╭━⊰✨﷽✨⊱━╮
@SiaSiAjtma
╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯
⁉️آیا راهپیمایی در قرآن مطرح هست؟
پاسخ از: #استاد_مرتضی_کهرمی
┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄
تقدیمی اندیشکده «علوم اجتماعی، سیاسی و دفاعی» وابسته به «دانشگاه ملی مجازی»
عشق و عرفان
(قسمت پنجاه نهم )
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل دهم : استقامت
انسان عادت دارد هنگام مواجهه با مشکلات و سختیها، به جای استقامت و پایداری و تلاش برای حلّ مشکل، فرا فکنی کنند و تقصیر را به گردن دیگران بیندازند. اگر کسی در وسط دریا درون یک قايق نشسته باشد و قایق او کج شود، چنانچه شنا بلد نباشد و نتواند چارهای برای نجات خود بیندیشد، اوّل كاري كه ميكند گله و شكايت از خدا است. پس از آن مردم و زمانه را متّهم میکند و میپندارد همه دست در دست یکدیگر، در جهت غرق شدن او تلاش میکنند. این طرز تفکّر انسان را به پوچی رهنمون میشود و نهایتاً منجر به تباهی او میگردد. حال اگر کسی که در قایق نشسته است، شنا بلد باشد و با صبر و حوصله برای نجات خود تلاش کند، قطعاً موفّق ميشود.
آن قایق برای مردم مثال زندگی دنیا و برای سالک، مثال سلوک او است. انسان هر لحظه باید احتمال دهد با مشکلات و معضلاتی مواجه خواهد شد که حلِّ آن مشکلات، علاوه بر صبر و حوصله، نیاز به کوشش فراوان دارد. روندۀ راه حقیقت باید مراقب باشد که موانع راه، مانع ادامۀ حرکت او نشود که توقّف او موجب بازگشت و بازگشت او باعث خروج وی از مسیر حرکت به سوی خدا میشود.
در روايات آمده است كه خداوند در روز قيامت از بندهای که در دنیا با مشکلات فراوانی روبرو بوده و با استقامت و پایداری توانسته است، بر معضلات مسلّط شود، عذر خواهي ميكند و به او ميگويد: اي بندۀ من، من از هفتاد پدر و مادر براي تو مهربانتر بودم ولي صلاح تو در وجود مشكل تو بود. همچنین كساني كه در زندگي دنيا با مشكلات دست و پنجه نرم ميكنند، اگر راضي به رضاي خدا باشند، طي يك شبانه روز زندگي، ثواب يك حج و یک عمرۀ مقبول به آنان عطا میشود. پس سالک برای حرکت به سوی خدا، نیاز به استقامت و پایداری دارد.
ادامه دارد...
التماس دعا
صادقزاده
18.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
@ghoran_tasviri_akhlagh
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
#تلاوت تصویری با ترجمه گویا سوره یس آیات ۳۰ تا ۴۰
◀️ تمام مردم در قیامت یکجا حاضر می شوند
◀️ وظیفه انسان در برابر نعمت ها،معرفت و شکر است
◀️ در هستی موجوداتی است که نحوه زوجیّت آنها برای بشر ناشناخته است.
.•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸•
♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
عشق و عرفان
(قسمت شصتم )
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل دهم :استقامت
ادامه...
راه خدا از ناملایمات، سختیها، جفاها، ملامتها و امتحانات مملو است و سالک باید با استعانت از پروردگار نترسد و نهراسد و رنگ نبازد و سست و کمانگیزه نشود و این البته دشوار است. خداوند در سورۀ هود به پیامبر دستور داد:
«فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَك» یعنی :
«پس همانگونه که دستور یافتهای به همراه هر که با تو توبه کرده است و به سوی حق بازگشته است، ایستادگی کن».
این دستور آن قدر بر پیامبر سنگین بود که فرمود:
«شَیبَتْنِی هُود» یعنی : «سورۀ هود مرا پیر کرد».
آری، استقامت و ایستادگی به خصوص با دستگیری دیگران و به استقامت واداشتن آنان، بسیار مشکل است و از اینرو، خداوند در سوره صف در وصف مجاهدان پایمرد، آنان را به «بنایی ریخته شده از سرب» تشبیه میکند .
امیرمؤمنان صلواةالله علیه در جنگ جمل به هنگام دادن پرچم، خطاب به فرزند شجاع و محبوبشان، محمد بن حنفیه، فرمودند:
«اگر کوهها به لرزه درآیند تو پایدار بمان، دندانهایت را به هم بیفشر و سرت را به عاریت به خدا بسپار و چونان میخ پاهای خود را بر زمین استوار کن».
اگر در جهاد با دشمن ظاهر که جهاد «اصغرش» میخوانند، باید چنین بود تا به پیروزی دست یافت، در جهاد با نفس که جهاد اکبرش خوانند باید چگونه بود؟
در روایت آمده است:
«المؤمن كَالْجَبَلِ لَا تُحَرِّكُهُ الْعَوَاصِف» یعنی : «مؤمن مانند کوه محکمی است که طوفانها تکانش نمیدهند».
راه استقامت و عدم تزلزل در راه خدا این است که سالک خاکساری و تضرعش را در محضر خداوند از دست ندهد، توسلش را به اولیای الهی حفظ کند و تسلیمش را نسبت به استادش به کمال برساند. سالکی که ارادهاش در ارادۀ استاد کامل که از نفس گذشته و به حق پیوسته، فانی شده باشد، از هرگونه خطری میرهد و از هر آزمونی سرفراز بیرون میآید.
مصادیق ثبات و استقامت در سلوک :
۱. ثبات بر ترک حرام و انجام واجب.
۲. ثبات بر ترک مکروه و انجام مستحب (با رفق و مدارا و با تعیین استاد).
۳. ثبات بر اذکار و اوراد تعیین شده برای شاگرد از طرف استاد.
۴. ثبات بر فکر تعیین شده برای شاگرد از طرف استاد.
۵. ثبات در امتحانات راه.
۶. ثبات در کتمان و نگفتن حالات، مکاشفات، مقامات و واردات به کسی جز استاد یا هر که او تعیین كند.
۷. ثبات در مصیبتها و ناملایمات و جفاها و نرنجیدن بلکه خوش بودن به آنها.
۸. ثبات در بسطها و واردات جمالی و نجنبیدن از جای و عنان از کف ندادن.
۹. ثبات در تسلیم نسبت به استاد در هر حال و مقام و در تحت هر شرایط.
10.ثبات در رفاقت با رفقا
ادامه دارد...
منبع :رساله سیر و سلوک
شیخ علی رضایی تهرانی
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
╭┅┈𑁍▹﷽ ◃𑁍╼┅╮
𑁍▹ @Quran124 ◃𑁍
╰┅╾┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┅╯
⁉️چرا از نظر امام کاظم (ع) محبوبترین چیزها نزدِ خدا "توحید" و مغبوضترین چیزها "کفر" است؟ [۱]
🎤 شرح دعای سریع الاجابه
🔸توسّل به کسی که بابُالحوائج است ـ هم سببِ گشایش در امور و فَرَج در نفوس ـ در مسیرِ استکمالِ انسانی میشود، و هم سببِ طُهر و طهارت از مطلقِ ناپاکیها ـ از بیماریهای ظاهری تا باطنی ـ است، با تمامِ مراتبِ طهارتش.
🔸عید، عود به اصل است؛ و ولایت، اصلِ هر چیزی است؛ پس بالاترین عیدِ هر فردی وقتی است که مستغرق در ولایت باشد.
🔸آن امامِ هُمام ـ یعنی حضرتِ موسی ابن جعفر علیهماالسّلام ـ در ٱغاز دعایی که سریعُالاجابة است میفرماید:
اللّٰهُمَّ إِنِّى أَطَعْتُكَ فِى أَحَبِّ الْأَشْياءِ إِلَيْكَ وَهُوَ التَّوْحِيدُ، وَلَمْ أَعْصِكَ فِى أَبْغَضِ الْأَشْياءِ إِلَيْكَ وَهُوَ الْكُفْرُ"
🔸محبوبترین چیزها نزدِ خداوند برای اطاعتِ او "توحید" است، و مغبوضترین چیزها در معصیتِ او "کفر" است.
توحید، آشکار کردنِ حق ـ تبارک و تعالی ـ در هر چیزی است؛ و کفر، پوشاندنِ او در هر چیزی.
🔸چیزی در عالَم نیست مگر اینکه قبل و بعد و ظاهر و باطنِ او نورِ خداست، و آن شئ جز نمودِ حق ـ تبارک و تعالی ـ شٲنیّتِ دیگری ندارد.
پس چون میخواهی خدا را به محبوبترین چیز نزدِ او اطاعت کنی ، همواره در هر چیزی خدا را مشاهده کن و استقلال را از هر چیزی ـ جز خداوند ـ سلب کن و همه را فقرِ محض الیالله ببین.
🔸کافر به حدود اشیاء، استقلال قائل میشود و اینگونه خدا را در هر چیزی انکار میکند ، لذا نامش را کافر نهادند، و معصیّتی نزدِ خدا بالاتر از این نیست که او را در مخلوقاتش نبینی؛ هر چند او ـ جَلَّ جَلالُه ـ در عینِ اینکه در همه چیز ظاهر است ، از همهٔ مخلوقات و ممکنات بالاتر است، و این تمایز به سببِ احاطهٔ اطلاقیِ او بر هر چیزی است.
🔸توحید با همهٔ عظمتش ـ که ظهورِ مطلقِ حق در مراتبِ علمی و عینی است ـ نزدِ هویّتِ غیبیّه، اَحَبّالاشیاء است، یعنی ذاتِ حق متعال، اَعلی و اَشرف از توحید است؛ و توحید، شٲنِ اعظمِ اوست که عبارت از ظهور و سریانِ ذات در حدود و قیود است؛ از اینرو نامِ دیگرِ توحید را ولایت هم گفتهاند؛ منتها "توحید در قوسِ نزول است، و ولایت در قوسِ صعود"؛ امّا هر دو مساوقِ هماَند.
🔸در دایرهٔ صعود، انسان چون به توحیدِ مطلق برسد و نفسِ نفیساَش با نفسِ رحمانی متّحد گردد، این قربِ اطلاقی را ولایت میگویند؛
این همان است که از آن به "وحدت" تعبیر میشود.
🔸این همان است که امام حسنِ عسکری ـ علیهالسّلام ـ فرمودند:
"قَدْ صَعِدْنَا ذُرَى اَلْحَقَائِقِ بِأَقْدَامِ اَلنُّبُوَّةِ وَ اَلْوَلاَيَةِ".
فقط انسانِ کامل است که میتواند دو سرِ حلقهٔ هستی را به هم پیوند دهد، یعنی با قلبِ اَنوَرش ـ که اَجلیَ و اَشمَخ از همهٔ قلوب است و حتّی قلبِ او غیرِ قلوبِ دیگران است ـ میتواند همهٔ کمالاتِ ظهوری را در قوسِ صعودیِ خودش به نحوِ اِجمالی و اِندِماجی در مرتبهٔ احدیّت مشاهده فرماید.
🔸محبوبترین چیزها نزدِ خداوند برای اطاعتِ او "توحید" است، و مغبوضترین چیزها در معصیتِ او "کفر" است. ـ علیهمالسّلام ـ جمع شده است؛ لذا امروز تنها موحّدِ حقیقی، حضرتِ حجة ابن الحسن العسکری روحیفداه است.
🔸موحّد کسی است که توحید و وحدت را باهم در نفسش پیاده فرماید، و کافر کسی است که با توحید و موحّد در عناد و جنگ باشد. بر پیشانیِ موحّد، نورِ ایمان مندرج است؛ و بر پیشانیِ کافر، کفر.
〰〰〰🌺🍃〰〰〰〰
تقدیمی اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی"
❀🌺✨❀❀❀✨🌺❀
منبع --------------------
۱. کانال حیات طیبه
sariol-ejabah.mp3
687.2K
دعای سریع الاجابه امام موسی کاظم (علیه السلام)
اللَّهُمَّ إِنِّي أَطَعْتُكَ فِي أَحَبِّ الْأَشْيَاءِ إِلَيْكَ وَ هُوَ التَّوْحِيدُ وَ لَمْ أَعْصِكَ فِي أَبْغَضِ الْأَشْيَاءِ إِلَيْكَ وَ هُوَ الْكُفْرُفَاغْفِرْ لِي مَا بَيْنَهُمَا يَا مَنْ إِلَيْهِ مَفَرِّي آمِنِّي مِمَّا فَزِعْتُ مِنْهُ إِلَيْكَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الْكَثِيرَ مِنْ مَعَاصِيكَ وَ اقْبَلْ مِنِّي الْيَسِيرَ مِنْ طَاعَتِكَ يَا عُدَّتِي دُونَ الْعُدَدِ وَ يَا رَجَائِي وَ الْمُعْتَمَدَ وَ يَا كَهْفِي وَ السَّنَدَ وَ يَا وَاحِدُ يَا أَحَدُيَا قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُوْلَدْ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوا أَحَدٌ، أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مَنِ اصْطَفَيْتَهُمْ مِنْ خَلْقِكَ وَ لَمْ تَجْعَلْ فِي خَلْقِكَ مِثْلَهُمْ أَحَداأَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ تَفْعَلَ بِي مَا أَنْتَ أَهْلُهُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالْوَحْدَانِيَّةِ الْكُبْرَى وَ الْمُحَمَّدِيَّةِ الْبَيْضَاءِ وَ الْعَلَوِيَّةِ الْعُلْيَا [الْعَلْيَاءِ]وَ بِجَمِيعِ مَا احْتَجَجْتَ بِهِ عَلَى عِبَادِكَ وَ بِالاسْمِ الَّذِي حَجَبْتَهُ عَنْ خَلْقِكَ فَلَمْ يَخْرُجْ مِنْكَ إِلا إِلَيْكَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اجْعَلْ لِي مِنْ أَمْرِي فَرَجا وَ مَخْرَجا وَ ارْزُقْنِي مِنْ حَيْثُ أَحْتَسِبُ وَ وَ مِنْ حَيْثُ لا أَحْتَسِبُ إِنَّكَ تَرْزُقُ مَنْ تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ
🍃سپس حاجت را در خواست کنید🍃
دوست عزیز لطفاً یک مرتبه به نیت سلامتی و فرج آقاامام زمان(علیه السلام) تلاوت نمایید🙏
30.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@SiaSiAjtma
🇮🇷کنار رود مشغول وضو گرفتن شدم که ناگهان .....
بعدها اشتباهی جنازه ام را به جای خرم آباد بردن مشهد .....
(عجب سرنوشتی شد، حتما ببینید 👆)
┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄
تقدیمی اندیشکده علوم «اجتماعی، سیاسی و دفاعی» وابسته به «دانشگاه ملی مجازی»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 چرا ایرانیها باید دین عربی داشته باشن🔴
📛 زرتشت پیامبر ایران بوده ؛ چرا باید پیامبر اعراب را قبول کنیم؟
(پاسخ: مرتضیکهرمی )
#شبهات_اسلام #مرتضیکهرمی #زرتشت
آدرس ما در ایتا،تلگرام، روبیکا؛اینستاگرام، آپارات و.
@pasokhgooha_ir
👈عضو شوید: مرتضی_کهرمی 👉
بسمه تعالی شانه
السلام علیک یا موسی بن جعفر ایها الکاظم الطهر الطاهر ورحمت الله وبرکاته
بر
ظلم عظمایی که در حق امام کاظم علیه السلام روا داشتند زندانی کردن ایشان بود.
امام معنای عالم است ، اگر او نباشد هستی بی معناست.
عموم مردم به معنای واقعی واتم کلمه انسان نیستند لذا بهره شان از معنی مقید است و دایره فهمشان از موجودات عالم وهستی محدود به فهم خودشان است .
اما امام، به همه تفاصیل اشیاء، علم مطلق دارد . تصور و ادراک این حقیقت که امام محیط به کل شیء بوده وعلم اطلاقی به تفاصیل موجودات بی منتها دارد برای ما بسیار سخت است حتی سعی در تصور وادراک اجمالی این معنی، انسان را مضطرب میکند.
امام به حیث نفس و روحش ، معنای علی الاطلاق عالم است.اصلا معنی یعنی امام.
گفت المعنی هو الله شیخ دین
بهر معنی های رب العالمین
حقیقت امام معناست و همه محسوسات ، ظهور آن معنا هستند، به تعبیری دیگر همه ی موجودات ، اظلال واصنام اند. معنی در محسوسات ظاهر میشود مقید کردن معنی در یک یا چندحس ویا جدا کردن حس از معنا بت پرستی وکفر است اما مشاهده معنی در باطن هر موجودی وعدم تقیید معنی در صورتی چند بلکه اعتقاد به لاحد بودن صور معنی عین توحید است
ومایعلم جنود ربک الا هو.
پس بدان امام که جانش معنی مطلق است در هیچ زندانی، محبوس نمیشود، امام مطلق است و در ضمن همه مخلوقات بی حد هستی ، ظاهر شده است.
اگر ما امام را دریک بعد از ابعاد این نظام هستی مقید کنیم ، امام را زندانی کرده ایم و سندی بن شاهک و هارون الرشید و امثالهم شده ایم .
عالم مراتب دارد، هم امام مراتب دارد و هم زندانبان امام ؛ سندی بن شاهک امام را هم در زندان باطنی خودش وهم زندان ظاهری محبوس کرد و با قتل امام، در عذاب الهی مخلّد شد. بدان
امام در درونها حضور دارد ،برخی امامشان در دل وجانشان خانه دارد و برخی امام را درقعر زندان جسم و خواهشهای آن مقید کرده اند ،امام را در اوهام و تخیلات خود زندانی کرده اند. در درون ما هم زندانهاست وهم گلستان و بوستانها.
این جهان زندان و ما زندانیان
حفره کن زندان و خود را وارهان
امام در قعر زندان وجود ماست «السلام علی المعذب فی قعر السجون و ظلم المطامیر...»
لذا شیعه و محب ، کسی است که امام را در عقیده و افکار واعمال غیر الهی مقید نکند .
توصیه شده ایم که بسیار استغفار کنیم و با توجه به خدا و معانی و آیات قرآن و روایات و ادعیه ، اهل توجه و حضور باشیم زیرا بدون حضور و توسل وتضرع توان آزاد کردن امام از زندان اوهام و تخیلات درون وهوا وهوسهای نفسانی خودمان را نداریم، پس باید از سلاح بکاء استفاده بکنیم.
تا نگرید کودک حلوا فروش
دیگ بخشایش نمی آید به جوش
لذا بزرگان میفرمایند ؛ حضرت حجت علیه السلام از وجود من و شما ظهور میکند.
امام در زندان وجود ما زندانی است و کلید این زندان ، در دست ماست و هیچ کس نمیتواند اماممان را آزاد کند جز خودمان آن هم به پیروی فرامین آن ذوات مقدس و التماس والتجاء به ولایت الهی و آستان اقدس شان صلوات الله علیهم اجمعین....
التماس دعا
صادقزاده
27.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
@ghoran_tasviri_akhlagh
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
🚫چرا در برابر بزرگــــی و عظمت پروردگار، غرور داریم؟!
ای انسان! چه چیزی تو را به پروردگار بزرگوارت مغرور كرده است؟ (۶)
همان كسی كه تو را آفرید و اندامت را درست و معتدل ساخت و متوازن و متناسب قرار داد، (۷)
فِيٓ أَيِّ صُورَةٍ مَا شَآءَ رَكَّبَكَ
و تو را در هر نقش و صورتی كه خواست تركیب كرد. (۸)
این چنین نیست [كه سبب ارتكاب گناهانتان مغرور بودنتان به بزرگواری پروردگار باشد]، بلكه روز جزا را تكذیب میكنید [و با این تكذیب، راه گناه را به روی خود باز مینمایید،] (۹)
و بیتردید بر شما نگهبانانی گماشتهاند (۱۰)
بزرگوارانی نویسنده (۱۱)
كه آنچه را [از خیر و شر] انجام میدهید، میدانند [و ضبط میكنند.] (۱۲)
به یقین نیكان در نعمت فراوانی قرار دارند (۱۳)
و مسلماً گناهكاران در دوزخاند (۱۴)
[كه] روز پاداش در آن وارد شوند، (۱۵)
و آنان از دوزخ غایب نمیشوند (۱۶)
و تو چه میدانی روز جزا چیست؟ (۱۷)
باز چه میدانی روز جزا چیست؟ (۱۸)
روزی كه كسی از كسی چیزی از عذاب را دفع نمیكند، و در آن روز، حكومت و فرمان راندن ویژه خداست. (۱۹)
#تلاوت سوره انفطار
.•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸•
♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هفت درس مولانا
##موسیقی_سالم👇
┏━━ °•🍃•°━━┓
@moosighi_salem
┗━━ °•🍃•°━━┛
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
@ghoran_tasviri_akhlagh
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
🌼تفسیر مختصر سوره یس آیات ۳۰ تا ۴۰
💠انسانی که با موضع گیری حقّ، می تواند فریادگر حقّ باشد و با پیروی از انبیا سعادتمند شود، «جَعَلَنِی مِنَ الْمُکْرَمِینَ» چگونه با لجاجت خود را مورد قهر قرار می دهد؟ یا حَسْرَهً ...
🌀لجاجت،کور کردن زمینه های رشد و قرب و مقدّمه ی حسرت هاست. «یا حَسْرَهً»
🔰 آگاهی از حوادث تلخ تاریخ، انسان را بیمه می کند. یا حَسْرَهً ... ما یَأْتِیهِمْ
💢 استهزای انبیا، شیوه دائمی کفّار در طول تاریخ بوده است. «کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ»
♨️تمام انبیا مورد استهزا قرار گرفتند. «مِنْ رَسُولٍ» (پس مبلّغان دینی در انتظار زخم زبان دیگران باشند.)
〽️کسانی که در تاریخ تحقیق نکنند و از سرنوشت گذشتگان عبرت نگیرند، مورد انتقاد قرار می گیرند. «أَ لَمْ یَرَوْا»
🔆سنّت های الهی در تاریخ ثابت است و سرنوشت ها به یکدیگر شباهت دارد و دیدن یک صحنه می تواند الگوی صحنه های دیگر باشد. أَ لَمْ یَرَوْا ...
👀نقل تاریخ، سبب تهدید مجرمان و تسلّی پویندگان راه حقّ است. «أَ لَمْ یَرَوْا کَمْ أَهْلَکْنا»
☠نتیجه ی استهزای انبیا هلاکت است. کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ ... أَهْلَکْنا
⌚️بعد از قهر الهی راهی برای برگشت و جبران نیست، فرصت ها را از دست ندهیم. «أَنَّهُمْ إِلَیْهِمْ لا یَرْجِعُونَ»
🌀هلاکت کفّار پایان کارشان نیست، بلکه آغاز عذاب آنهاست. «لَدَیْنا مُحْضَرُونَ»
〽️ تمام مردم در قیامت یکجا حاضر می شوند. کُلٌّ ... جَمِیعٌ لَدَیْنا مُحْضَرُونَ
🍃هر دانه و گیاهی که از زمین می روید، همچون مرده ای است که در قیامت از گور بر می خیزد. «وَ آیَهٌ لَهُمُ»
⚡️برای اثبات حقّانیّت سخن خود به نمونه ها استدلال کنیم. «وَ آیَهٌ لَهُمُ»
🌟بهترین دلیل برای عموم مردم،آن است که دائمی، عمومی، غیر قابل انکار، ساده و همه جایی باشد. «وَ آیَهٌ لَهُمُ الْأَرْضُ»
✨بهترین راه ایمان به معاد، دقّت در آفریده هاست. «الْأَرْضُ الْمَیْتَهُ أَحْیَیْناها»
🌾بخش عمده ای از غذای انسان را دانه های گیاهی تشکیل می دهد که دقّت در آنها راهی برای خداشناسی است. وَ آیَهٌ ... .حَبًّا فَمِنْهُ یَأْکُلُونَ
🥓در تغذیه نقش اول با حبوبات و دانه هاست و سپس میوه ها. أَخْرَجْنا مِنْها حَبًّا ...
جَعَلْنا فِیها جَنّاتٍ
🤲وظیفه انسان در برابر نعمت ها، معرفت و شکر است.(خداوند زمین مرده رازنده می کند و گیاهان و میوه ها را در دسترس قرار می دهد تا انسان بخورد و شکر کند.) لِیَأْکُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ ... أَ فَلا یَشْکُرُونَ
🍇 تولید فرآورده های مختلف از میوه ها، مورد پذیرش قرآن است. «وَ ما عَمِلَتْهُ أَیْدِیهِمْ»
👆بیان نعمت ها، سبب ایجاد روح شکرگزاری در انسان است. «أَ فَلا یَشْکُرُونَ»
🤲تشکّر ما نشانه ی رشد ما است، او نیازی به شکر و سژاس ما ندارد. «أَ فَلا یَشْکُرُونَ سُبْحانَ الَّذِی»
💎 قانون زوجیّت در مخلوقات را به ذات الهی سرایت ندهید، او یکتا و بی نظیر است. «سُبْحانَ الَّذِی خَلَقَ الْأَزْواجَ»
⚡️ آفریدن ها و آفریده ها، نشانه ی قدرت، اراده و حکمت اوست، نه نشانه ی نیاز و وابستگی او. «سُبْحانَ الَّذِی خَلَقَ الْأَزْواجَ»
🥝 پیدایش دانه و میوه، از طریق قانون زوجیّت است. مِنْ ثَمَرِهِ ... خَلَقَ الْأَزْواجَ کُلَّها
♋️انسان در مسائل جسمی و جنسی در ردیف دیگر موجودات است. «مِمّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ»
👥در هستی موجوداتی است که نحوه زوجیّت آنها برای بشر ناشناخته است.
خَلَقَ الْأَزْواجَ کُلَّها ... مِمّا لا یَعْلَمُونَ
🎆شب، از نشانه های قدرت و حکمت الهی است. «آیَهٌ لَهُمُ اللَّیْلُ»
📐 یک برنامه ثابت در طول تاریخ، آن هم بدون خلل نشانه ی وجود حسابگری حکیم و علیم است. «ذلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ»
🎇 پیدایش شب و روز تصادفی نیست،کار خداست. «نَسْلَخُ مِنْهُ النَّهارَ»
🌗مدار حرکت خورشید و ماه طوری طراحی شده که هرگز به یکدیگر برخورد نمی کنند و در ایجاد شب و روز خللی وارد نمی شود. «لاَ الشَّمْسُ یَنْبَغِی لَها أَنْ تُدْرِکَ الْقَمَرَ»
☀️بر خلاف نظریه ثابت بودن خورشید، قرآن خورشید را دارای حرکت می داند، آن هم حرکت جهت دار. «تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَها»
🌌 در نظم حاکم بر هستی احدی نمی تواند اخلال کند. تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ ...
🌙 تشبیهات قرآن کهنه شدنی نیست.حرکت ماه به حرکت خوشه خرما تشبیه شده است. «عادَ کَالْعُرْجُونِ الْقَدِیمِ»
🌌همه ی کرات در مدار خود در حرکتند. «کُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ»
🌌حرکت کرات در مدار خود با سرعت است.( «یَسْبَحُونَ» یعنی شنای سریع)
.•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸•
♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•🌸°❀ °﷽ °❀°🌸•
@Quran124
بخوان ای دلیل نغز آفرینش
✍️ رضا فضلی
✨✾°🍃🌸🍃°✾✨
بخوانم؟
از چه ؟
برای که؟
"إقرأ" بخوان! چگونه؟ نه! امکان پذیر نیست!
🌸✾🌸
بخوان؛ ای محمد!
جبریل فرود آمده؛ تا تمام قرائتها را منسوخ کند
به
«اقرا بسم ربک» تو
بخوان؛ به اسم پروردگارت
🌸✾🌸
ای محمد!
زین پس
اسم رمز تمام گرههای جهان
مفتاح «رحمان» و «رحیم» است
به ولایت نقطهی بای زیر «بسم الله»
🌸✾🌸
بخوان؛ بنام آنکه
خوان رحمتش همه جا گسترده
و جام وحدتش در سویدای دلها شکسته
🌸✾🌸
هان، ای محمد!
از خواندن ممان و دستی بتکان
علی مشتاق لبیک است و خدیجه در التهاب
« یاایهاالمدثر»
🌸✾🌸
بخوان؛ ای محمد!
«جبل النور» را منور کن
«طورسینا» رشک مکه را میبرد و به دور کعبه طواف میکند.
🌸✾🌸
بخوان؛ که
«خلق الانسان من علق»
کمر ابلیس را شکست.
بخوان؛ تا لات و هبل سرنگون شوند
ای بت شکن
🌸✾🌸
بخوان؛ که کلام تو
تبر ابراهیم است؛ بر گردن نمرود
کشتی نوح است؛ بر جهالت بابل
عصای موساست؛ بر اژدهای فرعون
صداقت یوسف است؛ بر مسند مصر
و انفاس مسیحیت؛ بر قلب های زنگ زده
🌸✾🌸
بخوان؛ ای دلیل نغز آفرینش
دل رمیده ما به رفاقت تو آرام میگیرد
بخوان؛ تا نوای توحید، موجی شود بر کرانهی هستی
🌸✾🌸
مکرر
در مکرر
کرشمهای کن
ای معقول ترین برهان هستی
به تقدیر «لولاک لما خلقت الافلاک»
#عیدمبعثمبارک
#پستویژهعیدمبعث
✨✾°🍃🌸🍃°✾✨
تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی جهاد مجازی"
°❀ ⃟⃟ 🌸 ⃟ ⃟ ⃟✤° ═════
بسمه تعالی شانه.
: شب و روز بیستوهفتم رجب فوقالعاده عظیم است. امید که آن را غنیمت بشماریم و قدر بدانیم تا مبعث آفاقی با مبعث انفسی ما همراه شود و حقیقت مبعث، در جان ما ظهور کند و پیامبر درونی ما هم، که شعاعی است از وجود رسولالله صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم، مبعوث شود؛ به نحوی که بیستوهفتم ماه رجب برای ما، هم عید مبعث ظاهری و آفاقی باشد و هم عید مبعث باطنی و درونی و انفسی.
تعبير اللّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِالتَجَلِّی الْأَعْظَمِ که در آغاز دعای شب و روز مبعث است، خيلی تعبير برجستهای است. يكی از جاهايی كه در نصوص روايی ما تعبير تجلّی وجود دارد، همين دعای شب يا روز مبعث رسول اكرم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم است. پیامبراکرم تجلّی اعظم خداوندند.
رساترين واژه برای تبيين عالم هستی و ماسویالله، واژهی تجلّی است كه برخی تصوّر میكنند آن را عرفا و صوفيه ساختهاند؛ در حالیکه اينگونه نيست. برخی از تعابيری كه معمولاً در ادبيّات فلاسفه و متكلّمين بيان میشود، ريشهی حديثی و روایی ندارد؛ مثل واجبالوجود، یا علّتالعلل یا محرّك اولی، كه فلاسفه آنها را دربارهی خدای متعال به كار میبرند. در بین واژههایی كه در متون دينی برای پیدایش عالم وجود دارد و منصوص است، واژهی تجلّی رساترين تعبیر است. گر چه در قرآن و احاديث تعبير خالق و خلقت وجود دارد، امّا واژهی تجلّی و اينكه عالم، جلوهی حقّ متعال است، از آن شيواتر و رساتر است.
در تجلّی، يك متجلّی، یعنی كسی كه تجلّی كرده است، وجود دارد و يك جلوه، كه در اثر تجلّی پديد آمده است. اسم اين كار هم، تجلّی است. پس سه تا شد: كسی كه تجلّی كرده یا متجلّی؛ چيزی كه در اثر تجلّی به وجود آمده یا جلوه و اين پروسه، که به آن تجلّی گفته میشود. پیامبراکرم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم تجلّی اعظم خداوندند.
تعبير تجلّی در قرآن وجود دارد. در داستان حضرت موسی عليهالسّلام، که به خدا عرض كرد: رَبِّ أَرِنِى أَنظُرْ إِلَيْكَ: خدایا خودت را به من نشان بده كه به تو بنگرم، خداوند فرمود: لَن تَرَانِی: هرگز مرا نخواهی ديد. وَلَكِنِ ٱنظُرْ إِلَى ٱلْجَبَلِ فَإِنِ ٱسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِی: به آن كوه نگاه كن! اگر توانست سر جايش بايستد، بعد از آن بهزودی مرا خواهی ديد. قرآن میفرمايد: فَلَمَّا تَجَلّىٰ رَبُّهُۥ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُۥ دَكًّا وَخَرَّ مُوسىٰ صَعِقًا: پس آنگاه که پروردگاش بر جَبل تجلّی كرد، كوه را پودر كرد و موسی عليهالسّلام صعقهای زد و افتاد؛ يا بيهوش شد يا از دنيا رفت و بعداً خدا دوباره زندهاش كرد. اينكه رَبّهُ به معنای ذات احديّت است یا نه، جای تأمّل دارد. در بعضی از احاديث داريم، نور اميرالمؤمنين عليهالسّلام به آن كوه خورد و كوه را پودر كرد و موسی عليهالسّلام صعقهای زد و بيهوش شد و افتاد. حتّی داریم که نور بعضی از شیعیان امیرالمؤمنین علیهالسّلام، مثلاً نور سلمان فارسی بود که به آن کوه خورد و کوه پودر شد و موسی علیهالسّلام صعقهای زد و افتاد. همهی اینها مراتب تجلیّات حق متعالند.
غرضم این بود که تعبیر تجلّی در ادبیّات قرآنی هست. در متون ادعیه هم مکرّر واژهی تجلّی آمده است. مثلاً در دعای سَمات چندین بار تعبیر تجلّی تکرار شده است. در دعای شب و روز مبعث، از پیغمبراکرم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم تعبیر به تجلّی اعظم میکند. رسولُالله صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم بزرگترین تجلّی و جلوهی اعظم حقّ متعال است.
ما یک رسولُالله در هیات بشری میبینیم، که قرآن فرمود بگو: إِنَّمٰا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ. لذا منکران ایشان گفتند: مَا لِهَذَا ٱلرَّسُولِ يَأْكُلُ ٱلطَّعَامَ وَيَمْشِى فِى ٱلْأَسْوٰاقِ: این چطور پیامبری است که مثل بقیهی افراد غذا میخورد و در بازارها آمد و شد میکند! این جنبهی خَلقی پیامبر صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم است. ولی جنبهی نوری رسولخدا صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم را چه کسی ظرفیت دارد ببیند!؟ در جنبهی نوری، رسولُالله و امیرالمؤمنین علیهماالسّلام یکی هستند. خود پیامبر صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم فرمودند: من و علی یک نور واحد بودیم و آن نور به این عالم هم که منتقل شد، از آدم علیهالسّلام تا عبدالمطّلب، یکی و یکپارچه بود. به آنجا که رسید، دو شاخه شد؛ یکی به صُلب عبدالله رفت و منِ رسولُالله شدم و دیگری به صُلب عِمران یا ابوطالب رفت و علی علیهالسّلام شد. پس یک نورند؛ نور واحدند
التماس دعا
صادقزاده
بسمه تعالی شانه
بعثت تجلی ذات
«هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ » (جمعه/۲)
«هُوَ الَّذِي بَعَثَ»؛ بعثت، ظهور و تجلی خود حضرت هو -ذات ربوبی- است. یعنی ذات به تجلی اعظم خود مبعوث شد. و آن بعثت، حقیقت محمدیه است که ازل الاباد و ابد الازال بوده و هرگز ذات حق از این تجلی خالی نخواهد بود که «الْحُجَّةُ قَبْل الْخَلْق وَ بَعدَ الخَلْق وَ مَعَ الْخَلق» (اصول کافی، ج۱. ص۱۷۷) بلکه آناً فآناً و همیشگی است.
«فِي الْأُمِّيِّينَ»؛ اعنی در متن نفوس جمیع خلایق دون صادر اول، چون او رقّ منشور است و خلایق ظهور یافته از این متناند.
«رَسُولاً مِنْهُم» اَی مِنْ أنْفُسهم. کما قال الله عزّ و جل: «وَ فِي أَنفُسِكُمْ أَفَلَا تُبْصِرُونَ»(ذاریات/۲۱)
«وَاعْلَمُوا أَنَّ فِيكُمْ رَسُولَ اللَّهِ» (حجرات/۷)
«النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ» (احزاب/۶). چون او متن و لوح وجود است و غیر او شئون و کتاب مسطور در اویند و «فَبِهِمْ مَلَأْتَ سَمَاءَكَ وَ أَرْضَكَ حَتَّى ظَهَرَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ»
(دعای رجبیه).
«يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِه»؛ تلاوت آیات آفاقی در تکوین و آیات انفسی در جانشان و بیان احکام تشریعی و الفاظ فرقانی حقیقت قرآنی است. همچنین آشکار نمودن صفات حق و علنی نمودن عظمت و اسماء الهی و کشف حقیقت توحید، تلاوت آیات توسط حضرت رسول میباشد. و قوله تعالی: «رَسُولٌ مِّنَ اللَّهِ يَتْلُو صُحُفًا مُّطَهَّرَةً» (بینه/۲) پس آیات الهی صُحُف مطهرهای است که توسط رسول تلاوت میشود و آن صحف الواح عقول و فوق آن از علم الهی است که از آلودگی های طبیعی و کدورات عناصر نشئهی مادی و تحریف انسانی پاک شده میباشد.
تلاوت، آشکار نمودن علم ربوبی و آیات الهی است و تبعیت تامّ از احکام آیات حضرت ذات اقدس ربوبی و تدبر در آنهاست. تلاوت مخصوص صحف الهی و بیان معارف حقه و ظهور علوم ربّانی توسط رسولان حق میباشد. لذا به تعبیر راغب از قرائت، اخصّ است یعنی هر تلاوت، قرائت است ولی هر قرائت تلاوت نیست.
«وَ يُزَكِّيهِمْ»؛ لان الانسان الکامل مُبدِّل السیئات بالحسنات و طهارة لانفس الخلائق و تزکیة لهم و کفارة لذنوبهم کما قال الله عز و جل في کتابه: «كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِّنكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَ يُعَلِّمُكُم مَّا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ» (بقره/۱۵۱)
«وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ»؛ تعلیم کتاب تدوینی و تکوینی و انفسی و بلکه حقیقت ولایت است. و حکمت خیر کثیر و حقیقت اشیاء کما هی میباشد.
«وَ إِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ »؛ بعثت رسول که بعثت ولایت ذات الوهی است سبب هدایت مقدرات الهی است. حال اینکه قبل از تجلّی نور ولایت رسول در انفس، خلایق و بالاخص نفس انسانی در ضلالت آشکار بودهاند. ظاهر و باطن عالم مطابق همند. کما آنکه در ظاهر بعد از بعثت رسول هدایت تشریعی مردم را از ضلالت رهانید، در باطن نیز به ولایت و بعثت و تجلی آن همه مخلوقات تقدیر شدند؛ «قَدَّرَ فَهَدَىٰ» (اعلی/۳). و این تقدیر هدایت است، چه قبل از تقدیر در قضای الهی و در صُقع علم ربوبی «لَمْ يَكُن شَيْئًا مَّذْكُوراً» (انسان/۱) بوده اند. یعنی در ضلالت عدم تعیُّن به سر میبردند و به بعثت رسول بولایة علویه که انزال قرآن در لیلة القدر در صدر محمدی است، از ضلالت مکتوم بودن در کتم عدم ظهور به هدایت تقدیر و خلق و اندازه و صورت گرفتن راه یافتند.
«الّذي قَدَّرَ فَهَدَىٰ» (اعلی/۳)
«هُوَ الَّذِي يُصَوِّرُكُمْ فِي الْأَرْحَامِ كَيْفَ يَشَاء»
(آلعمران/۶)
«رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَىٰ كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ» (طه/۵۰).
هدایت، در خلق و تقدیر و ظهور است.
علی، نقطه آغاز وجود. ص ۱۰۴
التماس دعا
صادقزاده
عشق و عرفان
(قسمت شصت و یکم)
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل دهم :استقامت
ادامه...
ﯾکی از ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻬﻢ در ﺳﯿﺮ وﺳﻠﻮك، اﺳﺘﻘﺎﻣﺖ و ﭘﺎﯾﺪاری در اﯾﻦ راه اﺳﺖ.
ایت ﷲ ﻧﺠﺎﺑﺖ از ﻗﻮل اﯾﺸﺎن (مرحوم قاضی ره ) ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ: ﭼﻬﻞ ﺳﺎل اﺳﺖ دم از ﭘﺮوردﮔﺎر ﻋﺎﻟﻢ زدم. ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺧﻮاﺳﺘﻨﺪ
ﻣﺮا ﺑﮑﺸﻨﺪ، آﯾﺖ اﷲ ﺳﯿﺪ اﺑﻮاﻟﺤﺴﻦ اﺻﻔﻬﺎﻧﯽ ﻧﮕﺬاﺷﺖ و ﺧﺪا ﻫﻢ ﮐﻤﮑﻢ ﮐﺮد! در اﯾﻦ ﻣﺪت ﻧﻪ ﺧﻮاﺑﯽدﯾﺪم، ﻧﻪ ﻣﮑﺎﺷﻔﻪ ای، ﻧﻪ رﻓﯿﻘﯽ، ﻧﻪ ﻫﻤﺪردی، ﭼﻬﻞ ﺳﺎل اﺳﺖ ﮐﻪ در را ﻣﯽ ﮐﻮﺑﻢ و ﺧﺒﺮی ﻧﯿﺴﺖ. ﭼﻪ ﺑﺴﺎ
اﻓﺮادی ﻣﺪﺗﯽ ﺑﻪ اﯾﻦ وادی وارد ﺷﺪه اﻧﺪ وﻟﯽ از آن دﺳﺖ ﮐﺸﯿﺪه و ﻧﺘﯿﺠﻪ ای ﻫﻢ ﻋﺎﯾﺪﺷﺎن ﻧﺸﺪه اﺳﺖ ﭼﺮا
ﮐﻪ ره ﺻﺪ ﺳﺎﻟﻪ را ﻣﯽ ﺧﻮاﺳﺘﻨﺪ ﯾﮏ ﺷﺒﻪ ﺑﭙﯿﻤﺎﯾﻨﺪ.
آﯾﺖ ﷲ ﻣﺮﻧﺪی ﻣﯽ ﻓﺮﻣﻮدﻧﺪ: ﺑﻌﻀﯽ اﻓﺮاد ﺑﻌﺪ از ﻫﻔﺖ و ﻫﺸﺖ ﺳﺎل ﮐﻪ در ﺧﺪﻣﺖ ﻋﻠﯽ آﻗﺎ ﻗﺎﺿﯽ ﺑﻮدﻧﺪ
اﯾﺸﺎن را ول ﻣﯽ ﮐﺮدﻧﺪ و ﻣﯽ رﻓﺘﻨﺪ. زﯾﺮا ﮐﻪ اﯾﻦ راه ﺷﺮح ﺻﺪر و ﺻﺒﺮ و اﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﻣﯽ ﺧﻮاﻫﺪ.
آﯾﺖ اﷲ ﺷﯿﺦ ﻋﺒﺎس ﻗﻮﭼﺎﻧﯽ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﻮدﻧﺪ: دو ﺳﺎل زﻧﺪﮔﯽ ﻣﺎ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺻﻮرت ﮐﻪ ﻓﻘﻂ روزی ﺳﻪ ﻧﺎن داﺷﺘﯿﻢ، ﺻﺒﺢ ﻫﺎ ﻧﺎن را ﺑﺎ ﭼﺎﯾﯽ ﻣﯽ ﺧﻮردﯾﻢ و ﻋﺼﺮ و ﺷﺐ ﺑﺎ ﺷﺮﺑﺖ ﺳﮑﻨﺠﺒﯿﻦ، اﻣﺎ در اﯾﻦ دو ﺳﺎل ﯾﮏ ﺑﺎر
در ذﻫﻦ ﻣﺎ ﺧﻄﻮر ﻧﮑﺮد ﮐﻪ اﯾﻦ ﭼﻪ زﻧﺪﮔﯿﻪ؟! و ﺑﻌﺪﻫﺎ آﯾﺖ ﷲ ﻗﺎﺿﯽ ﮐﻪ ﺧﻮد ﭼﻬﻞ ﺳﺎل ﭘﺸﺖ در ﻣﺎﻧﺪه، و
ﺻﺎدق ﺑﻮدن ﺧﻮد را در آن ﻋﺸﻖ و ﻣﺤﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﺒﻮب و ﻣﻌﺒﻮد ازل ﺛﺎﺑﺖ ﮐﺮده، درس اﺳﺘﻘﺎﻣﺖ و ﺻﺒﻮری را ﺑﻪ
ﺷﺎﮔﺮداﻧﺶ ﻫﻢ ﻣﯽ آﻣﻮزد و ﭼﻨﯿﻦ ﻣﯽ ﮔﻮﯾد :
اگر به ﺟﺴﺘﺠﻮی آب زﻣﯿﻦ را ﮐﻨﺪی، ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺧﺴﺘﻪ و ﻧﺎاﻣﯿﺪﺷﻮی، اﮔﺮ وﻗﺘﺶ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ آب ﻣﯽ رﺳﯽ، وﮔﺮﻧﻪ ﻧﺎاﻣﯿﺪ ﻣﺸﻮ ﮐﻪ ﺑﺎﻻﺧﺮه ﺑﻪ آب ﻣﯽ رﺳﯽ و ﺣﺘﯽ آب ﺑﺮاﯾﺖ،ﻓﻮران ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.
و ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ: ﺗﺎزه وﻗﺘﯽ ﻫﻢ ﺑﻪ آب رﺳﯿﺪی و ﺑﺮاﯾﺖ در ﺑﺎز ﺷﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﺎن ﮐﻢ ﺑﺴﻨﺪه ﻧﮑﻦﺑﯿﺸﺘﺮ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﮐﻦ و ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺨﻮاه.
ﻣﺮﺣﻮم ﻗﺎﺿﯽ ﺑﻪ ﺷﺎﮔﺮداﻧﺶ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ: اﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﺑﺮ وﺣﺪاﻧﯿﺖ ﺧﺪا، اﺳﻢ اﻋﻈﻢ ﭘﺮوردﮔﺎر اﺳﺖ. آدﻣﯽ در
... اﯾﻦ اﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﺑﺎﯾﺪ ﻃﻮری ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ اﮔﺮ دﯾﮕﺮان ﺧﻮاﺳﺘﻨﺪ دﻧﯿﺎﯾﺶ را از او ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ، ﺧﺎﻧﻪ اش را، ﭘﻮﻟﺶ را وﺣﺘﯽ ﺧﻮاﺳﺘﻨﺪ او را ﺑﮑﺸﻨﺪ. ﺑﮕﻮﯾﺪ ﻣﻦ ﺧﺪاﯾﻢ را ﻣﯽ ﺧﻮاﺳﺘﻢ.آری و ﺑﺎﻻﺧﺮه درﻫﺎی آﺳﻤﺎن ﺑﺮاﯾﺶ ﮔﺸﻮده و ﻓﺘﺢ ﺑﺎب ﻣﯽ ﺷﻮد.
ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ: آن ﭼﻪ را ﻣﯽ ﺧﻮاﺳﺘﻢ، ﺗﻤﺎﻣﺎً ﺑﺪﺳﺖ آوردم و اﻣﺎم ﺣﺴﯿﻦ ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم در را ﺑﻪ روﯾﻢ ﮔﺸﻮد
او در اﺛﺮ ﻃﻠﺐ ﺣﻘﯿﻘﯽ و ﺻﺒﺮ و اﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﮐﻪ ﻧﻪ، ﺑﻪ ﺧﻮد ﺻﺎﺣﺒﺨﺎﻧﻪ رﺳﯿﺪه اﺳﺖ و ﯾﺎر او را ﺑﻪ
درون ﺧﺎﻧﻪ راه داده؛ او از ﺣﺼﺎر ﺗﻨﮓ دﻧﯿﺎ ﮐﻪ ﺧﯿﺎل و ﺳﺮاﺑﯽ ﺑﯿﺶ ﻧﺒﻮده و ﺣﻘﯿﻘﯽ ﻧﺪارد، ﮔﺬﺷﺘﻪ و ﺑﻪ ﻋﺎﻟﻢ
روح و ﻣﺠﺮدات ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ اﺳﺖ.
ادامه دارد...
التماس دعا
صادقزاده
بسمه تعالی شانه
روز بیستوهشتم ماه رَجَب، روز آغاز سفر روحانی و باطنی با قافلهی اَباعبداللهالحسین علیهالسّلام است…
روز بیستوهشتم ماه رَجَب در سال شصتم هجری قمری، روزی است که اباعبداللهالحسین علیهالسّلام بعد از فشاری که از طریق فرماندار یزید در #مدینه، برای بیعت کردن با یزید به آن حضرت وارد کرد، مدینه را به سمت مکّه ترک گفتند و حرکتی را آغاز کردند که به واقعهی عظیم عاشورا منتهی شد.
دلدادگان آستان حسینی علیهالسّلام از بیستوهشتم ماه رَجَب همراه قافلهی اباعبدالله علیهالسّلام راه میافتند؛ یعنی از بیست و هشتم ماه رجب تا روز دهم محرّم دلشان در قافلهی اَباعبدالله علیهالسّلام است. هرشب که میخوابند به این فکر میکنند که امام حسین علیهالسّلام الآن کجا هستند؟
حضرت راه بین مدینه تا مکّه را چند روز طی کردند و روز چهارم شعبان وارد مکّه شدند. در این فاصله، هر روز و هر شب دل دوستدار اباعبدالله علیهالسّلام همراه ایشان است. هنگامی هم که حضرت به مکّه رسیدند، در مدّت اقامت نزدیک به سه ماههی حضرت در مکّه، دل عاشق اباعبدالله علیهالسّلام هر روز و شب در کنار ایشان در مکّه است و در روز هشتم ماه ذِیالحَجّه که اباعبدالله علیهالسّلام برای حرکت از مکّه بهسمت کوفه آماده شدند، یار و دلدادهی اَباعبدالله علیهالسّلام هم، با دل خود با قافلهی حسینی همراه میشود و منزل به منزل راه را طی میکند تا به کربلا میرسد.
در کربلا هم همراه با اَباعبدالله علیهالسّلام هشت، نه روز اقامت میکند. بعد در کنار شهدا به شهادت میرسد و سپس در کنار اُسَرا به اسارت میرود و سفر اسارت را از روز یازدهم محرّم، همراه قافلهی اُسَرا در پیش میگیرد. از کربلا به کوفه میرود، از کوفه به شام، از شام به کربلا و از کربلا به مدینه.
روز بیستوهشتم ماه رَجَب، روز آغاز سفر روحانی و باطنی با قافلهی اَباعبداللهالحسین علیهالسّلام است.
التماس دعا
صادقزاده
بسمه تعالی شانه
بخش عمدهی ماه رجب طی شد و بخش کمتری از این ماه باقیست. ان شاءالله عزیزان از فرصتهای بسیار استثنائی این ماه، حدّاکثرِ بهره رابرده اند. در خلوتهای عبادی و مناجات و عبادات خاصّی که برای این ماه وارد شده است، دعاها و اذکاری که از طرف اهل بیت علیهم السّلام به طور ویژه برای این ماه توصیه شده است، نمازها و روزه هاي شایسته ي این ماه، اطعام فقرا و دستگیری نیازمندان در این ماه. خوشا به سعادت کسانی که از این توفیقها بهره برده اند. خدا زمینه را فراهم کرده است. در غیر این صورت نگوییم خدا توفیق نداد. گاهی اوقات ما وِفق توفیق الهی حرکت نمي كنيم. مسؤولیّت سستی خودمان را به دوش خدا نیندازیم.
خدا این ماه را قرار داد، ما را به آن راهنمایی و هدایت کرد وآئین شایسته ي بندگی در این ماه را از طریق اولیائش به ما آموخت؛ چیزی کم نگذاشت. اگر خدای ناکرده ما محروم ماندیم، ناشی از اهمال، بی توجّهي و کم همّتي خودمان است. امیدواریم از باقیمانده ي این ماه، حدّاکثر بهره را ببریم. در این ماه مي بايست مستعدِّ ورود به ورودِ ماه شعبان المعظّم شویم. این ماه زمینه ساز آمادگی ما برای ملاقات با رسولُ الله صلّي الله عليه و آله و سلّم در ماه شعبان المعظّم هست. در این ماه ما در محضر امیرالمؤمنین علیه السّلام ، درس تطهیر وجود خویشتن از آنچه غیر خدایی است، آموختیم و با اقتدای به آن حضرت، میبایست در این راستا قدم برمیداشتیم. امید که این قدم را برداشته باشیم و باقی قدمها را هم در جهت تخلیه ي وجودمان از آنچه که غیرخدایی است برداریم.
اَلْقَلْبُ حَرَمُ الله، دل خانه ي خداست. دلمان را از بتهایی که متأسفانه در آن جا گرفتهاند، پاک کنیم. خانه ي دل را به یَد ولایت امیرالمؤمنین علیه السّلام پاک و تطهیر کنیم. تا این خانه بتکده است، شایستگی تحلیه و زینتآرایی را نخواهد داشت. اگر میخواهیم در ماه شعبان کعبهی دل به خُلق شایسته ي نبوي و عطر محمّدی صلّي الله عليه و آله و سلّم زیور بسته شود، لازمه اش این است که در ماه رجب، آن را از وجود بتها پاک کرده باشیم. غیر خدا را بیرون ریخته باشیم. خُلقیّات و روحیّات غیرخدایی، افکار و اندیشه هاي غیر خدایی، آرزوها و آرمانهای غیر خدایی، رفتارها و کردارهای غیر خدایی، همه را از وجود خودمان بیرون ریخته باشیم. تا شایستگی دیدار را با رسولُ الله صلّي الله عليه و آله و سلّم پیدا کنیم. امیرالمؤمنین علیه السّلام در این ماه دستگیری میکنند، دست ما را میگیرند و قدمبهقدم پیش میبرند تا به پیامبراکرم صلّي الله عليه و آله و سلّم تحویل دهند.
در ماه شعبان المعظم هم ان شاءالله به
هدایت و دستگیری رسولُ الله صلّي الله عليه و آله و سلّم، شایستگیها، زیباییها و خوبیها را در وجودمان مستقر میکنیم. آنچه را که خدایی است، در وجودمان حاکم میکنیم. خُلقیّات، روحیّات، اندیشه ها و افکار، آرمانها و آرزوها، گفتارها و کردارهای خدایی را بر خویش مي افزاييم. پیامبراکرم صلّي الله عليه و آله و سلّم هم در شعبان المعظّم گامبهگام ما را پیش میبرند تا در انتهای ماه ما را به خدای متعال تحویل دهند و ما به محضر ربوبی راه پیدا کنیم؛ به لقاء پروردگار نائل شویم. در آنجا دیدار خدا که اوج آرمان و آرزوی همه ي عارفان و سالکان در طول تاریخ خلقت بوده، حاصل خواهد شد. امیدوار هستیم از این چشمانداز بسیار زیبایی که اولیاء خدا در برابر ما قرار داده اند، بهره بگیریم و در سمت و سوی آن حرکت کنیم. لحظه اي و آنی بر ما نگذرد، مگر اینکه ما را در مسیر نیل به این هدف بسیار بلند که اوج اهداف همه ي انبیاء و اولیاء بوده، پیش ببرد. انشاءالله.
التماس دعا
صادقزاده
20.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
@ghoran_tasviri_akhlagh
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
⏪#تلاوت تصویری با ترجمه گویا سوره یس( آیات ۴۰ تا ۵۰)
◀️خداوند آب را به گونه ای آفریده که با کشتی در آن شناور بود.
◀️آفرینش وسیله نقلیه از نعمت های خداوند است.
◀️اگر قهر خداوند سرازیر شود احدی فریادرس نیست.
◀️با امر به معروف حجت را بر افراد کامل کنید.
.•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸•
♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
@ghoran_tasviri_akhlagh
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
⏬ #تفسیر مختصر سوره یس آیات ۴۱ تا ۵۰
💠این خداوند است که آب را به گونه ای قرار داده که انسان می تواند با ساخت کشتی بر روی آن حرکت کند و این از نشانه های قدرت الهی است. وَ آیَهٌ ...أَنّا حَمَلْنا ذُرِّیَّتَهُمْ فِی الْفُلْکِ»
🚎 مَرکب و وسیله نقلیه که از ضروریّات زندگی بشر است، یک نعمت ویژه و نشانه ای از لطف و تدبیر الهی است. «خَلَقْنا لَهُمْ مِنْ مِثْلِهِ ما یَرْکَبُونَ»
💯 دست خدا در قهر و غضب باز است. به خود مغرور نشویم. «إِنْ نَشَأْ نُغْرِقْهُمْ»
✳️گر قهر خدا سرازیر شود احدی فریادرس نیست.پس نباید احساس امنیّت صد در صد داشته باشیم. «إِنْ نَشَأْ نُغْرِقْهُمْ فَلا صَرِیخَ لَهُمْ»
🚫هرگز نجات خود را در سایه ی عوامل مادّی نپنداریم. «رَحْمَهً مِنّا»
⚠️هر کس اجلی دارد و زندگی ما محدود است. «مَتاعاً إِلی حِینٍ»
☘با امر به معروف حجت را بر افراد تمام کنید. «قِیلَ لَهُمُ اتَّقُوا»
🌺 تقوا،رمز دریافت رحمت الهی است. اِتَّقُوا ... لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ
🍀برای اتمام حجّت، انواع استدلال ها را مطرح کنید. «آیَهٍ مِنْ آیاتِ رَبِّهِمْ»
💫 نشانه های خدا بسیار است،امّا پذیرش مردم اندک است. آیاتِ رَبِّهِمْ ... عَنْها مُعْرِضُونَ
✨توجّه به این که«آن چه داریم رزق الهی است نه ملک ما»بخشش را آسان می کند. «أَنْفِقُوا مِمّا رَزَقَکُمُ اللّهُ»
🔥کفر، سبب خود داری از انفاق است. قالَ الَّذِینَ کَفَرُوا ... أَ نُطْعِمُ
🙊کافر، رازق بودن خدا را مسخره می کند. «لَوْ یَشاءُ اللّهُ أَطْعَمَهُ»
💎انفاق، نشانه ایمان است.(زیرا ترک انفاق از ویژگی های کفّار شمرده شده است). قالَ الَّذِینَ کَفَرُوا ... أَ نُطْعِمُ ...
〽️کار انسان به جائی می رسد که کفر و بخل را راه درست و ایمان و انفاق را انحراف می شمرد. «إِنْ أَنْتُمْ إِلاّ فِی ضَلالٍ مُبِینٍ»
🔺کفّار،دلیلی بر انکار قیامت ندارند و تنها با طرح این سؤال که قیامت چه زمانی است،آن را به استهزا می گیرند. «مَتی هذَا الْوَعْدُ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ»
⌚️معیّن نبودن زمان امری،د لیل بر واقع نشدن آن نیست. «مَتی هذَا الْوَعْدُ»
🔆 قیامت،وعده الهی است. «هذَا الْوَعْدُ»
💢کفّار،انبیا و مؤمنان را دروغگو می پندارند. «إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ»
✅قیامت خبر نمی کند،این همه غفلت و استهزا چرا؟ «صَیْحَهً واحِدَهً»
❇️ قیامت که بیاید،نه زبان تاب سخن دارد و نه پا توان فرار. فَلا یَسْتَطِیعُونَ تَوْصِیَهً وَ لا ... یَرْجِعُونَ
〽️برپایی قیامت پس از یک صیحه مرگبار است. «صَیْحَهً واحِدَهً»
🌀پایان دنیا و آغاز قیامت در حالی خواهد بود که مردم سرگرم جدال و کشمکش روزانه اند. «تَأْخُذُهُمْ وَ هُمْ یَخِصِّمُونَ»
♨️وابستگی ها و دل بستگی ها در دنیا، کارساز است. با قیام قیامت، همه بندها گسسته می شود. «وَ لا إِلی أَهْلِهِمْ یَرْجِعُونَ»
.•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸•
♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
18.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
@ghoran_tasviri_akhlagh
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
⏪ #تلاوت تصویری با ترجمه گویا سوره یس آیات (۵۱ تا ۶۰)
◀️ آغاز قیامت با صوتی است که از دمیده شدن در صور شنیده می شود.
◀️ حرکت شتابان،نشانه ی اضطراب و هیجان مردم در قیامت است.
◀️ کیفر و پاداش در قیامت،بر اساس عملکرد ما در دنیاست.
◀️ چند توصیف جالب از بهشت.
.•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸•
♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦