💠مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و دهم)
8⃣روش مجادله احسن (قسمت سی و چهار)
[تبیین و رفع انحراف]
🌀شهید مطهری که با انحرافات مبارزه میکرد و تبیین مینمود. به نکاتی در روشهای تبیینی اشاره می کند که امروزه راهنمای خوبی برای تبیین کنندگان است.
🔰ایشان میفرماید:
چاره کردن انحرافات بدون در نظر گرفتن مزایا و بدون احترام گذاشتن به آنها میسر نیست.
💢اگر بخواهیم به این امور بیاعتنا باشیم محال است که بتوانیم جلوی انحرافات فکری و اخلاقی نسل آینده را بگیریم .
[ده گفتار، صفحه ۱۸۲]
⚠️نسلها دارای معایب و محاسنی هستند.
وقتی تبیین کننده فقط در معایب تمرکز نماید و مزایا را در نظر نگیرد چگونه انتظار دارد مخاطب به سخن او توجه کند؟
❇️دانشجو و دانش آموز
امروز یکی از امور مهم نحوه چگونگی تعامل با جوانان است. به هر حال در خیلی از افراد یک ذهنیت منفی نسبت به برخی مسئولین شکل گرفته است.
🔆برای تبیین این موضوع میشود عیوب برخی از آنها را برجسته کرد و هیج توجهی به امتیازات آنها نداشت و میشود ابتدا نقاط قوت آنها را برجسته کرد و از امتیازات آنها گفت.
⚜وقتی تبیین کننده مطرح میکند که نسل
امروز ما به توسعه فکری رسیده، اگر درست برخورد شود دل پاکی دارد و میپذیرد، از طرفی برخی مسئولین دارای معایبی هستند که باید معایب را برطرف کنند.
🔰در این صورت مخاطب بهتر پای صحبت تبیینکننده مینشیند و توجه میکند.
✅وقتی مقدمه تفاهم ایجاد شد در مرحله بعدی تبیین کننده میتواند انتظاراتش را از نسل جوان به زبان آورده و چشماندازی نشان دهد که دنیای مخاطب و زاویه دید او را تغییر دهد.
〽️بی انصافی اجازه نمیدهد که تبیین کننده به این مرحله برسد.
🔴ادامه دارد....
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💠گفتمان سدید
💠مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و یازدهم)
8⃣روش مجادله احسن (قسمت سی و پنج)
[تبیین درست چهره غرب]
🌀برخی نسبت به غرب چنان گارد منفی میگیرند که انگار نسبت ما با آنان تضاد مطلق است.
🔰گویی درغرب هرچه هست باطل است.
❇️برخی هم چنان دلباخته غربند که هیچ عیبی در آن نمیبینند و یکسره ارزشهای خود را زیر سوال میبرند.
🔆مطهری و نگاه منصافه به غرب
شهید مطهری برای غرب دو چهره در نظر میگیرد:
الف) چهره مثبت
چهره مثبت و درخور استفاده که مسلمانان باید به آن به دید احترام بنگرند. زیرا تمدن غرب نوآوریهایی در زمینه دانش های انسانی و تجربی به ارمغان آورده و دشواری هایی را برطرف کرده است.
ب) چهره منفی
چهره منفی و فساد انگیز مدنی آن است. استاد به نسل جوان هشدار میدهد که فریب جلوهگریهای آن را نخورید.
[مجله حوزه ،شماره ۱۰۵]
💢استاد در برخورد با اندیشمندان غرب نقاط قوت آنها را تبیین می کند و بعد به ضعف های نظری و فکری آنان پرداخته و با موفقیت تبیین میکند.
✅یکی از ایدئولوگهای مارکسیستها میگوید:
مطهری چنان منصافه نظر مارکسیستها را تبیین میکرد که طرفداران مارکسیسم نمیتوانستند آن گونه تبیین کنند.
❇️پذیرش حق و مخالفین
در رابطه با مخالفین باید بدانیم که اگر مخالفی حرف حقی را زد وظیفه پذیرفتن حق است. اینطور نیست که چون مخالف است، باید رویکردها و نظرات صحیحش را هم رد کنیم.
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💠گفتمان سدید
💠مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و دوازدهم)
8⃣ روش مجادله احسن (قسمت سی وشش)
[عدم مقابله به مثل]
🌀گاهی در تعامل، مناظره و برخوردها کسی به شما توهین می کند.
💢به صورت طبیعی باید پاسخ داد.
اما اخلاق اسلامی به ما می گوید چون شما وصل به اخلاق دینی شدهاید باید سعه صدرتان بالا باشد.
✅نه تنها مقابله به مثل نکنید بلکه با طرف مقابل رفتاری کنید که انگار دوست صمیمی شماست.
❇️در مقابل دوست صمیمی انسان حاضر است برایش فداکاری کند، اسباب شادی اورا فراهم کند، اگر لغزشی دید حمل به صحت کند، گاه نازش را بکشد و...
🔰وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ
✳️و نيكى با بدى يكسان نيست؛ (بدى ديگران را) با شيوهى بهتر (كه نيكى است) دفع كن، دراين هنگام آن كس كه ميان تو و او دشمنى است همچون دوست گرم مىشود. (و عداوتش نسبت به تو تمام مىشود)
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💠گفتمان سدید
💠مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و سیزدهم)
8⃣روش مجادله احسن (قسمت سی و هفت)
[مشکلات تبیین]
🌀در برابر كسانى كه مردم را به خدا دعوت مىكنند گاه افراد بىتفاوت و نااهل و بدرفتارى پيدا مىشوند كه اگر مبلّغ دين، با اخلاق خوش و سعهى صدر با آنان برخورد نكند توفيقى حاصل
نمىشود.
💢آيه شریفه سفارش مىكند كه بدىها را با خوبى پاسخ بده و اهل انتقام نباش!
💢درسی از امام سجاد (ع)
🔰در دعاى مكارم الاخلاق، امام زين العابدين عليه السلام از خداوند مىخواهد كه:
❇️به او توفيق دهد كه در برابر غيبت مردم از او، نيكى مردم را بگويد و از بدى آنان بگذرد .
و هر كس با او قطع رابطه كرد با او معاشرت كند.
...
⚜بارها در سيرهى پيامبر اكرم و اهل بيت معصوم آن حضرت نمونههايى از اين برخوردها را مىخوانيم كه سرسختترين مخالفان را به طرفدار آنان تبديل كرده است.
🔴ادامه دارد...
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💠گفتمان سدید
💠مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و چهاردهم)
8⃣روش مجادله احسن (قسمت سی و هشت)
[روش برخورد با مخالفان]
🌀انواع مخالفان
مخالفان به چند دسته تقسيم مىشوند كه بايد با هر كدام به نحوى عمل كرد:
✅مخالفت از روی جهالت
گاهى افرادى به خاطر جهل و نادانى در برابر حقّ قرار مىگيرند و دشمنى مىكنند كه اين آيه دستور محبت و برخورد احسن مىدهد.
در آيات ديگر نيز در اينباره آمده است:
🔆و هنگامى كه نادانان ايشان را (به سخنى ناروا) مخاطب سازند، سخنى مسالمتآميز يا سلام گويند.
«وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً»
[فرقان_۶۳]
🔆و چون بر بيهوده و ناپسند بگذرند، با بزرگوارى بگذرند.
«وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً»
[فرقان_۷۲]
💢تردید مخالفان
گاهى مخالفت افراد بر اساس شك و ترديد است كه بايد با آنان از طريق استدلال و برطرف كردن شبهات برخورد كرد.
🔰شك در مورد خداوند
«أَ فِي اللَّهِ شَكٌ ...» [ابراهیم_۱۰]
🔰شك و ترديد در مورد قيامت و رستاخيز
«إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِنَ الْبَعْثِ» [حج_۵]
🔰ترديد در مورد نزول وحى و كتب آسمانى بر پيامبر
«إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى عَبْدِنا» [بقره_۲۳]
🔴ادامه دارد...
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💠گفتمان سدید
💠مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و پانزدهم)
8⃣روش مجادله احسن (قسمت سی و نه)
[حسادت]
🌀گاهى مخالفت بر اساس حسادت است كه بايد با اغماض برخورد كرد.
🔰برادران يوسف اعتراف به حسادت و خطاى خود كردند، كه با وعده آمرزش حضرت يوسف روبرو شدند.
💢إِنَّا كُنَّا خاطِئِينَ ... لا تَثْرِيبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ
[یوسف ۹۱و۹۲]
🔆حسادت قابیل
هابيل، در مقابل حسادت برادرش قابيل گفت: اگر تو قصد كشتن من را دارى، من (هرگز) دست به چنين كارى نمىزنم.
💢«لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي ما أَنَا بِباسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ»
[مائده ۲۸]
❇️حفظ موقعیت
گاهى مخالفت به خاطر حفظ موقعيّت و رفاه و كاميابىهاى مادّى است. در اين موارد اتمام حجّت كافى است و آيات
«ذَرْهُمْ» [انعام ۹۸]
(آنان را به حال خود واگذار) و «فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ»
[مائده ۴۲، نساء ۶۳و۸۱]
(ازآنان رويگردان و دورى كن) مطرح است.
🔴ادامه دارد...
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💠گفتمان سدید