AUD-20220808-WA0114.mp3
5.75M
✅#بخش_پانزدهم
🔊فایل صوتی
#کتاب_لهوف_سید_ابن_طاووس
#مقتل_خوانی_امام_حسین_علیه_السلام
#مقاتل_معتبر_چهارده_معصوم_علیه_السلام
📌شامل عناوین↶
⇦|به میدان رفتن بستگان امام حسین علیه السّلام؛
⇦|جانبازی و شهادت علیاکبر علیه السّلام؛
⇦|شهادت حضرت قاسم علیه السّلام؛
⇦|شهادت علیاصغر علیه السّلام؛
⇦|جانبازی و شهادت حضرت عباس علیه السّلام.
#نویسنده_سید_ابن_طاووس_ره
#مترجم:
#آیت_الله_محمد_محمدی_اشتهاردی_ره
#گوینده_کتاب_گویا_ناصر_دوستعلی
⭕️کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(تلگرام)👇
https://t.me/matnrozehmaghtalmotabar
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈
⭕️کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(ایتا) 👇
http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈•
📌باز نشر مطالب با ذکر صلواتی بر محمد و آل محمد(ص)
─┅═༅࿇༅ ❃ ༅࿇༅═┅─
AUD-20220808-WA0107.mp3
8.77M
✅#بخش_شانزدهم
🔊فایل صوتی
#کتاب_لهوف_سید_ابن_طاووس
#مقتل_خوانی_امام_حسین_علیه_السلام
#مقاتل_معتبر_چهارده_معصوم_علیه_السلام
📌شامل عناوین↶
⇦|نبرد قهرمانانه حسین علیه السّلام با دشمن؛
⇦|نهی امام حسین علیه السّلام از غارت خیام؛
⇦|مصیبت جانسوز امام حسین علیه السّلام در لحظههای آخر جنگ؛
⇦|ذکر شهادت جانسوز عبد الله بن حسن علیه السّلام؛
⇦|انصراف شمر از آتش زدن خیمهها؛
⇦|پوشیدن لباس کهنه؛ افتادن حسین
⇦|علیه السّلام از پشت اسب بر زمین و فریاد زینب علیها السّلام؛
⇦|لحظه شهادت امام حسین علیه السّلام؛
⇦|خروش فرشتگان و بروز طوفان سیاه؛
⇦|لحظات شهادت جانسوز حسین علیه السّلام از زبان هلال
#نویسنده_سید_ابن_طاووس_ره
#مترجم:
#آیت_الله_محمد_محمدی_اشتهاردی_ره
#گوینده_کتاب_گویا_ناصر_دوستعلی
⭕️کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(تلگرام)👇
https://t.me/matnrozehmaghtalmotabar
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈
⭕️کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(ایتا) 👇
http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈•
📌باز نشر مطالب با ذکر صلواتی بر محمد و آل محمد(ص)
─┅═༅࿇༅ ❃ ༅࿇༅═┅─
─┅══༅࿇༅ ❃﷽ ❃ ༅࿇༅══┅─
در آغوش گرفتن سر امام حسین (ع) توسط دو دلداده:
#راهب_نصرانی
#حضرت_رقیه_س
#متن_روضه_مقاتل_معتبر_چهارده_معصوم_ع
لَمّا جاؤوا بِرَأسِ الحُسَينِ عليه السلام ونَزَلوا مَنزِلاً يُقالُ لَهُ قِنَّسرينَ، اطَّلَعَ راهِبٌ مِن صَومَعَتِهِ إلَى الرَّأسِ، فَرَأى نورا ساطِعا يَخرُجُ مِن فيهِ، ويَصعَدُ إلَى السَّماءِ، فَأَتاهُم بِعَشَرَةِ آلافِ دِرهَمٍ، وأخَذَ الرَّأسَ، وأدخَلَهُ صَومَعَتَهُ، فَسَمِعَ صَوتا ولَم يَرَ شَخصا، قال: طوبى لَكَ، وطوبى لِمَن عَرَفَ حُرمَتَهُ، فَرَفَعَ الرّاهِبُ رَأسَهُ، وقالَ: يا رَبِّ، بِحَقِّ عيسى تَأمُرُ هذَا الرَّأسَ بِالتَّكَلُّمِ مَعي. فَتَكَلَّمَ الرَّأسُ، وقالَ: يا راهِبُ، أيَّ شَيءٍ تُريدُ؟ قالَ: مَن أنتَ؟
قالَ: أنَا ابنُ مُحَمَّدٍ المُصطَفى، وأنَا ابنُ عَلِيٍّ المُرتَضى، وأنَا ابنُ فاطِمَةَ الزَّهراءِ، وأنَا المَقتولُ بِكَربَلاءَ، أنَا المَظلومُ، أنَا العَطشانُ، فَسَكَتَ.
فَوَضَعَ الرّاهِبُ وَجهَهُ عَلى وَجهِهِ، فَقالَ: لا أرفَعُ وَجهي عَن وَجهِكَ حَتّى تَقولَ: أنَا شَفيعُكَ يَومَ القِيامَةِ. فَتَكَلَّمَ الرَّأسُ، فَقالَ: اِرجِع إلى دينِ جَدّي مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله.
فَقالَ الرّاهِبُ: أشهَدُ أن لا إلهَ إلَا اللّه ُ، وأشهَدُ أنَّ مُحَمَّدا رَسولُ اللّه، فَقَبِلَ لَهُ الشَّفاعَةَ. فَلَمّا أصبَحوا أخَذوا مِنهُ الرَّأسَ وَالدَّراهِمَ، فَلَمّا بَلَغُوا الوادِيَ نَظَرُوا الدَّراهِمَ قَد صارَت حِجارَةً
#ترجمه:
مناقب آل ابي طالب، ابن شهرآشوب:
هنگامى كه سر حسين عليه السلام را آوردند و در منزلى به نام قِنَّسرين (شهرى در شام، به فاصله يك روز راه از حَلَب در مسير حِمْص) فرود آمدند، راهبى مسيحي از دِيْرش به سوى سر، حركت كرد و نورى را ديد كه از دهان آن، ساطع بود و به آسمان مى رفت. راهب مسيحي، ده هزار درهم به آنان (نگهبانان) داد و سر را گرفت و به درون دِيرش برد و بدون آن كه شخصى را ببيند، صدايى شنيد كه مىگفت: «خوشا به حالت ! خوشا به حال آن كه قَدر اين سر را شناخت!» راهب، سرش را بلند كرد و گفت پروردگارا! به حقّ عيسى، به اين سر بگو كه با من سخن بگويد. سر به سخن آمد و گفت: «اى راهب ! چه مى خواهى؟». گفت: تو كيستى؟ گفت: «من فرزند محمّدِ مصطفى و پسر علىِ مرتضى هستم. پسر فاطمه زهرا و مقتول كربلايم. من مظلوم و تشنه كامم» و ساكت شد.
راهب صورت به صورتش نهاد و گفت: صورتم را از صورت تو بر نمى دارم تا بگويى: «من ، شفيع تو در روز قيامت هستم» سر به سخن درآمد و گفت: «به دين جدّم محمّد درآى» راهب گفت: گواهى مى دهم كه خدايى جز خداوند نيست و گواهى مى دهم كه محمّد پيامبر خداست. آن گاه حسين عليه السلام پذيرفت كه شفاعتش كند. صبحدم آن قوم سر و دِرهم ها را گرفتند و چون به وادى رسيدند ديدند كه درهم ها سنگ شده است.
📚#منبع: مناقب آل ابي طالب، ابن شهر آشوب مازندراني ج ٤ ص ٦٠ ، بحار الأنوار علامه مجلسي : ج ٤٥ ص ٣٠٣ .
⭕️کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(تلگرام)👇
https://t.me/matnrozehmaghtalmotabar
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈
⭕️کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(ایتا) 👇
http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈•
📌باز نشر مطالب با ذکر صلواتی بر محمد و آل محمد(ص)
─┅═༅࿇༅ ❃ ༅࿇༅═┅─
─┅══༅࿇༅ ❃﷽ ❃ ༅࿇༅══┅─
#روضه_حضرت_رقيه_س
#متن_روضه_مقاتل_معتبر_چهارده_معصوم_ع
فقالت: ما هذا الرّأس ؟
قالوا لها: رأسُ أبيك،،،
فرفعته من الطّشت حاضنة له وهي تقول: يا أباه ! مَن ذا الذي خضّبك بدمائك؟
يا أبتاه! مَن ذا الذي قطع وريدك؟
يا أبتاه ! مَن ذا الذي أيتمني على صغر سنّي ؟
يا أبتاه ! مَن بقي بعدك نرجوه ؟
يا أبتاه ! مَن لليتيمة حتّى تكبر ؟
يا أبتاه ! مَن للنساء الحاسرات ؟
يا أبتاه ! مَن للأرامل المسبيّات ؟
يا أبتاه ! مَن للعيون الباكيات ؟
يا أبتاه ! مَن للضائعات الغريبات ؟
يا أبتاه ! مَن للشعور المنشرات ؟
يا أبتاه ! مَن بعدك ؟
واخيبتنا ! يا أبتاه ! مَن بعدك ؟
واغربتنا ! يا أبتاه ! ليتني كنت الفدى ، يا أبتاه ! ليتني كنت قبل هذا اليوم عميا . يا أبتاه ! ليتني وسدت الثّرى ولا أرى شيبك مخضّباً بالدّماء .
ثمّ إنّها وضعت فمها على فمه الشّريف , وبكت بُكاءاً شديداً حتّى غشي عليها ، فلمّا حرّكوها , فإذا بها قد فارقت روحها الدُنيا
#ترجمه:
وقتي سر بريده امام حسين را براي رقيه سلام الله عليها آوردند گفت اين سر كيست؟
به او گفتند: سر پدرت حسين است.
سر را با احتياط از داخل طشت برداشت و به سينه چسبانيد و با گريه هاي سوزناك خود خطاب به سر چنين گفت:
پدر چه كسي تو را به خون آغشته كرد؟
چه كسي رگ هاي گردنت را بريد؟
پدر چه كسي در خردسالي يتيمم كرد؟
پدر دختر يتيم تو به چه كسي پناه ببرد تا بزرگ شود؟
پدر جان زنان بي پوشش چه كنند؟
پدرجان زنان اسير و سرگردان كجا بروند؟
پدر جان چه كسي چشمان گريان را چاره ساز است؟
پدر جان چه كسي يار و ياور غريبان بي پناه است؟
پدر جان چه كسي پريشان مويي ما را سامان مي بخشد؟
پدر جان بعد از تو چه كسي با ماست؟
واي بر ما بعد از تو واي از غريبي!،،، پدر جان كاش فدايت مي شدم،،،پدر جان اي كاش بيش از اين نابينا مي شدم و تو را اينگونه نمي ديدم
پدر جان كاش پيش از اين در خاك خفته بودم و محاسنت را آغشته به خون نمي ديدم.
سپس لب ها را بر لب هاي پدرش امام حسين نهاد و چنان گريست كه همان لحظه بيهوش شد و وقتي او را حركت دادند دريافتند كه از دنيا رفته است.
📚منبع: المنتخب في جمع المراثي و الخطب طريحي، ص 136-137
⭕️کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(تلگرام)👇
https://t.me/matnrozehmaghtalmotabar
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈
⭕️کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(ایتا) 👇
http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈•
📌باز نشر مطالب با ذکر صلواتی بر محمد و آل محمد(ص)
─┅═༅࿇༅ ❃ ༅࿇༅═┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن(ع)
#روضه
#حجت_الاسلام_والمسلمین_حاج_سید_حسین_مومنی
@golvajhehaye_roozeh
«کانال متن روضه مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.»
─┅═༅࿇༅ ❃ ༅࿇༅═┅─
─┅══༅࿇༅ ❃﷽ ❃ ༅࿇༅══┅─
❌«هرگاه دیدة بصیرت، کور باشد، نگاه چشم، سودی ندهد»
🔰#بصـــیرت
📍بصیرت به چه معناست و راه دست یابی و حفظ آن کدام است؟
بصیرت یا بینش، نوعی دید درونی است که با دید چشم ظاهری، متفاوت است و اصلاً با چشم یا اندام های ظاهری بدن، قابل دریافت نیست. بصیرت، قوّه و نیرویی قلبی است که به مدد نور الهی، پدید آمده، حقیقت و باطن امور را - چنان که هست - در می یابد. با دید بصیرت، انسان، درست را از نادرست و حق را از باطل، به آسانی تشخیص می دهد.
اهل بصیرت با امداد نیروی قدسی که به آنها عطا شده، می شنوند؛ می اندیشند؛ نگاه می کنند؛ می بینند و از عبرت ها، بهره می گیرند و آن گاه راه های روشنی را می پیمایند و بدین ترتیب، از افتادن در پرتگاه ها و لغزش گاه ها در امان می مانند.(1)
در واقع، بصیرت و بینش، نوری درونی است که شخص با آن نور، در میان مردم، زندگی می کند؛ چنان که قرآن کریم فرموده است: «وجَعَلنا لَهُ نُوراً یمشِی بِهِ فِی النّاسِ»(2)
انسان به سیر بصیرت، راه را از بی راهه و حقیقت را از امر غیرحقیقی، باز می شناسد و نیز درگرفتن اطلاعات و داده ها، درست گزینی می کند و نیز در ارائة نظر و رأی، درست گویی می کند و به فرمودة امام علی علیه السلام، آن که بصیرت و بینش نداشته باشد، رأی او، نادرست و بی ارزش است.(3)
بصیرت، نوعی به کارگیری عقل در مسیر هدایت انسان و استفاده از روشن گری آن است. قرآن کریم با ترغیب به بینا کردن دل ها با نور عقل، آنهایی را که از این نیرو استفاده نمی کنند، کوران واقعی معرفی می کند. خداوند می فرماید: آیا در زمین سیر نمی کنند؛ تا صاحب دل هایی گردند که بدان تعقل کنند و گوش هایی که بدان بشنوند؟ پس همانا چشم ها کور نمی شوند؛ بلکه دل هایی که در سینه ها جای دارند، کور می شوند.(4)
چه بی فایده است دیدة سر، هنگامی که دیدة دل، نابینا باشد. امام علی علیه السلام در این باره فرموده است: «هرگاه دیدة بصیرت، کور باشد، نگاه چشم، سودی ندهد».(5)
آن کس که دیدة بصیرت دارد، نگاه هایش به سوی خوبی ها کشانده شده، از بدی ها دور داشته می شود. دارندة بصیرت و بینش درونی، پیش از آن که در پی عیب های دیگران باشد، عیب های خود را می جوید و می بیند و از گناهان و خطاهای خود، دست می شوید. او می داند که دیدة کور داشتن، بهتر از دل کور داشتن است، بنابراین، دیده بر نارواها بسته، گوش را از شنیدنی های ناروا و پا را از رفتن به جایگاه های ناپسند و دست را از انجام کارهای ناشایسته و دل را از خطور گناه و اندیشه را از هر چه غیر خداست، پاک می کند.
کسانی که با دیدة بصیرت به عالم و عالمیان می نگرند، از هر عاملی که موجب نابینایی دیدة بصیرت و کوری آن می گردد، پرهیز می کنند. اینان از غفلت ها و عوامل ایجاد غفلت، دوری می ورزند؛ زیرا امام علیعلیه السلام فرموده است: «دوام یافتن غفلت، موجب کوری بصیرت می گردد».(6)
کسی که بصیرت الهی نصیبش شده است، محبت دنیا را از دلش خارج می سازد. امام علیعلیه السلام فرموده است: «به خاطر دنیادوستی، قلب ها از نور بصیرت، کور گشته اند».(7)
پی نوشت ها:
1. ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 9، ص 158.
2. انعام، آیة 122.
3. غررالحکم و دررالکلم، ح 6548.
4. حج، آیة 46.
5. غررالحکم و دررالکلم، ح 9972.
6. همان، ح 5146.
7. همان، ح 4878.
@golvajhehaye_roozeh
─┅══༅࿇༅ ❃ ༅࿇༅❃ ༅࿇༅══┅─
─┅══༅࿇༅ ❃﷽ ❃ ༅࿇༅══┅─
🏴ویژگی های عزاداری مورد رضایت اهل بیت
سوال:یک عزاداری مورد رضایت اهلبیت علیهمالسلام چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
جواب :در جواب باید عرض کنیم عزاداری دو حیث دارد: یک حیث محتوایی است و مطالبی که گفته میشود، یک حیث قالب و شیوه عزاداری است. از نظر محتوا آنچه که گفته میشود نباید مطالب حرام و خلاف شرع باشد، یعنی دروغ نباشد، غلو نباشد، موجب وهن مذهب نباشد، موجب تنقیص مقام اباعبدالله علیهالسلام و معصومین علیهمالسلام نباشد و همچنین موجب پایین آمدن مقام خود مومنین و عزاداران هم نباشد؛ یعنی از نظر محتوا مطالب مستند باشد، خلاف عقاید مکتب اهلبیت علیهمالسلام نباشد، خلاف مرام اهلبیت علیهمالسلام نباشد. نسبت به شیوه عزادارای اولا همراه با کار حرام نباشد مثل موسیقی حرام و امثال اینها، و موجب وهن مذهب هم نباشد، یعنی کاری نکنند که سوژه به دست دشمنان بیفتد و با این شیوه عزاداری که داریم، آنها علیه مکتب اهلبیت علیهمالسلام و پیروان مکتب اهلبیت علیهمالسلام تبلیغ سوء داشته باشند. اجمالا این را میتوانیم ویژگیهای عزاداری مناسب مورد رضایت اهلبیت علیهمالسلام برشماریم.
📕 #منبع: khamenei.ir
@golvajhehaye_roozeh
─┅══༅࿇༅ ❃ ༅࿇༅❃ ༅࿇༅══┅─
─┅══༅࿇༅ ❃﷽ ❃ ༅࿇༅══┅─
💢راز طراوت همیشگی عزاداری امام حسین (علیه السلام)
✍️ حضرت آیةالله حسین مظاهری به مناسبت سلسله مباحث پیرامون ماه محرم، به بیان بخش دیگری از ویژگیها و فضائل حضرت سیدالشهداء (ع) پرداختند و گفتند: یکی از امتیازهای امام حسین «سلاماللهعلیه» که امتیاز بزرگی هم هست و یک معجزه برای امام حسین «سلاماللهعلیه» است، اینکه این عزاداریها کهنه و ملالتآور نمیشود.
▪️ ائمه طاهرین و حتی پیغمبر اکرم «سلام الله علیهم» به ماه محرّم و به عاشورا خیلی اهمیت میدادهاند. راوی پسر شبیب است و میگوید امروز روز اول محرم رفتم خدمت حضرت رضا «سلام الله علیه» و دیدم که خیلی غمناک است. گفتم یا بن رسول الله! شما را غمناک میبینم. فرمود: امروز روز اول محرم است و روز عزای حسین است. بعد هم به ابن شبیب گفتند: «یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ کُنْتَ بَاکِیاً لِشَیْءٍ فَابْکِ لِلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع»، ابن شبیب! اگر بناست برای چیزی گریه کنی، برای امام حسین گریه کن. او سزاوار است که برایش گریه کنی، او سزاوار است که برایش زاری کنی، او سزاوار است که برایش عزاداری کنی.
▪️ امام حسین «سلاماللهعلیه» در کربلا آن موج را ایجاد کرد، ظالم را ریشهکن کرد، درخت اسلام که پژمرده بود و رو به نابودی بود، امام حسین «سلام الله علیه» با خون خودش آبیاری کرد.
🌐 مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر:
https://www.balagh.ir/content/16362
⭕️کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(ایتا) 👇
http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈•
📌باز نشر مطالب با ذکر صلواتی بر محمد و آل محمد(ص)
─┅══༅࿇༅ ❃ ༅࿇༅❃ ༅࿇༅══┅─
─┅══༅࿇༅ ❃﷽ ❃ ༅࿇༅══┅─
#خطبه_حضرت_زینب_س_در_کوفه
#حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
#وقایع_بازار_کوفه
#اسارت_آل_الله
خطبه حضرت زینب (س) در بازار کوفه
قال بشير بن خزيم الأسدي:
و نظرت الي زينب بنت علي يومئذ و لم أر خفرة و الله أنطق منها کأنها تفرع من لسان أميرالمؤمنين علي بن أبيطالب عليهالسلام ، و قد أومأت الي الناس أن اسکتوا ، فارتدت الأنفاس، و سکنت الأجراس، ثم قالت:
الحمد لله و الصلاة علي أبي محمد و آله الطيبين الأخيار، أما بعد، يا أهل
الکوفة! يا أهل الختل و الغدر ، أتبکون فلا رقأت الدمعة، و لا هدأت الرنة ، انما مثلکم کمثل التي نقضت غزلها من بعد قوة أنکاثا، تتخذون أيمانکم دخلا بينکم، ألا و هل فيکم الا الصلف، و النطف و الصدر الشنف ، و ملق الاماء، و غمز الأعداء، أو کمرعي علي دمنة، أو کفضة علي ملحودة، ألا ساء ما قدمت لکم أنفسکم أن سخط الله عليکم، و في العذاب أنتم خالدون، أتبکون، و تنتحبون اي و الله فابکوا کثيرا، و اضحکوا قليلا، فلقد ذهبتم بعارها و شنارها ، و لن ترحضوها بغسل بعدها أبدا و أني ترحضون قتل سليل خاتم النبوة و معدن الرسالة و سيد شباب أهل الجنة، و ملاذ خيرتکم.و مفزع نازلتکم و منار ،حجتکم، و مدرة سنتکم ألا ساء ما تزرون و بعدا لکم و سحقا، فلقد حاب السعي، و تبت الأيدي، و خسرت الصفقة، و بؤتم بغضب من الله، و ضرب عليکم الذلة و المسکنة، ويلکم يا أهل الکوفة! أتدرون ، أي کبد لرسول الله فريتم ، و أي کريمة له أبرزتم، و أي دم له سفکتم، و أي حرمة له انتهکتم ،و لقد جئتم بها صلعاء عنقاء، سؤآء فقماء (و في بعضها) خرقاء شوهاء کطلاع الأرض، أو ملاء السماء، أفعجبتم أن مطرت السماء دما، و لعذاب الآخرة أخزي، و أنتم لا تنصرون ، فلا يستخفنکم المهل، فانه لا يحفزه البدار، و لا يخاف فوت الثار، و ان ربکم لبالمرصاد.
قال الراوي: فو الله لقد رأيت النسا يومئذ حياري يبکون، و قد وضعوا أيديهم في أفواههم، و رأيت شيخا واقفا الي جنبي يبکي حتي اخضلت لحيته، و هو يقول: بأبي أنتم و أمي کهولکم خير الکهول، و شبابکم خير الشباب ، و نساءکم خير النساء،
📚ابنطاووس، اللهوف، / 148 - 146: عنه: المجلسي، البحار، 110 - 108 / 45؛ البحراني، العوالم، 378- 377 / 17؛ الدربندي، أسرار الشهادة، / 469 - 468؛ المازندراني، معالي السبطين، 102 - 101 / 2، الزنجاني، وسيلة الدارين / 359- 358؛ مثله الأمين، أعيان الشيعة، 613 / 1، لواعج الأشجان، / 202 – 199
⭕️کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(ایتا) 👇
http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈•
📌باز نشر مطالب با ذکر صلواتی بر محمد و آل محمد(ص)
─┅══༅࿇༅ ❃ ༅࿇༅❃ ༅࿇༅══┅─
─┅══༅࿇༅ ❃﷽ ❃ ༅࿇༅══┅─
۲٠#محرّم
#دفن_بدن_جُون_در_کربلا
بعد از ده روز از واقعه عاشورا جمعی از بنی اسد بدن شریف جُوْن، غلام ابوذر غفاری را پیدا کردند، در حالی که صورتش نورانی و بدنش معطّر بود و سپس او را دفن کردند. (۱)
جُون کسی بود که امیر المؤمنین علیه السلام او را به ۱۵۰ دینار خرید و به ابوذر بخشید.
هنگامی که ابوذر را به ربذه تبعید کردند، این غلام برای کمک به او به ربذه رفت و بعد از رحلت جناب ابوذر به مدینه مراجعت کرد و در خدمت امیر المؤمنین علیه السلام بود تا بعد از شهادت آن حضرت به خدمت امام مجتبی علیه السلام و سپس به خدمت امام حسین علیه السلام رسید و همراه آن حضرت از مدینه به مکّه و از مکه به کربلا آمد.
هنگامی که جنگ در روز عاشورا شدّت گرفت او خدمت امام حسین علیه السلام آمد و برای میدان رفتن و دفاع از حریم ولایت و امامت اجازه خواست.
حضرت فرمودند :
در این سفر به امید عافیت و سلامتی همراه ما بودی ! اکنون خویشتن را به خاطر ما مبتلا مساز.
جون خود را به قدم های مبارک امام حسین علیه السلام انداخت و بوسید گفت :
ای پسر رسول خدا، هنگامی که شما در راحتی و آسایش بودید من کاسه لیس شما بودم، حالا که به بلا گرفتار هستید شما را رها کنم ؟
جون با خود فکر کرد :
من کجا و این خاندان کجا ؟!
لذا عرضه داشت :
آقای من، بوی من بد است و شرافت خانوادگی هم ندارم و نیز رنگ من سیاه است. یا ابا عبدالله، لطف فرموده مرا بهشتی نمایید تا بویم خوش گردد و شرافت خانوادگی به دست آورم و رو سفید شوم. نه آقای من، از شما جدا نمی شوم تا خون سیاه من با خون شما خانواده مخلوط گردد.
جون می گفت و گریه می کرد به حدّی که امام حسین علیه السلام گریستند و اجازه دادند.
با آنکه جون پیرمردی ۹۰ ساله بود، ولی بچّه ها در حرم با او انس فراوانی داشتند. او به کنار خیمه ها برای خداحافظی و طلب حلالیت آمد، که صدای گریه اطفال بلند شد و اطراف او را گرفتند.
هر یک را به زبانی ساکت و به خیمه ها فرستاد و مانند شیری غضبناک روی به آن قوم نا پاک کرد. او جنگ نمایانی کرد، تا آنکه اطراف او را گرفتند و زخم های فراوانی به او وارد کردند.
هنگامی که روی زمین افتاد، امام حسین علیه السلام سر او را به دامن گرفت و بلند بلند گریست، و دست مبارک بر سر و صورت جون کشید و فرمود :
«اللّهُمَّ بَیِّض وَجهَهُ وَ طَیِّب رِیحَهُ وَ احشُرهُ مَعَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام : بار الها، رویش را سفید و بویش را خوش فرما و با خاندان عصمت علیهم السلام محشورش نما.
از برکت دعای حضرت روی غلام مانند ماه تمام درخشیدن گرفت و بوی عطر از وی به مشام رسید.
چنانکه وقتی بدن او را بعد از ده روز پیدا کردند صورتش منوّر و بویش معطّر بود. (۲)
📚 منابع :
۱. بحار الأنوار : ج ۴۵، ص ۲۲، ۷۱. و ... .
۲. وسیلة الدارین فی انصار الحسین علیه السلام : ص ۱۱۵.
📌باز نشر مطالب با ذکر صلواتی بر محمد و آل محمد(ص)
─┅══༅࿇༅ ❃ ༅࿇༅❃ ༅࿇༅══┅─
هدایت شده از گلواژههاے اهلبیت (؏)
─┅══༅࿇༅ ❃﷽ ❃ ༅࿇༅══┅─
✅#ستایشگران_و_جهاد_تبیین
برجسته کردن حاشیه ها در هیئت ها و مداحی ها و به حاشیه راندن اساس و اصل فلسفه نهضت امام حسین علیه السلام.
حاشیه ها و سطحی نگریستن ها عبارتند از:
✖️خوردن چای عراقی
✖️نشستن در بین الحرمین
✖️یه جوری بیام کربلا
✖️یه گنبد طلا میخوام
✖️کربلاتو عشقه
✖️اکبر و اصغر و سقاتو عشقه
✖️٩ بار اومدم ١ بار دیگه بیام بشه ١٠ بار
✖️حواست به من هست
✖️تو لیلای منی
✖️فقط با تو عشق میکنم
✖️عشقم حسین و،،،،
گوشه ای کوچک از تعابیر بکار برده شده در بیان میکروفون داران هیئت هاست.
⭕ فرهنگ عاشورا و راه نرفته ما جایگاه بیان فلسفه قیام و شهادت سیدالشهداء علیه السلام کجاست ؟
جای خالی ایده ، مرام ، راه منتهی به عزت و سعادت امت اسلام و اهداف الهی امام حسین علیه السلام مشهود است وموضوعاتی در راستای فقط روضه ،فقط گریه و دیگر هیچ در هیئت ها و مداحی ها بسیار شنیده و دیده می شود.
❗این که اصلا" نمی خواهیم بدانیم امام حسین علیه السلام برای چه آمده به کربلا.
بعضی ها اصلا" باورشان شده که امام حسین علیه السلام برای این که ما گریه کنیم آمده در کربلا و به شهادت رسیده است .
اصل نهضت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، احیای دین خدا و نهادینه کردن احکام نورانی اسلام و قرآن در جامعه و زندگی مسلمانان بر مبنای دین مبین بوده است .
اما الان اهداف سرور آزادگان امام حسین علیه السلام به دست فراموشی سپرده شده است ،و بخش مرثیه و عزاداری به طور مدام و برجسته انجام می گیرد.
✅جهاد تبیین، یعنی اول راه امام حسین علیه السلام را شناختن و در آن مسیر حرکت کردن وسپس بر مظلومیت آن حضرت و یارانش گریستن است .
وقتی مسیر را درست نپیماییم و به اساس و اصل ماجرا نپرداختیم کم کم حاشیه ها هم رنگ می بازند و دیگر حرفی برای گفتن نخواهد ماند.
واالسلام
✍🏻حاج محمود تاری
─┅═༅࿇༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅࿇༅═┅─
─┅══༅࿇༅ ❃﷽ ❃ ༅࿇༅══┅─
بسم الله الرحمن الرحیم
#روضه_امام_حسن_مجتبی_ع #حجت_الاسلام_مرحوم_کافی
از مرحوم آقا سید علی اکبر تبریزی یکی از منبری های معروف نقل شده که در عالم رویا، حضرت زهرا سلام الله پس از تاکید بر روضه خوانی برای امام حسن(ع) فرمودند،پیغمبر (ص) فرمود:
هر چشمی که برای حسنم گریه کند فردای قیامت کور وارد محشر نمی شود.
در خانه هم غریب بود
مرحوم آقا سید علی اکبر تبریزی یکی از منبری های معروف می گوید:
یک ماه رمضان به تبریز رفتم. تا شب بیست و هفتم ماه رمضان پیش نیامد تا توسلی به امام حسن (ع) پیدا کنم.
آن شب بعد از منبرم رفتم خانه خوابیدم. در عالم رویا بی بی فاطمه (ع) را دیدم، به حضرت زهرا (س) سلام کردم.
دیدم حضرت زهرا (س) مکدرانه به من جواب داد
گفتم: بی بی جان! من از خودم خاطر جمع هستم، در نوکریم خیانت نکردم، صاف هستم.
چرا من سلام می کنم و شما مکدرانه به من جواب می دهید؟ یک مرتبه خانم صدا زد:
حاج شیخ! مگر حسن پسرم نیست؟ پیغمبر (ص) فرمود: هر چشمی که برای حسنم گریه کند فردای قیامت کور وارد محشر نمی شود. من می گویم: چرا این همه چراغانی کرده اید؟ به رفقا بگویید یکی از این چراغ ها را بردارند و به قبرستان بقیع، سر قبر امام حسن(ع) بروند. آی مدینه رفته ها! قبرش تاریک است. اسمش غریب است، خودش غریب است.
امام دوم و سبط رسول و پور بتول
که ذوالجلال بنامید از ازل حسنش
چه حرفها که شنید از زبان دشمن و دوست
که بود سخت تر از زخم نیزه بر بدنش.
ای خدا! امام حسن (ع) را زهرش دادند. بمیرم آقا روزه بود. زنش زهر را داخل شربت ریخته بود و برای آقا آورد.
همین که امام حسن (ع) مقداری از آن شربت را خورد، همین که از گلویش پایین رفت، زهر بر بدن مبارک آقا اثر کرد. آقا! من برایت بمیرم که در خانه ات هم غریب بودی.
«اللهم صل علی محمد و آل محمد بحق الزهراء و أبیها و بعلها و بنیها سیما الحجة یا الله»
📚منبع کتاب روضه های مرحوم کافی
دانلود صوت روضه👇🏻
https://ndd.emadionline.com/Clip/Kafi-Shahadat-Imam-Hasan.mp3
⭕️کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(ایتا) 👇
http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈•
📌باز نشر مطالب با ذکر صلواتی بر محمد و آل محمد(ص)
─┅══༅࿇༅ ❃ ༅࿇༅❃ ༅࿇༅══┅─