eitaa logo
نهج البلاغه و نکات ناب
1.3هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
235 فایل
این کانال سعی دارد معارف نهج البلاغه و احادیث اهل بیت ع را به زبان کاملا ساده و عامیانه و با توضیحاتی کوتاه به مخاطبین ارائه دهد. ان شاءالله لطفا انتقادات، پیشنهادات و حتی سوالات و شبهات مرتبط با نهج البلاغه را با ما در میان بگذارید @bagherabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️ امیرالمومنین (ع) از روزهای بعد از رحلت رسول خدا(ص) آگاه باشيد به خدا سوگند ابوبكر، جامه خلافت را بر تن كرد، در حالى كه مى‏دانست جايگاه من نسبت به خلافت، چون محور آسياب است به آسياب كه دور آن حركت مى‏كند. او مى‏دانست كه سيل علوم از دامن كوهسار من جارى است، و مرغان دور پرواز انديشه‏ها به بلنداى ارزش من نتوانند پرواز كرد. پس من رداى خلافت را رها كرده و دامن جمع نموده از آن كناره گيرى كردم 🖤 و در اين انديشه بودم كه آيا با دست خالی و تنهایی براى گرفتن حق خود به پاخيزم يا در اين محيط خفقان‏ زا و تاريكى كه به وجود آوردند، صبر پيشه سازم كه پيران را فرسوده، جوانان را پير، و مردان با ايمان را تا قيامت و ملاقات پروردگار اندوهگين نگه مى‏دارد 💔 پس از ارزيابى درست، صبر و بردبارى را خردمندانه‏ تر ديدم. پس صبر كردم در حالى كه گويا خار در چشم و استخوان در گلوى من مانده بود. و با ديدگان خود مى‏نگريستم كه . أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا فُلَانٌ وَ إِنَّهُ لَيَعْلَمُ أَنَّ مَحَلِّي مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَى يَنْحَدِرُ عَنِّي السَّيْلُ وَ لَا يَرْقَى إِلَيَّ الطَّيْرُ فَسَدَلْتُ دُونَهَا ثَوْباً وَ طَوَيْتُ عَنْهَا كَشْحاً وَ طَفِقْتُ أَرْتَئِي بَيْنَ أَنْ أَصُولَ بِيَدٍ جَذَّاءَ أَوْ أَصْبِرَ عَلَى طَخْيَةٍ عَمْيَاءَ يَهْرَمُ فِيهَا الْكَبِيرُ وَ يَشِيبُ فِيهَا الصَّغِيرُ وَ يَكْدَحُ فِيهَا مُؤْمِنٌ حَتَّى يَلْقَى رَبَّهُ ترجيح الصبرفَرَأَيْتُ أَنَّ الصَّبْرَ عَلَى هَاتَا أَحْجَى فَصَبَرْتُ وَ فِي الْعَيْنِ قَذًى وَ فِي الْحَلْقِ شَجًا أَرَى تُرَاثِي نَهْباً ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
☑️ چرا حضرت علی (ع) سکوت کرد❓ امیرمومنان علی علیه السلام علت عدم احقاق حق خود بعد از جریان سقیفه را اینگونه بیان فرمودند: فَنَظَرْتُ فَإِذَا لَيْسَ لِي مُعِينٌ إِلَّا أَهْلُ بَيْتِي فَضَنِنْتُ بِهِمْ عَنِ الْمَوْتِ وَ أَغْضَيْتُ عَلَى الْقَذَى وَ شَرِبْتُ عَلَى الشَّجَا وَ صَبَرْتُ عَلَى أَخْذِ الْكَظَمِ وَ عَلَى أَمَرَّ مِنْ طَعْمِ الْعَلْقَمِ [بعد از انکه در سقیفه دور هم جمع شده و ابوبکر را انتخاب کردند و مرا از حق مسلّم خود دور کردند] به اطرافم نگریستم و دیدم جز اهل بیت و خانواده ام کسی یار و یاورم نیست [ و اگر بوسیله آنها برای احقاق حق خود قیام می کردم قطعاً آنها کشته می شدند] بنابراین آنها را از مرگ نجات دادم در حالی که خار بر چشم و استخوان در گلو داشتم جام تلخ حوادث را نوشيدم و خشم خويش فرو خوردم و بر نوشيدن جام تلخ‏تر از گياه حنظل، شكيبايى نمودم. ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
☑️ با چشم خویش می دیدم که میراث مرا به غارت می برند🥀 👈🏻 اَرَى تُرَاثِي نَهْباً 😞 ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
💠اگر حمزه و جعفر بودند بیعت نمی کردم❗️ ✍️ بخشی از امام علی (ع) به 🌷 فنَظَرْتُ فَإِذَا لَيْسَ لِي رَافِدٌ وَ لَا مَعِي مُسَاعِدٌ إِلَّا أَهْلُ بَيْتِي فَضَنِنْتُ‏ بِهِمْ عَنِ الْهَلَاكِ ؛ وَ لَوْ كَانَ لِي بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ  عَمِّي حَمْزَةُ وَ أَخِي جَعْفَرٌ لَمْ أُبَايِعْ كَرْهاً وَ لَكِنِّي بُلِيتُ‏ بِرَجُلَيْنِ- حَدِيثَي عَهْدٍ بِالْإِسْلَامِ- الْعَبَّاسِ وَ عَقِيلٍ، فَضَنِنْتُ بِأَهْلِ بَيْتِي عَنِ الْهَلَاكِ فَأَغْضَيْتُ عَيْنِي عَلَى الْقَذَى، وَ تَجَرَّعْتُ رِيقِي عَلَى الشَّجَى وَ صَبَرْتُ عَلَى أَمَرَّ مِنَ الْعَلْقَمِ، وَ آلَمَ لِلْقَلْبِ مِنْ حَزِّ الشِّفَارِ 🌷 ☑️ پس پيرامون خود نگريستم و جز اهل بيت خود، يار و ياورى نيافتم، به ناچار آنان را از خطرات، حفظ كردم. اگر عمويم و برادرم ، بعد از رسول اكرم (ص)، براى من مانده بودند به اجبار و اكراه با ابوبكر . من ماندم و دو مردِ تازه مسلمان؛ عباس و عقيل، [كه كارى از آنان ساخته نبود.] پس به این نتیجه رسیدم كه خاندان خويش را حفظ كنم و با خار و خاشاك در ديده، چشم بر هم نهادم و جرعه‏هاى خشم و اندوه را با گلوى گرفته فرو بردم و شکیبایی کردم بر چیزی که از حنظل تلخ تر و از تیغ برنده دردناک تر است.🥀 📚منبع: کتاب سرگذشتنامه امام علی(ع) صفحه 52 ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
دراحوالات آمده : روزی از جایی می گذشت، دو نفر با هم راجع به شخصی صحبت می کردند. خود می فرمود : صحبت های آنها به گوشم خورد و چهل روز عقب افتادم. 📚 افلاکیان خاک نشین،ص ۹۵ ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
؛ 💠نامه امام علی(ع) به 📚 نامه ای که هر شیعه باید بخواند💯 👈🏻👈🏻 نامه ای که امام فرمود: ❗️ 👇 علت نگارش نامه👇 زندگانی امیرالمومنین (ع) و پیشامدهایی که با آن روبرو بوده، از هنگام چشم به دنیا گشودن او تا روزی که پیامبر خدا (ص) چشم از این جهان فرو بست روشنتر از آن است که نیاز به گفتن باشد، از آن لحظه به بعد است که پرده هایی از غرض ورزی، کینه توزی، حسادت، تنگ نظری، تعصب، افراط در دوستی و گزافه پویی در دشمنی و نادیده گرفتن حق بر روی زندگانی 30 ساله او بعد از پیغمبر اکرم (ص) کشیده شده است . با مطالعه برخی منابع کهن، با نامه ای از مولای متقیان علی (ع) مواجه می شویم که ظاهراً با دست مبارک خویش نگاشته و برخی حقایق را از بعد از رحلت رسول خدا (ص) تا زمان شهادت محمد بن ابی بکر بیان فرموده است، نامه ای که حقیقتا باید آن را نامید. رنجنامه از این جهت که شخص ایشان، به مساله خلافت اشاره فرموده و جریانات و اتفاقاتی را که در روزهای آغازین رحلت رسول خدا(ص) رخ داده با قلم خویش برای آیندگان ترسیم فرموده و از ناراحتی درونی خویش در این مساله پرده بر می دارد. در شرایطی که امام علی (ع) در اندوه از دست دادن محمد بن ابی بکر، سقوط مصر، سستی کوفیان و ناهمراهی سران و بزرگان به سر می برد، چند تن از یاران و اصحاب وی نزد ایشان آمدند در حالی که حضرت، ناراحت و غمگین بود، از وی خواستند نظرش را درباره ابوبکر و عمر برایشان بگوید. امیرمومنان(ع) برآشفت و فرمود: برای این موضوع، وقتی مناسب تر نیافتید؟ این مصر است که سقوط کرده و پیروان من در آن کشته شده اند؟! با این حال، نامه ای برایتان می نویسم و به دستتان می دهم که پاسخ خود را در آن بیابید و از شما می خواهم برای پاسداشت حقی که بر گردنتان دارم و آن را تباه کرده اید، این نامه را و پیوسته یاور حق باشید. سپس امام(ع) نامه ای نوشت و به کاتب خود عبیدالله بن ابی رافع داد و به او فرمود: ده تن از اشخاص مورد اطمینان مرا به نزدم بخوان. عبیدالله گفت هرکه را می فرمایید صدابزنم. امام (ع) افراد ذیل را نام برد و از عبیدالله خواست آنها را نزد امام بخواند؛ اصبغ بن نباته، ابوطفیل بن وائله کنانی، زرّ بن حبیش اسدی، جویریه بن مسهر عبدی، خندف بن زهیر اسدی، حارثه بن مضرب همدانی، حارث بن عبدالله اعور همدانی، مصابیح نخعی، علقمه بن قیس، کمیل بن زیاد و عمیر بن زراره هر چند امام(ع) به عبیدالله بن ابی رافع فرموده بود ده نفر را صدا بزن لکن یازده نفر را نام برده است. عبیدالله بن ابی رافع آنها رافراخواند و ایشان نزد امام (ع) آمدند. امام (ع) به آنها فرمود: این نامه را بگیرید و شما بر آن گوه باشید که عبیدالله بن ابی رافع آن را برای مردم بخواند و اگر تحریک کننده ای قصد سروصدا و برهم زدن جلسه را داشت میان خود و او ، قرآن را قرار دهید و به انصافش فراخوانید. و اینگونه بود که این نامه به رشته تحریر درآمد. منبع: کتاب سرگذشتنامه امام علی(ع) صفحه15 ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
را دریابید❗️ امام علی علیه السلام میفرماید: ✍️ هیچ کاری را که با تقوا همراه باشد کم نشمارید زیرا هر عملی که با تقوا همراه باشد پذیرفته می شود [هرچند به ظاهر ناچیز باشد]. 🌷 لَا يَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ التَّقْوَى وَ كَيْفَ يَقِلُّ مَا يُتَقَبَّلُ 🌷 نکته مهم:👇 ✍️ اگر تقوا نداشته باشیم هیچ عملی از ما پذیرفته نخواهد شد چون خداوند در قرآن می فرماید: فقط اعمال انسان های باتقوا پذیرفته می شود.🙏🏻 💠 إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقينَ (مائده27) ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
💠حدیث را عمل کنید، نقل نکنید❗️ امیرمومنان علی (ع) میفرماید: 💫 آنگاه که روایتی می شنوید آن را با جدّیت تمام، عمل کنید و مراعات کنید نه اینکه [آنرا فقط] برای دیگران نقل کنید زیرا روایتگران حدیث فراوانند ولی عمل کنندگان به حدیث، کم هستند.😞 📣 اعْقِلُوا الْخَبَرَ إِذَا سَمِعْتُمُوهُ عَقْلَ رِعَايَةٍ لَا عَقْلَ رِوَايَةٍ فَإِنَّ رُوَاةَ الْعِلْمِ كَثِيرٌ وَ رُعَاتَهُ قَلِيلٌ ♻️ ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
💠متقین و جهنم 💫 انسان های باتقوا، همیشه جهنم را مقابل خود می بینند و حتی خود را در دوزخ، معذّب می دانند به همین دلیل همیشه از اعمال گذشته خود، نگرانند و مواظبند به دیگران بدی نکنند و به کسی شر نرسانند. بدن های آنها از ترس دوزخ، نحیف و لاغر و حاجات دنیایی آنها ناچیز است و نفسی پاک و دور از هر نوع آلودگی دارند. 🌷 و هُمْ وَ النَّارُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا فَهُمْ فِيهَا مُعَذَّبُونَ قُلُوبُهُمْ مَحْزُونَةٌ وَ شُرُورُهُمْ مَأْمُونَةٌ وَ أَجْسَادُهُمْ نَحِيفَةٌ وَ حَاجَاتُهُمْ خَفِيفَةٌ وَ أَنْفُسُهُمْ عَفِيفَة 🌷 💢 هشدار👇 خداوند در سوره حضرت مریم (س) می فرماید: 📣 و إِنْ مِنْكُمْ إِلاَّ وارِدُها كانَ عَلى‏ رَبِّكَ حَتْماً مَقْضِيًّا (مریم 71) ☑️ 🔥همه شما قبل از ورد به بهشت، به جهنم ورود خواهید داشت😞 ┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
؛ 💠نامه امام علی(ع) به 👈🏻👈🏻 نامه ای که امام فرمود: ❗️ 📣 سخن امام با قریش و جماعت عرب👇 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* از بنده خدا، على، امير مؤمنان، به مؤمنان و مسلمانان از شيعيان خود. خداوند متعال می¬فرمايد: و ابراهیم(ع) از شیعیان اوست. كلمه شیعه، اسمی است كه خداى تعالى در كتاب خود به آن شرافت بخشیده است و شما شیعه محمد  پیامبر خدا هستید آنگونه که ابراهیم(ع) شیعه او بود.شيعه، نامى است غير مختص و چیز تازه ای نیست. [كلمه‏اى نيست كه به گروهى ويژه اطلاق شود و سابقه نداشته باشد.] سلام خدا بر شما باد. و خداوند است كه دوستان خود را از عذاب خواركننده به سلامت مى‏رهاند و به عدل خود بر آنان فرمان مى‏راند. عرب در دوران جاهلیت اما بعد؛ اى قوم عرب، خداوند متعال محمد (ص) را به نبوت برانگيخت در حالى كه شما در بدترين حال مى‏زيستيد. بعضى از شما، سگان خود را تربيت مى‏كرد اما فرزندان خود را مى‏كشت و به تاراجگرى و غارت ديگران سرگرم بود و در بازگشت از چپاول مى‏ديد اموالش به غارت رفته است. خوراک شما ، ، مردار و خون بود و در برابر سنگهای سخت و بت های گمراه کننده، خود را به زمین می زدید، خوراك شما خشن، خشک و ناگوار بود، و آبهاى گندیده را مى‏آشاميديد. خون يكديگر را مى‏ريختيد و يك ديگر را به اسارت مى‏گرفتيد. خداوند متعال، را به سه آيه [از قرآن کریم] اختصاص داده است و را به يك آيه. اما آياتى كه در باره قريش فرموده است: نخست اين قول خداى تعالى است كه مى‏فرمايد: بياد آوريد هنگامى را كه تعداد شما در زمين، اندك بود و ناتوان بودید و بيم آن داشتيد كه مردم شما را بربايند پس شما را پناه داد و به يارى خود تائيد كرد و روزى ‏تان را از چيزهاى پاكيزه قرار داد شايد شكرگزارى كنيد آیه دوم: خدا آن كسانى از شما را كه ايمان آورده‏اند و كردار نيكو داشته‏اند وعده داد كه در روى زمين خليفه قرارشان دهد. همچنان که كسانى را كه پيش از آنان بودند خليفه قرار داده بود و دينى را كه براى آنان پسنديده بود، مكانت و پابرجايى داد (جهانى كرد). سپس ترس آنان از آینده را به امنيت تبديل كرد تا مرا بپرستند و هيچ چيز را شريك من قرار ندهند و كسانى كه زين پس كفر ورزند، همانا كه فاسقانند. سوم، گفتار قريش است به پيامبر خدا (ص) هنگامى كه آنان را به اسلام و هجرت دعوت فرمود، گفتند: اگر هدايت تو را پيروى كنيم ما را از سرزمين مان مى‏رانند؛آنگاه خداوند متعال ‏فرمود: آيا نمى‏توانيم آنان را در حرمى امن جاى دهيم که رزق و روزی ما به صورت میوه ها و ثمرات هرچیز، به سوی آنها روانه شود! اما بيشتر آنان نمى‏دانند. اما آيه‏اى كه در باره عموم است قول خداى تعالى‏ است که فرمود: نعمت خداى را كه به شما عنايت فرموده است ياد آوريد؛ آنگاه که دشمن يك ديگر بوديد و دلهاى شما را به هم پيوند داد، پس به سبب نعمت او، برادر يك ديگر شديد و بر لبه پرتگاه جهنم قرار داشتيد و شما را از آن نجات داد. خداوند اين چنين نشانه‏هاى خود را براى شما آشکار می کند شايد هدایت يابيد. پس چه نعمت بزرگى است اگر دست از آن برندارید و به سوى ديگرى نروید، و چه مصيبت عظيمى است اگر به آن ايمان نیاورید و از آن روى بر گردانید. منبع: کتاب سرگذشتنامه امام علی(ع) ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
و چیست❓ در نامه امام علی علیه السلام به شیعیان دو واژه نامانوس و غریب است که چه بسا خوانندگان گرامی با آنها آشنا نباشند؛ واژه های و در این جا با استفاده از منابع لغت، هر دو واژه را ترجمه می کنیم؛ غذایی بود فراهم‌آمده از خون و کُرک شتر، بدین نحو که در سالهای قحطی آنها را با هم مخلوط می‌کردند و روی آتش می‌پختند و می‌خوردند. منبع: نهایه،ابن اثیر، ج۳، ۲۹۳ غذایی بود فراهم آمده از حنظل، بدین نحو که در سالهای قحطی، حنظل (هندوانه ابوجهل) را شکسته، دانه های آن را جدا کرده و پیه آن را می فشردند تا تلخی آن از بین برود سپس آن را پخته و می خوردند. منبع: تاج العروس،زبیدی،ج5،ص330 ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄