فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜رَبَّنَا |نماهنگ دلنشین و زیبا
🌙همخوانی ربنای ماه رمضان
🔸اثر:
💠گروه تواشیح بین المللی تسنیم💠
🕋تلاوت گروهی بسیار زیبا قرآن کریم
آیات ۱۹۳ و ۱۹۴ سوره مبارکه آل عمران
بر اساس تلاوت ماندگار استاد لیثی
📺مشاهده و دریافت فیلم باکیفیت:
🌐 aparat.com/v/2rVi4
#ماه_رمضان
#رمضان
☘🌷☘☘🌷🌷☘☘🌷☘
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره لقمان آیه ۱۰ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰
۱٠خَلَقَ السَّماواتِ بِغَیْرِ عَمَد تَرَوْنَها وَ أَلْقى فِی الأَرْضِ رَواسِیَ أَنْ تَمِیدَ بِکُمْ وَ بَثَّ فِیها مِنْ کُلِّ دابَّة وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَنْبَتْنا فِیها مِنْ کُلِّ زَوْج کَرِیم
〰〰〰〰〰〰☘
۱٠ ـ (او) آسمان ها را بدون ستونى که آن را ببینید آفرید، و در زمین کوه هائى افکند تا شما را نلرزاند (و جایگاه شما آرام باشد) و از هرگونه جنبنده اى روى آن منتشر ساخت، و از آسمان، آبى نازل کردیم و به وسیله آن در روى زمین انواع گوناگونى از جفتهاى گیاهان پر ارزش رویاندیم.
〰〰〰〰〰〰〰
این آفرینش خدا است، دیگران چه آفریده اند؟
به دنبال بحثى که پیرامون قرآن، و ایمان به آن، در آیات گذشته بود، در دو آیه مورد بحث از دلائل توحید که یکى دیگر از اساسى ترین اصول اعتقادى است سخن مى گوید.
در آیه نخست به پنج قسمت از آفرینش پروردگار که پیوند ناگسستنى با هم دارند (آفرینش آسمان، و معلق بودن کرات در فضا، و نیز آفرینش کوه ها براى حفظ ثبات زمین، و سپس آفرینش جنبندگان، و بعد از آن آب و گیاهان که وسیله تغذیه آنها است) اشاره مى کند.
مى فرماید: خداوند آسمان ها را بدون ستونى که آن را ببینید آفرید (خَلَقَ السَّماواتِ بِغَیْرِ عَمَد تَرَوْنَها).
عَمَد (بر وزن قمر) جمع عمود به معنى ستون است، و مقید ساختن آن به تَرَوْنَها ، دلیل بر این است که: آسمان ستون هاى مرئى ندارد، مفهوم این سخن آنست که: ستون هائى دارد اما قابل رؤیت نیست، و چنان که پیش از این هم در تفسیر سوره رعد گفته ایم، این تعبیر، اشاره لطیفى است به قانون جاذبه و دافعه ، که همچون ستونى بسیار نیرومند اما نامرئى، کرات آسمانى را در جاى خود نگه داشته.
در حدیثى که حسین بن خالد از امام على بن موسى الرضا (علیه السلام) نقل کرده، به این معنى تصریح شده است، فرمود: سُبْحانَ اللّهِ، أَ لَیْسَ اللّهُ یَقُولُ بِغَیْرِ عَمَد تَرَوْنَها؟ قُلْتُ بَلى، فَقالَ: ثَمَّ عَمَدٌ وَ لکِنْ لاتَرَوْنَها: منزه است خدا، آیا خداوند نمى فرماید، بدون ستونى که آن را مشاهده کنید؟ راوى مى گوید: عرض کردم آرى، فرمود: پس ستون هائى هست ولى شما آن را نمى بینید !
به هر حال، جمله فوق، یکى از معجزات علمى قرآن مجید است که شرح بیشتر آن را در ذیل آیه ۲ سوره رعد (جلد ۱٠، صفحه ۱۱٠) آوردیم.
سپس، درباره فلسفه آفرینش کوه ها مى گوید: خداوند در زمین کوه هائى افکند تا شما را مضطرب و متزلزل نکند (وَ أَلْقى فِی الأَرْضِ رَواسِیَ أَنْ تَمِیدَ بِکُمْ).
این آیه، که نظائر فراوانى در قرآن دارد، نشان مى دهد: کوه ها وسیله ثبات زمینند، امروز از نظر علمى نیز این حقیقت ثابت شده که کوه ها از جهات متعددى مایه ثبات زمین هستند.
از این نظر که: ریشه هاى آنها به هم پیوسته و همچون زره محکمى، کره زمین را در برابر فشارهائى که از حرارت درونى ناشى مى شود، حفظ مى کنند، و اگر آنها نبودند زلزله هاى ویرانگر آن قدر زیاد بود که شاید مجالى به انسان براى زندگى نمى داد.
و از این نظر که: این قشر محکم در برابر فشار جاذبه ماه و خورشید مقاومت مى کند که اگر کوه ها نبود، جزر و مد عظیمى در پوسته خاکى زمین به وجود مى آمد، که بى شباهت به جزر و مد دریاها نبود، و زندگى را بر انسان ناممکن مى ساخت.
و از این نظر که: فشارِ طوفان ها را در هم مى شکند، و تماس هواى مجاور زمین را به هنگام حرکت وضعى زمین، به حداقل مى رساند که اگر نبود صفحه زمین همچون کویرهاى خشک، در تمام طول شب و روز، صحنه طوفان هاى مرگبار و بادهاى در هم کوبنده بود.
حال که، نعمت آرامش آسمان به وسیله ستون نامرئیش، و آرامش زمین به وسیله کوه ها تأمین شد، نوبت به آفرینش موجودات زنده و آرامش آنها مى رسد که در محیطى آرام، بتوانند قدم به عرصه حیات بگذارند، مى گوید: و در روى زمین از هر جنبنده اى منتشر ساخت (وَ بَثَّ فِیها مِنْ کُلِّ دابَّة).
تعبیر به مِنْ کُلِّ دابَّة ، اشاره به تنوع حیات و زندگى در چهره هاى مختلف است، از جنبندگانى که از کوچکى با چشم عادى دیده نمى شوند، و سرتاسر محیط ما را پُر کرده اند، گرفته، تا جنبندگان غول پیکرى که عظمت آنها انسان را در وحشت فرو مى برد.
🆔@ghorun
همچنین جنبندگان به رنگهاى مختلف و چهره هاى کاملاً متفاوت، آبزیان، هوازیان، پرندگان، خزندگان، و حشرات گوناگون، و مانند آنها که هر کدام براى خود عالمى دارند، و مسأله حیات را در صدها هزار آئینه منعکس مى سازند.
اما پیدا است: این جنبندگان، نیاز به آب و غذا دارند، لذا در جمله هاى بعد، به این دو موضوع اشاره کرده، مى گوید: از آسمان آبى فرستادیم و به وسیله آن، در روى زمین، انواع گوناگونى از جفت هاى گیاهان پر ارزش رویاندیم (وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَنْبَتْنا فِیها مِنْ کُلِّ زَوْج کَرِیم).
به این ترتیب، اساس زندگى همه جنبندگان، مخصوصاً انسان را که آب و گیاه تشکیل مى دهد، بیان مى کند، سفره اى است گسترده با غذاهاى متنوع در سرتاسر روى زمین، که هر یک از آنها از نظر آفرینش، دلیلى است بر عظمت و قدرت پروردگار.
قابل توجه این که: در بیان آفرینش سه قسمت نخست، افعال به صورت غائب ذکر شده، ولى به مسأله نزول باران و پرورش گیاهان که مى رسد، افعال را به صورت متکلم بیان کرده، مى فرماید: ما از آسمان آبى فرستادیم، و ما در زمین گیاهانى رویاندیم .
این، خود، یکى از فنون فصاحت است که، به هنگام ذکر امور مختلف، آنها را در دو یا چند شکل متنوع بیان کنند، تا شنونده هیچ گونه احساس خستگى نکند.
به علاوه، این تعبیر نشان مى دهد: نزول باران و پرورش گیاهان مورد توجه خاصى بوده است.
این آیه، بار دیگر به زوجیت در جهان گیاهان اشاره مى کند که، آن نیز از معجزات علمى قرآن است; چرا که در آن زمان، زوجیت (وجود جنس نر و ماده) در جهان گیاهان به طور گسترده ثابت نشده بود، و قرآن از آن پرده برداشت.
ضمناً، توصیف زوج هاى گیاهان به کریم اشاره به انواع مواهبى است که در آنها وجود دارد.
🆔@ghorun
💠🔷💠🔷💠
✨دعای روز دهم ماه مبارک رمضان
خدایا قرارم ده در این ماه از توکلکنندگان بر خودت و بگردانم در آن از سعادتمندان درگاهت، قرارم ده در آن از مقربان پیشگاهت به حق احسانت ای هدف نهایی جویندگان
#ماه_مبارک_رمضان
🆔@ghorun
Tahdir joze10.mp3
3.65M
📖 تندخوانی جزء دهم قرآن کریم
🎙 استاد معتز آقایی
#جزء_دهم
#ختم_قرآن_کریم
#ماه_رمضان
#بهار_قرآن
#تحدیر
🆔 @ghorun
Quran-Farsi-Juz-10.mp3
40.79M
ترجمه قرآن صوتی فارسی محمدمهدی فولادوند جزء دهم
#جزء_دهم
#ختم_قرآن_کریم
#ماه_رمضان
#بهار_قران
🆔@ghorun
✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙
اگر دنبال معرفینامه خوبی از حضرت خدیجه سلاماللهعلیها هستید، قرآن را بخوانید تا پاکدامنی و محبوبه خدا بودن خدیجه سلاماللهعلیها را ببینید، چرا او به حکم حدیث امیر مؤمنان، همرتبه دو بانوی قرآنی است:
سادات نساء العالمین أربع: خدیجه بنت خویلد و فاطمه بنت محمد و آسیه بنت مزاحم و مریم بنت عمران
🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠ندای الهی،در هرشب ماه رمضان به بندگانش
🔵 خداوند در هر شب از #ماه_رمضان، ۳ بار خودش این را به بندگانش میگوید
#بهار_قرآن
🆔@ghorun
🔹 پاداش عجیب خواندن سوره قدر در زمان افطار و خوردن سحری*
امام جعفر صادق علیه السلام فرمود:
هیچ مؤمن روزه داری نیست ڪه در هنگام خوردن سحری و افطارش سوره قدر را بخواند، مگر آنڪه بین این دو زمان ثواب ڪسی را خواهد داشت ڪه در راه خدا در خون خود غلطیده باشد.
📚بحارالانوار،ج۹۷،ص۳۴۴
🆔@ghorun
〰🌷〰〰🔅🔅〰〰🌷〰
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره لقمان آیه ۱۱ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰🔅
هَٰذَا خَلْقُ اللَّهِ فَأَرُونِي مَاذَا خَلَقَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ ۚ بَلِ الظَّالِمُونَ فِي ضَلَالٍ مُبِين
〰〰〰〰〰🌷
این همه آفریده خداست، حال شما (مشرکان) بگویید آنان که به جز خدا (معبود شما) هستند در جهان چه آفریدهاند؟ (هیچ نیافریدهاند) بلکه ستمکاران (مشرک که آنها را شریک خدا گرفتند) دانسته در گمراهی آشکار هستند.
〰〰〰〰〰🔅
تفسیر آیه) بعد از ذکر عظمت خداوند در جهان آفرینش، و چهرههای مختلفی از خلقت روی سخن را به مشرکان کرده و آنها را مورد باز خواست قرار میدهد، میگوید: «این آفرینش خداست، اما به من نشان دهید معبودان غیر او چه چیز را آفریدهاند»؟! (هذا خَلْقُ اللَّهِ فَأَرُونِی ما ذا خَلَقَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ).
مسلما آنها نمیتوانستند ادعا کنند هیچ یک از مخلوقات این جهان مخلوق بتها هستند، بنا بر این آنها به توحید خالقیت معترف بودند، با این حال چگونه میتوانستند شرک در عبادت را توجیه کنند، چرا که توحید خالقیت دلیل بر توحید ربوبیت و یگانگی مدبر عالم، و آن هم دلیل بر توحید عبودیت است.
لذا در پایان آیه، عمل آنها را منطبق بر ظلم و ضلال شمرده، میگوید: «ولی ظالمان در گمراهی آشکارند» (بَلِ الظَّالِمُونَ فِی ضَلالٍ مُبِینٍ).
میدانیم «ظلم» معنی گستردهای دارد که شامل قرار دادن هر چیز در غیر محل خودش میشود، و از آنجا که مشرکان عبادت و گاه تدبیر جهان را در اختیار بتها میگذاشتند مرتکب بزرگترین ظلم و ضلالت بودند.
برگزیده تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun
💢▫️▫️💢▫️▫️💢▫️▫️
✨دعای روز یازدهم ماه رمضان
خدایا دوست گردان نزد من در این ماه احسان و نیکی را و ناخوشدار در پیش من در این روز فسق و نافرمانی و گناه را و حرام گردان در این روز بر من خشم کیفربار و آتش (سوزان) را به کمک خودت، ای فریاد رس فریادخواهان
#ماه_مبارک_رمضان
🆔 @ghorun
AUD-20220407-WA0012.mp3
4.07M
📖 تندخوانی جزء یازدهم قرآن کریم
🎙 استاد معتز آقایی
#جزء_یازدهم
#ختم_قرآن_کریم
#ماه_رمضان
#بهار_قرآن
#تحدیر
🆔@ghorun
Quran-Farsi-Juz-11.mp3
43.58M
ترجمه قرآن صوتی فارسی محمدمهدی فولادوند جزء یازدهم
#جزء_یازدهم
#ختم_قرآن_کریم
#ماه_رمضان
#بهار_قران
🆔@ghorun
🔴 فضیلت افطاری دادن
🔷از امام کاظم سلام الله علیه:
افطاری دادن به برادر روزه دارت از روزه داری تو برتر است .
#ماه_رمضان
📚کافی ۴ / ۶۸ .
🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥استاد فاطمینیا (ره):
فرار کنید به سوی خدا ...
#ماه_رمضان
🆔@ghorun
🌹 استاد فاطـــمی نـــیا (ره) :
🌹 حضرت اميرالمومنين (علیه السلام) به كميل می فـــرمايند : هر وقت از چيزی تـــرسيدی بگـــو :
🌸 لا حــــول و لا قـــــوة الا بالله العلی العـظیـــم
✍چقــدر اين فـــــرمايش زيباست! اين يعنی باور ڪن ڪه هيچ برگــــی هم بدون اذن خدا از درخت جدا نميشود هــــمه چيز به اذنالله است اين شناختخداست.
🆔@ghorun
🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔶🔸🔶🔸🔶
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره لقمان آیه ۱۲ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰
۱۲وَ لَقَدْ آتَیْنا لُقْمانَ الْحِکْمَةَ أَنِ اشْکُرْ لِلّهِ وَ مَنْ یَشْکُرْ فَإِنَّما یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ
🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿
۱۲ ـ ما به لقمان حکمت دادیم; (و به او گفتیم) شکر خدا را به جاى آور، هر کس شکرگزارى کند، تنها به سود خویش شکر کرده; و آن کس که کفران کند، (زیانى به خدا نمى رساند); چرا که خداوند بى نیاز و ستوده است.
🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿
احترام پدر و مادر!
به تناسب بحثهاى گذشته پیرامون توحید و شرک و اهمیت و عظمت قرآن و حکمتى که در این کتاب آسمانى به کار رفته، در آیات مورد بحث و چند آیه بعد از آن، سخن از لقمان حکیم و بخشى از اندرزهاى مهم این مرد الهى در زمینه توحید و مبارزه با شرک به میان آمده، و مسائل مهم اخلاقى که در اندرزهاى لقمان به فرزندش منعکس است نیز بازگو شده است.
این اندرزهاى ده گانه که در طى چهار آیه بیان شده، هم مسائل اعتقادى را به طرز جالبى بیان مى کند، هم اصول وظایف دینى، و هم مباحث اخلاقى را.
در این که: لقمان که بود؟ و چه ویژگى هائى داشت؟ در بحث نکات به خواست خدا سخن خواهیم گفت، ولى، در اینجا همین اندازه مى گوئیم: قرائن نشان مى دهد، او پیامبر(صلى الله علیه وآله) نبود، بلکه مردى بود وارسته و مهذب، که در میدان مبارزه با هواى نفس، پیروز شده، و خداوند نیز چشمه هاى علم و حکمت را در قلب او گشوده بود.
در عظمت مقام او همین بس که خدا اندرزهایش را در کنار سخنان خود
قرار داده، و در لابلاى آیات قرآن ذکر فرموده است، آرى هنگامى که قلب انسان بر اثر پاکى و تقوا به نور حکمت روشن گردد، سخنان الهى بر زبانش جارى مى شود، و همان مى گوید، که خدا مى گوید، و آن گونه مى اندیشد که خدا مى پسندد!.
با این توضیح کوتاه، به تفسیر آیات باز مى گردیم.
در نخستین آیه مى فرماید: ما به لقمان حکمت دادیم، و به او گفتیم: براى خدا شکرگزارى کن، زیرا هر کس، شکر نعمت او را ادا کند، تنها به سود خویش شکر کرده، و هر کس کفران کند، زیانى به خدا نمى رساند، چرا که خداوند، بى نیاز و ستوده است (وَ لَقَدْ آتَیْنا لُقْمانَ الْحِکْمَةَ أَنِ اشْکُرْ لِلّهِ وَ مَنْ یَشْکُرْ فَإِنَّما یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ).
در این که: حکمت چیست؟ باید گفت: براى حکمت معانى فراوانى ذکر کرده اند، مانند شناخت اسرار جهان هستى ، آگاهى از حقایق قرآن ، رسیدن به حق از نظر گفتار و عمل و معرفت و شناسائى خداوند .
اما همه این معانى را مى توان یک جا جمع کرده و در تفسیر حکمت چنین گفت: حکمتى که قرآن از آن سخن مى گوید و خداوند به لقمان عطا فرموده بود: مجموعه اى از معرفت و علم، و اخلاق پاک و تقوا و نور هدایت بوده است .
در حدیثى از امام موسى بن جعفر(علیه السلام) مى خوانیم، که: در تفسیر این آیه براى هشام بن حکم فرمود: مراد از حکمت، فهم و عقل است .
روشن است، هر یک از اینها یکى از شاخه هاى مفهوم وسیع حکمت محسوب مى شود، و با هم منافاتى ندارد.
به هر حال، لقمان به خاطر داشتن این حکمت، به شکر پروردگارش پرداخت او هدف نعمت هاى الهى و کاربرد آن را مى دانست، و درست آنها را در همان هدفى که براى آن آفریده شده بودند، به کار مى بست، و اصلاً حکمت همین است: به کار بستن هر چیز در جاى خود .
بنابراین شکر و حکمت به یک نقطه باز مى گردند.
ضمناً، نتیجه شکر و کفران نعمت ها در آیه به این صورت بیان شده که: شکر نعمت به سود خود انسان و کفران نعمت نیز به زیان خود او است ; چرا که خداوند از همگان بى نیاز است، اگر همه ممکنات، شکرگزارى کنند چیزى بر عظمتش افزوده نمى شود، و اگر جمله کاینات کافر گردند، بر دامن کبریاش ننشیند گرد !.
لام در جمله أَنِ اشْکُرْ لِلّهِ لام اختصاص است و لام در لِنَفْسِهِ لام نفع است، بنابراین، سود شکرگزارى که همان دوام نعمت، و افزایش آن، به اضافه ثواب آخرت است، عائد خود انسان مى شود، همان گونه که زیان کفران فقط دامان خودش را مى گیرد.
تعبیر به غَنِىٌّ حَمِیْدٌ ، اشاره به این است که: شکرگزار در برابر افراد عادى، یا چیزى به بخشنده نعمت مى دهد، و یا اگر چیزى نمى دهد، با ستایش او مقامش را در انظار مردم بالا مى برد، ولى در مورد خداوند هیچ یک از این دو معنى ندارد، او از همگان بى نیاز است، و شایسته ستایش همه ستایشگران، فرشتگان حمد او مى گویند و تمام ذرات موجودات به تسبیح و حمد او مشغولند و اگر انسانى به زبان قال، کفران کند، کمترین اثرى ندارد، حتى ذرات وجود خودش، به زبان حال مشغول حمد و ثناى اویند!.
🌙@ghorun✨