🍃🌸
✍ آیت اللہ بهجت (ره) :
آن چیزی که میتواند همه ی هوا و هوسها را یک جا ریشه کن کند،
و انسان را به تزکیه و تهذیب نفس برساند،
یاد مرگ است.
🌷@ghorun
🍃🌷🍃〰〰〰〰〰〰〰
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره روم آیات ۱ و ۲ و ۳ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
🌷〰〰〰〰〰〰
آیه۱)بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ الم
آیه۲) غُلِبَتِ الرُّومُ
آیه۳) فِي أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ
🍃〰〰〰〰〰〰
آیه۱) الم (اشاره به اسماء یا اسرار کتاب الهی است).
آیه۲) رومیان، مغلوب (فارسیان) شدند.
آیه۳) در (جنگی که به) نزدیکترین زمین (به دیار عرب واقع شد که حوالی شام یا اطراف جزیره باشد) و آنها پس از مغلوب شدن فعلی به زودی (بر فارسیان) غلبه خواهند کرد
🌷〰〰〰〰〰〰
🔅شأن نزول:
آیات نخستین این سوره بدین سبب نازل شد که در آن هنگام که پیامبر صلّی اللّه علیه و آله در «مکّه» بود، و مؤمنان در اقلیت قرار داشتند، جنگی میان ایرانیان و رومیان در گرفت، و در این نبرد ایرانیان پیروز شدند.
مشرکان «مکّه» این را به فال نیک گرفتند و دلیل بر حقانیت شرک خود دانستند! آیات نخستین این سوره نازل شد و قاطعانه گفت: گرچه ایرانیان در این نبرد پیروز شدند اما چیزی نمیگذرد که از رومیان شکست خواهند خورد و حتی حدود زمان این پیشگویی را نیز بیان داشت.
این پیشگویی قاطع قرآن که از یک سو نشانه اعجاز این کتاب آسمانی و اتکا آورنده آن به علم بیپایان پروردگار به عالم غیب است، و از سوی دیگر نقطه مقابل تفأل مشرکان بود، مسلمانان را طوری دلگرم ساخت که حتی میگویند: بعضی از آنان با مشرکان روی این مسأله شرطبندی مهمی کردند!- آن روز هنوز حکم تحریم این گونه شرط بندیها نازل نشده بود.
✨تفسیر:
یک پیشگویی عجیب! این سوره جزء 29 سورهای است که با حروف مقطعه آغاز میشود «الف، لام، میم» (الم).
تنها چیزی که در اینجا جلب توجه میکند این است که بر خلاف بسیاری از سورههایی که با حروف مقطعه آغاز میشود و پشت سر آن سخن از عظمت قرآن است در اینجا بحثی از عظمت قرآن نمییابیم، بلکه سخن از شکست رومیان و پیروزی مجدد آنها در آینده است، ولی با دقت روشن میشود که این بحث نیز بیان عظمت قرآن است، چرا که این خبر غیبی مربوط به آینده از نشانههای اعجاز و عظمت این کتاب آسمانی محسوب میشود.
بعد از ذکر حروف مقطعه میفرماید: «رومیان مغلوب شدند» (غُلِبَتِ الرُّومُ).
**
«و این شکست در سرزمین نزدیکی واقع شد» (فِی أَدْنَی الْأَرْضِ).
منظور از «ادنی الارض» (سرزمین نزدیک) سرزمین ایرانیان بوده است یعنی در محلی واقع شد که نزدیکترین نقطه میان ایران و روم بود.
سپس اضافه میکند: «و آنها (رومیان) بعد از مغلوبیت به زودی غلبه خواهند کرد» (وَ هُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَیَغْلِبُونَ).
🌾 @ghorun
🔷اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ
بخوان و (بدان که) پروردگار تو کریمترین کریمان عالم است.
🔸سوره مبارکه علق آیه ۳
نکته: واژه أکرم، افزایش ربوبیّت و کرامت را میرساند
ما بندگان حاجتمندیم و تو کریم🌺
حاجت همیشه پیش کریمان بود روا🌺
یارب به لطف خویش گناهان ما بپوش🍀
روزی که رازها فتد از پرده برملا🍀
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
@chanel_komeil
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
🌹 امام صادق (علیه السلام) :
هرگاه مومنی بتواند برادر خود را یاری رساند ، اما تنهایش گذارد ، خداوند در دنیا و آخرت او را تنها گذارد .
📒میزان الحکمه . ج ۳ . ص ۲۵۲
🌾@ghorun
🌾🌾🍃🍃🌾🌾🍃🍃〰〰〰〰
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره روم آیه ۴ و ۵ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۴فِی بِضْعِ سِنِینَ لِلّهِ الأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ بَعْدُ وَ یَوْمَئِذ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ
۵بِنَصْرِ اللّهِ یَنْصُرُ مَنْ یَشاءُ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ
🌿🍃🌷🌿🍃🌷🌿🍃🌷
۴ ـ در چند سال! همه کارها از آن خداست; چه قبل و چه بعد (از این شکست و پیروزى); و در آن روز مؤمنان (به خاطر پیروزى دیگرى) خوشحال خواهند شد...
۵ ـ به سبب یارى خداوند; و او هر کس را بخواهد یارى مى دهد; و او صاحب قدرت و رحیم است!
🌿🍃🌷🌿🍃🌷🌿🍃🌷
آن گاه حدود سال هاى آن را با این عبارت بیان مى کند: در چند سال ! (فِی بِضْعِ سِنِینَ).
و مى دانیم، مفهوم تعبیر بِضْع حداقل سه ، و حداکثر آن نُه مى باشد.
و اگر مى بینید خداوند از آینده خبر مى دهد، به خاطر آن است که همه چیز و همه کار به دست او است، چه قبل از پیروزى و چه بعد از پیروزى این قوم شکست خورده (لِلّهِ الأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ بَعْدُ).
بدیهى است، بودن همه چیز به دست خدا، و به فرمان و اراده او، مانع از اختیار و آزادى اراده ما، و تلاش و کوشش و جهاد در مسیر اهداف مورد نظر، نیست، به تعبیر دیگر، این عبارت نمى خواهد اختیار را از دیگران سلب کند، بلکه مى خواهد این نکته را روشن سازد که، قادر بالذات و مالک على الاطلاق او است، و هر کس هر چیزى دارد، از او دارد.
و بعد مى افزاید: اگر امروز که رومیان شکست خوردند، مشرکان خوشحال شدند در آن روز که رومیان غالب شدند، مؤمنان خوشحال خواهند شد ! (وَ یَوْمَئِذ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ).
* * *
آرى خوشحال مى شوند به نصرت الهى (بِنَصْرِ اللّهِ).
خداوند، هر که را بخواهد یارى مى کند، و او شکست ناپذیر و مهربان است (یَنْصُرُ مَنْ یَشاءُ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ).
در این که: منظور از خوشحالى مسلمانان در آن روز، چیست؟ جمعى گفته اند: منظور خوشحالى از پیروزى رومیان است هر چند آنها نیز در صف کفار بودند، اما چون داراى کتاب آسمانى بودند، پیروزى آنها بر مجوسیان مشرک، یک مرحله از پیروزى توحید بر شرک بود.
و بعضى افزوده اند: مؤمنان از این خوشحال شدند که این حادثه را به فال نیک گرفتند، و دلیلى بر پیروزى آنها بر مشرکان.
یا این که: شادى آنان از این بود که، عظمت قرآن و صدق پیشگوئى قاطع آن، که خود یک پیروزى مهم معنوى براى مسلمین محسوب مى شد در آن روز ظاهر گشت.
این احتمال نیز، بعید به نظر نمى رسد که، پیروزى رومیان مقارن بود با یکى از پیروزى هاى مسلمین بر مشرکان، به خصوص این که: در بعضى از کلمات مفسران بزرگ آمده که: این پیروزى مقارن پیروزى بدر ، و یا مقارن صلح حدیبیه بود، که آن نیز در نوع خود یک پیروزى بزرگ محسوب مى شد. مخصوصاً تعبیر بِنَصْرِ اللّهِ ، نیز تناسب با این معنى دارد.
خلاصه، مسلمانان در آن روز، از جهات مختلفى خوشحال شدند: از پیروزى اهل کتاب بر مجوسیان، که صحنه اى از غلبه خداپرستى بر شرک بود.
از پیروزى معنوى به خاطر ظهور اعجاز قرآن.
و از پیروزى مقارن آن، که احتمالاً صلح حدیبیه یا یکى دیگر از فتوحات مسلمین بود.
💠@ghorun
💞حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
«هر کس به فرزندش قرآن بیاموزد روز قیامت پدر و مادر او را فرا می خوانند و دو جامه بر آن دو می پوشانند که از نور آن چهره های بهشتیان روشن میشود.»
📚مفاتیح الحیاة، صفحه ٢۴٧
┏━━ °•🖌•°━━┓
@chanel_komeil
┗━━ °•🖌•°━━┛
🌙✨ امام علی علیه السلام فرمودند:
هر کس بعد از نماز صبح در جایش بنشیند و سوره توحید را یازده مرتبه قبل از طلوع خورشید قرائت کند، آن روز مرتکب گناه نمیشود هر چند شیطان به سوی او طمع کند.
📚 ثواب الاعمال ،شیخ صدوق صفحه ۳۴۱
💠@ghorun
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره روم آیه ۶ و ۷ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۶وَعْدَ اللّهِ لایُخْلِفُ اللّهُ وَعْدَهُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النّاسِ لایَعْلَمُونَ
۷یَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ عَنِ الآخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ
🌧✨🌧✨🌧✨🌧✨🌧✨
۶ ـ این وعده اى است که خدا کرده; و خداوند هرگز از وعده اش تخلف نمى کند; ولى بیشتر مردم نمى دانند.
۷ ـ آنها فقط ظاهرى از زندگى دنیا را مى دانند، و از آخرت (و پایان کار) غافلند
🌧✨🌧✨🌧✨🌧✨🌧✨
باز هم براى تأکید بیشتر، مى فرماید: این وعده اى است که خدا داده است (وَعْدَ اللّهِ).
و خداوند هرگز از وعده اش تخلف نخواهد کرد، هر چند اکثر مردم نمى دانند (لایُخْلِفُ اللّهُ وَعْدَهُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النّاسِ لایَعْلَمُونَ).
و علت عدم آگاهى مردم، عدم معرفتشان نسبت به خدا و علم و قدرت او است، آنها خدا را به درستى نشناختند، و لذا از این حقیقت که او محال است از وعده اش تخلف کند، درست آگاه نیستند، چرا که تخلف از وعده، یا به خاطر جهل است که مطلبى مکتوم بوده، سپس آشکار گردیده، و مایه تغییر عقیده شده است، و یا به خاطر ضعف و ناتوانى است که وعده دهنده، از عقیده خود باز نگشته، ولى توانائى بر انجام وعده خود ندارد.
اما خدائى که هم از عواقب امور آگاه است، و هم قدرتش مافوق همه قدرت ها است، هرگز از وعده اش تخلف نخواهد کرد.
* * *
سپس مى افزاید: این مردم کوتاه بین، تنها ظاهرى از زندگى دنیا را مى بینند، و از آخرت و پایان کارها بى خبرند ! (یَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ عَنِ الآخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ).
آنها تنها از زندگى دنیا آگاهند، و تازه از این زندگى نیز به ظاهرى قناعت کرده اند، مجموعه اى از سرگرمیها و لذات زودگذر و خوابها و خیال ها، برداشت آنها را از زندگى دنیا تشکیل مى دهد، غرور و غفلتى که در این برداشت نهفته است بر کسى پوشیده نیست.
اگر آنها باطن و درون این زندگى دنیا را نیز مى دانستند، براى شناخت آخرت کافى بود، چرا که دقت کافى در این زندگى زودگذر، نشان مى دهد که حلقه اى است از یک سلسله طولانى، و مرحله اى است از یک مسیر بزرگ، همان گونه که دقت در زندگى دوران جنینى، نشان مى دهد که هدف نهائى خود این زندگى نیست، بلکه این یک مرحله مقدماتى براى زندگى گسترده اى است.
آرى، آنها تنها ظاهرى از این زندگى را مى بینند، و از محتوا و مفاهیم و مکنون آن غافلند.
جالب این که، با تکرار ضمیر هُمْ به این حقیقت اشاره مى کند، که علت این غفلت و بى خبرى، خود آنها هستند، درست مثل این که کسى به ما بگوید: مرا از این امر، تو غافل کردى، و در جواب بگوئیم: تو خودت غافل شدى، یعنى سبب غفلت خودت بودى.
🔷@ghorun
🌷 پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) :
✍ هر کس غذای حلال بخورد ، فرشته ای بالای سرش بایستد و برایش آمرزش بخواهد تا از خوردن فارغ شود.
📚( مفاتیح الحیاة ، ص 141)
🔷@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوتی ماندگار، روحافزا، جانبخش، دلنشین
برای دفع و رفع سختی های #جهاد_تبیین
با جان دل گوش کن
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
@chanel_komeil
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
💠اثر کار زشت در انجام دهنده آن
سریع تر از تاثیر چاقو
درگوشت است.
امام صادق علیه السلام
مفاتیحالحیاة ص ۱۰۳
🔷@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دیدن این چندثانیه، بر هر مسئولی واجب است...
#شهید_مهرداد_عزیزاللهی
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
@chanel_komeil
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
〰🌿〰🌿〰🌿〰🌿〰🌿
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره روم آیه ۸ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
🌿〰〰〰〰〰
آیه۸) أَوَلَمْ يَتَفَكَّرُوا فِي أَنْفُسِهِمْ ۗ مَا خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَأَجَلٍ مُسَمًّى ۗ وَإِنَّ كَثِيرًا مِنَ النَّاسِ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ لَكَافِرُونَ
✨〰〰〰〰〰
آیه۸) آیا در پیش نفوس خود تفکر نکردند (تا بدین حکمت پیبرند) که خدا آسمانها و زمین و هر چه در بین آنهاست همه را جز به حق (و برای حکمت و مصلحت) و به وقت (و حد) معین نیافریده است؟ و بسیاری از مردم به شهود و لقای خدا (در عالم غیب و وعده ثواب و عقاب بهشت و دوزخ و قیامت) به کلی کافر و بیعقیدهاند.
🌿〰〰〰〰〰
تفسیر آیه)- آیه قبل سخن از ظاهربینانی بود که تنها افق فکرشان به محدوده دنیا و جهان ماده تعلق دارد، و از قیامت و عالم ماوراء طبیعت بیخبرند.
در این آیه و آیات آینده به ذکر مطالب متنوعی پیرامون مبدأ و معاد میپردازد نخست به صورت یک استفهام اعتراضآمیز میگوید: «آیا آنها در درون جان خویش تفکر نکردند که خداوند آسمان و زمین و آنچه را در میان این دو است جز به حق نیافریده؟ و برای آن اجل و پایان معینی قرار داده است» (أَ وَ لَمْ یَتَفَکَّرُوا فِی أَنْفُسِهِمْ ما خَلَقَ اللَّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما إِلَّا بِالْحَقِّ وَ أَجَلٍ مُسَمًّی).
یعنی اگر آنها درست بیندیشند و به وجدان خود و داوری عقلشان مراجعه کنند به خوبی از این دو امر آگاه میشوند که: جهان بر اساس حق آفریده شده، و نظاماتی بر آن حاکم است که دلیل بر وجود عقل و قدرت کامل در خالق این جهان است.
و دیگر این که: این جهان رو به زوال و فنا میرود و از آنجا که خالق حکیم ممکن نیست بیهوده آن را آفریده باشد دلیل بر این است که جهان دیگری که سرای بقا است بعد از این جهان میباشد، و گر نه آفرینش این جهان مفهوم نداشت.
لذا در پایان آیه اضافه میکند: «بسیاری از مردم به لقای پروردگارشان کافرند» (وَ إِنَّ کَثِیراً مِنَ النَّاسِ بِلِقاءِ رَبِّهِمْ لَکافِرُونَ).
و یا این که با زبان، منکر نیستند اما عملشان آن چنان آلوده و ننگین است که نشان میدهد آنها اعتقادی به معاد ندارند، چرا که اگر معتقد بودند نباید این چنین فاسد و مفسد باشند.
برگزیده تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun