فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵اهنگ#یعقوب مسکین پیر شد،
ای یوسف بُرنا بیا .
🎙حسین_حقیقی
#موسیقی_سالم👇
┏━━ °•🍃•°━━┓
@moosighi_salem
┗━━ °•🍃•°━━┛
╭═••⊰💠﷽💠⊱••═╮
@Quran124
╰═••⊰💠⊱○⊰💠⊱••═╯
🤲نیاز روح به نیایش⏬
(مروری بر برخی از مضامین مناجات
شعبانیه) قسمت سوم
🖇موضوع این قسمت:
... امیدوار باشیم
🎙 استاد صادقزاده
💠 «راجِياً لِما لَدَيْكَ ثَوَابِی [تَرَانِي]»
[با حالی آمده ام که حال امید است]
نه حال یأس. خدایا به تو امید دارم.
درست است که از پا افتاده ام و دیگر رمقی در خودم نمی بینم؛
امّا #امید به تو دارم و مأیوس نیستم؛ منتهی امیدم به آن چیزهایی که پیش خودم است نیست؛
امیدم به آن چیزهایی است که پیش تو است.
به عبادتم، به نمازم، به روزهام، به ذکرم، به خلوتم امید ندارم.
خدایا از همه ی اینها مأیوسم.
راجیا لما لدیک به کرم تو، به فضل تو، به رحمت تو،
به مهربانی تو، به جود و سخاوت تو، به اینها #امید دارم.
مأیوس نیستم؛ با امید به در خانه ات آمده ام.
این👆 همان نکته ی مهمی است که سالک الی الله باید به آن توجّه داشته باشد.
⛔️ نکند هیچ سالکی اتّکال و اعتماد خودش را به طاعت و عبادت و خلوت و ریاضت و مراقبات و امثال این حرف های خودش ببندد و خدای ناکرده به اینها تکیه کند!
در آن حدیث قدسی دیدید خدای متعال چگونه هشدار داد که نکند بندگان من به اعمالی که برای من انجام می دهند اعتماد و اتکا بکنند! نکند به آنها دل ببندند! که اگر من بخواهم از بندگانم حساب بکشم♨️ حتی انبیای الهی نمی توانند از پس حساب بربیایند.♨️ نکند کسی به عمل و تقوا و طاعت خودش اتکا کند!
تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافری است
راهرو گر صد هنر دارد توکّل بایدش
باید اتّکالش به خدا باشد؛ لذا «راجِياً لِما لَدَيْكَ» اتکال و اعتمادم، مایه ی امیدم، منشأ امیدم آن چیزهایی است که پیش تو است، نه چیزهایی که پیش خودم است.
خدایا از هر چه پیش خودم است مایوس شده ام.
نسخه بدل«ثوابی» «ترانی» است. «راجِياً لِما لَدَيْكَ تَرَانِی»
💠 خدایا تو داری من را می بینی که در چه حالی ام؛ می بینی چگونهام؛ می بینی بعد از یک عمر تقلا کردن نتوانسته ام یک میلی متر جلو بیایم؛
💠 حال من را می بینی خدایا؛ داری می بینی من با چه حالی به در خانه ات آمده ام؛ از نفس افتادهام خدایا؛ همهی تقلاهایم را کردهام و به هیچ جا نرسیدهام.
ادامه دارد...⬅️
࿐❁❒💠◌💠❒❁࿐
تقدیمی اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی جهاد مجازی"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ghoran_tasviri_akhlagh
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
↕️#تلاوت_تصویری با ترجمه گویا و تفسیر مختصر سوره مرسلات آیات ۲۰ تا ۲۴
💎درس هایی از خلقت جنین انسان
♻️ آفرینش انسان از آبی بی مقدار، هم نشانه عظمت و قدرت الهی است و هم دلیلی بر معاد و آفرینش دوباره انسان. «أَ لَمْ نَخْلُقْکُمْ مِنْ ماءٍ مَهِینٍ»
♻️ یاد ضعف ها و ناچیز بودن گذشته ها، غرور و تکبر انسان را از بین می برد. «أَ لَمْ نَخْلُقْکُمْ مِنْ ماءٍ مَهِینٍ»
♻️ در شیوه دعوت و تبلیغ، از مسایل محسوس بگویید. «أَ لَمْ نَخْلُقْکُمْ مِنْ ماءٍ مَهِینٍ»
♻️از خداوند بیاموزیم و در کار و تولید، به دنبال استواری و استحکام باشیم. «فِی قَرارٍ مَکِینٍ»
♻️تقدیر و زمان بندی، از اصول آفرینش الهی است. «إِلی قَدَرٍ مَعْلُومٍ فَقَدَرْنا»
♻️رشد جنین بر اساس اندازه گیری های دقیق الهی است. «فَقَدَرْنا فَنِعْمَ الْقادِرُونَ»
.•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸•
♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
@ghoran_tasviri_akhlagh
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
🌸شبیه ترین مردم به رسولالله صلّیاللهعلیهوآله
🎙استاد صادقزاده
🌸 امام حسین ع وقتی میخواستند فرزند بزرگوار و پسر رشیدشان، حضرت علیاکبر ع را به میدان بفرستند، به خدای متعال عرضه داشت:
اللّـٰهُمَّ اشْهَدْ:
[خدایا گواه و شاهد باش. ]
فَقَدْ بَرَزَ اِلَيْهِمْ غُلامٌ:
[ پسر رشیدی از فرزندان من به میدان مبارزه با آنها میرود و بر آنها حملهور میشود.]
اَشْبَهُ النّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسولِكَ: [۱]
[که شبیهترین مردم از نظر خلقت، منش و منطق به رسولالله ص است.]
🌸 شاید این تعبیر، رساترین تعبیر در عظمت شخصیت حضرت علیاکبر علیهالسّلام است. تاریخ خلقت، انسانی عظیمتر از رسولالله ص ندیده است و در همهی ابعاد وجودی، در معرفت، کمالات وجودی، اخلاق، فضائل و مکارم اخلاقی و رفتار و کردار، اشرف خلایق، وجود مقدّس خاتمالنّبیّین، محمّد مصطفی ص است؛ بهگونهای که قرآن خُلق ایشان را تمجید کرد:
اِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ.[۲]
بحثهایی وجود دارد مبنی بر اینکه
1⃣ جنبهی خلقت جسمانی هر شخص، سهم خاصّی در استعداد کمالی او دارد و اگر وجود ما در جنبهی پیکر جسمانی، اعتدال و تعادل را بهطور کامل نداشته باشد، این مرکب کشش اینکه ما بتوانیم پروازهایی را به اوج قلّههای بلند کمال انسانی داشته باشیم، ندارد.
🌸 بحث اعتدال جسم، جای خاصّی دارد و اشرف مخلوقات خدا، از لحاظ جسمی در اوج مرتبهی "اعتدال" است.
⬅️ امام حسین ع میفرمایند: علیاکبر علیهالسّلام «اَشْبَهُ النّاسِ خَلْقاً» یعنی از نظر خلقت و آفرینش، هم از بُعد جسمی و هم از بُعد روحی، شبیه به رسولخدا ص هستند. یعنی از نظر همهی سرمایههایی که در آفرینش و جنبهی تکوینی، چه جنبههای روحانی و چه جسمانی، به پیغمبراکرم ص عطا و عنایت شده است، شبیهترین مردم در سرمایههای خلقتی و آفرینشی به رسولالله که اشرف خلایقند، علیاکبر ع هست.
👈 امام معصوم بر این موضوع گواهی میدهند. یک ذرّه اغراق و زیادهگویی در آن نیست.
❌ اینگونه نیست که بگوییم فرزندشان بوده و علاقه و عشق پدر و فرزندی سبب شده است که العیاذبالله اغراق کنند. امام معصوم اهل اغراق نیستند.
2⃣ از نظر خُلق، حضرت فرمودند:
اَشْبَهُ النّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً؛ همان خُلقی که در پیغمبراکرم ص بود و قرآن آن را ستود،
اِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ،
🌸در وجود حضرت علیاکبر علیهالسّلام به نحو کامل منعکس شده بود.
🌸 خُلق، منش، سیرت و مکارم و ملکات اخلاقی هم در وجود ایشان در اوج است.
3⃣ مَنْطِقاً. یک معنای منطق سخن گفتن و سخنوری است.
💎 پیغمبراکرم ص افصح خلق بودند. منهای آیات قرآن که کلامالله است،
کلام خود رسولالله ص افصح کلمات است. مجموعهی سخنان و جملات کوتاه پیغمبر ص را که جمعآوری کردند، نامش را نَهجُالفَصاحَة گذاشتند.
ائمّه ع فرمودند:
نَحْنُ اُمَراءُ الْکَلامِ [۳]
اهلبیت علیهمالسّلام امیران سخنوری هستند و پیغمبر ص اشرف و افضل از همهی آنها میباشند.
منطق شامل هر دو بعد سخن گفتن، یعنی فنّ سخنوری و محتوای سخنی که شخص میگوید، میشود. یعنی هم معارفی که از دهان گوینده بیرون میآید و هم ادبیّات و شیوه و فنّ سخنوریای که او در انتقال معارف و حقایقی که اظهار میکند، بهکار میگیرد.
اینها در رسولاکرم ص در اوج است و حضرت اباعبدالله ع فرمودند:
علیاکبر از نظر منطق، شبیهترین مردم به رسولخدا ص است.
🌸 منطق را اگر بهمعنای استدلال و مبانی برهانی کلام هم بگیریم، یعنی شبیهترین شخص از نظر قدرت برهان، استدلال، تفکّر، منطق و عقلانیت به رسولخدا ص حضرت علیاکبر ع هستند.
📚
۱. علم الهدیٰ، اَمالیالمرتضی، ج ۲، ص ۱۰۳.
۲. سوره ی قلم، آیه ی ۴.
۳. سیّدبن طاووس، لهوف، ص ۱۱۳ و مجلسی، بحار، ج ۴۵، ص ۴۳.
.•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸•
♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
@ghoran_tasviri_akhlagh
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
☄رهسپار شوید به سوی آنچه انکارش می کردید.
↕️ #تلاوت تصویری با ترجمه گویا و تفسیر مختصر سوره مرسلات آیات ۲۵ تا ۳۴
🔹روی زمین بهترین جایگاه برای زندگان و درون آن بهترین جایگاه برای مردگان است. «أَ لَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ کِفاتاً أَحْیاءً وَ أَمْواتاً»
🔸 کوهها از منابع تأمین آب مورد نیاز است. «رَواسِیَ شامِخاتٍ وَ أَسْقَیْناکُمْ ماءً»
🔹صحنه قیامت به قدری سخت و دشوار است که گویا رفتن به دوزخ برای مجرمان نوعی رهایی است. اِنْطَلِقُوا إِلی ...
🔸 دوزخ را دود غلیظی احاطه کرده است که سایه آفرین است،امّا در آن هیچ آسایشی نیست. ظِلٍّ ... لا ظَلِیلٍ
🔹کاخ ها و سرمایه هایی که در دنیا به ناحق به دست می آیند،در قیامت به شراره های دوزخ تبدیل می شوند. «کَالْقَصْرِ کَأَنَّهُ جِمالَتٌ صُفْرٌ»
🔸 وقتی زبانه های آتش دوزخ مانند قصر بلند و مانند شتر عظیم باشد،خود آتش چگونه خواهد بود! «بِشَرَرٍ کَالْقَصْرِ کَأَنَّهُ جِمالَتٌ صُفْرٌ»
🔹 ریشه همه جرم ها، عقاید فاسد است. زیرا کسی که اعتقاد ندارد و حق را تکذیب می کند،به هر کار خلافی دست می زند. «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ»
.•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸•
♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
╭┅┈𑁍▹﷽◃𑁍╼┅╮
𑁍▹ @Quran124 ◃𑁍
╰┅╾┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┅╯
🤲نیاز روح به نیایش⏬
📎مروری بر برخی از مضامین مناجات شعبانیه (قسمت چهارم)
🖇موضوع این قسمت:
معبودی که آگاه است از...
🎙استاد صادقزاده
💠 «وَ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي»
خدایا [هرچه در درون من است را تو می دانی.]
از این درون خراب و آلودهی من تو خبر داری. می دانی در دل من چه می گذرد.
هم اضطرار من را می دانی؛
هم آنچه را که به آن احتیاج دارم می دانی.
💠 «وَ تَخْبُرُ حاجَتِي»
[تو از نیازمندیهای من ناآگاه و بی اطلاع نیستی.]
💠 «وَ تَعْرِفُ ضَمِيرِی»
[و ضمیر من را هم تو خوب می شناسی.]
اگر باطن من از دیگران پنهان است؛ امّا بر تو مکشوف است.
تو باطن من را خوب می شناسی؛ می دانی من چه کاره هستم.
اگر آبروی من را بین خلق حفظ کرده ای؛ امّا می دانم که پیش تو دستم رو است.
💠 «وَ لا يَخْفَى عَلَيْكَ اَمْرُ مُنْقَلَبِي وَ مَثْوَايَ»
[و امور دنیا و آخرت من، امور گذشته و آیندهی من هم بر تو پنهان نیست.] همه چیز من را می دانی.
ادامه دارد...⬅️
〰〰〰🌺🍃〰〰〰〰
تقدیمی👆 اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی جهاد مجازی"
❀🌺✨❀❀❀✨🌺❀
17.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎵#آهنگ هیهات
🎙حامد همایون
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
#موسیقی_سالم👇
┏━━ °•🍃•°━━┓
@moosighi_salem
┗━━ °•🍃•°━━┛
╭┅┈𑁍▹﷽◃𑁍╼┅╮
𑁍▹ @Quran124 ◃𑁍
╰┅╾┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┅╯
🤲نیاز روح به نیایش⏬
📎مروری بربرخی ازمضامین مناجات شعبانیه (قسمت پنجم)
🖇 موضوع این قسمت:
💠چرا با این که خدا اسرار ما را می داند، بازهم با او نجوا می کنیم؟
🎙 استاد صادقزاده
❀🌺✨🌺✨🌺❀
💠« وَ ما اُرِيدُ اَنْ أُبْدِئََ بِهِ مِنْ مَنْطِقِي وَ اَتَفَوَّهَ بِهِ مِنْ طَلِبَتِي وَ اَرْجُوهُ لِعاقبتی»
[خدایا آن چیزهایی که الان می خواهم
در قالب این مناجات برایت بگویم
و از تو درخواست کنم
و برای آخرت و عاقبت کارم به آنها امید بسته ام
بر تو مخفی نیست.]
خدایا تو همه را می دانی.
پس اگر خدا می داند چرا می خواهیم بگوییم؟
🌸 اینجا همان نکته های ظریفی است که دعاکنندگان بزرگ اصلا دعا را بهانه ای برای گفتگوی با معشوق و سخن گفتن با محبوب قرار می دهند.
هم عاشق، سخن گفتن با معشوق را دوست می دارد و هم معشوق دوست می دارد که عاشق با او سخن بگوید.
💫 یک طرفه نیست که بگوییم این عبد لذت می برد که با مولای خودش سخن بگوید، بله این هست، سخن گفتن با مولا خیلی لذت بخش است و لذا او هم دلش می خواهد صحبت با مولایش را دائما کش بدهد و تمام نکند؛ چندین بار به زبان های مختلف حرف هایش را تکرار می کند.
🌸 در روایات متعدد است که بنده ی مقربی از بندگان خدا دعا می کند و از خدا چیزی را درخواست می کند، فی المجلس خدا به ملائکه می گوید خواسته ی او را برآوردم، دعای او اجابت شد، اما این را که اجابت کردم به او ندهید، به خاطر این که دلم می خواهد او باز هم با من حرف بزند، باز هم از من درخواست کند، باز هم با من گفتگو کند، منِ خدا از صدای این بندۀ مناجات کننده و دعا کننده لذت می برم؛ من عاشق او هستم.
💫 در هر حال مناجاتگر ماه شعبان می گوید خدایا همه چیزم را تو می دانی؛ ظاهر و باطنم را می دانی، گذشته و آینده و حالم را می دانی، نیازمندی ها و احتیاجاتم را می دانی، آنهایی را که الان می خواهم بگویم همه را تو می دانی، اما باز هم می خواهم بگویم خدایا، می خواهم با تو حرف بزنم.
روایت هم داریم که معصوم علیه السّلام فرمود:
🌸 «گرچه خدا به نیازهای شما آگاه است، اما دوست می دارد شما نیازهایتان را به زبان به او بگویید.» همین به زبان گفتن آثار عجیبی دارد
ادامه دارد...⬅️
〰〰〰🌺🍃〰〰〰〰
تقدیمی👆 اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی جهاد مجازی"
❀🌺✨❀❀❀✨🌺❀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
╭┅┈𑁍▹﷽◃𑁍╼┅╮
𑁍▹ @Quran124 ◃𑁍
╰┅╾┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┅╯
🔴 این یا مهدی ها کجا؟ آن یا مهدی ها کجا؟
🔺 "یکی بیاد مهدی کاسه سوم شله زرد می خوره، دیگری تیر سوم را"
〰〰〰🌺🍃〰〰〰〰
تقدیمی👆 اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به" دانشگاه ملی جهاد مجازی"
❀🌺✨❀❀❀✨🌺❀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 توصیه امام زمان برای تعجیل در ظهور
🔵 کوچکترین کاری که میتوان برای #امام_زمان انجام داد!
🎙 استاد_راجی
📹 #کلیپ_مهدوی
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
@ghoran_tasviri_akhlagh
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
🌸 کسانی به امامِ زمانشان خواهند رسید،
که اهل سرعت باشند...!
و اِلّا تاریخ کربلا نشان داده ، که قافله حسینی معطل کسی نمی ماند...
🌹🕊شهید سیدمرتضی آوینی
💐 تا نیایی گره از کار بشر وا نشود
درد ما جز به ظهور تو مداوا نمی شود.
#نیمه_شعبان
قرآن_تصویری_اخلاق#
.•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸•
♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
@ghoran_tasviri_akhlagh
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
⁉️چه کرده اند شيعيان که امام شان غایب است؟
♦️توقیع امام زمان علیه السلام به شیخ مفید
عَنْ المهدی عليه السلام :
وَ لَوْ اَنَّ أشياعَنا وَ فَقَّهُمُ اللّه ُ لِطاعَتِهِ، عَلى اجْتِماعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فى الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ، لَما تأخَرَّ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقائنا، وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمْ السَّعادَةُ بِمُشاهِدَتِنا، عَلى حقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما يَحْبِسُنا عَنْهُمْ إلاّ ما يَتَّصِلُ بِنا مِمّا نُكْرِهُهُ.
🌴🌴🌴🌴🌴
از امام عليه السلام نقل شده كه به شيخ مفيد فرمود:
💔 اگر دلهاى شيعيان ما ـ كه خداوند آنان را براى اطاعت خودش موفق كند ـ در وفا كردن به پيمانشان يكى بود هرگز سعادت و ملاقات ما از آنان به تأخير نمى افتاد،
💖 بلكه سعادت ديدار با ما همراه با شناخت و صداقت براى آنان زود به دست مى آمد،
💔 چيزى جز كارهاى ناشايست آنان ما را از ايشان محبوس نمى سازد.
📘بحارالانوار ۵۳: ۱۷۷
.•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸•
♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
🌍 ☀️
#انتظار_مصلح_غیبی به مسلمانان (خصوصاً شیعیان) اختصاص ندارد، بلکه در #تمامی_مذاهب_و_ادیان موجود و مشترک است،
چرا که: زرتشتیان در انتظار ظهور سوشیانس، یهود در انتظار ماشیح و مسیحیان در انتظار بازگشت حضرت #عیسی و پسر انسان میباشند.
هندوها به امید ظهور کلکی و بودائیان منتظر آمدن بودای پنجم میباشند.
♻️البته گونههای اعتقاد به #منجی_آخرالزمان در ادیان با یکدیگر متفاوت است. از جمله در یک تقسیم بندی اولیه، ایمان به ظهور آخرین مصلح غالبا به گونه جمعی است
اما خود گونه جمعی میتواند واجد سه نوع عملکرد باشد که عبارتند از نجات بخشی صرفاً اجتماعی،
صرفاً معنوی و یا اصلاح اجتماعی و معنوی توأمان. همچنین موعود جمعی، گاهی قوم گرا است و برای نجات ملت خود تلاش مینماید و یا اینکه
رسالتی عمومی و #جهان_شمول را پی میگیرد. در تقسیم بندی دیگر موعود ادیان گاهی شخص مشخص است (شخصی) و گاهی غیر مشخص (نوعی) است
که در حالت شخصی گاهی این شخص صرفاً مشخصات یک بشر مصلح را دارد و گاهی واجد جنبه الوهی نیز است.
👈بدین ترتیب #اعتقاد_مشترک به #آمدن_منجی_موعود و بنیانگذار #حکومت_واحد_جهانی بر اساس عدالت و آزادی، در ابعاد بسیارگسترده در کتب مقدسه و ادیان بزرگ به چشم میخورد
و در این دنیای تاریک از ظلم و فساد دروازهای را به سوی نور امید و نوید #ظهور_مصلح_جهانی بر دل جهانیان میگشاید.
@اللّهم_صلّ_علی_محمّدوآل_محمّدوعجّل_فرجهم
💎فضایل مولایمان را به همه بگوییم
👈کپی آزاد
@Emmam_Ali
عشق و عرفان
(قسمت شصت و نهم)
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل دوازدهم :مراقبه
ادامه...
از آنجا که هر فردي با فرد ديگر متفاوت است و سلوکي که طي مي کند کاملا هماهنگ و موافق با ساختار دروني و رواني خود اوست و در طول سلوک نيز تغييراتي که در سالک ايجاد مي شود و حالاتي که به او دست مي دهد کاملا متفاوت و حتي گاه مغاير با ديگري است، ارائه ي يک نسخه ي مشخص و چهارچوب معين از مراقبه ي عرفاني ممکن نيست . عرفا معتقدند شريعت يک قالب مشخص است براي همه ي مؤمنان که به طور يکسان به آن ها عرضه شده و يک نسخه همگاني است، ولي کار باطن و طريق قلب، نظم و انضباطي ندارد و مقدار و اندازه و چهارچوب معيني را نمي توان برايش تعريف نمود. لذا نمي توان مرز دقيقي براي مراقبه تعيين کرد و يا شيوه ي مشخص و متمايزي را که همه ي اجزاء و عناصر آن معلوم و ثابت باشند به عنوان مراقبه معرفي نمود. به همين دليل است که تا کنون در عرفان اسلامي براي مراقبه يک شيوه ي مراقبتي جامع و کامل و همه جانبه، براي هر کس که مي خواهد وارد سلوک بشود عرضه نشده است و مراقبه همواره از فرقه اي به فرقه ي ديگر و از مرشدي به مرشد ديگر متفاوت بوده است و آنچه عرفاي اسلامي به عنوان مراقبه ارائه کرده اند، بيشتر الگوسازي از شيوه ي زندگي و رفتار و حالات پيامبر (ص) و ائمه (ع) و صحابه و عرفاي بزرگ است. به عنوان مثال ابن عربي کتابي به نام مراقبه دارد که در آن صرفاً به حالات و مقامات و اعمال صوفيه مي پردازد.اگرچه تعيين يک ساختار دقيق، ناممکن است ولي عناصر و ارکان (آداب و شرايط) مراقبه مي تواند تا حدودي تعيين کننده ي مرزهاي اين طريق در عرفان اسلامي باشد. لذا در اين قسمت مراقبه را که موجب برداشته شدن حجب از فطرت انسان و کشف حقايق الهي در درون او و کشاندن وي از ساحت انسانيت به الهيت و از ساعت عبوديت به ابديت مي شود، با بررسي مفصل آن دسته از عناصر که ساختار بيروني و شکل ظاهري آن را تشکيل مي دهند، ادامه خواهد يافت.در تعيين ارکان و عناصر دخيل در ساختار ظاهري مراقبه به سه منبع توجه داشته ايم:
يکي به مراقبه در افراد با مطالعه ي زندگي و حالات و احوال عارفان،
دوم مراقبه در فرق با مطالعه در روش هايي که هر فرد براي مراقبه پيروان خود در نظر مي گيرند .
و سوم در آثار و منابع و کتب عرفاني با مطالعه در تأليفاتي که در زمينه ي معاملات و مراقبات وسلوک عرفاني نوشته شده اند.اينک اجزاي مورد نظر را توضيح داده و به ربط و پيوند هر يک از آن ها با مراقبه اشاره مي شود:يکي از ارکان ضروري مراقبه و زينت و آراستگي آن، ادب است. مراقبه، محافظت و مواظبت از نفس و محافظت و مراقبت بر حرکات، همان ادب است. وقتي سالک در تمام حرکات خود خداوند را مراقبت کند، مثلاً همواره رو به قبله بنشيند، يا هنگام خواب بر روي دست راست و رو به قبله بخوابد و همه ي آداب الهي ديگر را ـ که در کتب اخلاقي و عرفاني به تفصيل آمده است ـ مراعات کند، توانسته با نيت و حسن فعل و رعايت ادب، خداوند را بپرستد. اهميت ادب در عرفان باعث شده تا آداب پيرو مريدي به صورت گسترده و آداب خانقاهيان در يک نظم و نسق خاص کم کم ايجاد شود و توسعه پيدا کند.از ارکان اساسي در مراقبه، مراعات وقت است عرفا در بحث از مقامات مراقبه، گاه مقام اول مراقبه را اين مي دانند که سالک به يقين بداند که تربيت و رشد و پرورش او به اوقاتش واگذار شده است و اين اوقات که موجب رشد حيات الهي او هستند در برزخ به او باز مي گردند و روز قيامت نتيجه ي آن ها را مي بيند. شخص براي اوقاتش مورد سؤال قرار مي گيرد و براي ساعت هايش محاسبه مي شود.وقت به اين معناست که سالک يک طرفه العين سرخويش را از حق برنگرداند، مبادا در آن دم از جانب خدا معنايي به امر يا به نهي يا به مشاهده يا به کرامت در او تجلي کند و او حاضر نباشد. در وقت بايد به سه امر، يعني حفظ آن از شيطان و نفس، حفظ ادب و کتمان احوال از اغيار توجه نمود. بنده در جلب يا دفع وقت، اراده اي ندارد و بزرگان گفته اند: «الوقت سيف قاطع» اگر کسي هزار سال شمشيري را حمل کند و او را خدمت کند، هنگام بريدن، براي شمشير تفاوتي ندارد که شانه ي صاحبش را دو نيم مي کند يا کسي ديگر را و اين نشانه ي قهري بودن وقت است. به اين ترتيب مراعات اوقات از ارکان مهم مراقبه محسوب مي گردد.
ادامه دارد...
التماس دعا
صادقزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
@ghoran_tasviri_akhlagh
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
🍂مجرمان در آن روز نمی توانند سخن بگویند.
↕️#تلاوت تصویری با ترجمه گویا و تفسیر مختصر سوره مرسلات آیات ۳۵ تا ۴۰
⭕️ در قیامت، مجرمان یا از روی ترس، یا به خاطر بی فایده بودن، یا به خاطر مهرخوردن بر دهان و یا به خاطر روشن بودن همه مسایل، سخن نمی گویند.
«هذا یَوْمُ لا یَنْطِقُونَ»
🟠 مبلّغ و مربّی نباید از تکرار هشدار خسته شود. در این سوره آیه «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ» ده مرتبه تکرار شده است.
🟡 قیامت، هم روز جمع است و هم روز فصل. «هذا یَوْمُ الْفَصْلِ جَمَعْناکُمْ» (از یکسو همه جمع می شوند و هیچ کس جا نمی ماند: «وَ حَشَرْناهُمْ فَلَمْ نُغادِرْ مِنْهُمْ أَحَداً و از سوی دیگر میان خوبان و بدان فیصله داده می شود و جدایی می افتد، حتّی بهشتیان در بهشت درجاتی دارند.)
🟢قیامت، روز حسابرسی و قضاوت است، نه عذرخواهی. «لا یُؤْذَنُ لَهُمْ
فَیَعْتَذِرُونَ ... هذا یَوْمُ الْفَصْلِ»
🔵در قیامت نه فرار است، نه فریب و نه فدیه ای قبول می شود و راهی برای فلاح وجود ندارد. «فَإِنْ کانَ لَکُمْ کَیْدٌ فَکِیدُونِ»
🟣در قیامت، مجرمان ناتوان و درمانده از هر گونه چاره اندیشی اند. «فَإِنْ کانَ لَکُمْ کَیْدٌ فَکِیدُونِ»
.•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸•
♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
13.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
@ghoran_tasviri_akhlagh
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
🍃جایزه حرمت نگه دارندگان حریم الهی🔃
↕️#تلاوت تصویری با ترجمه گویا و تفسیر مختصر سوره مرسلات آیات ۴۱ تا ۴۵
🌸بهشت و دوزخ سایه های متفاوت دارند. ظِلٍّ ذِی ثَلاثِ شُعَبٍ ... فِی ظِلالٍ وَ عُیُونٍ
🍃انسان تنوع طلب است و در بهشت، باغ ها، چشمه ها، میوه ها، خوراکی ها و نهرها همه متنوّع اند. «فِی ظِلالٍ وَ عُیُونٍ وَ فَواکِهَ مِمّا یَشْتَهُونَ»
🌼 وجود آب و درخت در کنار هم،نشانه کامیابی کامل است. «فِی ظِلالٍ وَ عُیُونٍ»
🍃 محرومیّت مؤمنان در دنیا، با کامیابی در قیامت جبران می شود. «إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی ظِلالٍ وَ عُیُونٍ»
🌺 معاد جسمانی است و نعمت های آن متناسب با نیازهای جسم بشری. «وَ فَواکِهَ مِمّا یَشْتَهُونَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا»
🍃دریافت نعمت وابسته به عملکرد انسان است. «هَنِیئاً بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»
🌸 خوردنی های بهشتی،عارضه ومشقتی را به دنبال ندارد. «کُلُوا وَ اشْرَبُوا هَنِیئاً»
🍃بهشت را به بها دهند نه بهانه. «بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»
🌼عملی ارزش دارد که دائمی و پایدار باشد،نه موسمی ومقطعی. «کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»
🍃 لازمه ی تقوا، تلاش و احسان است. اَلْمُتَّقِینَ ... کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ... اَلْمُحْسِنِینَ
🌺 سنّت الهی در کیفر و پاداش انسان ها یکسان است. «إِنّا کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ»
🍃 تکرار هشدار نشانه لطف خداوند است تا شاید مستکبران بر سر عقل آیند و از تکذیب حقایق دین دست بردارند. «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ»
.•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸•
♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
╭┅┈𑁍▹﷽◃𑁍╼┅╮
𑁍▹ @Quran124 ◃𑁍
╰┅╾┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┅╯
💠نیاز روح به نیایش
🤲مروری بربرخی ازمضامین مناجات شعبانیه ⏬(قسمت ششم)
🖇 موضوع این قسمت:
مدیر کل سود و خسارت های زندگی کیست؟
🎙 استاد صادقزاده
❀🌺✨🌺✨🌺❀
💠 «وَ قَدْ جَرَتْ مَقَادِيرُكَ عَلَیَّ يَا سَيِّدِی فِيمَا يَكُونُ مِنِّی اِلَى آخِرِ عُمُرِی مِنْ سَرِيرَتِی وَ عَلَانِيَتِی»
🤲 [خدایا مقدرات تو در آنچه که از شؤون و امور من است تا پایان عمرم جاری است. اینکه بر من چه شده و چه میشود را تقدیر تو رقم زده و میزند؛ چه در جنبه های ظاهری، چه در جنبه های باطنی و معنوی زندگیام]
همهی اینها به مقدرات تو رخ می دهد، آنچه شده و میشود و خواهد شد به تقدیر و خواست تو است.
💠 «وَ بِيَدِكَ لَا بِيَدِ غَيْرِكَ زِيَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضُرِّی»
🤲 خدایا دست خودت است؛ دست احدی غیر تو نیست؛ وقتی آنچه که دارم، افزون می شود.
🤲 ولو به دست خلق چیزی به من رسیده است؛ امّا تو بودی که آن را به دست من رساندی؛
🤲 وقتی آنچه که دارم، کاهش مییابد؛ ولو بنده ای آمد آن را از من ستاند؛ امّا تو بودی که به دست آن بنده، آن را از زندگی من خارج کردی؛
وقتی سودی به من میرسد، این تو بودی که آن سود را رساندی؛ وقتی خسارت و زیانی بر من وارد می شود، این تویی که آن خسارت و زیان را به من وارد می کنی؛ دست تو است؛
👌 دست احدی جز تو نیست. در زندگی من جز تو احدی کاره ای نیست. هر چه شده و می شود همه کار تو است و لا غیر.
ادامه دارد...⬅️
〰〰〰🌺🍃〰〰〰〰
تقدیمی👆 اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی جهاد مجازی"
❀🌺✨❀❀❀✨🌺❀