eitaa logo
گلبانگ سربلندی
382 دنبال‌کننده
368 عکس
48 ویدیو
27 فایل
این کانال توسط اینجانب ( علی رضا مهران فر) در راستای همفکری و پاسخ به نیازها و سؤالات و ارائه مباحث فکری، فرهنگی و دینی ایجاد شده است؛ به خصوص برای اهالی دانش و فرهنگ و تعلیم و تربیت. ایدی جهت ارتباط @Alirmehr
مشاهده در ایتا
دانلود
ببسم الله خیر الاسماء 🔶جلسه هشتم: و ضمن القلوب موصولها و انار فی الفکر (التفکر) معقولها 💎 خلاصه= در این تعبیر هم به توحید قلبی و فطری انسان و هم توحید عقلی اشاره شده که هر یک نیاز و توانایی و استعدادی اصیل در انسان است. 🔹🔸 متن= « الفکر »هم به کسره فاء و فتحه کاف خوانده می شود و جمع است، یعنی اندیشه ها و هم فکر به سکون کاف به صورت مفرد، در برخی نسخه ها هم « التفکر» است. 🖌 انسان هم به غذای روحی و عاطفی و فطری و غریزی نیاز دارد هم غذای عقلی و فکری، و تناسب باید بین این غذاها رعایت شود. اگر بیشتر، عقل گرسنه است نمیشود با عواطف و احساسات سیرابش کرد و اگر سیری کاذب حاصل شد آثار منفی آن جایی بروز خواهد کرد اگر قلب گرسنه است، هاضمه انسان، غذای عقلی را پس خواهد زد و اگر به زور خورانده شود، بیماری زا بوده و تعادل حقیقت وجودش بر هم می ریزد. حضرت در اینجا می فرماید توحید هم غذای فطرت و عاطفه و احساس است و هم غذای عقل و تفکر 🖌 در عین حال انسانها متفاوت اند، در دوره های مختلف زندگی، هر انسان می تواند تغییر ذائقه بدهد و نیازش تغییر یابد. جوان گونه ای است و پیر طوری، زن به صورتی و مرد به صورتی، کوچک و بزرگ و عامی و دانشمند و ... 🖍 البته هم غذای فکری و عقلی باید مناسب شرایط شخص و طبق درجه و مرتبه اش ارائه شود و هم غذای قلب و روح. اینجا لغزش گاه مهمی است که رعایت آن نیازمند دقت و ظرافت است. غذای عقلی هر کسی می تواند متفاوت با دیکری باشد. انسان متعادل و در نتیجه رشد یافته کسی است که هر دو نیاز را، آن هم به تناسب برآورد, هم عقل کودک و بزرگسال رشد یابد و‌ هم قلب و روح او با تغذیه مناسب دارای عواطف وتمایلات متعالی و اصیل گردد. https://eitaa.com/golbang_sarbolandi 🌹┈┈┈┈┈••✾•🌷🍃🌸🍃🌷•✾••┈┈┈┈🌹
شرح خطبه فدکیه جلسه هفتم استاد مهران فر.m4a
زمان: حجم: 38.09M
💠 جلسه هشتم ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
8⃣ 🔶 موضوع=روش پاسخ گویی 📚 خلاصه=درمسئله درون دینی می توان از متون دینی و مسلمات آن استفاده نمود اما در برون دینی باید به عقل و علوم متمسک شد. 🔹🔸متن= 🔺نکته اول- در پاسخ به سؤال، مشکل کمتری وجود دارد زیرا پرسشگر ،خالی الذهن است و طالب پاسخ، اما در شبهه و شک، ذهنش درگیر و تحت تاثیر منفی قرار گرفته و حس تقابل وجود دارد. 🔺نکته دوم- گاهی سؤال و شبهه و شک در مسئله ای درون دینی است گاهی برون دینی. 💎 درون دینی یعنی این که طرف مقابل مثلا از دین و وحی و عصمت چیزهایی را پذیرفته، در این صورت شما می توانید در پاسخگویی از متون دینی و مسلمات درون دینی استفاده کنید 💎 اما در مسئله برون دینی باید مثلا از فلسفه و استدلال عقلی و از سایر علوم مثلا زیست شناسی و علوم اجتماعی و طب و ... استفاده کنید. پرواضح است که پاسخ برون دینی نیازمند تبحر و اطلاعات فراوان است. مثلا کسی از فلسفه حج و زکات و نماز و حرمت شراب می پرسد، اگر سؤالش درون دینی است-یعنی وحی و عصمت و درنتیجه قرآن و روایات صحیح را می پذیرد- شما می توانید از خطبه حضرت زهرا س و برخی از آیات و روایات استفاده نمایید اما اگر برون دینی است باید از فلسفه و علوم تجربی و ... استدلال نمایید. 💠 نکته مهم این که گاهی مطالب خود قرآن و روایات، عقلی و تجربی و علمی است و در واقع برون دینی محسوب می شود و استدلال بدان برای مشکل برون دینی، مانعی ندارد. مانند استدلالات قرآن بر توحید یا بیان حضرت زهرا س در خطبه فدک بر فلسفه برخی احکام. 🖌 یک معنای اصطلاح «فلسفه دین»، بحث عقلی ( برون دینی) درباره دین است. 🌹┈┈┈┈┈••✾•🌷🍃🌸🍃🌷•✾••┈┈┈┈🌹 https://eitaa.com/golbang_sarbolandi
💎 رساله محبت، به انضمام نه (۹) کلام در باب معارف الهی استاد اخلاق و عرفان، آیت الله شجاعی ره انتشارات سروش محبت اکسیر بی مانندی است که در قرآن و اخلاق و عرفان مورد توجه است. 💠 برخی از مباحث کتاب: 🔸 ایمان و عبادت و علم، وصف دل و شأن آن است. تحول دل آثار و آداب محبت الهی 🔸 نه کلام درباره: معارف الهی غیب روزه و ضیافت الهی عبودیت آیت خواب و‌آیت های موجود در آن کتاب یا نامه اعمال انسان خواب دنیا و غفلت از عالم عهد... کتاب مهم دیگر در این زمینه: 💎 مقام محبت الهی از منظر حکمت و عرفان نظری و عملی دکتر محمد حسین خلیلی در ادبیات عرفانی از آن به «کیمیا» یا «اکسیر» تعبیر می شود و کلید تربیت انسان است. عشق اطرلاب اسرار خداست... تا مهر رخت بر همه ذرات بتابید ذرات جهان را به تک و پوی تو دیدیم در ظاهر و باطن به مجاز و به حقیقت خلق دو جهان را همه رو سوی تو دیدیم هر که را جامه ز عشقی چاک شد او ز حرص و عیب کلی پاک شد شاد باش ای عشق خوش سودای ما ای طبیب جمله علت های ما ای دوای نخوت و ناموس ما ای تو افلاطون و جالینوس ما جسم خاک از عشق بر افلاک شد کوه در رقص آمد و چالاک شد آری عشق (الهی) مركب سفر بلكه بُراق سیر الی الله است، و اهل معرفت دربارۀ عشق آن قدر گفته اند كه گویی شرح سلوك جز شرح عشق و ادوار و احوال آن نیست چون قلم اندر نوشتن می شتافت چون به عشق آمد قلم بر خود شکافت هر چه گویم عشق را شرح و بیان چون به عشق آیم خجل باشم از آن ..........
✅ هو المحبوب 💎آثار محبت در کتاب رساله محبت 🔸🔹متن= ده اثر بر محبت بار می شود، اول برگزیدن محبوب بر هر چیز دیگر و بر خود است دوم اطاعت محبوب است سوم جلب رضایت محبوب است چهارم شوق دیدار اوست پنجم دوستی و حب فی الله و محض رضای او و ششم بغض فی الله هفتم ذکر و یاد دائم محبوب است هشتم فارغ شدن از هر غم و شادی دیگر است نهم خوف فراق و هجران است و دهم صداقت و وفاداری به محبوب 🌹┈┈┈┈┈••✾•🌷🍃🌸🍃🌷•✾••┈┈┈┈🌹 https://eitaa.com/golbang_sarbolandi
هو المحبوب 🔹🔸 متن= در شعر مرحوم قیصر امین پور برخلاف بخشی از اشعار مرسوم درباره یارغایب، صریحا نامی از ایشان نیست، هر چه هست کنایه و استعاره و پرده پوشی است که آن یار غایب از نظر، خود چنین است و این پرده پوشی، کاملا متناسب با غیبت و مستوری اوست... 💎💎💎 🔸از نو شکفت نرگس چشم انتظاری ام گل کرد خار خار شب بی قراری ام تا شد هزار پاره دل از یک نگاه تو دیدم هزار چشم در آیینه کاری ام گر من به شوق دیدنت از خویش می روم از خویش می روم که تو با خود بیاری ام بود و نبود من همه از دست رفته است باری مگر تو دست بر آری به یاری ام کاری به کار غیر ندارم که عاقبت مرهم نهاد نام تو بر زخم کاری ام تا ساحل قرار تو چون موج بی قرار با رود، رو به سوی تو دارم که جاری ام با ناخنم به سنگ نوشتم: بیا، بیا زان پیش تر که پاک شود یادگاری ام 🔅🔅🔅🔅 🔸بی تو اینجا همه در حبس ابد تبعیدند سالها، هجری و شمسی، همه بی‎خورشیدند .... سیر تقویم جلالی به جمال توخوش است فصل‎ها را همه با فاصله‎ات سنجیدند تو بیایی همه‎ی ثانیه‎ها، ساعتها از همین روز همین لحظه، همین دم عیدند 🌹┈┈┈┈┈••✾•🌷🍃🌸🍃🌷•✾••┈┈┈┈🌹 https://eitaa.com/golbang_sarbolandi
ببسم الله خیر الاسما 9⃣ 📚خلاصه= چنانچه گاهی پاسخ ها، درون دینی یا برون دینی است، گاهی هم روش پاسخگویی، بازگرداندن فرعیات به اصل و ریشه است. مانند بازگرداندن فلسفه احکام به علم و حکمت الهی و عصمت پیامبر و جانشینان او، البته با بیان قرائن و شواهد. 🔹🔸 متن= از جستار و گفتار هشتم معلوم شد که پاسخ ها ممکن است درون دینی یا برون دینی باشد. 💎 نکته دوم در پاسخگویی برگرداندن فرعیات به اصول و ریشه ها است. مثلا کسی از فلسفه احکامی می پرسد که برای ما روشن نشده مانند دو رکعت بودن نماز صبح یا لزوم سربریدن حیوان با آهن ومانند آن، در این موارد باید به چند نکته توجه داشت: 🖌۱_ گاهی این فتوا مثلا احتیاطی است و این حکم، لزوما و قطعا معلوم نیست حکم خداوند باشد تا از فلسفه قطعی آن سخن بگوییم و البته ما راهی جز عمل به آن نداریم زیرا راهی که برای به دست آوردن حکم دین رفته ایم، روش عقلایی فهم حکم خداوند است و اگر خطا هم باشد ما معذوریم درست مانند سایر علوم... در این جا بیان فلسفه حکم جز احتمالاتی بیش نخواهد نبود و اصرار بر آن، وجهی ندارد... چنانچه در پاسخ به سؤالات علوم هم در ابتدا پاسخ ها احتمالی است و رفته رفته صحت و خطای آن روشن می گردد. 🖌۲_اگر حکم ما به صورت روشن، مبتنی بر کتاب و سنت است، صورت های ذیل قابل تصور است: 🔻الف- فلسفه آن در کتاب و سنت آمده - که اغلب به بخشی از آن فلسفه ها اشاره می شود نه تمام آن- مانند ان الصلوة تنهی عن الفحشاء و المنکر و لذکر الله اکبر... عنکبوت/۴۵ و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا...حجرات/۱۳ یا حضرت زهرا س در خطبه شان به فلسفه بخش هایی از دین اشاره دارند مانند: و الصلوة تنزیها لکم عن الکبر...خداوند نماز را واجب کرد تا انسان را از تکبر پاک سازد... 🔻ب- فلسفه اش با عقل و علوم قابل کشف است و کشف شده یا هنوز کشف نشده 🔻ج- نه در متون آمده و نه فعلا چیزی کشف شده و کلا برای ما مجهول است. در این سومی باید پاسخ ما مبتنی بر بازگرداندن به اصول باشد. به عصمت منبع حکم و عصمت وحی و صفت حکمت و علم خداوند که البته به مرور زمان برای انسان ها روشن می گردد چنانچه فلسفه بسیاری از احکام در گذشته روشن نبود و امروز برای ما کاملا روشن شده است. 💠 اصولا دین فقط برای امروز نیست که همه ابعاد آن همین امروز برای ما کشف شود بلکه آیندگان نیز باید از دین بهره مند شوند و برای زمان آنان هم نوآوری داشته باشد که البته این ابعاد، امروز برای ما روشن نخواهد بود.... 🌹┈┈┈┈┈••✾•🌷🍃🌸🍃🌷•✾••┈┈┈┈🌹 https://eitaa.com/golbang_sarbolandi
💠 موضوع پوشش یک حکم فردی در اسلام است و گفته می‌شود احکام حجاب با تأخیر زیادی در قرآن کریم نازل شده است. در قرآن سه آیه در مورد حجاب وجود دارد که اولی در سوره احزاب است که در تاریخ نزول آن، بین مفسرین _ بین سال سوم یا ششم هجری_ اختلاف وجود دارد. همچنین آیه‌ای که حجاب را واجب می‌کند، مربوط به سال هشتم هجری و در بیست و یکمین سال بعثت است. پس مسئله حجاب، حتی در حکومت خود پیامبر اکرم(ص) نیز با تأخیر بیان شده و به‌صورت امروزی که قانونی برای آن وجود داشته باشد، نبوده است. همچنین حجاب به‌صورت مسئله‌ای غیر بنیادین که تنها به عنوان یک واجب مطرح می شود؛ اما امروزه مسئله حجاب و اهمیت آن بیش از واقعیت آن است. 🔹🔸توضیح= بیان فوق باتوجه به ویژگی هایی که برای شبهه و شک گفتیم بیشتر شبیه شبهه و شک است اما می تواند سؤال هم باشد که بیان آن شبیه به شبهه است. 🔻در ابتدا این شک و شبهه_یا احیانا سؤال_ کاملا شبه حق و تاثیر گذار است اما با کمی تأمل، و به زودی اشکالاتش روشن خواهد شد. ان شاء الله🌹 🌹┈┈┈┈┈••✾•🌷🍃🌸🍃🌷•✾••┈┈┈┈🌹 https://eitaa.com/golbang_sarbolandi 🌹┈┈┈┈┈••✾•🌷🍃🌸🍃🌷•✾••┈┈┈┈🌹
هو الظاهر و الباطن 2⃣ در کار گلاب و‌ گل، حکم ازلی این بود کاین شاهد بازاری، وآن پرده نشین باشد حافظ ره 📚 خلاصه= تاخیر در نزول، دلیل کم اهمیتی نیست و منابع فقه ما منحصر به قرآن نیست و حکم فردی بودن پوشش، قابل بررسی است. 🔹🔸 متن= ✅ اولا، این که پوشش, یک حکم فردی است یعنی چه؟ یعنی به درون خانه مربوط است و مثلا مانند نماز است؟ به اجتماع مربوط نیست؟ این که واضح البطلان است. اما اگر منظور این است که این حکم مربوط به حکومت و حاکم و قانون نیست، این مورد قابل بررسی است و به آن خواهیم پرداخت. ✅ نکته دوم: در آیات قرآن بسی بیشتر از این سه آیه، مستقیم یا غیر مستقیم درباره پوشش و ارتباطات زن و مرد و آداب و ... آمده است که اتفاقا نسبت به برخی احکام دیگر از میزان بیشتری برخوردار است اگر چه مقدار الفاظ نیز لزوما دال بر اهمیت زیاد یا کم نتواند بود. ✅ سوم این که در نگاه همه مسلمانان، قرآن و سنت و سیره حجت است نه فقط قرآن. عقل نیز از منابع دین است. پس بررسی سیره پیامبرص و اهل بیت س در این موضوع ضروری است. این که حضرت زهرا س چگونه بوده یا همسران پیامبرص و ...؟ و نیز سیره و سخنان سایر معصومین و وضعیت خانواده هایشان؟ در نهایت بررسی حکم عقل و علم و تجربه و ...نیز لازم خواهد بود. ✅ چهارم: مگر تاخیر در نزول دال بر بی اهمیتی یا کم اهمیت بودن است؟ یعنی آیات و سوره ها و احکام نازل شده در واپسین سالها و ماههای عمر پیامبر ص کم اهمیت بوده؟ مانند آیه الیوم اکملت لکم دینکم....؟! البته پوشش مهم ترین بخش دین نیست اما کم اهمیت دانستن آن هم دلیل می طلبد. این که قانونی کردن آن خلاف قران و سیره است قابل بحث می باشد. ادامه دارد.... 🌹┈┈┈┈┈••✾•🌷🍃🌸🍃🌷•✾••┈┈┈┈🌹 https://eitaa.com/golbang_sarbolandi
ببسم الله خیر الاسماء 3⃣ 🔹🔸متن= با توجه به نقدهایی که یکی از دوستان برای بنده ارسال فرمودند ضمن تشکر از ایشان توجه دوستان را به نکات ذیل جلب می کنم: ✅ نکته اول این که چون شبهه، جنبه فقهی و تفسیری داشت بنده از آن باب وارد شدم و گرنه بحث از پوشش، جنبه های متنوعی دارد و هنوز وارد آن حوزه ها نشده ایم و پرواضح است که توان ورود به همه آن حوزه ها را ندارم و می دانم که ترویج پوشش مناسب با صرف فتوا دادن، البته تحقق نخواهد نیافت و نیازمند عوامل بسیار متعدد است. ✅ نکته دوم: بخشی از این بحث درون دینی است، یعنی دلالت قرآن و سیره بر پوشش و بر میزان اهمیت آن در دین، و این که در متون دینی و برداشت فقهی این حکم شخصی است یا حکومتی؟ و‌حدود آن چقدر است؟ و این که آیا شرایط زمان و‌مکان بر آن تاثیر دارد؟ اما اگر نگاه برون دینی به آن داشته باشیم باید به جنبه های جامعه شناختی, روان شناختی، روان شناسی اجتماعی، اخلاق و تربیت، و ... توجه نماییم. ✅ نکته سوم: گاهی تبیین و دفاع با زبان و روش جدید است که عنوان کلام جدید _ البته در یک تعریف خاص_ خواهد یافت. و بررسی برون دینی عقلی که عنوان فلسفه دین پیدا می کند.... 💎 دوستان توجه دارند که این مطالب کلی بوده و در پاسخ به شبهات، یک نوع روش ومدل است که در ضمن این شبهه ارائه می گردد و در واقع ادامه بحث روش پاسخ گویی به شبهات است. 💠ادامه دارد... 🌹┈┈┈┈┈••✾•🌷🍃🌸🍃🌷•✾••┈┈┈┈🌹 https://eitaa.com/golbang_sarbolandi