•💠•🔷🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🔺 نماز غُفَیله چیست و چه زمانی خوانده می شود؟
از جمله نماز های مستحب معروفی که در میان نماز مغرب و عشا به جا آورده می شود نماز غُفَیله است. طبق روایات تاثیر این نماز برای آمرزش گناه ها و همچنین براورده شدن حاجات بسیار بالا است.
▫️اسم مصغر از غفلت را غُفَیله گویند. چنانچه دو رکعت نماز به جا آورده شود هر چند مختصر و مفید پروردگار آن شخص را از بهشتیان قرار می دهد (همان، ص ۱۲۰) باید بدانید واژه غُفَیله از ماده غفلت می باشد و دلیل نامگذاری آن به این دلیل است که ساعت غفلت بین مغرب و عشا اتفاق می افتد چراکه معمولاً در این ساعت تمام تلاش شیطان این است که انسانها را از یاد خدا و فضیلت بی نظیر نافله مورد غفلت قرار دهند.
🔸ممکن است یکی از علل توصیه به اقامه نماز غفیله و ثواب آن ،این باشد که:حضرت یونس علیه السلام با لحظه ای غفلت کردن سرنوشت خود را از قوم خود جدا کرد و در نهایت اسیر دریا و ماهی شد و پس از این که به درگاه خداوند بازگشت نجات پیدا کرد و شاید تنها دلیل تاکید رسول اکرم صلی الله علیه و آله برای خواندن این نماز به خاطر غفلت های کوچک و بزرگی است که ما در زندگی خود دچار آنها می شویم و با توصیه آن خواهد ما از ظلمت های باطنی و ظاهری نجات پیدا کنیم.
بنا به گفته بزرگان: ارزشمند ترین ذکر در میان اذکار متعلق به ذکر یونسیه یعنی همان «لااله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» می باشد.
همه اهل بیت علیهم السلام از تمامی آیات و نشانه هایی که در نماز غفیله وجود دارد آگاه هستند:بنابراین دستوراتی به ما داده شده است به عنوان مثال در باره ذکر«لااله الاّانت» که در ابتدای نماز غفیله گفته می شود، از پیامبر(صلی الله علیه و آله) نقل شده که فرمودند:این ذکر از اسم اعظم خداست و موجب برآورده شدن دعاها می باشد.
بخشی از ذکر نماز مستحبی که در رکعت اوّل گفته می شود در سوره انبیا، آیه های ۸۷و۸۸ آمده که به ذکر «یونسی» نیز مشهور است و همان ذکری می باشد که حضرت یونس (علیه السلام) هنگامی که در شکم ماهی بزرگ بود زمزمه کرد و برای نجات خود از خدا کمک خواست. ذکر دیگر نماز غفیله که در رکعت دوم و پس از سوره حمد می آید ـ در سوره انعام، آیه ۵۹ آمده است که در این آیه پرفضیلت، از اسرار غیب و علم و قدرت خدا و وسعت دایره حکم و فرمان او صحبت شده است.
#نماز_غفیله
▪️ @ghorun
📔📓📔📓📔➿➿➿➿➿➿➿➿➿
حکمت ۴۳ نهج البلاغه:
🔆 ویژگی های یاری شایسته
وَ قَالَ (علیه السلام) فِي ذِكْرِ خَبَّابِ بْنِ الْأَرَتِّ:
[رَحِمَ] يَرْحَمُ اللَّهُ خَبَّابَ بْنَ الْأَرَتِّ، فَلَقَدْ أَسْلَمَ رَاغِباً، وَ هَاجَرَ طَائِعاً، وَ قَنِعَ بِالْكَفَافِ، وَ رَضِيَ عَنِ اللَّهِ، وَ عَاشَ مُجَاهِداً
هنگامى كه از خبّاب من الارت ياد مى كرد چنين فرمود:
خداوند خبّاب بن الارتّ را رحمت كند. به رغبت اسلام آورد و در عين اطاعت، مهاجرت كرد و به آنچه روزيش داده بودند، قناعت نمود و از خدا راضى بود و مجاهد زيست.
#نهج_البلاغه
⚫️ @ghorun
.🍃.🍂.🍃.🍂.🍃.🍂.🍃.🍂.🍃.🍂.🍃.🍂.
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره نحل آیه ۱۸ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
آیه۱۸) وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَآ إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ
-------------------------🍂.🍃.🍂
آیه۱۸) و اگر نعمتهای خدا را بشمارید، هرگز نمیتوانید آنها را احصا كنید؛ خداوند بخشنده و مهربان است!
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
تفسیر آیه۱۸) سرانجام براى این که: هیچ کس تصور نکند، نعمت خدا منحصر به اینها است مى گوید: و اگر بخواهید نعمتهاى خدا را شماره کنید قادر بر احصاى آن نیستید (وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللّهِ لاتُحْصُوها).
سر تا پاى وجود شما غرق نعمتهاى او است، در هر نفس که فرو مى رود و بر مى آید نه تنها دو نعمت که هزاران نعمت موجود است و بر هر نعمتى شکرى واجب، هر دقیقه اى که از عمر ما مى گذرد، حیات و سلامت ما مدیون فعالیت ملیونها موجود زنده در درون بدنمان و ملیونها موجود جاندار و بى جان در بیرون بدنمان است که بدون فعالیت آنها ادامه حیات حتى یک لحظه ممکن نیست.
اصولاً، ما از وجود همه نعمتها، آگاه نیستیم، و هر قدر دامنه علم و دانش بشرى گسترده تر مى شود افقهاى تازه اى از این نعمتها بر ما گشوده خواهد شد، افقهائى که کرانه هاى آنها همچنان ناپیدا است، آیا با این حال قدرت احصاى نعمتهاى خدا را داریم؟!
اکنون این سؤال پیش مى آید: پس ما چگونه مى توانیم حق شکر او را ادا کنیم؟ آیا با این حال، در زمره ناسپاسان نیستیم؟
پاسخ این سؤال را قرآن در آخرین جمله این آیه بیان مى کند و مى گوید: خداوند غفور و رحیم است (إِنَّ اللّهَ لَغَفُورٌ رَحِیمٌ).
آرى، خدا مهربانتر و بزرگوارتر از آنست که شما را به خاطر عدم توانائى بر شکر نعمتهایش مؤاخذه، یا مجازات کند، همین قدر که بدانید سر تا پاى شما غرق نعمت او است و از اداى حق شکرش عاجزید و عذر تقصیر به پیشگاهش برید، نهایت شکر او را انجام داده اید.
ورنه سزاوار خداوندیش *** کس نتواند که به جا آورد!
ولى اینها همه مانع از آن نیست که: ما به مقدار توانائى به احصاى نعمتهایش نپردازیم; چرا که این توجه، هم درجه معرفت و جهان بینى و جهان شناسى توحید ما را بالا مى برد و هم شعله عشق خدا را در اعماق قلب ما فروزانتر مى کند، و هم حسّ شکرگزارى را در ما تحریک مى نماید.
به همین دلیل، پیشوایان و بزرگان دین در سخنان خود و حتى در دعاها و مناجاتهایشان به شمردن گوشه اى از نعمتهاى بى پایانش مى پرداختند تا درسى باشد براى دیگران.
(در زمینه شکر نعمت، و عدم توانائى انسان بر احصاى نعمتهاى پروردگار در ذیل آیه ۳۴ سوره ابراهیم نیز بحث کرده ایم).
تفسیر نمونه)
⚫️ @ghorun
♦️🍃🔷🍃♦️〰〰〰〰〰〰〰〰〰
💠 نعمت های الهی قابل شمارش نیست
خداوند متعال در آیه ۱۸ سوره نحل می فرماید: وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَةَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ اللّهَ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ؛ و اگر بخواهید نعمت های خدا را بشمارید، نمی توانید شماره کنید. همانا خداوند، آمرزنده مهربان است.
از جمله نکات این آیه عبارتند از: نعمت های الهی قابل شمارش نیست، نسبت به آنچه می دانید شکر کنید و نسبت به آنچه نمی دانید خداوند غفور و رحیم است، انسان حتی قدرت شمردن نعمتهای الهی را ندارد چه رسد به قدرت شکرگزاری آنها و گرچه شمردن نعمت های الهی ممکن نیست، اما ذکر و یاد آنها لازم است.
اما باید دانست نکات جالبی در مورد نعمت ها از آیات سوره نحل استفاد می شود:
۱- توجه به نعمت ها، عشق به آفریدگار و روح بندگی را در انسان زنده می کند.
۲- نعمت های الهی را، نتیجه تلاش و تحصیل و مدیریت خود، یا شانس و تصادف ندانید.
۳- نعمت ها از اوست، اما سختی ها و ضررها از ماست.
۴- تشکر از هر نعمت به کارگیری صحیح آن است.
۵- زمان استفاده از نعمت ها محدود است.
۶- هماهنگی نعمت ها با نیازهای بشر یکی از تدبیرهای الهی است.
۷- توجه دادن مردم به نعمت ها و خالق آنها بهترین راه دعوت به خدا و جلوگیری از سرکشی و تکبر است.
🌟 یادی از چهل نعمت در سوره مبارکه نحل
یکی از نام های سوره مبارکه نحل سوره (نعم) است، چراکه بالغ بر پنجاه نعمت در این سوره ذکر گردیده است:
۱- آسمان «خلق السموات».
۲- زمین «و الارض» .
۳- چهارپایان «و الانعام».
۴- پوشش «لکم فیها دفائر».
۵- منافع حیوانات «و الانعام».
۶- گوشت «منها تأکلون».
۷- جمال و زیبایی «فیها جمال».
۸- حمل و نقل «تحمل اثقالکم».
۹- هدایت «علی الله قصد السبیل».
۱۰- آب «منهما شراب».
۱۱- مراتع «فیها تسیمون».
۱۲- میوه ها «من کل الثمرات».
۱۳- شب و روز «سخر لکم اللیل و النهار».
۱۴- خورشید و ماه «و الشمس و القمر».
۱۵- ستاره «و النجوم».
۱۶- نعمت ها و موجودات رنگارنگ زمین «مختلفاً الوانه».
۱۷- دریا و جواهرات دریایی «سخر البحر».
۱۸- حرکت کشتی ها «تری الفلک مواخر».
۱۹- کوهها «و القی فی الارض رواسی».
۲۰- نهرها «وانهارا».
۲۱- راهها «و سبلا».
۲۲- علائم طبیعی «و علامات».
۲۳- رهیابی از طریق ستارگان «و بالنجم هم یهتدون».
۲۴- شیر خالص «لبنا خالصاً».
۲۵- سرسبزی زمین «فاحیا به الارض».
۲۶- فراورده های میوه های «تتخذون منه منکرا و ....».
۲۷- عسل «فیه شفاء».
۲۸- همسر «و من انفسکم ازواجا».
۲۹- فرزندان و نوه ها «من ازواجکم بنین و حفده».
۳۰- رزق «رزقکم من الطیبات».
۳۱- گوش «جعل لکم السمع».
۳۲- چشم «و الابصار».
۳۳- عقل و روح «و الافئده».
۳۴- مسکن ثابت «من بیوتکم سکنا».
۳۵- مسکن سیار «جعل لکم من جلود الانعام بیوتا».
۳۶- انواع پوشاک «من اصوافها».
۳۷- نعمت سایه «جعل لکم مما خلق ضلالاً».
۳۸- پناهگاه مطمئن در کوهها «من الجبال اکنانا».
۳۹- نعمت لباس که انسان را از گرما و سرما حفظ کند «سرابیل تقیکم».
۴۰- نعمت زره و لباس رزم «تقیکم بأسکم». (تفسیر نور جلد 6)
حجت الاسلام و المسلمین حسن بابایی حسکویی؛ استاد حوزه و دانشگاه.
#نعمت
⚫️ @ghorun
📚▪️📚▪️📚〰〰〰〰〰〰〰〰〰
☀️ نعمت های آشکار و نعمت های نهان
از پيامبر صلى الله عليه و آله اين سخن خداوند متعال را كه فرمود : «ظاهرة و باطنة» پرسيدم،
فرمود : اى پسر عباس! نعمت هاى آشكار ، اسلام است و آفرينش نيكو و كاملى كه براى تو قرار داده و روزى سرشارى كه به تو بخشيده است.
و نعمت هاى نهان ، پوشاندن اعمال بد تو و رسوا نساختن تو به وسيله آنهاست. اى پسر عباس! خداى متعال مى فرمايد : سه چيز است كه من براى مؤمن قرار دادم در حالى كه او را در آنها اختيارى نيست.
*اول دعاى مؤمنان براى او بعد از تمام شدن دوران عملش [پس از مرگ].
*دوم، اختيار يك سوم مالش را به دست او دادم تا به وسيله آن گناهان او را پاك كنم ،
* و سوم : كردارهاى زشت او را پوشاندم و به وسيله آنها رسوايش نساختم.
در صورتى كه اگر اعمال زشت او را آشكار مى كردم خانواده اش او را دور مى انداختند چه رسد به ديگران···
✨حضرت باقر عليه السلام نيز فرمود : نعمت آشكار عبارت است از وجود پيامبر صلى الله عليه و آله و شناخت خداوند عزّ و جلّ و توحيد او كه آن حضرت آورده است. و نعمت پنهان و باطنى، ولايت ما اهل بيت است و دل دادن به محبّت ماشيخ طَبرِسى قدس سره پس از نقل اين اقوال مى گويد: [بايد دانست كه] ميان اين گفته ها منافاتى نيست؛ چرا كه همه اينها نعمت هاى خداست و مى توان همه آنها را مصداق آيه شريفه دانست.
مجمع البيان ـ به نقل از ابن عباس
#نعمتهاى_آشكار_و_نهان
#نعمت
⚫️ @ghorun
📝📖📝📖📝〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔸 نعمت های بی شمار خداوند
امام زين العابدين عليه السلام ـ هرگاه آيه «و اِنْ تعدّوا نعمة اللّه لا تحصوها» را مى خواند ـ مى فرمود :
سبحانَ مَن لَم يَجعَل في أحَدٍ مِن مَعرِفَةِ نِعَمِهِ إلاّ المَعرِفَةَ بالتّقصيرِ عَن مَعرِفَتِها ، كما لَم يَجعَلْ في أحَدٍ مِن مَعرِفَةِ إدراكِهِ أكثَرَ مِن العِلمِ أنَّهُ لا يُدرِكُهُ ، فشَكَرَ جَلّ و عَزّ مَعرِفَةَ العارِفينَ بالتَّقصيرِ عَن مَعرِفَةِ شُكرِهِ فجَعَلَ مَعرِفَتَهُم بالتَّقصيرِ شُكرا ، كما علِمَ عِلمَ العالِمينَ أنَّهُم لا يُدرِكونَهُ فجَعَلَهُ إيمانا ، عِلما مِنهُ أنّهُ قَد وَسِعَ العِبادَ فلا يَتَجاوزُ ذلكَ ؛ فإنَّ شيئا مِن خَلقِهِ لا يَبلُغُ مَدى عِبادَتِهِ ، و كيفَ يَبلُغُ مَدى عِبادَتهِ مَن لا مَدىً لَهُ و لا كَيفَ ؟! تَعالىَ اللّه ُ عن ذلكَ عُلُوّا كَبيرا
منزّه است خدايى كه به هيچ كس توان شناخت نعمت هايش را نداد مگر همين اندازه كه بدانند از شناخت نعمت هاى او ناتوانند، همچنان كه به هيچ كس قدرت بر شناخت خويش را نداد، مگر همين اندازه كه بدانند از ادراك او ناتوانند.
پس خداوند عزّ و جلّ آگاهى عارفان را از اين نكته كه از شناخت (به جا آوردن) شكر او قاصرند، مورد قدردانى قرار داد و همان آگاهيشان از تقصير را به منزله سپاسگزارى ايشان گرفت.
همچنان كه علم عالمان را از اين نكته كه او را در نمى يابند، دانست و همان را [به منزله ]ايمان قرار داد؛ زيرا مى دانست كه اندازه توان بندگان همين است و از آن فراتر نتوانند رفت. هيچ يك از خلقش، به نهايت عبادتش دست نيابند. چگونه به نهايتِ عبادتِ كسى دست يابند كه او را نهايت و چگونگى نيست؟! خداوند بسى برتر از اين حرف هاست.
#نعمت
🖋✒️🖋✒️🖋✒️
⚫️ @ghorun
🌾〰🌾〰🌾〰〰〰〰〰〰〰〰〰
❇️ معناي سجدة شكر و فلسفة آن
*از امام رضا(ع) نقل شده است که فرمود: حداقل چیزی که بنده میتواند پس از نماز به عنوان تشکر از خداوند برای توفیق او در انجام [نماز] واجبش بگوید این است: شُكْراً لِلَّه،ِ شُكْراً لِلَّه،ِ شُكْراً لِلَّهِ. از حضرت سؤال شد که معنای این گفته چیست؟ فرمود: با این سجده میگوید از من است این شکر برای خدا نسبت به آنچه که توفیق داده به اینکه خدمتش و انجام نماز واجب را به جای آورم. و این شکر موجب افزایش (معنوی) میشود. پس اگر در نمازش کوتاهی بوده است که با نوافل جبران نشده است، با این سجده جبران میشود.
✳️ اهميت و آثار سجدة شكر
امام صادق(ع) : سجدۀ شكر بعد از نماز، سبب كامل شدن نماز و خشنودى خدا و خوش آمدن و اعجاب فرشتگان است. خداوند از آنان مىپرسد: پاداش اين بندۀ شاكر چيست؟ میگويند: رحمت تو، بهشت تو، حلّ مشكل او، ... خداوند میفرمايد: همان گونه كه او از من تشكّر كرد، من هم از او سپاسگزارم. اين جمله می فهماند كه رضايت و سپاس الهى از همه نعمتها برتر است.
* تشکر از خداوند برای هر نعمتی موجب افزونی آن نعمت میگردد. حضرت موسی(ع) به قوم خود فرمود: خداوند این چنین مقرر نموده است که اگر شکر کنید نعمتم را بر شما زیاد میکنم و اگر کفر بورزید عذاب من شدید است.و چه توفیق و نعمتی از این بالاتر که خداوند به انسان لیاقت داده است که او را یاد نماید. پس هر کس به حقیقت نماز و اینکه بزرگترین توفیق است واقف گردد، اهمیت و بایستگی سجدۀ شکر را بیشتر احساس میکند.
🌿 ذكر سجدة شكر
حداقل سه مرتبه "شكراً لله" است، ولي هر چه طولانيتر باشد، بهتر است. از حضرت رضا(ع) در سجده بعد از نماز، تا ۵۰۰ "سبحانالله" هم شنيده شده.و مكرر اتفاق افتاده كه موسي بن جعفر(ع) بعد از نماز به سجده رفتهاند و تا بالا آمدن روز همچنان در سجده بودهاند...امام صادق(ع) فرمودند: حضرت ابراهیم(ع) به سبب زیاد سجده نمودن بر زمین به مقام خلیل اللهی رسید.
✨چند نکته دربارۀ احکام سجدۀ شکر
*بهتر است انسان دو بار سجدهكند؛ به اين صورت كه بعد از سجدۀ اول گونة راست و بعد گونة چپ را به خاك بمالد و مجددا سر بر خاك گذارد.
*امام باقر(ع) فرمود: خداوند تبارك و تعالى به موسى(ع) وحى فرستاد: آيا ميدانى چرا از ميان همۀ مردم تو را برای سخن گفتن با خودم برگزيدم؟ موسى(ع) عرض كرد: پروردگارا چرا؟ خداوند فرمود: من بندگانم را آزمايش کردم و در ميان آنها ذلیلتر و خاكسارتر و فروتنتر از تو نسبت به خود ندیدم، اى موسى براى اينكه چون تو از نماز فارغ ميشوى، روى خود را بر خاك مىنهى. يعنى اظهار كوچكى و ناچيزى مينمايى.
*سجدة شكر، بعد از فريضه و نافله و بعد از تذكر هر نعمتي مطلوب است.
▫️مستحب است كه در سجدۀ شكر ساق دستها باز و قفسه سينه و شكم خود را به زمين بچسباند. (عکس آنچه در نماز انجام میشود).
▫️مستحب است كه انسان دست بر موضع سجدة خود بمالد و بعد به صورت (و ساير اعضاي) خود بكشد.
✅ آثار و برکات سجدۀ شکر
در این زمینه دو روایت بیان میکنیم:
*امام رضا(ع) فرمودند: یکی از آثار مهم سجدۀ شکر بعد از نماز جبران برخی کاستیهای موجود در نماز است.
*امام صادق(ع) فرمود: اگر بنده با عبودیت و نماز به دنبال جلب رضوان الهی است این رضایت با انجام سجدۀ شکر کامل میگردد به گونه ای که فرشتگان مقرب الهی که مدام در حال تقدیس و تسبیح خدای سبحان هستند به شگفتی در میآیند از رحمت الهی که بر شخص سجدهگزار نازل میگردد؛ به نحوی که خداوند بر فرشتگان فخر فروخته و (از روی لذت ربوبی و رضایت) میگوید که ای ملائکه من بیایید و نیک بنگرید بنده مرا که علاوه بر انجام فریضه به سجدۀ شکر افتاده و از من به سبب توفیق نماز واجب تشکر میکند؛ حال سزاوار است که من که خدای او هستم نیز از او تشکر نمایم و صورتم را به او نشان میدهم. [که منظور دیدن و درک مظاهر خداوند که بالاترین آن اهلبیت عصمت و طهارت هستند میباشد].
در حقیقت اینکه خالق از مخلوق تشکر نماید یعنی بزرگترین لطف الهی که از بهشت و رحمت و مغفرت و رضوان الهی برتر و بالاتر است.
🌱حدیثی از امام صادق علیه السلام درباره سجده شکر آورده است که حضرت می فرمایند:
« سَجدةُ الشُكرِ واجِبَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ تُتِمُّ بِها صَلاتَكَ و َتُرضى بِها رَبَّكَ وَ تُعجِبُ المَلائِكَةَ مِنكَ...» ؛
سجده شكر بر هر مسلمانى واجب است، با آن نمازت را كامل و پروردگارت را خشنود مى سازى و فرشتگان را به شگفتى مى آورى.
#نماز_شکر
#شکر
✏️📓✏️📓✏️
⚫️ @ghorun
📕📗📘➿➿➿➿➿➿➿➿➿
حکمت ۴۴ نهج البلاغه:
🌾 خوشا به حال اینان
وَ قَالَ (علیه السلام): طُوبَى لِمَنْ ذَكَرَ الْمَعَادَ، وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ، وَ قَنِعَ بِالْكَفَافِ، وَ رَضِيَ عَنِ اللَّهِ.
خوشا به حال كسى كه همواره به ياد معاد باشد و براى روز حساب عمل كند و به آنچه روزيش داده اند، قانع باشد و از خداى راضى
#نهج_البلاغه
⚫️ @ghorun
•*•*•*•▪️◻️▪️◻️▪️◻️▪️◻️▪️◻️•*•*•*•.
دوستان سوره احزاب آیه۳۳ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
.•*•.•*•.•*•.•*•.•*•.•*•.•*..•*•.•*•.•*•.•*•.•*•.•
آیه۳۳}«وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ ۖ وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا»
.•*•.•*•.•*•.•*•.•*•.•◻️▪️◻️•.•*•.•*•.•*•.•*•.
آیه۳۳}و در خانههايتان قرار گيريد و مانند روزگار جاهليت قديم زينتهاى خود را آشكار مكنيد و نماز برپا داريد و زكات بدهيد و خدا و فرستادهاش را فرمان بريد. خدا فقط مىخواهد آلودگى را از شما خاندان [پيامبر ]بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند.
.•*•.•*•.•*•.•*•.•*•.•*•.•*..•*•.•*•.•*•.•*•.•*•.•
تفسیر آیه۳۳} سپس، سومین دستور را که آن در زمینه رعایت عفت است چنین بیان مى کند:
🍃شما در خانه هاى خود بمانید و همچون جاهلیت نخستین، در میان جمعیت ظاهر نشوید و اندام و وسائل زینت خود را در معرض تماشاى دیگران قرار ندهید (وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الأُولى).
قَرْن از ماده وقار به معنى سنگینى است، و کنایه از قرار گرفتن در خانه ها است، بعضى نیز احتمال داده اند: از ماده قرار بوده باشد که، از نظر نتیجه تفاوت چندانى با معنى اول نخواهد داشت.
تَبَرَّج به معنى آشکار ساختن زینت در برابر مردم است، و از ماده برج گرفته شده که در برابر دیدگان همه ظاهر است.
اما این که منظور از جاهلیت اولى چیست؟ ظاهراً همان جاهلیتى است که مقارن عصر پیامبر(صلى الله علیه وآله) بوده، و به طورى که در تواریخ آمده، در آن موقع زنان حجاب درستى نداشتند، و دنباله روسرى هاى خود را به پشت سر مى انداختند به طورى که گلو و قسمتى از سینه و گردنبند و گوشواره هاى آنها نمایان بود، و به این ترتیب، قرآن همسران پیامبر(صلى الله علیه وآله) را از این گونه اعمال باز مى دارد.
بدون شک، این یک حکم عام است، و تکیه آیات بر زنان پیامبر(صلى الله علیه وآله) به عنوان تأکید بیشتر است، درست مثل این که: به شخص دانشمندى بگوئیم: تو که دانشمندى دروغ مگو! مفهومش این نیست که دروغ گفتن براى دیگران مجاز است، بلکه منظور این است که: یک مرد عالم باید به صورت مؤکدتر و جدى ترى از این کار پرهیز کند.
به هر حال، این تعبیر نشان مى دهد که: جاهلیت دیگرى همچون جاهلیت عرب در پیش است که ما امروز در عصر خود، آثار این پیشگوئى قرآن در دنیاى متمدن مادى را مى بینیم.
ولى مفسران، پیشین نظر به این که، چنین امرى را پیش بینى نمى کردند، براى تفسیر این کلمه، به زحمت افتاده بودند، لذا جاهلیت اولى را به فاصله میان آدم و نوح ، و یا فاصله میان عصر داود و سلیمان که زنان با پیراهنهاى بدن نما بیرون مى آمدند، تفسیر کرده اند، تا جاهلیت قبل از اسلام را جاهلیت ثانیه بدانند!.
ولى، چنان که گفتیم، نیازى به این سخنان نیست، بلکه ظاهر این است جاهلیت اولى همان جاهلیت قبل از اسلام است که در جاى دیگر قرآن نیز به آن اشاره شده است (سوره آل عمران ، آیه ۱۵۴ و سوره مائده ، آیه ۵٠ و سوره فتح ، آیه ۲۶) و جاهلیت ثانیه ، جاهلیتى است که بعداً پیدا خواهد شد (همچون عصر ما)
بالاخره، دستور چهارم و پنجم و ششم را به این صورت بیان مى فرماید:
▫️شما زنان پیامبر نماز را بر پا دارید، زکات را اداء کنید، و خدا و رسولش را اطاعت نمائید (وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتِینَ الزَّکاةَ وَ أَطِعْنَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ).
اگر در میان عبادات، روى نماز و زکات، تکیه مى کند به خاطر آنست که: نماز، مهمترین راه ارتباط و پیوند با خالق است، و زکات هم در عین این که عبادت بزرگى است، پیوند محکمى با خلق خدا محسوب مى شود.
و اما جمله أَطِعْنَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ یک حکم کلى است که تمام برنامه هاى الهى را فرا مى گیرد.
این دستورات سه گانه نیز نشان مى دهد که، احکام فوق، مخصوص به زنان پیامبر(صلى الله علیه وآله) نیست، بلکه براى همگان است، هر چند، در مورد آنان تأکید بیشترى دارد.
در پایان آیه مى افزاید: خداوند فقط مى خواهد پلیدى و گناه را از شما اهلبیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد (إِنَّما یُرِیدُ اللّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً). تفسیر نمونه
ادامه تفسیر:👇
◼️ @ghorun
.•*•*•*•◻️▪️◻️▪️◻️▪️◻️▪️◻️▪️•*•*•*•
🔅ادامه تفسیر:
تعبیر به اِنَّما که معمولاً براى حصر است، دلیل بر این است که این موهبت ویژه خاندان پیامبر(صلى الله علیه وآله) است.
جمله یُرِیْدُ اشاره به اراده تکوینى پروردگار است، و گرنه اراده تشریعى، و به تعبیر دیگر لزوم پاک نگاهداشتن خویش، انحصارى به خاندان پیامبر(صلى الله علیه وآله) ندارد، و همه مردم، بدون استثنا ء، به حکم شرع موظفند از هرگونه گناه و پلیدى پاک باشند.
ممکن است گفته شود: اراده تکوینى موجب یک نوع جبر است، ولى با توجه به بحثهائى که در مسأله معصوم بودن انبیاء و امامان(علیهم السلام) داشته ایم، پاسخ این سخن روشن مى شود، و در اینجا به طور خلاصه، مى توان گفت:
معصومان داراى یک نوع شایستگى اکتسابى از طریق اعمال خویشند، و یک نوع لیاقت ذاتى و موهبتى از سوى پروردگار، تا بتوانند الگو و اسوه مردم بوده باشند.
به تعبیر دیگر، معصومان به خاطر تأییدات الهى، و اعمال پاک خویش، چنان هستند که در عین داشتن قدرت و اختیار، براى گناه کردن، به سراغ گناه نمى روند درست همان گونه که هیچ فرد عاقلى حاضر نیست، قطعه آتشى را بر دارد و به دهان خویش بگذارد، با این که نه اجبارى در این کار است و نه اکراهى، این حالتى است که از درون وجود خود انسان بر اثر آگاهیها و مبادى فطرى و طبیعى مى جوشد، بى آن که جبر و اجبارى در کار باشد.
واژه رِجْس به معنى شىء ناپاک است، خواه ناپاک از نظر طبع آدمى باشد، یا به حکم عقل یا شرع و یا همه اینها.
و این که: در بعضى از کلمات، رجس به معنى گناه ، یا شرک ، یا بخل و حسد و یا اعتقاد باطل و مانند آن تفسیر شده، در حقیقت بیان مصداقهائى از آن است، وگرنه مفهوم این کلمه، مفهومى عام و فراگیر است، و همه انواع پلیدیها را به حکم این که الف و لام در اینجا به اصطلاح الف و لام جنس است شامل مى شود.
تَطْهِیر به معنى پاک ساختن، و در حقیقت تأکیدى است بر مسأله اذهاب رجس و نفى پلیدیها، و ذکر آن به صورت مفعول مطلق در اینجا نیز تأکید دیگرى بر این معنى محسوب مى شود.
و اما تعبیر اهل البیت به اتفاق همه علماى اسلام، و مفسران، اشاره به اهل بیت پیامبر(علیهم السلام) است، و این چیزى است که از ظاهر خود آیه نیز فهمیده مى شود، چرا که بیت ، گرچه به صورت مطلق در اینجا ذکر شده، اما به قرینه آیات قبل و بعد، منظور از آن، بیت و خانه پیامبر(صلى الله علیه وآله) است.
اما این که مقصود از اهل بیت پیامبر (علیهم السلام) در اینجا چه اشخاصى مى باشد؟ در میان مفسران گفتگو است: بعضى آن را مخصوص همسران پیامبر(صلى الله علیه وآله)دانسته اند، و آیات قبل و بعد را که درباره ازواج رسول خدا(صلى الله علیه وآله) سخن مى گوید، قرینه این معنى شمرده اند.
ولى با توجه به یک مطلب، این عقیده نفى مى شود، و آن این که: ضمیرهائى که در آیات قبل و بعد آمده، عموماً به صورت ضمیر جمع مؤنث است، در حالى که ضمائر این قسمت از آیه (إِنَّما یُرِیدُ اللّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً) همه به صورت جمع مذکر است، و این نشان مى دهد، معنى دیگرى در نظر بوده است.
لذا بعضى دیگر از مفسران، از این مرحله گام فراتر نهاده و آیه را شامل همه خاندان پیامبر اعم از مردان و همسران او دانسته اند.
از سوى دیگر، روایات بسیار زیادى که در منابع اهل سنت و شیعه وارد شده، معنى دوم یعنى شمول همه خاندان پیامبر(صلى الله علیه وآله) را نیز نفى مى کند و مى گوید: مخاطب در آیه فوق منحصراً پنج نفرند: پیامبر(صلى الله علیه وآله)، على(علیه السلام) و فاطمه(علیها السلام) و حسن(علیه السلام) و حسین(علیه السلام).
با وجود این نصوص فراوان که قرینه روشنى بر تفسیر مفهوم آیه است تنها تفسیر قابل قبول، براى این آیه، همان معنى سوم یعنى اختصاص به خمسه طیبه است. تفسیر نمونه)
ادامه تفسیر:👇
◼️ @ghorun
•*•*•*•◻️▪️◻️▪️◻️▪️◻️▪️◻️▪️•*•*•*•.
🔅ادامه تفسیر:👇
تنها سؤالى که در اینجا باقى مى ماند این است که: چگونه در لابلاى بحث از وظایف زنان پیامبر(صلى الله علیه وآله)، مطلبى گفته شده است که شامل زنان پیامبر(صلى الله علیه وآله) نمى شود.
پاسخ این سؤال را مفسر بزرگ مرحوم طبرسى در مجمع البیان چنین مى گوید: این اولین بار نیست که در آیات قرآن، به آیاتى برخورد مى کنیم که در کنار هم قرار دارند، و اما از موضوعات مختلفى سخن مى گویند، قرآن پر است از این گونه بحثها، همچنین در کلام فصحاى عرب و اشعار آنان نیز نمونه هاى فراوانى براى این موضوع موجود است .
مفسر بزرگ، نویسنده المیزان پاسخ دیگرى بر آن افزوده که خلاصه اش چنین است: ما هیچ دلیلى در دست نداریم که جمله إِنَّما یُرِیدُ اللّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ... همراه این آیات نازل شده است، بلکه از روایات به خوبى استفاده مى شود که: این قسمت جداگانه نازل گردیده، اما به هنگام جمع آورى آیات قرآن در عصر پیامبر(صلى الله علیه وآله)، یا بعد از آن، در کنار این آیات قرار داده شده است.
پاسخ سومى که مى توان از سؤال داد، این است که: قرآن مى خواهد به همسران پیامبر(صلى الله علیه وآله) بگوید: شما در میان خانواده اى قرار دارید که گروهى از آنان معصومند، کسى که در زیر سایه درخت عصمت و در کانون معصومان قرار گرفته، سزاوار است که بیش از دیگران مراقب خود باشد، و فراموش نکند که انتساب او به خانواده اى که پنج معصوم پاک در آن است مسؤلیتهاى سنگینى براى او ایجاد مى کند، و خدا و خلق خدا انتظارات فراوانى از او دارند.
{تفسیر نمونه}
▪️ • ° • ° • ° • ° • ° • ° • ▪️
📓 @ghorun
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿📚🌿〰〰〰〰〰〰〰〰🌿📚🌿
💫فضایل حدیث کسا
مرحوم آیت الله العظمی بهجت
حضرت آیتالله بهجت قدسسره مانند دیگر عالمان بزرگ شیعه توجه ویژهای به این حدیث داشت. شاید چشمگیرترین امری که در اینباره از ایشان مشهود بود، قرائت دائمی حدیث کسا بود. ایشان شبها این حدیث را قرائت میکرد و حتی در سالیانی دورتر، افراد خانواده را گرد هم میآورد و به همراه ایشان حدیث کسا میخواند.
گاهی هم در لابهلای کلامش به فرازهای آن روایت اشاره میکرد و گاهی هم صراحتاً درباره حدیث کسا سخن میگفت. باور ایشان این بود که امام عصرعجلاللهتعالیفرجهالشریف به مجالس حدیث کسا توجه ویژهای دارند.
گاهی هم در پاسخ به شبهاتی که درباره سند این روایت مطرح میشد، مطالب روشنگری بیان میفرمودند؛ بهعنوان مثال حضرت آیتالله بهجت قدسسره معتقد بودند کسانی که اهل تعقل و درایت باشند و با دقت در عجایب این حدیث بنگرند، صحت این روایت را مییابند و دیگر نیازی به سند آن ندارند.
آیتالله بهجت رحمهالله میفرمود: «چند معجزه در حدیث کساست؛ به امام حسن علیهالسلام میفرماید: صاحب حوض هستی. آیا تا به حال گفته بود تو صاحب حوض من هستی؟! به امام حسین علیهالسلام میگوید: تو شافع امت من هستی».
آیت الله بهجت سفارش می کرد برای شفای مریض حدیث کساء را مکررا بخوانید و هنگام خواندن در مجلس عود روشن کنید.
حدیث کِساء حدیثی در فضیلت پیامبر، امام علی(ع)، فاطمه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) که به پنج تن آل عبا شهرت یافتهاند. واقعه حدیث کِساء در خانه ام سلمه، روی داد. پیامبر اکرم(ص) هنگام نزول آیه تطهیر، خود و خاندان خویش را با پارچهای پشمین (کِساء) پوشانید. امامان شیعه به این حدیث برای اثبات فضیلت و برتری خود برای به دست گرفتن خلافت استناد کردهاند. متن حدیثی که در مفاتیح الجنان به نام حدیث کساء آمده، در بخشهایی، متفاوت با حدیثی است که در منابع کهن شیعی و سنی نقل شده است.
امام صادق(ع) در حدیثی صریحاً می فرماید:
اصحاب کساء که کریم ترین مخلوقات و شریف ترین آنها نزد خدا بوده پنج تن می باشند. و در ادامه این پنج تن را نام می برد.
خامس آل عبا صفتی مشهور برای امام حسین (ع) است و در برخی زیارت نامه ها ایشان را خامس اصحاب کساء می نامند.
پیامبر نزول آیه تطهیر را در پنج تن منحصر کرده است.
#حدیث_کسا
#آیه_تطهیر
▪️ @ghorun
🌾🌱➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
داستان های کوتاه از نبی رحمت صلی الله علیه و آله
صله رحم
مردى خدمت پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله آمد و عرض کرد:
یا رسول الله ! فامیل من تصمیم گرفته اند بر من حمله کنند و از من ببرند و دشنامم دهند، آیا من حق دارم آنها را ترک گویم ؟
فرمودند: در آن صورت خداوند همه شما را ترک مى کند.
عرض کرد: پس چه کنم ؟
فرمودند: بپیوند با هر که از تو ببرد، و عطا کن به هر که محرومت کند، و در گذر از هر که به تو ستم نماید، زیرا چون چنین کنى، خدا تو را بر آنها یارى دهد.
#پیامبر_اکرم_ص
#صله_رحم
#داستان
▪️ @ghorun
📕📗📘➿➿➿➿➿➿➿➿➿
حکمت ۴۵ نهج البلاغه:
🌾 حب علی، معیار ایمان
وَ قَالَ (علیه السلام): لَوْ ضَرَبْتُ خَيْشُومَ الْمُؤْمِنِ بِسَيْفِي هَذَا عَلَى أَنْ يُبْغِضَنِي مَا أَبْغَضَنِي، وَ لَوْ صَبَبْتُ الدُّنْيَا بِجَمَّاتِهَا عَلَى الْمُنَافِقِ عَلَى أَنْ يُحِبَّنِي مَا أَحَبَّنِي؛ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ قُضِيَ، فَانْقَضَى عَلَى لِسَانِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ (صلی الله علیه وآله) أَنَّهُ قَالَ: "يَا عَلِيُّ لَا يُبْغِضُكَ مُؤْمِنٌ وَ لَا يُحِبُّكَ مُنَافِقٌ".
و فرمود (ع): اگر به اين شمشيرم بر بينى مؤمن زنم كه با من دشمن شود، دشمن نشود و اگر همه جهان را به كام منافق ريزم كه با من دوست گردد، دوست نگردد. و اين، از آن روست، كه حكم خداى بر زبان پيامبر امّى (صلى الله عليه و آله) گذشت كه فرمود: يا على، مؤمن تو را دشمن نشود و منافق دوست نگردد.
#نهج_البلاغه
⚫️ @ghorun