی قیامت برپا خواهد شد؟
جبرئیل علیهالسلام چون اسم قیامت شنید لرزه گرفت او را، به حدّی که افتاد [و] غَشّ کرد. پس چون به حال آمد گفت یا رُوحَ اللَّه، نیست مسئولِ به امرِ قیامت، اعلمِ از سائل، پس آیه شریفه را که ذکر شد خواند(۲).
و شیخ جلیل علی بن ابراهیم قمّی رحمه الله از حضرت امام محمد باقر علیه السلام روایت کرده که وقتی حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم نشسته بود و جبرئیل علیه السلام نزد آن حضرت بود که ناگاه نظر جبرئیل علیه السلام به جانب آسمان افتاد، پس رنگش تغییر کرد از ترس به حدّی که مانند زعفران شد. پس خود را چسبانید به رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم و به آن حضرت پناه برد.
پس حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم نظر افکند به آنجا که جبرئیل علیهالسلام نظرش افتاده بود، دید مَلَکی را که پر کرده مشرق و مغرب را که گویا قاب زمین است. پس آن مَلَک رو کرد به پیغمبرصلی الله علیه وآله وسلم و گفت یا محمد صلی الله علیه وآله وسلم، من رسول خدایم به سوی تو که تو را مُخَیَّر سازم که پادشاه باشی و رسول، بهتر است به سوی تو؛ یا بنده باشی و رسول؟
پس حضرت التفات کرد به سوی جبرئیل علیهالسلام، دید رنگش به حال اول برگشته و به حال آمده.
جبرئیل علیهالسلام عرض کرد: بلکه اختیار کنید که بنده و رسول باشید.
پس پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم گفت: می خواهم بنده و رسول باشم.
پس آن مَلَک پای راست را بلند کرد و گذاشت در میان آسمان دنیا و پای چپ را بلند کرد و گذاشت در آسمان دوم، بعد از آن پای راست را گذاشت در آسمان سوم. به همین نحو رفت تا آسمان هفتم. هر آسمانی را یک گام خود کرد، و هر چه بالا رفت کوچک شد تا آنکه به اندازه مرغ کوچکی شد.
پس حضرت رو به جبرئیل علیهالسلام کرد و فرمود: همانا من مشاهده کردم از تو ترس شدیدی و ندیدم چیزی را که مرا بیشتر ترسانیده باشد از تغییر کردن رنگ تو!
جبرئیل علیهالسلام گفت: یا رسول اللَّه! مرا ملامت مفرما. آیا دانستید که این مَلَک کی بود؟ این اسرافیل «حاجِبُ الرّبّ» بود و از زمانیکه حق تعالی آسمان ها و زمین را خلق فرموده از مکان خود پایین نیامده(۳).
چون من او را دیدم که به سوی زمین می آید، گمان کردم که آمده است برای برپا کردن قیامت، پس از ترس قیامت رنگم چنان تغییر کرد که مشاهده فرمودید.
پس چون دیدم که برای امر قیامت نیامده، بلکه حق تعالی چون شما را برگزیده به جهت بزرگی شما، او را به نزد شما فرستاده، رنگم به حال اوّل آمد و نَفَسم به سوی من برگشت. - الخبر - (۴).
و در روایتی است که نیست مَلَکِ مُقَرّبی و نه آسمانی و نه زمینی و نه بادی و نه کوهی و نه صحرایی و نه دریایی مگر آنکه بترسند از روز جمعه برای آنکه قیامت برپا می شود در آن(۵).
فقیر گوید شاید ترسیدن آسمان و زمین و سایر اشیاء که ذکر شد، ترسیدن اهل آنها و مُوَکّلینِ آنها باشد، چنانکه مفسّرین در معنی آیه «ثَقُلَتْ فِی السَّماواتِ وَ الْاَرْضِ»(۶) گفته اند.
و روایت شده که چون حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم قیامت را ذکر می نمود، شدید می شد صوت آن حضرت، و سرخ می شد رخسار آن جناب(۷).
و «شیخ مفید» در «ارشاد» نقل کرده که چون حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم از غَزوِه «تبوک» به مدینه مراجعت فرمود، رسید به خدمت آن حضرت «عَمرو بنِ مَعدی کَرَب»، حضرت به او فرمود: اسلام بیاور ای عمرو! تا خدا تو را ایمن گرداند از فَزَعِ اکبر، یعنی ترسی که بزرگترین ترسهاست.
عمرو گفت: ای محمد صلی الله علیه وآله وسلم فَزَعِ اکبر کدام است؟ من کسی هستم که ترس بر من وارد نمی شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- سوره اعراف، آیه ۱۸۷.
۲- بحارالانوار، ج ۶، ص ۳۱۲.
۳- شاید مراد آن باشد که یک نفری تنها و بی خبر پائین نیامده مثل این نحوی که اینجا آمده، تا منافات نداشته باشد با پائین آمدن او با جبرئیل و میکائیل برای اهلاکِ قومِ لوط، یا نحوِ آن واللَّه العالم. منه.
۴- بحارالانوار، ج ۱۶، ص ۲۹۲.
۵- بحارالانوار، ج ۷، ص ۵۸، ح ۱.
۶- سوره اعراف، آیه ۱۸۷.
۷- بحارالانوار، ج ۲، ص ۳۰۱، ح ۳۱.
مؤلف گوید که از این کلام معلوم می شود دلیری و قوّت قلب عمرو. نقل شده که او از شَجْعان نامی روزگار بوده و فُتوح عَجَم، بسیاری از آن بر دست او واقع شده، و شمشیر🗡 او «صَمْصامه» معروف بود، و وقتی با او [شمشیر] به یک ضربت، تمام قوائم شتر را از هم جدا کرد(۱).
و عمر بن الخطّاب در زمان خلافت خود از او خواهش کرد که آن شمشیر را نشان او دهد، عمرو آنرا حاضر کرد.
عمر آنرا کشید و بر محلّی زد که تیزی او را امتحان کند ابداً اثر نکرد. عمر او را دور افکند و گفت: این چیزی نیست.
عمرو گفت: ای امیر! شما از من شمشیر طلبیدید نه بازویی که آن شمشیر را می زد(۱).
عمر از سخن عمرو بَدَش آمد و او را عتاب کرد و به قولی او را بزد(۲).
و بِالْجُمله چون عمرو گفت من از فَزَعِ اکبر نمی ترسم، حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: ای عمرو! چنین نیست که گمان کرده ای. همانا صیحه ای زده شود بر مردم یک صیحه ای که باقی نماند میّتی مگر آنکه زنده شود و نماند زنده [ای] مگر آنکه بمیرد، مگر آنهائی که خدا خواسته نمیرند. پس یک صیحه دیگر برایشان زده شود که تمامی زنده شوند و صف بکشند، و آسمان شکافته شود و کوهها متلاشی و پراکنده شود، و پاره ها از آتش جهنم جدا شود مانند کوهها و افکنده شود.
پس نماند صاحب روحی مگر آنکه دلش کنده شود و گناهش را یاد کند و مشغول به خود شود مگر کسانی که خدا خواسته باشد.
پس کجایی تو ای عمرو از این؟
عمرو گفت: همانا من می شنوم امری را که عظیم و بزرگ است(۳).
پس ایمان آورد به خدا و رسول [صلی الله علیه وآله وسلم] با قوم خود.
و بالجمله روایات در این باب بسیار است که از همگی استفاده میشود که هول قیامت هول بسیار بزرگست و به حدّی قیامت هولناک است که اموات و مردگان در عالم برزخ و قبر نیز هَوْل و وحشت آن را دارند به نحوی که بعضی از مردگان که به دعای اولیاء خدا زنده شدند دیده شدند که موهای شان تمام سفید بوده.
سبب سپیدی موی آنها را پرسیدند،
گفتند: ما را وقتی که امر کردند به زنده شدن، گمان کردیم که قیامت برپا شده و از وحشت و هَولِ قیامت تمامی موهای ما سپید شد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- وَ عادَةُ السَّیْفِ اَنْ یَزْهُو بِجَوْهَرِه وَ لَیْسَ یَعْمَلُ اِلاَّ فی یَدَیْ بَطَلٍ
۲- سفینة البحار، ج ۴، ص ۳۹۹.
۳- الارشاد، ج ۱، ص ۱۵۸.
اینک ما در اینجا ذکر می کنیم بعض [ی چیزهایی را که سبب تَخَلُّص از شدائدِ قیامت و ایمنی از فَزَعِ اکبر خواهد بود و آنها ده امر است:
اول: روایت شده که هر که بخواند سوره «یوسف علیه السلام» را در هر روز یا در هر شب، روز قیامت که مبعوث شود جمالش مانند جمال یوسف علیه السلام باشد، و نرسد به او فَزَع و ترسی [در] روز قیامت(۱).
و از حضرت امام محمد باقرعلیه السلام مرویست که هر که بخواند سوره «دُخان» را در نمازهای فریضه و نافله، حق تعالی او را مبعوث فرماید در جمله آنهایی که ایمن و بی ترسند(۲).
و از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مَرْوِی است که هر که بخواند سوره «اَحقاف» را در هر شب یا در هر جمعه، نرسد به او ترسی در دنیا، و ایمن گرداند حق تعالی او را از ترس روز قیامت(۳).
و نیز از آن حضرت منقول است که هر که بخواند سوره «وَالعَصر» را در نمازهای نافله خود، مبعوث شود روز قیامت با صورت سفید و روشن، و دهانش به خنده گشوده باشد و چشمش روشن باشد تا داخل بهشت شود(۴).
دوم: شیخ کلینی از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام نقل کرده که حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: هر که احترام و تعظیم کند کسی را که در اسلام موی خود را سپید کرده باشد، ایمن گرداند حق تعالی او را از فَزَع و ترس روز قیامت(۵).
سوم: و نیز از آن حضرت روایت کرده که فرمود: هر که بمیرد در راه مکه خواه در وقت رفتن باشد یا در وقت برگشتن، ایمن و بی ترس گردد از فَزَعِ اکبر، یعنی ترس بزرگ روز قیامت(۶).
و شیخ صدوق از آن حضرت روایت کرده که فرمود: هر که بمیرد در یکی از دو حَرَم، یعنی حرم مکّه و حرم مدینه - زادَهُمَا اللَّهُ شَرَفاً وَ تَعْظیماً - خداوند مبعوث فرماید او را از جمله آنهایی که ایمن و بی ترسند(۷).
چهارم: شیخ کلینی از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده که فرمود: هر که دفن شود در حرم - یعنی حرم مکه معظّمه - ایمن شود از فَزَعِ اکبر(۸).
پنجم: شیخ صدوق از حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم نقل کرده که هر که پیش آید او را فاحشه(۹) یا شهوتی، پس اجتناب کند از آن به جهت ترس از خداوند - عَزَّوَجَلّ - حق تَعالی حرام فرماید بر او آتش جهنّم را، و ایمن گرداند او را از ترس بزرگ روز قیامت(۹).
ششم: و نیز از آن حضرت روایت کرده که فرمود: هر که دشمن گیرد نفس خود را - نه مردم را - ایمن گرداند حق تعالی او را از ترس روز قیامت(۱۰).
هفتم: شیخ اجل علیّ بن ابراهیم قمّی از حضرت امام محمّد باقرعلیه السلام روایت کرده که هر که فرو خورد خشم خود را و حال آنکه ممکن باشد او را که جاری کند و روان گرداند آنرا، پر کند خداوند دل او را از امن و ایمان روز قیامت(۱۱).
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- بحارالانوار ج ۷، ص ۲۹۳.
۲- پیشین، ص ۲۹۵.
۳- پیشین.
۴- پیشین، ص ۲۹۸.
۵- پیشین، ص ۳۰۲.
۶- پیشین.
۷- پیشین.
۸- پیشین.
۹- فاحشه یعنی زنا و هر بدی که از حد گذرد. منه.
۱۰- بحارالانوار، ج ۷ ص ۳۰۳.
۱۱- بحارالانوار، ج ۷، ص ۳۰۲.
هشتم: حق تعالی در سوره نمل فرمود:
«مَنْ جاءَ بِالْحَسَنةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْها وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ یَوْمَئِذٍ آمِنُونَ»؛
«هر که آورد در روز قیامت حسنه را پس از برای او است بهتر از آن و ایشان از فَزَع آن روز ایمنند»(۱).
از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام روایت شده که فرمود: «حَسَنه» در این آیه، #معرفت و #ولایت و محبّت ما اهل بیت است(۲).
نهم: شیخ صدوق از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده که فرمود: هر که اعانت کند برادر مؤمن اندوهگین [تشنه را از توانایی خود، و آسایش دهد او را از غم و اندوهش، یا یاری کند او را بر قضاء حاجتش، برای او است، سپس آیه یاد شده را قرائت فرمود.
باشد از حق تعالی هفتاد و دو رحمت که یکی از آنها را حق تعالی در دنیا به او مرحمت فرماید که اصلاح کند به او، أمر معاشش را، و ذخیره نماید هفتاد و یک رحمت دیگر را برای ترسها و هولهای روز قیامت او(۳).
مؤلّف گوید که در خصوص قضاءِ حوائجِ برادران دینی روایات بسیار نقل شده؛ از جمله از حضرت امام محمّد باقرعلیه السلام مَرْوِی است که کسیکه برود پی حاجت برادر مسلمان خود، حق تعالی او را در سایه هفتاد و پنج هزار فرشته درآورد، و برندارد قدمی مگر آنکه بنویسد برای او حسنه ای، و محو فرماید از او سیّئه ای، و بالا بَرَد برای او درجه ای، و چون فارغ شود از حاجت او، بنویسد برای او اجر کسیکه حجّه و عمره ای بجا آورده باشد(۴).
و از حضرت صادق علیه السلام منقول است که قضاء حاجت مرد مؤمنی افضل است از حَجِّه [یعنی یک حج و حجّه و حجّه و شمرد تا ده حج(۵).
و روایت شده که در بنی اسرائیل هرگاه عابدی به نهایت عبادت می رسید اختیار می کرد از همه عبادات، کوشش و سعی کردن در حاجتهای مردم را(۶).
و شیخ جلیل، «شاذان بن جبرئیل قمی» روایت کرده از حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم که در شب معراج این کلمات را دید که بر در دوم بهشت نوشته شده: «لا اِلهَ اِلاَّ اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسوُلُ اللَّهِ عَلِیٌّ وَلِیُّ اللَّهِ» از برای هر چیز حیله ایست(۷) و حیله سرورِ در آخرت چهار خصلت است: دست مالیدن بر سر یتیمان، و مهربانی کردن بر بیوه زنان، و رفتن پیِ حاجتِ مؤمنان، و تعهّد و پرستاری از فقیران و مسکینان(۸)... الی غَیرِ ذلِک.
لهذا علما و بزرگان دین خیلی اهتمام در قضاء حوائج مؤمنین داشتند و حکایاتی از ایشان در این باب نقل شده که جای نقلش نیست.
دهم: شیخ کلینی از حضرت امام رضا علیه السلام نقل کرده که هر که بیاید نزد قبر برادر خود و بگذارد دست خود را بر قبر و بخواند: «اِنَّا اَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْر» را هفت مرتبه، ایمن گردد روز فَزَعِ اکبر(۹).
مؤلف گوید که در روایت دیگر است که رو به قبله کند و دست بگذارد روی قبر.
و این ایمن بودن از ترس بزرگ روز قیامت، ممکن است برای خواننده باشد چنانچه ظاهر خبر است، و مُحتَمَل است برای میّت باشد چنانچه از بعضی روایات ظاهر می شود.
و این فقیر دیدم در مجموعه ای که شیخ اجلّ افقه، ابو عبداللَّه محمّد بنِ مکّیِ عامِلی معروف به شیخ شهید، به زیارت قبر استاد خود شیخِ اجلِّ عالم، فَخرُ المُحَقِّقین، نَجلِ آیة اللَّه، علامه حلّی - رِضوانُ اللَّه عَلَیهِم اَجمَعین - آمد و گفت: نقل می کنم از صاحب این قبر و او نقل کرد از والدِ ماجدش به سند خود از امام رضا علیه السلام که هرکه زیارت کند قبر برادر مؤمن خود را و بخواند نزد او سوره «قَدر» را و بگوید:
«اَللَّهمَّ جافِ الْاَرْضَ عَنْ جُنُوبِهِمْ وَ صاعِدْ اِلَیْکَ اَرْواحَهُمْ وَ زِدْهُمْ مِنْکَ رِضْواناً وَ اَسْکِنْ اِلَیْهِمْ مِنْ رَحْمَتِکَ ما تَصِلُ بِه وَحْدَتَهُمْ وَ تُونِسُ وَحْشَتَهُمْ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَی ءٍ قَدیرٌ»
ایمن شود از فَزَعِ اکبر، خواننده و میّت(۱۰).
مؤلف گوید که قبر فَخرُ المُحَقِّقین - بنابر آنچه از کلام مجلسیِ اول در شرح فقیه ظاهر می شود - در نجف اشرف است و شاید نزدیک قبر والدش علّامه رحمه الله در ایوان مطهر باشد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- پیشین، ص 303.
۱- سوره نمل، آیه 89.
۲- بحارالانوار، ج ۷ ص ۳۰۵، {تتمّه حدیث}: و «سَیِّئَه» انکار ولایت و دشمنی ما اهل بیت (علیهمالسلام)
۳- ثواب الاعمال، ص ۱۷۹.
۴- کافی، ج ۲، ص ۱۹۷.
۵- ثواب الاعمال، ص ۷۳، ح ۱۳.
۶- کافی، ج ۲، ص ۱۹۹.
۷- حِلْیه» خ د
۸- بحارالانوار، ج ۸، ص ۱۴۴.
۹- بحارالانوار، ج ۷، ص ۳۰۲ و کافی، ج ۳، ص ۲۲۹.
۱۰- می توان از روایات ج ۱۰۲ بحارالانوار ص ۲۹۵ و ص ۳۰۰ استفاده نمود.
╚═ ✧ ༅࿐✾ ✦ ✾࿐༅✧══
مطلب بعد؛
» فصل پنجم: بیرون آمدن از قبر
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
انسان شناسی 038.mp3
11.21M
#انسان_شناسی ۳۸
#حجهالاسلام_قرائتی
#استاد_شجاعی
↔️ علامتِ عاشق، کم شدنِ سطح هیجانات کاذب در بدستآوردنها، و از دستدادنهاست!
چشمای عاشق؛ فقــط به یک سمت متمرکزه!
به سمت معشوقش!
برای همینم قلبش، هرزهگرد نیست !
به هر کَس و هرچیزی مشغول نمیشه !
🔺 فقــط عاشقه که؛ اتفاقهای دور و برش هیجانزدهاش نمیکنه!
حالا چجوری عاشق بشیم؟
@Ostad_Shojae
00:20 مثل کارمند بانک باش ...
02:40 شیطان می داند از چه راهی وارد شود ...
04:00 در نعمت ها شنگولی نکن، در گرفتاری ها غصه نخور ...
بما آتاکم ...
پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله: الحمدلله علی کل حال ...
امام سجاد علیهالسلام: نشکرک علی بلائک کما نشکرک علی نعمائک
08:00 الحمد لله الذی لا یعتدی علی أهل مملکته ...
13:00 آدم به جایی می رسد که در عین حال حق را درک میکند ولی با خدا و پیغمبر درگیر می شود ...
14:10 پیامبر را در کودکی شناختند ولی به آرایشگر می گویند حضرت آمنه علیهماالسلام را در حالی که به پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله حامله بود بُکشد ...
╭═══════๛- - - ┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -