eitaa logo
قرآن تصویری و اخلاق اسلامی
157 دنبال‌کننده
905 عکس
2هزار ویدیو
34 فایل
مدیر: @AZIZI_104 کانال ها: (قرآن تصویری) @ghoran_tasviri_akhlagh @moosighi_salem (موسیقی سالم) (قرآن گویا) @DalayeleRoshan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭┅┈𑁍▹﷽◃𑁍╼┅╮ 𑁍▹ @Quran124 ◃𑁍 ╰┅╾┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┅╯ 🤲نیاز روح به نیایش⏬ 📎مروری بربرخی ازمضامین مناجات شعبانیه (قسمت پنجم) 🖇 موضوع این قسمت: 💠چرا با این که خدا اسرار ما را می داند، بازهم با او نجوا می کنیم؟ 🎙 استاد صادقزاده ❀🌺✨🌺✨🌺❀ 💠« وَ ما اُرِيدُ اَنْ أُبْدِئ‏ََ بِهِ مِنْ مَنْطِقِي وَ اَتَفَوَّهَ بِهِ مِنْ طَلِبَتِي وَ اَرْجُوهُ لِعاقبتی» [خدایا آن چیزهایی که الان می خواهم در قالب این مناجات برایت بگویم و از تو درخواست کنم و برای آخرت و عاقبت کارم به آنها امید بسته ام بر تو مخفی نیست.] خدایا تو همه را می دانی. پس اگر خدا می داند چرا می خواهیم بگوییم؟ 🌸 اینجا همان نکته های ظریفی است که دعاکنندگان بزرگ اصلا دعا را بهانه ای برای گفتگوی با معشوق و سخن گفتن با محبوب قرار می دهند. هم عاشق، سخن گفتن با معشوق را دوست می دارد و هم معشوق دوست می دارد که عاشق با او سخن بگوید. 💫 یک طرفه نیست که بگوییم این عبد لذت می برد که با مولای خودش سخن بگوید، بله این هست، سخن گفتن با مولا خیلی لذت بخش است و لذا او هم دلش می خواهد صحبت با مولایش را دائما کش بدهد و تمام نکند؛ چندین بار به زبان های مختلف حرف هایش را تکرار می کند. 🌸 در  روایات متعدد است که بنده ی مقربی از بندگان خدا دعا می کند و از خدا چیزی را درخواست می کند، فی المجلس خدا به ملائکه می گوید خواسته ی او را برآوردم، دعای او اجابت شد، اما این را که اجابت کردم به او ندهید، به خاطر این که دلم می خواهد او  باز هم با من حرف بزند، باز هم از من درخواست کند، باز هم با من گفتگو کند، منِ خدا از صدای این بندۀ مناجات کننده و دعا کننده لذت می برم؛ من عاشق او هستم. 💫 در هر حال مناجاتگر ماه شعبان می گوید خدایا همه چیزم را تو می دانی؛ ظاهر و باطنم را می دانی، گذشته و آینده و حالم را می دانی، نیازمندی ها و احتیاجاتم را می دانی، آنهایی را که الان می خواهم بگویم همه را تو می دانی، اما باز هم می خواهم بگویم خدایا، می خواهم با تو حرف بزنم. روایت هم داریم که معصوم علیه السّلام فرمود: 🌸 «گرچه خدا به نیازهای شما آگاه است، اما دوست می دارد شما نیازهایتان را به زبان به او بگویید.» همین به زبان گفتن آثار عجیبی دارد ادامه دارد...⬅️ ‎‎‎‎‎‎‌〰〰〰🌺🍃〰〰〰〰 تقدیمی👆 اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی جهاد مجازی" ❀🌺✨❀❀❀✨🌺❀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
╭┅┈𑁍▹﷽◃𑁍╼┅╮ 𑁍▹ @Quran124 ◃𑁍 ╰┅╾┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┅╯ 🔴 این یا مهدی ها کجا؟ آن یا مهدی ها کجا؟ 🔺 "یکی بیاد مهدی کاسه سوم شله زرد می خوره، دیگری تیر سوم را" ‎‎‎‎‎‎‌〰〰〰🌺🍃〰〰〰〰 تقدیمی👆 اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به" دانشگاه ملی جهاد مجازی" ❀🌺✨❀❀❀✨🌺❀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 توصیه امام زمان برای تعجیل در ظهور 🔵 کوچک‌ترین کاری که می‌توان برای انجام داد! 🎙 استاد_راجی 📹
✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦ @ghoran_tasviri_akhlagh ࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ 🌸 کسانی به امامِ زمانشان خواهند رسید، که اهل سرعت باشند...! و اِلّا تاریخ کربلا نشان داده ، که قافله حسینی معطل کسی نمی ماند... 🌹🕊شهید سیدمرتضی آوینی 💐 تا نیایی گره از کار بشر وا نشود درد ما جز به ظهور تو مداوا نمی شود. ‎‌‌‎‌‎‌قرآن_تصویری_اخلاق# .•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸• ♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡ ✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦ @ghoran_tasviri_akhlagh ࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ ⁉️چه کرده اند شيعيان که امام شان غایب است؟ ♦️توقیع امام زمان علیه السلام به شیخ مفید عَنْ المهدی عليه السلام : وَ لَوْ اَنَّ أشياعَنا وَ فَقَّهُمُ اللّه ُ لِطاعَتِهِ، عَلى اجْتِماعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فى الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ، لَما تأخَرَّ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقائنا، وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمْ السَّعادَةُ بِمُشاهِدَتِنا، عَلى حقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما يَحْبِسُنا عَنْهُمْ إلاّ ما يَتَّصِلُ بِنا مِمّا نُكْرِهُهُ. 🌴🌴🌴🌴🌴 از امام عليه السلام نقل شده كه به شيخ مفيد فرمود: 💔 اگر دلهاى شيعيان ما ـ كه خداوند آنان را براى اطاعت خودش موفق كند ـ در وفا كردن به پيمانشان يكى بود هرگز سعادت و ملاقات ما از آنان به تأخير نمى افتاد، 💖 بلكه سعادت ديدار با ما همراه با شناخت و صداقت براى آنان زود به دست مى آمد، 💔 چيزى جز كارهاى ناشايست آنان ما را از ايشان محبوس نمى سازد. 📘بحارالانوار ۵۳: ۱۷۷ .•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸• ♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡ ✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
🌍 ☀️ به‌ مسلمانان (خصوصاً شیعیان‌) اختصاص‌ ندارد، بلکه‌ در موجود و مشترک است‌، چرا که: زرتشتیان در انتظار ظهور سوشیانس، یهود در انتظار ماشیح‌ و مسیحیان‌ در انتظار بازگشت‌ حضرت‌ و پسر انسان‌ می‌باشند. هندوها به امید ظهور کلکی و بودائیان منتظر آمدن بودای پنجم می‌باشند. ♻️البته گونه‌های اعتقاد به در ادیان با یکدیگر متفاوت است. از جمله در یک تقسیم بندی اولیه، ایمان به ظهور آخرین مصلح غالبا به گونه جمعی است اما خود گونه جمعی می‌تواند واجد سه نوع عملکرد باشد که عبارتند از نجات بخشی صرفاً اجتماعی، صرفاً معنوی و یا اصلاح اجتماعی و معنوی توأمان. همچنین موعود جمعی، گاهی قوم گرا است و برای نجات ملت خود تلاش می‌نماید و یا اینکه رسالتی عمومی و را پی می‌گیرد. در تقسیم بندی دیگر موعود ادیان گاهی شخص مشخص است (شخصی) و گاهی غیر مشخص (نوعی) است که در حالت شخصی گاهی این شخص صرفاً مشخصات یک بشر مصلح را دارد و گاهی واجد جنبه الوهی نیز است. 👈بدین‌ ترتیب‌ به و بنیان‌گذار بر اساس‌ عدالت‌ و آزادی‌، در‌ ابعاد بسیارگسترده‌ در کتب‌ مقدسه و ادیان‌ بزرگ‌ به چشم می‌خورد و در این دنیای تاریک از ظلم و فساد دروازه‌ای را به سوی نور امید و نوید بر دل جهانیان می‌گشاید. @اللّهم_صلّ_علی_محمّدوآل_محمّدوعجّل_فرجهم 💎فضایل مولایمان را به همه بگوییم 👈کپی آزاد @Emmam_Ali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عشق و عرفان (قسمت شصت و نهم) راههای عملی کسب عشق و محبت الهی عامل دوازدهم :مراقبه ادامه... از آنجا که هر فردي با فرد ديگر متفاوت است و سلوکي که طي مي کند کاملا هماهنگ و موافق با ساختار دروني و رواني خود اوست و در طول سلوک نيز تغييراتي که در سالک ايجاد مي شود و حالاتي که به او دست مي دهد کاملا متفاوت و حتي گاه مغاير با ديگري است، ارائه ي يک نسخه ي مشخص و چهارچوب معين از مراقبه ي عرفاني ممکن نيست . عرفا معتقدند شريعت يک قالب مشخص است براي همه ي مؤمنان که به طور يکسان به آن ها عرضه شده و يک نسخه همگاني است، ولي کار باطن و طريق قلب، نظم و انضباطي ندارد و مقدار و اندازه و چهارچوب معيني را نمي توان برايش تعريف نمود. لذا نمي توان مرز دقيقي براي مراقبه تعيين کرد و يا شيوه ي مشخص و متمايزي را که همه ي اجزاء و عناصر آن معلوم و ثابت باشند به عنوان مراقبه معرفي نمود. به همين دليل است که تا کنون در عرفان اسلامي براي مراقبه يک شيوه ي مراقبتي جامع و کامل و همه جانبه، براي هر کس که مي خواهد وارد سلوک بشود عرضه نشده است و مراقبه همواره از فرقه اي به فرقه ي ديگر و از مرشدي به مرشد ديگر متفاوت بوده است و آنچه عرفاي اسلامي به عنوان مراقبه ارائه کرده اند، بيشتر الگوسازي از شيوه ي زندگي و رفتار و حالات پيامبر (ص) و ائمه (ع) و صحابه و عرفاي بزرگ است. به عنوان مثال ابن عربي کتابي به نام مراقبه دارد که در آن صرفاً به حالات و مقامات و اعمال صوفيه مي پردازد.اگرچه تعيين يک ساختار دقيق، ناممکن است ولي عناصر و ارکان (آداب و شرايط) مراقبه مي تواند تا حدودي تعيين کننده ي مرزهاي اين طريق در عرفان اسلامي باشد. لذا در اين قسمت مراقبه را که موجب برداشته شدن حجب از فطرت انسان و کشف حقايق الهي در درون او و کشاندن وي از ساحت انسانيت به الهيت و از ساعت عبوديت به ابديت مي شود، با بررسي مفصل آن دسته از عناصر که ساختار بيروني و شکل ظاهري آن را تشکيل مي دهند، ادامه خواهد يافت.در تعيين ارکان و عناصر دخيل در ساختار ظاهري مراقبه به سه منبع توجه داشته ايم: يکي به مراقبه در افراد با مطالعه ي زندگي و حالات و احوال عارفان، دوم مراقبه در فرق با مطالعه در روش هايي که هر فرد براي مراقبه پيروان خود در نظر مي گيرند . و سوم در آثار و منابع و کتب عرفاني با مطالعه در تأليفاتي که در زمينه ي معاملات و مراقبات وسلوک عرفاني نوشته شده اند.اينک اجزاي مورد نظر را توضيح داده و به ربط و پيوند هر يک از آن ها با مراقبه اشاره مي شود:يکي از ارکان ضروري مراقبه و زينت و آراستگي آن، ادب است. مراقبه، محافظت و مواظبت از نفس و محافظت و مراقبت بر حرکات، همان ادب است. وقتي سالک در تمام حرکات خود خداوند را مراقبت کند، مثلاً همواره رو به قبله بنشيند، يا هنگام خواب بر روي دست راست و رو به قبله بخوابد و همه ي آداب الهي ديگر را ـ که در کتب اخلاقي و عرفاني به تفصيل آمده است ـ مراعات کند، توانسته با نيت و حسن فعل و رعايت ادب، خداوند را بپرستد. اهميت ادب در عرفان باعث شده تا آداب پيرو مريدي به صورت گسترده و آداب خانقاهيان در يک نظم و نسق خاص کم کم ايجاد شود و توسعه پيدا کند.از ارکان اساسي در مراقبه، مراعات وقت است عرفا در بحث از مقامات مراقبه، گاه مقام اول مراقبه را اين مي دانند که سالک به يقين بداند که تربيت و رشد و پرورش او به اوقاتش واگذار شده است و اين اوقات که موجب رشد حيات الهي او هستند در برزخ به او باز مي گردند و روز قيامت نتيجه ي آن ها را مي بيند. شخص براي اوقاتش مورد سؤال قرار مي گيرد و براي ساعت هايش محاسبه مي شود.وقت به اين معناست که سالک يک طرفه العين سرخويش را از حق برنگرداند، مبادا در آن دم از جانب خدا معنايي به امر يا به نهي يا به مشاهده يا به کرامت در او تجلي کند و او حاضر نباشد. در وقت بايد به سه امر، يعني حفظ آن از شيطان و نفس، حفظ ادب و کتمان احوال از اغيار توجه نمود. بنده در جلب يا دفع وقت، اراده اي ندارد و بزرگان گفته اند: «الوقت سيف قاطع» اگر کسي هزار سال شمشيري را حمل کند و او را خدمت کند، هنگام بريدن، براي شمشير تفاوتي ندارد که شانه ي صاحبش را دو نيم مي کند يا کسي ديگر را و اين نشانه ي قهري بودن وقت است. به اين ترتيب مراعات اوقات از ارکان مهم مراقبه محسوب مي گردد. ادامه دارد... التماس دعا صادقزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦ @ghoran_tasviri_akhlagh ࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ 🍂مجرمان در آن روز نمی توانند سخن بگویند. ↕️ تصویری با ترجمه گویا و تفسیر مختصر سوره مرسلات آیات ۳۵ تا ۴۰ ⭕️ در قیامت، مجرمان یا از روی ترس، یا به خاطر بی فایده بودن، یا به خاطر مهرخوردن بر دهان و یا به خاطر روشن بودن همه مسایل، سخن نمی گویند. «هذا یَوْمُ لا یَنْطِقُونَ» 🟠 مبلّغ و مربّی نباید از تکرار هشدار خسته شود. در این سوره آیه «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ» ده مرتبه تکرار شده است. 🟡 قیامت، هم روز جمع است و هم روز فصل. «هذا یَوْمُ الْفَصْلِ جَمَعْناکُمْ» (از یکسو همه جمع می شوند و هیچ کس جا نمی ماند: «وَ حَشَرْناهُمْ فَلَمْ نُغادِرْ مِنْهُمْ أَحَداً و از سوی دیگر میان خوبان و بدان فیصله داده می شود و جدایی می افتد، حتّی بهشتیان در بهشت درجاتی دارند.) 🟢قیامت، روز حسابرسی و قضاوت است، نه عذرخواهی. «لا یُؤْذَنُ لَهُمْ فَیَعْتَذِرُونَ ... هذا یَوْمُ الْفَصْلِ» 🔵در قیامت نه فرار است، نه فریب و نه فدیه ای قبول می شود و راهی برای فلاح وجود ندارد. «فَإِنْ کانَ لَکُمْ کَیْدٌ فَکِیدُونِ» 🟣در قیامت، مجرمان ناتوان و درمانده از هر گونه چاره اندیشی اند. «فَإِنْ کانَ لَکُمْ کَیْدٌ فَکِیدُونِ» .•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸• ♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡ ✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
13.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦ @ghoran_tasviri_akhlagh ࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ 🍃جایزه حرمت نگه دارندگان حریم الهی🔃 ↕️ تصویری با ترجمه گویا و تفسیر مختصر سوره مرسلات آیات ۴۱ تا ۴۵ 🌸بهشت و دوزخ سایه های متفاوت دارند. ظِلٍّ ذِی ثَلاثِ شُعَبٍ ... فِی ظِلالٍ وَ عُیُونٍ 🍃انسان تنوع طلب است و در بهشت، باغ ها، چشمه ها، میوه ها، خوراکی ها و نهرها همه متنوّع اند. «فِی ظِلالٍ وَ عُیُونٍ وَ فَواکِهَ مِمّا یَشْتَهُونَ» 🌼 وجود آب و درخت در کنار هم،نشانه کامیابی کامل است. «فِی ظِلالٍ وَ عُیُونٍ» 🍃 محرومیّت مؤمنان در دنیا، با کامیابی در قیامت جبران می شود. «إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی ظِلالٍ وَ عُیُونٍ» 🌺 معاد جسمانی است و نعمت های آن متناسب با نیازهای جسم بشری. «وَ فَواکِهَ مِمّا یَشْتَهُونَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا» 🍃دریافت نعمت وابسته به عملکرد انسان است. «هَنِیئاً بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» 🌸 خوردنی های بهشتی،عارضه ومشقتی را به دنبال ندارد. «کُلُوا وَ اشْرَبُوا هَنِیئاً» 🍃بهشت را به بها دهند نه بهانه. «بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» 🌼عملی ارزش دارد که دائمی و پایدار باشد،نه موسمی ومقطعی. «کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» 🍃 لازمه ی تقوا، تلاش و احسان است. اَلْمُتَّقِینَ ... کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ... اَلْمُحْسِنِینَ 🌺 سنّت الهی در کیفر و پاداش انسان ها یکسان است. «إِنّا کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ» 🍃 تکرار هشدار نشانه لطف خداوند است تا شاید مستکبران بر سر عقل آیند و از تکذیب حقایق دین دست بردارند. «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ» .•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸• ♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡ ✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
╭┅┈𑁍▹﷽◃𑁍╼┅╮ 𑁍▹ @Quran124 ◃𑁍 ╰┅╾┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┅╯ 💠نیاز روح به نیایش 🤲مروری بربرخی ازمضامین مناجات شعبانیه ⏬(قسمت ششم) 🖇 موضوع این قسمت: مدیر کل سود و خسارت های زندگی کیست؟ 🎙 استاد صادقزاده ❀🌺✨🌺✨🌺❀ 💠 «وَ قَدْ جَرَتْ‏ مَقَادِيرُكَ‏ عَلَیَّ‏ يَا سَيِّدِی‏ فِيمَا يَكُونُ مِنِّی اِلَى آخِرِ عُمُرِی مِنْ سَرِيرَتِی وَ عَلَانِيَتِی» 🤲 [خدایا مقدرات تو در آنچه که از شؤون و امور من است تا پایان عمرم جاری است. اینکه بر من چه شده و چه می‌شود را تقدیر تو رقم زده و می‌زند؛ چه در جنبه های ظاهری، چه در جنبه های باطنی و معنوی زندگی‌ام] همه‌ی اینها به مقدرات تو رخ می دهد، آنچه شده و می‌شود و خواهد شد به تقدیر و خواست تو است. 💠 «وَ بِيَدِكَ لَا بِيَدِ غَيْرِكَ زِيَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضُرِّی» 🤲 خدایا دست خودت است؛ دست احدی غیر تو نیست؛ وقتی آنچه که دارم، افزون می شود. 🤲 ولو به دست خلق چیزی به من رسیده است؛ امّا تو بودی که آن را به دست من رساندی؛ 🤲 وقتی آنچه که دارم، کاهش می‌یابد؛ ولو بنده ای آمد آن را از من ستاند؛ امّا تو بودی که به دست آن بنده، آن را از زندگی من خارج کردی؛ وقتی سودی به من می‌رسد، این تو بودی که آن سود را رساندی؛ وقتی خسارت و زیانی بر من وارد می شود، این تویی که آن خسارت و زیان را به من وارد می کنی؛ دست تو است؛ 👌 دست احدی جز تو نیست. در زندگی من جز تو احدی کاره ای نیست. هر چه شده و می شود همه کار تو است و لا غیر. ادامه دارد...⬅️ ‎‎‎‎‎‎‌〰〰〰🌺🍃〰〰〰〰 تقدیمی👆 اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی جهاد مجازی" ❀🌺✨❀❀❀✨🌺❀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خطبه ۱۷۳.mp3
6.85M
🔉صوت بسیار زیبا و دلنشین خطبه ۱۷۳ نهج البلاغه @اللّهم_صلّ_علی_محمّدوآل_محمّدوعجّل_فرجهم 💎فضایل مولایمان را به همه بگوییم 👈کپی آزاد @Emmam_Ali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام به شما خوبان و مؤمنان 🌹🍃🌹🍃
╭┅┈𑁍▹﷽◃𑁍╼┅╮ 𑁍▹ @Quran124 ◃𑁍 ╰┅╾┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┅╯ 💠نیاز روح به نیایش 🤲مروری بربرخی ازمضامین مناجات شعبانیه ⏬(قسمت هفتم) 🖇 موضوع این قسمت: اگر خداوند محروم و خوار کند چه کسی می تواند روزی دهد و عزیز گرداند؟ 🎙 استاد صادقزاده ❀🌺✨🌺✨🌺❀ 💠 إِلَهِي إِنْ حَرَمْتَنِي فَمَنْ ذَا الَّذِي يَرْزُقُنِي وَ إِنْ خَذَلْتَنِي فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُنِي [خدایا! اگر تو مرا محروم کنی، چه کسی است که چیزی را که می خواهم به من روزی کند؟!] 🤲اگر تو به من ندهی، دریغم کنی؛ محرومم کنی، چه کسی است که روزی من کند؟! 🤲و اگر تو من را خوار کنی، چه کسی است که می تواند به یاری من بیاید و مرا نصرت کند و پیروز و عزیزم سازد؟! 🤲همه از توست؛ همه در دست توست. همه کاره ی زندگی من تویی. حالا که این طور است. 💠  اِلَهِي أَعُوذُ بِكَ مِنْ غَضَبِكَ[خدایا! از خشم تو، از غضب تو به تو پناه می برم.] همه چیز من دست تو است. اگر تو بر من غضب کنی، من چه خاکی بر سرم کنم؟! دنیای من، آخرت من، ظاهر من، باطن من، همه چیز من دست تو است. کجا را دارم که از دست تو فرار کنم؛ جز این که باز به آغوش تو پناه بیاورم.«أَعُوذُ بِكَ مِنْ غَضَبِكَ» بچه ای صبح تا ظهر در خانه، آتش سوزانده بود. مادر بچه هم که زورش به بچه نمی رسید، او را تهدید می کرد و می گفت بگذار ظهر پدرت از سر کار بیاید، به تو می گویم چه کارت می کند! همه ی این شرارت هایت را به پدرت می گویم تا او تنبیهت کند. ظهر پدر از سر کار آمد، مادر هم شروع کرد به گفتن؛ روغن داغش را هم زیاد کرد: «آره، این این کار را کرده؛ آن کار را کرده و ... هر چه بهش گفتم حرف گوش نکرده...» مادر حسابی پدر را به غضب آورد تا بچه یک تنبیه حسابی بشود، پدر هم گفت «عجب! این کار ها را کرده؟! آن در را ببند ببینم!» گفت در اتاق را ببندد تا این بچه راه فرار نداشته باشد. «آن کمربند من را هم بردار بیاور؛ ببینم!» حالا بچه ی هشت نه ساله، گوشه ی اتاق گیر کرده؛ در هم بسته است و هیچ جا را ندارد که فرار کند! پدر هم خشمگین و تازیانه به دست، دارد به سمت او می آید. این بچه این سمت را نگاه می کند؛ آن سمت را نگاه می کند؛ هر جا را نگاه می کند، می بیند هیچ جایی برای فرار وجود ندارد. آخر سر تا پدر نزدیک می شود و شلاق را بلند می کند بچه به آغوش پدر جست می زند و خودش را به گردنش آویزان می کند. آیا دیگر برای پدر خشمی می ماند؟! پدر را به گریه می اندازد! 💠الَهِي أَعُوذُ بِكَ مِنْ غَضَبِكَ وَ حُلُولِ سَخَطِك 🤲 [ از حلول سخطت به خودت پناه می آورم، کسی دیگر و جایی دیگر را ندارم. به کجا پناه ببرم؟! به خودت پناه می آورم.] ادامه دارد...⬅️ ‎‎‎‎‎‎‌〰〰〰🌺🍃〰〰〰〰 تقدیمی👆 اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی جهاد مجازی" ❀🌺✨❀❀❀✨🌺❀
╭┅┈𑁍▹﷽◃𑁍╼┅╮ 𑁍▹ @Quran124 ◃𑁍 ╰┅╾┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┅╯ 💠نیاز روح به نیایش 🤲مروری بربرخی ازمضامین مناجات شعبانیه ⏬(قسمت هشتم) 🖇 موضوع این قسمت: آیا تردید در بخشایش خداوند 🎙 استاد صادقزاده ❀🌺✨🌺✨🌺❀ 💠«الَهِی كَأَنِّی‏ بِنَفْسِی‏ وَاقِفَةٌ بَيْنَ‏ يَدَيْكَ‏ وَ قَدْ اَظَلَّهَا حُسْنُ‏ تَوَكُّلِی‏ عَلَيْكَ فقلت‏ ما اَنْتَ اَهْلُهُ وَ تَغَمَّدْتَنِی بِعَفْوِکَ» 🤲 [خدایا! گویا من با همه ی جان و وجودم در پیشگاه تو ایستاده‌ام و توکل نیکویی که به تو دارم، بر سرم سایه انداخته است، در پیشگاه تو، زیر سایه‌ی اعتماد، اتّکال و توکّل به تو قرار گرفته‌ام.] آن‌وقت تو در قبال آن چه کردی؟ 💠 «فقلت‏ ما اَنْتَ اَهْلُهُ». نسخه بدل این عبارت، « فَفَعَلْتَ ما اَنْتَ اَهْلُهُ» است. چون قول خدا فعل خداست: «قوله فعل» هر دو گونه نقل این عبارت درست است. آن وقت تو آن گونه که خودت اهلش هستی و زیبنده ی توست، فرمان دادی و با من رفتار کردی و مرا در دریای بیکرانه ی عفو خود غوطه ور ساختی. 👌 من استحقاق نداشتم؛ اما تو به تفضّل این عنایت را در حقّ من کردی. مرا دیدی که از خودم مایوسم و دیگر ذره ای به خودم اعتماد ندارم؛ خود را همه جا آزمودم و روسیاهیم بر خودم مکشوف شد. 👈 دیدم که در همه ی میدان های امتحان چگونه خراب کردم. خدایا دیگر یک سر سوزن به خودم اعتماد ندارم، همه ی اعتماد و توکلم👈 به توست. آمدم زیر چتر اعتماد و توکل به تو. تو مرا مایوس از خودم و معتمد به خودت دیدی، آن وقت مرا در دریای غفران و عفو خودت غوطه ور کردی. این نکته ی مهمی است که عبد به این یقین برسد که خدا می بخشد و در آن تردید نکند. 👌محرومیت ما از بخشش خدا ناشی از تردید ماست. اینکه کمترین چیزی که خدا در روز عرفه، به حاجی های حاضر در صحرای عرفات عنایت می کند، این است که همه ی گناهانشان را می بخشد و می گوید: دوباره از سر شروع کنید، مثل بچه ای که تازه از مادر متولد شده است. ادامه ی آن روایت فرمود: فقط یک نفر در جمع حاجیانی که در صحرای عرفات هستند، بخشیده نمی شود و او کسی است که تردید کند که آیا ممکن است خدا مرا هم با این‌همه گناهانم ببخشد . او به خاطر همین تردید⚡️ خود را از بخشش خدا محروم کرد. 🤲 لذا به غفّاریت خدا یقین کنیم؛ به توّابیت خدا یقین کنیم. یقین کن که خدا می بخشد، آن‌وقت ببین که خدا می بخشد. تازه این چیزی نیست. به توّابیت و غفّاریت خدا یقین کن، آن‌وقت ببین که خدا بخشیده بود. خدا از اول گناهت را ننوشت. غفّاریت و توّابیت او اصلا فرصت نداد که تو بروی توبه کنی و بعد ببخشد. او از اول بخشیده بود. گیر قضیه، خودت بودی که هنوز به این یقین نرسیده بودی که لذت عفو و غفران الهی را بچشی. یقین کن که خدا بخشیده است. گذشته ات را که بابت گناه و غفلت به هدر دادی؛ الان هم که بیدار شده‌ای، می‌خواهی بنشینی برای گناه و غفلت های گذشته ات غصه بخوری؛ ⁉️ پس کی می خواهی طاعت به‌جا بیاوری؟ کی می‌خواهی در مسیر بندگی خدا قدم برداری؟ گذشته را که آن گونه آتش زدی، حال و آینده‌ات را هم می خواهی با غصه خوردن آتش بزنی؟ تمام شد. یقین کن که خدا بخشید. سرت را بینداز در راه بندگی و عبودیت و راهت را برو! ادامه دارد...⬅️ ‎‎‎‎‎‎‌〰〰〰🌺🍃〰〰〰〰 تقدیمی👆 اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی جهاد مجازی" ❀🌺✨❀❀❀✨🌺❀
عشق و عرفان (قسمت هفتادم ) راههای عملی کسب عشق و محبت الهی عامل دوازدهم :مراقبه ادامه.. ذکر و فکر از ديگر عناصر مراقبه است. عارفان، ذکر خدا را بر سالک واجب و انقطاع از ذکر خداوند را سبب عقوبت وي مي دانند.تأکيد همه ي عرفا و صاحبان آثار عرفاني بر ذکر و تاليف آثاري راجع به ذکر بيانگر اهميت آن در سلوک عرفاني و آداب مراقبتي سالک است. خود نماز نزد عرفا بزرگترين و بهترين ذکر است که هر سالکي ناگزير از پرداختن به آن است.در مراقبه، اگرچه عرفا براي اصل تنوع و تعدد«اذکار»و«زمان » و«مکان» براي افراد مختلف اهميت زيادي قائلند، ولي بر خلاف همه ي عبادات که داراي حريم و حدود و ارکان خاصي هستند، ذکر هيچ محدوديتي ندارد و در همه ي شرايط و زمان ها و مکان ها و احوال، مطلوب است.در درجه بندي عبادت ها، ذکر را برتر از همه محسوب کرده اند و گفته اند هيچ کس به خدا نمي رسد مگر به دوام ذکر و هر که توفيق ذکر پيدا کند به منشور ولايت دست يافته است، زيرا حقيقت ذکر جدا شدن غفلت از سر بنده است به طوري که جز مذکور همه چيز را فراموش کند. تفکر، ابزار کسب علم و معرفت است و علم و شناخت خود از عناصر مهم مراقبه اند. لذا عرفا سالکان را همواره به تأمل و تفکر توصيه نموده اند. همچنين نقش اساسي تدبر در مراقبه و کنترل خواطر بيانگر اهميت تأمل و تفکر است. فکر و انديشه در آيات و نشانه هاي الهي است که موجب معرفت در نعمت هاي او، محبت در وعده هاي او و رغبت در طاعات او مي شود و از طرفي فکر در وعيد و عقاب موجب ترس از مخالفت مي گردد.توجه به اعداد، حروف، زمان و مکان اگرچه نيازمند بحثي مستقل است اما از آنجا که از آداب مؤکد اذکار و اوراد است، آن را ضمن اين بحث مطرح مي کنيم.در عرفان، اعداد خاص، نتايج بخصوصي در بردارند، به همين دليل همواره مراعات تعداد اوراد و اذکار از طرف عارف و پير به سالک مراقب توصيه شده است. همچنين عرفا براي هر يک از حروف جايگاه ويژه اي قائلند و انجام مراقبات و اوراد و اذکار و… با تعداد معين در زمان ها و مکان هاي خاص، مطلبي است که در طي مراقبه ي يک سالک حضور دارند. به عنوان مثال اعداد چهل و هفت و ماههاي رجب، شعبان، رمضان و حروف مقطعه قرآن در رسيدن سالک به شهود و در مراتب قرب تأثير گذارند. خلوت عملي است که زمينه ساز مقام و منزل مراقبه است. خلوت گزيدن از مستحسنات عرفا است، خلوت در حقيقت محادثه ي سّر با خداوند و خالي بودن از تزاحم اغيار و انقطاع از خلق و اشتغال به حق است. .صورت خلوت را مجموعه اي از کم خوري و کم خوابي و کم گويي و ترک صحبت با مردم و مداومت بر ذکر و نفي خواطر و دوام مراقبه دانسته اند که نشانه ي آن ظهور حکمت است و ظهور حکمت نيز علامت رفع حجاب و مشاهده است. ادامه دارد... التماس دعا صادقزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭┅┈𑁍▹﷽◃𑁍╼┅╮ 𑁍▹ @Quran124 ◃𑁍 ╰┅╾┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┅╯ 💠نیاز روح به نیایش 🤲مروری بربرخی ازمضامین مناجات شعبانیه ⏬(قسمت نهم) 🖇 موضوع این قسمت: تنها وسیله ای که می توان در برابر معبود، اقرار کرد. 🎙 استاد صادقزاده ❀🌺✨🌺✨🌺❀ 💠 «وَ اِنْ كانَ قَدْ دَنا اَجَلِی وَ لَمْ يُدْنِنِی مِنْكَ عَمَلِی فَقَدْ جَعَلْتُ الْاِقْرارَ بِالذَّنْبِ اِلَيْكَ وَسِيلَتِی» 🤲 [خدایا اگر اجل و مرگ من نزدیک شده و دیگر فرصت ندارم خرابکاری هایم را اصلاح کنم و خیلی آلودگی به بار آورده ام، اگر مرگم نزدیک است... ] چون می دانید برای نزدیک بودن مرگ لازم نیست آدم پیر باشد تا مرگش نزدیک باشد، هر کسی ممکن است در آستانه ی مرگ باشد. 🤲 خدایا اگر فرصتی برای جبران خطاهایم نمانده و مرگم نزدیک است و در طول عمر گذشته ام هم عملی از من سر نزده که من را به تو نزدیک کند، هر چه کردم خرابکاری و آلودگی و مایه ی سرشکستگی بود و من را از تو دور می کرد، نه فقط معصیت هایم، بلکه از طاعت هایم هم باید استغفار کنم، طاعت و معصیتم همه خرابکاری بود. 💠«مِن کُلِّ طاعَةٍ وَ مَعصِیَةٍ أستَغفِرُ اللهَ» 🤲 «از همۀ طاعاتی که انجام داده ام و از همه ی معصیت هایی که انجام داده ام از همه استغفار می کنم» آنهایی هم که فکر می کنم طاعت بوده، حالا که نگاه می کنم می بینم مایه ی شرمساری است. کجای این طاعت است؟! من در حضور تو ایستاده بودم مثلا داشتم با تو حرف می زدم و نماز می خواندم، حواسم در کوچه و بازار و پیش حسن و حسین و شهین و مهین بود! من باید از این نماز استغفار کنم یا به آن امید ببندم؟! 👈 خدایا اگر طاعات و معاصی من همه مایه ی سرشکستگی من مقابل توست، اما وسیله ای برای تقرب به سوی تو پیدا کرده ام و آن اقرار به گناهان و خطاها است. این گونه که می شود از قاضی وقت گرفت! یک متهم می گوید من می خواهم بیایم اعتراف کنم، آقای قاضی و بازپرس شما می خواهید آن همه زحمت بکشید و تجسس کنید تا اثبات کنید من مجرم هستم. خوب من کار شما را سبک می کنم، به من وقت بدهید من می خواهم بیایم همه ی اتهاماتم را بپذیرم. 🤲 خدایا اقرار به گناهان را می خواهم وسیله قرار بدهم بیایم پهلوی تو به بهانه ی این که اعتراف کنم و به این بهانه به تو نزدیک بشوم، و این واقعیت است که از عمل عبد هنری برنمی خیزد! از طاعت و عبادت عبد اثری حاصل نمی شود. کسی برای تقرب الی الله امید به طاعت و عبادت خودش نبندد! باید انجام بدهد، وظیفه اش است انجام بدهد، اصلا باید این قدر انجام بدهد تا بفهمد از اینها کاری بر نمی آید، والا با حرف که نمی شود! این قدر طاعت و عبادت تا آنجایی که رمق دارد به جا بیاورد تا به این برسد که از طاعت و عبادت او هیچ خاصیتی بر نمی آید و به این یقین کند. یقین کند که پیش خدا دست خالی است، این را باور کند؛ فقیری است که فقرش هم راه درمان و معالجه ندارد. یک فقیری حالا پول ندارد، کسی به او پول می دهد و از فقر نجات پیدا می کند، اما این فقیر هیچ راهی ندارد! تنها وسیله ای که می شود با آن به خدا نزدیک شد:👇 اعتراف به فقر، نیستی، گناه، خطا، قصور و تقصیر هاست. خدایا با این وسیله درِ خانه ی تو آمده ام و حالا می خواهم اقرار کنم. ادامه دارد...⬅️ ‎‎‎‎‎‎‌〰〰〰🌺🍃〰〰〰〰 تقدیمی👆 اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی جهاد مجازی" ❀🌺✨❀❀❀✨🌺❀
همراهان عزیز و دوست داشتنی!🌹 امروز تلاوت سوره مبارکه انسان را تقدیم می کنم. ان شاءالله که همگی بهره ی کافی ببریم.🤲 التماس دعا 🌹🍃🌹🍃🌹