eitaa logo
متن روضه مقاتل معتبر چهارده معصوم (ع)
1.3هزار دنبال‌کننده
225 عکس
137 ویدیو
32 فایل
🔰 #متن_روضه 🔰 #مقاتل_معتبر_چهارده_معصوم_ع 🔰 #شناخت_شبهات_از_لسان_محققان http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh لینک کانال👆🏻 ارائه صوت ومتن سخرانی ناب از علمای دینی کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
به نام خدا ماتم در عزای والا مردی که در سایه مردانگی و تدبیرش هویت پنهان خویش را باز یافتیم.خرداد، ماه اندوه است. اندوه فراق مرزبان حماسه و ایثار.مردی که ستایش تمام عصرها و نسل‌ها را در پیشگاه خویش برانگیخته است. خرداد، ماه اشک و آه است. سالروز رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) بر عموم مردم ایران تسلیت باد. @maddah_1367 ─┅═᪥𑁍᪥═┅─ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 پادکست | امام خمینی (ره) : ما هیچ نیستیم ؛ هرچه هست از اوست ؛ اشتباه ما اینست که خیال می‌کنیم ما هم یه چیزی هستیم. ما همه در حجابیم ، و اگر حجاب برداشته شود معلوم می‌شود غیر از او کسی و چیزی نیست... 🏴 سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) تسلیت باد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5821184504454188825.mp3
6.38M
(ره) 💥انقلاب اسلامی همانطور که مسیر تاریخ را به سمت آینده‌‌ی باشکوه انقلاب جهانی اسلام تغییر داده است؛ می تواند به تغییر سرنوشت هریک از ما نیز بیانجامد! ▫️چطور این اتفاق حاصل می‌شود؟ ▪️تفاوت انقلاب ایران با انقلاب‌های دیگر جهان در چیست که چنین قدرتی دارد؟ ▪️ویژه رحلت امام خمینی رحمت‌الله علیه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جایگاه ممتاز امام خمینی.mp3
8.63M
جایگاه ویژه و ممتاز امام خمینی رحمت الله علیه در بین صدها عالم شیعه 🎙 حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
-1552146686_-2140853424.mp3
14.2M
🎙 بشنوید | صوت کامل سخنرانی رهبر انقلاب در مراسم سی‌وسومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله). ۱۴۰۱/۰۳/۱۴ 📲 فیلم سخنرانی👇 Farsi.khamenei.ir/live
انسان شناسی ۷۹.mp3
11.92M
۷۹ من بیست سال دارم ! من پنجاه سال دارم ! من هفتاد سال دارم ! ⁉️ از کجا بفهمم تا این لحظه، از نگاه خداوند، درست زندگی کرده‌ام؟ ⁉️ آیا سنّ ایمانی من، و میزان نورانیت و قدرت باطنی من، با عمری که از دست رفته، تناسب دارد یا نه؟ ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به نام خدا ✅پرسش: اینکه در قرآن آمده خداوند نور آسمان‌ها و زمین است یعنے چه؟ ✍️پاسخ:بر اساس آیه شریفه «لَیسَ کَمِثْلِهِ شَیءٌ» خداوند شبیه مخلوقاتش نیست و برتر از آن است که بخواهد همچون نور خورشید یا نورهاے مصنوعے باشد. براے تبیین آیه مبارکه سوره نور بهترین تبیین حدیثے که از وجود امام رضا (علیه‌السلام) صادر شده که قالب مفسیرین هم با تأسے به آن، آیه را تفسیر کرده‌اند: عباس بن هلال گوید: از امام رضا (علیه‌السلام) درباره «الله نور السموات و الارض» را پرسیدم، فرمود: یعنے هادے اهل آسمان است و هادے اهل زمین. و در روایت بَرقے گفته: هدایت کرد هر که را در آسمان است و هدایت کرد هر که را در زمین است. 🔹غالب مفسرین سنے و شیعه مراد از «نور» در آیه «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» را به معناے «هدایت» و «تدبیر» تفسیر کرده‌اند. در این خصوص، ابن جریر طبری، از برجسته‌ترین مفسران اهل سنت، «نور» را به معناے هدایت‌گر اهل آسمان‌ها و زمین گزارش کرده است. البته طبرے این‌گونه تفسیر را به نقل از دیگر مفسران بیان می‌دارد و خود در ادامه، قول دیگرے در معناے عبارت نور مطرح می‌کند. به باور او، منظور از نور در آیه، «مدبر آسمان‌ها و زمین» است. 🔸علامه طباطبایی، مفسر بزرگ شیعه، در بیان معناے واژه «نور» می‌نویسد: نور چیزے است که خود براے ما روشن است و هر چیزے دیگرے را (که قابل دیدن باشد) روشن می‌کند.علامه در ادامه مراد از نور را خدا می‌داند؛ نور عامے که هر چیزے از آن نور می‌گیرد و روشن می‌شود و این نور، مساوے با وجود هر چیزے بوده و ظهور این نور در نفس خدا و براے غیرش است و این معناے رحمت عام است. 🔹طبری، در جامع البیان به نقل از ابن عباس، زجاج و مجاهد، نور را اداره‌کننده امور آسمان‌ها و زمین گزارش می‌کند. 🔸شیخ طوسے از مفسران شیعه در کتاب التبیان به نقل از ابن عباس و انس ابن مالڪ منظور از «نور» را هدایت‌گر اهل آسمان‌ها و زمین به آنچه مصلحت آنهاست تعبیر کرده است. 🔹فخر رازی، مفسر سنے مذهب، به جهت سببیت نور براے ظهور اشیاء و اتحاد کلمه نور و هدایت در این معنا، منظور از نور در این آیه را هدایت الهے می‌داند. بر این اساس منظور از «اللَّهُ نُورُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ» همان «الله ذُو نُور السَمَواتِ وَ الْارْضِ» است و معنایے آن «الله هَادِے السَمَواتِ وَ الْارْضِ» خواهد بود. http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh •┈┈••••✾•✾•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ، الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ” با نهایت تأسف و تأثر به اطلاع می رساند روح استاد خالق اثر ماندگار «آمدم ای شاه پناهم بده» در ایام زیارت مخصوصه حضرت رضا(ع) به لقاء الله پیوست. این ضایعه را خدمت خانوادۀ محترم آن مرحوم و تمامی منتسبین به دستگاه اهل بیت(ع) تسلیت عرض نموده و برای آن عزیز سفر کرده عُلو درجات معنوی را از خداوند متعال خواستاریم. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دست در دستِ یار.mp3
5.5M
➖ حرف زدن با معصوم مسئله‌ی ساده‌ای نیست! برایش دوره‌ها، آداب و ادعیه‌ای تدارک دیدند، تا ما را به این هنر برسانند ... ✖️ بعد از اینهمه سال زیارت امام رضا علیه‌السلام، حرف زدن با ایشان را بلدی؟ ویژه ۲۳ ذیقعده، روز زیارتی علیه‌السلام ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫اعمال شب و روز | ۲۵ ذی القعده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ShahadatImamJavad1400[02].mp3
6.01M
جواد_الائمه_ع 🎙 بانوای :حاج میثم مطیعی کف زدن های کنیزان جگرت را سوزاند پشت در با جگری سوخته تب می کردی دست و پا می زدی و آب طلب می کردی گوشه حجره، عطش فاتحه ات را می خواند اشک هایت به نظر روضه ی سقا می خواند زهر تنها کمی از بال و پرت را سوزاند کف زدن های کنیزان جگرت را سوزاند دردِ این غربت جانسوز مرا خواهد کشت خون لبهای تو امروز مرا خواهد کشت کهنه داغی به دلِ داغ نشین می ریزند آب را پیش نگاهت به زمین می ریزند تشنگی، زخم ترک روی سبویت انداخت ناگهان شمر شد و پنجه به مویت انداخت از لبت، خاک کف حجره تیمم می کرد ناله ات را وسط هلهله ها گم می کرد بر سر بام عجب مرثیه جان فرسا بود سایه بان بدنت بالِ کبوترها بود اجرت کشتن تان گندم مرغوب نشد پیکرت در ته گودال لگدکوب نشد شعر:وحید قاسمی 🏴ویژه‌شهادت حضرت‌‌جوادالائمه (ع) @golvajhehaye_roozeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
─━⊰••┅═❃﷽❃═┅••⊱━─ *📌* *تفاوت بین امام و خلیفه و امامت و خلافت چیست؟* 📍: بحث امامت و خلافت در اسلام بعد از رحلت پیامبراسلام(صلی الله علیه وآله) به وجود آمد و علمای شیعه و اهل سنت در این زمینه با هم اختلاف نظر دارند. از نظر شیعه، مقام امامت غیر از خلافت(جانشینی پیامبر) است و براساس اندیشه شیعه و سنت تفاوتهای بین این دو وجود دارد که بعداً به آن اشاره خواهد شد؛ ولی از نظر اهل تسنن، مقام امامت چیزی جز منصب خلافت نیست. *ابن خلدون در این رابطه می گوید:* خلافت؛ در حقیقت جانشینی از صاحب شریعت در حفظ دین و سیاست دنیا است. به همین اعتبار خلافت و امامت گفته می شود و متصدی آن مقام را خلیفه و امام می گویند.[۱] بعد از بیان این مقدمه با ید اول مفهوم امام و خلیفه را توضیح داد و آنگاه به بیان فرق این دو پرداخت. *🔰مفهوم امام* امام در لغت به معنای قائد و رهبر، و امامت به معنای پیشوایی و رهبری است و هر کسی که متصدی رهبری گروهی شود امام نامیده می شود، خواه در راه حق یا در راه باطل باشد.[۲] در اصطلاح علم کلام، غالب متکلمین امامت را به معنای ریاست و رهبری عمومی جامعه در امور دینی و دنیوی دانسته اند.[۳] با این تفاوت که شیعه امامت را با الاصالة می داند و علامه حلی دراین باره می گوید: امامت، رهبری عمومی باالاصالة، برای فردی یا افرادی، در امر دین و دنیا است.[۴] همان گونه که بیان شد در تعاریف علمای شیعه قید «بالاصالة» آمده، یعنی علماء شیعه در عین اینکه امام را خلیفه و جانشین پیامبر می دانند، او را خلیفة الهی و منصوب از جانب خداوند می دانند، ولی علمای اهل سنت امام را برگزیده از جانب مردم به عنوان جانشینی پیامبر (صلی الله علیه وآله) می دانند، نه خلیفة خداوند. به همین جهت قاضی عضد الدین ایجی در تعریف امامت گفته است: امامت، جانشینی پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) در برپاداشتن دین است به گونه ای که پیروی او بر همه ی امت واجب است.[۵] *🔰مفهوم خلیفه* خلیفه در لغت به معنای جانشین و قائم مقام شخص آمده است. *🔰ابن اثیرگوید:* خلیفه به کسی گفته می شود که نیابت وجانشینی غیر را برعهده بگیرد.[۶] در قرآن خلافت به همین معناآمده است و خداوند خطاب به هود می فرماید: «وَ اذْکُرُوا إِذْ جَعَلَکُمْ خُلَفاءَ مِنْ بَعْدِ قَوْمِ نُوح »[۷] به یاد آورید هنگامی شما را جانشینان قوم نوح قرار داد. اما خلیفه خدا در اصطلاح اسلامی کسی است که خداوند او را برگزیده و امام وحاکم مردمش قرارداده است. «یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلِیفَةً فِی الْأَرْضِ»[۸] ای داود ما تو را جانشین خود در زمین قرار دادیم. خلیفه پیامبر(صلی الله علیه وآله) عبارت ازجانشینان آن حضرت که بعد از ایشان سنت و حدیث او را روایت می کنند.[۹] بنابراین«خلیفه کسی است که خداوند او را برای تبلیغ شریعت خویش تعیین کرده است و خلیفه رسول خدا کسی است که داو طلبانه به تبلیغ در حدیث و سنت پیامبر(صلی الله علیه وآله) می پردازد.»[۱۰] *🔰آیت الله جوادی آملی در تفسیر تسنیم می گوید:* خلیفه کسی است که در آغاز و انجام سمت خود، آینه ی مستخلف عنه است و هیچ گاه از آن قبله منحرف نمی گردد. پس هر خلیفه ای که خلافت از مستخلف عنه را بر عهده دارد باید متخلق به اخلاق مستخلف عنه و مجری احکام الهی باشد.[۱۱] *💫نظریات امامت و خلافت* پس از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) مسلمانان برسر جانشینی آن حضرت دچار اختلاف شدند و دو مکتب در عرصه های دینی و اجتماعی به وجود آمد: *الف. مکتب خلافت:* از نظر مکتب خلافت، هیچ فرق بین امامت و خلافت و جود ندارد و در حقیقت خلافت همان امامت بعد از رسول خدا(صلی الله علیه وآله) می باشد که به سه صورت منعقد می شود: ۱٫ خلیفه ای حاضر، خلیفه بعد از خود را تعیین کند. ۲٫ خلیفه به انتخاب مردم و اهل حل و عقد تعیین می شود. ۳٫ فردی اگر با زور شمشیر و پیروزی نظامی خلافت را به دست آورد خلیفه است.[۱۲] *ب. مکتب امامت:* امامیه عقیده دارند که امامت، یک منصب الهی است و امام با نصب خداوند از طریق پیامبر(صلی الله علیه وآله) باید تعیین گردد. آن حضرت براساس حدیث الدار، ولایت، غدیر، منزلت و… بعد از خود حضرت علی(علیه السلام) را به عنوان امام معین کرده است.[۱۳] *وجوه فرق امامت و خلافت* از آنچه بیان گردید روشن شد که واژه ی امامت و خلافت هر چند به صورت دو لفظ مترادف به کار می روند، اما واقعیت انست که این دو تفاوت های باهم دارند. استاد مطهری در توضیح فرق این دو، برای امامت سه معنا بیان می کند: *الف ـ ریاست و زعامت:* در این معنا که امامت به معنای رهبری اجتماعی می باشد، امامت مترادف با خلافت است و هیچ تفاوت بین شیعه و سنی وجود ندارد. *ب ـ مرجعیت دینی:* شیعه معتقد است که این منصب بعد از پیامبر(صلی الله علیه وآله) به ائمه رسیده و اهل سنت به هیچ کس یک چنین مقامی را قایل نیست و امامت به این
همواره باقی، ثابت و حق است. ۵٫ منصب عالی امامت و انجام وظایف آن، نیازمند بیعت و استقبال مردم نیست، ولی در خلافت مردم باید به خلیفه بیعت کنند. ۶٫ امامت مقام خاصی است و قرآن آن را آخرین مرحله تکاملی انسان شمرده که تنها افراد معدودی به آن رسیده اند؛ چنان که می فرماید: (به خاطر آورید) هنگامی که خداوند، ابراهیم (علیه السلام) را با وسایل گوناگونی آزمود و او به خوبی از عهده این آزمایش برون آمد، خداوند به او فرمود: من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم.» [۳۰] امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) نیز در باره مرتبه امامت و جایگاه آن می فرماید: «الامام کلمة الله و حجة الله و وجه الله و نور الله و حجاب الله و آیة الله …الامامة میراث الانبیاء و منزلة الاصفیاءو خلافة الله و خلافة رسل الله فهی عصمة و ولایة و سلطنة و هدایة و انه تمام الدین…»[۳۱] امام، کلمه خدا، حجت خدا، صورت خدا، نور خدا، حجاب خدا و آیه خداست… امامت، ارث پیامبران، جایگاه برگزیدگان خلافت الهی و خلافت پیامبران خداوند است. پس امامت، عصمت و ولایت است و سلطنت و هدایت است و بلکه او تمام دین است. براین اساس، امامت، حقیقت بسیار والایی دارد که هرگز نمی توان آن را با خلافت مرادف پنداشت. خلافت، تنها یکی از شؤون امامت به شمار می رود و معنای واقعی خود را در پرتو معین بودن جایگاه امامت به دست می آورد.[۳۲] *📌نتیجه:* بنابراین، امامت و خلافت مساوی نیستند و بلکه بین این دو، عموم و خصوص من وجه است. یعنی احتمال دارد که این دو معنا در یک شخص جمع شود؛ مانند حضرت علی (علیه السلام) که پیامبر او را جانشین خود و زمامدار امور اجتماعی و حافظ دین و مبین شریعت اسلام قرار داد. امکان دارد شخصی امام باشد و اما خلیفه نباشد؛ مانند حضرت ابراهیم (علیه السلام). چون ایشان خلیفه و جانشین پیامبر به معنای خاص نبود و مانند برخی از ائمه(علیه السلام) و ممکن است شخصی امام نباشد و خلیفه باشد؛ مانند خلفای رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در زمان حیاتش که به مدینه می گذاشت و خود به خارج از مدینه مسافرت می کرد. *📚منابع برای مطالعه بیشتر:* ۱٫ خرازی، سید محسن، ترجمه بدایة المعارف الالهیة فی عقاید الامامیة، ج۲، مترجم: مرتضی متقی نژاد، قم، انتشارات احسن الحدیث، ۱۳۷۸ ۲٫ مطهری، مرتضی، امامت و رهبری، تهران، صدرا، ۱۳۷۲ ۳٫ مصباح یزدی، محمد تقی، آموزش عقاید(۳-۱)، تهران، نشر بین الملل، چ هفتم ، ۱۳۸۱ ، هـ . ش [۱] . ابن خلدون، عبدالرحمن، مقدمه ابن خلدون، مترجم: محمد پروین گنابادى، تهران، انتشارات علمى و فرهنگى، چ۱۰، ۱۳۸۲، ص ۳۶۵- ۳۶۶ [۲] . خرازی، سید محسن، ترجمه بدایة المعارف الالهیة فی عقاید الامامیة، ج۲، مترجم: مرتضی متقی نژاد، قم، انتشارات احسن الحدیث، ۱۳۷۸، ص ۱۲ [۳] . القاضی عضد الدین عبد الرحمن بن احمد الایجی، بشرحه للمحقق السید الشریف علی بن محمد الجرجانی, شرح المواقف، مصر، مطبعة السعادة، ۱۳۲۵ ه‍ ، ص ۳۴۵ ، امینی، ابراهیم، دراسة عامة فی الامامة، مترجم: کمال السید، قم، مؤسسه انصاریان، ۱۴۱۶ه.ق، ص ۳۸ ، [۴] . ، المحقق الحلی، المسلک فی اصول الدین، مشهد، مجمع البحوث الإسلامیة ،۱۴۱۴ه.ق ص ۳۰۶ [۵] . شرح المواقف، همان، ص ۳۴۵ [۶] . نهایة اللغه، ماده «خلف» [۷] . اعراف/ ۶۹ [۸] . ص/ ۲۶ [۹] . ر.ک: عسکری، سید مرتضی، ترجمه ی معالم المدرستین، ج(۲-۱)، مترجم: محمد جواد اکرمی، قم، دانشکده اصول دین، ۱۳۷۹، ص۲۲۳ [۱۰] .همان، ص ۲۳۲ [۱۱] . ر.ک: جوادی آملی، عبدالله، تفسیر تسنیم، ج ۳، قم، مرکز نشر اسراء، ۱۳۸۳، ص۵۳- ۵۷ [۱۲]. ر.ک: ابی الحسن علی بن محمد ما وردی، الاحکام السطانیه، ( بیروت، دارالکتب العربی، ۱۴۱۰)، ص ۳۳ ؛ ابویعلی، الاحکام السلطانیه، ( بیروت، دارالفکر، ۱۴۱۴ ه.ق)، ص ۲۸ [۱۳] . ر.ک: بحرانی، سیدهاشم، کشف المهم فی طریق خبرغدیرخم، بروت، مؤسسة احیاءتراث، بی تا، ص ۲۶ و المیلانی، السید علی احسینی، الامامة فی اهم الکتب الکلامیة، قم، مهر، ۱۴۱۳، ص۹۱ ببعد [۱۴] . ر. ک: مطهری، مرتضی، امامت و رهبری، تهران، صدرا، ۱۳۷۲، ص۵۷- ۵۱ [۱۵] . نجم/ ۴-۳ [۱۶] . ر.ک: طباطبایی، محمد حسین، ترجمه المیزان، ج۱۳، مترجم: سیر محمد باقر موسوی همدانی، تهران، بنیاد علمی و فرهنگی علامه طباطیایی، ۱۳۶۳)، ص ۴۴۷ [۱۷] . زمر/ ۶۹ [۱۸] . مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار،ج ۲۲، بیروت، مؤسسة الوفاء، ۱۴۰۴ه.ق، ص۴۷۰ [۱۹] . زمر/ ۶۹ [۲۰] . نحل/۶۸ [۲۱] . ر.ک: ترجمه بدایة المعارف الالهیة فی عقاید الامامیة، ج۲، همان، ص ۹۶-۹۲ ؛ مصباح یزدی، محمد تقی، آموزش عقاید(۳-۱)، تهران، نشر بین الملل، چ هفتم ، ۱۳۸۱ ، هـ . ش ، ص ۳۲۲- ۳۲۱ [۲۲] . رعد/ ۴۳ [۲۳] . حسینى همدانى، سید محمد حسین؛ انوار درخشان؛ج۸، تهران؛ کتابفروشى لطفى، ۱۴۰۴ ق. ص ۳۷۷ [۲۴] . ترجمه بدایة المعارف الالهیة فی عقاید الامامیة، ج۲، همان، ص ۸۲ [۲۵] . احزاب/ ۳۳ [۲۶] . بقره/ ۱۲۴ [۲۷] . عسکری، سید مرتضی، ترجمه ی معالم المدرست