1.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌟⭐ســــــ🌺ـــلام صبح زیباتون بخیر
⭐️🌟دوشنبه پاییزتون سرشار🌷
🌟⭐️ از حس خوب مهربانی❤️
⭐️🌟 یک عالمه گل🌷🌱
🌟⭐️ باعطر خوش وزیبا
⭐️🌟 به لطافت لبخندخدا🌱🌷
🌟⭐️ برایتان آورده ام
⭐️🌟 تادلتان شادوزندگیتان
🌟⭐️ هرلحظه زیباترشود🌱🌷
بسمه تعالی شانه
شرح حدیث عنوان بصری
قسمت دوازدهم
(دامهي حديث): فَقالَ: هُوَ قائِمٌ في مُصَلاّهُ. فَجَلَستُ بِحِذاءِ بابِهِ: خادم گفت: امام صادق علیه السلام مشغول نماز خواندناند. من هم مقابل در خانهي حضرت نشسته و منتظر ماندم. (يعني من بروم، بعداً بیایم؟ نه! عنوان دیگر پای برگشتن نداشت و نمیتوانست برگردد. طوری آمده بود که دیگر برنگردد؛ یا بپذیرندش یا همانجا بماند و بمیرد. لذا نتوانست برگردد.)
طلب تمام عیار وپایمردی در سلوک
سالك بايد اينگونه جدّي و ثابتقدم باشد و هيچ عاملي نتواند او را از ادامهي مسير منصرف كند. چنانكه وقتي حضرت موسي علیه السلام براي درس معرفت آموختن و بهرهگيري از علم لدنّي حضرت خضر علیه السلام در پي او بود، به شخصي كه همراهش بود گفت: لا أَبرَحُ حَتّیٰ أَبلُغَ مَجمَعَ البَحرَينِ أَو أَمضيَ حُقُباً: دستبردار نيستم و جستجو را رها نميكنم تا اينكه به محلّ تلاقي دو دريا (كه خضر در آنجاست) برسم يا اينكه سالهاي طولاني به راه خود ادامه دهم.
ادامه دارد
التماس دعا
سلام علیکم صبح شما اولیای خدا بنده صالح حق تعالی تابع پیامبرص واهل بیت عصمت وطهارت به خیر انشالله خدا خودش را روزی شما وخانواده شما کند با تبعیت از پیامبر ص وامام زمان عج حضرت کریم از مقربین ومجذوبین در دارالسلام عند ربهم درمرتبه علی علیین همنشین امیرالمومنین ع وفاطمه الزهرا س روزیتان کند سرسجاده دعاگویتان هستیم
التماس دعا
بسمه تعالی شانه
شرح حدیث عنوان بصری
قسمت سیزدهم
(ادامه ی حديث): فَما لَبِثتُ إِلاّ يسيراً؛ إِذ خَرَجَ خادِمٌ فَقالَ: ادخُل عَليٰ بَرَكَةِ اللهِ: زمان زیادی نگذشته بود که خادمي بیرون آمد و گفت: با برکت الله وارد شو.
راز درانتظارنگاه داشتن سالک
نتیجهی پایمردی و استواری این است که خادم گفت: با برکت الهی بر امام صادق علیه السلام وارد شو. یعنی انسان بايد مردانه درِ خانهی اهلبیت علیهم السلام بایستد. اگر یک بار در زد و در را باز نکردند، رها نکند و نرود. همانجا بایستد و بگوید من جای دیگری ندارم بروم. هرقدر شما مرا جلوی در معطّل کنید و بگویید من وقت ندارم، برو دنبال کارت، هر قدر هم مرا در انتظار نگاه داريد، من از اینجا رفتنی نیستم، از اینجا کجا بروم؟ بهقول شاعر: «برانیام گر از این در، در آیم از در دیگر»
از اینرو اگر دعایی کردیم، توسّلی داشتیم و ظاهراً جوابی نگرفتیم، مأيوس نشويم و قهر نكنيم. خود این توسّل، جواب اهلبیت علیهم السلام است. همین که تو را به درِ خانهشان آوردند، همین که اجازه دادند با آنها حرف بزنی، راز دلت را بگویی، عرض نیاز و حاجت بکنی، خود همین جواب است. بهقول شاعر: «زیر هر الله تو لبّیکهاست». همین که اجازه دادند درِ خانهی اهلبیت علیهم السلام بیایی و نامشان را ببری، لطفي از جانب آنهاست. آنها تو را به آنجا كشاندهاند. پس نگو اصلاً جواب مرا ندادند. همین سؤال تو جواب آنهاست؛ امّا میگوئی در ظاهر مرا راه ندادند، آنچه را میخواستم به من ندادند، مقامات معنوی و حالاتی را که میخواستم ندادند، یا چیزهای کوچکتر، مثلاً مشکلات دنیوی را که داشتم حل نكردند. اگر دیدی اینگونه است، حواسَت باشد كه اگر رها کردی و رفتی، ضرر کردهای. بایست.
چون گاهی اوقات شخص را پشت در منتظر نگه میدارند تا ظرفیتش زیاد شود؛ چرا كه آنچه میخواهند درون خانه به او بدهند بسیار بزرگ است، ظرفیت میخواهد. من که مقابل در آمدهام ظرفیت ندارم. اگر در را باز کنند و داخل شوم، آنچه میخواهند در وجودم بريزند جا نخواهد گرفت، پس پشت در نگهم میدارند تا ظرفيت لازم در من ايجاد شود.
در چنين موقعيّتهايي ادب حكم ميكند انسان مؤدّب و منتظر، پشت در بایستد. رها نکند و نرود؛ بیادبی و اعتراض هم نکند که آقا چرا در را باز نمیکنید؟ این چه وضعیتی است؟ اینکه انسان بخواهد با زور وارد شود، بیادبی است. پناه میبریم به خدا كه کسی بخواهد با زور وارد خانهی اهلبیت علیهم السلام شود. یک موردش را میدانیم که در را بهآتش كشيدند و شکستند تا وارد شوند. اگر قرنها هم انسان را پشت در نگهداشتند، بايد بیقراری نکند، ادب را حفظ کند، پشت در منتظر بایستد تا هر وقت خودشان مصلحت دانستند، در را باز كنند.
گاهی اوقات هم شخص در اثر تحريك ديگران، نه تشخيص خودش و يا در اثر شنيدن يا مطالعهي يك مطلب عرفاني يا شرح حال يكي از اهل معرفت، يك هيجان كمعمق و لحظهاي پيدا ميكند و در پي آن، به يكي از اولياي خدا مراجعه ميكند و آن وليّ خدا براي اينكه خواست و طلب را در او عمق و ثبات بخشد، او را نميپذيرد و پشت در نگهميدارد. در اينجا هم سالك بايد بهجاي رنجيده شدن و رها كردن و اعتراض و بيادبي كردن، سعي كند خواستش را عميق و پايدار سازد و تا زماني كه آن وليّ خدا در را بگشايد و او را راه دهد،، با ادب و خضوع، پشت در به انتظار بايستد.
به این مؤدبانه پشت در ايستادن، انتظارفرج میگویند. علت اینکه انتظار فرج افضل عبادات است، همین ايجاد آمادگي و ظرفيت در شخص و كامل و عميق شدن خواست و طلب در او است. انتظار فرج يعني اینکه شخص پشت در مؤدّب بایستد، نه مأیوس شود كه رها کند و برود و نه اعتراض و بیادبی کند و بخواهد با زور وارد شود. با گردنِ کج، پشت درِ خانهی اهلبیت علیهم السلام بایستد. این کار سبب میشود هم خواست و طلب انسان عميق و پايدار شود و هم ظرفیت وجودیش رشد کند و در نتيجه آمادهي پذیرش عطایای بزرگ اهلبیت علیهم السلام گردد.
هم مودّب بودن و هم رها نکردند و نرفتن، هر دو لازم است. بعضی از ما اگر دو روز پشت در نگهداشته شویم همهچیز، حتّي دین و مذهب را رها میکنیم و میگوییم: همهي اینها حرف است؛ خودمان را بيخود معطّل کردهایم.
ادامه دارد
التماس دعا
5.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💞﷽💞
@ghoran_tasviri_akhlagh
#نمونهیبارزاستکبار❓(آیه سجده واجب است)
✨حتّی پر ثمرترین موجودات هستی قابل پرستش نیستند.«لا تَسْجُدُوا لِلشَّمْسِ
🌺در تربیت افراد، ضمن این که از راه های خطا جلوگیری می کنید، راه های صحیح را نیز با استدلال بیان کنید. لا تَسْجُدُوا لِلشَّمْسِ/وَ اسْجُدُوا لِلّهِ
✨توحید در خالقیّت، دلیل توحید در عبادت است. خَلَقَهُنَّ/إِیّاهُ تَعْبُدُونَ
🌺سرپیچی از سجده و عبادت، نمونه بارز #استکبار است.وَ اسْجُدُوا لِلّهِ/ فَإِنِ اسْتَکْبَرُوا
✨#تکبّرمانعبندگی است. وَ اسْجُدُوا/فَإِنِ اسْتَکْبَرُوا
🌺با عرضه کردن الگوهای برتر، غرور متکبران را بشکنید.اگر انسان های متکبّر سجده نمی کنند مهم نیست، زیرا فرشتگان بدون خستگی سجده می کنند.«فَالَّذِینَ عِنْدَ رَبِّکَ یُسَبِّحُونَ»
✨اگر همه ی انسان ها نیز عبادت الهی را ترک کنند فرشتگان و جهان هستی تسلیم خدا هستند.«فَإِنِ اسْتَکْبَرُوا فَالَّذِینَ عِنْدَ رَبِّکَ یُسَبِّحُونَ»
🌺تسبیح، کار فرشتگان است و تسبیح گویان زمینی، شبیه فرشتگان هستند«یُسَبِّحُونَ لَهُ»
✨ تسبیح، قلّه ی عبادت است.(در آیه قبل سخن از عبادت بود،در این آیه سخن از تسبیح است) إِیّاهُ تَعْبُدُونَ/ یُسَبِّحُونَ لَهُ
🌺شب و روز،وسیله شناخت خدا و عبادت او هستند نه آنکه خود پرستش شوند. یُسَبِّحُونَ لَهُ بِاللَّیْلِ
✨عبادت در شب، مورد تأکید بیشتری است.نام شب قبل از روز آمده است).«بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ»
🌺فرشتگان در تسبیح خداوند اخلاص دارند، یُسَبِّحُونَ لَهُ و نفرمود:«یُسَبِّحُونَهُ» پس ما نیز اخلاص داشته باشیم.
🔛#تلاوت تصویری سوره #فصلت ۳۷و ۳۸
بسمه تعالی شانه
شرح حدیث عنوان بصری
قسمت پانزدهم
(ادامهي حديث): ثُمَّ رَفَعَ رَأسَهُ وَ قَالَ: أَبُو مَن؟ قُلتُ: أَبُوعَبدِاللهِ. قَالَ: ثَبَّتَ اللهُ كُنيتَكَ وَ وَفَّقَكَ؛ يا أَباعَبدِالله ِ! مَا مَسأَلَتُكَ؟ فَقُلتُ في نَفسي: لَو لَم يكُن لي مِن زيارَتِهِ وَ التَّسليمِ غَيرُ هذَا الدُّعاءِ لَكانَ كَثيراً: بعد از لحظاتی، امام صادق علیه السلام سرشان را بلند کردند و فرمودند: کنیهات چیست؟ (چون کنیه با ابو گفته میشود، مثل ابوعبدالله، ابوالحسن.) گفتم: ابوعبدالله. امام صادق علیه السلام ( در حقّ من دعا کردند و ) فرمودند: خدا این کنیه را در حقّ تو ثابت بدارد و به تو توفيق عنايت فرمايد. چه درخواست و سؤالي داری؟(منظور امام این بود که همیشه ابوعبدالله باشی، عبد خدا باشی. وقتی امام صادق علیه السلام چنین دعایی در حقّ من کردند،) در دلم گفتم: اگر این دیدار با امام صادق علیه السلام و سلامی که خدمت حضرت کردم، هیچ ثمره و فایدهای جز این دعا برای من نداشته باشد، باز هم سودی عظیم نصیب من شده است.
ارزش دعای اولیاء
ارزش و قدر توجّه و عنايت و دعاي وليّ خدا، نكتهايست كه سالك ميبايست به نحو اكمل به آن واقف و متوجّه باشد. كوچكترين عنايت و توجّهي از جانب وليّ خدا ميتواند آثار و بركات عظيمي در برداشته باشد؛ زيرا وليّ خدا مظهر ارادهي حقّ متعال است. همان ارادهاي كه به فرمودهي قرآن كريم: إِذا أَرادَ شَيئاً أَن يَقُولَ لَهُ كُن فَيكُونُ: هنگامي كه خدا چيزي را اراده فرمايد، همين كه به آن ميگويد: باش؛ ايجاد ميشود. پس سخن و دعاي وليّ خدا مقرون به تحقّق و اجابت است و آنچه ميگويد همان لحظه عملي ميشود.
(ادامهي حديث): ثُمَّ رَفَعَ رَأسَهُ ثُمَّ قالَ ما مَسأَلَتُكََ؟ فَقُلتُ: سَأَلتُ اللهَ أَن يَعطِفَ قَلبَكَ عَلَيَّ وَ يَرزُقَني مِن عِلمِكَ وَ أَرجُو أَنَّ اللهَ تَعاليٰ أَجابَني فِي الشَّريفِ ما سَأَلتُهُ: دوباره امام صادق علیه السلام سرشان را بلند کردند (چون بار اوّل من به فکر فرو رفتم که حضرت عجب دعای خوبی در حقّ من کردند و لذا جواب حضرت را ندادم) فرمودند: درخواست تو چیست؟✨
خدمت حضرت عرض کردم: من از خدای متعال درخواست کرده بودم که قلب شما را متوجّه من کند، طوری که به من مهربان شوید و از علم شما به من روزی کند و امید من این است که خدای متعال آنچه را كه دربارهي وجود شريف شما درخواست نمودهام، اجابت كرده باشد.
نگرش موحدانه ی سالک
سالك بايد نگرش موحّدانه داشته باشد و تنها فاعل و مؤثّر را در عالم خدا بداند و توجّه داشته باشد كه حتّي اولياي خدا مجراي فعل ربوبياند و آن كه ميتواند علم و معرفت نصيب سالك كند، تنها خداست. همين نگاه موحّدانهي سالك است كه سبب عنايت و عطاي اولياي خدا ميشود.
معناي بابالله بودن پيامبر و ائمّه علیهم السلام كه در احاديث و ادعيه و زيارات به آن تصريح شده نيز همين است. يعني آن بزرگواران كه به فناي مطلق در حقّ متعال نايل شدهاند، مجراي ارتباط خدا با خلق و ارتباط خلق با خدايند و هيچ نقش عليحدّهاي براي خود قائل نيستند و از همين رو است كه هر كه از آنها اطاعت كند، از خداوند اطاعت كرده است و آنچه آنها ميكنند در واقع خدا كرده است.
دو امري كه سبب شد امام صادق علیه السلام عنوان بصري را مشمول عنايت ويژهي خود قرار دهند، يكي پايمردي و ثبات او در طلب و ديگري همين نگاه توحيدي او بود.
تا اینجاي حديث، همه مقدّمات بود.
ادامه دارد
التماس دعا
زمان:
حجم:
10.85M
دهه اول فاطمیه مورخ 23/8/1403سخنران صادق زاده
بسمه تعالی شانه
شرح حدیث عنوان بصری
قسمت شانزدهم
🥀 روزی امیرالمؤمنین علیه السلام با کمیل به صحرا رفتند. کمیل میگوید: تَنَفَّسَ تَنَفُّسَ الصُّعَدَاءِ: مثل كسی که به قلّههای بلند و به ارتفاعات صعود کرده است و آنجا هوا به اندازهی کافی نمیرسد، از این رو به سختی و با درد نفس میکشد،
امیرالمؤمنین علیه السلام نفس عمیقی توأم با درد کشیدند، سپس سخناني فرمودند که قسمتهایی از آن بیانات مشهور حضرت اين است.
إِنَّ هاهُنَا لَعِلماً جَمّاً...: در سینهی من علم و معارف الهی موج میزند، امّا کسی را پیدا نمیکنم که شایستگی حمل این معارف را داشته باشد.
🥀 سپس فرمودند: کسانی هستند که بخواهند حامل این معارف شوند، امّا اغلب میخواهند بهنحوی ناشایست با این معارف رفتار کنند. سپس در معرّفي یکی از این گروهها فرمودند:
مُستَعمِلاً آلَةَ الدّينِ لِلدُّنيا:
کسی است که میخواهد علوم دینی را یاد بگیرد و ابزار دنیاطلبیهای خود قرار دهد. این علم حجاب میشود ولو شخص علم قرآن یاد بگیرد، علم #توحید و #عرفان بياموزد.
🥀 موضوع علم مهم نیست، مهم وجهه و صبغهی پرداختن به #علم است. علمی که ایجاد انانيّت و خودبزرگبینی میکند، علمی که انسان غافل حصول آن را به خودش نسبت میدهد و نقش خدا را در نيل به آن نميبيند و میگوید: تو نمیفهمی چقدر زحمت کشیدم، چه دود چراغهایی خوردم، چه عرقهایی ریختم، چه دوندگیهایی کردم تا این علوم را یاد گرفتم. این علم حجاب اكبر است.
🥀امام صادق علیه السلام در حدیث
اولوا الالباب پس از بيان ده مرحلهي سلوک الی الله از منظر مكتب عرفانی اهلبیت علیهم السلام و اینکه چگونه میشود این مسیر را طی کرد، فرمودند:
کساني هم هستند که از طریق دیگری حرکت میکنند. کسانی با صَمت و #سکوت به حکمت میرسند. کسانی با تحصیل و تقلاّ به علم و دانایی میرسند. کسانی با ریاضت و عبادت به کرامات میرسند.
سپس فرمودند: إِمّا أَن يَرفَعُ وَ إمّا اَن يَسفُلُ وَ اَکثَرُهُمُ الَّذي يَسفَلُ وَ لا يَرفَعُ:
اینها ممکن است به بلندای قلّههای کمال انسانی دست پیدا کنند، و ممکن است به سِفلی سقوط کنند و اكثرشان به سِفلی سقوط میکنند و بالا نمیروند. با وجود همهی علمآموزیهايشان، علیرغم همهی ریاضات، عبادات، سکوتها و صَمتهايشان، سقوط ميكنند.
سپس در بيان علّت آن فرمودند:
إِذ لَم يَرعَ حَقَّ اللهِ: به خاطر اینکه اینها حقّ الهی را رعایت نمیکنند. یعنی آنچه بهدست میآورند، به خودشان نسبت میدهند. میگویند: نتيجهي زحمات خودم بود، نتيجهي ریاضتها، مطالعات و تحقیقات خودم بود. چه میدانید چه خون دلهایی خوردم تا به این مقامات رسیدم؟ بهقول شاعر: «چه داند آن که اشتر میچراند؟»
حضرت فرمودند: چون اینگونهاند، بیشترشان سقوط میکنند؛ چون تمام عبادتها، ریاضتها، سیر و سلوکها، داناییها و معرفتها، برای این بود که تو از این من نجات پیدا کنی، ولي این علم تو، من بودنت را متورّمتر کرد.
🥀 میگویی من زحمت کشیدم به این مقامات رسیدم، خدا را نمیبینی. إِذ لَم يَرعَ حَقَّ اللهِ. خدا را نمیبینی که به تو عنایت کرده است. هرچه داري خدا به تو عنایت کرده است. فرمودند: چون اینگونهاند، بیشترشان سقوط میکنند.
پس علمی که اینگونه باشد هُوَ الحِجابُ الأَکبَرُ.آن علمی که منِ انسان را متورّمتر کند، منِ انسان را بزرگتر کند، سبب بهوجود آمدن حجاب خودبینی است و مانع ديدار خدا ميشود؛ چون شخص مدام خودش را میبیند.
تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافری است
راهـرو گـر صـد هنـر دارد توکّـل بایـدش
خودبيني و خودرايي در مذهب رندان نيست
كفر است در اين مذهب خودبيني و خودرايي
این علم حجاب اکبر است و در برابر آن، علمی وجود دارد که امام صادق علیه السلام فرمودند: لَيسَ العِلمُ بِالتَّعَلُّمِ إِنَّما هُوَ نُورٌ يَقَعُ في قَلبِ مَن يُريدُ اللهُ تَبَارَكَ وَ تَعاليٰ أَن يَهديَهُُ:علم حقیقی، نوری است که خدای تبارک و تعالی در قلب و جان و دل کسی که اراده کند او را هدایت نمايد، قرار میدهد.
بنابراین، اوّلین نکته را به او گفتند که فکر نکن میآیی اینجا جزوهای به تو میگویم، درس میدهم، امتحانی میگیرم؛ این حرفها نیست. علمی که مفيد است، نوري الهی است که باید در قلب بتابد. علم به تعلّم و تحصیل نیست.
ادامه دارد...⬅️
التماس دعا
قسمت کوتاه:زیارت آل یاسین(یس) امام زمان
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ لَا لِأَمْرِهِ تَعْقِلُونَ، وَ لَا مِنْ أَوْلِیائِهِ تَقْبَلُونَ، حِکْمَةٌ بالِغَةٌ فَمَا تُغْنِی النُّذُرُ عَنْ قَوْمٍ لَایُؤْمِنُونَ، السَّلامُ عَلَیْنا وَ عَلَىٰ عِبادِ اللّٰهِ الصَّالِحِینَ
به نام خدا که رحمتش بسیار و رحمتش همیشگی است، نه فرمانش را تعقل میکنید و نه از اولیایش میپذیرید، حکمتی است رسا، ولی بیم دادنها سودشان ندهد، سلام بر ما و بر بندگان شایسته خدا.
🌷سلام بر خاندان یس
🌹 سلام بر تو ای دعوتکننده به سوی خدا و آگاه به آیاتش
🌷سلام بر تو ای باب خدا و حاکم سیاستمدار دینش،
🌹 سلام بر تو ای خلیفه خدا و یاور حقّش
🌷سلام بر تو ای حجّت خدا و راهنما به سوی ارادهاش
🌹سلام بر تو ای تلاوتکننده کتاب خدا و تفسیرکنندهاش
🌷 سلام بر تو در تمام ساعات شب و روز
🌹 سلام بر تو ای بجا مانده خدا در زمینش
🌷سلام بر تو ای پیمان خدا که آن را برگرفت و استوارش کرد
🌹سلام بر تو ای وعده خدا که آن را ضمانت نمود
🌷 سلام بر تو ای پرچم برافراشته و دانش سرریز و فریادرس و رحمت گسترده و وعدهی بیدروغ
🌹سلام بر تو هنگامیکه بر میخیزی
🌷سلام بر تو زمانی که مینشینی
🌹سلام بر تو وقتی که میخوانی و بیان میکنی
🌷 سلام بر تو هنگامیکه نماز میخوانی و قنوت بجا میآوری
🌹 سلام بر تو زمانی که رکوع و سجود مینمایی
🌷سلام بر تو وقتی که تهلیل و تکبیر میگویی
🌹 سلام بر تو هنگامی که سپاس و استغفار مینمایی
🌷سلام بر تو زمانی که صبح و شام میکنی
🌹سلام بر تو در شب هنگامیکه میپوشاند و در روز وقتیکه آشکار میشود
🌷سلام بر تو ای پیشوای امین
🌹 سلام بر تو ای پیش نهادهی آرزو شده
🌷سلام بر تو به همه سلامها