eitaa logo
آیات برگزیده
794 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.4هزار ویدیو
125 فایل
﷽ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي  [به شرط توفیق هرشب یک آیه] به همراه ترجمه،تفسیرو صوت ارتباط با خادم کانال👈 @Ghorun14 پیام رسان سروش http://sapp.ir/ghorun ✔️کپی مطالب کانال با ذکر صلوات جهت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی (ع) مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :   أرضُ القِيامَةِ نارٌ ما خَلا ظِلَّ المُؤمِنِ ؛ فإنَّ صَدَقَتَهُ تُظِلُّهُ . سرزمين قيامت سراسر (گرما) آتش است، مگر سايه مؤمن؛ زيرا كه صدقه اش بر او سايه مى افكند. 💌 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.💧.💧.💧.💧.💧.💧.💧.💧.💧.💧.💧.💧 بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره نساء آیه۳۶ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید.التماس دعا () () () () () () () () () () () () آیه۳۶) وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا ........................................... آیه۳۶) و خدا را بپرستید! و هیچ‌چیز را همتای او قرار ندهید! و به پدر و مادر، نیكی كنید؛ همچنین به خویشاوندان و یتیمان و مسكینان، و همسایه نزدیك، و همسایه دور، و دوست و همنشین، و واماندگان در سفر، و بردگانی كه مالك آنها هستید؛ زیرا خداوند، كسی را كه متكبر و فخر فروش است، (و از ادای حقوق دیگران سرباز می‌زند،) دوست نمی‌دارد. () () () () () () () () () () () () تفسیر آیه۳۶) ده دستور سازنده در آیه فوق، به یک سلسله از حقوق اسلامى، اعم از حق خدا و حقوق بندگان و آداب معاشرت با مردم اشاره شده است، و روى هم رفته، ده دستور از آن استفاده مى شود: 🔸۱ـ نخست مردم را به عبادت و بندگى پروردگار و ترک شرک وبت پرستى ـ که ریشه اصلى تمام برنامه هاى اسلامى است ـ دعوت مى کند، دعوت به توحید و یگانه پرستى روح را پاک، نیت را خالص، اراده را قوى، و تصمیم را براى انجام هر برنامه مفیدى محکم مى سازد. و از آنجا که آیه بیان یک رشته از حقوق اسلامى است، قبل از هر چیز اشاره به حق خداوند بر مردم کرده است، مى فرماید: خدا را بپرستید و هیچ چیز را شریک او قرار ندهید (وَ اعْبُدُوا اللّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً). 🔸۲ـ آن گاه به حق پدر و مادر اشاره کرده، توصیه مى کند: نسبت به آنها نیکى کنید (وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً). حق پدر و مادر از مسائلى است که در قرآن مجید زیاد، روى آن تکیه شده و کمتر موضوعى است که این قدر مورد تأکید واقع شده باشد، و در چهار مورد از قرآن، بعد از توحید قرار گرفته است. از این تعبیرهاى مکرر استفاده مى شود، میان این دو، ارتباط و پیوندى است و در حقیقت چنین است: چون بزرگ ترین نعمت، نعمت هستى و حیات است، که در درجه اول از ناحیه خدا است، و در مراحل بعد به پدر و مادر ارتباط دارد; زیرا فرزند، بخشى از وجود پدر و مادر است. بنابراین، ترک حقوق پدر و مادر، هم دوش شرک به خدا است. درباره حقوق پدر و مادر بحث هاى مشروحى داریم که در ذیل آیات مناسب در سوره اسراء و لقمان به خواست خدا خواهد آمد. 🔸۳ ـ پس از آن دستور به نیکى کردن داده، مى فرماید: نسبت به همه خویشاوندان احسان کنید (وَ بِذِی الْقُرْبى). این موضوع نیز از مسائلى است که در قرآن تأکید فراوان درباره آن شده است، گاهى به عنوان صله رحم ، و گاهى به عنوان احسان و نیکى به آنها. در واقع اسلام مى خواهد به این وسیله علاوه بر پیوند وسیعى که در میان تمام افراد بشر به وجود آورده، پیوندهاى محکمترى در میان واحدهاى کوچک تر و متشکل تر، به نام فامیل و خانواده به وجود آورد، تا در برابر مشکلات و حوادث، یکدیگر را یارى دهند و از حقوق هم دفاع کنند. 🔸۴ ـ بعد از آن به حقوق ایتام اشاره کرده، و افراد با ایمان را توصیه به نیکى در حق آنها مى کند، مى فرماید: و به ایتام نیکى کنید (وَ الْیَتامى). زیرا در هر اجتماعى بر اثر حوادث گوناگون، همیشه کودکان یتیمى وجود دارند که فراموش کردن آنها نه فقط وضع آنان را به خطر مى افکند، که وضع اجتماع را نیز به خطر مى اندازد، چون کودکان یتیم اگر بى سرپرست بمانند، یا به اندازه کافى از محبت اشباع نشوند، افرادى هرزه، خطرناک و جنایتکار بار مى آیند بنابراین نیکى در حق یتیمان هم نیکى به فرد است و هم نیکى به اجتماع! 🔸۵ ـ بعد از آن حقوق مستمندان را یادآورى مى کند، مى فرماید: به مستمندان احسان نمائید (وَ الْمَساکینِ). زیرا در یک اجتماع سالم که عدالت در آن برقرار است نیز، افرادى معلول، از کار افتاده و مانند آن وجود خواهند داشت که فراموش کردن آنها بر خلاف تمام اصول انسانى است. و اگر فقر و محرومیت به خاطر انحراف از اصول عدالت اجتماعى دامنگیر افراد سالم گردد، نیز باید با آن به مبارزه برخاست. 🔸۶ ـ سپس توصیه به نیکى در حق همسایگان نزدیک مى کند (وَ الْجارِ ذِی الْقُرْبى). در این که منظور از همسایه نزدیک چیست؟ مفسران احتمالات مختلفى داده اند: بعضى معنى آن را همسایگانى که جنبه خویشاوندى دارند، دانسته اند، ولى این تفسیر با توجه به این که در جمله هاى سابق از همین آیه اشاره به حقوق خویشاوندان شده، بعید به نظر مى رسد، بلکه منظور همان نزدیکى مکانى است; زیرا همسایگان نزدیک تر حقوق و احترام بیشترى دارند. ادامه تفسیر:👇 👉 @ghorun
.💧.💧.💧.💧.💧.💧.💧.💧.💧.💧.💧.💧. ادامه تفسیر:👇 و یا این که منظور همسایگانى است که از نظر مذهبى و دینى با انسان نزدیک باشند. 🔸۷ ـ آن گاه درباره همسایگان دور سفارش به نیکى مى نماید (وَ الْجارِ الْجُنُبِ). منظور از آن، دورى مکانى است; زیرا طبق پاره اى از روایات تا چهل خانه از چهار طرف همسایه محسوب مى شوند که در شهرهاى کوچک تقریباً تمام شهر را در بر مى گیرد; چرا که اگر خانه هر انسانى را مرکز دایره اى فرض کنیم که شعاع آن از هر طرف چهل خانه باشد، با یک محاسبه ساده درباره مساحت چنین دایره اى روشن مى شود که مجموع خانه هاى اطراف آن را تقریباً پنج هزار خانه تشکیل مى دهد، که مسلماً شهرهاى کوچک بیش از آن خانه ندارند. جالب توجه این که: قرآن در آیه فوق، علاوه بر ذکر همسایگان نزدیک ، تصریح به حق همسایگان دور کرده است; زیرا کلمه همسایه، معمولاً مفهوم محدودى دارد، و تنها همسایگان نزدیک را در برمى گیرد، لذا براى توجه دادن به وسعت مفهوم آن از نظر اسلام راهى جز این نبوده که نامى از همسایگان دور نیز صریحاً برده شود. و نیز ممکن است مراد از همسایگان دور، همسایگان غیر مسلمان باشد; زیرا حق جوار (همسایگى) در اسلام منحصر به همسایگان مسلمان نیست و غیر مسلمانان را نیز شامل مى شود. (مگر آنهائى که با مسلمانان سر جنگ داشته باشند). حق جوار در اسلام به قدرى اهمیت دارد که در وصایاى معروف امیر مؤمنان(علیه السلام) مى خوانیم: ما زالَ (رَسُولُ اللّهِ) یُوصِى بِهِمْ حَتّى ظَنَنّا اِنَّهُ سَیُوَرِّثُهُمْ: آن قدر پیامبر(صلى الله علیه وآله) درباره آنها سفارش کرد، که ما فکر کردیم شاید دستور دهد همسایگان از یکدیگر ارث ببرند . این حدیث در منابع معروف اهل تسنن نیز آمده است، در تفسیر المنار و تفسیر قرطبى از بخارى نیز همین مضمون از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل شده است. در حدیث دیگرى از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل شده که: در یکى از روزها سه بار فرمود: وِ اللّهِ لا یُؤْمِنُ: به خدا سوگند چنین کسى ایمان ندارد... . یکى پرسید: چه کسى؟! پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: أَلَّذِى لا یَأْمَنُ جارُهُ بَوائِقَهُ: کسى که همسایه او از مزاحمت او در امان نیست ! و باز در حدیث دیگرى مى خوانیم که پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: مَنْ کانَ یُؤْمِنُ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ فَلْیُحْسِنْ اِلى جارِهِ: کسى که ایمان به خدا و روز رستاخیز دارد باید به همسایگان خود نیکى کند. و از امام صادق(علیه السلام) نقل شده که فرمود: حُسْنُ الْجِوارِ یَعْمُرُ الدِّیارِ وَ یَزِیْدُ فِى الأَعْمارِ: نیکى کردن همسایگان به یکدیگر، خانه ها را آباد و عمرها را طولانى مى کند. در جهان ماشینى که همسایگان کوچک ترین خبرى از هم ندارند، و گاه مى شود دو همسایه حتى پس از گذشتن بیست سال نام یکدیگر را نمى دانند، این دستور بزرگ اسلامى درخشندگى خاصى دارد. اسلام اهمیت فوق العاده اى براى مسائل عاطفى و تعاون انسانى قائل شده در حالى که در زندگى ماشینى عواطف روز به روز تحلیل مى روند و جاى خود را به سنگدلى مى دهند. 🔸۸ ـ سپس قرآن درباره کسانى که با انسان دوستى و مصاحبت دارند، توصیه به نیکى مى کند (وَ الصّاحِبِ بِالْجَنْبِ). ولى باید توجه داشت: صاحِبِ بِالْجَنبِ معنائى وسیع تر از دوست و رفیق دارد و در واقع هر کسى را که به نوعى با انسان نشست و برخاست داشته باشد، در بر مى گیرد خواه دوست دائمى باشد یا یک دوست موقت، همانند کسى که در اثناء سفر با انسان همنشین مى گردد. و اگر مى بینیم در پاره اى از روایات صاحِبِ بِالْجَنْبِ به رفیق سفر (رَفِیْقُکَ فِى السَّفَرِ) و یا کسى که به امید نفعى سراغ انسان مى آید (اَلْمُنْقَطِعُ اِلَیْکَ یَرجُوْ نَفْعَکَ) تفسیر شده، منظور اختصاص به آنها نیست بلکه بیان توسعه مفهوم این تعبیر است که همه این موارد را نیز در بر مى گیرد. و به این ترتیب، آیه یک دستور جامع و کلى براى حسن معاشرت نسبت به تمام کسانى که با انسان ارتباط دارند مى باشد، اعم از دوستان واقعى، همکاران، همسفران، مراجعان، شاگردان، مشاوران، و خدمتگزاران. و در پاره اى از روایات صاحِبِ بِالْجَنْبِ به همسر تفسیر شده است، چنان که نویسندگان المنار و تفسیر روح المعانى و قرطبى در ذیل آیه از على(علیه السلام) همین معنى را نقل کرده اند، ولى بعید نیست که آن نیز بیان یکى از مصادیق آیه باشد. 🔸۹ ـ دسته دیگرى که در اینجا درباره آنها سفارش شده، کسانى هستند که در سفر و بلاد غربت احتیاج پیدا مى کنند، مى فرماید: نسبت به ابن سبیل نیز نیکى کنید (وَ ابْنِ السَّبیلِ). ادامه تفسیر:👇 👉 @ghorun
.💧.💧.💧.💧.💧.💧.💧.💧.💧.💧.💧. ادامه تفسیر:👇 با این که ممکن است در شهر خود، افراد متمکنى باشند، در سفر به علتى وامى مانند و تعبیر جالب ابن السبیل (فرزند راه) نیز از این نظر است که ما نسبت به آنها هیچگونه آشنائى نداریم، تا بتوانیم آنها را به قبیله یا فامیل یا شخصى نسبت دهیم، تنها به حکم این که مسافرانى هستند نیازمند، باید مورد حمایت قرار گیرند. 🔸۱٠ ـ در آخرین مرحله، توصیه به نیکى کردن نسبت به بردگان شده است (وَ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ). در حقیقت آیه، با حق خدا شروع شده و با حقوق بردگان ختم مى گردد; زیرا این حقوق از یکدیگر جدا نیستند، و تنها این آیه نیست که در آن درباره بردگان توصیه شده، بلکه در آیات مختلف دیگر نیز در این زمینه بحث شده است. ضمناً اسلام برنامه دقیقى براى آزادى تدریجى بردگان تنظیم کرده، که به آزادى مطلق آنها مى انجامد، و به خواست خدا در ذیل آیات مناسب، مشروحاً از آن سخن خواهیم گفت. در پایان آیه هشدار مى دهد و مى گوید: خداوند افراد متکبر و فخرفروش را دوست نمى دارد (إِنَّ اللّهَ لا یُحِبُّ مَنْ کانَ مُخْتالاً فَخُوراً). به این ترتیب، هر کس از فرمان خدا سرپیچى کند و به خاطر تکبر از رعایت حقوق خویشاوندان، پدر و مادر، یتیمان، مسکینان، ابن السبیل و دوستان، سرباز زند محبوب خدا و مورد لطف او نیست و آن کس که مشمول لطف او نباشد، از هر خیر و سعادتى محروم است. ✨گواه بر این معنى، روایتى است که در ذیل این آیه وارد شده: یکى از یاران پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى گوید: در محضرش این آیه را خواندم، پیامبر(صلى الله علیه وآله) زشتى تکبر و نتائج سوء آن را برشمرد به حدى که من گریه کردم، فرمود: چرا گریه مى کنى؟ گفتم: من دوست دارم لباسم، جالب و زیبا باشد و مى ترسم با همین عمل جزء متکبران باشم. فرمود: نه تو اهل بهشتى و اینها علامت تکبر نیست، تکبر آن است که انسان در مقابل حق، خاضع نباشد و خود را بالاتر از مردم بداند و آنها را تحقیر کند (و از اداى حقوق آنها سرباز زند) . خلاصه این که: از جمله اخیر آیه برمى آید، سرچشمه اصلى شرک و پایمال کردن حقوق مردم، غالباً خودخواهى و تکبر است و اداى حقوق فوق مخصوصاً در مورد بردگان، یتیمان، مستمندان و مانند آنها نیاز به روح تواضع و فروتنى دارد. تفسیر نمونه) 👉 @ghorun
004036.mp3
74.3K
سوره نساء: ۳۶ محمدحسین سعیدیان 👉 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائنی با موضوع و چگونگی صله رحم 🎙 👉 @ghorun
امام باقر عليه السلام:اِنَّ اَعْجَلَ الْخَيرِ ثَوابا صِلَةُ الرَّحِمِ؛ ثواب سريع تر از هر كار خيرى به انسان مى رسد. 👉 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️••••••••♦️♦️🌿♦️♦️🌿♦️♦️••••••♦️ بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره اسراء آیه۱۴ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید.التماس دعا ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... آیه۱۴) اقْرَأْ كِتَابَكَ كَفَىٰ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا .........🌿🌿🌿🌿.......... آیه۱۴) (و به او می‌گوییم:) كتابت را بخوان، كافی است كه امروز، خود حسابگر خویش باشی! ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... تفسیر آیه۱۴)مى افزاید: به او گفته مى شود: نامه اعمالت را خودت بخوان ! (اقْرَأْ کِتابَکَ). کافى است که خودت امروز حسابگر خویش باشى ! (کَفى بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسِیباً). یعنى، آن قدر مسائل روشن و آشکار است، و شواهد و مدارک زنده، که جاى گفتگو نیست، هر کس این نامه عمل را بنگرد، مى تواند قضاوت و داورى کند، هر چند، شخص مجرم باشد، چرا که این نامه عمل چنان که خواهد آمد، مجموعه اى از آثار خود عمل است، و یا اعمال، و به این ترتیب، چیزى نیست که بتوان آن را حاشا کرد. آیا اگر من صداى خودم را از نوار ضبط صوت بشنوم، یا عکس دقیق خود را به هنگام انجام یک عمل نیک یا بد، ببینم مى توانم حاشا کنم؟ کیفیت تشکیل نامه عمل، در قیامت از این هم زنده تر و دقیق تر است. تفسیر نمونه) 🖋 @ghorun
017014.mp3
22.6K
سوره اسراء: ۱۴ محمدحسین سعیدیان 🖋 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
D1737371T14701296(Web).mp4.zip
9.23M
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع محاسبه ، جلسه اول 🎙 🖋 @ghorun
مراحل محاسبه 🖋 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
...•...•...💌...•...•...•...💌...•...•...•...💌...•...•... بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان و همراهان محترم کانال آیات برگزیده: ضمن قدردانی بابت حمایت و همراهیتان هرگونه نظر،انتقاد و پیشنهاد خود را در جهت بهبود کانال با ما در میان بگذارید. در ضمن میتوانید مطالب مرتبط قرآنی که پر محتوا و اموزنده باشد را برای ما ارسال کنید تا در کانال قرار دهیم. قرآن یار و همراه شما خادم کانال 👈 @ghorun14 💌 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️فرارسیدن سالروز رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی (ره) تسلیت باد ◾️ @ghorun
✨▪️=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=▪️✨ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ دوستان سوره انبیا آیه۳۶ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا ------------------------------------------------------------ آیه۳۶) وَإِذَا رَآكَ الَّذِينَ كَفَرُوٓا إِنْ يَتَّخِذُونَكَ إِلَّا هُزُوًا أَهَٰذَا الَّذِي يَذْكُرُ آلِهَتَكُمْ وَهُمْ بِذِكْرِ الرَّحْمَٰنِ هُمْ كَافِرُونَ =========⭐-✨-◽️-✨-⭐======== آیه۳۶) هنگامی كه كافران تو را می‌بینند، كاری جز استهزا كردن تو ندارند؛ (و می‌گویند:) آیا این همان كسی است كه سخن از خدایان شما می‌گوید؟! در حالی كه خودشان ذكر خداوند رحمان را انكار می‌كنند. ------------------------------------------------------------ تفسیر آیه۳۶) انسان از عجله آفریده شده! باز در این آیات به بحث هاى دیگرى در ارتباط با موضع گیرى مشرکان در برابر پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) برخورد مى کنیم، که بیانگر طرز تفکر انحرافى آنها در مسائل اصولى است، نخست مى گوید: هنگامى که کافران تو را مى بینند کارى جز مسخره کردن تو ندارند (وَ إِذا رَآکَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِنْ یَتَّخِذُونَکَ إِلاّ هُزُواً). آنها با بى اعتنائى، به تو اشاره کرده مى گویند: آیا این همان کسى است که خدایان و بت هاى شما را به بدى یاد مى کند ؟ (أَ هذَا الَّذِی یَذْکُرُ آلِهَتَکُمْ). در حالى که خود ذکر خداوند رحمان را انکار مى کنند (وَ هُمْ بِذِکْرِ الرَّحْمنِ هُمْ کافِرُونَ). تعجب در این است که: اگر کسى از این بتهاى سنگى و چوبى بدگوئى کند ـ نه بدگوئى ـ که حقیقت را بیان نماید و بگوید: اینها موجودات بى روح و فاقد شعور و بى ارزشى هستند، تعجب مى کنند، اما اگر کسى منکر خداوند بخشنده و مهربانى شود که آثار رحمتش پهنه جهان را گرفته و در هر چیز دلیلى بر عظمت و رحمت او است، براى آنها جاى تعجب نیست. آرى، هنگامى که انسان به امرى عادت کرد، خو گرفت و تعصب ورزید، در نظرش جلوه خواهد داشت هر چند بدترین امور باشد، و هر گاه نسبت به چیزى عداوت ورزید کم کم در نظرش بد مى شود، هر چند زیباترین و محبوب ترین امور باشد. تفسیر نمونه) =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=🏴 @ghorun
63507d990b302a85cb9d1e6829537a6f3707c2fd.mp3
75.1K
سوره انبیا:۳۶ شهریار پرهیزگار 🏴 @ghorun
"به جمهوری اسلامی، که ثمره خون پدرانتان است، تا پای جان وفادار بمانید؛ و با آمادگی خود و صدور انقلاب و ابلاغ پیام خون شهیدان، زمینه را برای قیام منجی عالم و خاتم الاوصیا و الاولیا، حضرت بقیه الله -روحی فداه- فراهم سازید" 🏴 @ghorun
◻️◻️≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈◻️◻️ بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره طه آیه۱۴ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید.التماس دعا ≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈ آیه۱۴)إِنَّنِيٓ أَنَا اللَّهُ لَآ إِلَٰهَ إِلَّآ أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِيٓ ◻️◻️◻️◻️◻️≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈◻️◻️◻️◻️ آیه۱۴) من «اللّه» هستم؛ معبودی جز من نیست! مرا بپرست، و نماز را برای یاد من بپادار! ≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈ تفسیر آیه۱۴) و به دنبال آن، نخستین جمله وحى را موسى به این صورت دریافت کرد: من اللّه هستم، معبودى جز من نیست (إِنَّنِی أَنَا اللّهُ لا إِلهَ إِلاّ أَنَا). اکنون که چنین است تنها مرا عبادت کن، عبادتى خالص از هرگونه شرک (فَاعْبُدْنِی). و نماز را برپاى دار، تا همیشه به یاد من باشى (وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْرِی). در این آیه، پس از بیان مهمترین اصل دعوت انبیاء، که مسأله توحید است موضوع عبادت خداوند یگانه، به عنوان یک ثمره براى درخت ایمان و توحید بیان شده، و به دنبال آن، دستور به نماز، یعنى بزرگترین عبادت و مهمترین پیوند خلق با خالق، و مؤثرترین راه براى فراموش نکردن ذات پاک او داده شده. این سه دستور، با فرمان رسالت که در آیه قبل بود، و مسأله معاد که در آیه بعد است یک مجموعه کامل و فشرده از اصول و فروع دین را بازگو مى کند که با دستور به استقامت که در آخرین آیات مورد بحث خواهد آمد، از هر نظر تکمیل مى گردد. **** ⬜️نماز بهترین وسیله یاد خدا در آیات فوق به یکى از فلسفه هاى مهم نماز اشاره شده است، و آن این که: انسان در زندگى این جهان با توجه به عوامل غافل کننده نیاز به تذکر و یادآورى دارد، با وسیله اى که در فاصله هاى مختلف زمانى، خدا و رستاخیز و دعوت پیامبران و هدف آفرینش را به یاد او آورد و از غرق شدن در گرداب غفلت و بى خبرى حفظ کند، نماز این وظیفه مهم را بر عهده دارد. انسان صبحگاهان از خواب برمى خیزد، خوابى که او را از همه چیز این جهان بیگانه کرده، مى خواهد برنامه زندگى را شروع کند، قبل از هر چیز به سراغ نماز مى رود، قلب و جان خود را با یاد خدا صفا مى دهد، از او نیرو و مدد مى گیرد، آماده سعى و تلاش توأم با پاکى و صداقت مى گردد. باز هنگامى که غرق کارهاى روزانه شد، و چند ساعتى گذشت و چه بسا میان او و یاد خدا جدائى افتاد، ناگاه ظهر مى شود و صداى مؤذن را مى شنود: اللّه أکبر!... حى على الصلوة!: خدا از همه چیز برتر است، برتر از آن است که توصیف شود... بشتاب به سوى نماز . به سراغ نماز مى رود، در برابر معبود خود به راز و نیاز مى ایستد، و اگر گرد و غبار غفلتى بر قلب او نشسته، آن را شستشو مى دهد اینجا است که خدا در نخستین دستورات در آغاز وحى به موسى(علیه السلام) مى گوید: نماز را بر پا دار تا به یاد من باشى. جالب این که: این آیه مى گوید: نماز را بر پا دار! تا به یاد من باشى، اما در آیه ۲۸ سوره رعد مى گوید: ذکر خدا مایه اطمینان و آرامش دل ها است (أَلا بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ). و در آیات ۲۷ تا ۳٠ سوره فجر مى فرماید: یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعِی إِلى رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً * فَادْخُلِی فِی عِبادِی * وَ ادْخُلِی جَنَّتِی: اى نفس مطمئنه به سوى پروردگارت بازگرد * در حالى که هم تو از او خشنودى و هم او از تو خشنود * در زمره بندگانم درآى * و در بهشتم گام بگذار ! از قرار دادن این سه آیه، در کنار هم، به خوبى مى فهمیم نماز انسان را به یاد خدا مى دارد، یاد خدا نفس مطمئنه به او مى دهد، و نفس مطمئنه او را به مقام بندگان خاص و بهشت جاویدان مى رساند. تفسیر نمونه) ▪️ @ghorun
020014.mp3
33.8K
سوره طه: ۱۴ محمدحسین سعیدیان ▪️ @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فیما اوصی به امیرالمؤمنین (ع) عند وفاته : الصلوة، الصلوة، الصلوة در آن چیزی که امیرالمومنین (ع ) هنگام وفات وصیت کرد، این بود: ، نماز، نماز. ( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 173 ) ▪️ @ghorun