فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌕 بدانید خدا با ماست!
🆔 @ghorun
❄️🌹❄️❄️🌹❄️❄️🌹❄️
✨ما چله نشین شب یلدای ظهوریم...
بسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ و عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، و فی کُلّ ساعَة وَلیّا و حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً و تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً .
#امام_زمان عج
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج #یلدا
🌷 @ghorun
•🔸•🌼•🔸•➿➿➿➿➿➿➿➿
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره سبأ آیه ۵۱ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
➿➿➿➿➿➿➿🔸
آیه۵۱)وَلَوْ تَرَىٰٓ إِذْ فَزِعُوا فَلَا فَوْتَ وَأُخِذُوا مِنْ مَكَانٍ قَرِيبٍ
➿➿➿➿➿➿➿✨
آیه۵۱) اگر ببینی [مشركان] زمانی كه [با ظهور قیامت] ترسان میشوند [امر عجیبی میبینی] و [آن اینكه برای آنان] توانایی [گریز از عذاب] نیست، و از جایی نزدیك [كه موقف قیامت است] بازداشت میشوند.
➿➿➿➿➿➿➿🔸
تفسیر آیه۵۱) آنها راه فرار ندارند: در اینجا با توجه به بحثهایی که پیرامون مشرکان لجوج در آیات پیشین گذشت، روی سخن را بار دیگر به پیامبر صلّی اللّه علیه و اله کرده، حال این گروه را به هنگام گرفتاری در چنگال عذاب الهی مجسّم میسازد که چگونه آنها پس از گرفتاری به فکر ایمان میافتند اما ایمانشان سودی نخواهد داشت.
میفرماید: «اگر ببینی هنگامی که فریادشان بلند میشود اما نمیتوانند فرار کنند، و از چنگال عذاب الهی بگریزند، و آنها را از مکان نزدیکی میگیرند» و گرفتار میسازند از بیچارگی آنها تعجب خواهی کرد (وَ لَوْ تَری إِذْ فَزِعُوا فَلا فَوْتَ وَ أُخِذُوا مِنْ مَکانٍ قَرِیبٍ).
این فریاد و فزع و بیتابی مربوط به دنیا و عذاب استیصال، و یا لحظه جان دادن است، چرا که در آخرین آیه همین سوره میگوید: «میان آنها و آنچه مورد علاقه آنها بود جدایی افکنده میشود، همان گونه که قبل از آن در باره گروههای دیگری از کفار این عمل انجام گرفت».
منظور از جمله «أُخِذُوا مِنْ مَکانٍ قَرِیبٍ» این است که این افراد بیایمان و ستمگر نه تنها نمیتوانند از حوزه قدرت خدا فرار کنند بلکه خدا آنها را از جایی گرفتار میکند که بسیار به آنها نزدیک است!
برگزیده تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun
📌امام صادق عليه السلام:
إنَّ خَيرَ ما وَرَّثَ الآباءُ لأِبنائِهِم الأدَبُ لاَ المالُ
بهترين ارثى كه پدران براى فرزندان باقى مى گذارند ، ادب است نه ثروت
الكافى جلد8 صفحه150
🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️وظیفه منتظران ظهور
💬بیانات مقام معظم رهبری
🆔@ghorun
🍃➖🍃➖🍃➖🍃➖
🌷«اَللّٰهُمَّ اغْفِر لِلْمُؤمِنینَ وَالْمُؤمِناتِ، وَالْمُسلِمینَ وَالْمُسلِماتِ، اَلْأَحیاءِ مِنْهُم وجَمیعِ الْأَمْواتِ»
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🆔 @ghorun
🔷✨🔷✨🔷✨🔷✨🔷〰〰〰〰〰〰
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
دوستان سوره سبا آیات ۵۲ و ۵۳ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۵۲وَ قالُوا آمَنّا بِهِ وَ أَنّى لَهُمُ التَّناوُشُ مِنْ مَکان بَعِید
۵۳وَ قَدْ کَفَرُوا بِهِ مِنْ قَبْلُ وَ یَقْذِفُونَ بِالْغَیْبِ مِنْ مَکان بَعِید
🌙✨✨✨✨✨✨✨🌙
۵۲ ـ و مى گویند: به حق ایمان آوردیم ! ولى چگونه مى توانند از فاصله دور به آن دسترسى پیدا کنند؟!
۵۳ ـ آنها پیش از این (که در نهایت آزادى بودند) به آن کافر شدند و دورا دور، و غایبانه (و بدون آگاهى) نسبتهاى ناروا مى دادند.
🌙✨✨✨✨✨✨✨🌙
در آیه بعد، وضع حال آنها را به هنگام گرفتار شدن در چنگال مجازات الهى، بیان کرده، مى فرماید: آنها مى گویند ما به آن (قرآن و آورنده اش و مبدأ و معاد) ایمان آوردیم (وَ قالُوا آمَنّا بِهِ).
ولى چگونه آنها مى توانند از آن فاصله دور دسترسى به آن پیدا کنند ؟! (وَ أَنّى لَهُمُ التَّناوُشُ مِنْ مَکان بَعِید). آرى، با فرا رسیدن مرگ و عذاب استیصال، درهاى بازگشت به کلى بسته مى شود، و میان انسان و جبران خلافکارى هاى گذشته گوئى سد محکمى ایجاد مى گردد، به همین دلیل، اظهار ایمان در آن هنگام، گوئى از نقطه دور دستى انجام مى گیرد.
اصولاً چنین ایمانى که جنبه اضطرارى دارد، و به خاطر وحشت فوق العاده از عذابى است که با چشم مشاهده مى کنند، ارزشى ندارد، و لذا در آیات دیگر قرآن، مى خوانیم: اینها دروغ مى گویند، اگر بازگردند همان برنامه ها را تکرار مى کنند .
تَناوُش از ماده نوش (بر وزن خوف) به معنى بر گرفتن چیزى است، و بعضى آن را به معنى گرفتن با سهولت دانسته اند، یعنى آنها چگونه مى توانند به آسانى به چنین هدف دور دستى راه یابند؟.
آنها چگونه مى توانند، در این لحظه اى که همه چیز پایان گرفته، در مقام جبران خطاهاى خویش بر آیند، و ایمان بیاورند: در حالى که پیش از آن ـ در همان حالتى که در نهایت اختیار و آزادى اراده بودند ـ به آن کافر شدند ؟! (وَ قَدْ کَفَرُوا بِهِ مِنْ قَبْلُ).
نه تنها کافر شدند، بلکه انواع اتهامات را به پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) و تعلیمات او بستند، و درباره جهان غیب ـ عالم ماوراء طبیعت، و قیامت و نبوت پیامبر ـ داوریهاى نادرستى مى کردند، و از نقطه دور دستى نسبتهائى به آن مى دادند (وَ یَقْذِفُونَ بِالْغَیْبِ مِنْ مَکان بَعِید).
قذف چنان که گفتیم، به معنى پرتاب کردن چیزى است، غیب جهان ماوراء حس است، و مکان بعید به معنى نقطه دور دست است، و مجموعاً کنایه لطیفى است از کسى که بدون آگاهى و اطلاع درباره جهان ماوراء طبیعت، قضاوت مى کند، همان گونه که پرتاب کردن چیزى از نقطه دور دست کمتر به هدف مى خورد، این ظن و گمان و داورى آنها نیز، به هدف اصابت نمى کند.
آرى، گاه پیامبر(صلى الله علیه وآله) را ساحر مى خواندند، گاه مجنون ، گاه کذّاب و گاه قرآن را ساخته فکر بشر مى دانستند، و گاه بهشت و دوزخ و قیامت را به کلى انکار مى کردند، تمام اینها یک نوع رجم به غیب ، تیر در تاریکى و قذف من مکان بعید بود.
🏴@ghorun
🥀🥀🥀🥀〰〰〰
✨یا فاطمه علیها السلام مژده باد! که در پیشگاه خدا مقامی شایسته داری که در آن مقام برای دوستان و شیعیانت شفاعت می کنی .
🕯 ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد.
" اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ"
#فاطمیه
🏴 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍂«بزرگترین درس حضرت زهرا»
چرا امام زمان تو این همه آدم میفرمایند فاطمه دختررسول خدا برای من آسوده است..؟
#فاطمیه
#امام_زمان
🏴@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌دعای فرج با صدای مقام معظم رهبری
بخونیم به نیت ظهور...✨
#امام_زمان
🏴@ghorun
▪️🔸▪️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▪️🔸▪️
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره سبأ آیه ۵۴ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید.التماس دعا
▫️▪️▫️▫️▫️▫️▪️▫️
آیه۵۴) وَحِيلَ بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ مَا يَشْتَهُونَ كَمَا فُعِلَ بِأَشْيَاعِهِمْ مِنْ قَبْلُ إِنَّهُمْ كَانُوا فِي شَكٍّ مُرِيبٍ
... ... ... ... ... ... ... ... ...
آیه۵۴) و [در نتیجه] میان آنان و همه خواستههایشان [به وسیله مرگ] جدایی انداخته شد، همان گونه كه پیش از این با همكیشانشان رفتار شد؛ زیرا آنان همواره [نسبت به حق] در تردیدی سخت بودند.
▫️▪️▫️▫️▫️▫️▪️▫️
تفسیر آیه۵۴)سپس، مى افزاید: سرانجام میان آنها و آنچه مورد علاقه آنان بود، به وسیله مرگ جدائى افکنده مى شود، همان گونه که با گروه هاى مشابه آنها از قبل چنین عمل شد (وَ حِیلَ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ ما یَشْتَهُونَ کَما فُعِلَ بِأَشْیاعِهِمْ مِنْ قَبْلُ).
در یک لحظه دردناک مشاهده مى کنند که تمام اموال و ثروتها، تمام کاخها و مقامها، و تمام آرزوها از آنها جدا مى شود، آنهائى که سخت به یک درهم و دینار چسبیده بودند، و دل از کمترین امکانات مادى بر نمى کندند، چه حالى خواهند داشت، در آن لحظه که باید با همه آن یک باره وداع گویند، و چشم بپوشند، و به سوى آینده اى تاریک و وحشتناک، گام بردارند؟
براى جمله حِیلَ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ ما یَشْتَهُونَ (میان آنها و آنچه علاقه داشتند جدائى افکنده مى شود) دو تفسیر بیان کرده اند:
نخست تفسیرى است که در بالا گفته شد، دیگر این که: آنها مى خواهند ایمان بیاورند و گذشته را جبران کنند، اما میان آنها و این تقاضا جدائى افکنده خواهد شد.
ولى تفسیر اول، با معنى جمله ما یَشْتَهُونَ مناسبتر است، به علاوه، در آیات قبل، جمله (أَنّى لَهُمُ التَّناوُشُ مِنْ مَکان بَعِید) مسأله عدم دسترسى آنها به ایمان در هنگام مرگ، و عذاب استیصال آمده بوده، و نیاز به تکرار نیست.
ذکر این نکته نیز لازم به نظر مى رسد که: بسیارى از مفسران این آیات را ناظر به مجازات روز قیامت و ندامت گناهکاران در عرصه محشر دانسته اند، ولى چنان که گفتیم، آخرین آیه مورد بحث، با توجه به جمله کَما فُعِلَ بِأَشْیاعِهِمْ مِنْ قَبْلُ با این معنى سازگار نیست، بلکه، منظور لحظه مرگ و مشاهده عذاب نابود کننده الهى است.
و چه زیبا مى گوید امیر مؤمنان على(علیه السلام) که، لحظات جان دادن و جدائى از نعمتهاى دنیا را در کلمات نورانیش، به روشنترین وجه ترسیم مى کند:
اجْتَمَعَتْ عَلَیْهِمْ سَکْرَةُ الْمَوْتِ، وَ حَسْرَةُ الْفَوْتِ، فَفَتَرَتْ لَها أَطْرافُهُمْ وَ تَغَیَّرَتْ لَها أَلْوانُهُمْ!
ثُمَّ ازْدادَ الْمَوْتُ فِیهِمْ وُلُوجاً، فَحِیلَ بَیْنَ أَحَدِهِمْ وَ بَیْنَ مَنْطِقِهِ، وَ إِنَّهُ لَبَیْنَ أَهْلِهِ، یَنْظُرُ بِبَصَرِهِ وَ یَسْمَعُ بِأُذُنِهِ...
یُفَکِّرُ فِیمَ أَفْنى عُمْرَهُ؟ وَ فِیمَ أَذْهَبَ دَهْرَهُ؟ وَ یَتَذَکَّرُ أَمْوَالاً جَمَعَها أَغْمَضَ فِی مَطالِبِها وَ أَخَذَها مِنْ مُصَرَّحاتِها وَ مُشْتَبِهاتِها...!
فَهُوَ یَعَضُّ یَدَهُ نَدامَةً عَلَى ما أَصْحَرَ لَهُ عِنْدَ الْمَوْتِ مِنْ أَمْرِهِ وَ یَزْهَدُ فِیما کانَ یَرْغَبُ فِیهِ أَیّامَ عُمُرِهِ، وَ یَتَمَنّى أَنَّ الَّذِی کانَ یَغْبِطُهُ بِها وَ یَحْسُدُهُ عَلَیْها قَدْ حازَها دُونَهُ!
سکرات مرگ، و حسرت از دست دادن نعمتهاى دنیا، به آنها هجوم مى آورد، اعضاى بدنشان به سستى مى گراید و رنگ، از چهره آنها مى پرد! سپس، پنجه مرگ در آنها بیشتر نفوذ مى کند، آن چنان که زبانش از کار مى افتد، در حالى که در میان خانواده خود قرار دارد، با چشم مى بیند و با گوش مى شنود (اما یاراى سخن گفتن در او نیست!).
در این مى اندیشد که: عمر خویش را در چه راهى تباه کرد؟ دوران زندگى خود را در چه راهى گذراند؟ به یاد ثروتهائى مى افتد که، بدون توجه به حلال و حرام بودن جمع آورى کرد، و هرگز در طریق تحصیل آنها نیندیشید.
انگشت حسرت، به دهان مى گیرد، و دست خود را از پشیمانى مى گزد، چرا که به هنگام مرگ مسائلى بر او روشن مى شود که تا آن زمان مخفى مانده بود، او در این حال نسبت به آنچه در دوران زندگى به شدت به آن علاقه داشت بى اعتنا مى شود، آرزو مى کند: اى کاش! کسانى که در گذشته به ثروت او غبطه مى خوردند، و بر آن حسد مىورزیدند، این اموال در اختیار آنان بود، و نه او
بالاخره، در آخرین جمله آیه مورد بحث، مى گوید: علت همه این مسائل آن است که آنها پیوسته در حال شک و تردید به سر مى بردند و طبعاً چنین سرنوشتى در انتظار آنها بود (إِنَّهُمْ کانُوا فِی شَکّ مُرِیب).
تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun
🔘⚫️🔘➰➰➰➰➰➰➰➰
💫 اطاعت از حضرت زهرا سلام الله علیها
در عظمت حضرت زهرا سلام الله علیها همین بس که امام باقر علیه السلام فرمود: «خداوند اطاعت از او را برهمه مخلوقات از جن و انس و پرندگان و چهارپایان و انبیاء و ملائک، واجب کرده است.»
📚 دلائل الامامه ، ص
"اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ"
#فاطمیه
▪️ @ghorun ▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖌✒️🖌✒️🖌✒️🖌✒️
✨ رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) فرموده: هر كس در يك شب ده آيه از قرآن بخواند از غافلين نوشته نشود، و هر كس پنجاه آيه بخواند در زمرۀ ذاكرين نوشته شود و هر كس صد آيه بخواند در زمرۀ قانتين نوشته شود، و هر كه دويست آيه بخواند از خاشعين نوشته شود، و هر كه سيصد آيه بخواند از فائزين نوشته شود، و هر كه پانصد آيه بخواند از جملۀ مجتهدين نوشته شود، و هر كه هزار آيه بخواند براى او (ثواب انفاق) يك قطار از طلا نوشته شود – و قنطار پانزده هزار مثقال طلا است، كه هر مثقالى بيست و چهار قيراط است – كه كوچكترين آنها باندازۀ كوه احد و بزرگترين آنها باندازۀ آنچه ميان زمين و آسمان است.
📚الکافي , جلد۲ , صفحه۶۱۲
▪️@ghorun▫️
✨⚫️✨≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈✨⚫️✨
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره احزاب آیه ۱ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
✨≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
آیه۱) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ يَآ أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللَّهَ وَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَالْمُنَافِقِينَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا
▪️≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
آیه۱) به نام خدا كه رحمتش بیاندازه است و مهربانیاش همیشگی. ای پیامبر! بر تقوای الهی ثابت قدم باش، و از كافران و منافقان اطاعت مكن كه خدا همواره دانا و حكیم است.
✨≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
تفسیر آیه۱)تنها از وحى الهى پیروى کن
از خطرناکترین پرتگاه هائى که بر سر راه رهبران بزرگ قرار دارد، مسأله پیشنهادهاى سازشکارانه اى است که از ناحیه مخالفان مطرح مى گردد، و در اینجا است که خطوط انحرافى، بر سر راه رهبران ایجاد مى شود، و سعى دارد آنها را از مسیر اصلى بیرون برد، و این آزمون بزرگى براى آنها است.
مشرکان مکّه و منافقان مدینه بارها کوشیدند: با طرح پیشنهادهاى سازشکارانه، پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) را از خط توحید منحرف سازند، از جمله همان که در شأن نزول فوق خواندیم.
اما نخستین آیات سوره احزاب نازل شد و به توطئه آنها پایان داد و پیامبر(صلى الله علیه وآله) را به ادامه روش قاطعانه اش در خط توحید، بدون کمترین سازش دعوت نمود.
این آیات مجموعاً چهار دستور مهم به پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى دهد:
دستور اول، در زمینه تقوا و پرهیزکارى است که زمینه ساز هر برنامه دیگرى مى باشد، مى فرماید: اى پیامبر تقواى الهى پیشه کن (یا أَیُّهَا النَّبِیُّ اتَّقِ اللّهَ).
حقیقت تقوا همان احساس مسئولیت درونى است و تا این احساس مسئولیت نباشد، انسان به دنبال هیچ برنامه سازنده اى حرکت نمى کند.
تقوا انگیزه هدایت، و بهره گیرى از آیات الهى است، چنان که در آیه دوم سوره بقره مى خوانیم: هُدىً لِلْمُتَّقِیْن: این قرآن مایه هدایت پرهیزکاران است .
درست است که مرحله نهائى تقوا، بعد از ایمان و عمل به دستورات خدا حاصل مى شود، ولى مرحله ابتدائى آن، قبل از همه این مسائل قرار داد; چرا که انسان اگر احساس مسئولیتى در خود نکند، نه به دنبال تحقیق از دعوت پیامبران مى رود، و نه گوش به سخنان آنها فرا مى دهد، حتى مسأله دفع ضرر محتمل را که علماى کلام و عقائد، آن را پایه تلاش براى معرفة اللّه ذکر کرده اند در حقیقت شاخه اى از تقوا است.
دستور دوم، نفى اطاعت کافران و منافقان است، مى فرماید: از کافران و منافقان اطاعت مکن ! (وَ لاتُطِعِ الْکافِرِینَ وَ الْمُنافِقِینَ).
و در پایان این آیه، براى تأکید این موضوع، مى گوید: خداوند عالم و حکیم است (إِنَّ اللّهَ کانَ عَلِیماً حَکِیماً).
اگر فرمان ترک پیروى آنها را به تو مى دهد، روى علم و حکمت بى پایان او است، زیرا مى داند در این تبعیت و سازشکارى چه مصائب دردناک و مفاسد بى شمارى نهفته است.
به هر حال، بعد از تقوا و احساس مسؤلیت، نخستین وظیفه، شستشوى صفحه دل از اغیار، و ریشه کن نمودن خارهاى مزاحم از این سرزمین است.
تفسیر نمونه)
▪️ @ghorun ▫️