حیا و عفت فاطمی.mp3
10.02M
#بشنوید
📜 حیا و عفت فاطمی
🔸 آیا مسئله ما حجاب است یا عفاف؟ این دو چه ارتباطی با هم دارند؟
🔸 مسئله عفاف و حجاب چه پیش زمینههای تربیتی دارد؟
🔸 خویشتن داری جنسی چه ابزار و لوازمی دارد؟
🔸 حیا که مقدم بر حجاب است مبتنی بر چه مولفههایی است؟
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
گفتار پسندیده
#بشنوید فهرست مباحث مربوط به: 📜 زندگی خوب ♦️ رقابت در طراحی زندگی خوب 🔸 چالش دین در عصر حاضر، رقابت
#نظر_وارده
نظر یکی از اعضای محترم کانال👇
سلام و ادب و احترام
واقعا تشکر میکنم ازتون که جریان نگاهم رو به فلسفه زندگی و قصه های پر چالش مثل رنج از نگاه غرب گرایان به اسلامی ترین وضع قرار دادین
#پاسخ
از لطف شما سپاسگزارم
ما همه مدیون تعالیم قرآن و حدیث هستیم
و باید قدردان خداوند متعال و اهلبیت علیهمالسلام باشیم
این همه آوازهها از شه بود
گر چه از حلقوم عبدالله بود
الهیات روانشناختی مقاومت و پایداری.mp3
14.27M
#بشنوید
📜 الهیات روانشناختی مقاومت و پایداری
🇵🇸 به مناسبت پایداری مردم غزّه
💪🏻 ثبات قدم در روانشناسی
❇️ مقاومت در اسلام
❓ چه نظریه اسلامی میتواند مقاومت در برابر دشمن را تبیین کند؟
✳️ مؤلفههای روانشناختی ثبات قدم در قرآن
🕌 ایمان چگونه موجب افزایش قدرت می شود؟
🕋 خداوند چگونه مقاومت و ثبات قدم را در اهل ایمان ایجاد کرد؟
🔹 روش مقایسه و ایجاد توازن
🔸 روش مقایسه و موازنه مثبت
🔹 روش اعتماد
🔸 تنظیم و تعدیل انتظار
🔹 روش پاداش و دستاورد معنوی
🔸 بی معنایی زندگی دنیوی
🔹 روش اعتلا و ارزشمندی ایمانی
🔸 روش ربوبیت پذیری
🗓 ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
#گزارش_تصویری
📜 نشست علمی الهیات مقاومت؛ مبانی کلامی و روانشناختی
🔹 هشتمین نشست علمی از سلسله نشستهای علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث ویژه چهارمین همایش علوم انسانی - اسلامی، پژوهش و فناوری
🔸 ارائه کنندگان:
حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث
حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده، رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی
🔸 دبیر جلسه:
حجت الاسلام دکتر علی امیرخانی، عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث
📍 قم، پژوهشگاه قرآن و حدیث
🗓 ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
🔰 فیلم های آموزشی اختصاصی پنل تخصصی آفلاین «آموزش هوش مصنوعی در حوزه پژوهش»
🔹 حجت الاسلام دکتر سید مهدی مجیدی نظامی، رئیس پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
🎧 جلسه ۱: dte.bz/hh01
🎧 جلسه ۲: dte.bz/hh02
🎧 جلسه ۳: dte.bz/hh03
🎧 جلسه ۴: dte.bz/hh04
🎧 جلسه ۵: dte.bz/hh05
🎧 جلسه ۶: dte.bz/hh06
🌷 پنل تخصصی آفلاین هوش مصنوعی با هدف آموزش سریع و آسان برای طلاب، پژوهشگران و دانشجویان فراهم شده که با کمک این ابزار جدید اشاعه علم با سرعت بیشتری رقم بخورد و گامی به سوی پیشرفت مرز دانش برداشته شود.
🇮🇷 پژوهشکده الهیات و خانواده
🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌐 eitaa.com/joinchat/309461000C26df2b53cf
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
فهم کاربردی متون دینی.mp3
27.58M
#بشنوید
📜 فهم کاربردی متون دینی
03:42 | مفهوم کاربردی و دانشهای کاربردی
مراد از فهم کاربردی چه هست و چه نیست؟
سطوح فهم:
07:17 | فهم نخستین / متن چه میگوید؟
10:24 | فهم علمی متون / چرا چنین میگوید؟
14:02 | فهم کاربردی متون دینی
تلقی نادرست: کاربست روشهای فهم متن در نمونه های جدید
تلقی درست: کاربرد یافته متن در زندگی و کاربردیکردن متن
16:56 دو بخش مهم فهم کاربردی
الف) فهم کاربردهای متنی
فهم کاربردهای نهفته در متن
تلقی ۱): فهم چگونگی انتقال معارف به مردم
31:22 | تلقی ۲): فهم کاربردهای متن در زندگی
معارف دینی، چه دردی را درمان می کند؟
چه رشد و پیشرفتی ایجاد می کند؟
کاربردشناسی در متون و مفاهیم دینی
49:03 | ب) فهم کاربست های عینی
بدون فهم از زندگی، فهم کامل متن ناممکن است
ضرورت فهم انطباقی
🗓 ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#یادداشت
برای کراجکی کتابی است به نام «التعجب» است.
در این کتاب میگويد یک وقت بانویی که در عالم دومی ندارد، مثل صدیقه کبری سلاماللهعلیها، چندین شب و روز مردم را دعوت کرد، فرمود: بیائید علی بن ابی طالب را یاری کنید، حاضر نشدند!!
در همین شهر زنی برخاست گفت بیائید علی بن ابیطالب را بکشید، هزارها نفر آماده شدند؛ «العجب»!
چگونه میشود که دختر پیامبر از این مردم دعوت کرد بیائید علی را یاری کنید، کسی جواب نداد؛ دختر ابوبکر آمده گفته علی را بکشید هزارها نفر شمشیر کشیدند.
شما و ما باید بدانیم که داریم در این عالم زندگی می کنیم؛ آن وقتی که عصر، عصر عصمت بود؛ اینطور گذشت.
نکته:
1⃣ این شگفتانه نشان میدهد عنصر اثرگذار در جریانهای اجتماعی، اعتبار و اعتماد اجتماعی است، نه حقانیت و حتی عصمت!
2⃣ این شگفتانه نشان میدهد گاه جریان عصمت نیز (که پاک از اشتباه است) اعتبار و اعتماد اجتماعی را از دست میدهد؛ هر چند نادرست است.
3⃣ این شگفتانه نشان میدهد ناکامی جبهه حق، فقط به خاطر اشتباه حقمداران نیست! گاه گفته میشود ببینید چه کردهاید که مردم به شما اعتماد نمیکنند! هرچند اشتباه عملکردها و نقش آنها را در کاهش اعتماد اجتماعی نمیتوان نادیده گرفت؛ اما باید دانست که اعتماد و عدم اعتماد اجتماعی تابع حق و باطل نیست؛ میشود معصوم و بر حق بود، اما افکار عمومی و اعتماد اجتماعی را نداشت.
4⃣ این شگفتانه نشان میدهد پدیدههای اجتماعی تابع قوانین خاص خود است که نیازمند شناخت دقیق، سپس تئوریزه کردن و در نهایت برنامهریزی اجتماعی است...
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
14021001-sabke zendegiye eslami-doctor pasandideh-goodarzi.mp3
9.38M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 مقاسیههای فقر آور - مقایسههای رنج آور
☘ حس خوب زندگی!
🧐 کدام مکتب ایده بهتری برای زندگی دارد؟
💠 حسّ خوب، نیازمند شناخت زندگی
04:40 | زندگی من در چه وضعیتی قرار دارد؟ تمایل ذاتی انسان به شناخت وضعیت خود
🔍 شناخت، نیازمند ارزیابی
07:40 | مدل ارزیابی من برای شناخت زندگی چیست؟
تناسب روش ارزیابی با ماهیت موضوع
11:11 | روش ارزیابی: مقایسه زندگی خود با دیگران
▫️واقعیت اجتماعی(بیرونی)، شاخص ارزیابی
▫نظریه مقایسه اجتماعی فستینگر (۱۹۵۴)
13:27 | انواع: مقایسه صعودی، مقایسه نزولی، مقایسه همسان
نتیجه صعودی: حسّ بد، احساس نارضایتی
نتیجه نزولی: حسّ خوب، احساس رضایت و خرسندی
15:30 | چالشهای مقایسه اجتماعی:
1⃣ چالش شاخص: چرا بررسی وضعیت من با شاخص زندگی دیگران؟
2⃣ چالش دامنه: دامنه واقعیت اجتماعی چقدر است؟
▫️قبلاً: محدوده محلهای
▫️اکنون: محدوده جهانی
▪️گسترش محدوده، گسترش مشکل
3⃣ چالش فریب و عدم صداقت! آیا آنچه نمایش داده میشود، عین واقعیت است؟
4⃣ چالش مورد مقایسه!
30:36 | مقایسه در چه چیزهایی صورت میگیرد؟
🔹تعدد موضوعات و تنوع برخورداریها
🔻 شکل معیوب مقایسه: مقایسه درّه با قلّه
38:44 | چه باید کرد؟
🟢 دیدگاه اسلام:
✔️ مدیریت مقایسه
💠 دیدن و مقایسه نکردن؛ نمونه عینی در 3500 سال قبل!
⁉ راز: فهمیدگی و فرزانگی
53:23 | کارکرد مقایسه صعودی:
⚠️ کوچک شماری داشتههای خود و بزرگ شماری داشتههای دیگران
✅ کارکرد مقایسه نزولی: کشف داشتههای خود
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
#حاشیه_نگاری
📜 حاشیههای موضوع مقایسه
بحث این هفته سبک زندگی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، درباره نقش مقایسه اجتماعی در احساس فقر و غنی بود. پس از اتمام بحث، حاضران به اظهار نظر پرداختند که اطلاع از آن، خالی از لطف نیست:
1⃣ یک نفر میانسال ضمن تأیید همه دیدگاههای اسلامی با احترام و نرم نظرش را گفت؛ لبّ کلامش این بود که این حرفها برای توجیه ضعف حکمرانان است... به آرامی گوش کردم و پرسیدم: یعنی شما این نسب را به من میدهید که هدفم توجیه عملکرد مسئولان است! انتظار نداشت معنی حرفش این باشد. گفتم شما آزاد هستید هر طور دوست دارید فکر کنید، اما من واقعاً چنین قصدی نداشتم.
ادامه دادم: ثانیاً وقتی خدا به مردم میگوید مقایسه نکنید میخواهد ضعف انبیاء خودش را بپوشاند؟! وقتی پیامبر اکرم(ص) میفرماید مقایسه صعودی نکنید، میخواهد ضعف حکومتش را بپوشاند؟! گفت: نه قطعاً اینطور نیست.
گفت: آخه این کشور با این همه امکانات نباید وضع مردمش این باشد! گفتم: من اشتباهات حکمرانی را انکار نمی کنم، اما وقتی اینجا مخاطب من مردم هستند، درباره مردم سخن میگویم و هر گاه مخاطبم مسئولان بودند، در باره آنها سخن خواهم گفت؛ روش من این است. نمی پسندم وقتی مخاطب من مسئولا هستند، از وظایف مردم بگویم و وقتی با مردم هستند از مسئولان انتقاد کنم. قبول نکرد؛ گفتم نظر شما محترم، اما بالاخره این اعتقاد من است.
2⃣ راه را برای خانمی باز کردند، آمد و گفت: حاج آقا سخنانتان خیلی خوب بود. میخواهم خواهش کنم برای باران هم دعا کنید، هیچکس دعا نمی کند! گفتم: درسته، چشم ان شاءالله.
3⃣ جوانی تشکر کرد و گفت: رد میشدم صدای سخنرانی را که شنیدم آمدم داخل و گوش کردم؛ خیلی خوب بود. گفتم اینها از غنای معارف دین است.
بعد ادامه داد: واقعاً اگر انسان مقایسه صعودی نکند نعمتهای خدا را درک میکند و شکرگزار میشود. برایم جالب بود؛ گفتم دقیقاً همین نکته در روایات اسلامی آمده. من هم حرفم به این آقا همین بود که ما اشتباهات را انکار نمی کنیم؛ من خودم منتقد هم هستم، حتی شاید علت برخی از باران نیامدنها که این خانم گفتند، ظلمهایی باشد که نسبت به افراد ضعیف صورت میگیرد، اما باید وضعیت کشور را باید با توجه به واقعیتهای میدانی تحلیل کرد؛ الان همه دنیا جمع شدهاند ما را نابود کنند و نتوانستهاند! این چیز کمی نیست.
گفتم ببینید قصه غزّه را! عدهای معدود در محدوده جغرافیایی کم، یکی از بزرگترین ارتشهای دنیا را زمینگیر کرده است! ارزیابی کار مبارزان غزه باید با توجه با این شرایط سنجیده شود.
4⃣ شخصی میانسال محترمانه گفت: من از آنجا که گفتید زنها را مقایسه نکنید رسیدم؛ میشه خلاصه سخنتان را بگویید؟😮 من هم لبّ کلام را در چند جمله کوتاه بیان کردم. تشکر کرد و خندان رفت.
5⃣ شخص دیگری گفت چند سؤال شخصی دارم. گفتم چی هست؟ گفت مادرم فوت کرده و لیستی را از سؤالات شرعی مربوط به مسایل مالی مادر مرحومش نشانم داد. لیست را که دیدم هول کردم😉 و پس از تسلیت، با عذرخواهی خواهش کردم از قسمت سؤالات شرعی حرم مطهر بپرسند.
6⃣ قبل از رفتن، جوانی خودش را رساند با چهرهای قرمز و برافروخته. گفت: رفته بودم فروشگاه بزرک لوازم خانگی، قیمتها را که دیدم مخم سوت کشید و پر از غم و خشم شدم. آمدم حرم، صحبتهای شما آرامم کرد؛ خدا خیرتان دهد. به مطایبه گفتم: خدا به خدا و اهلبیت(ع) خیر دهد که این حرفها را برای ما گفتهاند.🤗 لبخندی زد ادامه دادم: نگران و غمکین نباش به خدا توکل کن و... نشانههای آرامش و امید در چهرهاش به آرامی نمایان شد و رفت...
8⃣ دم آخر، زن و مردی جوان نوزادشان را آورند تا اذان و اقامه بخوانم. هول کردم، چقدر فکر کردم گوش چپ را راست را اشتباه نگیرم.😂 من خواندم و آنها نیز با اجازه قبلی فیلم گرفتند. سرنوشت این فیلم، چه شود، خدا داند. فردا هر مشکلی برای فرزندشان پیش آید، احتمالا من یکی از گزینههای تقصیر باشم.
نکته
یکی از نکات مهم ضرورت تبیین بعد زندگیسازی معارف دین است که اگر به خوبی صورت گیرد، مردم را بیش از پیش شيفته دین میکند و این همان سخن امام رضا علیه السلام است که فرمود: ان الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا.
امیدوارم طلاب گرانقدر و دانشجویان محترم رشتههای اسلامی، به این سخن امام رضا علیه السلام اهتمام ورزیده و تبیین معارف زندگیساز دین را سرلوحه کار خود قرار دهند.
بیجهت نیست که مقام معظم رهبری تبلیغ را رسالت اصلی و اولیه حوزههای علمیه میدانند. به ویژه کتاب مربیگری روشمند میتواند راهنمای خوبی برای مربیان زندگی دینی باشد.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات