eitaa logo
آیات برگزیده
795 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.4هزار ویدیو
125 فایل
﷽ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي  [به شرط توفیق هرشب یک آیه] به همراه ترجمه،تفسیرو صوت ارتباط با خادم کانال👈 @Ghorun14 پیام رسان سروش http://sapp.ir/ghorun ✔️کپی مطالب کانال با ذکر صلوات جهت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی (ع) مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷🔵⚪️🔷🔵⚪️🔷🔵⚪️🔷🔵⚪️🔷🔵⚪️ بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره فاطر آیات ۴۲ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ۴۲وَ أَقْسَمُوا بِاللّهِ جَهْدَ أَیْمانِهِمْ لَئِنْ جاءَهُمْ نَذِیرٌ لَیَکُونُنَّ أَهْدى مِنْ إِحْدَى الأُمَمِ فَلَمّا جاءَهُمْ نَذِیرٌ ما زادَهُمْ إِلاّ نُفُوراً ▫️🔵▫️🔵▫️🔵▫️🔵▫️🔵 ۴۲ ـ آنان با نهایت تأکید به خدا سوگند خوردند که اگر پیامبرى انذارکننده به سراغشان آید، هدایت یافته ترین امتها خواهند بود; اما چون پیامبرى براى آنان آمد، جز فرار و فاصله گرفتن (از حق) چیزى بر آنها نیفزود! ▫️🔵▫️🔵▫️🔵▫️🔵▫️🔵 استکبار و حیله گرى سر چشمه بدبختى هاى آنها بود در آیات پیشین، سخن از مشرکان و سر نوشت آنها در دنیا و آخرت، در میان بود، آیات مورد بحث نیز، همین مطلب را ادامه مى دهد. نخستین آیه مى فرماید: آنها با نهایت تأکید سوگند یاد کردند، اگر انذار کننده اى به سراغشان بیاید، به طور مسلم از همه امتها هدایت یافته تر خواهند بود (وَ أَقْسَمُوا بِاللّهِ جَهْدَ أَیْمانِهِمْ لَئِنْ جاءَهُمْ نَذِیرٌ لَیَکُونُنَّ أَهْدى مِنْ إِحْدَى الأُمَمِ). أَیْمان جمع یمین به معنى سوگند است، و در اصل یمین به معنى دست راست مى باشد، اما از آنجا که به هنگام سوگند و بستن عهد و پیمان دست راست را به هم مى دهند، و قسم یاد مى کنند، این کلمه تدریجاً در معنى سوگند به کار رفته است. جَهد از ماده جهاد به معنى تلاش و کوشش است، بنابراین تعبیر جَهْدَ أَیْمانِهِم اشاره به سوگند مؤکد است. آرى، آنها هنگامى که تماشاگر صفحات تاریخ گذشته بودند که از بىوفائى ها و ناسپاسى ها و کارشکنى ها و جنایات امتهاى پیشین، مخصوصاً یهود نسبت به پیامبرانشان سخن مى گفت، بسیار تعجب مى کردند و همه گونه ادعا درباره خود داشتند و لافها مى زدند. اما هنگامى که: محک تجربه آمد به میان و کوره امتحان سخت داغ و خواسته آنها عملى شد، نشان دادند که آنها نیز از همان قماشند، به طورى که قرآن در دنباله همین آیه، فرموده: هنگامى که انذارکننده الهى آمد جز فرار و فاصله گرفتن از حق، چیزى بر آنها نیفزود ! (فَلَمّا جاءَهُمْ نَذِیرٌ ما زادَهُمْ إِلاّ نُفُوراً). این تعبیر، نشان مى دهد: آنها قبلاً نیز، بر خلاف ادعاهایشان، طرفدار حق نبودند، قسمتى از آئین ابراهیم (علیه السلام) را که در میان آنها وجود داشت، محترم نمى شمردند، و هر روز، به بهانه اى آن را زیر پا مى گذاشتند، براى مستقلات عقلیه و فرمان خرد نیز، ارج و بهائى قائل نبودند، و با قیام پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) و جریحه دار شدن تعصب جاهلانه آنها، و به خطر افتادن منافع نامشروعشان، فاصله آنها از حق بیشتر شد، آرى همیشه از حق، فاصله داشتند و اکنون بیش از هر زمان. 🆔@ghorun
035042.mp3
141.4K
سوره فاطر: ۴۲ استاد پرهیزکار 🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠امام علی (ع): 9- اِنَّ القرآنَ ظاهِرُهُ اَنيقٌ و َباطِنُهُ عَميقٌ لا تَفنى عَجائِبُهُ و َلا تَنقَضى غَرائِبُهُ و َلا تُكشَفُ الظُّلُماتُ اِلاّ بِهِ؛ براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نمى پذيرد و تاريكى هاى جهل جز بوسيله آن رفع نخواهد شد. 🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 ویژه نامه ولادت حضرت عبدالعظیم (ع)سیدالکریم خیلی جواب ما رو داده. سالروز ولادت حضرت عبد العظیم حسنی ع مبارک 🆔@ghorun
✨آیت الله بهجت 🔺 اهل تهران اگر هفته ای یک مرتبه به زیارتش نروند، جفا کرده اند.! 🆔@ghorun
📌امام خمینی (ره): رهبر ما آن طفل دوازده ساله ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها‏‎ ‎‏زبان و قلم ما بزرگتر است، با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و ... و خود نیز شربت شهادت نوشید. 🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️🌺▫️=============▫️🌺▫️ بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره فاطر آیه ۴۳ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا ==============🌱 آیه۴۳) اسْتِكْبَارًا فِي الْأَرْضِ وَمَكْرَ السَّيِّئِ وَلَا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ فَهَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا سُنَّتَ الْأَوَّلِينَ فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلًا وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلًا ==============🌺 آیه۴۳) این نفرت به سبب گردن‌كشی و تكبّر آنان در زمین و نیرنگ زشتشان بود؛ و نیرنگ زشت جز اهلش را احاطه نمی‌كند. آیا جز سنت [جاری شده در] پیشینیان را [كه هلاكتشان به سبب تكبّرشان بود] انتظار دارند؟ آری هرگز برای سنت خدا تبدیلی نمییابی، و هرگز برای سنت خدا دگرگونی‌ نخواهی یافت. ==============🌱 تفسیر آیه۴۳) این آیه توضیحی است بر آنچه در آیه قبل گذشت، می‌گوید: دوری آنها از حق «به خاطر این بود که طریق استکبار در زمین را پیش گرفتند» و هرگز حاضر نشدند در برابر حق تسلیم شوند (اسْتِکْباراً فِی الْأَرْضِ). و نیز به خاطر آن بود که «حیله‌گریهای زشت و بد را» پیشه کردند (وَ مَکْرَ السَّیِّئِ). «ولی این حیله‌گریهای سوء تنها دامان صاحبانش را می‌گیرد» (وَ لا یَحِیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ). او را در برابر خلق خدا رسوا و بینوا، و در پیشگاه الهی شرمسار می‌کند. در حقیقت این آیه می‌گوید: آنها تنها به دوری کردن از این پیامبر بزرگ الهی قناعت نکردند، بلکه برای ضربه زدن به او از تمام توان و قدرت خود کمک گرفتند، و انگیزه اصلی آن کبر و غرور و عدم خضوع در مقابل حق بود. در دنباله آیه این گروه مستکبر مکار و خیانتکار را با جمله پر معنی و تکان دهنده‌ای تهدید کرده، می‌گوید: «آیا آنها انتظاری جز این دارند که گرفتار همان سرنوشت پیشینیان شوند»؟! (فَهَلْ یَنْظُرُونَ إِلَّا سُنَّتَ الْأَوَّلِینَ). این جمله کوتاه اشاره‌ای دارد به تمام سرنوشتهای شوم اقوام گردنکش و طغیانگری همچون قوم نوح، و عاد، و ثمود، و قوم فرعون که هر کدام به بلای عظیمی گرفتار شدند. سپس برای تأکید بیشتر می‌افزاید: «هرگز برای سنت الهی تغییر و تبدیلی نمی‌یابی، و هرگز برای سنت الهی دگرگونی نخواهی یافت» (فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِیلًا وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِیلًا). نوسان و دگرگونی سنتها در باره کسی تصور می‌شود که آگاهی محدودی دارد، ولی پروردگاری که عالم و حکیم و عادل است سنتش در باره آیندگان همان است که در باره پیشینیان بوده است، سنتهایش ثابت و تغییر ناپذیر است. برگزیده تفسیر نمونه) 🆔 @ghorun ⬅️
035043.mp3
65K
سوره فاطر : ۴۳ استاد منشاوی 🆔 @ghorun ⬅️
49.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 استاد قرائتی آیات ۴۲ و ۴۳ سوره فاطر روحیه استکبار دلیل ایمان نیاوردن 🆔 @ghorun ⬅️
🌱▫️▫️🌱▫️▫️🌱▫️▫️ امام علی ع : روزها، دفتر عمرهای شماست، آنها را با نیکوترین کردارهایتان جاوید سازید. 🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼🍀🌼🍀🌼🍀🌼〰〰〰〰〰〰〰 بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره فاطر آیات ۴۴ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ۴۴أَ وَ لَمْ یَسِیرُوا فِی الأَرْضِ فَیَنْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ کانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَ ما کانَ اللّهُ لِیُعْجِزَهُ مِنْ شَیْء فِی السَّماواتِ وَ لا فِی الأَرْضِ إِنَّهُ کانَ عَلِیماً قَدِیراً 🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷 ۴۴ ـ آیا آنان در زمین نگشتند تا ببینند عاقبت کسانى که پیش از آنها بودند چگونه بود؟! همانها که از اینان قوى تر (و نیرومندتر) بودند; نه چیزى در آسمان ها و نه چیزى در زمین از حوزه قدرت او بیرون نخواهد رفت; او دانا و توانا است. 🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷 آیه بعد، این گروه مشرک و مجرم را به پى گیرى آثار گذشتگان و سرنوشتى که به آن گرفتار شدند، دعوت مى کند، تا آنچه را از تاریخ درباره آنها شنیده اند با چشم در سرزمینهاى متعلق به آنها، و در لابلاى آثارشان ببینند، تا بیان به عیان تبدیل گردد. مى فرماید: آیا سیر در زمین نکردند تا بنگرند عاقبت کار کسانى که پیش از آنها بودند چه شد ؟! (أَ وَ لَمْ یَسِیرُوا فِی الأَرْضِ فَیَنْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ). اگر اینها چنین تصور مى کنند که: از آنان نیرومندترند، سخت در اشتباهند; چرا که آنها از اینها قویتر و پر قدرت تر بودند (وَ کانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً). فرعونیان که، سرزمین مصر را جولانگاه قدرت خویش قرار داده بودند و نمرودیان که، با قدرت تمام بر پهنه سرزمین بابل و کشورهاى دیگر، حکومت مى کردند آن چنان قوى بودند که: بت پرستان مکّه در برابر آنها هیچ به حساب نمى آیند. به علاوه انسانها، هر قدر نیرومند و قوى باشند، قدرت آنها در برابر قدرت خداوند، صفر است، چرا که: نه چیزى در آسمان ها، نه در زمین، از حوزه قدرت او فرار نخواهد کرد، و او را عاجز و ناتوان نخواهد ساخت (وَ ما کانَ اللّهُ لِیُعْجِزَهُ مِنْ شَیْء فِی السَّماواتِ وَ لا فِی الأَرْضِ). او هم دانا است و هم توانا (إِنَّهُ کانَ عَلِیماً قَدِیراً). نه چیزى از نظرش مخفى و پنهان مى ماند، و نه کارى در برابر قدرتش مشکل است، و نه کسى بر او چیره مى شود. این کوردلان مستکبر، و حیله گران مکار، اگر گمان مى کنند: از چنگال قدرتش مى توانند بگریزند، کور خوانده اند، و اگر دست از اعمال زشت و ننگین خود بر ندارند، سرانجام، به همان سرنوشت مرگبار گردنکشان پیشین گرفتار خواهند شد. بارها در قرآن مجید، به این مطلب بر خورد مى کنیم که: خداوند افراد بى ایمان و سرکش را به سیر در ارض و مشاهده آثار اقوامى که گرفتار عذاب الهى شده اند، دعوت مى کند. در آیه ۹ سوره روم چنین آمده است: أَ وَ لَمْ یَسِیرُوا فِی الأَرْضِ فَیَنْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ کانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَ أَثارُوا الأَرْضَ وَ عَمَرُوها أَکْثَرَ مِمّا عَمَرُوها وَ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیِّناتِ فَما کانَ اللّهُ لِیَظْلِمَهُمْ وَ لکِنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ: آیا آنها سیر در زمین نکردند، تا ببینند عاقبت کسانى که پیش از آنها بودند به کجا منتهى شد؟ همانها که نیروئى بیشتر از اینان داشتند، و زمین را دگرگون ساختند، و بیش از آنچه اینها آباد کردند آنها عمران نمودند، و پیامبرانشان با دلائل آشکار به سراغشان آمدند، (اما به خیره سرى خود ادامه دادند ، و به مجازات دردناک الهى گرفتار شدند)، خداوند هرگز به آنها ستم نکرد ولى آنها به خویشتن ستم کردند . این تأکیدهاى مکرر، دلیل بر تأثیر فوق العاده این مشاهدات، در نفوس انسانها است، آنها باید بروند و آنچه را در تاریخ خوانده اند و یا از مردم شنیده اند با چشم ببینند. بروند، و ملک بر تاراج رفته فراعنه، کاخهاى ویران شده کسراها، قبرهاى درهم ریخته قیصرها، و استخوانهاى پوسیده و خاک شده نمرودها، و سرزمینهاى بلادیده قوم لوط و ثمود را از نزدیک تماشا کنند، و پندهاى خموشان را بشنوند، و به خروش خفتگان در دل خاک گوش فرا دهند، و آنچه را سرانجام بر سر خودشان خواهد آمد با چشم خود ببینند!. 🆔@ghorun
035044.mp3
176.3K
سوره فاطر: ۴۴ استاد پرهیزکار 🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬سخنرانی حجت الاسلام محسن با موضوع تفسیر سوره فاطر - آیه ۴۴ 🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷اِنَّ اللّه‏َ تعالى اَنْزَلَ كِتابا هاديا بَيَّنَ فيهِ الْخَيْرَ وَ الشَّرَّ، فَخُذوا نَهْجَ الْخَيْرِ تَهْتَدوا وَ اَصْدِفوا عَنْ سَمْتِ الشَّرِّ تَقْصِدوا؛ خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گيريد تا هدايت شويد و از راه بدى دورى جوييد تا به مقصد برسيد. 🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖 در آخر‌الزمان یکی از هدف‌های اصلی شیطان، خانواده‌هاست 🎙سخنرانی استادعالی 🆔@ghorun
💠قال الصادق (ع) : مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه. هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی(علیه‌السلام) از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیت آن حضرت در حال جهاد به سر می‌برد. 📙بحار، ج ٥٢ ، ص ١٢٦ 🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرزند علامه مصباح یزدی که چه زیبا از هدف انقلاب اسلامی و ضرورت دفاع از دین با امر به معروف و نهی از منکر ، سخن گفتند @madare0120
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙▫️✨▫️🌙▫️✨▫️🌙▫️✨▫️🌙▫️✨ بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره فاطر آیات ۴۵ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ۴۵وَ لَوْ یُؤاخِذُ اللّهُ النّاسَ بِما کَسَبُوا ما تَرَکَ عَلى ظَهْرِها مِنْ دَابَّة وَ لکِنْ یُؤَخِّرُهُمْ إِلى أَجَل مُسَمّىً فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللّهَ کانَ بِعِبادِهِ بَصِیراً 🖋✒️🖋✒️🖋✒️🖋✒️🖋✒️ ۴۵ ـ اگر خداوند مردم را به سبب کارهائى که انجام داده اند مجازات کند، جنبنده اى را بر پشت زمین باقى نخواهد گذاشت! ولى (به لطفش) آنها را تا سر آمد معینى تاخیر مى اندازد اما هنگامى که اجل آنان فرا رسد، (خداوند هر کس را به مقتضاى عملش جزا مى دهد) او نسبت به بندگانش بیناست. 🖋✒️🖋✒️🖋✒️🖋✒️🖋✒️ اگر لطف او نبود، جنبنده اى بر پشت زمین نبود! آیه فوق، که آخرین آیه سوره فاطر است بحثهاى تند و تهدیدهاى شدید گذشته، این سوره را با بیان لطف و رحمت پروردگار، بر مردم روى زمین پایان مى دهد، همان گونه که: این سوره را با گشایش رحمت خدا، بر مردم آغاز کرد. به این ترتیب، آغاز و انجام آن، در بیان رحمت الهى، متفق و هماهنگ است. افزون بر این، آیه گذشته که مجرمان بى ایمان را تهدید به سرنوشت پیشینیان مى کرد، این سؤال را براى بسیارى از آنها و دیگران مطرح مى سازد که: اگر سنت الهى درباره همه گردنکشان چنین است، پس چرا این قوم مشرک و سرکش مکّه را مجازات نمى کند؟! در پاسخ این سؤال مى فرماید: اگر خداوند همه مردم را به خاطر اعمالى که انجام داده اند مجازات کند (و هیچ مهلتى براى اصلاح، تجدیدنظر و خودسازى به آنان ندهد) جنبنده اى را بر پشت زمین باقى نخواهد گذاشت (وَ لَوْ یُؤاخِذُ اللّهُ النّاسَ بِما کَسَبُوا ما تَرَکَ عَلى ظَهْرِها مِنْ دَابَّة). آن چنان مجازاتها پى درپى نازل مى شود، صاعقه ها و زلزله ها و طوفانها گنهکاران ظالم را در هم مى کوبد که، زمین جاى زندگى براى کسى نخواهد بود. ولى خداوند به لطف و کرمش آنها را تا زمان معینى، به تأخیر مى اندازد، و به آنها فرصت براى توبه، و اصلاح مى دهد (وَ لکِنْ یُؤَخِّرُهُمْ إِلى أَجَل مُسَمّىً). اما این حلم و فرصت الهى، حسابى دارد، تا زمانى است که، اجل آنها فرا نرسیده باشد، اما هنگامى که اجل آنها فرا رسد، هر کس را به مقتضاى عملش جزا مى دهد; چرا که خداوند نسبت به بندگانش بصیر و بیناست هم اعمال آنها را مى بیند و هم از نیات آنها با خبر است (فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللّهَ کانَ بِعِبادِهِ بَصِیراً). در اینجا دو سؤال مطرح مى شود، که پاسخ آنها از آنچه گفتیم روشن مى شود: نخست این که: این حکم عام (اگر خداوند مردم را به اعمالشان مجازات کند کسى را بر صفحه زمین باقى نخواهد گذاشت) شامل انبیاء و اولیاء و صالحان نیز مى شود؟! پاسخ این سؤال، روشن است، زیرا این گونه احکام نظر به توده انسانها و اکثریت قاطع آنها دارد، و پیامبران، امامان و صالحان که در اقلیّت اند مسلماً از آن خارج مى باشند، خلاصه، هر حکمى استثنائى دارد، و آنها از این حکم مستثنى هستند. این درست، به آن مى ماند که: مى گوئیم اهل جهان غافلند، حریصند، و مغرورند، منظور اکثریت آنها است، در آیه ۴۱ سوره روم مى خوانیم: ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النّاسِ لِیُذِیقَهُمْ بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ: فساد در خشکى و دریا به خاطر اعمال مردم آشکار شد، خدا مى خواهد: بعضى از نتائج اعمال آنها را به آنها بچشاند، شاید باز گردند ! بدیهى است، فساد نتیجه اعمال همه مردم نیست، بلکه نظر به اکثریت است. آیه ۳۲ همین سوره، که انسانها را به سه گروه ظالم و میانه رو و سابق بالخیرات (نیکان و پاکان) تقسیم مى کند، شاهد دیگرى بر این معنى است. بنابراین، آیه فوق هیچ گونه منافاتى با مسأله عصمت انبیاء ندارد. 🆔@ghorun
🌙▫️✨▫️🌙▫️✨▫️🌙▫️✨▫️🌙▫️✨ دیگر این که: آیا تعبیر به دابة (جنبنده) در آیه فوق، شامل غیر انسانها نیز مى شود، یعنى آنان هم، به خاطر مجازات انسانها از میان خواهند رفت؟! پاسخ این سؤال با توجه به این نکته که، فلسفه وجود جنبندگان دیگر بهره گیرى انسانها از آنان است و هنگامى که نسل بشر، بر چیده شود ضرورتى براى وجود آنها نیست، روشن است. سرانجام، این بحث را با حدیثى که از پیامبر(صلى الله علیه وآله) در تفسیر آیه اخیر وارد شده، پایان مى دهیم: طبق این حدیث، پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى گوید: خداوند عز و جل فرموده: اى فرزند آدم، به وسیله اراده و خواست من است که تو مختار آفریده شده اى، و مى توانى هر چه را بخواهى براى خودت بخواهى، و به اراده من تو صاحب اراده شده اى که مى توانى هر چه را بخواهى براى خویشتن اراده نمائى، با نعمتهائى که به تو دادم نیرو پیدا کرده اى، و مرتکب معصیت من شدى، و با قدرت و عافیت من توانستى فرایض مرا انجام دهى، بنابراین من نسبت به حسنات تو از خودت اولى هستم، و تو نسبت به گناهانت از من اولى هستى، پیوسته خیرات از سوى من به وسیله نعمتهائى که به تو داده ام، واصل مى شود، و همواره شر و بدى از سوى تو، به خودت به خاطر جنایاتت مى رسد... من هرگز از انذار و اندرز تو فروگذار نکردم، و به هنگام غرور و غفلت، تو را فوراً مورد مجازات قرار ندادم (بلکه فرصت کافى براى توبه و اصلاح در اختیار تو گذاردم) سپس پیامبر(صلى الله علیه وآله)فرمود: این همانست که خدا مى فرماید: وَ لَوْ یُؤاخِذُ اللّهُ النّاسَ بِما کَسَبُوا ما تَرَکَ عَلى ظَهْرِها مِنْ دَابَّة . 🆔@ghorun
035045.mp3
196.7K
سوره فاطر: ۴۵ استاد پرهیزکار 🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬سخنرانی حجت الاسلام قرائتی با موضوع تفسیر سوره فاطر - آیه ۴۵ 🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌙🌺🌙🌺🌙🌺🌙🌺🌙🌺 قالَ امام حسن عسکری (عليه السلام) : لَيْسَتِ الْعِبادَةُ كَثْرَةُ الصّيامِ وَالصَّلاةِ، وَ إنَّمَا الْعِبادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ في أمْرِ اللهِ. امام حسن عسکری علیه السلام: عبادت در زياد انجام دادن نماز و روزه نيست، بلكه عبادت با تفكّر و انديشه در قدرت بى منتهاى خداوند در امور مختلف مى باشد. 🌿ولادت امام حسن عسکری (ع) مبارک 🆔 @ghorun
💐🌿💐🌿💐🌿💐〰〰〰〰 امام صادق (ع): «مَن قَرَاَ القُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ وَ جَعَلَهُ اللّه عَزَّوَجَلَّ مَعَ السَّفَرَةِ الكِرامِ البَرَرَةِ، وَ كانَ القُرآنُ حَجيزا عَنهُ يَومَ القيامَةِ» هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مى آميزد و خداوند عزّوجلّ او را با فرشتگان بزرگوار و نيك قرار مى دهد و قرآن نگهبان او در روز قيامت، خواهد بود. (کافی، ج2، ص603) 🆔 @ghorun