🌻🍃🌻〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🍃🌻
🌻
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره فلق آیه۵ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
~ 🍃 🍃~
🍃آیه۵) «وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ»
🌻.•.🌻
🌻آیه۵)و از شرّ [هر] حسود، آنگاه كه حسد ورزد.»
~🍃 🍃~
🍃تفسیر آیه۵) در آخرین آیه این سوره مى فرماید: و از شرّ هر حسودى هنگامى که #حسد میورزد (وَ مِنْ شَرِّ حاسِد إِذا حَسَدَ).
این آیه، نشان مى دهد: حسد از بدترین و زشت ترین صفات رذیله است; چرا که قرآن آن را در ردیف کارهاى حیوانات درنده و مارهاى گزنده، و شیاطین وسوسه گر قرار داده است.
✨ شرّ حسودان!
حسد یک خوى زشت شیطانى است که بر اثر عوامل مختلف مانند: ضعف ایمان، تنگ نظرى و بخل در وجود انسان پیدا مى شود، و به معنى درخواست و آرزوى زوال نعمت از دیگرى است.
حسد، سرچشمه بسیارى از گناهان کبیره است.
حسد، همان گونه که در روایات وارد شده است، ایمان انسان را مى خورد و از بین مى برد، همان گونه که آتش هیزم را!
همان گونه که امام باقر(علیه السلام) مى فرماید: إِنَّ الْحَسَدَ لَیَأْکُلُ الإِیمَانَ کَما تَأْکُلُ النّارُ الْحَطَبَ .
در حدیث دیگرى، از امام صادق(علیه السلام) آمده است: آفَةُ الدِّینِ الْحَسَدُ وَ الْعُجْبُ وَ الْفَخْرُ: آفت دین حسد است و خود بزرگ بینى و تفاخر .
این به خاطر آن است که، حسود در واقع معترض به حکمت خدا است که، چرا به افرادى نعمت بخشیده؟ و مشمول عنایت خود قرار داده است؟ همان گونه که در آیه ۵۴ نساء مى خوانیم: أَمْ یَحْسُدُونَ النّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللّه مِنْ فَضْلِهِ .
کار حسد ممکن است به جائى رسد که، حتى براى زوال نعمت از شخص محسود، خود را به آب و آتش زند و نابود کند، چنان که نمونه اش در داستان ها و تواریخ معروف است.
در نکوهش حسد، همین بس که نخستین قتلى که در جهان واقع شد، از ناحیه قابیل نسبت به برادرش هابیل بر اثر انگیزه حسد بود.
حسودان همیشه یکى از موانع راه انبیا و اولیا بوده اند، و لذا قرآن مجید به پیامبر(صلى الله علیه وآله) دستور مى دهد: از شرّ حاسدان به خدا و ربّ فلق پناه برد.
گر چه، مخاطب در این سوره، و سوره بعد، شخص پیامبر(صلى الله علیه وآله) است، ولى مسلماً منظور الگو و نمونه است و همه باید از شرّ حسودان به خدا پناه برند.
تفسیر نمونه)
✨~🌿~✨
🌻 @ghorun
🌾🌾〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🌾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
دوستان سوره انعام آیه۱۲۵ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن دشر دهید. التماس دعا
•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•
آیه۱۲۵) فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ وَمَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَآءِ كَذَٰلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُون
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰•🌾
آیه۱۲۵) آن كس را كه خدا بخواهد هدایت كند، سینهاش را برای (پذیرش) اسلام، گشاده می سازد؛ و آن كس را كه بخاطر اعمال خلافش بخواهد گمراه سازد، سینهاش را آنچنان تنگ میكند كه گویا میخواهد به آسمان بالا برود؛ این گونه خداوند پلیدی را بر افرادی كه ایمان نمیآورند قرار میدهد!
•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•
تفسیر آیه۱۲۵) امدادهاى الهى
در تعقیب آیات گذشته، که در زمینه مؤمنان راستین، و کافران لجوج، بحث مى کرد، در این آیات مواهب بزرگى را که در انتظار دسته اول، و بى توفیقى هائى را که دامنگیر دسته دوم مى شود، شرح مى دهد.
نخست مى فرماید: هر کس را که خدا بخواهد هدایت کند سینه اش را براى پذیرش اسلام گشاده مى سازد و آن کس را که بخواهد گمراه سازد سینه اش را آن چنان تنگ و محدود مى کند که گویا مى خواهد به آسمان بالا رود (فَمَنْ یُرِدِ اللّهُ أَنْ یَهْدِیَهُ یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإِسْلامِ وَ مَنْ یُرِدْ أَنْ یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّـقاً حَرَجاً کَأَنـَّما یَصَّعَّدُ فِی السَّماءِ).
کراراً گفته ایم: منظور از هدایت و اضلال الهى، فراهم ساختن یا از میان بردن مقدمات هدایت در مورد کسانى است که آمادگى و عدم آمادگى خود را براى پذیرش حق با اعمال و کردار خویش اثبات کرده اند.
آنان که پویندگان راه حقند و جویندگان و تشنگان زلال ایمان، خداوند چراغ هاى روشنى فرا راه آنها قرار مى دهد، تا براى به دست آوردن این آب حیات در ظلمات گم نشوند.
اما آنها که بى اعتنائى خود را نسبت به این حقایق ثابت کرده اند از این امدادهاى الهى محروم و در مسیر خود با انبوهى از مشکلات رو به رو مى گردند و توفیق هدایت از آنها سلب مى شود.
بنابراین، نه دسته اول در پیمودن این مسیر مجبورند، و نه دسته دوم در کار خود، و هدایت و ضلالت الهى در واقع مکمّل چیزى است که خودشان خواسته اند و انتخاب کرده اند.
منظور از صدر (سینه) در اینجا روح و فکر است و این کنایه در بسیارى از موارد به کار مى رود.
و منظور از شرح (گشاده ساختن) همان وسعت روح، بلندى فکر و گسترش افق عقل آدمى است; زیرا پذیرا شدن حق، احتیاج به گذشت هاى فراوانى از منافع شخصى دارد که جز صاحبان ارواح وسیع و افکار بلند آمادگى براى آن نخواهند داشت.
حرج (بر وزن حرم) به معنى تنگى فوق العاده و محدودیت شدید است، و این حال افراد لجوج و بى ایمان است که فکرشان بسیار کوتاه و روحشان فوق العاده کوچک و ناتوان است، و کمترین گذشتى در زندگى ندارند.
و براى تأکید این موضوع اضافه مى کند: خداوند این چنین، پلیدى و رجس را، بر افراد بى ایمان قرار مى دهد (کَذلِکَ یَجْعَلُ اللّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ).
و سراپاى آنها را نکبت و سلب توفیق فرا خواهد گرفت.
تفسیر نمونه)
•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•🌾 @ghorun
51f490337c68f28a12cd53cb64a34152141d565f.mp3
137.4K
سوره انعام:۱۲۵
شهریار پرهیزگار
🌾 @ghorun
🔆 امام صادق عليه السلام:
🔺خداوند عزّوجلّ هيچ درى از روزى را بر مؤمن نمىبندد، جز اين كه بهتر از آن را براى او مىگشاید
📚 بحارالأنوار، جلد۷۲، صفحه۵۲
🍃 @ghorun