امام علی - علیه السلام - فرمودند:
خوشا به حال کسی که درونش، نیک، برونش، خوب و بدیاش، از مردم به دور باشد.
غرر الحکم، ترجمهی محمدعلی انصاری، ج ۲، ص ۴۶۶.
#امام_علی(ع)
#درونوبروننیک
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
کرشمهی غیبت
از قادر طهماسبی(فرید)
پدید نیست شب انتظار را پایان
چنان که گریهی بیاختیار را پایان
کجاست رسم عیادت که سخت بیمارم؟
ز درد سوختم ای انتظار را پایان...
تو آفتابی و دنیا، نشسته در ظلمات
بتاب ای شبِ گیسوی یار را پایان
مگر کرشمهی غیبت، در انحصار تو نیست؟
چرا نمیدهی این انحصار را پایان؟
قرار وعدهی دیدار را تو پایانی
پل امید شکست، ای قرار را پایان
ستاره مُرد و تهی شد ز گریه، کیسهی اشک
تو چلچراغی و شبهای تار را پایان
ترینه، گزیدهی اشعار قادر طهماسبی، ص ۱۰۶ و ۱۰۷.
#امام_زمان(عج)
#غیبت
#انتظار
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
ضربالمثلهای جهان📚📚📚
ارزش پدر، بعد از مرگش معلوم میشود و ارزش نمک، پس از تمام شدنش.
(فلسطینی)
☘☘☘
ارزش یک دختر خوب، بیش از هفت پسر است.
(ویلزی و ارمنی)
☘☘☘
از آبی که روان نیست و گربهای که میو نمیکند، بترسید.
(اسپانیایی)
☘☘☘
از آن چه به آسانی به دست آمده، بد نگهداری میشود.
(آلمانی)
☘☘☘
از افراد خاموش و سگهایی که پارس نمیکنند، برحذر باش.
(اسپانیایی)
☘☘☘
از بدبختی رهیدن، ممکن است؛ اما از بدنامی رهیدن، ممکن نیست.
(انگلیسی)
☘☘☘
فرهنگ جامع ضربالمثلهای ایران و جهان، دکتر هاشمی، ص ۲۸ و ۲۹.
#ضربالمثلهای_جهان
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
هدایت شده از اشعار بانو نقیـبی
عمری ست دل از داغ هجران ناشکیب است
عشق تو تنها دلخوشی این غریب است
من "لَیْتَ شِعْری..." خوانده ام هر جمعه اما
اینکه نمیبینم تو را دردی عجیب است
هم حاضری هم ناظری، غائب منم من
دوری به ظاهر، لطف تو اما قریب است
ای آرزوی قلب مشتاقان عالم
افسوس دلها از حضورت بی نصیب است
با یک نگاهت آسمانی میشود دل
تلمیح چشمانت قشنگ و دلفریب است
باران تویی! دلهای ما مثل کویر است
تا تو بیایی ذکر دل "اَمّن یُجیٖب" است
#نگین_نقیبی
جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
✒️ ❥᭄ @najvayebaran
داستاننویسان بزرگ🌹🌹🌹
غلامحسین ساعدی، معروف به گوهر مراد
ساعدی متولد ۲۴ دی ۱۳۱۴ در تبریز بود. در دانشگاه تهران، پزشکی خواند؛ اما سرانجام، نویسندگی را برگزید و داستانها و نمایشنامههای باارزشی را پدید آورد.
او در داستاننویسی، به شیوهای گرایش پیدا کرد که در اصطلاح، رمان روانی یا روانشناختی نامیده میشود. این نوع رمان، به تحلیل و تجسم حالتهای پیچیدهی ذهن و خصوصیات درونی اشخاص داستان میپردازد و انگیزههای پنهان در رفتار قهرمان را مورد توجه و بازشناسی قرار میدهد.
در ایران، علاوه بر ساعدی، هوشنگ گلشیری و تقی مدرّسی نیز به این شیوه، علاقه نشان دادهاند. ساعدی، در دوم آذر سال ۱۳۶۴ در پاریس درگذشت.
از داستانهای او، میتوان به این کتابها اشاره کرد: شبنشینی با شکوه، عزاداران بَیَل، واهمههای بی نام و نشان، آرامش در حضور دیگران، ترس و لرز و... .
معروفترین نمایشنامههای او، عبارتند از: چوب به دستهای وَرَزیل، آی باکلاه آی بیکلاه، پرواربندان، دیکته و زاویه، جانشین، وای بر مغلوب، بهترین بابای دنیا.
با تلخیص از چون سبوی تشنه، دکتر یاحقّی، ص ۲۱۲، ۲۱۳ و ۲۲۸.
#داستاننویسان_بزرگ
#غلامحسین_ساعدی
#بازنشر
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
شرح یک رباعی از مولانا
با مُلکِ غمت، چرا تکبّر نکنم؟
وز غلغلهات، جهان چرا پُر نکنم؟
پیش کرَم کفَت، چو دریا کف بود
چون از کفِ تو، کفَش پر از دُر نکنم؟
عاشقان، چون غم عشق و معشوق دارند، تکبر ایشان از عشق و تکبر، صفتی خداوندی و کبریایی است. مولانا به معشوقش میفرماید: چون مُلک غم عشق تو، از آنِ من است، چرا تکبر و بدان افتخار نکنم؟ چرا جهان را از غلغلهی آن، پر نسازم؟
پیش کرَم دستهای بخشندهی تو، دریا کفی بیش نیست؛ چگونه از دستهای مهربان تو، دستهای خلایق را پر از دُرّ و گوهر نکنم؟...
باغ اسرار خدا، شرح رباعیات مولانا، بهشتی شیرازی، ص ۴۵۸.
#رباعیمولانا
#غموتکبر
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
قسمت
از مهدی الماسی
آن چه از روز مانده است
چه خوب بود تقسیم میشد
پارهای برای دستمال شدن
تا غبار، از نگاه پاک کند
پارهای برای نان شدن
تا همسایهای، از حسرت سیری نمیرد
پارهای برای پنجره شدن
تا از آن به روی تو خیره شویم
آن وقت
از آمدنِ شب، هراسی نبود
زیرا شب نیز، به روی تو مومن میشد
و روز تا ابد، ادامه مییافت.
شعرهای نو و آزاد، الماسی، ص ۵۱۶.
#قسمت
#نان
#پنجره
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
بیتی از صائب تبریزی
بیگناهی، کم گناهی نیست در دیوان عشق
یوسف از دامان پاک خود، به زندان رفته است
مشاعرهی جدید، ص ۵۰.
#بیگناهی
#یوسف
#عشق
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303