•☘•🌱•☘•🌱•☘•🌱•☘•🌱•
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره سجده آیه ۱۷ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰🌱
آیه۱۷) فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
〰〰〰〰〰〰🌱
پس هیچ کس نمیداند که به پاداش نیکوکاریشان چه نعمت و لذّتهای بینهایت که روشنیبخش (دل و) دیده است در عالم غیب برایشان ذخیره شده است.
〰〰〰〰〰〰🌱
تفسیر آیه۱۷- در این آیه به پاداش عظیم و مهم مؤمنان راستین که دارای نشانههای مذکور در دو آیه قبل هستند پرداخته، با تعبیر جالبی که حکایت از اهمیت فوق العاده پاداش آنان میکند، میفرماید: «هیچ کس نمیداند چه پاداشهای مهمی که مایه روشنی چشمهاست برای آنها نهفته شده»! (فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْیُنٍ).
«این پاداش کارهایی است که انجام میدادند» (جَزاءً بِما کانُوا یَعْمَلُونَ).
در حدیثی میخوانیم که پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله میگوید: «خدا میفرماید: من برای بندگان صالحم نعمتهائی فراهم کردهام که هیچ چشمی ندیده، و هیچ گوشی نشنیده، و بر فکر کسی نگذشته است»!
برگزیده تفسیر نمونه)
🆔@ghorun
📖📔📖📔📖📔
🖊امام صادق علیه السلام فرمود: همانا براى خداوند فرشتهاى است كه به او اسماعیل مىگویند و او در آسمان دنیا ساكن است هرگاه بنده هفتبار بگوید یا ارحم الراحمین، اسماعیل مىگوید: خداوند كه ارحم الراحمین است صدایت را شنید حاجتت را از او بخواه.
🆔 @ghorun
✨🌟✨〰〰〰〰✨🌟✨
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره سجده آیات ۱۸ و ۱۹ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰✨
آیه۱۸) أَفَمَنْ كَانَ مُؤْمِنًا كَمَنْ كَانَ فَاسِقًا ۚ لَا يَسْتَوُونَ
آیه۱۹) أَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ جَنَّاتُ الْمَأْوَىٰ نُزُلًا بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
〰〰〰〰〰🌟
آیه ۱۸) آیا آن کس که ایمان آورده (حالش در قیامت) مانند کسی است که کافر بوده؟ هرگز یکسان نخواهند بود.
آیه۱۹) اما آنان که (در دنیا) با ایمان و نیکو کار بودند به پاداش اعمال صالح منزلگاه پر نعمت در بهشت ابد یابند.
〰〰〰〰〰✨
تفسیر آیات۱۸و۱۹) این آیه مقایسهای را که در آیات گذشته بود بطور صریحتر روشن میسازد میگوید: «آیا کسی که با ایمان باشد همانند کسی است که فاسق است؟! نه هرگز این دو برابر نیستند» (أَ فَمَنْ کانَ مُؤْمِناً کَمَنْ کانَ فاسِقاً لا یَسْتَوُونَ).
در این آیه، «فاسق» در مقابل «مؤمن» قرار گرفته، و این دلیل بر آن است که فسق، مفهوم گستردهای دارد که هم کفر را شامل میشود، و هم گناهان دیگر را.
***
این آیه، این عدم مساوات را به صورت گستردهتری بیان کرده، میفرماید: «اما آنها که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند باغهای بهشت جاویدان از آن آنها خواهد بود» (أَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَلَهُمجَنَّاتُ الْمَأْوی)
.سپس میافزاید «این (جنات مأوی) وسیله پذیرایی (خداوند) از آنهاست به پاداش آنچه انجام میدادند» (نُزُلًا بِما کانُوا یَعْمَلُونَ).
برگزیده تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun
💐〰〰💐💐〰〰💐
وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ
و البته شما را به پارهای از سختیها چون ترس و گرسنگی و نقصان اموال و نفوس و آفات زراعت بیازماییم، و صابران را بشارت و مژده بده.
آیه ۱۵۵ سوره بقره)
🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷🌷🔅🌷🌷🔅🌷🌷
✋اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللهِ وَعَلَی الْاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِکَ ، عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْن وَ عَلی عَلَیِ بْن الْحُسَین وَ عَلی اَوْلادِ الْحْسَیْن وَ عَلی اَصحابِ الْحُسَین
🤲اللّهُمَ اَرزُقنـٰا فِی اَلْدُنْیٰا زیٰارَۃ اَلْحُسَیْن
وَ فِی اَلْاٰخِرَۃ شِفٰاعَة اَلْحُسَیْن
#شب_جمعه
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🆔 @ghorun
🖋✏️🖋✏️🖋✏️🖋✏️🖋
امام باقر ع)
إذا أرَدتَ أن تَتَصَدَّقَ بِشَيءٍ قَبلَ الجُمُعَةِ، فَأَخِّرهُ إلىٰ يَومِ الجُمُعَةِ؛
اگر خواستی پیش از فرا رسیدن جمعه صدقهای بپردازی، آن را تا روز جمعه به تأخیر بینداز.
📘عدّة الداعي: ص٣٧
🆔 @ghorun
🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره سجده آیه ۲۰ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰
۲٠وَ أَمَّا الَّذِینَ فَسَقُوا فَمَأْواهُمُ النّارُ کُلَّما أَرادُوا أَنْ یَخْرُجُوا مِنْها أُعِیدُوا فِیها وَ قِیلَ لَهُمْ ذُوقُوا عَذابَ النّارِ الَّذِی کُنْتُمْ بِهِ تُکَذِّبُونَ
🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺
۲٠ ـ و اما کسانى که فاسق شدند، جایگاه همیشگى آنها آتش است; هر زمان بخواهند از آن خارج شوند، آنها را به آن باز مى گردانند و به آنان گفته مى شود: بچشید عذاب آتشى را که انکار مى کردید !.
🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺
و در آیه بعد، به نقطه مقابل آنها پرداخته مى گوید: اما کسانى که فاسق شدند و از اطاعت پروردگارشان، بیرون رفتند، جایگاه همیشگى آنها آتش دوزخ است (وَ أَمَّا الَّذِینَ فَسَقُوا فَمَأْواهُمُ النّارُ).
آنها براى همیشه، در این جایگاه وحشتناک زندانى و محبوسند به گونه اى که: هر زمان بخواهند از آن خارج شوند آنها را باز مى گردانند (کُلَّما أَرادُوا أَنْ یَخْرُجُوا مِنْها أُعِیدُوا فِیها).
و به آنها گفته مى شود: بچشید عذاب آتشى را که پیوسته انکار مى کردید (وَ قِیلَ لَهُمْ ذُوقُوا عَذابَ النّارِ الَّذِی کُنْتُمْ بِهِ تُکَذِّبُونَ).
بار دیگر، در اینجا مى بینیم که عذاب الهى در برابر کفر و تکذیب قرار گرفته و ثواب و پاداش او در برابر عمل .
اشاره به این که: ایمان به تنهائى کافى نیست، بلکه باید انگیزه بر عمل باشد ولى کفر به تنهائى براى عذاب کافى است هر چند عملى همراه آن نباشد.
🆔@ghorun
🌷 امام حسن مجتبی (علیه السلام):
🌸 کسى كه قرآن بخواند زود يا دير دعايى مستجاب دارد.
🌷 امیرالمومنین امام علی (علیهالسلام) :
🌱 هر کس صد آیه از قرآن را بخواند از هر کجای قرآن ، هر سورهای و هر جزئی که باشد و بعد از آن هفت مرتبه بگوید: «یاالله»
🌿 «فَلَوْ دَعَا عَلَی الصَّخْرَه لَقَلَعَهَا إِنْ شَاءَالله»
اگر دعا کند، درصورتی که خدا بخواهد، کوه را از جا خواهد کَند.
📖 بحارالأنوار، ج93، ص313، ح17
🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آیت الله خامنه ای حفظه الله:
روزهای آخر ماه شعبان
ایام بسیار مغتنمی است
🆔@ghorun
🌸امام حسن علیه السلام :
🔰كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى كنم كه خداوند دعايش را مستجاب كند.
📙كافى(ط-الاسلامیه)ج2، ص62، ح11
🆔@ghorun
🌷💐🌷💐🌷💐〰〰〰〰〰
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره سجده آیه ۲۱ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰
۲۱وَ لَنُذِیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الأَدْنى دُونَ الْعَذابِ الأَکْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ
🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻
۲۱ ـ به آنان از عذاب نزدیک (عذاب این دنیا) پیش از عذاب بزرگ (آخرت) مى چشانیم، شاید باز گردند!
🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻
مجازاتهاى تربیتى
به دنبال بحثى که پیرامون گنهکاران و مجازات دردناک آنها در آیات قبل گذشت، در آیات مورد بحث، به یکى از الطاف خفىّ الهى در مورد آنان که همان مجازاتهاى خفیف دنیوى و بیدار کننده است، اشاره مى کند، تا معلوم شود خدا هرگز نمى خواهد بنده اى گرفتار عذاب جاویدان شود، به همین دلیل، از تمام وسائل بیدار کننده براى نجات آنها استفاده مى کند:
پیامبران الهى مى فرستد، کتب آسمانى نازل مى کند، نعمت مى دهد، به مصیبت گرفتار مى سازد، و اگر هیچ یک از اینها سودى نداشت، چنین کسانى جز آتش دوزخ سرنوشتى نخواهند داشت.
مى فرماید: ما آنها را از عذاب نزدیک این دنیا قبل از عذاب بزرگ آخرت مى چشانیم، شاید بیدار شوند و باز گردند (وَ لَنُذِیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الأَدْنى دُونَ الْعَذابِ الأَکْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ).
مسلماً عذاب ادنى معنى گسترده اى دارد که غالب احتمالاتى را که مفسران به طور جدا گانه در تفسیر آن نوشته اند، در بر مى گیرد.
از جمله این که: منظور مصائب و درد و رنجها است.
یا قحطى و خشکسالى شدید هفت ساله اى که مشرکان در مکّه به آن گرفتار شدند، تا آنجا که مجبور گشتند از لاشه مردارها تغذیه کنند!
یا ضربه شدیدى است که بر پیکر آنها در جنگ بدر وارد شد.
و مانند اینها.
اما این که: بعضى احتمال داده اند منظور: عذاب قبر یا مجازات در رجعت است، صحیح به نظر نمى رسد، زیرا با جمله لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ (شاید از اعمال خود باز گردند) سازگار نیست.
البته، باید به این نکته توجه داشت که: در این دنیا نیز عذاب هائى وجود دارد که به هنگام نزول آن، درهاى توبه بسته مى شود و آن عذاب استیصال است یعنى مجازات هائى که براى نابودى اقوام سرکش به هنگامى که هیچ وسیله بیدارى در آنها مؤثر نگردد، نازل مى شود، و طبعاً این گونه عذاب نیز از موضوع بحث آیه خارج است.
و اما عذاب اکبر به معنى عذاب روز قیامت است که از هر مجازاتى بزرگتر و دردناکتر است.
در این که: چرا ادنى (نزدیکتر) در برابر اکبر (بزرگتر) قرار گرفته؟ در حالى که یا باید ادنى در مقابل ابعد (دورتر) و یا اصغر در مقابل اکبر قرار گیرد، نکته اى دارد که، بعضى از مفسران به آن اشاره کرده اند و آن این که: عذاب دنیا داراى دو وصف است کوچک بودن و نزدیک بودن و به هنگام تهدید مناسب نیست که روى کوچک بودن آن تکیه شود، بلکه باید روى نزدیک بودنش تکیه کرد.
و عذاب آخرت، نیز داراى دو وصف است: دور بودن و بزرگ بودن و در مورد آن نیز مناسب این است که روى بزرگ بودنش تکیه شود نه دور بودنش (دقت کنید).
تعبیر به لَعَلَّ در جمله لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ ـ چنان که قبلاً نیز گفته ایم ـ به خاطر این است که: چشیدن عذابهاى هشدار دهنده، علت تامه براى بیدارى نیست، بلکه جزء علت است، و نیاز به زمینه آماده دارد، و بدون این شرط به نتیجه نمى رسد، و کلمه لَعَلَّ اشاره به این حقیقت است.
ضمناً، از این آیه یکى از فلسفه هاى مهم مصائب و بلاها و رنجها که از سؤال انگیزترین مسائل در بحث توحید، خداشناسى و عدل پروردگار است روشن مى گردد.
نه تنها در اینجا که در آیات دیگر قرآن نیز، به این حقیقت اشاره شده است، از جمله در آیه ۹۴ سوره اعراف مى خوانیم: وَ ما أَرْسَلْنا فِی قَرْیَة مِنْ نَبِیّ إِلاّ أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ لَعَلَّهُمْ یَضَّرَّعُونَ: ما در هیچ شهر و دیارى پیامبرى نفرستادیم مگر این که مردم آنجا را گرفتار مشکلات و زیانها ساختیم تا بیدار شوند و به درگاه خدا روى آورند .
🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙سخنرانی حجت الاسلام قرائتی با موضوع تفسیر سوره سجده - آیه ۲۱
🆔@ghorun