لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوره اعلی: آیات ۱۱و۱۲
🌸🍃🌼🍃🌸
💐 @ghorun
راهکارهای زندگی موفق در جز سی ام.
✨بدان که همراه دشواری و سختی آسانی ست.
#جزء_سی_ام
🌸🍃🌼🍃🌸
💐 @ghorun
🍁🌺🍁----------🍁🌺🍁----------🍁🌺🍁
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره سجده آیه۲۱ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید.التماس دعا
-------------------------------------
آیه۲۱) وَلَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَىٰ دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ
🍁......🍁...🌺...🍁......🍁
آیه۲۱) به آنان از عذاب نزدیك (عذاب این دنیا) پیش از عذاب بزرگ (آخرت) میچشانیم، شاید بازگردند!
-------------------------------------
تفسیرآیه۲۱) مجازاتهاى تربیتى
به دنبال بحثى که پیرامون گنهکاران و مجازات دردناک آنها در آیات قبل گذشت، در آیات مورد بحث، به یکى از الطاف خفىّ الهى در مورد آنان که همان مجازاتهاى خفیف دنیوى و بیدار کننده است، اشاره مى کند، تا معلوم شود خدا هرگز نمى خواهد بنده اى گرفتار عذاب جاویدان شود، به همین دلیل، از تمام وسائل بیدار کننده براى نجات آنها استفاده مى کند:
پیامبران الهى مى فرستد، کتب آسمانى نازل مى کند، نعمت مى دهد، به مصیبت گرفتار مى سازد، و اگر هیچ یک از اینها سودى نداشت، چنین کسانى جز آتش دوزخ سرنوشتى نخواهند داشت.
مى فرماید: ما آنها را از عذاب نزدیک این دنیا قبل از عذاب بزرگ آخرت مى چشانیم، شاید بیدار شوند و باز گردند (وَ لَنُذِیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الأَدْنى دُونَ الْعَذابِ الأَکْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ).
مسلماً عذاب ادنى معنى گسترده اى دارد که غالب احتمالاتى را که مفسران به طور جدا گانه در تفسیر آن نوشته اند، در بر مى گیرد.
از جمله این که: منظور مصائب و درد و رنجها است.
یا قحطى و خشکسالى شدید هفت ساله اى که مشرکان در مکّه به آن گرفتار شدند، تا آنجا که مجبور گشتند از لاشه مردارها تغذیه کنند!
یا ضربه شدیدى است که بر پیکر آنها در جنگ بدر وارد شد.
و مانند اینها.
اما این که: بعضى احتمال داده اند منظور: عذاب قبر یا مجازات در رجعت است، صحیح به نظر نمى رسد، زیرا با جمله لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ (شاید از اعمال خود باز گردند) سازگار نیست.
البته، باید به این نکته توجه داشت که: در این دنیا نیز عذاب هائى وجود دارد که به هنگام نزول آن، درهاى توبه بسته مى شود و آن عذاب استیصال است یعنى مجازات هائى که براى نابودى اقوام سرکش به هنگامى که هیچ وسیله بیدارى در آنها مؤثر نگردد، نازل مى شود، و طبعاً این گونه عذاب نیز از موضوع بحث آیه خارج است.
و اما عذاب اکبر به معنى عذاب روز قیامت است که از هر مجازاتى بزرگتر و دردناکتر است.
در این که: چرا ادنى (نزدیکتر) در برابر اکبر (بزرگتر) قرار گرفته؟ در حالى که یا باید ادنى در مقابل ابعد (دورتر) و یا اصغر در مقابل اکبر قرار گیرد، نکته اى دارد که، بعضى از مفسران به آن اشاره کرده اند و آن این که: عذاب دنیا داراى دو وصف است کوچک بودن و نزدیک بودن و به هنگام تهدید مناسب نیست که روى کوچک بودن آن تکیه شود، بلکه باید روى نزدیک بودنش تکیه کرد.
و عذاب آخرت، نیز داراى دو وصف است: دور بودن و بزرگ بودن و در مورد آن نیز مناسب این است که روى بزرگ بودنش تکیه شود نه دور بودنش (دقت کنید).
تعبیر به لَعَلَّ در جمله لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ ـ چنان که قبلاً نیز گفته ایم ـ به خاطر این است که: چشیدن عذابهاى هشدار دهنده، علت تامه براى بیدارى نیست، بلکه جزء علت است، و نیاز به زمینه آماده دارد، و بدون این شرط به نتیجه نمى رسد، و کلمه لَعَلَّ اشاره به این حقیقت است.
ضمناً، از این آیه یکى از فلسفه هاى مهم مصائب و بلاها و رنجها که از سؤال انگیزترین مسائل در بحث توحید، خداشناسى و عدل پروردگار است روشن مى گردد.
نه تنها در اینجا که در آیات دیگر قرآن نیز، به این حقیقت اشاره شده است، از جمله در آیه ۹۴ سوره اعراف مى خوانیم: وَ ما أَرْسَلْنا فِی قَرْیَة مِنْ نَبِیّ إِلاّ أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ لَعَلَّهُمْ یَضَّرَّعُونَ: ما در هیچ شهر و دیارى پیامبرى نفرستادیم مگر این که مردم آنجا را گرفتار مشکلات و زیانها ساختیم تا بیدار شوند و به درگاه خدا روى آورند .
تفسیرنمونه)
🌺 @ghorun
🍁🌺🍁〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
اعمال ماه شوال چیست؟
ماه شوال که با عید فطر آغاز میشود اعمال مربوط به خود را دارد که تلاوت قرآن کریم و استغفار کردن نمونهای از آنها است.
ماه شوال ماهی بسیار مبارک است که نخستین روز آن مصادف با عید سعید فطر است و این عید نیز در حقیقت بزرگترین عید مسلمانان به شمار میرود.
مسلمانان در سراسر جهان در این روز نماز عید فطر را به صورت جماعت به جای میآورند که این موضوع خود نمادی محکم از اتحاد و انسجام آنها در نقاط مختلف دنیا است.
ماه شوال اعمال مربوط به خود را دارد که یکی از آنها خواندن سورههای مبارکی همچون انعام، یس و کهف است. باید توجه داشته باشیم که خواندن سورههای مبارک قرآن به تنهایی کافی نیست و افراد ضمن تلاوت این آیههای مبارک باید به معانی و مفاهیم نهفته در این آیات نیز توجه داشته باشند.
دعا و استغفار کردن در ماه شوال نیز از جایگاه قابل تاملی در میان دینداران برخوردار است به گونهای که اگر آنها تلاش کنند حالت معنویت ماه رمضان را پس از پایان این ماه با خود حفظ کنند، به درجهای از اخلاص در ایمان دست پیدا خواهند کرد و کمتر گناهانی را مرتکب خواهند شد.
☀️رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند:
سُمِّی شَوَّالاً لأِنَّ فِیهِ شَالَت ذُنُوبُ المُؤمِنِینَ أی اِرتَفَعَت؛ شوّال را از این جهت شوّال نامیدند که در آن ماه، گناهان مؤمنان مرتفع و برداشته میشود (المراقبات. ص. ۳۶۲۲).
بدان که وقت ظهور آثار اعمال ماه رمضان و اعطای پاداش آن، روز عید فطر است (المراقبات. ص. ۳۳۴).
🌺 @ghorun
💫✨💫
✨💫
💫
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره سجده آیه۲۲ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید.التماس دعا
.¤.¤.¤.¤.¤.¤.¤.¤.¤.
آیه۲۲) وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَآ إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ
. ... ... ... ... ... ... ... ...
آیه۲۲) چه كسی ستمكارتر است از آن كس كه آیات پروردگارش به او یادآوری شده و او از آن اعراض كرده است؟! مسلّماً ما از مجرمان انتقام خواهیم گرفت!
¤.¤.¤.¤.¤.¤.¤.¤.¤.
تفسیر آیه۲۲) و از آنجا که هر گاه هیچ یک از وسائل بیدار کننده، حتى مجازات الهى سود ندهد، راهى جز انتقام پروردگار از این گروه، که ظالمترین افرادند وجود ندارد، در آیه بعد چنین مى فرماید:
چه کسى ستمکارتر است از آن کس که آیات پروردگارش، به او تذکر داده شده و او از آن اعراض کرده و روى برگردانده است (وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُکِّرَ بِآیاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْها).
مسلماً ما از این مجرمان بى ایمان انتقام خواهیم گرفت (إِنّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ).
اینها در حقیقت کسانى هستند که، نه مواهب و نعمت هاى الهى در آنها مؤثر افتاده، و نه عذاب و بلاى هشدار دهنده او، بنابراین ظالم تر از اینها کسى نیست، و اگر از آنها انتقام گرفته نشود، از چه کسى انتقام گرفته شود؟!
روشن است: با توجه به آیات گذشته، منظور از مجرمان در اینجا منکران مبدأ یا معاد و گنهکاران بى ایمان است.
در آیات قرآن بارها گروهى به عنوان أظلم (ظالمترین افراد) معرفى شده اند، هر چند تعبیرهاى آن مختلف است، اما در واقع همه به ریشه کفر و شرک و بى ایمانى باز مى گردد، بنابراین مفهوم ظالم ترین که به اصطلاح صفت عالى است، خدشه دار نمى شود.
تعبیر به ثُمَّ در آیه فوق که معمولاً براى بیان فاصله مى باشد، ممکن است اشاره به این باشد که: به این گونه افراد، مجال کافى براى مطالعه داده مى شود، هرگز مخالفتهاى ابتدائى آنها سبب انتقام الهى نمى گردد، اما بعد از پایان گرفتن فرصت لازم، مستحق انتقام خداوند خواهند شد.
ضمناً باید توجه داشت: تعبیر به انتقام از نظر لغت عرب به معنى مجازات کردن است، هر چند مفهوم تشفّى قلب (فرونشاندن سوز درون) در مفهوم این کلمه در استعمالات روزمره افتاده است ولى در معنى اصلى لغوى آن وجود ندارد.
لذا این تعبیر، در مورد خداوند بزرگ در قرآن مجید کراراً به کار رفته، در حالى که او برتر و بالاتر از این مفاهیم است او فقط از روى حکمت کار مى کند.تفسیر نمونه)
✏️ @ghorun
🌻🍃🌻〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🍃🌻
🌻
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره فلق آیه۵ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
~ 🍃 🍃~
🍃آیه۵) «وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ»
🌻.•.🌻
🌻آیه۵)و از شرّ [هر] حسود، آنگاه كه حسد ورزد.»
~🍃 🍃~
🍃تفسیر آیه۵) در آخرین آیه این سوره مى فرماید: و از شرّ هر حسودى هنگامى که #حسد میورزد (وَ مِنْ شَرِّ حاسِد إِذا حَسَدَ).
این آیه، نشان مى دهد: حسد از بدترین و زشت ترین صفات رذیله است; چرا که قرآن آن را در ردیف کارهاى حیوانات درنده و مارهاى گزنده، و شیاطین وسوسه گر قرار داده است.
✨ شرّ حسودان!
حسد یک خوى زشت شیطانى است که بر اثر عوامل مختلف مانند: ضعف ایمان، تنگ نظرى و بخل در وجود انسان پیدا مى شود، و به معنى درخواست و آرزوى زوال نعمت از دیگرى است.
حسد، سرچشمه بسیارى از گناهان کبیره است.
حسد، همان گونه که در روایات وارد شده است، ایمان انسان را مى خورد و از بین مى برد، همان گونه که آتش هیزم را!
همان گونه که امام باقر(علیه السلام) مى فرماید: إِنَّ الْحَسَدَ لَیَأْکُلُ الإِیمَانَ کَما تَأْکُلُ النّارُ الْحَطَبَ .
در حدیث دیگرى، از امام صادق(علیه السلام) آمده است: آفَةُ الدِّینِ الْحَسَدُ وَ الْعُجْبُ وَ الْفَخْرُ: آفت دین حسد است و خود بزرگ بینى و تفاخر .
این به خاطر آن است که، حسود در واقع معترض به حکمت خدا است که، چرا به افرادى نعمت بخشیده؟ و مشمول عنایت خود قرار داده است؟ همان گونه که در آیه ۵۴ نساء مى خوانیم: أَمْ یَحْسُدُونَ النّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللّه مِنْ فَضْلِهِ .
کار حسد ممکن است به جائى رسد که، حتى براى زوال نعمت از شخص محسود، خود را به آب و آتش زند و نابود کند، چنان که نمونه اش در داستان ها و تواریخ معروف است.
در نکوهش حسد، همین بس که نخستین قتلى که در جهان واقع شد، از ناحیه قابیل نسبت به برادرش هابیل بر اثر انگیزه حسد بود.
حسودان همیشه یکى از موانع راه انبیا و اولیا بوده اند، و لذا قرآن مجید به پیامبر(صلى الله علیه وآله) دستور مى دهد: از شرّ حاسدان به خدا و ربّ فلق پناه برد.
گر چه، مخاطب در این سوره، و سوره بعد، شخص پیامبر(صلى الله علیه وآله) است، ولى مسلماً منظور الگو و نمونه است و همه باید از شرّ حسودان به خدا پناه برند.
تفسیر نمونه)
✨~🌿~✨
🌻 @ghorun
🌾🌾〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🌾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
دوستان سوره انعام آیه۱۲۵ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن دشر دهید. التماس دعا
•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•
آیه۱۲۵) فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ وَمَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَآءِ كَذَٰلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُون
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰•🌾
آیه۱۲۵) آن كس را كه خدا بخواهد هدایت كند، سینهاش را برای (پذیرش) اسلام، گشاده می سازد؛ و آن كس را كه بخاطر اعمال خلافش بخواهد گمراه سازد، سینهاش را آنچنان تنگ میكند كه گویا میخواهد به آسمان بالا برود؛ این گونه خداوند پلیدی را بر افرادی كه ایمان نمیآورند قرار میدهد!
•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•
تفسیر آیه۱۲۵) امدادهاى الهى
در تعقیب آیات گذشته، که در زمینه مؤمنان راستین، و کافران لجوج، بحث مى کرد، در این آیات مواهب بزرگى را که در انتظار دسته اول، و بى توفیقى هائى را که دامنگیر دسته دوم مى شود، شرح مى دهد.
نخست مى فرماید: هر کس را که خدا بخواهد هدایت کند سینه اش را براى پذیرش اسلام گشاده مى سازد و آن کس را که بخواهد گمراه سازد سینه اش را آن چنان تنگ و محدود مى کند که گویا مى خواهد به آسمان بالا رود (فَمَنْ یُرِدِ اللّهُ أَنْ یَهْدِیَهُ یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإِسْلامِ وَ مَنْ یُرِدْ أَنْ یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّـقاً حَرَجاً کَأَنـَّما یَصَّعَّدُ فِی السَّماءِ).
کراراً گفته ایم: منظور از هدایت و اضلال الهى، فراهم ساختن یا از میان بردن مقدمات هدایت در مورد کسانى است که آمادگى و عدم آمادگى خود را براى پذیرش حق با اعمال و کردار خویش اثبات کرده اند.
آنان که پویندگان راه حقند و جویندگان و تشنگان زلال ایمان، خداوند چراغ هاى روشنى فرا راه آنها قرار مى دهد، تا براى به دست آوردن این آب حیات در ظلمات گم نشوند.
اما آنها که بى اعتنائى خود را نسبت به این حقایق ثابت کرده اند از این امدادهاى الهى محروم و در مسیر خود با انبوهى از مشکلات رو به رو مى گردند و توفیق هدایت از آنها سلب مى شود.
بنابراین، نه دسته اول در پیمودن این مسیر مجبورند، و نه دسته دوم در کار خود، و هدایت و ضلالت الهى در واقع مکمّل چیزى است که خودشان خواسته اند و انتخاب کرده اند.
منظور از صدر (سینه) در اینجا روح و فکر است و این کنایه در بسیارى از موارد به کار مى رود.
و منظور از شرح (گشاده ساختن) همان وسعت روح، بلندى فکر و گسترش افق عقل آدمى است; زیرا پذیرا شدن حق، احتیاج به گذشت هاى فراوانى از منافع شخصى دارد که جز صاحبان ارواح وسیع و افکار بلند آمادگى براى آن نخواهند داشت.
حرج (بر وزن حرم) به معنى تنگى فوق العاده و محدودیت شدید است، و این حال افراد لجوج و بى ایمان است که فکرشان بسیار کوتاه و روحشان فوق العاده کوچک و ناتوان است، و کمترین گذشتى در زندگى ندارند.
و براى تأکید این موضوع اضافه مى کند: خداوند این چنین، پلیدى و رجس را، بر افراد بى ایمان قرار مى دهد (کَذلِکَ یَجْعَلُ اللّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ).
و سراپاى آنها را نکبت و سلب توفیق فرا خواهد گرفت.
تفسیر نمونه)
•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•🌾 @ghorun
51f490337c68f28a12cd53cb64a34152141d565f.mp3
137.4K
سوره انعام:۱۲۵
شهریار پرهیزگار
🌾 @ghorun
🔆 امام صادق عليه السلام:
🔺خداوند عزّوجلّ هيچ درى از روزى را بر مؤمن نمىبندد، جز اين كه بهتر از آن را براى او مىگشاید
📚 بحارالأنوار، جلد۷۲، صفحه۵۲
🍃 @ghorun
*☀️*✨✨✨✨.*☀️*.✨✨✨✨*☀️*
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره بقره آیه۲۷۴ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید.التماس دعا
... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
آیه۲۷۴) الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
..✨...✨...✨...✨...✨...
آیه۲۷۴) آنها كه اموال خود را، شب و روز، پنهان و آشكار، انفاق میكنند، مزدشان نزد پروردگارشان است؛ نه ترسی بر آنهاست، و نه غمگین میشوند.
... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
تفسیر آیه۲۷۴)
💎شأن نزول:
در احادیث بسیارى آمده است که: این آیه درباره على(علیه السلام) نازل شده است; زیرا آن حضرت چهار درهم داشت، درهمى را در شب، درهمى را در روز، درهمى را آشکارا و درهمى را در نهان انفاق کرد و این آیه نازل شد.
ولى مى دانیم نزول آیه در یک مورد خاص، مفهوم آن را محدود نمى کند، و شمول حکم نسبت به دیگران را، نفى نمى نماید.
تفسیر:
🌟انفاق به هر شکل و صورت مطلوب است
باز در این آیه، سخن از مسأله دیگرى در ارتباط با انفاق در راه خدا است و آن کیفیات مختلف و متنوع انفاق است، مى فرماید: آنها که اموال خود را در شب و روز، پنهان و آشکار، انفاق مى کنند پاداششان نزد پروردگارشان است (الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرّاً وَ عَلانِیَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ).
ناگفته پیدا است انتخاب روش هاى مختلف، رعایت شرائط بهتر براى انفاق است، یعنى انفاق کنندگان باید در انفاق خود به هنگام شب یا روز، پنهان یا آشکار، جهات اخلاقى و اجتماعى را در نظر بگیرند.
آنجا که انفاق به نیازمندان موجبى براى اظهار ندارد، آن را مخفى سازند تا هم آبروى آنان حفظ شود، و هم خلوص بیشترى در آن باشد.
و آنجا که مصالح دیگرى مانند تعظیم شعائر و تشویق و ترغیب دیگران در کار است، و انفاق جنبه شخصى ندارد، تا هتک احترام کسى شود (مانند انفاق براى جهاد و بناهاى خیر و امثال آن) و با اخلاص نیز منافات ندارد آشکارا انفاق نمایند.
بعید نیست مقدم داشتن شب، بر روز، و پنهان بر آشکار (در آیه مورد بحث) اشاره به این باشد که مخفى بودن انفاق بهتر است مگر موجبى براى اظهار باشد، هر چند باید در همه حال و به هر شکل، انفاق فراموش نشود.
مسلماً چیزى که نزد پروردگار است (مخصوصاً با تکیه بر صفت ربوبیت که ناظر به پرورش و تکامل است) چیز کم، یا کم ارزشى نخواهد بود، و تناسب با الطاف و عنایات پروردگار خواهد داشت که هم برکات دنیا، و هم حسنات آخرت و قرب الى اللّه را شامل مى شود.
پس از آن مى افزاید: نه ترسى بر آنها است و نه غمگین مى شوند (وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ).
مى دانیم: انسان چون براى ادامه و اداره زندگى خویش، خود را بى نیاز از مال و ثروت نمى داند، معمولاً هنگامى که آن را از دست مى دهد اندوهناک مى گردد و براى آینده خود نگران مى شود; زیرا نمى داند در آینده وضع او چگونه خواهد بود، و همین امر، در بسیارى از مواقع مانع انفاق مى گردد، مگر آنها که از یک سو به وعده هاى الهى ایمان داشته باشند.
و از سوى دیگر آثار اجتماعى انفاق را بدانند، چنین افرادى از انفاق در راه خدا خوف و وحشتى از آینده ندارند، و به خاطر از دست دادن قسمتى از ثروت خود، اندوهگین نمى شوند; زیرا مى دانند در مقابل چیزى که از دست داده اند، به مراتب بیشتر، از فضل پروردگار و از برکات فردى، اجتماعى و اخلاقى آن در این جهان و آن جهان بهره مند خواهند شد.
تفسیرنمونه)
💌 @ghorun
*☀️*✨✨✨✨.*☀️*.✨✨✨✨*☀️*
☀️بهترین مصارف و موارد انفاق
انفاق یعنی بخشش از چیزی که انسان در اختیار دارد و میتواند به دیگران بدهد. این چیز میتواند علم باشد، یا مال و ثروت و یا حتی انفاق محبت و همدلی و همدردی با دیگران. اما آنچه در اینجا مراد است همان انفاق مالی است. بهترین مصارفی که در آیات و روایات برای انفاق مالی بیان شده عبارتند از:
💫1 ـ خویشاوندان: از مهمترین موارد مصرف انفاقات مالی، خویشاوندان است. هر چه شخص به انسان نزدیکتر باشد وظیفه و تکلیف، شدیدتر و سختتر خواهد بود. انسان باید اول به حکم وظیفه انفاقات مالی واجب را درباره خویشان واجب النفقه انجام دهد و سپس خویشان نیازمند. در آیات قرآن بر این مورد مصرف بسیار تاکید شده است. (بقره، آیه 177؛ نساء، آیه 8؛ اسراء، آیات 26 و 28)
💫2 ـ فقیر و مسکین: فقیر کسی است که قدرت حرکت دارد ولی توان ایستادن روی پای خود را ندارد؛ زیرا همانند درخت تاک است که نیازمند پایهای است تا بدان تکیه کند و داربستی میخواهد که بر آن بیاویزد تا راست بماند. در حقیقت ستون فقراتی ندارد تا بر آن استوار گردد. فقیر از نظر اقتصادی درآمدی دارد ولی این درآمد نمیتواند او را سرپا نگه دارد؛ در حقیقت اقتصاد که قوام فرد و جامعه و ستون خیمه خانواده و جامعه است (نساء، آیه 5)، در شخص فقیر ضعیف و سست است و درآمد، کفاف خرج و هزینههایش را نمیدهد و لذا نیازمند کمک و انفاقات مالی دیگران است تا سرپا بماند. اما مسکین کسی است که نشسته و توان حرکتی ندارد چه رسد که سرپا بماند. وضعیت او بدتر از فقیران است. بنابراین، اگر وضعیت فقیر همانند وضعیت کسی است که نیازمند نصرت است، وضعیت مسکین همانند وضعیت کسی است که نیازمند ولایت و سرپرستی است؛ یعنی او همانند کودک شیرخوار است که باید غذا را در دهانش گذاشت. پس مسکین، نیازمند سرپرستی دیگران است تا از عهده مخارج خود برآید؛ چرا که هیچ درآمدی ندارد و یا توان آن را ندارد تا در پی کسب و کاری برود و درآمدی داشته باشد. براین اساس باید گفت نخستین و برترین مورد انفاق آن است که انسان به چنین شخصی کمک کند و او را تحت ولایت انفاقی خود بگیرد. (بقره، آیات 215 و 177؛ نور، آیه 22؛ نساء، آیه 8؛ روم، آیه 38)
💫3 ـ جهاد در راه خدا: حفظ امنیت جامعه، از امنیت فردی مهمتر و بنیادیتر است. از این رو، انفاق مالی برای تجهیز نفرات و ادوات بسیار مهم و اساسی است. خداوند در آیات قرآن، یکی از مصارف انفاقات مالی را جهاد دانسته و از آن به جهاد مال تعبیر کرده است. (انفاق، آیه60؛ بقره؛ آیات 244 و 245 و 193 و 195).
💫4 ـ درخواستکنندگان و سائلان: لزوم صرف مال، در راه رفع نیازمندی سائلان در آیه 177 سوره بقره مورد تاکید قرار گرفته است. براساس همین آیه انفاق مال به درخواستکنندگان از نشانههای صداقت انسان است و خداوند در آیات 15 تا 19 سوره ذاریات آن را به عنوان حق برعهده افراد دارا دانسته است؛ به این معنا که سائلان در مال انسان شریک به شراکت مشاع هستند و باید این حق پرداخت شود.
💫5 ـ در راهماندگان و ابنسبیل: از دیگر موارد مصرف انفاقات مالی است. خداوند انفاق مال را به در راه ماندگان از نشانههای تقوا و موجب رسیدن به مقام «برّ» دانسته است. (بقره، آیات 215 و 177؛ اسراء، آیات 26 و 28)
💫6 ـ فقیران عفیف: فقیران خویشتندار و ناتوان از کسب، از مصارف انفاق است. (بقره، آیه 273).
💫7 ـ والدین: از نظر قرآن انفاق مالی نسبت به والدین فقیر، جزو واجبات است؛ یعنی در حکم واجب النفقه خواهند بود. از این رو، هم آنان در اولویت هستند و هم ضروری است که به آنان کمک شود. (بقره، آیه 215)
💫8 ـ یتیمان: از دیگر موارد مصرف انفاقات مالی، یتیمان ناتوان است. (بقره، آیات 215 و 177؛ نساء، آیه 8)
💫9 ـ مهاجران فقیر: لزوم توجه توانگران به مهاجران نیازمند و انفاق به آنها در آیات قرآنی به عنوان یکی از موارد مصرف انفاقات مالی مطرح شده است. (بقره، آیه 273؛ نور، آیه 22).
البته موارد دیگری نیز بیان شده است، ولی مهمترین و ضروریترین آنها، همین موارد پیش گفته است.
= = = = = = = = = = = =
☀️فواید انفاق
_انفاق، مانع هلاکت اجتماع است. (بقره/195)
_سبب زیادی مال می شود. (بقره/261)
_سبب جایگزینی مال می شود.(سباء/39)
_روح فداکاری در انسان ایجاد می کند. (بقره/272)
_باعث آمرزش گناهان و فزونی مال است. (بقره/268)
_خداوند به انفاق انسان ها آگاه است. (آل عمران/92)
_آنچه در راه خداوند انفاق شده، پس داده می شود. (انفال/60)
_باعث تقرّب به خداوند است. (توبه/99)
_انفاق نزد پروردگار ثبت می شود. (توبه/121)
_نفس را تزکیه می کند. (توبه/103)
#انفاق
💌 @ghorun