🔷🔷⚪️⚪️🔷🔷⚪️⚪️🔷🔷⚪️⚪️〰〰〰〰
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
دوستان سوره احزاب آیات ۱۴ و ۱۵ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید التماس دعا
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
۱۴وَ لَوْ دُخِلَتْ عَلَیْهِمْ مِنْ أَقْطارِها ثُمَّ سُئِلُوا الْفِتْنَةَ لَآتَوْها وَ ما تَلَبَّثُوا بِها إِلاّ یَسِیراً
۱۵وَ لَقَدْ کانُوا عاهَدُوا اللّهَ مِنْ قَبْلُ لایُوَلُّونَ الأَدْبارَ وَ کانَ عَهْدُ اللّهِ مَسْئُولاً
💠▫️💠▫️💠▫️💠▫️💠
۱۴ ـ و اگر دشمنان از اطراف مدینه بر آنان وارد مى شدند و پیشنهاد بازگشت به سوى شرک به آنان مى کردند مى پذیرفتند، و جز مدت کمى (براى انتخاب این راه) درنگ نمى کردند.
۱۵ ـ (در حالى که) آنان قبل از این با خدا عهد کرده بودند که پشت به دشمن نکنند; و عهد الهى مورد سؤال قرار خواهد گرفت (و در برابر آن مسئولند)!
💠▫️💠▫️💠▫️💠▫️💠
آیه بعد، به سستى ایمان این گروه اشاره کرده مى گوید: آنها در اظهار اسلام آن قدر سست و ضعیفند که اگر دشمنان از اطراف و جوانب مدینه وارد آن شوند، و این شهر را اشغال نظامى کنند، و به آنها پیشنهاد نمایند که به سوى آئین شرک و کفر باز گردید، به سرعت مى پذیرند، و جز مدت کمى (براى انتخاب این راه) درنگ نخواهند کرد ! (وَ لَوْ دُخِلَتْ عَلَیْهِمْ مِنْ أَقْطارِها ثُمَّ سُئِلُوا الْفِتْنَةَ لَآتَوْها وَ ما تَلَبَّثُوا بِها إِلاّ یَسِیراً).
پیدا است، مردمى که این چنین ضعیف و بى پاشنه اند، نه آماده پیکار با دشمن اند، و نه پذیراى شهادت در راه خدا، به سرعت تسلیم مى شوند، و تغییر مسیر مى دهند.
بنابراین، منظور از کلمه فتنه در اینجا همان شرک و کفر است (همان گونه که در آیات دیگر قرآن از قبیل آیه ۱۹۳ سوره بقره آمده است).
ولى بعضى از مفسران، احتمال داده اند که: مراد از فتنه در اینجا جنگ بر ضد مسلمانان است که اگر به این گروه منافق، پیشنهاد شود، به زودى این دعوت را اجابت کرده و با فتنه جویان همکارى مى کنند!
اما این تفسیر، با ظاهر جمله وَ لَوْ دُخِلَتْ عَلَیْهِمْ مِنْ أَقْطارِها (اگر از اطراف، بر مدینه هجوم آورند...) سازگار نیست، و شاید به همین دلیل اکثر مفسران، همان معنى اول را انتخاب کرده اند.
سپس قرآن، این گروه منافق را به محاکمه مى کشد و مى گوید: آنها قبلاً با خدا عهد و پیمان بسته بودند که پشت به دشمن نکنند، و بر سر عهد خود در دفاع از توحید و اسلام و پیامبر بایستند، مگر آنها نمى دانند که عهد الهى مورد سؤال قرار خواهد گرفت و آنها در برابر آن مسئولند (وَ لَقَدْ کانُوا عاهَدُوا اللّهَ مِنْ قَبْلُ لایُوَلُّونَ الأَدْبارَ وَ کانَ عَهْدُ اللّهِ مَسْئُولاً).
بعضى گفته اند: منظور از این عهد و پیمان، همان تعهدى است که طایفه بنى حارثه در روز جنگ احد با خدا و پیامبر کردند، در آن هنگام که تصمیم به مراجعت از میدان گرفتند، و بعد پشیمان شدند، عهد بستند که: دیگر هرگز گرد این امور نروند، اما همانها در میدان جنگ احزاب باز به فکر پیمان شکنى افتادند.
بعضى نیز، آن را اشاره به عهدى مى دانند که: در جنگ بدر و یا در عقبه قبل از هجرت پیامبر، با آن حضرت بستند.
ولى به نظر مى رسد: آیه فوق مفهوم وسیع و گسترده اى دارد که هم این عهد و پیمانها و هم سایر عهد و پیمانهاى آنها را شامل مى شود.
اصولاً ـ هر کسى ایمان مى آورد، و با پیامبر(صلى الله علیه وآله) بیعت مى کند، این عهد را با او بسته، که از اسلام و قرآن تا سر حد جان دفاع کند.
تکیه بر عهد و پیمان در اینجا به خاطر این است که: حتى عرب جاهلى به مسأله عهد و پیمان احترام مى گذاشت، چگونه ممکن است کسى بعد از ادعاى اسلام، پیمان خود را زیر پا بگذارد؟
🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬سخنرانی حجت الاسلام قرائتی با موضوع تفسیر سوره احزاب- آیه ۱۴ و ۱۵
🆔@ghorun
🖋 امام صادق عليه السلام:
💠خانه اى كه در آن قرآن خوانده نمى شود و از خدا ياد نمى گردد، سه گرفتاری در آن خانه بوجود می آید:
1️⃣ بركتش كم شده،(دائم مشکل مالی دارند.)
2️⃣ فرشتگان آن را ترك مىكنند(رحمت و فیض خاص خداوند به آن خانه نازل نمی شود.)
3️⃣ شياطين در آن حضور مىيابند.
(نزاع و جدال در آن خانه زیاد است.)
📚كافى، ج2، ص٤٩٩.ح١
🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 توفیق دیدار امام زمان ارواحنا فداه چگونه به دست میآید ؟
🎙سخنرانی استاد انصاریان
🆔@ghorun
🌷 امیرالمؤمنین (عليه السلام) :
✍ اِحذَر أن يَخدَعَكَ الغُرورُ بِالحائِلِ اليَسيرِ، أو يَستَزِلَّكَ السُّرورُ بِالزّائِلِ الحَقيرِ
بپرهيز از اين كه فريفته شدن به اين دنياى دگرگون شونده ناچيز ، تو را گول بزَنَد ، يا شاد گشتن به اين فناپذير بى ارزش ، تو را بلغزاند
📚 (غررالحكم حدیث ۲۶۱۲)
🆔@ghorun
:::::🌴:::::🌴::::::🌴:::::🌴::::::🌴::::::
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره احزاب آیه ۱۶ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
::::::.:::::::.:::::::.::::::::.::::::::
آیه۱۶) قُلْ لَنْ يَنْفَعَكُمُ الْفِرَارُ إِنْ فَرَرْتُمْ مِنَ الْمَوْتِ أَوِ الْقَتْلِ وَإِذًا لَا تُمَتَّعُونَ إِلَّا قَلِيلًا
::::::.::::::🌴::::::.::::::::🌴::::::
آیه۱۶) بگو: اگر از مرگ یا كشته شدن بگریزید، گریز شما هرگز سودتان نمیدهد، و در این صورت [اگر هم سودتان دهد، از این زندگی زودگذر فانی] جز اندكی برخوردار نخواهید شد.
::::::.:::::::.:::::::.::::::::.::::::::
تفسیر آیه۱۶)بعد از آن که، خداوند نیت منافقان را افشاء کرد که: منظورشان حفظ خانه هایشان نیست، بلکه فرار از صحنه جنگ است، با دو دلیل به آنها پاسخ مى گوید:
نخست، به پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: بگو اگر از مرگ یا کشته شدن فرار کنید، این فرار سودى به حال شما نخواهد داشت، و بیش از چند روزى از زندگى دنیا بهره نخواهید گرفت (قُلْ لَنْ یَنْفَعَکُمُ الْفِرارُ إِنْ فَرَرْتُمْ مِنَ الْمَوْتِ أَوِ الْقَتْلِ وَ إِذاً لاتُمَتَّعُونَ إِلاّ قَلِیلاً).
گیرم، موفق به فرار شدید، از دو حال خارج نیست:
یا اجلتان سر آمده و مرگ حتمى شما فرا رسیده است، ـ هر جا باشید مرگ گریبان شما را مى گیرد، حتى در خانه ها، و در کنار زن و فرزندانتان، و حادثه اى از درون یا از برون به زندگى شما پایان مى دهد ـ .
و اگر اجل شما فرا نرسیده باشد، چهار روزى در این دنیا زندگى توأم با ذلت و خفت خواهید داشت، و اسیر چنگال دشمنان، و سپس عذاب الهى، خواهید شد.
در حقیقت، این بیان شبیه همان چیزى است که در جنگ احد ، خطاب به گروه دیگرى از منافقان سست عنصر، نازل گردید: قُلْ لَوْ کُنْتُمْ فِی بُیُوتِکُمْ لَبَرَزَ الَّذِینَ کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقَتْلُ إِلى مَضاجِعِهِمْ: بگو: اگر هم در خانه هاى خود بودید، آنها که کشته شدن بر آنها مقدر شده بود قطعاً به سوى آرامگاه هاى خود بیرون مى آمدند.
تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun
🍃🍃▫️🍃🍃▫️🍃🍃
🖋 امام سجاد ع) : نشانه های مؤمن پنج چیز است:
پرهیزگاری در خلوت، صدقه در حالت نیازمندی، شکیبایی هنگام مصیبت، بردباری هنگام خشم و راستگویی هنگام ترس.
📚الخصال، ص 245
🆔 @ghorun
📘📘🖍📘📘🖍📘📘🖍
🌼فضيلت تلاوت قرآن در جواني
پيامبر اعظم صلي الله عليه وآله فرموده است:
كسي كه در سن جواني قرآن بخواند و مؤمن باشد، اثر قرآن در سراسر وجود او رسوخ مي كند و با خون و گوشت او آميخته مي شود.
*اللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن*
🆔 @ghorun
🔷.💠.🔷🔸🔷.💠.🔷🔸🔷.💠🔷
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره احزاب آیه ۱۷ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
...•...•...•...•...•...•...•...
آیه۱۷) قُلْ مَنْ ذَا الَّذِي يَعْصِمُكُمْ مِنَ اللَّهِ إِنْ أَرَادَ بِكُمْ سُوٓءًا أَوْ أَرَادَ بِكُمْ رَحْمَةً وَلَا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا
🔷▫️▫️🔷▫️▫️🔷
آیه۱۷) بگو: اگر خدا برای شما آسیبی یا پیروزی و غنیمتی بخواهد، كیست كه شما را در برابر [تقدیرات و قضای] خدا نگه دارد؟ در صورتی كه غیر از خدا نه كارسازی برای خود مییابند، نه یاری دهندهای.
...•...•...•...•...•...•...•...
تفسیر آیه۱۷)دیگر این که: مگر نمى دانید تمام سرنوشت شما به دست خدا است، و هرگز نمى توانید از حوزه قدرت و مشیت او فرار کنید.
اى پیامبر! به آنها بگو! چه کسى مى تواند، شما را در برابر اراده خدا حفظ کند، اگر او مصیبت یا رحمتى را براى شما بخواهد ؟! (قُلْ مَنْ ذَا الَّذِی یَعْصِمُکُمْ مِنَ اللّهِ إِنْ أَرادَ بِکُمْ سُوءاً أَوْ أَرادَ بِکُمْ رَحْمَةً).
آرى، آنها غیر از خدا هیچ سرپرست و یاورى نخواهند یافت (وَ لایَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللّهِ وَلِیّاً وَ لا نَصِیراً).
بنابراین، اکنون که همه مقدرات شما به دست او است، فرمان او را در زمینه جهاد که مایه عزت و سربلندى در دنیا و در پیشگاه خدا است، به جان بپذیرید، و حتى اگر شهادت در این راه به سراغ شما آید، با آغوش باز از آن استقبال کنید.
تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌾🌾〰🌾🌾〰🌾🌾〰
امام صادق ع) :
فریب نماز و روزه مردم را نخورید، زیرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى کند که اگر آنها را ترک گوید، احساس ترس مى کند، بلکه آنها را به راستگویى و امانتدارى بیازمایید.
📚کافى
🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ دستور العمل برای نزدیک شدن به امام زمان ( عج )
🎥 آیت الله کشمیری
#امام_زمان عج
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🆔 @ghorun
::::::::::💦💦🌺💦💦🌺💦💦:::::::::
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره احزاب آیه ۱۸ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
--------------------------------
آیه۱۸) قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الْمُعَوِّقِينَ مِنْكُمْ وَالْقَآئِلِينَ لِإِخْوَانِهِمْ هَلُمَّ إِلَيْنَا وَلَا يَأْتُونَ الْبَأْسَ إِلَّا قَلِيلًا
💦💦:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:
آیه۱۸) یقیناً خدا بازدارندگان را از میان شما [كه مجاهدان را با وسوسه و اغواگری از شركت در جهاد باز میدارند] و كسانی را كه به برادرانشان [آن براداران دینی كه ایمانشان سست است] میگویند: [برای عیش و نوش] به سوی ما بیایید [شما را به شركت در جهاد چه كار؟] میشناسد؛ و جز اندكی به جهاد نمیآیند.
--------------------------------
تفسیر آیه۱۸)گروه باز دارندگان
سپس، به وضع گروهى دیگر از منافقین که از میدان جنگ احزاب کناره گیرى کردند، و دیگران را نیز دعوت به کناره گیرى مى نمودند، اشاره کرده، مى گوید: خداوند آن گروهى از شما را که کوشش داشتند، مردم را از جنگ منصرف سازند مى داند (قَدْ یَعْلَمُ اللّهُ الْمُعَوِّقِینَ مِنْکُمْ).
و همچنین کسانى را که به برادرانشان مى گفتند: به سوى ما بیائید و دست از این پیکار خطرناک بردارید! (وَ الْقائِلِینَ لِإِخْوانِهِمْ هَلُمَّ إِلَیْنا).
همان کسانى که اهل جنگ و پیکار نیستند و جز مقدار کمى ـ آن هم از روى اکراه و یا ریا ـ به سراغ جنگ نمى روند (وَ لایَأْتُونَ الْبَأْسَ إِلاّ قَلِیلاً).
مُعَوِّقِیْن از ماده عوق (بر وزن شوق) به معنى باز داشتن و منصرف کردن از چیزى است و بأس در اصل به معنى شدت، و در اینجا منظور از آن جنگ است.
آیه فوق، احتمالاً اشاره به دو دسته مى کند: دسته اى از منافقین، که در لابلاى صفوف مسلمانان بودند (و تعبیر مِنْکُم گواه بر این است) و سعى داشتند مسلمانان ضعیف الایمان را از جنگ باز دارند، اینها همان مُعَوِّقِیْن بودند.
گروه دیگرى، که بیرون از صحنه نشسته بودند، از منافقین، و یا یهود، و هنگامى که با سربازان پیامبر(صلى الله علیه وآله) برخورد مى کردند، مى گفتند: به سراغ ما بیائید، و خود را از این معرکه بیرون بکشید (اینها همانها هستند که در جمله دوم اشاره شده است).
این احتمال نیز وجود دارد که: این آیه بیان دو حالت مختلف از یک گروه باشد، کسانى که وقتى در میان مردم هستند آنها را از جنگ باز مى دارند، و هنگامى که به کنار مى روند دیگران را به سوى خود دعوت مى کنند.
در روایتى مى خوانیم: یکى از یاران پیامبر(صلى الله علیه وآله) از میدان احزاب به درون شهر، براى حاجتى آمده بود، برادرش را دید که نان و گوشت بریان و شراب پیش روى خود نهاده، گفت: تو اینجا به خوشگذرانى مشغولى و پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله)در میان شمشیرها و نیزه ها مشغول پیکار است؟!
در جوابش گفت: اى ابله! تو نیز بیا با ما بنشین و خوش باش! به خدائى که محمّد به او قسم یاد مى کند، که او هرگز از این میدان باز نخواهد گشت! و این لشکر عظیمى که جمع شده اند، او و اصحابش را زنده نخواهند گذاشت!
برادرش گفت: دروغ مى گوئى، به خدا سوگند مى روم و رسول خدا(صلى الله علیه وآله) را از آنچه گفتى باخبر مى سازم، خدمت پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمد، و جریان را گفت، در اینجا آیه فوق نازل شد.
بنابراین، شأن نزول واژه اِخْوانِهِم (برادرانشان) ممکن است به معنى برادران حقیقى باشد، و یا به معنى هم مسلکان، همان گونه که در آیه ۲۷ سوره اسراء تبذیر کنندگان را برادران شیاطین نامیده است (إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطِینِ).
تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun
🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃
🖌حضرت فاطمه«س»از دنیای شما محبت سه چیز در دل من نهاده شد: تلاوت قرآن، نگاه به چهره پیامبر خدا و انفاق در راه خدا.
📚نهج الحیاه
🌹 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️عظمت ذکر بسم الله الرحمن الرحیم
🎙 حاج مهدی توکلی
🆔 @ghorun
🌻🌻🌻➿➿➿➿➿➿
🖍پیامبر اکرم ص:
حكايت خانه اى كه در آن خدا ياد مى شود و خانه اى كه از ياد خدا خالى است، حكايت زنده و مرده است .
📚 كنز العمّال
*اللّهُمَّ اسْتَجِب دُعاءَنا بِالْقُرآن*
🆔 @ghorun