eitaa logo
📚📖 مطالعه
86 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
105 فایل
﷽ 📖 بهانه ای برای مطالعه و شنیدن . . . 📚 توفیق باشه هر روز صفحاتی از کتاب های استاد شهید مطهری را مطالعه خواهیم کرد... و برخی کتاب های دیگر ... https://eitaa.com/ghararemotalee/3627 در صورت تمایل عضو کانال اصلی شوید. @Mabaheeth
مشاهده در ایتا
دانلود
┅═ ۱۰۶ ⊰༻ 🍒 ༺⊱┅ ❒ مثل شعله پخش كن! ⿻◌⿻◌⿻◌⿻ ❚ خانم ها را نديده اي وقتي ديگ را روي اجاق گاز مي گذارند شعله را پايين مي كشند و ملايم مي كنند و بعد هم بين ديگ و اجاق يك شعله پخش كن مي گذارند تا شعله مستقيم به ديگ نرسد. به همين خاطر غذا خوب و يكدست پخته مي شود و هيچ هم نمي سوزد. حال در نصيحت گويي هم بايد همين دو اصل را رعايت كرد؛ ← يعني اولاً نرم و ملايم سخن گفته شود. ← و دوم آن كه مستقيم نباشد. و راستي اگر اين اصول را در خانه ها و خانواده ها به كار مي بستيم، چه مي شد. اگر همسري كه مي خواهد نسبت به خانم خود ابراز كند به جاي آن كه مستقيم به همسرش بگويد دوستت دارم به دوستان و همكاران خود مي گفت كه همسرش را دوست دارد، طبعاً آن ها نيز به همسران خود مي گفتند و همسران آنان نيز سرانجام اين سخن را به گوش همسر او مي رساندند و آن گاه اين ابراز علاقه ي غير مستقيم چه تأثيري با خود داشت. يا اگر خانم ها به جاي آن كه مستقيم اظهار عشق و علاقه به همسر خود كنند، سعي مي كردند بچه ها را نسبت به همسر خود مؤدب سازند و هرگاه كمترين كم لطفي از آن ها نسبت به همسران خود مي ديدند موضع گرفته و برخورد مي كردند، اينجا بود كه چه عشق و علاقه اي در دل و جان همسران پديد مي آمد. البته شايد پاره اي با مطرح كردن روايتي بر من خرده بگيرند و بگويند در روايات آمده است كه مرد نسبت به همسر خود اظهار علاقه كرده و بگويد: دوستت دارم؛ ولي در جواب بايد گفت: گفتن، صورت هاي گوناگوني دارد: مستقيم و غير مستقيم، و هر دو تأثيرگذار است؛ اما تأثيرِ بيشترِ گفتار غير مستقيم را نمي شود انكار كرد. از اين گذشته پاره اي به جهت كمرويي يا عادت و يا هر خصلت ديگري عنوان كردن و بيان كردن واژه هايي همچون دوستت دارم برايشان دشوار و سنگين است؛ اما تصديق مي كنيد كه در شيوه غيرمستقيم اين عذر نيز به چشم نمي آيد و براي همگان قابل اجرا ست. ┗━━━━━━─━━⎚𑁍✐━ 📚 @ghararemotalee 📳 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┅═ ۱۰۷ ⊰༻ 🍒 ༺⊱┅ ❒ مثل دندان ⿻◌⿻◌⿻◌⿻ ❚ كسي كه دندانش درد مي كند اگر تنها روي درد دندان خود تمركز و تأمل كند، بي شك درد او بيشتر و بيشتر احساس مي شود. حال اگر در همان حال فكرش را بر امور ديگري متمركز سازد، بي شك يا درد را فراموش مي كند و يا آن درد كاهش مي يابد. حال يادمان باشد تمركز روي مشكلات، كمبودها و نقص ها درست مثل تمركز روی دندانی است كه درد دارد. ┗━━━━━━─━━⎚𑁍✐━ 📚 @ghararemotalee 📳 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┅═ ۱۰۸ ⊰༻ 🍒 ༺⊱┅ ❒ مثل چای ☕️ ⿻◌⿻◌⿻◌⿻ ❚ خود شما وقتي يك چاي تلخ مقابلتان مي گذارند چه مي كنيد؟ با يكي دو حبه قند آن را شيرين مي كنيد و نوشيدنش را بر خود گوارا مي سازيد. سختي هاي زندگي مثل همان چاي تلخ است و هاي الهي درست شبيه همان حبه هاي قند، و از آنجا كه زندگي انسان بي رنج و مرارت نمي تواند باشد، خداوند مي كند نعمت هاي مرا به يادآوريد. ┗━━━━━━─━━⎚𑁍✐━ 📚 @ghararemotalee 📳 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┅═ ۱۰۹ ⊰༻ 🍒 ༺⊱┅ ❒ مثل آمپول 💉 ⿻◌⿻◌⿻◌⿻ ❚ دندان 🦷 دختربچه ام درد مي كرد، او را پيش دندانپزشك بردم. دكتر گفت: بايد عصب كشي شود. بعد هم يك آمپول بي حسي به او زد. همين طور كه داشت آمپول را تزريق مي كرد پرسيدم وقتي آمپول بي حسي مي زنيد چه اتفاقي مي افتد كه لثه بي حس مي شود و آن موقع هر كاري كه بخواهيد با دندان مي كنيد بي آن كه حتي بيمار ذره اي احساس درد و رنج داشته باشد. گفت: داروي بي حسي اول كاري كه مي كند اين است كه به طور موقت رابطه لثه را با مغز 🧠 قطع مي كند و اينجاست كه ما هر كاري بخواهيم مي توانيم با لثه انجام دهيم. ولي البته اين قطع رابطه مقطعي و موقت است و دير يا زود رابطه لثه با مغز برقرار مي شود و اينجاست كه درد ها و زجرها شروع مي شود! من همين جا به شوخي به آقاي دكتر گفتم: كار شما هم بي شباهت با كار شيطان نيست!😅 خنديد و پرسيد: چطور؟ گفتم: شيطان😈 سعي مي كند رابطه انسان را با مغز عالَم كه خداست قطع كند و آن گاه هر كاري كه دلش خواست با ما انجام دهد. در اين صورت است كه او مي تواند از ما يك انسان بي رحم و سنگدل👹 و يا پليد و ناموزون بسازد، بي آن كه ذره اي احساس درد و ناراحتي در دل و وجدان داشته باشيم. اما البته اين ارتباط با خداوند براي هميشه قطع نخواهد بود بلكه لاجرم روزي به او باز مي گرديم و آنجاست كه دردها و رنج ها و عذاب ها شروع مي شود‌. ┗━━━━━━─━━⎚𑁍✐━ 📚 @ghararemotalee 📳 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┅═ ۱۱۰ ⊰༻ 🍒 ༺⊱┅ ❒ مثل چک ⿻◌⿻◌⿻◌⿻ ❚ چک را ندیده‌ای؟ کافیست یک خط خوردگی اندک داشته باشد، دیگر از اعتبار می‌افتد، هرچند هم که رقم بالایی روی آن نوشته شده باشد. تازه هرچه هم رقم بالاتر باشد، انسان حساس‌تر می‌شود؛ مگر آنکه توسط خود صاحب چک یعنی همان کسی که آن خطا را مرتکب شده است تصحیح و پشت نویسی شود. حالِ انسان نیز درست شبیه چک می‌ماند. حسنات و خوبی‌ها و کارهای نیک او چیزی شبیه همان رقم چک و خطاها مثل همان خط خوردگی است که تمام اعمال و حسنات آدمی را از اعتبار می‌اندازد، مگر آنکه آن خطاها توسط خود انسان تصحیح و پشت نویسی شود؛ یعنی توبه کند با این تفاوت که یک برگه چک، تا حدی قابل تصحیح و پشت نویسی است، یعنی محدودیت دارد و پس از چند بار قلم خوردگی دیگر جایی برای تصحیح نمی‌ماند. اما در درگاه خداوند انسان پس از صدها بار خطا و گناه و لغزش نیز پذیرفته می‌شود انه هو التواب الرحیم خداوند توبه پذیر و مهربان است مشو نامید از ظلمی که کردی که دریای کرَم توبه پذیر است ┗━━━━━━─━━⎚𑁍✐━ 📚 @ghararemotalee 📳 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۳۹ 【 دعای سی‌ و نُه – در درخواست حوائج از خدای تعالی 】 ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ ⤶ اَللّٰهُمَّ یٰا مُنْتَهىٰ مَطْلَبِ الحٰاجٰاتِ، وَ یٰا مَنْ عِنْدَەُ نَيْلُ الطَّلِبَاتِ، وَ يٰا مَنْ لاٰ يَبِيعُ نِعَمَهُ بِالْأَثْـمَانِ، وَ يٰا مَنْ لاٰ يُكَدِّرُ عَطَايَاهُ بِالِامْتِنَانِ، وَ يٰا مَنْ يُسْتَغْنىٰ بِهِ وَ لاٰ يُسْتَغْنىٰ عَنْهُ، وَ يٰا مَنْ يُرْغَبُ إِلَيْهِ وَ لاٰ يُرْغَبُ عَنْهُ، وَ يٰا مَنْ لاٰ تُفْنِي خَزَائِنَهُ الْمَسَائِلُ، وَ يٰا مَنْ لاٰتُبَدِّلُ حِكْمَتَهُ الْوَسَائِلُ، وَ يٰا مَنْ لاٰ تَنْقَطِعُ عَنْهُ حَوَائِجُ الْمُحْتَاجینَ، وَ يٰا مَنْ لاٰ يُعَنِّيهِ دُعَاءُ الدَّاعِینَ. خداوندا! ای نهایت درخواست و تقاضای نیازها، و ای آنکه نزد اوست به دست آوردن خواسته‌ها، و ای آن‌که نعمت‌هایش را به بها و قیمت نـمی‌فروشد، و ای آن‌که بخشش‌هایش را به منّت گذاشتـن، تیره و ناصاف نـمی‌کند، و ای آن‌که به سبب او بی‌نیاز می‌شوند و از او بی‌نیاز نـمی‌شوند، و ای آن‌که به او رغبت می‌کنند و از او روی برنتابند، و ای آن‌که درخواست‌ها، گنج‌هایش را از بین نـمی‌برد، و ای آنکه دست‌آویزها، حکمتش را تغییر نـمی‌دهد، و ای آنکه رشتۀ حوایج نیازمندان از او قطع نـمی‌شود، و دعای دعاکنندگان او را خسته و درمانده نـمی‌کند. تَـمَدَّحْتَ بِالْغَنَاءِ عَنْ خَلْقِكَ وَ أَنْتَ أَهْلُ الْغِنىٰ عَنْهُمْ، وَ نَسَبْتَهُمْ إِلَی الْفَقْرِ وَ هُمْ أَهْلُ الْفَقْرِ إِلَيْكَ، فَمَنْ حَاوَلَ سَدَّ خَلَّتِهِ مِنْ عِنْدِكَ وَ رَامَ صَـرْفَ الْفَقْرِ عَنْ نَفْسِهِ بِكَ، فَقَدْ طَلَبَ حَاجَتَهُ فیٖ مَظَانِّهَا وَ أَتیٰ طَلِبَتَهُ مِنْ وَجْهِهَا، وَ مَنْ تَوَجَّهَ بِحَاجَتِهِ إِلیٰ أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ، أَوْ جَعَلَهُ سَبَبَ نُجْحِهَا دُونَكَ، فَقَدْ تَعَرَّضَ لِلْحِرْمَانِ، وَ اسْتَحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَوْتَ الْاِحْسَانِ. خود را به بی‌نیازی از آفریدگانت ستودی، و تو شایستۀ بی‌نیازی از آنانی و آنان را به فقر نسبت دادی و آنان فقیران نسبت به تو هستند، پس هر کَس که بکوشد رفع نیاز و احتیاج کند از نزد تو، و تصمیم بگیرد که فقر را به وسیله تو از خود دور نـماید، حاجتش را از محل درست آن طلب کرده، و به دنبال درخواست و خواهشش، از راه صحیح و درستش آمده، و کسی که برای حاجتش به یکی از آفریده‌های تو رو کند یا او را به جای تو وسیلۀ رسیدن به نیازش قرار دهد؛ محقّقاً خود را در معرض محرومیت قرار داده و سزاوار از دست رفتـن احسان تو گشته است. اَللّٰهُمَّ وَ لیٖ إِلَيْكَ حَاجَةٌ قَدْ قَصَّـرَ عَنْهَا جُهْدِي، وَ تَقَطَّعَتْ دُونَهٰا حِيَلِی، وَ سَوَّلَتْ لیٖ نَفْسِی رَفْعَهَا إِلیٰ مَنْ يَرْفَعُ حَوَائِجَهُ إِلَيْكَ، وَ لاٰ يَسْتَغْنِي فیٖ طَلِبَاتِهِ عَنْكَ، وَ هِيَ زَلَّةٌ مِنْ زَلَلِ الْخَاطِئِینَ، وَ عَثْـرَةٌ مِنْ عَثَـرَاتِ الْمُذْنِبِینَ، ثُمَّ انْتَبَهْتُ بِتَذْكِیرِكَ لیٖ مِنْ غَفْلَتِي، وَ نَهَضْتُ بِتَوْفِيقِكَ مِنْ زَلَّتِي، وَ نَكَصْتُ بِتَسْدِيدِكَ عَنْ عَثْـرَتِی، خداوندا! برای من در پیشگاه حضـرتت حاجتی است که دست طاقت و توانم از دست‌یابی به آن کوتاه است و رشته چاره‌ام، بدون لطف تو بُریده است و نَفْسم در نظرم چنین آراسته که رفع نیازم را از کسی بخواهم که رفع نیازهایش را از تو می‌خواهد و در حاجاتش از تو بی‌نیاز نیست؛ این درخواست حاجت از غیر تو لغزشی است از لغزش‌های خطاکاران و افتادنی است از افتادن‌های گناهکاران. آنگاه به یادآوری تو، از خواب بیدار شدم؛ و به تو از عرصه‌گاه لغزشم برخاستم؛ و به راهنمایی تو از افتادنم به وادی خطر بازگشتم؛ و از علل درافتادن به گمراهی دست برداشتم،