🌸🌸🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🌼🌼
عید سعید فطر یکی از بزرگترین و مهمترین اعیاد مسلمین جهان است، عیدی که نبّی مکرم اسلام (ص) آن را «یوم الجایزه؛ روز جایزه» نامیدهاند، روزی که خداوند پاداش عبادات مسلمانان را در یک ماه بندگی عطا کند. از این جهت احادیثی که درباره فضیلت و اعمال این روز وارد شده است، انسان مؤمن را آماده بهرهبرداری هرچه بیشتر از این روز پر فضیلت میکند.
🌸در این موضوع امام صادق از پدرش امام حسین(ع) روایت میکند که فرمود امیرالمؤمنین (ع) در روز فطر برای مردم سخنرانی کرد و فرمود:
امروز روزی است که نیکوکاران در آن پاداش مییابند و گنهکاران زیان میبینند و آن شبیهترین روز به روز قیامت شماست؛ پس با خارج شدن از خانههایتان به سوی محل خواندن نماز و خارج شدن از قبرهایتان به سوی پروردگارتان یادآورید و با ایستادن در محل نماز خواندنتان، ایستادن مقابل پروردگارتان یاد آورید و با بازگشتان به سوی خانههایتان به روانه شدن از عرصهى قیامت به سوى منازل بهشتیتان یا جهنمیتان یادآورید؛ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ یَوْمَکُمْ هَذَا یَوْمٌ یُثَابُ فِیهِ الْمُحْسِنُونَ وَ یَخْسَرُ فِیهِ الْمُسِیئُونَ وَ هُوَ أَشْبَهُ یَوْمٍ بِیَوْمِ قِیَامَتِکُمْ فَاذْکُرُوا بِخُرُوجِکُمْ مِنْ مَنَازِلِکُمْ إِلَى مُصَلَّاکُمْ خُرُوجَکُمْ مِنَ الْأَجْدَاثِ إِلَى رَبِّکُمْ وَ اذْکُرُوا بِوُقُوفِکُمْ فِی مُصَلَّاکُمْ وُقُوفَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ رَبِّکُمْ وَ اذْکُرُوا بِرُجُوعِکُمْ إِلَى مَنَازِلِکُمْ رُجُوعَکُمْ إِلَى مَنَازِلِکُمْ فِی الْجَنَّةِ أَوِ النَّارِ
ای بندگان خدا کمترین چیز به مردان و زنان مؤمن این است که فرشتهای در آخرین روز ماه رمضان به ایشان ندا میدهد: ای بندگان خدا بشارت باد بر شما که خداوند گناهان گذشته شما را بخشید؛ پس بنگیرید که چگونه میخواهید دوباره شروع کنید؛ وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ أَدْنَى مَا لِلصَّائِمِینَ وَ الصَّائِمَاتِ أَنْ یُنَادِیَهُمْ مَلَکٌ فِی آخِرِ یَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَبْشِرُوا عِبَادَ اللَّهِ فَقَدْ غُفِرَ لَکُمْ مَا سَلَفَ مِنْ ذُنُوبِکُمْ فَانْظُرُوا کَیْفَ تَکُونُونَ فِیمَا تَسْتَأْنِفُونَ
#عید_فطر
🌼🍃🌸🍃🌼
💐 @ghorun
🌼🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃
🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃🌸
🌸🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃
دوستان سوره اعلی آیات۱۴و۱۵ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
🍃.🌼.🍃
🌼آیات۱۴و۱۵) ۱۴قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکّى ۱۵وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّى
✨.✨.✨
آیات۱۴و۱۵) ۱۴ ـ به یقین آن که پاکى جست، رستگار شد. ۱۵ ـ و نام خدایش را یاد کرد سپس نماز خواند!
🍃.🌸.🍃
🌸تفسیر آیات۱۴و۱۵)
* برنامه اى که در همه کتب آسمانى آمده
در آیات قبل، اشاره اى به مجازات سخت کفار معاند، و دشمنان حق شده بود، و در آیات مورد بحث، به نجات اهل ایمان و عوامل این نجات اشاره مى کند، نخست، مى فرماید: مسلماً رستگار مى شود کسى که خود را تزکیه کند
(قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکّى).
* و نام پروردگارش را به یاد آورد و به دنبال آن نماز بخواند (وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّى).
به این ترتیب، عامل فلاح و رستگارى و پیروزى و نجات را سه چیز مى شمرد: تزکیه ، ذکر نام خداوند سپس به جا آوردن نماز .
در این که منظور از تزکیه چیست؟ تفسیرهاى گوناگونى ذکر کرده اند:
نخست این که: منظور پاکسازى روح از شرک است، به قرینه آیات قبل، و نیز به قرینه این که مهم ترین پاکسازى همان پاکسازى از شرک است.
دیگر این که: منظور، پاکسازى دل از رذائل اخلاقى و انجام اعمال صالح است، به قرینه آیات فلاح در قرآن مجید از جمله آیات آغاز سوره مؤمنون که فلاح را در گرو اعمال صالح مى شمرد، و به قرینه آیه ۹ سوره شمس که بعد از ذکر مسأله تقوا و فجور مى فرماید: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکّاها: رستگار شد کسى که نفس خود را از فجور و اعمال زشت پاک کرد و به زینت تقوا بیاراست .
دیگر این که: منظور زکات فطره در روز عید فطر است، که نخست باید زکات را پرداخت و بعد نماز عید را به جا آورد، چنان که در روایات متعددى از امام صادق(علیه السلام) این معنى نقل شده است.
همین معنى، در منابع اهل سنت از امیر مؤمنان على(علیه السلام) روایت شده.
در اینجا این سؤال مطرح است که: سوره اعلى سوره مکّى است، و در مکّه نه زکات فطره مقرر شده بود، و نه روزه ماه مبارک، و نه مراسم نماز عید فطر؟
در پاسخ این سؤال، بعضى گفته اند: هیچ مانعى ندارد آغاز این سوره در مکّه نازل شده باشد و پایانش در مدینه .
این احتمال نیز قویّاً وجود دارد که: تفسیر فوق از قبیل بیان یک مصداق روشن و تطبیق آیه بر فرد واضح باشد.
بعضى نیز تزکیه را در اینجا به معنى دادن صدقه مالى دانسته اند.
مهم این است که: تزکیه معنى وسیعى دارد که همه این مفاهیم را در بر مى گیرد، هم پاکسازى روح از آلودگى شرک، هم پاکسازى از اخلاق رذیله، هم پاکسازى عمل از محرمات، و هر گونه ریا، و هم پاکسازى مال و جان به وسیله دادن زکات در راه خدا; زیرا طبق آیه: خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیْهِمْ بِها: از اموال آنها صدقه اى (زکات) بگیر تا آنها را به وسیله آن پاکسازى و تزکیه کنى دادن زکات سبب پاکى روح و جان است.
بنابراین، تمام تفسیرها ممکن است در معنى گسترده آیه، جمع باشد.
قابل توجه این که: در آیات فوق، نخست سخن از تزکیه و بعد ذکر پروردگار و سپس نماز است.
🔹به گفته بعضى از مفسران، مراحل عملى مکلف سه مرحله است:
نخست، ازاله عقائد فاسد از قلب ، سپس حضور معرفة اللّه و صفات و اسماء او در دل ، و سوم اشتغال به خدمت ، آیات فوق در سه جمله کوتاه به این سه مرحله اشاره کرده است.
این نکته نیز قابل توجه است که: نماز را فرع بر ذکر پروردگار مى شمرد، این به خاطر آن است که: تا به یاد او نیفتد و نور ایمان در دل او پرتوافکن نشود، به نماز نمى ایستد، به علاوه، نمازى ارزشمند است که توأم با ذکر او و ناشى از یاد او باشد، و این که بعضى ذکر پروردگار را تنها به معنى اللّه اکبر یا بسم اللّه الرحمن الرحیم که در آغاز نماز گفته مى شود، تفسیر کرده اند، در حقیقت بیان مصداق هائى از آن است.
تفسیر نمونه)
🌸🍃🌼🍃🌸
💐 @ghorun
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوره اعلی: آیات ۱۱و۱۲
🌸🍃🌼🍃🌸
💐 @ghorun
راهکارهای زندگی موفق در جز سی ام.
✨بدان که همراه دشواری و سختی آسانی ست.
#جزء_سی_ام
🌸🍃🌼🍃🌸
💐 @ghorun
🍁🌺🍁----------🍁🌺🍁----------🍁🌺🍁
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره سجده آیه۲۱ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید.التماس دعا
-------------------------------------
آیه۲۱) وَلَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَىٰ دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ
🍁......🍁...🌺...🍁......🍁
آیه۲۱) به آنان از عذاب نزدیك (عذاب این دنیا) پیش از عذاب بزرگ (آخرت) میچشانیم، شاید بازگردند!
-------------------------------------
تفسیرآیه۲۱) مجازاتهاى تربیتى
به دنبال بحثى که پیرامون گنهکاران و مجازات دردناک آنها در آیات قبل گذشت، در آیات مورد بحث، به یکى از الطاف خفىّ الهى در مورد آنان که همان مجازاتهاى خفیف دنیوى و بیدار کننده است، اشاره مى کند، تا معلوم شود خدا هرگز نمى خواهد بنده اى گرفتار عذاب جاویدان شود، به همین دلیل، از تمام وسائل بیدار کننده براى نجات آنها استفاده مى کند:
پیامبران الهى مى فرستد، کتب آسمانى نازل مى کند، نعمت مى دهد، به مصیبت گرفتار مى سازد، و اگر هیچ یک از اینها سودى نداشت، چنین کسانى جز آتش دوزخ سرنوشتى نخواهند داشت.
مى فرماید: ما آنها را از عذاب نزدیک این دنیا قبل از عذاب بزرگ آخرت مى چشانیم، شاید بیدار شوند و باز گردند (وَ لَنُذِیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الأَدْنى دُونَ الْعَذابِ الأَکْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ).
مسلماً عذاب ادنى معنى گسترده اى دارد که غالب احتمالاتى را که مفسران به طور جدا گانه در تفسیر آن نوشته اند، در بر مى گیرد.
از جمله این که: منظور مصائب و درد و رنجها است.
یا قحطى و خشکسالى شدید هفت ساله اى که مشرکان در مکّه به آن گرفتار شدند، تا آنجا که مجبور گشتند از لاشه مردارها تغذیه کنند!
یا ضربه شدیدى است که بر پیکر آنها در جنگ بدر وارد شد.
و مانند اینها.
اما این که: بعضى احتمال داده اند منظور: عذاب قبر یا مجازات در رجعت است، صحیح به نظر نمى رسد، زیرا با جمله لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ (شاید از اعمال خود باز گردند) سازگار نیست.
البته، باید به این نکته توجه داشت که: در این دنیا نیز عذاب هائى وجود دارد که به هنگام نزول آن، درهاى توبه بسته مى شود و آن عذاب استیصال است یعنى مجازات هائى که براى نابودى اقوام سرکش به هنگامى که هیچ وسیله بیدارى در آنها مؤثر نگردد، نازل مى شود، و طبعاً این گونه عذاب نیز از موضوع بحث آیه خارج است.
و اما عذاب اکبر به معنى عذاب روز قیامت است که از هر مجازاتى بزرگتر و دردناکتر است.
در این که: چرا ادنى (نزدیکتر) در برابر اکبر (بزرگتر) قرار گرفته؟ در حالى که یا باید ادنى در مقابل ابعد (دورتر) و یا اصغر در مقابل اکبر قرار گیرد، نکته اى دارد که، بعضى از مفسران به آن اشاره کرده اند و آن این که: عذاب دنیا داراى دو وصف است کوچک بودن و نزدیک بودن و به هنگام تهدید مناسب نیست که روى کوچک بودن آن تکیه شود، بلکه باید روى نزدیک بودنش تکیه کرد.
و عذاب آخرت، نیز داراى دو وصف است: دور بودن و بزرگ بودن و در مورد آن نیز مناسب این است که روى بزرگ بودنش تکیه شود نه دور بودنش (دقت کنید).
تعبیر به لَعَلَّ در جمله لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ ـ چنان که قبلاً نیز گفته ایم ـ به خاطر این است که: چشیدن عذابهاى هشدار دهنده، علت تامه براى بیدارى نیست، بلکه جزء علت است، و نیاز به زمینه آماده دارد، و بدون این شرط به نتیجه نمى رسد، و کلمه لَعَلَّ اشاره به این حقیقت است.
ضمناً، از این آیه یکى از فلسفه هاى مهم مصائب و بلاها و رنجها که از سؤال انگیزترین مسائل در بحث توحید، خداشناسى و عدل پروردگار است روشن مى گردد.
نه تنها در اینجا که در آیات دیگر قرآن نیز، به این حقیقت اشاره شده است، از جمله در آیه ۹۴ سوره اعراف مى خوانیم: وَ ما أَرْسَلْنا فِی قَرْیَة مِنْ نَبِیّ إِلاّ أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ لَعَلَّهُمْ یَضَّرَّعُونَ: ما در هیچ شهر و دیارى پیامبرى نفرستادیم مگر این که مردم آنجا را گرفتار مشکلات و زیانها ساختیم تا بیدار شوند و به درگاه خدا روى آورند .
تفسیرنمونه)
🌺 @ghorun
🍁🌺🍁〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
اعمال ماه شوال چیست؟
ماه شوال که با عید فطر آغاز میشود اعمال مربوط به خود را دارد که تلاوت قرآن کریم و استغفار کردن نمونهای از آنها است.
ماه شوال ماهی بسیار مبارک است که نخستین روز آن مصادف با عید سعید فطر است و این عید نیز در حقیقت بزرگترین عید مسلمانان به شمار میرود.
مسلمانان در سراسر جهان در این روز نماز عید فطر را به صورت جماعت به جای میآورند که این موضوع خود نمادی محکم از اتحاد و انسجام آنها در نقاط مختلف دنیا است.
ماه شوال اعمال مربوط به خود را دارد که یکی از آنها خواندن سورههای مبارکی همچون انعام، یس و کهف است. باید توجه داشته باشیم که خواندن سورههای مبارک قرآن به تنهایی کافی نیست و افراد ضمن تلاوت این آیههای مبارک باید به معانی و مفاهیم نهفته در این آیات نیز توجه داشته باشند.
دعا و استغفار کردن در ماه شوال نیز از جایگاه قابل تاملی در میان دینداران برخوردار است به گونهای که اگر آنها تلاش کنند حالت معنویت ماه رمضان را پس از پایان این ماه با خود حفظ کنند، به درجهای از اخلاص در ایمان دست پیدا خواهند کرد و کمتر گناهانی را مرتکب خواهند شد.
☀️رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند:
سُمِّی شَوَّالاً لأِنَّ فِیهِ شَالَت ذُنُوبُ المُؤمِنِینَ أی اِرتَفَعَت؛ شوّال را از این جهت شوّال نامیدند که در آن ماه، گناهان مؤمنان مرتفع و برداشته میشود (المراقبات. ص. ۳۶۲۲).
بدان که وقت ظهور آثار اعمال ماه رمضان و اعطای پاداش آن، روز عید فطر است (المراقبات. ص. ۳۳۴).
🌺 @ghorun
💫✨💫
✨💫
💫
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره سجده آیه۲۲ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید.التماس دعا
.¤.¤.¤.¤.¤.¤.¤.¤.¤.
آیه۲۲) وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَآ إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ
. ... ... ... ... ... ... ... ...
آیه۲۲) چه كسی ستمكارتر است از آن كس كه آیات پروردگارش به او یادآوری شده و او از آن اعراض كرده است؟! مسلّماً ما از مجرمان انتقام خواهیم گرفت!
¤.¤.¤.¤.¤.¤.¤.¤.¤.
تفسیر آیه۲۲) و از آنجا که هر گاه هیچ یک از وسائل بیدار کننده، حتى مجازات الهى سود ندهد، راهى جز انتقام پروردگار از این گروه، که ظالمترین افرادند وجود ندارد، در آیه بعد چنین مى فرماید:
چه کسى ستمکارتر است از آن کس که آیات پروردگارش، به او تذکر داده شده و او از آن اعراض کرده و روى برگردانده است (وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُکِّرَ بِآیاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْها).
مسلماً ما از این مجرمان بى ایمان انتقام خواهیم گرفت (إِنّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ).
اینها در حقیقت کسانى هستند که، نه مواهب و نعمت هاى الهى در آنها مؤثر افتاده، و نه عذاب و بلاى هشدار دهنده او، بنابراین ظالم تر از اینها کسى نیست، و اگر از آنها انتقام گرفته نشود، از چه کسى انتقام گرفته شود؟!
روشن است: با توجه به آیات گذشته، منظور از مجرمان در اینجا منکران مبدأ یا معاد و گنهکاران بى ایمان است.
در آیات قرآن بارها گروهى به عنوان أظلم (ظالمترین افراد) معرفى شده اند، هر چند تعبیرهاى آن مختلف است، اما در واقع همه به ریشه کفر و شرک و بى ایمانى باز مى گردد، بنابراین مفهوم ظالم ترین که به اصطلاح صفت عالى است، خدشه دار نمى شود.
تعبیر به ثُمَّ در آیه فوق که معمولاً براى بیان فاصله مى باشد، ممکن است اشاره به این باشد که: به این گونه افراد، مجال کافى براى مطالعه داده مى شود، هرگز مخالفتهاى ابتدائى آنها سبب انتقام الهى نمى گردد، اما بعد از پایان گرفتن فرصت لازم، مستحق انتقام خداوند خواهند شد.
ضمناً باید توجه داشت: تعبیر به انتقام از نظر لغت عرب به معنى مجازات کردن است، هر چند مفهوم تشفّى قلب (فرونشاندن سوز درون) در مفهوم این کلمه در استعمالات روزمره افتاده است ولى در معنى اصلى لغوى آن وجود ندارد.
لذا این تعبیر، در مورد خداوند بزرگ در قرآن مجید کراراً به کار رفته، در حالى که او برتر و بالاتر از این مفاهیم است او فقط از روى حکمت کار مى کند.تفسیر نمونه)
✏️ @ghorun
🌻🍃🌻〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🍃🌻
🌻
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره فلق آیه۵ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
~ 🍃 🍃~
🍃آیه۵) «وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ»
🌻.•.🌻
🌻آیه۵)و از شرّ [هر] حسود، آنگاه كه حسد ورزد.»
~🍃 🍃~
🍃تفسیر آیه۵) در آخرین آیه این سوره مى فرماید: و از شرّ هر حسودى هنگامى که #حسد میورزد (وَ مِنْ شَرِّ حاسِد إِذا حَسَدَ).
این آیه، نشان مى دهد: حسد از بدترین و زشت ترین صفات رذیله است; چرا که قرآن آن را در ردیف کارهاى حیوانات درنده و مارهاى گزنده، و شیاطین وسوسه گر قرار داده است.
✨ شرّ حسودان!
حسد یک خوى زشت شیطانى است که بر اثر عوامل مختلف مانند: ضعف ایمان، تنگ نظرى و بخل در وجود انسان پیدا مى شود، و به معنى درخواست و آرزوى زوال نعمت از دیگرى است.
حسد، سرچشمه بسیارى از گناهان کبیره است.
حسد، همان گونه که در روایات وارد شده است، ایمان انسان را مى خورد و از بین مى برد، همان گونه که آتش هیزم را!
همان گونه که امام باقر(علیه السلام) مى فرماید: إِنَّ الْحَسَدَ لَیَأْکُلُ الإِیمَانَ کَما تَأْکُلُ النّارُ الْحَطَبَ .
در حدیث دیگرى، از امام صادق(علیه السلام) آمده است: آفَةُ الدِّینِ الْحَسَدُ وَ الْعُجْبُ وَ الْفَخْرُ: آفت دین حسد است و خود بزرگ بینى و تفاخر .
این به خاطر آن است که، حسود در واقع معترض به حکمت خدا است که، چرا به افرادى نعمت بخشیده؟ و مشمول عنایت خود قرار داده است؟ همان گونه که در آیه ۵۴ نساء مى خوانیم: أَمْ یَحْسُدُونَ النّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللّه مِنْ فَضْلِهِ .
کار حسد ممکن است به جائى رسد که، حتى براى زوال نعمت از شخص محسود، خود را به آب و آتش زند و نابود کند، چنان که نمونه اش در داستان ها و تواریخ معروف است.
در نکوهش حسد، همین بس که نخستین قتلى که در جهان واقع شد، از ناحیه قابیل نسبت به برادرش هابیل بر اثر انگیزه حسد بود.
حسودان همیشه یکى از موانع راه انبیا و اولیا بوده اند، و لذا قرآن مجید به پیامبر(صلى الله علیه وآله) دستور مى دهد: از شرّ حاسدان به خدا و ربّ فلق پناه برد.
گر چه، مخاطب در این سوره، و سوره بعد، شخص پیامبر(صلى الله علیه وآله) است، ولى مسلماً منظور الگو و نمونه است و همه باید از شرّ حسودان به خدا پناه برند.
تفسیر نمونه)
✨~🌿~✨
🌻 @ghorun
🌾🌾〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🌾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
دوستان سوره انعام آیه۱۲۵ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن دشر دهید. التماس دعا
•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•
آیه۱۲۵) فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ وَمَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَآءِ كَذَٰلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُون
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰•🌾
آیه۱۲۵) آن كس را كه خدا بخواهد هدایت كند، سینهاش را برای (پذیرش) اسلام، گشاده می سازد؛ و آن كس را كه بخاطر اعمال خلافش بخواهد گمراه سازد، سینهاش را آنچنان تنگ میكند كه گویا میخواهد به آسمان بالا برود؛ این گونه خداوند پلیدی را بر افرادی كه ایمان نمیآورند قرار میدهد!
•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•
تفسیر آیه۱۲۵) امدادهاى الهى
در تعقیب آیات گذشته، که در زمینه مؤمنان راستین، و کافران لجوج، بحث مى کرد، در این آیات مواهب بزرگى را که در انتظار دسته اول، و بى توفیقى هائى را که دامنگیر دسته دوم مى شود، شرح مى دهد.
نخست مى فرماید: هر کس را که خدا بخواهد هدایت کند سینه اش را براى پذیرش اسلام گشاده مى سازد و آن کس را که بخواهد گمراه سازد سینه اش را آن چنان تنگ و محدود مى کند که گویا مى خواهد به آسمان بالا رود (فَمَنْ یُرِدِ اللّهُ أَنْ یَهْدِیَهُ یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإِسْلامِ وَ مَنْ یُرِدْ أَنْ یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّـقاً حَرَجاً کَأَنـَّما یَصَّعَّدُ فِی السَّماءِ).
کراراً گفته ایم: منظور از هدایت و اضلال الهى، فراهم ساختن یا از میان بردن مقدمات هدایت در مورد کسانى است که آمادگى و عدم آمادگى خود را براى پذیرش حق با اعمال و کردار خویش اثبات کرده اند.
آنان که پویندگان راه حقند و جویندگان و تشنگان زلال ایمان، خداوند چراغ هاى روشنى فرا راه آنها قرار مى دهد، تا براى به دست آوردن این آب حیات در ظلمات گم نشوند.
اما آنها که بى اعتنائى خود را نسبت به این حقایق ثابت کرده اند از این امدادهاى الهى محروم و در مسیر خود با انبوهى از مشکلات رو به رو مى گردند و توفیق هدایت از آنها سلب مى شود.
بنابراین، نه دسته اول در پیمودن این مسیر مجبورند، و نه دسته دوم در کار خود، و هدایت و ضلالت الهى در واقع مکمّل چیزى است که خودشان خواسته اند و انتخاب کرده اند.
منظور از صدر (سینه) در اینجا روح و فکر است و این کنایه در بسیارى از موارد به کار مى رود.
و منظور از شرح (گشاده ساختن) همان وسعت روح، بلندى فکر و گسترش افق عقل آدمى است; زیرا پذیرا شدن حق، احتیاج به گذشت هاى فراوانى از منافع شخصى دارد که جز صاحبان ارواح وسیع و افکار بلند آمادگى براى آن نخواهند داشت.
حرج (بر وزن حرم) به معنى تنگى فوق العاده و محدودیت شدید است، و این حال افراد لجوج و بى ایمان است که فکرشان بسیار کوتاه و روحشان فوق العاده کوچک و ناتوان است، و کمترین گذشتى در زندگى ندارند.
و براى تأکید این موضوع اضافه مى کند: خداوند این چنین، پلیدى و رجس را، بر افراد بى ایمان قرار مى دهد (کَذلِکَ یَجْعَلُ اللّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ).
و سراپاى آنها را نکبت و سلب توفیق فرا خواهد گرفت.
تفسیر نمونه)
•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•🌾 @ghorun
51f490337c68f28a12cd53cb64a34152141d565f.mp3
137.4K
سوره انعام:۱۲۵
شهریار پرهیزگار
🌾 @ghorun