🔹💠💠🔹
💠💠🔹
💠🔹
🔹
دوستان سوره طلاق آیه۳ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
•🔹🔹🔹🔹•
آیه۳) «وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا»
•💠💠•
آیه۳)و از جايى كه حسابش را نمىكند، به او روزى مىرساند، و هر كس بر خدا اعتماد كند او براى وى بس است. خدا فرمانش را به انجامرساننده است. به راستى خدا براى هر چيزى اندازهاى مقرر كرده است.
•🔹🔹🔹🔹•
تفسیر آیه۳) و او را از جائى که گمان ندارد روزى مى دهد (وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ).
و هر کس بر خداوند توکل کند و کار خود را به او واگذارد خدا کفایت امرش مى کند (وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ).
چرا که خداوند قادر مطلق، فرمانش در همه چیز نافذ است و هر کارى را اراده کند به انجام مى رساند (إِنَّ اللّهَ بالِغُ أَمْرِهِ).
ولى خداوند براى هر کار و هر چیز، اندازه و حسابى قرار داده است (قَدْ جَعَلَ اللّهُ لِکُلِّ شَیْء قَدْراً).
به این ترتیب، به زنان، مردان و شهود هشدار مى دهد، از مشکلات حق نهراسند، مجرى عدالت باشند، و گشایش کارهاى بسته را از خدا بخواهند; چرا که خداوند تضمین کرده: مشکل پرهیزکاران را حلّ کند و آنها را از جائى که خودشان هم انتظار ندارند روزى دهد.
خداوند ضمانت کرده: هر کس توکل کند، در نمى ماند، و خداوند قادر بر انجام این ضمانت است.
درست است که این آیات در مورد طلاق و احکام مربوط به آن نازل شده، ولى، محتواى گسترده اى دارد که سایر موارد را نیز شامل مى شود و وعده امید بخشى است از سوى خداوند به همه پرهیزکاران و توکل کنندگان، که سرانجام لطف الهى آنها را مى گیرد، از پیچ و خم مشکلات عبور مى دهد، و به افق تابناک سعادت رهنمون مى گردد، سختى هاى معیشت را برطرف مى سازد، و ابرهاى تیره و تار مشکلات را از آسمان زندگى آنها کنار مى زند.
جمله قَدْ جَعَلَ اللّهُ لِکُلِّ شَیْء قَدْراً اشاره لطیفى است به نظامى که حاکم بر تشریع و تکوین است، یعنى دستورهائى که خداوند در مورد طلاق و غیر آن صادر فرموده، همه طبق حساب، اندازه گیرى دقیق و حکیمانه اى است، همچنین مشکلاتى که در طول زندگى انسان، چه در مسأله زناشوئى و چه در غیر آن رخ مى دهد، هر کدام اندازه، حساب و مصلحت و پایانى دارد، نباید به هنگام بروز این حوادث دستپاچه شوند، و زبان به شکوه بگشایند، و یا براى حل مشکلات، به بى تقوائى ها توسل جویند، باید با نیروى تقوا و خویشتن دارى به جنگ آنها بروند و حل نهائى را از خدا بخواهند.
(تفسیر نمونه)
•••🔹💠🔹•••
🆔🖌 @ghorun
🌾🌾💫🌾🌾💫🌾🌾〰〰〰〰
طلاق/ ۳)
الرّسول (صلی الله علیه و آله)- خَصْلَهًٌْ مَنْ لَزِمَهَا أَطَاعَتْهُ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهًُْ وَ رَبِحَ الْفَوْزَ فِی الْجَنَّهًِْ قِیلَ وَ مَا هِیَ یَا رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) قَالَ التَّقْوَی مَنْ أَرَادَ أَنْ یَکُونَ أَعَزَّ النَّاسِ فَلْیَتَّقِ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ ثُمَّ تَلَا وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ.
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- صفتی است که هرکس دارا باشد دنیا و آخرت در اختیارش قرار گیرد و پیروزی در بهشت را سود برد. گفته شد: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آن صفت چیست»؟ فرمود: «پرهیزکاری کسی که اراده دارد عزیزترین مردم باشد پس باید تقوای خدای عزّوجلّ را پیشه کند، بعد تلاوت کرد: وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِب».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۳۵۲
🌾 @ghorun ✨
🌼✨🌼🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🤝ایجاد وحدت
قال الامام علی (علیه السلام): صلاح ذات البین أفضل من عامة الصلاة و الصیام.
امام علی (علیه السلام) فرمود: اصلاح اختلاف ها، از تمامی نمازها و روزه ها برتر است.
(نهج البلاغه، وصیت 47)
#هفته_وحدت
🌼 @ghorun 📔
✒️🖋🍃🖋✒️🍃🖋✒️🍃🖋✒️🍃
📖 آداب تلاوت قرآن:
هنگام قرائت قرآن، اگر به نام مبارک پیامبر محبوب خدا، حضرت محمد مصطفی علیه السلام رسیدیم، صلوات بفرستیم. و پیش یا پس از خواندن هر یک از سوره های «ضُحی» تا «ناس»، یعنی هر کدام از سوره های نود و سوم تا صد و چهار دهم قرآن، تکبیر (اَللهُ أَکبَر) بگوییم.
#قرآن_کریم
🌼 @ghorun 🍃
📚🌱📚🌱📚〰〰〰〰〰〰〰
علامه شهید مرتضی مطهری گفته است: یکی از آن گنجینههای بزرگی که در دنیای شیعه وجود دارد این دعاهاست. به خدا قسم گنجینهای است از معرفت . اگر ما هیچ دلیل دیگری نداشتیم غیر از دعاهایی که داریم، از زین العابدین (علیهالسّلام) صحیفه سجادیه یا دعاهای غیرصحیفة سجادیه، مانند دعای ابوحمزة ثمالی از علی بن الحسین (علیهالسّلام) نداشتیم و اسلام در چهارده قرن چیز دیگری نداشت، جز همین که توسط شاگردهای اسلام چنین اثری ظاهر شده کافی است، آن قدر اینها اوج و رفعت دارد که اصلا اعجاز جز این چیزی نیست.
#صحیفه_سجادیه
📚 @ghorun 🌿
🍁🍁🔸🔸🔸🍁🍁🔸🔸🔸〰〰
☀️نیایش امام سجاد(ع) در فرازی از صحیفه سجادیه
✨دعا در ستایش خدای عزوجل -
دعای یکم
ثُمَّ سَلَكَ بِهِمْ طَرِيقَ إِرَادَتِهِ، وَ بَعَثَهُمْ فِى سَبِيلِ مَحَبَّتِهِ، لا يَمْلِكُونَ تاءخيرا عَمَّا قَدَّمَهُمْ إِلَيْهِ، وَ لا يَسْتَطِيعُونَ تَقَدُّما إِلَى مَا أَخَّرَهُمْ عَنْهُ.
آن گاه در راهى که خود خواست آن ها را سالک گردانید و در طریق محبت خویش بر انگیخت بدان سوى که آنان را کشانید، یاراى باز پس شدن ندارند و از آن سو که آن ها را بازداشت توانایى پیش رفتن نه!
وَ جَعَلَ لِكُلِّ رُوحٍ مِنْهُمْ قُوتا مَعْلُوما مَقْسُوما مِنْ رِزْقِهِ، لا يَنْقُصُ مَنْ زَادَهُ نَاقِصٌ، وَ لا يَزِيدُ مَنْ نَقَصَ مِنْهُمْ زَائِدٌ.
براى هر زنده نصیبى معلوم و رزقى مقسوم فرمود. کسى نتواند از روزى او اگر وافر است چیزى بکاهد و اگر ناقص است چیزى بیفزاید.
ثُمَّ ضَرَبَ لَهُ فِى الْحَيَاةِ أَجَلا مَوْقُوتا، وَ نَصَبَ لَهُ أَمَدا مَحْدُودا، يَتَخَطَّأ هُ إِلَيْهِ بِأَيَّامِ عُمُرِهِ، وَ يَرْهَقُهُ بِأَعْوَامِ دَهْرِهِ، حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَقْصَى أَثَرِهِ، وَ اسْتَوْعَبَ حِسَابَ عُمُرِهِ، قَبَضَهُ إِلَى مَا نَدَبَهُ إِلَيْهِ مِنْ مَوْفُورِ ثَوَابِهِ، أَوْ مَحْذُورِ عِقَابِهِ، لِيَجْزِىَ الَّذِينَ أَسَاءُوا بِمَا عَمِلُوا وَ يَجْزِىَ الَّذِينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى.
آن گاه براى عمر هر یک انجامى معلوم مقرر داشت و مدتى معین، هر روزى که بگذرد گامى است که به سوى اجل برداشته و هر سال که بر آید لختى از عمر است که تباه شود، چون به منتهى رسد و نشان آخرین گام او بر زمین نقش بندد و حصه خویش را از عمر، مطابق حساب معلوم دریافت دارد، خداوندش بدان جاى که فراخوانده است از ثواب موقور یا عقاب محذور، به قهر ببرد تا بدکاران را به عمل زشت کیفر کند و نیکوکاران را به عمل نیک پاداش دهد.
#صحیفه_سجادیه
🍁 @ghorun 🔸
♦️♦️🌹♦️♦️🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
💫راه بهشت
روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به علی (علیه السلام) فرمود: ای علی (علیه السلام) آیا آگاهتان نسازم که کدامیک از شما در اخلاق و روش به من شبیه ترید؟
علی (علیه السلام) عرض کرد:، بفرمائید یا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم
آنگاه حضرت فرمود: خوش اخلاق ترین شما، و بردبارترین شما و نیکوترین شما نسبت به بستگان خود، و انصاف دهنده ترین شما نسبت به خود... آنگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم اضافه کرد: ای علی (علیه السلام): هر کس صلوات بر من را فراموش کند راه بهشت را گم کرده است.
#لبیک_یا_رسول_الله
♦️الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
و عَجّل فَرَجَهم♦️
🌹 @ghorun ✨
✏️📝✏️📝✏️📝✏️〰〰〰〰〰
حکمت ۹۶ نهج البلاغه:
🌼 اطاعت، ملاک دوستی و دشمنی
وَ قَالَ (علیه السلام): إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِالْأَنْبِيَاءِ أَعْلَمُهُمْ بِمَا جَاءُوا بِهِ؛ ثُمَّ تَلَا "إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِيُّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا" الْآيَةَ. ثُمَّ قَالَ إِنَّ وَلِيَّ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ وَ إِنْ بَعُدَتْ لُحْمَتُهُ، وَ إِنَّ عَدُوَّ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) مَنْ عَصَى اللَّهَ وَ إِنْ قَرُبَتْ قَرَابَتُهُ.
ارزش علم و بندگى (اخلاقى، علمى):
و درود خدا بر او، فرمود: نزديك ترين مردم به پيامبران، داناترين آنان است، به آنچه كه آورده اند. سپس اين آيه را تلاوت فرمود: «همانا نزديك ترين مردم به ابراهيم آنانند كه پيرو او گرديدند، و مؤمنانى كه به اين پيامبر خاتم پيوستند».
(سپس فرمود) دوست محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم كسى است كه خدا را اطاعت كند هر چند پيوند خويشاوندى او دور باشد، و دشمن محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم كسى است كه خدا را نافرمانى كند، هر چند خويشاوند نزديك او باشد.
#نهج_البلاغه
🌀 @ghorun 📘
🍃🍃🍃🍃🍃.🌸.🍃🍃🍃🍃🍃
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره انفطار آیه۸ به همراه ترجمه تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
✨.🌸🌸.✨
آیه۸) «فِي أَيِّ صُورَةٍ مَا شَاءَ رَكَّبَكَ»
✨.🍃🍃.✨
🍃آیه۸)و به هر صورتى كه خواست، تو را تركيب كرد.
✨.🌸🌸.✨
تفسیر آیه۸) و به هر صورتى مى خواست تو را ترکیب نمود (فِی أَىِّ صُورَة ما شاءَ رَکَّبَکَ).
و به این ترتیب، مراحل چهارگانه عظیم خلقت را یعنى اصل آفرینش، و سپس تنظیم، و بعد از آن تعدیل، و سرانجام ترکیب بندى را در عباراتى کوتاه و پر معنى بیان مى کند.
🔸در مرحله اول، اصل آفرینش انسان قرار دارد که او را از نطفه اى ناچیز در ظلمتکده رحم آفرید.
🔹در مرحله بعد، که مرحله تسویه و تنظیم است، هر عضوى از اعضاء پیکر او را با نظم بندى عجیبى موزون ساخت، چشم، گوش، قلب و عروق و سایر اعضاء را که اگر انسان در ساختمان و نظام هر یک به تنهائى بیندیشد، و الطاف و مواهب الهى را در هر یک از آنها بنگرد دنیائى از علم و قدرت و لطف و کرم را در برابر چشمان خود مجسم مى بیند.
مواهبى که هزاران سال است دانشمندان علوم طبیعى درباره آن مى اندیشند، مى گویند، و مى نویسند، و هنوز آغاز دفتر است و آنها همچنان در اول وصف او مانده اند.
🔸سپس، نوبت به موهبت سوم مرحله دیگرى مى رسد که تعدیل میان قوا و اعضاى پیکر و هماهنگى و رابطه آنها با یکدیگر است .
بدن انسان عمدتاً از دو بخش آفریده شده که قرینه یکدیگرند: دست ها و پاها، چشم ها و گوش ها و استخوان بندى ها و عروق و اعصاب و عضلات در دو بخش بدن هماهنگ و مکمل یکدیگرند.
به علاوه، اعضاء مختلف نیز کار یکدیگر را تکمیل مى کنند، فى المثل دستگاه تنفس به گردش خون کمک مى کند، و دستگاه گردش خون به تنفس، براى بلعیدن یک لقمه غذا، دندان ها و زبان، و غده هاى بزاقى، و عضلات اطراف دهان، و گلو، همه دست به دست هم مى دهند تا لقمه اى وارد دستگاه هاضمه
شود، و از آن پس نیز هماهنگى هاى زیادى صورت مى گیرد تا غذا هضم و جذب بدن گردد، و نیروى لازم را براى تلاش و حرکت ایجاد کند، اینها همه در جمله فَعَدَلَکَ جمع است.
بعضى این جمله را اشاره به راست قامت بودن انسان در میان انواع حیوانات که فضیلت و مزیتى براى او محسوب مى شود دانسته اند، این معنى با مرحله بعد سازگارتر است ولى معنى قبل جامعتر مى باشد.
🔹و سرانجام، مرحله ترکیب و صورت بندى او در مقایسه با موجودات دیگر فرا مى رسد، آرى خداوند نوع انسان را در مقایسه با انواع حیوانات و جانوران، صورتى موزون، زیبا و بدیع داده است، همچنین سیرتى زیبا توأم با فطرتى بیدار، و ترکیبى که آماده پذیرش هر گونه علم و آگاهى و تعلیم و تربیت است.
و از این گذشته، صورت هاى افراد انسان با یکدیگر متفاوت است و همان گونه که در آیه ۲۲ سوره روم آمده است: اختلاف رنگ ها و زبان هاى شما از آیات خدا است (وَ مِنْ آیاتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الاْ َرْضِ وَ اخْتِلافُ أَلْسِنَتِکُمْ وَ أَلْوانِکُمْ) که اگر این تفاوت نبود، نظام زندگى اجتماعى بشر مختل مى شد.
علاوه بر این، اختلاف ظاهرى، اختلاف هائى در استعدادها و ذوق ها و سلیقه ها قرار داده، و آنها را به صورت هائى که حکمتش اقتضاء مى کرده، ترکیب و تنظیم نموده، تا از مجموع آنها جامعه اى سالم به وجود آید که همه نیازمندى هاى خود را تأمین کند و قواى ظاهر و باطن انسان ها مکمل یکدیگر شوند.
در مجموع همان گونه است که در آیه ۴ سوره تین آمده: لَقَدْ خَلَقْنَا الاِْنْسانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیم: خداوند این انسان را به بهترین صورت آفریده است .
کوتاه سخن این که: در این آیات و بسیارى دیگر از آیات قرآن خداوند این انسان فراموشکار و مغرور را وادار به عرفان خویشتن مى کند، از آغاز آفرینش در رحم مادر، تا لحظه تولد، و از آنگاه تا نمو و رشد کامل، وجود خویش را مورد بررسى دقیق قرار دهد، و ببیند در هر گام، و در هر لحظه، نعمت تازه اى از سوى آن منعم بزرگ به سراغش آمده، تا خود را سراپا غرق احسان او بیند و از مرکب غرور و غفلت پائین آید و طوق بندگى حق را بر گردن نهد.
تفسیر نمونه)
🍃.🌸.🍃
🆔📖 @ghorun
💢💠💢💠💢▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🤝انس و الفت
قال الباقر (علیه السلام): یا معشر المؤمنین تألفوا و تعاطفوا. امام محمد باقر (علیه السلام) فرمود:
هان ای گروه مؤمنان، مأنوس و متحد باشید و به هم مهربانی کنید.
(الکافی، جلد 2، ص 345)
#هفته_وحدت
🔸الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم🔸
🌸 @ghorun 👈
♦️♦️♦️🔸🔸🔸♦️♦️♦️🔸🔸🔸
🌸نیایش امام سجاد(ع) در فرازی از صحیفه سجادیه
🌱دعا در ستایش خدای عزوجل
دعای یکم
عَدْلا مِنْهُ، تَقَدَّسَتْ أَسْمَاؤُهُ، وَ تَظاهَرَتْ آلاؤُهُ، لا يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَ هُمْ يُسْأَلُونَ.
رفتار او عدل است تقدست اسمائه نام هاى او پاک است (و او برى از نقص) و نعمت هاى او پى در پى، هر چه کند مسؤول دیگران نیست و دیگران همه مسؤول اویند.
وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى لَوْ حَبَسَ عَنْ عِبَادِهِ مَعْرِفَةَ حَمْدِهِ عَلَى مَا أَبْلاهُمْ مِنْ مِنَنِهِ الْمُتَتَابِعَةِ، وَ أَسْبَغَ عَلَيْهِمْ مِنْ نِعَمِهِ الْمُتَظَاهِرَةِ، لَتَصَرَّفُوا فِى مِنَنِهِ فَلَمْ يَحْمَدُوهُ، وَ تَوَسَّعُوا فِى رِزْقِهِ فَلَمْ يَشْكُرُوهُ.
سپاس خداوند را که با بخشش عطایاى پیوسته و تکمیل نعمت هاى پى در پى اگر ایشان را از معرفت حمد خویش باز مى داشت، همه در نعمت او مستغرق بودند، بى آن که شکر او به جا آرند، و به فراخى از روزى او بهره مند مى گشتند، بى آن که سپاس او گزارند.
وَ لَوْ كَانُوا كَذَلِكَ لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِيَّةِ إِلَى حَدِّ الْبَهِيمِيَّةِ فَكَانُوا كَمَا وَصَفَ فِى مُحْكَمِ كِتَابِهِ:((إِنْ هُمْ إِلا كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلا.))
و اگر چنین بودند از حد انسانى بیرون رفته، از چهارپایان به شمار مى آمدند، چنان که در کتاب محکم خود وصف ایشان کرد: إِنْ هُمْ إِلا کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلا: (نیستند آن ها مگر مانند چهارپایان بلکه گمراه تر).
#صحیفه_سجادیه
🌸 @ghorun ✨
✒️📔✒️📔✒️➖➖➖➖➖➖➖
📖 آداب تلاوت قرآن:
🌿.به قرآن نگاه کنیم، حتی اگر حافظ قرآن باشیم.
🌿.هنگامی که قرآن را تلاوت می کنیم، بدنمان پوشیده باشد.
🌿. تا آن جا که می توانیم قرآن را با صدای نیکو بخوانیم.
🌿. هنگامی که قرآن خوانده می شود، ساکت شویم و به آن گوش فرا دهیم.
🌿. قرآن را با لحن و لهجه عربی بخوانیم.
🌿. پسندیده تر است که قرآن را در مکانهای مناسب، مانند مساجد بخوانیم.
#قرآن_کریم
✏️ @ghorun 📝
🔸🔹🔘🔹🔸〰〰〰〰〰〰〰
💫ایثار علی (علیه السلام)
روزی علی (علیه السلام) وارد خانه خود شد و دید حسن و حسین علیهم السلام نزد فاطمه زهرا علیهاالسلام گریه می کنند. حضرت سؤال کرد چرا روشنایی چشمان من می گریند؟ فاطمه زهرا علیهاالسلام گفت: اینها گرسنه اند و یک روز است که چیزی نخورده اند! علی (علیه السلام) پرسید: پس این دیگ بر سر آتش چیست؟ گفت: در دیگ تنها آب است که برای دل خوشی فرزندانم بر سر آتش نهاده ام! علی (علیه السلام) دلتنگ شد، عبایی که داشت به بازار برد و فروخت و با 6 درهم آن خوراکی تهیه کرد. وقتی که به سوی خانه باز می گشت فقیری به حضرت گفت: آیا کسی در راه خدا وام می دهد که چند برابر گردد؟ علی (علیه السلام) همه آن خوراکی را به او داد و چون به خانه رسید فاطمه علیهاالسلام پرسید: یا علی! توفیق یافتی و چیزی آماده کردی؟ گفت: آری. لیکن همه آن را به بینوایی دادم. فاطمه علیهاالسلام گفت: چه خوب کردی تو همیشه توفیق کار خیر می یابی! علی (علیه السلام) برگشت تا برای نماز به مسجد برود، در راه کسی را دید که گفت: یا علی (علیه السلام) این شتر را من می فروشم. علی (علیه السلام) گفت: من فعلاً پولی ندارم، آن شخص گفت:
به تو فروختم هر وقتی که پولی به تو رید به من باز دهی! علی (علیه السلام) آن شتر را به 60 درهم خرید و حرکت کرد که ناگهان شخصی دیگر رسید و عرض کرد یا علی (علیه السلام) این شتر را به من بفروش. علی (علیه السلام) گفت: فروختم به چه قیمت می خری؟ گفت 120 درهم. علی (علیه السلام) شتر را داد و پول را گرفت و نیمی از آن را به برگشت وام و نیم دیگر را به کار خود برد در این وقت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم رسید و ماجرا را از علی (علیه السلام) شنید و فرمود: فروشنده جبرئیل و خریدار میکائیل بود و این آن وامی بود که به آن فقیر بخشیدی.
#داستان
✋علی امام من است و منم غلام علی
🌸 @ghorun 🍃
🔸🔸🔸✨✨✨🔸🔸🔸✨✨✨
حکمت ۹۷ نهج البلاغه:
✨بی ارزشی عبادت نا آگاهانه
وَ سَمِعَ (علیه السلام) رَجُلًا مِنَ الْحَرُورِيَّةِ يَتَهَجَّدُ وَ يَقْرَأُ، فَقَالَ:
و درود خدا بر او، (صداى مردى از حروراء را شنيد كه نماز شب مى خواند و قرآن تلاوت مى كرد) فرمود:
نَوْمٌ عَلَى يَقِينٍ، خَيْرٌ مِنْ صَلَاةٍ فِي شَكٍ.
ارزش يقين (اخلاقى، اعتقادى):
خوابيدن همراه با يقين، برتر از نمازگزاردن با شك و ترديد است.
#نهج_البلاغه
🌸 @ghorun 🌱
🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿
🌿
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره اعراف آیه ۲۰۴ به همراه ترجمه. تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
.🌿.🌿.🌿.🌿.🌿.
۲٠۴وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ
🌿.🌹🌹🌹🌹.🌿
۲٠۴ ـ هنگامى که قرآن خوانده شود، گوش فرا دهید و خاموش باشید; شاید مشمول رحمت خدا شوید!
.🌿.🌿.🌿.🌿.🌿.
تفسیر آیه ۲۰۴)
به هنگام شنیدن تلاوت قرآن خاموش باشید
این سوره (سوره اعراف) با بیان عظمت قرآن آغاز شده، و با آیات مورد بحث که آن هم از قرآن سخن مى گوید، پایان مى پذیرد، هر چند بعضى از مفسران براى نزول نخستین آیه مورد بحث، شأن نزول هائى ذکر کرده اند از جمله این که:
ابن عباس و جمع دیگرى گفته اند: مسلمانان در آغاز کار، گاهى در نماز صحبت مى کردند، و گاهى شخص تازه وارد، به هنگامى که نماز را شروع مى کرد، از دیگران سؤال مى کرد، چند رکعت نماز خوانده اید؟ آنها هم جواب مى دادند فلان مقدار، آیه بالا نازل شد و آنها را از این کار نهى کرد.
و نیز از زُهرى نقل شده: هنگامى که پیامبر(صلى الله علیه وآله) قرآن تلاوت مى کرد، جوانى از انصار همراه او بلند قرآن مى خواند، آیه نازل شد و از این کار نهى کرد.
به هر صورت، قرآن در آیه فوق دستور مى دهد: هنگامى که قرآن تلاوت مى شود، با توجه به آن گوش دهید و ساکت باشید ، شاید مشمول رحمت خدا گردید (وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ).
أَنْصِتُوا از ماده اِنْصات به معنى سکوت توأم با گوش فرا دادن است.
در این که آیا این سکوت و استماع، به هنگام قرائت قرآن در تمام موارد است؟
یا منحصر به وقت نماز و هنگام قرائت امام جماعت؟
و یا به هنگامى که امام در خطبه نماز جمعه تلاوت قرآن مى کند؟
در میان مفسران گفتگو بسیار است، و احادیث مختلفى در کتب حدیث و تفسیر در این زمینه نقل شده است.
آنچه از ظاهر آیه استفاده مى شود این است که: این حکم، عمومى و همگانى است و مخصوص به حال معینى نیست.
ولى روایات متعددى که از پیشوایان اسلام نقل شده به اضافه اجماع و اتفاق علماء بر عدم وجوب استماع در همه حال، دلیل بر این است که این حکم به صورت کلى یک حکم استحبابى است، یعنى شایسته و مستحب است که در هر کجا و در هر حال کسى قرآن را تلاوت کند، دیگران به احترام قرآن سکوت کنند و گوش جان فرا دهند، پیام خدا را بشنوند و در زندگى خود از آن الهام گیرند، زیرا قرآن تنها کتاب قرائت نیست، بلکه کتاب فهم و درک و سپس عمل است، این حکمِ مستحب به قدرى تأکید دارد که در بعضى از روایات از آن تعبیر به واجب شده است.
در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: یَجِبُ الاِنْصاتُ لِلْقُرْآنِ فِى الصَّلوةِوَ فِى غَیْرِها وَ اِذْا قُرِءَ عِنْدَکَ الْقُرْآنُ وَجَبَ عَلَیْکَ الاِنْصاتُ وَ الاِسْتِماعُ:
واجب است در نماز و غیر نماز به هنگام شنیدن قرآن سکوت و استماع کرد و هنگامى که نزد تو قرآن خوانده شود، سکوت کردن و گوش فرا دادن لازم است .
حتى از بعضى از روایات استفاده مى شود: اگر امام جماعت مشغول قرائت باشد و فرد دیگرى، آیه اى از قرآن تلاوت کند، مستحب است سکوت کند تا او آیه را پایان دهد، سپس امام قرائت را تکمیل کند، چنان که از امام صادق(علیه السلام) نقل شده: على(علیه السلام) در نماز صبح بود و ابن کَوّا (همان مرد منافق تیره دل) در پشت سر امام(علیه السلام) مشغول نماز بود، ناگاه در نماز این آیه را تلاوت کرد:
ادامه تفسیر: 👇
🌹 @ghorun 🌿