.💧.💧.💧.💧.💧.💧.💧.💧.💧.💧.💧.
ادامه تفسیر:👇
با این که ممکن است در شهر خود، افراد متمکنى باشند، در سفر به علتى وامى مانند و تعبیر جالب ابن السبیل (فرزند راه) نیز از این نظر است که ما نسبت به آنها هیچگونه آشنائى نداریم، تا بتوانیم آنها را به قبیله یا فامیل یا شخصى نسبت دهیم، تنها به حکم این که مسافرانى هستند نیازمند، باید مورد حمایت قرار گیرند.
🔸۱٠ ـ در آخرین مرحله، توصیه به نیکى کردن نسبت به بردگان شده است (وَ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ).
در حقیقت آیه، با حق خدا شروع شده و با حقوق بردگان ختم مى گردد; زیرا این حقوق از یکدیگر جدا نیستند، و تنها این آیه نیست که در آن درباره بردگان توصیه شده، بلکه در آیات مختلف دیگر نیز در این زمینه بحث شده است.
ضمناً اسلام برنامه دقیقى براى آزادى تدریجى بردگان تنظیم کرده، که به آزادى مطلق آنها مى انجامد، و به خواست خدا در ذیل آیات مناسب، مشروحاً از آن سخن خواهیم گفت.
در پایان آیه هشدار مى دهد و مى گوید: خداوند افراد متکبر و فخرفروش را دوست نمى دارد (إِنَّ اللّهَ لا یُحِبُّ مَنْ کانَ مُخْتالاً فَخُوراً).
به این ترتیب، هر کس از فرمان خدا سرپیچى کند و به خاطر تکبر از رعایت حقوق خویشاوندان، پدر و مادر، یتیمان، مسکینان، ابن السبیل و دوستان، سرباز زند محبوب خدا و مورد لطف او نیست و آن کس که مشمول لطف او نباشد، از هر خیر و سعادتى محروم است.
✨گواه بر این معنى، روایتى است که در ذیل این آیه وارد شده: یکى از یاران پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى گوید: در محضرش این آیه را خواندم، پیامبر(صلى الله علیه وآله) زشتى تکبر و نتائج سوء آن را برشمرد به حدى که من گریه کردم، فرمود: چرا گریه مى کنى؟
گفتم: من دوست دارم لباسم، جالب و زیبا باشد و مى ترسم با همین عمل جزء متکبران باشم.
فرمود: نه تو اهل بهشتى و اینها علامت تکبر نیست، تکبر آن است که انسان در مقابل حق، خاضع نباشد و خود را بالاتر از مردم بداند و آنها را تحقیر کند (و از اداى حقوق آنها سرباز زند) .
خلاصه این که: از جمله اخیر آیه برمى آید، سرچشمه اصلى شرک و پایمال کردن حقوق مردم، غالباً خودخواهى و تکبر است و اداى حقوق فوق مخصوصاً در مورد بردگان، یتیمان، مستمندان و مانند آنها نیاز به روح تواضع و فروتنى دارد.
تفسیر نمونه)
👉 @ghorun
♦️••••••••♦️♦️🌿♦️♦️🌿♦️♦️••••••♦️
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره اسراء آیه۱۴ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید.التماس دعا
... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
آیه۱۴) اقْرَأْ كِتَابَكَ كَفَىٰ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا
.........🌿🌿🌿🌿..........
آیه۱۴) (و به او میگوییم:) كتابت را بخوان، كافی است كه امروز، خود حسابگر خویش باشی!
... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
تفسیر آیه۱۴)مى افزاید: به او گفته مى شود: نامه اعمالت را خودت بخوان ! (اقْرَأْ کِتابَکَ).
کافى است که خودت امروز حسابگر خویش باشى ! (کَفى بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسِیباً).
یعنى، آن قدر مسائل روشن و آشکار است، و شواهد و مدارک زنده، که جاى گفتگو نیست، هر کس این نامه عمل را بنگرد، مى تواند قضاوت و داورى کند، هر چند، شخص مجرم باشد، چرا که این نامه عمل چنان که خواهد آمد، مجموعه اى از آثار خود عمل است، و یا #نفس اعمال، و به این ترتیب، چیزى نیست که بتوان آن را حاشا کرد.
آیا اگر من صداى خودم را از نوار ضبط صوت بشنوم، یا عکس دقیق خود را به هنگام انجام یک عمل نیک یا بد، ببینم مى توانم حاشا کنم؟ کیفیت تشکیل نامه عمل، در قیامت از این هم زنده تر و دقیق تر است.
تفسیر نمونه)
🖋 @ghorun
...•...•...💌...•...•...•...💌...•...•...•...💌...•...•...
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان و همراهان محترم کانال آیات برگزیده:
ضمن قدردانی بابت حمایت و همراهیتان
هرگونه نظر،انتقاد و پیشنهاد خود را در جهت بهبود کانال با ما در میان بگذارید.
در ضمن میتوانید مطالب مرتبط قرآنی که پر محتوا و اموزنده باشد را برای ما ارسال کنید تا در کانال قرار دهیم.
قرآن یار و همراه شما
خادم کانال 👈 @ghorun14
💌 @ghorun
◾️فرارسیدن سالروز رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی (ره) تسلیت باد
◾️ @ghorun
✨▪️=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=▪️✨
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
دوستان سوره انبیا آیه۳۶ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
------------------------------------------------------------
آیه۳۶) وَإِذَا رَآكَ الَّذِينَ كَفَرُوٓا إِنْ يَتَّخِذُونَكَ إِلَّا هُزُوًا أَهَٰذَا الَّذِي يَذْكُرُ آلِهَتَكُمْ وَهُمْ بِذِكْرِ الرَّحْمَٰنِ هُمْ كَافِرُونَ
=========⭐-✨-◽️-✨-⭐========
آیه۳۶) هنگامی كه كافران تو را میبینند، كاری جز استهزا كردن تو ندارند؛ (و میگویند:) آیا این همان كسی است كه سخن از خدایان شما میگوید؟! در حالی كه خودشان ذكر خداوند رحمان را انكار میكنند.
------------------------------------------------------------
تفسیر آیه۳۶) انسان از عجله آفریده شده!
باز در این آیات به بحث هاى دیگرى در ارتباط با موضع گیرى مشرکان در برابر پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) برخورد مى کنیم، که بیانگر طرز تفکر انحرافى آنها در مسائل اصولى است، نخست مى گوید: هنگامى که کافران تو را مى بینند کارى جز مسخره کردن تو ندارند (وَ إِذا رَآکَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِنْ یَتَّخِذُونَکَ إِلاّ هُزُواً).
آنها با بى اعتنائى، به تو اشاره کرده مى گویند: آیا این همان کسى است که خدایان و بت هاى شما را به بدى یاد مى کند ؟ (أَ هذَا الَّذِی یَذْکُرُ آلِهَتَکُمْ).
در حالى که خود ذکر خداوند رحمان را انکار مى کنند (وَ هُمْ بِذِکْرِ الرَّحْمنِ هُمْ کافِرُونَ).
تعجب در این است که: اگر کسى از این بتهاى سنگى و چوبى بدگوئى کند ـ نه بدگوئى ـ که حقیقت را بیان نماید و بگوید: اینها موجودات بى روح و فاقد شعور و بى ارزشى هستند، تعجب مى کنند، اما اگر کسى منکر خداوند بخشنده و مهربانى شود که آثار رحمتش پهنه جهان را گرفته و در هر چیز دلیلى بر عظمت و رحمت او است، براى آنها جاى تعجب نیست.
آرى، هنگامى که انسان به امرى عادت کرد، خو گرفت و تعصب ورزید، در نظرش جلوه خواهد داشت هر چند بدترین امور باشد، و هر گاه نسبت به چیزى عداوت ورزید کم کم در نظرش بد مى شود، هر چند زیباترین و محبوب ترین امور باشد.
تفسیر نمونه)
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=🏴 @ghorun
63507d990b302a85cb9d1e6829537a6f3707c2fd.mp3
75.1K
سوره انبیا:۳۶
شهریار پرهیزگار
🏴 @ghorun
"به جمهوری اسلامی، که ثمره خون پدرانتان است، تا پای جان وفادار بمانید؛ و با آمادگی خود و صدور انقلاب و ابلاغ پیام خون شهیدان، زمینه را برای قیام منجی عالم و خاتم الاوصیا و الاولیا، حضرت بقیه الله -روحی فداه- فراهم سازید"
🏴 @ghorun
◻️◻️≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈◻️◻️
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره طه آیه۱۴ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید.التماس دعا
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
آیه۱۴)إِنَّنِيٓ أَنَا اللَّهُ لَآ إِلَٰهَ إِلَّآ أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِيٓ
◻️◻️◻️◻️◻️≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈◻️◻️◻️◻️
آیه۱۴) من «اللّه» هستم؛ معبودی جز من نیست! مرا بپرست، و نماز را برای یاد من بپادار!
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
تفسیر آیه۱۴) و به دنبال آن، نخستین جمله وحى را موسى به این صورت دریافت کرد:
من اللّه هستم، معبودى جز من نیست (إِنَّنِی أَنَا اللّهُ لا إِلهَ إِلاّ أَنَا).
اکنون که چنین است تنها مرا عبادت کن، عبادتى خالص از هرگونه شرک (فَاعْبُدْنِی).
و نماز را برپاى دار، تا همیشه به یاد من باشى
(وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْرِی).
در این آیه، پس از بیان مهمترین اصل دعوت انبیاء، که مسأله توحید است موضوع عبادت خداوند یگانه، به عنوان یک ثمره براى درخت ایمان و توحید بیان شده، و به دنبال آن، دستور به نماز، یعنى بزرگترین عبادت و مهمترین پیوند خلق با خالق، و مؤثرترین راه براى فراموش نکردن ذات پاک او داده شده.
این سه دستور، با فرمان رسالت که در آیه قبل بود، و مسأله معاد که در آیه بعد است یک مجموعه کامل و فشرده از اصول و فروع دین را بازگو مى کند که با دستور به استقامت که در آخرین آیات مورد بحث خواهد آمد، از هر نظر تکمیل مى گردد.
****
⬜️نماز بهترین وسیله یاد خدا
در آیات فوق به یکى از فلسفه هاى مهم نماز اشاره شده است، و آن این که: انسان در زندگى این جهان با توجه به عوامل غافل کننده نیاز به تذکر و یادآورى دارد، با وسیله اى که در فاصله هاى مختلف زمانى، خدا و رستاخیز و دعوت پیامبران و هدف آفرینش را به یاد او آورد و از غرق شدن در گرداب غفلت و بى خبرى حفظ کند، نماز این وظیفه مهم را بر عهده دارد.
انسان صبحگاهان از خواب برمى خیزد، خوابى که او را از همه چیز این جهان بیگانه کرده، مى خواهد برنامه زندگى را شروع کند، قبل از هر چیز به سراغ نماز مى رود، قلب و جان خود را با یاد خدا صفا مى دهد، از او نیرو و مدد مى گیرد، آماده سعى و تلاش توأم با پاکى و صداقت مى گردد.
باز هنگامى که غرق کارهاى روزانه شد، و چند ساعتى گذشت و چه بسا میان او و یاد خدا جدائى افتاد، ناگاه ظهر مى شود و صداى مؤذن را مى شنود: اللّه أکبر!... حى على الصلوة!: خدا از همه چیز برتر است، برتر از آن است که توصیف شود... بشتاب به سوى نماز .
به سراغ نماز مى رود، در برابر معبود خود به راز و نیاز مى ایستد، و اگر گرد و غبار غفلتى بر قلب او نشسته، آن را شستشو مى دهد اینجا است که خدا در نخستین دستورات در آغاز وحى به موسى(علیه السلام) مى گوید: نماز را بر پا دار تا به یاد من باشى.
جالب این که: این آیه مى گوید: نماز را بر پا دار! تا به یاد من باشى، اما در آیه ۲۸ سوره رعد مى گوید: ذکر خدا مایه اطمینان و آرامش دل ها است (أَلا بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ).
و در آیات ۲۷ تا ۳٠ سوره فجر مى فرماید: یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعِی إِلى رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً * فَادْخُلِی فِی عِبادِی * وَ ادْخُلِی جَنَّتِی:
اى نفس مطمئنه به سوى پروردگارت بازگرد * در حالى که هم تو از او خشنودى و هم او از تو خشنود * در زمره بندگانم درآى * و در بهشتم گام بگذار !
از قرار دادن این سه آیه، در کنار هم، به خوبى مى فهمیم نماز انسان را به یاد خدا مى دارد، یاد خدا نفس مطمئنه به او مى دهد، و نفس مطمئنه او را به مقام بندگان خاص و بهشت جاویدان مى رساند.
تفسیر نمونه)
▪️ @ghorun
💢⚜💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢⚜💢
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره هود آیه۳ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید.التماس دعا
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
آیه۳) وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوٓا إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُمْ مَتَاعًا حَسَنًا إِلَىٰٓ أَجَلٍ مُسَمًّى وَيُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ وَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنِّيٓ أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ
. . . . . . . . . . . . .💢💢💢💢. . . . . . . . . . .
آیه۳) و اینكه: از پروردگار خویش آمرزش بطلبید؛ سپس بسوی او بازگردید؛ تا شما را تا مدّت معیّنی، (از مواهب زندگی این جهان،) به خوبی بهرهمند سازد؛ و به هر صاحب فضیلتی، به مقدار فضیلتش ببخشد! و اگر (از این فرمان) روی گردان شوید، من بر شما از عذاب روز بزرگی بیمناكم!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
تفسیر آیه۳) در آیات گذشته که مهمترین اصلهای دعوت یعنی توحید و مبارزه با شرک و دومین برنامه دعوت که: من براى شما از سوى او نذیر و بشیرم بود
در ادامه سومین اصل دعوتم این است: از گناهان خویش استغفار کنید ، و از آلودگى ها خود را شستشو دهید (وَ أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ).
چهارمین اصل دعوتم این است که به سوى او باز گردید (ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ).
و پس از شستشوى از گناه و پاک شدن در سایه استغفار، خود را به صفات الهى بیارائید که بازگشت به سوى او چیزى جز اقتباس از صفات او نیست.
در واقع، چهار مرحله از مراحل مهم دعوت به سوى حق، در ضمن چهار جمله بیان شده است که، دو قسمت آن جنبه عقیدتى و زیربنائى دارد، و دو قسمت جنبه عملى و رو بنائى، قبول اصل توحید و مبارزه با شرک و قبول رسالت پیامبر(صلى الله علیه وآله) دو اصل اعتقادى است.
و شستشوى از گناه و تخلق به صفات الهى که سازندگى را به تمام معنى از نظر عمل دربر دارد، دو دستور عملى قرآن است، و اگر درست بیندیشیم تمام محتواى قرآن، در این چهار بخش خلاصه مى شود، این فهرستی است براى همه قرآن و براى تمام محتواى این سوره.
آنگاه نتیجه هاى عملى موافقت یا مخالفت با این چهار دستور را چنین بیان مى کند:
هر گاه به این برنامه ها جامه عمل بپوشانید، خداوند تا پایان عمر شما را از زندگانى سعادتبخش این دنیا بهره مند و متمتع مى سازد (یُمَتِّعْکُمْ مَتاعاً حَسَناً إِلى أَجَل مُسَمّىً).
و از آن بالاتر این که، به هر کس به اندازه کارش بهره مى دهد، و تفاوت مردم را در چگونگى عمل به این چهار اصل، به هیچ وجه نادیده نمى گیرد، بلکه به هر صاحب فضیلتى، به اندازه فضیلتش عطا مى کند (وَ یُؤْتِ کُلَّ ذی فَضْل فَضْلَهُ).
و اما اگر راه مخالفت را پیش گیرید، و در برابر این دستورهاى چهارگانه عقیدتى و عملى سرپیچى کنید، من از عذاب روز بزرگى بر شما بیمناکم همان روز که در دادگاه بزرگ عدل الهى حضور مى یابید (وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَإِنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ عَذابَ یَوْم کَبیر).
تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun