🪴حکمت 87 نهج البلاغه
وَ قَالَ (علیه السلام): عَجِبْتُ لِمَنْ يَقْنَطُ، وَ مَعَهُ الِاسْتِغْفَارُ.
ارزش استغفار (طلب بخشش از خدا) (اخلاقى، معنوى):
و درود خدا بر او، فرمود: در شگفتم از كسى كه مى تواند استغفار كند و نااميد است
#نهج_البلاغه
🆔 @ghorun
🌧🪴🌧🪴🌧🪴🌧🪴🌧🪴🌧
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره فرقان آیه ۵۷ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۵۷قُلْ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْر إِلاّ مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ إِلى رَبِّهِ سَبِیلاً
🌱🌿🌺🌱🌿🌺🌱🌿🌺🌱🌿🌺
۵۷ ـ بگو: من در برابر آن (ابلاغ آئین خدا) هیچگونه پاداشى از شما نمى طلبم; مگر کسى که بخواهد راهى به سوى پروردگارش برگزیند (این پاداش من است) .
🌱🌿🌺🌱🌿🌺🌱🌿🌺🌱🌿🌺
آن گاه به پیامبر(صلى الله علیه وآله) دستور مى دهد: به آنها بگو: من از شما در برابر این قرآن و ابلاغ این آئین آسمانى، هیچ گونه اجر و پاداشى مطالبه نمى کنم (قُلْ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْر).
بعد اضافه مى کند: تنها اجرى که من مى خواهم این است که: مردم بخواهند راهى به سوى پروردگارشان برگزینند (إِلاّ مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ إِلى رَبِّهِ سَبِیلاً).
یعنى تنها اجر و پاداش من هدایت شما است، آن هم از روى اراده و اختیار نه اکراه و اجبار، و این تعبیر جالبى است که نهایت لطف و محبت پیامبر(صلى الله علیه وآله) را نسبت به پیروانش مى رساند; چرا که اجر و مزد خود را سعادت و خوشبختى آنان مى شمرد.
بدیهى است هدایت امت، اجر معنوى فوق العاده اى براى پیامبر (صلى الله علیه وآله) دارد; چرا که: الدّالُّ عَلَى الْخَیْرِ کَفاعِلِهِ: هر کس راهنماى کار خیرى باشد همچون رهرو آن راه است .
در تفسیر این آیه، احتمالات دیگرى نیز داده اند، از جمله:
جمعى از مفسرین معتقدند: معنى آیه چنین است: من از شما هیچگونه پاداشى نمى خواهم مگر این که: خود بخواهید اموالى در راه خدا به نیازمندان انفاق کنید که آن بسته به میل خود شما است .
ولى، تفسیر اول، بسیار نزدیک تر به معنى آیه است.
از آنچه در بالا گفتیم، روشن شد: ضمیر در علیه به قرآن و تبلیغ آئین اسلام، باز مى گردد; چرا که سخن از عدم مطالبه اجر و پاداش در برابر این دعوت است.
این جمله، علاوه بر این که: بهانه هاى مشرکان را قطع مى کند، روشن مى سازد: قبول این دعوت الهى، بسیار سهل، ساده و آسان و براى همه کس بدون هیچ زحمت و هزینه اى امکان پذیر است.
و این خود، گواهى است بر صدق دعوت پیامبر(صلى الله علیه وآله)، پاکى فکر و برنامه او; چرا که مدعیان دروغین حتماً براى اجر و پاداشى ـ خواه مستقیم یا غیر مستقیم ـ دست به این کار مى زنند.
🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 شرح حدیث اخلاق از #حضرت_سجاد(ع) توسط حضرت آیتالله خامنهای
▫️ آثار دنيوی و اخروی سخن نیکو:
🔸افزايش رزق
🔹تأخير در اجل انسان
🔸محبوبيت درميان خانواده
🔹ورود به بهشت
💻 Farsi.khamenei.ir
🌺امام سجاد علیه السلام فرمودند:
لَو ماتَ مَن بَینَ المَشرقِ وَ المغربِ لَما استَوحَشتُ بَعدَ اَن یَکونَ القرآنُ مَعِیَ؛
اگر همهی آنان که بین مشرق و مغرباند بمیرند، امّا قرآن همراهم باشد هرگز دچار وحشت نخواهم شد.
📓اصول کافی، ج ۲، ص ۶۰۲
🆔@ghorun
🌹حکمت ۸۸ نهجالبلاغه
وَ حَكَى عَنْهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْبَاقِرُ (علیه السلام) أَنَّهُ (علیه السلام) قَالَ: كَانَ فِي الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا، فَدُونَكُمُ الْآخَرَ، فَتَمَسَّكُوا بِهِ؛ أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِي رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله)، وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِي فَالاسْتِغْفَارُ؛ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى "وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ".
ابو جعفر، امام محمد باقر (ع) از آن حضرت حكايت كند كه فرمود:
بر روى زمين مردم را از عذاب خدا، دو چيز مايه امان بود: يكى از آن دو برداشته شد و ديگرى برجاست آنرا بگيريد و بدان تمسك جوييد. آن امان كه برداشته شد رسول الله (صلى الله عليه و آله) بود. و آن امان كه برجاى ماند، استغفار است. خداى تعالى فرمايد: «تا آن گاه كه تو در ميانشان هستى، خدا عذابشان نكند و تا آن گاه كه از خدا آمرزش مى طلبند خدا عذابشان نخواهد كرد».
سيد رضى گويد: امام (ع) اين معنى را چه نيكو بيرون كشيده اند و استنباط كرده اند.
#نهج_البلاغه
🆔@ghorun
✨🌙〰✨🌙〰✨🌙〰✨🌙
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره فرقان آیه ۵۸ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۵۸وَ تَوَکَّلْ عَلَى الْحَیِّ الَّذِی لا یَمُوتُ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِهِ وَ کَفى بِهِ بِذُنُوبِ عِبادِهِ خَبِیراً
🌻🌱-🌻🌱-🌻🌱-🌻🌱-🌻🌱
۵۸ ـ و توکل کن بر آن زنده اى که هرگز نمى میرد; و تسبیح و حمد او را به جا آور; و همین بس که او از گناهان بندگانش آگاه است!
🌻🌱-🌻🌱-🌻🌱-🌻🌱-🌻🌱
آیه بعد، تکیه گاه اصلى پیامبر را روشن مى سازد، مى فرماید: توکل بر خداوندى کن که زنده است و هرگز نمى میرد (وَ تَوَکَّلْ عَلَى الْحَیِّ الَّذِی لا یَمُوتُ).
و با داشتن تکیه گاه، پناهگاه و سرپرستى که همیشه زنده است و همیشه زنده خواهد بود، نه نیازى به اجر و پاداش آنها دارى، و نه وحشتى از ضرر و زیان و توطئه آنان.
و اکنون که چنین است: تسبیح و حمد او به جا آور از نقص ها منزه بشمر، و در برابر همه کمالات او را ستایش کن (وَ سَبِّحْ بِحَمْدِهِ).
در حقیقت، این جمله را مى توان به منزله تعلیل بر جمله قبل دانست; زیرا هنگامى که او از هر عیب و نقص پاک، و به هر کمال و حسنى آراسته است، چنین کسى شایسته توکل مى باشد.
و مى افزاید: از کارشکنى و توطئه هاى دشمنان، نگران مباش! همین بس که خداوند از گناهان بندگانش آگاه است و به موقع حساب آنها را مى رسد (وَ کَفى بِهِ بِذُنُوبِ عِبادِهِ خَبِیراً).
🆔@ghorun
✍قال امیرالمومنین (علیه السلام):
هرکه رفتار نیک با مردم داشته باشد، مردم نیز با او همان گونه رفتار خواهند کرد.
📚تصنیف غرر / حدیث ۱۰۱۹۰
🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بی تعارف:
درد نبودن امام زمان (عج) را داریم؟
این درد را از خودشان بخواهیم
💠 ما که به امام حسین میگوییم:
یا لیتنی کنا معک
⁉️چقدر #امام_زمان را یاری میکنیم
🔴 در زمان غیبت باید چنین باشیم
🔵 امام باقر علیه السلام فرمودند:
🔺 صبر و پایداری كنيد بر اجرای واجبات و ترک گناهان
🔺 صبر و مقاومت داشته باشید در برابر دشمنتان
🔺 و آماده و حاضر باشيد برای امامتان كه در انتظار او هستيد.
📚 الغيبه للنعماني ص ۲۷
#امام_زمان
🆔@ghorun
🔘حکمت ۸۹ نهجالبلاغه
و قال (علیه السلام): مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ؛ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ؛ وَ مَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ، كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ.
و فرمود (ع): هر كه رابطه ميان خود و خدا را نيكو سازد، خداوند نيز، رابطه او را با مردم نيكو سازد. و هر كه كار آخرت خود را به صلاح آورد، خداوند، كار دنيايش را به صلاح آورد و هر كه اندرز دهنده خود باشد از سوى خدا براى او نگهبانى بود.
#نهج_البلاغه
🆔@ghorun
🌺✨〰🌺✨〰🌺✨〰🌺✨〰
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره فرقان آیه ۵۹ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۵۹الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما فِی سِتَّةِ أَیّام ثُمَّ اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ الرَّحْمنُ فَسْئَلْ بِهِ خَبِیراً
🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹
۵۹ ـ همان (خدائى) که آسمان ها و زمین و آنچه را میان این دو وجود دارد، در شش روز (شش دوران) آفرید; سپس بر عرش (قدرت) قرار گرفت (و به تدبیر جهان پرداخت، او) رحمان است; از او بخواه که از همه چیز آگاه است.
🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹
آیه بعد، بیان قدرت پروردگار در پهنه جهان هستى است، و توصیف دیگرى است از این تکیه گاه مطمئن، مى فرماید: او کسى است که آسمان ها، زمین و آنچه را در میان این دو است در شش روز (شش دوران) آفرید (الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما فِی سِتَّةِ أَیّام).
سپس بر عرش قدرت قرار گرفت ، و به تدبیر عالم پرداخت (ثُمَّ اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ).
کسى که داراى این قدرت وسیع است، مى تواند، متوکلان بر خود را در برابر هر خطر و حادثه اى، حفظ کند، که هم آفرینش جهان به وسیله او بوده، و هم اداره و رهبرى و تدبیر آن در اختیار ذات پاک او است.
ضمناً، آفرینش جهان، به صورت تدریجى اشاره اى به این واقعیت است که: خدا در هیچ کارى عجله ندارد، اگر دشمنان تو را سریعاً مجازات نمى کند، براى همین است که: به آنها میدان و مهلت مى دهد، تا به اصلاح خویش بپردازند.
به علاوه، کسى عجله مى کند که از فوت فرصت، خوف دارد، و این درباره خداوند قادر متعال متصور نیست.
درباره آفرینش جهان هستى، در شش روز، و این که: روز در این گونه موارد به معنى دوران است، دورانى که ممکن است میلیون ها و یا میلیاردها سال طول بکشد، و شواهد این معنى از ادبیات عرب، و ادبیات زبان هاى دیگر، به طور مشروح در جلد ششم تفسیر نمونه، آیه ۵۴ سوره اعراف (صفحه ۲٠٠ به بعد) بحث کرده ایم، و این دوران هاى ششگانه را نیز مشخص نموده ایم.
و نیز معنى عرش و جمله اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ در همانجا آمده است.
و در پایان آیه اضافه مى کند: او خداوند رحمان است (الرَّحْمنُ).
کسى که رحمت عامش، همه موجودات را در برگرفته، و مطیع و عاصى و مؤمن و کافر از خوان نعمت بى دریغش بهره مى گیرند.
اکنون که خدائى دارى بخشنده، و قادر و توانا، اگر چیزى مى خواهى از او بخواه که از خواست همه بندگانش آگاه است (فَسْئَلْ بِهِ خَبِیراً).
در حقیقت، این جمله، نتیجه مجموع بحث هاى گذشته است که، مى گوید: به آنها اعلام کن! من از شما پاداش نمى خواهم، و بر خدائى توکل کن، که جامع این همه صفات است، هم قادر است، هم رحمان، هم خبیر است و هم آگاه، حال که چنین است، هر چه مى خواهى از او بخواه.
مفسران در تفسیر این جمله، بیانات دیگرى دارند، و غالباً سؤال را در اینجا به معنى پرسش کرده اند (نه تقاضا) و گفته اند: مفهوم جمله این است: اگر مى خواهى درباره آفرینش هستى و قدرت پروردگار، سؤال کنى از خود او بپرس که از همه چیز با خبر است.
بعضى، علاوه بر این که سؤال را به پرسش تفسیر کرده اند، گفته اند: منظور از خبیر ، جبرئیل و یا پیامبر است، یعنى صفات خدا را از آنها بپرس!
البته تفسیر اخیر، بسیار بعید به نظر مى رسد، و تفسیر قبل از آن نیز، چندان متناسب با آیات گذشته نیست، و آنچه در معنى آیه گفتیم که: منظور از سؤال تقاضا و درخواست از خدا است، نزدیک تر به نظر مى رسد.
🆔@ghorun
✨✨🌴✨✨🌴✨✨
مولی امیرالمومنین(ع)
یاران مهدی(عج) همه جوان اند و پیر در میان آنها به چشم نمی خورد، مگر اندک مانند سرمه در چشم.
📚الغیبه للطوسی،ص476
اللهم عجل لولیک الفرج
#امام_زمان
🆔 @ghorun
حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:
🕋- الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ، اذ تُوْتی وَ لَا تَأْتِی»؛
.◀️«امام همچون کعبه است که باید به سویش حرکت کنند، نه این که او به جانب مردم رود.
#امام_زمان
منبع: besuyezohur.ir
🆔@ghorun
🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره فرقان آیه ۶۰ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۶٠وَ إِذا قِیلَ لَهُمُ اسْجُدُوا لِلرَّحْمنِ قالُوا وَ مَا الرَّحْمنُ أَ نَسْجُدُ لِما تَأْمُرُنا وَ زادَهُمْ نُفُوراً
🌾🎍«»🌾🎍«»🌾🎍«»🌾🎍«»
۶٠ ـ و هنگامى که به آنان گفته شود: براى خداوند رحمان سجده کنید ! مى گویند: رحمان چیست؟! آیا براى چیزى سجده کنیم که تو به ما دستور مى دهى؟! و بر نفرتشان افزوده مى شود!
🌾🎍«»🌾🎍«»🌾🎍«»🌾🎍«»
برج هاى آسمانى
از آنجا که در آیات پیشین، سخن از عظمت و قدرت خدا بود و هم وسعت رحمت او، در نخستین آیه مورد بحث، مى افزاید: هنگامى که به آنها گفته شود: براى خداوند رحمان ـ که سراسر وجود شما غرق رحمت او است ـ سجده کنید آنها از روى کبر و غرور، و یا از سر استهزاء، مى گویند: رحمان چیست ؟! (وَ إِذا قِیلَ لَهُمُ اسْجُدُوا لِلرَّحْمنِ قالُوا وَ مَا الرَّحْمنُ).
ما اصلاً رحمان را نمى شناسیم، و این کلمه براى ما مفهوم روشنى ندارد.
آیا ما براى چیزى سجده کنیم که: تو به ما دستور مى دهى ؟! (أَ نَسْجُدُ لِما تَأْمُرُنا).
ما زیر بار هیچ کس نمى رویم، و تابع فرمان این و آن نخواهیم شد!.
این سخن را مى گویند، و بر نفرت و دوریشان از خدا افزوده مى شود (وَ زادَهُمْ نُفُوراً).
بدون شک، مناسب ترین نام از نام هاى خدا براى دعوت به خضوع و سجده در برابر او، همان نام پر جاذبه رحمان، با مفهوم رحمت گسترده اش مى باشد، ولى آنها به خاطر کوردلى و لجاجت، نه تنها انعطافى در برابر این دعوت نشان ندادند، بلکه به سخریه و استهزاء پرداخته، و از روى تحقیر گفتند: رحمان چیست؟ همان گونه که فرعون در برابر دعوت موسى(علیه السلام) گفت: وَ ما رَبُّ الْعالَمِیْنَ: پروردگار جهانیان چیست ؟(۱) آنها حتى حاضر نبودند بگویند کیست؟!
گرچه جمعى از مفسران معتقدند: نام رحمان براى خدا در میان عرب جاهلى نا مأنوس بود، و هنگامى که این توصیف را از پیامبر(صلى الله علیه وآله) شنیدند واقعاً از روى تعجب به این سؤال پرداختند، حتى بعضى از آنها مى گفتند: ما کسى را به نام رحمان نمى شناسیم، تنها کسى را که به این نام مى دانیم همان کسى است که در سرزمین یمامه است! (منظورشان مسیلمه کذّاب بود که به دروغ دعوى نبوت کرد و مردم او را به نام رحمان مى شناختند).
ولى این سخن بسیار بعید به نظر مى رسد; زیرا ماده این اسم و صیغه اش هر دو عربى است، و همیشه پیامبر(صلى الله علیه وآله) در آغاز سوره هاى قرآن، در آیه بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیْم این نام را براى آنها بیان مى کرد، بنابراین هدف آنها جز بهانه جوئى و سخریه نبوده است.
جمله بعد، نیز گواه این حقیقت است; زیرا آنها مى گویند: آیا ما مطیع فرمان تو شویم و به دستور تو سجده کنیم (أَ نَسْجُدُ لِما تَأْمُرُنا).
اما به حکم آن که تبلیغات رهبران الهى تنها در دلهاى آماده اثر مى گذارد کوردلان لجوج نه تنها بهره اى نمى گیرند، بلکه بر نفرتشان افزوده مى شود; چرا که آیات قرآن، همچون دانه هاى حیات بخش باران است که در باغ، سبزه و گل مى رویاند و در شوره زار خس! لذا جاى تعجب نیست که، بگوید: وَ زادُهُمْ نُفُوراً .
🆔@ghorun