1⃣1⃣هدف از طرح این گونه شبهات، این است که عقاید مردم نسبت به حامیان شماره یک اسلام، سست شود و به آن ها بدبین گردند و به تدریج نسبت به اصل هم تردید نمایند. به عنوان مثال، اگر بنا باشد ایمان مردم به ابوطالب سست شود، از این رهگذر گمراهی به وجود می آید و مردم نسبت به حامی اول اسلام بدبین می شوند و این به بالاتر هم سرایت می کند.
به نظر می رسد که به احتمال قوی، تردید در ایمان ابوطالب از همین قانون و اقدام برخلاف ناشی شده است و عده ای را از شاهراه حقیقت منحرف کرده است و همین عده از روی اطمینان بی اساسی که به زمام دار سیاه کاری (چون معاویه) داشتند، وجود ارزنده ای چون ابوطالب را تکفیر کرده اند. و بدون این که قدری بیشتر فکر کنند، بهترین حامی پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) را از حلیه ایمان محروم داشته اند و بدین ترتیب خیانتی بزرگ مرتکب شده اند.
سؤال دیگر این که علت کتمان ایمان ابوطالب از زعمای قریش و سایر دشمنان چه بود؟
ابن ابی الحدید معتزلی در این باره می نویسد: «ابوطالب، بدین جهت ایمانش را در میان دشمنان اسلام اظهار نکرد، تا آمادگی دفاعی بیشتری در یاری از رسول خدا داشته باشد، و اگر خود را مسلمان نشان می داد، همانند سایر صحابه، نمی توانست در برابر خیانت های قریش کاری از پیش ببرد...».38 البته این گونه حرکت ها در مواردی که انسان در اقلیت باشد، یک قانون عقلایی است که انسان بتواند در لباس خصم برای اهداف خویش، کارآیی بیشتری داشته باشد؛ چنان که «مؤمن آل فرعون» در لباس فرعونیان و طاغوت های آن زمان به یاری حضرت موسی (علیه السلام) شتافت و در برابر تصمیم به قتل آن حضرت بپا خاست و آنان را از این فکر ستمکارانه منصرف کرد ؛ او گفت: «أ تَقْتُلونَ رجلاً أن یَقُولَ رَبِّیَ اللّهُ وَ قَد جاءَکُم بِالْبَیِّناتِ مِن رَبِّکُم...».39 همچنین حضرت «شمعون»، وصی حضرت عیسی (علیه السلام)، از همین طریق به یاری فرستادگان آن حضرت شتافت، و شهر «انطاکیه» را از شر ضلالت و گمراهی نجات داد، و خود را به لباس صحابه و یاران پادشاه آن سامان درآورد.40
شیوه ذکر شده در صورت لزوم و تناسب زمانی یک ضرورت عقلی و قرآنی و اجتماعی بوده واحادیث زیادی در این باره در منبع روایی آمده است ؛ چنان که رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمود: «اصحاب کهف، ایمان واقعی خود را مخفی نگهداشته، و خود را کافر معرفی می کردند؛ از این رو، خداوند دو پاداش به آنان مرحمت فرمود، و همین طور عمویم «ابوطالب» در کنار قریش خود را با آنان هم کیش معرفی نمود و ایمان واقعی اش را پنهان داشت؛ خداوند به او نیز دو پاداش عطا خواهد کرد.»41
از مجموع مطالب ذکر شده، نتیجه می گیریم که اعمال شایسته و کردار والای حضرت ابوطالب، گواه زنده و صادق ایمان اوست. او با تحمل سختی ها و شداید فراوان دست از حمایت و یاری رسول خدا برنداشت. همه امکانات و قوای خویش را در این راه سرمایه گذاری کرد و در برابر فشارهای روزافزون مشرکان با مهارت ایستادگی نمود و با تدبیر نیرومند خویش، راه های مشکل و صعب العبور سیاسی و اجتماعی را هموار کرد و با موقعیت خاص اجتماعی که داشت، در راه حمایت برادرزاده خویش، از آن بهره جسته و هم چنان با ایمان ایستاد و زندگی کرد و با ایمان و شعار توحید، چشم از دنیا فروبست. اما برای مصالح اسلام و مسلمانان و حمایت از آیین حیات بخش اسلام و شخص رسول خدا، ایمانش را از قریش و دشمنان اسلام مکتوم داشت.
کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(تلگرام)👇
https://t.me/matnrozehmaghtalmotabar
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈
⭕️کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(ایتا) 👇
http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈•
📌با نشـر لینڪ کانال ما در ثواب اهداف کانال سهیـم باشید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚پی نوشت ها:
1ـ ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 1، ص 4.
2ـ اصول کافی، ج 1، ص 452، ج 1و 3، روضة المتقین، ج 12، ص 221، بحارانوار، ج 35، ص 77، ج 14.
3ـ از این جهت او را «شیبة الحمد» نامیدند که وقتی متولد شد، در سر او، مقداری موی سفید بود، و به او «شیبه»، که به معنی پیری است، گفتند و به خاطر ویژگی های نیک اخلاقی که داشت، واژه «حمد» که در این جا به معنی ستودگی است، به آن افزودند.
4ـ محمدبن جریر طبری، تاریخ الامم و الملوک، قاهره، مطبعة الاستقامه، بی تا، ج 2، ص 32.
5ـ همان.
6ـ احمد بن اسحاق یعقوبی، تاریخ یعقوبی، مترجم: محمد ابراهیم آیتی، انتشارات علمی و فرهنگی، 1371، ج 1، ص 368.
7ـ محمد بن سعد، الطبقات الکبری، قاهره، مطبعة نشر الثقافة اللاسلامیه، 1358 ق، ج 1، ص 101.
8ـ الغدیر، ج 7، ص 376.
9ـ بحارالانوار، ج 35، ص 93.
10ـ احمدبن اسحاق یعقوبی، همان.
11ـ الغدیر، ج 7، ص 359 و 360؛ تاریخ ابن جریر طبری، ج 2، ص 67 ؛ کامل ابن اثیر، ج 2، ص 64.
12ـ ابن ابی الحدید، همان، ج 1، ص 29 و ج 14، ص 70.
13ـ الغدیر، ج 7، ص 376 ـ 373؛ شرح من لا یحضره الفقیه، ج 222؛ تاریخ کامل ابن اثیر، ج 2، ص 91.
14ـ طه/ 75.
15ـ اسرا/ 84.
16ـ ابن ابی الحدید، همان، ج 14، ص 66 و 67 و در حدیث مجعول از پیامبر (صلی الله علیه وآله).
17ـ بحارالانوار، ج 35، ص 81 ، ح 22؛ الغدیر، ج 7، ص 387.
18ـ بحارالانوار، ج 35، ص 183 ـ 68.
19ـ علامه امینی، الغدیر، جلد 7، از ص 413 ـ 331 و جلد 8، ص31 ـ 1.
20ـ ابن ابی الحدید، همان، ج 14، ص 70.
21ـ «و اما حدیث الضحضاح من النار فانما یرویه الناس کلهم عن رجل واحد و هو «المغیرة بن شعبه» و بغضه لبنی هاشم و علی الخصوص لعلی (علیه السلام) مشهور و معلوم و قصته و فسقه امر غیر خاف»، ابن ابی الحدید، ج 14، ص 70.
22ـ ابن ابی الحدید، همان، ج 14، ص 84.
23ـ مسد / 5.
24ـ مجمع البیان، ج 7، ص 37؛ الحجة، ص 57 ـ 56 ؛ سیره ابن هشام، ج 1، ص 352 و 353؛ مستدرک حاکم، ج 2، ص 623.
25ـ ابوهفان عبدی، جامع دیوان ابوطالب که 121 بیت از آن اشعار قصائد را آورده است. ابن هشام در سیره خود، ج 2، ص 286، 94 بیت و ابن کثیر شامی در تاریخ خود، ج 3، ص 57ـ 52، 92 بیت از آن اشعار آورده است.
26ـ سیره صحیح پیامبر اسلام، ج 2، ص 211، از معتزلی ،شرح المنهج، ج 14، ص 71.
27ـ ر.ک: الغدیر، ج 7، ص 312.
28ـ نمازهای واجب پس از هجرت پیامبر (صلی الله علیه وآله) تشریع شده است.
29ـ ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 13، ص 199؛ تاریخ طبری، ج 2، ص 314 ؛ بحارالانوار، ج 35، ص 80 ، ح 20؛ الغدیر، ج 7، ص 396.
30ـ ابن ابی الحدید، همان، ج 14، ص 76 ؛ طبقات ابن سعد، به نقل از الغدیر، ج 7، ص 372.
31ـ بحارالانوار، ج 35، ص 68، ح 1.
32ـ ابن ابی الحدید، همان، ج 16، ص 76.
33ـ همان، ج 14، ص 67؛ بحارالانوار، ج 35، ص 108، ح 35.
34ـ سیره صحیح پیامبر بزرگ اسلام، علامه جعفر مرتضی عاملی، ترجمه: حسین تاج آبادی، ج 2، ص 230، از کتاب امالی صدوق، ص 551.
35ـ همان، ص 217، از الدّرجات الرفیعه، ص 49.
36ـ بحارالانور، ج 35، ص 77، ح 14؛ اصول کافی، ج 1، ص 452، ح 1 و 3؛ روضة المتقین، ج 12، ص 221.
37ـ بحارالانوار، ج 35، ص 110، ح 39.
38ـ ابن ابی الحدید، همان، ج 14، ص 81
39ـ غافر/ 28.
40ـ ر.ک: س یس / 14 و تفسیرهایش به ویژه تفسیر مجمع البیان.
41ـ ابن ابی الحدید، همان، ج 14، ص 70؛ بحارالانوار، ج 35، ص 72، ح 7 ؛ الغدیر، ج 7، ص 380
کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(تلگرام)👇
https://t.me/matnrozehmaghtalmotabar
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈
⭕️کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(ایتا) 👇
http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈•
📌با نشـر لینڪ کانال ما در ثواب اهداف کانال سهیـم باشید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«لطفانشر با ذکر منبع»
نام کانال حذف نشود
📌با نشـر لینڪ کانال ما در ثواب اهداف کانال سهیـم باشید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
4_6030595333006821139.mp3
20.56M
#صبح_وفات_حضرت_ابوطالب_علیه_السلام ۲۶ رجب ۱۴۴۱هـ.ق
روضه خوانی ذاکرین اهل بیت علیهم السلام:
حاج حسن جمالی
حاج علی پاکدامن
⭕️کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(ایتا) 👇
https://t.me/matnrozehmaghtalmotabar
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈•
📌با نشـر لینڪ کانال ما در ثواب اهداف کانال سهیـم باشید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
4_5830032867228387876.mp3
17.39M
السَّلامُعَلَيْكَ يا سَيِّدَ الْبَطْحاءِ وَابْنَرَئِيسها
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وارِثَ الْكَعْبَةِ بَعْدَ تَأْسِيسِها
▪️نسب شناسی و معرفی شخصیت حضرت ابوطالب (علیهالسلام)
🎙 دکتر میثم مطیعی
🏴 به مناسبت : ۲۶ ماه رجب، سالروز وفات حضرت ابوطالب (علیهالسلام)
https://t.me/matnrozehmaghtalmotabar
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈•
📌با نشـر لینڪ کانال ما در ثواب اهداف کانال سهیـم باشید.
ــــــــــــــــــــــــــــــ
#اعمال_شب_و_روز_عید_مبعث
پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) ...
🌙#اعمال_شب_بعثت
🔹 غسل
🔸 زیارت حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام)
🔹 دوازده رکعت نماز (به مفاتیح الجنان رجوع کنید)
🔸 قرائت دعاے شب مبعث که مرحوم کفعمے در کتاب شریف «البلد الامین» نقل کرده است: "اَللّـهُمَّ إِنّي أَساَلُكَ بِالتَّجَلِّي الأعْظَمِ في هذِهِ اللَّيْلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ...".
این دعاے شریف در مفاتیح الجنان نیز نقل شده است. (به اعمال شب مبعث رجوع کنید)
☀️#اعمال_روز_عید_مبعث :
🔹 غسل
🔸 روزه
🔹 صلوات فرستادن
🔸 زیارت حضرت رسول و امیرالمؤمنین (علیهماالسلام)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰 سخنرانی زنده و تلویزیونی رهبر انقلاب در روز عید مبعث
🔺 حضرت آیتالله خامنهای به مناسبت عید مبعث پیامبر اعظم (ص) بهصورت زنده و مستقیم با ملت شریف ایران و امت مسلمان جهان سخن خواهند گفت.
📺 سخنرانی رهبر انقلاب روز سه شنبه ساعت ۱۰:۳۰ به صورت زنده از پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR و شبکههای داخلی و بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی همراه با ترجمه همزمان پخش خواهد شد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«بسم الله الرحمان رحیم»
#حرکت_امام_حسین_علیه_السلام_از_مدینه_به_مکه
📌روز واقعه:28 رجب
☑️سال 60 هجرے قمری
پس از آن كه معاويه بن ابيسفيان (نخستين خليفه اموي) در نيمه رجب سال 60 قمري به هلاكت رسيد و فرزندش يزيد، به خلافت مسلمانان دست يافت، وي و درباريان اموي تلاش زيادي به عمل آورده تا از همه مردم بيعت گيرند.
آنان مشكل خاصي در گرفتن بيعت از اهالي شام، مصر، عراق و يمن نداشته و تنها دغدغه خاطرشان از حجاز به ويژه از شهر مقدس مدينه بود. زيرا در اين شهر بزرگاني چون عبدالله بنن عباس، عبدالله بن جعفر، محمد بن حنيفه، عبدالله بن عمر و عبدالله بن زبير زندگي ميكردند كه از جهات گوناگون بر يزيد برتري و در رسيدن به مقام حكومت بر او ترجيح داشتند.
اما در ميان مخالفان يزيد در مدينه وجود شخصيت ممتازي چون امام حسين علیهالسلام همانند خورشيد تابان، تمام ستارگان و سيارگان را بيفروغ مينمود و به عنوان تنها يادگار جدش حضرت محمد صلے الله علیه و آله و جانشين پدر و برادر مظلومش حسن بن مجتبي علیهالسلام در رسيدن به مقام خلافت و رهبري مسلمانان، شايستهتر از همه بود و نگاه همگان به سوي او معطوف بود. بدين لحاظ يزيد بيش از همه از وي واهمه داشت و در صدد تسليم كردنش برآمد.
يزيد در نخستين اقدام خود نامهاي به وليد بن عتبه عامل خود در مدينه نوشت و ضمن يادآوري مرگ معاويه به وي دستور داد از مخالفان سرشناس مدينه براي وي بيعت بگيرد. نامه وي به اين مضمون بود: اما بعد، بدون هيچ گونه نرمش و گذشت از حسين بن علي علیهالسلام، عبدالله بن عمر و عبدالله بن زبير بيعت بگير و تابيعت نكردند، دست از آنان برمدار.[۱]
به روايتي وي در اين نامه متذكر شد: يا ابامحمد! انفذ كتابي اليهم، فمن لم يبايعك فانفذ الي براسه مع جواب كتابي هذا. والسلام؛[۲] اي ابومحمد (وليد بن عتبه)! نامه مرا به آنان ابلاغ كن پس هر كس بيعت نكرد، سرش را به همراه پاسخنامه برايم ارسال كن. والسلام
کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(تلگرام)👇
https://t.me/matnrozehmaghtalmotabar
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈
⭕️کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(ایتا) 👇
http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈•
📌با نشـر لینڪ کانال ما در ثواب اهداف کانال سهیـم باشید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1⃣#ادامه👇
ادامه مطلب بالا👆
وليد، پس از دريافت نامه يزيد تلاش زيادي به عمل آورد تا از مخالفان وي به صورت مسالمتآميز بيعت گيرد، وليكن تلاشهايش بينتيجه ماند. زيرا عبدالله بن عمر، مبناي خاص خودش را داشت و ميگفت: با كسي بايد بيعت كرد كه عامه مسلمانان او را پذيرفته باشند و من آخرين نفري هستم كه با او بيعت خواهم كرد.[۳] عبدالله بن زبير از بيعت امتناع كرد و شبانه به سوي مكه معظمه گريخت و نيروهاي حكومتي در پي او روان شده ولي به وي دست نيافتند.[۴]
اما امام حسين علیهالسلام بنا به دعوت وليد، به خانهاش رفت و پس از گفتگو با يكديگر به وي چنين فرمود: ايها الامير! انّا اهل بيت النّبوّه و معدن الرساله و مختلف الملائكه، بنا فتح الله و بنا ختم الله و يزيد رجل فاسق، شارب الخمر، قاتل النفس المحترمه، معلن بالفسق، و مثلي لايبايع مثله، ولكن نصبح و تصبحون و ننظر و تنظرون أيّنا أحق بالخلافه والبيعه؟[۵]؛ اي امير! ما خاندان نبوت و معدن رسالتيم. ماييم كه فرشتگان به خانه ما آمد و شد دارند و خداوند متعال رحمت خود را با ما آغاز نمود و با ما نيز به پايان خواهد برد. اما يزيد فردي است فاسق، شرابخوار، خونريز، متجاهر به فسق و شخصي مانند من هرگز با فردي چون او بيعت نخواهد كرد ولي شما امشب را به صبح برسانيد و ما نيز شب را به صبح خواهيم رسانيد. شما نيك بنگريد و ما هم تأملي در كار خود ميكنيم كه كداميك از ما براي احراز مقام خلافت شايستهتريم؟
امام حسين علیهالسلام از خانه وليد بيرون رفت و در انديشه اقدامات بعدي خود برآمد. روز بعد مروان بن حكم كه از بازماندگان و بزرگان بنياميه در مدينه بود، امام حسين علیهالسلام را ديد و به وي گفت: ميخواهم تو را سفارش كنم و سفارش من اين است كه با يزيد بيعت كن زيرا اين كار براي دنيا و آخرت تو بهتر است.
امام حسين علیهالسلام در پاسخ وي فرمود: انا لله و انا اليه راجعون و علي الاسلام السلام اذ قد بليت الامه براع مثل يزيد و لقد سمعت جدي رسول الله صلے الله علیه و آله يقول: الخلافه محرمه علي آل ابيسفيان؛[۶] ما همه از خداييم و به سوي او باز خواهيم گشت. هرگاه امت اسلام به حاكمي مانند يزيد مبتلا گردد، بايد فاتحه اسلام را خواند. من از جدم رسول خدا صلے الله علیه و آله شنيدم كه ميفرمود: خلافت بر فرزندان ابيسفيان حرام است.
مخالفت امام حسين علیهالسلام با خلافت يزيد به سرعت در ميان مردم مدينه منتشر گرديد و آنان را در ميان دو راه متحير نمود. وليد براي اخذ بيعت، مخالفان را تحت فشار قرار داد و تعدادي از معترضان از جمله عبدالله بن مطيع را بازداشت و زنداني كرد. اهالي مدينه با پشت گرمي از حمايتهاي امام حسين علیهالسلام از رفتار عامل يزيد اظهار ناخشنودي كرده و به صورت آشكار با وي به مخالفت پرداختند و گروهي از معترضان به زندان وليد هجوم آورده و زندانيان را آزاد كردند.[۷]
اين همان بذر انقلاب و آزاديخواهي است كه امام حسين علیهالسلام در آخرين روزهاي زندگاني خويش در مدينه، در ميان اهالي اين شهر افشاند و از همين جا حكومت سراسر تباهي يزيد را نشانه گرفت. امام حسين علیهالسلام كه با درخواستهاي مكرر وليد و اصرار مروان بن حكم روبرو بود در صورت باقي ماندن در مدينه ميبايست يكي از دو گزينه را ميپذيرفت: يا با يزيد بيعت كند و يا مخالفت و سرانجام درگيري و كشتهشدن در مدينه بدون اين كه به منظور اصلياش كه افشاي حكومت غاصبانه يزيد و ناحق بودن خلافت امويان بود، دست يابد.
کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(تلگرام)👇
https://t.me/matnrozehmaghtalmotabar
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈
⭕️کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(ایتا) 👇
http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈•
📌با نشـر لینڪ کانال ما در ثواب اهداف کانال سهیـم باشید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
2⃣#ادامه👇
ادامه مطلب بالا👆
اما آن حضرت تصميمي ديگر گرفت و آن عبارت بود از هجرت از مدينه منوره؛ هجرتي بزرگ و سرنوشتساز كه در تاريخ اسلام و نهضتهاي اسلامي و عدالتخواهي، منزلتي بزرگ و بيمانندي پيدا كرد و شگفتي همگان را برانگيخت. امام حسين علیهالسلام به خانواده خويش و خاندان اميرمؤمنان علیهالسلام آگاهي داد كه قصد خروج از مدينه و هجرت از اين شهر مقدس را دارد. به همين جهت تمام خاندان اميرمؤمنان علیهالسلام جز برادرش محمد حنفيه و فرزندانش، اعلام آمادگي كرده و براي هجرت و جهاد در ركاب آن حضرت حضور يافتند.
امام حسين علیهالسلام در انتهاي شب يكشنبه دو روز مانده به پايان ماه رجب سال 60 قمري به طور آشكار و به قصد عمره راهي مكه معظمه گرديد.[۸] امام حسين علیهالسلام هنگام خروج از مدينه اين آيه شريفه را كه در شأن حضرت موسے علیهالسلام به هنگام فرار از ستم فرعونيان نازل شده بود، تلاوت ميكرد: «فَخَرَج مِنْها خائِفاً يَتَرَقَّبُ، قالَ رَبِّ نَجِّني مِنَ الْقَومِ الظّالِمينَ؛[۹] پس در حالي كه هراسان بود از شهر بيرون شد و در آن حال گفت: پروردگارا! مرا از دست گروه ستمكاران رهايي ببخش».
آن حضرت آيه مزبور را مكرر تلاوت مينمود و از راه عمومي و رسمي ميان مدينه و مكه حركت كرد. گروهي از همراهان عرض كردند: اي پسر رسول خدا صلے الله علیه و آله! اگر از راه معروف و شناخته شده نرويد و به مانند عبدالله بن زبير از بيراهه سفر كنيد، نيكوتر است و از گزند دشمنان ايمن خواهيد بود.
امام حسين علیهالسلام فرمود: لا، والله لا افارقه حتي يقضي الله ما هو قاض؛ سوگند به خدا نه، من از اين راه جدا نميشوم تا خدا درباره ما آن چه خواسته است حكم نمايد.[۱۰] بدين گونه آن حضرت به همراه خانواده و همراهان خويش از مدينه راهي مكه معظمه گرديد.
پانویس
معالم المدرسيتن (سيد مرتضي عسكري)، ج 3، ص 55؛ ارزيابي انقلاب حسين (محمدمهدي شمسالدين، با ترجمه مهدي پيشوايي)، ص 203.
وقايع عاشورا (سيد محمدتقي مقدم)، ص 156.
معالم المدرستين، ج 3، ص 57.
الارشاد (شيخ مفيد)، ص 375.
وقايع عاشورا، ص 160؛ معالم المدرستين، ج 3، ص 57.
لهوف سيد بن طاووس (ترجمه عقيقي بخشايشي)، ص 38.
وقايع عاشورا، ص 164.
الارشاد، ص 375؛ وقايع الايام (شیخ عباس قمی)، ص 329.
سوره قصص(28)، آيه 21.
الارشاد، ص 337؛ وقايع عاشورا، ص 187.
📚منابع:
_موسسه تبیان، نرمافزار دایرةالمعارف چهارده معصوم علیهمالسلام
_وقایع الایام شیخ عباس قمی، 28 رجب.
کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(تلگرام)👇
https://t.me/matnrozehmaghtalmotabar
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈
⭕️کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(ایتا) 👇
http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈•
📌با نشـر لینڪ کانال ما در ثواب اهداف کانال سهیـم باشید.
3⃣
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
4_5812331589014654075.mp3
11.58M
#انسان_شناسی ۳۳
#استاد_شجاعی
#استاد_حسینی_قمی
🔮 دنیا ؛ نمیتونه بهشتِ تو باشه!
اما میتونه برات، تبدیل به بهشت بشه!
🔮 دنیا؛ نمیتونه همهی آرزوهای تو رو، برات مهیّا کنه!
اما میتونه، شبیه یک بستر، تو رو برسونه به تهِ تمام آرزوهات!
☜ اول باید بتونی، تفاوت این دو تا رو درک کنی!
تا بتونی درست ازش، بهره بگیری!
http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈•
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
4_5812331589014654076.mp3
11.49M
#انسان_شناسی ۳۴
#استاد_شجاعی
▪️مسیر زندگی، هم مبداء داره، هم مقصد!
مبدأ = تو
مقصد = الله
در این جادّه، عینِ همهی جادّههای دیگه، خطراتی، تهدیدت میکنه... خطراتی مثل ؛
ـ توقف
ـ عقب گرد
ـ کُندی حرکت
ـ سرعتِ بیجا
ـ جاماندن از سبقتگیری
ـ سبقتِ بیجا
و ......
💥 حالا چجوری از این خطرات خودم رو حفظ کنم؟
http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈•
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌دلیل نامگذاری ماه شعبان
#حدیث
پیامبر صلی الله علیه و آله:
إنَّما سُمِّیَ شَعبانُ لأِنَّهُ یَتَشَعَّبُ فیهِ أرزاقُ المُؤمِنینَ .
ماه شعبان، «شعبان» نامیده شد؛ زیرا روزی های مؤمنان در این ماه قسمت می شود.
📚منبع:ثواب الأعمال، ص ۶۲
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌟#ویژه_ماه_شعبان
📹 ببینید | توصیه حضرت آیتالله خامنهای درباره استفاده از #ماه_شعبان
➕سوالی که رهبرانقلاب از امام خمینی(ره) درباره اینکه «شما کدام دعا را بیشتر دلبستهی آن هستید؟» پرسیدند
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✍🏻یادداشت حضرت آیتالله خامنهای درباره
#مناجات_شعبانیه
🔻بسمالله الرحمنالرحیم
#دعا، وسیلهی مؤمن و ملجأ مضطر و رابطهی انسان ضعیف و جاهل با منبع فیاض علم و قدرت است، و بشر بیرابطهی روحی با خدا و بدون عرض نیاز به غنی بالذات، در عرصهی زندگی سرگشته و درمانده و هدر رفته است؛ «قل ما یعبؤا بکم ربیّ لولا دعاؤکم».
🔹بهترین دعا آن است که از سرمعرفتی عاشقانه به خدا و بصیرتی عارفانه به نیازهای انسان انشا شده باشد، و این را فقط در مکتب پیامبر خدا (صلّیاللَّهعلیه والهوسلّم) و اهلبیت طاهرین او - که اوعیهی علم پیامبر(ص) و وراث حکمت و معرفت اویند - میتوان جست. ما بحمداللَّه ذخیرهیی بیپایان از ادعیهی مأثورهی از اهلبیت (علیهمالسّلام) داریم که انس با آن، صفا و معرفت و کمال و محبت میبخشد و بشر را از آلایشها پاکیزه میسازد.
🔹مناجات مأثورهی ماه شعبان - که روایت شده اهلبیت (علیهمالسّلام) بر آن مداومت داشتند - یکی از دعاهایی است که لحن عارفانه و زبان شیوای آن، با مضامین بسیار والا و سرشار از معارف عالییی همراه است که نظیر آن را در زبانهای معمولی و محاورات عادی نمیتوان یافت و اساساً با آن زبان قابل ادا نیست.
🔹این مناجات، نمونهی کاملی از تضرع و وصف حال برگزیدهترین بندگان صالح خدا با معبود و محبوب خود و ذات مقدس ربوبی است. هم درس معارف است، هم اسوه و الگوی عرض حال و درخواست انسان مؤمن از خدا.
🔹مناجاتهای پانزدهگانه که از امام زینالعابدین حضرت علیبنالحسین (علیهالسّلام) نقل شده، گذشته از خصوصیت بارز دعایی مأثور از اهلبیت (علیهمالسّلام)، این مزیت را داراست که به مناسبت حالات مختلف #مؤمن، مناجاتها را انشا فرموده است.
🔺خداوند به همه توفیق استفاضه و خودسازی به برکت این کلمات مبارک را عنایت فرماید. آمین. ۶۹/۱۰/۱
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
4_5839011784123485333.mp3
5.15M
#تلنگری
آسمون ...
خُدا ...
امام ...
امام ... مثل حسین علیهالسلام
ارتباط شخصی با آسمون، چجوریه؟
رفقای خدا چجوریاَند؟
الآن این ارتباطی که من با امام حسین علیهالسلام دارم، ارتباط موفق و درستی هست؟ یا من در توهّم ارتباط به سر میبرم؟
#استاد_شجاعی
#استاد_میرباقری
http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈•
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم (ع):
به نام خدا
#توصیه_کاربردی_آیت_الله_بهجت_برای_نماز_صبح
شیخ نخودکے در وصیت خود به فرزندش میگوید: اگر آدمے چهل روز به ریاضت و عبادت بپردازد، ولے یڪ بار نماز صبح از او فوت شود، نتیجه آن چهل روز عبادت بیارزش خواهد شد.
فارس: مرحوم کلینى و شیخ طوسى و طبرسى از زهرى نقل کردهاند که گفت: مدت طولانے در طلب حضرت مهدى(عج) بودم و در این راه اموال فراوانى در راه خدا خرج کردم، اما به هدف نرسیدم، تا اینکه به خدمت محمد بن عثمان یکے از نواب خاص اربعه رسیدم و مدتى در محضر او بودم، روزى از او به التماس خواستم که مرا خدمت امام زمان(عج) ببرد. محمد بن عثمان پاسخ منفى داد، ولى در مقابل تضرع بسیار من، سرانجام لطف کرد و فرمود: فردا اول وقت بیا، فردا صبح نزد وى رفتم، دیدم جوانى که در زیبایى و خوشبویى از همه کس بهتر و لباس تجار بر تن داشت؛ با وى است و چیزى در آستین دارد.
وقتى نظرم به او افتاد، نزدیڪ محمد بن عثمان رفتم، ولى او به من اشاره کرد که به طرف آن جوان برگردم، من هم به طرف جوان برگشتم و سؤالاتى از وى کرددم و هر چه میخواستم به من جواب داد، آنگاه رفت که داخل خانه شود و آن خانه، چندان مورد نظر نبود.
محمد بن عثمان به من گفت: اگر میخواهى چیزى بپرسى بپرس که دیگر بعد از این او را نمیبینى. من هم به دنبال او رفتم که سؤالاتى بپرسم، ولى او گوش نداد و داخل خانه شد و جز این دو جمله نفرمود: «مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَخَّرَ الْعِشَاءَ إِلَى أَنْ تَشْتَبِکَ النُّجُومُ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَخَّرَ الْغَدَاةَ إِلَى أَنْ تَنْقَضِیَ النُّجُوم»؛(1) از رحمت خدا به دور است، از رحمت خدا به دور است، کسى که نماز مغرب را بقدرى به تأخیر بیندازد تا ستارهها نمایان شوند، از رحمت خدا به دور است از رحمت خدا به دور است کسے که نماز صبح را چندان به تأخیر بیندازد تا ستارهها دیده نشوند.
نماز صبح نسبت به دیگر نمازهاے یومیه نقش بسزایے در تقویت بعد معنوے انسان دارد. همچنین به لحاظ ارزش زمانے و تأثیرگذارے آن در استجابت دعا جایگاه ویژهاے دارد. شاید برخوردارے از شرایط ویژه از بعد زمان فلق و صبح صادق آن را با اهمیتتر کرده است.
حجتالاسلام حسن هرمز از کارشناسان مرکز تخصصے نماز درباره اهمیت نماز صبح این طور مینویسد:
در واقع نماز صبح، پیروزے نفس رحمانے بر هوے و هوس شیطانے است. زمانے که شیطان در تلاش است تا مانع بیدار شدن انسان مؤمن، براے اقامه نماز شده و همواره او را دعوت میکند تا در خواب ناز بماند، ازاینرو نماز صبح شرایط سختترے براے مبارزه با شیطان داشته و پیروزے در این میدان، لذت و حلاوت بیشمارے دارد و در نتیجه ثواب اخروے و سودمندے بیشترے بر آن مترتب است
اما برخے دلایل اهمیت نماز صبح عبارتند از:
#مشهود_ملائکه_بودن
قرآن کریم دراینباره میفرماید: «إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُودا»(2)؛ همانا قرآن فجر(نماز صبح)، مشهود فرشتگان شب و روز است! قرآن به معنى چیزى است که قرائت مىشود و قرآن فجر روى هم رفته اشاره به نماز فجر است.(3) آیه فوق مىگوید: «إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً» نماز صبح مورد مشاهده است، اکنون این سؤال پیش مىآید که مشاهده چه کسانى؟
روایاتى که در تفسیر این آیه به ما رسیده(4) مىگوید: نماز صبح مشهود ملائکه شب و روز است، زیرا در آغاز صبح فرشتگان شب که مراقب بندگان خدایند جاى خود را به فرشتگان روز مىدهند و چون نماز صبح در همان آغاز طلوع انجام مىگیرد هر دو گروه آن را مشاهده کرده و بر آن گواهى مىدهند.
در روایت دیگر امام صادق(ع) در پاسخ اسحاق بن عمار میفرمایند: «فَإِذَا صَلَّى الْعَبْدُ الصُّبْحَ مَعَ طُلُوعِ الْفَجْرِ أُثْبِتَتْ لَهُ مَرَّتَیْنِ أَثْبَتَهَا مَلَائِکَةُ اللَّیْلِ وَ مَلَائِکَةُ النَّهَارِ»(5)؛ وقتے بندهاے نماز صبح را هنگام طلوع فجر بخواند دو بار براے او نوشته میشود، هم ملائکه لیل آن را ثبت میکنند و هم ملائکه نهار.
بنابراین اگر انسان توجه کند که نماز صبح چنین عظمت و خصوصیتے دارد، هرگز به خود اجازه نخواهد داد که نماز صبح او قضا شود و اگر انجام نماز صبح از زمان طلوع فجر بگذرد و یڪ ساعت یا نیم ساعت بعد از طلوع فجر خوانده شود، دیگر این اثر و این خصوصیت را نخواهد داشت. اگر کسے میخواهد نمازش مورد شهادت و نظر ملائکه لیل و نهار باشد، باید آن را اول طلوع فجر که هنگام صعود و عروج ملائکه شب به آسمان و وقت نزول ملائکة نهار بر زمین است بخواند تا این دو گروه از فرشتگان نماز او را ثبت کنند، برادران و خواهران ایمانے حتماً نسبت به نماز صبحشان مقید باشند و در آن سهلانگارے نکنند. بدانند آثار بزرگ و برکات فراوانے در نماز اول وقت صبح وجود دارد.
در زمان حیات آیتالله فاضل لنکرانی، پیرمردے از کشور آذربایجان خدمت ایشان آمده بود، نکتهاے را گفت که واقعاً جاے تعجب داشت و به حال او با
ید غبطه خورد. آن پیرمرد گفت در تمام دور
ان کمونیستے یڪ بار نماز صبح او قضا نشده است، این چه لذتے دارد، فردے که 70 ـ 80 سال عمر کرده وقتے به گذشته خود نگاه میکند و میخواهد به اعمالش نمره بدهد، به نماز خود مینگرد میبیند، الحمدلله هیچ یڪ از نمازهایش قضا نشده و اگر همین لحظه از دنیا برود نمازے بر ذمّه او وجود ندارد. اما برخے دیگر از انسانها که سن کمترے هم دارند وقتے به گذشته خود نگاه میکنند میبینند برخے از نمازهایشان قضا شده! حالا به جاے اینکه به سرعت مبادرت به قضاے آن کرده و تکلیف خود را انجام دهند، آن را به امروز و فردا واگذار میکنند تا پایان عمرشان فرا میرسد و موفق به انجام قضاے آن هم نمیشوند، بعد از مرگ هم معلوم نیست، ورثه او این کار را انجام بدهند.
بنابراین نسبت به گذشته خود تأمل کنیم، اگر احتمال میدهیم نمازے از ما فوت شده حتماً آن را قضا کنیم. آیه شریفه «إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُوداً» یادمان باشد، شب که میخواهیم بخوابیم از خداے تبارڪ و تعالے استمداد کنیم، خدایا تو خودت ما را براے نماز صبح بیدار کن، خدایا تو عنایت کن و ما را به محفل نورانے خود و به بزم عاشقان و مناجات کنندگان خودت راه بده، شما امتحان کنید، بزرگان ما بارها فرمودند نمیشود انسان شب از خدا طلب کند، حتے نماز شب را، اما موفق به نماز شب نشود، به جاے اینکه به این و آن سفارش کنیم که ما را براے نماز صبح بیدار کنید از خدا و ملائکه الهے بخواهیم، از آنهایے که دائماً بیدارند و توجه دارند.
حال اگر واقعاً دغدغه داشته باشیم، چنانچه یڪ روز صبح از خواب بلند شویم و ببینیم نیم ساعت از اذان گذشته، بگوئیم عجب! ملائکه لیل رفتند و شاهد نماز امروز نبودند و این چه خسارت بزرگے است! اگر یڪ مقدار این حال را در خود ایجاد کنیم مطمئن باشید که همیشه هنگام اذان صبح براے نماز و مناجات با خداے تبارڪ و تعالے بیدار هستیم، معناے این آیه را همه بدانند و به ذهن بسپارند، در حال راه رفتن این را با خود زمزمه کنند(6).
#تأکید_برگزاری_نماز_صبح_به_جماعت
یکے دیگر از دلایل اهمیت نماز صبح تأکید برگزارے نماز صبح به جماعت است، امام صادق(ع) از رسول خدا(ص) نقل میفرمایند که: «مَنْ صَلَّى الْغَدَاةَ وَ الْعِشَاءَ الْآخِرَةَ فِے جَمَاعَةٍ فَهُوَ فِے ذِمَّةِ اللَّهِ فَمَنْ ظَلَمَهُ فَإِنَّمَا یَظْلِمُ اللَّهَ وَ مَنْ حَقَّرَهُ فَإِنَّمَا یُحَقِّرُ اللَّه»(7)؛ هر کسے نماز صبح و عشا را با جماعت بجا آورد، در تحت نگهبانے و ذمه خدا قرار میگیرد و هر کس به او ستم کند، گویا خدا را ستم کرده است و هر کسے او را تحقیر کند، همانا خدا را تحقیر کرده است.
رسول خدا(ص) فرمودند: «وَ لَوْ عَلِمُوا الْفَضْلَ الَّذِے فِیهِمَا لَأَتَوْهُمَا وَ لَوْ حَبْواً»(8)؛ اگر بدانند فضیلت خواندن نماز صبح و عشا (با جماعت) را به سوے آن میآیند، هر چند با زانوها و دستها باشد و در حدیثے دیگر میفرمایند: «مَنْ صَلَّى الْمَغْرِبَ وَ الْعِشَاءَ الْآخِرَةَ وَ صَلَاةَ الْغَدَاةِ فِے الْمَسْجِدِ فِے جَمَاعَةٍ فَکَأَنَّمَا أَحْیَا اللَّیْلَ کُلَّهُ»(9)؛ هر کس نماز مغرب و عشا و صبح را در مسجد با جماعت بخواند، گویا تمام شب را احیا نگه داشته.
رسول خدا(ص) روزے پس از اداے نماز صبح در مسجد رو به اصحاب کرده و از حال مردمے که نامشان را یڪ به یڪ برد، پرسید که آیا اینان به جماعت حاضر شدهاند؟ اصحاب عرض کردند: نه یا رسول الله! حضرت با تعجب پرسید: آیا غایب اند؟ بعد فرمودند: به راستے که هیچ نمازے بر منافقان از این نماز صبح و نماز عشا، دشوارتر نخواهد بود.(10)
#اهتمام_بزرگان_به_نماز_صبح
یکے دیگر از دلایل اهمیت نماز صبح، اهتمام بزرگان به انجام این فرضیه است؛ هنگامے امام حسن عسکری(ع) در بستر بیمارے بود و آخرین لحظات عمر شریفش را سپرے میکرد مقدارے دارو جوشانده خدمت حضرت آوردند تا میل فرمایند، حضرت فرمودند: وقت نماز صبح است. اول مقدارے آب بیاورید تا وضو بگیرم و نماز بخوانم.آب آوردند و امام وضو گرفت و نماز صبح را بجا آورد و لحظاتے بعد روح مقدسش به عالم بقا پرواز کرد.(11)
امام خمینے (ره) در خاطرهاے از خودشان میفرمایند: شب بعد از دستگیرے در مسیر راه به سمت تهران به سربازان گفتم: نماز صبح نخواندهام و یڪ جایے نگه دارید که من وضو بگیرم، گفتند ما اجازه نداریم، گفتم شما که مسلح هستید من اسلحهاے ندارم، ضمناً چند نفر هستید من تنها هستم، کارے نمیتوانم بکنم، گفتند: ما اجازه نداریم، فهمیدم اصرار فایدهاے ندارد. گفتم خوب اقلاً نگه دارید تا من تیمّم کنم، گوش کردند و ماشین را نگه داشتند و اجازه پیاده شدن به من ندادند.
من همین طور که توے ماشین مأمورین نشسته بودم از توے ماشین خم شدم و دست خود را به زمین زدم و تیمم کردم، نمازے که خواندم پشت به قبله بود چرا که از قم به تهران میرفتیم و قبله در جنوب بود نماز با تیمم و پشت به قبله و ماشین در حال حر
کت این طور نماز خودم را خواندم، شاید همین
دو رکعت نماز من مورد رضاے خدا واقع شود.(12)
مرحوم آیتالله حاج شیخ حسنعلے اصفهانے معروف به نخودکے در وصیت خود به فرزندش میگوید: اگر آدمے چهل روز به ریاضت و عبادت بپردازد، ولے یڪ بار نماز صبح از او فوت شود، نتیجه آن چهل روز عبادت بیارزش و نابود خواهد شد، اما نمازے که این قدر اهمیت دارد و چنین آثارے دارد چرا برخے افراد با اینکه دیگر نمازهایشان را مرتب میخوانند نماز صبحشان قضا میشود و نسب به قضاشدن آن نگرانے ندارند؟ به عبارت دیگر عوامل سلب توفیق از نماز صبح چیست؟
عوامل سلب توفیق از نماز صبح به دو گروه عمده دسته بندے میشود:
الف: عوامل مادے که برخے از این عوامل شامل موارد ذیل است:
#فقدان_برنامه_ریزی_و_نظم_در_زندگی
از مهمترین عوامل مادے که مانع از توفیق درڪ نماز صبح می شود، فقدان برنامهریزے و نظم در زندگے است، مانند فقدان برنامهاے منظم براے خواب و یا عدم برنامهریزے جهت قضا نشدن نماز صبح و یا ایجاد مشغلههاے پراکنده و فراتر از تواناییهاے خود که نتیجهاے جز ایجاد خستگے مفرط ندارد.
#پر_خوری_در_شب
علتے دیگر براے خواب طولانے و سنگین پرخورے در شب است، حضرت عیسی(ع) خطاب به بنے اسرائیل فرمودند: «اے بنے اسرائیل! خوردن خود را زیاد نکنید، زیرا هر کس بر خوردن خود بیفزاید، بر خوابیدن خود هم میافزاید و هر کس که بر خواب خود بیفزاید، از نماز کم میگذارد و در نتیجه در زمره غافلان نوشته میشود.(13)
آیتالله آقا عزیز خوشبخت درباره برخے کارهاے که موجب قضا شدن نماز صبح شده میفرمایند: آدم شب زیاد پاے تلویزیون بنشیند، غذاے چرب هم بخورد، شب هم کوتاه باشد، طبیعے است که دیگر بیدار نمیشود، از ایشان پرسیدند: حالا اگر بخواهد بیدار شود چه کار باید بکند؟ ایشان پاسخ دادند: باید مقدماتش را فراهم کند. مقدمات یکیاش همین است، زود بخوابد، پاے این تلویزیون ننشیند، غذاے چرب و چیل نخورد، درست میشود إنشاءالله، بنابراین واجب است بر این آدم این کارها را بکند و الّا مبتلا به گناه قضاشدن نماز صبح میشود.
ب:عوامل معنوی
#ضعف_در_خداشناسی
یکے از مهمترین عوامل معنوے که موجب میشود تا انسان نسبت به نماز صبح اهمیت ندهد، عدم معرفت و شناخت نسبت به خداوند متعال و الطاف وے است، فرض کنید اگر با یکے از مسئوالان که حل مشکلتان در دست اوست قرارے گذاشتهاید و یقین دارید که وے در همان ساعت مقرر منتظر شما است. آیا واقعا شب به راحتے میخوابید و دیر بر سر قرار حاضر شده و یا با کسلے با وے مواجه میشوید؟
اگر انسان واقعاً نسبت به الطاف الهے کمترین معرفتے داشته باشد و بداند که کسے که در نماز با او صحبت میکند، همانے است که او را از نیستے به دنیا آورده و تمامے نعمت هاے خود را نیز بر او ارزانے داشته تا به نهایت کمال و درجات بالاے بهشتے دست پیدا کند و او همانے است که اختیار کمے و زیادے روزیاش را دارد ؛ همانے است که مرگ و زندگیاش در ید قدرت اوست، با این حال آیا نسبت به نماز با بیحالے برخورد خواهد کرد و یا آنکه سر از پا نشناخته و با تمام وجود به اقامه نماز عاشقانه خواهد پرداخت.
گناه
اعمال و رفتارے که انسان در طے روز انجام میدهد نقش بسیار مهمے در توفیق انسان نسبت به عبادات دارد؛ یعنے هر چه در طے روز کارهاے شایسته از انسان سر بزند، توفیقات انسان نیز براے اعمال خوب دیگر بیشتر فراهم میشود و هر چه به گناه آلوده شود توفیق اعمال خوب از وے سلب میشود، لذا باید نسبت به این مسأله بسیار حساس بود تا به واسطه گناه درڪ لذت سحرخیزے را از دست نداد، از آیتالله بهجت سؤال شد: چه کنیم تا نماز صبحمان قضا نشود؟ در پاسخ فرمودند: کسے که باقے نمازهایش را در اول وقت بخواند؛ خدا او را براے نماز صبح بیدار خواهد کرد.
بیایم با عزم و اراده جدے نسبت به نماز اول وقت بینے شیطان را به خاڪ بمالیم، چرا که امام زمان(عج) درباره نماز میفرمایند: «فَمَا أُرْغِمَ أَنْفُ الشَّیْطَانِ بِشَیْءٍ أَفْضَلَ مِنَ الصَّلَاةِ فَصَلِّهَا وَ أَرْغِمْ أَنْفَ الشَّیْطَان»(14)؛ هیچ چیز مانند نماز، بینى شیطان را به خاڪ نمىمالد پس نماز بخوان و بینے شیطان را به خاڪ بمال.»
#پینوشتها:
1- الغیبة للطوسی، کتاب الغیبة للحجة، النص، ص: 271.
2- اسراء: 78.
3- تفسیر نمونه ذیل آیه.
4- الکافے ط - الإسلامیة، ج8، ص: 341.
5- الکافے ط - الإسلامیة، ج3، ص: 283.
6- اسرار و آداب نماز 219.
7- المحاسن، ج1، ص: 52.
8- من لا یحضره الفقیه، ج1، ص: 377
9- وسائل الشیعة، ج8، ص: 295.
10- المحاسن، ج1، ص: 84.
11- منتهے الامال ،ج2،ص412.
12- امام در سنگر نماز، ص13.
13- مجموعة ورام ج1، ص: 47
14- من لا یحضره الفقیه، ج1، ص: 498.
https://t.me/matnrozehmaghtalmotabar