در گوشهٔ کلیسا، در حالیکه مردم کلیسا دعای خودشان را با زبان خودشان میخوانند، او نیز نشسته و دعای خودش را با زبان خودش میخواند. وقتی پلیس برای ممانعت از این امر وارد صحنه میشود، پدر روحانیِ کلیسا به پلیس میگوید که: «این مرد دوست من است» (چرا که دوستِ دوست من "خدا" دوست من است!). صحنههایی دیگر از این پیام فرهنگی در این فیلم کم نیست. اجمالی از این فیلم را در جلسات بیان کردم. این فیلم میتوانست پیام خوبی از امام و انقلاب را نیز برای شرکتکنندگان در برداشته باشد.
به هرحال، بسیاری از شرکتکنندگان در همایش، مشتاق دیدن فیلم شدند و قرار شد که بنده فیلم را تهیه کنم و در یکی از شبها نمایش داده شود. مطمئن بودم که این فیلم زیرنویس انگلیسی هم دارد. بهعلاوه، این فیلم در آلمان فیلمبرداری شده و خانم هما روستا، خواهر سعید رزمنده و شوهرش در فیلم، آلمانی صحبت میکنند و زبان مردم اتریش نیز آلمانی است و حتما در اینجا تأثیر بیشتری خواهد داشت.
ولی باور کنید که به رایزنی فرهنگی ایران، کاردار فرهنگی، سفارت ایران و مرکز اسلامی اتریش که زیر نظر جمهوری اسلامی اداره میشود، به همه، مراجعه کردم. هیچکدام این فیلم را نداشتند! درحالیکه هر یک از این مراکز، دارای مرکز سمعی بصری مفصلی بودند. وقتی از مسئول ایرانیِ سمعی بصری مرکز اسلامی اتریش که زیر نظر ایران اداره میشود، پرسیدم فیلم از کرخه تا راین را دارید، گفت چی هست؟ توضیح دادم. گفت نداریم! گفتم پس چی دارید؟ گفت: دعای کمیل، دعای ندبه و...! افسوس خوردم که مراکز فرهنگی ما در خارج از کشور اینقدر ضعیف عمل میکنند. این در حالی است که فیلمهای مخملباف و کیارستمی که از حمایت مسئولان فرهنگی ایران برخوردار نیستند، اینچنین در دسترس است.
بههرحال، این ماجرا باعث شرمنده و سنگ روی یخ شدن حقیر در آن جمع شد. برخی خیلی ابراز علاقه برای دیدن فیلم کردند که آدرس آنها در کشورشان را به مسئولان فرهنگی دادم تا فیلم را تهیه و برایشان ارسال کنند. یک نفر را میدانم که برایش ارسال شده بود. ولی بقیه مشمول کمکاری و بیتوجهی ما شدند!
۱۲- شهر وین جاذبههای توریستی فراوانی دارد. از بناها و کلیساهای تاریخی گرفته تا طبیعت سرسبز، آب، رودخانه و دریا. در فصل خرداد، بهار و گلهای بهاری بر زیباییهای طبیعی افزوده بود. انواع و اقسام پرندگان با پرواز و آواز خوششان حس و حال بسیار خوشی از حیات و آزادی را به نمایش میگذاشتند. اگر بگویم که تعداد بلبلها و قناریهای غزلخوان در شهر وین به تعداد گنجشکهای شهر ما شیراز است، سخن به گزاف نگفتهام! این پرندگان زیبا اصلا از آدمیزاد فراری نبودند. کافی بود که کمی دانه یا غذا برایشان بریزی تا اطرافت جمع شوند. برای اینکه با خواندنشان دلت را شاد کنند لازم نبود که آنها را در قفس کنی! یاد مولانا افتادم و بازرگان و طوطی در قفس و طوطیان هند:
گفت طوطی را چه خواهی ارمغان
کارمت از خطهٔ هندوستان
گفتش آن طوطی که آنجا طوطیان
چون ببینی کن ز حال من بیان
کان فلان طوطی که مشتاق شماست
از قضای آسمان در حبس ماست
بر شما کرد او سلام و داد خواست
وز شما چاره وْ رهِ ارشاد خواست
گفت میشاید که من در اشتیاق
جان دهم اینجا بمیرم در فراق
این روا باشد که من در بند سخت
گه شما بر سبزه گاهی بر درخت
این چنین باشد وفای دوستان
من درین حبس و شما در گلستان
یاد آرید ای مهان زین مرغِ زار
یک صبوحی در میان مرغزار
۱۳- سفر اتریش، پس از سفر آلمان دومین سفر علمی بنده به خارج از کشور بود. چه در دانشگاه برلین و چه در دانشگاه وین، در میان دانشجویان دختر،تجملات و آرایشهای آنچنانی و مدگرایی و مسائلی از این قبیل خیلی کم دیدم. کتابخانههایشان بسیار پر رونق بود. کتابخوانی و فرهنگ کتابخوانی مردم اعم از زن و مرد و پیر و جوان، در همهجا، حتی در مترو و اتوبوس، بسیار برایم جالب توجه بود.
به شوخی به یکی از دوستان میگفتم که این اروپاییها خیلی مهربان و ایثارگرند! محصولات کارخانههای اتومبیلسازی شان، بنز و بی.ام.و. را در اختیار ما و عربها قرار میدهند و بیچارهها خودشان از مترو استفاده میکنند و یا سوار دوچرخه میشوند! و هم آن که وسائل و مواد آرایشیِ تولیدی خود را در اختیار ما و عربها میگذارند و اما زنان خودشان کمتر استفاده میکنند!
نکتهٔدیگر آنکه بنده در آلمان و برلین، مشکل و لزوم غض بصر برایم کمتر پیش میآمد. ولی در اتریش و وین، در خیلی از جاهای عمومی ناچار میشدم که چشمم را ببندم یا کفشم را نگاه کنم!
وقتی که از سفر آلمان برگشته بودم، برای این که نشان دهم که تبلیغات منفی دربارهٔ پوشش زنان در اروپا، راه افراط، طی کرده است، به همسر و دخترانم گفتم که: « بابا! این بیچارهها وضع پوششان چندان هم بد و افتضاح نبود. پوشیده بودنشان خیلی بیش از آن چیزی بود که من فکر میکردم». اما از سفر اتریش که برگشتم، به همسر و دخترانم گفتم: « ای بابا! من عجب ساده بودم! سفر آلمان در بهمنماه بود که درست وسط زمستان بود. خود آلمان هم از مناطق سردسیر است. در آن سرما پوشیده بودنشان خیلی طبیعی و مربوط به سرمای هوا بوده است! ولی در ماه خرداد در وین با گرم شدن هوا پوششها هم کنار رفته بود
و برای ما ایجاد زحمت میکرد! البته به نظر نمیرسید که قصد خودنمایی انگیزهٔ اصلی باشد!»
در سفر آلمان و اتریش دسترسی به تلفن و موبایل نداشتم. ولی سال بعد، یعنی سال ۱۳۸۳ که در سومین سفر علمی به آمریکا رفته بودم، گاهی با تلفن همراه اکبرآقا و یا محمدکارپرور با بچهها در شیراز تماس میگرفتم. یکی از سؤالاتی که همیشه میپرسیدند این بود: « هوا چطوره!؟». اگه میگفتم سرده، میگفتند: «الحمدلله». اما اگه میگفتم: «هوا داره گرم میشه!», میگفتند: «پناه بر خدا!»؛ و دفعهٔ بعد میپرسیدند: «هوا گرمتر نشده!؟».
غرض آنکه میتوان بین جنبههای مثبت و جنبههای منفی فرهنگ غرب تمایز قائل شد و آنها را با هم خلط نکرد. این درهم تنیدگی امری اجتناب ناپذیر نیست. برخلاف دیدگاه خاماندیشان و مقلدان بیمایه نکتههای مثبت زاییدهٔ نقائص آن فرهنگ نیست. همچنین برخلاف دیدگاه غربستیزان، فرهنگ غربی آکنده از نقائص و نواقص نیست.
۱۴- یهودیها هم در آلمان و هم در اتریش، جایگاه اجتماعی مناسبی دارند. گویی هولوکاست و یهودیستیزی هیتلر، باعث شده است که این دو ملت آلمانیزبان، به نوعی خود را بدهکار یهودیان بدانند. در میدان بزرگی در شهر وین، برای یهودیانی که در واقعهٔ هولوکاست و در کورههای آدمسوزی هیتلر جانشان را از دست دادهاند، بنای یادبودی ساختهاند و نام و تاریخ تولد و تاریخ کشتهشدن بسیاری از آنها بر روی سنگهای این بنا، حک شده است. مردم حس ترحم عجیبی نسبت به این اسامی دارند و به آنها ادای احترام میکنند. در سراسر اروپا، با تفاوت در شدت و ضعف، همین امر تبلیغ میشود و همین حس وجود دارد. بنده که در کودکی در شیراز و در نزدیک محلهٔ یهودیها زندگی کردهام میدانم که «مظلومنمایی» و یا حداقل «احساس مظلومیت» از ویژگیهای یهودیان است که همیشه و همهجا در اقلیت بودهاند. رژیم صهیونیستی از این ویژگی و تبلیغ آن در حد اعلا استفاده و آن را تبلیغ میکند.
در چنین شرایطی، معجزهٔ هزارهٔ سوم، محمود احمدینژاد، در ایران ظهور میکند و رئیسجمهور میشود. با شعارهای به شدت تند و انقلابی. در تمام سخنرانیهایش، «هولوکاست» را به شدت نفی میکند و آن را یک افسانه میشمارد. از نظر مردم عادی اروپا و بالتبع آمریکا، این امر تطهیر هیتلر و دال بر یهودیستیزی قلمداد میشود! بنده نمیدانم چه لزوم و ضرورتی در مطرح کردن این امر در این مقطع تاریخی وجود داشت. رژیم صهیونیستی به شدت از این امر استقبال کرد و دست به مظلومنمایی زد! بعد هم احمدینژاد که شعارهای مرگ بر اسرائیل اش گوش آسمان را کر میکرد، شروع کرد بر این شعار در کوچه و بازار که «انرژی هستهای حق مسلم ماست». تمام قطعنامههای سازمان ملل را نیز کاغذپاره خواند. گره خوردن این شعارها و این موضعگیریها با هم، این بهانه را به دست صهیونیستها داد که تبلیغ کنند: «ایران در پی ساختن بمب اتم برای نابودی یهودیان اسرائیل است!». دیگر بقیهٔ ماجرا را ادامه نمیدهم. از همه جالبتر آنکه در وقایع اخیر و *در برابر جنایات و نسلکشی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان، محمودخانِ ضد صهیونیستِ دوآتشه حتی یک کلمه هم در محکومیت آن سخن نگفت!!
یکی از بزرگترین نفوذیهای اسرائیل در سوریه شخصی یهودیالاصل به نام «ایلی کوهن» بود که با نام «کامل امین» در سیستم سیاسی سوریه نفوذ کرد و تا بالاترین مقامات رسید و ضربههای سختی به نظام سیاسی سوریه زد. در فیلم مستندی میدیدم که روزی که او میخواست عازم سوریه شود ژنرال میرامید رئیس سازمان اطلاعات اسرائیل به او گفت: « آقای کامل امین! یادت نرود، تا میتوانی به ما فحش بده! ما دوست داریم شعار "مرگ بر اسرائیل" تو از دمشق تا تلآویو برسد!».
غرض از این تطویل یادآوری این نکته بود که در کجاها باید به دنبال نفوذیها بگردیم! یا حداقل بفهمیم آنها که مورد نفوذ نفوذیها هستند کجاها ممکن است قرار گیرند.
✅ @ghkakaie
شرح_گلشن_راز_جلسه_۱۲۶_حجتالاسلام_والمسلمین_دکتر_کاکایی.mp3
30.23M
🎙️ باز نشر فایل صوتی #درسگفتار_شرح_گلشن_راز
اثر منظوم شیخ محمود شبستری (ره)
▶️ جلسه ۱۲۶
🕝مدت زمان صوت:
۳۱ دقیقه و ۲۹ ثانیه
🗓️تاریخ تدریس:
۳۱خرداد ۱۳۹۱
✅تدریس شده در حوزهٔ علمیهٔ شهید محمد حسین نجابت( ره)
✅ @ghkakaie
کانال اختصاصی قاسم کاکایی
🎙️ باز نشر فایل صوتی #درسگفتار_شرح_گلشن_راز اثر منظوم شیخ محمود شبستری (ره) ▶️ جلسه ۱۲۶ 🕝مدت زمان
درسگفتار شرحگلشن راز، جلسهٔ ۱۲۶:
بت چیست؟
پرستش جبری
جبر و اختیار
تکوین و تشریع
چه میگویم که دور افتادم از راه
«فذرهم بعد ما جائت قل الله»
بدان خوبی رخ بت را که آراست
که گشتی بتپرست ار حق نمیخواست
هم او کرد و هم او گفت و هم او بود
نکو کرد و نکو گفت و نکو بود
یکی بین و یکی گوی و یکی دان
بدین ختم آمد اصل و فرع ایمان
نه من میگویم این بشنو ز قرآن
تفاوت نیست اندر خلق رحمان
✅ @ghkakaie
📣 انجمن علمی - دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه شیراز برگزار می کند:📣
💠 دوره شرح مثنوی معنوی💠
✅ با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم کاکایی
جلسهٔ: ۱۲۶
⏳زمان برگزاری :
سهشنبه، ۱۱دی ۱۴۰۳ _ ساعت ۱۶
🖇️لینک شرکت آنلاین در دوره :
https://vroom.shirazu.ac.ir/elmi23
📌(شرکت برای عموم آزاد است )
✅ @ghkakaie
باسمه عزَّ شأنُه
📖 أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ
📣به اطلاع مؤمنین و طالبین حق میرساند، به مناسبت سی و ششمین سالگرد ارتحال عارف واصل حضرت آیتالله العظمیٰ حاج شیخ حسنعلی نجابت شیرازی (رحمةاللهعلیه) و سومین سالگرد رحلت خلف صالح ایشان، حضرت استاد آیتالله حاج شیخ محمدتقی نجابت (رحمةاللهعلیه)، مراسم بزرگداشتی در شب شهادت حضرت امام علی النقی علیهالسلام برگزار میگردد.
⏳زمان: جمعه ۱۴ دی ماه ۱۴۰۳ ه.ش (۲ رجب ۱۴۴۶ ه.ق) بعد از نماز مغرب و عشاء
🕌مکان: حوزه علمیه شهید محمدحسین نجابت (رحمةاللهعلیه)
🎥پخش مستقیم از طریق آدرس:
https://www.aparat.com/howzeh_shahidmhnejabat/live
‼️ضمنا به اطلاع میرساند که متأسفانه به علت سردی هوا و کمی جا، توفیق پذیرایی از بانوان محترم را نداریم.
✅ @ghkakaie
کانال اختصاصی قاسم کاکایی
📣 انجمن علمی - دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه شیراز برگزار می کند:📣 💠 دوره شرح مثنوی معنوی💠 ✅ با
🎙هم اکنون کلاس درحال برگزاری است .
📎لینک ورود :
https://vroom.shirazu.ac.ir/elmi23
✅ @ghkakaie
شرح_مثنوی_معنوی_جلسه_۱۲۶_حجت_الاسلام_والمسلمین_دکتر_کاکایی.mp3
29.98M
🎙| فایل صوتی کامل |
جلسه۱۲۶ #شرح_مثنوی_معنوی (دفتر اول)
⬜️با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم کاکایی
🗓تاریخ جلسه :
سه شنبه ۱۱دی ۱۴۰۳
🕝 مدت زمان ۶۲دقیقه و ۲۷ ثانیه
#شرح_شعر
#مولانا
✅ @ghkakaie
کانال اختصاصی قاسم کاکایی
🎙| فایل صوتی کامل | جلسه۱۲۶ #شرح_مثنوی_معنوی (دفتر اول) ⬜️با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاس
درسگفتار شرح مثنوی معنوی جلسه ۱۲۶،ابیات ۳۹۳۶تا ۳۹۸۹ دفتر اول:
فرقتی لو لم تکن فی ذا السکون
لم یقل انا الیه راجعون
راجع آن باشد که باز آید به شهر
سوی وحدت آید از تفریق دهر
بخش ۱۷۱ - افتادن رکابدار هر باری پیش امیر المؤمنین علی کرم الله وجهه کی ای امیر المؤمنین مرا بکش و ازین قضا برهان
باز آمد کای علی زودم بکش
تا نبینم آن دم و وقت ترش
من حلالت میکنم خونم بریز
تا نبیند چشم من آن رستخیز
گفتم ار هر ذرهای خونی شود
خنجر اندر کف به قصد تو رود
یک سر مو از تو نتواند برید
چون قلم بر تو چنان خطی کشید
لیک بی غم شو شفیع تو منم
خواجهٔ روحم نه مملوک تنم
پیش من این تن ندارد قیمتی
بی تن خویشم فتی ابن الفتی
خنجر و شمشیر شد ریحان من
مرگ من شد بزم و نرگسدان من
آنک او تن را بدین سان پی کند
حرص میری و خلافت کی کند
زان به ظاهر کو شد اندر جاه و حکم
تا امیران را نماید راه و حکم
تا امیری را دهد جانی دگر
تا دهد نخل خلافت را ثمر
بخش ۱۷۲ - بیان آنک فتح طلبیدن مصطفی صلی الله علیه و سلم مکه را و غیر مکه را جهت دوستی ملک دنیا نبود چون فرموده است الدنیا جیفة بلک بامر بود
جهد پیغامبر بفتح مکه هم
کی بود در حب دنیا متهم
آنک او از مخزن هفت آسمان
چشم و دل بر بست روز امتحان
از پی نظارهٔ او حور و جان
پر شده آفاق هر هفت آسمان
خویشتن آراسته از بهر او
خود ورا پروای غیر دوست کو
آنچنان پر گشته از اجلال حق
که درو هم ره نیابد آل حق
لا یسع فینا نبی مرسل
والملک و الروح ایضا فاعقلوا
گفت ما زاغیم همچون زاغ نه
مست صباغیم مست باغ نه
چونک مخزنهای افلاک و عقول
چون خسی آمد بر چشم رسول
پس چه باشد مکه و شام و عراق
که نماید او نبرد و اشتیاق
آن گمان بر وی ضمیر بد کند
کو قیاس از جهل و حرص خود کند
آبگینهٔ زرد چون سازی نقاب
زرد بینی جمله نور آفتاب
بشکن آن شیشهٔ کبود و زرد را
تا شناسی گرد را و مرد را
گرد فارس گرد سر افراشته
گرد را تو مرد حق پنداشته
گرد دید ابلیس و گفت این فرع طین
چون فزاید بر من آتشجبین
تا تو میبینی عزیزان را بشر
دانک میراث بلیسست آن نظر
گر نه فرزندی بلیسی ای عنید
پس به تو میراث آن سگ چون رسید
من نیم سگ شیر حقم حقپرست
شیر حق آنست کز صورت برست
شیر دنیا جوید اشکاری و برگ
شیر مولی جوید آزادی و مرگ
چونک اندر مرگ بیند صد وجود
همچو پروانه بسوزاند وجود
شد هوای مرگ طوق صادقان
که جهودان را بد این دم امتحان
در نبی فرمود کای قوم یهود
صادقان را مرگ باشد گنج و سود
همچنانک آرزوی سود هست
آرزوی مرگ بردن زان بهست
ای جهودان بهر ناموس کسان
بگذرانید این تمنا بر زبان
یک جهودی این قدر زهره نداشت
چون محمد این علم را بر فراشت
گفت اگر رانید این را بر زبان
یک یهودی خود نماند در جهان
پس یهودان مال بردند و خراج
که مکن رسوا تو ما را ای سراج
این سخن را نیست پایانی پدید
دست با من ده چو چشمت دوست دید
بخش ۱۷۳ - گفتن امیر المؤمنین علی کرم الله وجهه با قرین خود کی چون خدو انداختی در روی من نفس من جنبید و اخلاص عمل نماند مانع کشتن تو آن شد
گفت امیر المؤمنین با آن جوان
که به هنگام نبرد ای پهلوان
چون خدو انداختی در روی من
نفس جنبید و تبه شد خوی من
نیم بهر حق شد و نیمی هوا
شرکت اندر کار حق نبود روا
تو نگاریدهٔ کف مولیستی
آنِ حقی کردهٔ من نیستی
نقش حق را هم به امر حق شکن
بر زجاجهٔ دوست سنگ دوست زن
گبر این بشنید و نوری شد پدید
در دل او تا که زناری برید
گفت من تخم جفا میکاشتم
من ترا نوعی دگر پنداشتم
تو ترازوی احدخو بودهای
بل زبانهٔ هر ترازو بودهای
تو تبار و اصل و خویشم بودهای
تو فروغ شمع کیشم بودهای
من غلام آن چراغ چشمجو
که چراغت روشنی پذرفت ازو
من غلام موج آن دریای نور
که چنین گوهر بر آرد در ظهور
عرضه کن بر من شهادت را که من
مر ترا دیدم سرافراز زمن
قرب پنجه کس ز خویش و قوم او
عاشقانه سوی دین کردند رو
او به تیغ حلم چندین حلق را
وا خرید از تیغ و چندین خلق را
تیغ حلم از تیغ آهن تیزتر
بل ز صد لشکر ظفر انگیزتر
✅ @ghkakaie
شرحالاسماء_الحسنی_جلسه_۱۲۶_حجتالاسلام_والمسلمین_دکتر_کاکایی.mp3
34.29M
🎙️|فایل صوتی کامل |
▶️#درسگفتار_شرح_الاسماء_الحسنی
جلسه : ۱۲۶
🌍 محل تدریس :
شیراز ، حوزه علمیه شهید محمد حسین نجابت ( ره )
📅 تاریخ : ۱۲ خرداد ۱۳۹۲
🕝مدت زمان صوت :
۳۵ دقیقه و ۴۳ثانیه
✅ @ghkakaie
کانال اختصاصی قاسم کاکایی
🎙️|فایل صوتی کامل | ▶️#درسگفتار_شرح_الاسماء_الحسنی جلسه : ۱۲۶ 🌍 محل تدریس : شیراز ، حوزه علمیه شه
درسگفتار شرح الاسماءالحسنی( شرح دعای جوشن کبیر)، جلسهٔ ۱۲۶
یا ذا الحکمة و البیان
اصناف و گروههای حکما
قال الشارح في وجه ضبط المراتب هي عشرة على ما ذكره وانما انحصرت فيه لان الحكيم اما ان يكون متوغلا في التاله والبحث أي في الحكمة الذوقية والبحثية أو في احديهما فقط أو لا يكون متوغلا في شى منهما والاول قسم واحد والثانى ستة اقسام لان التوغل في احديهما اما ان يكون متوسطا في الاخرى أو ضعيفا فيها أو خاليا عنها والثالث وان كان تسعة اقسام هي الحاصلة من ضرب الثلثة التى هي التوسط والضعف والخلو في مثلها لكن يسقط عنه قسم واحد هو الخالى عنهما لمنافاته لمورد القسمة لانه لا يسمى حكيما ويرجع الثمانية الباقية باعتبار طلب التوغل إلى ثلثه لان كلا منها اما ان يكون طالبا للتوغل فيهما أو في احد هما فقط فالاقسام عشرة لا غير انتهى ووجه ضبط افتراق اهل العلم والمعرفة إلى المتكلم والحكيم المشائى والاشراقى والصوفى ان المتصدين لمعرفة حقايق الاشياء اما ان يبحثوا بحيث يطابق الظاهر من الشريعة في الاغلب فيقال لهم المتكلمون واما ان لا يراعوا المطابقة ولا المخالفة فاما ان يقتصروا على المجاهدة والتصفية فيقال لهم الصوفية واما ان يكتفوا بمجرد النظر والبيان والدليل والبرهان فيقال لهم المشاؤن فان عقولهم في المشى الفكري فان النظر والفكر عبارة عن حركة من المطالب إلى المبادى ومن المبادى إلى المطالب واما ان يجمعوا بين الامرين فيقال لهم الاشراقيون فانهم لجا فيهم عن عالم الغرور واجتنابهم عن قول الزور مستشرفون إلى عالم النور فيشملهم العناية الالهية باشراقات القلوب وشرح الصدور
✅ @ghkakaie
⬜️🟩استقامت در طلب
📜تفسیر فرازی از دعای رجبیه توسط مرحوم آیت الله حاج شیخ حسنعلی نجابت منتشر شده در کتاب انوار هدایت به مناسبت شروع ماه رجب.
✅@ghkakaie