eitaa logo
گلزار ادبیات
7.8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
175 ویدیو
5 فایل
توسط دبیر بازنشسته‌: ع. ک. (بانو خالقی) ایجاد کانال: ۹ بهمن ۱۴۰۱ استفاده از مطالب، با ذکر نام یا لینک کانال مجاز است. تبلیغ و تبادل نداریم. کانال دوم‌ما #گلستان‌ادبیات https://eitaa.com/golestaneadabiyat
مشاهده در ایتا
دانلود
رمان و داستان کوتاه از لحاظ زاویه‌ی دید 📚📚📚 ۲ - دانای کل گروه دوم، داستان‌هایی است که از زاویه‌ی دید سوم‌ شخص، به سیر وقایع داستان نگاه می‌کند و نویسنده چون گوینده‌ای، رفتار و اعمال شخصیت‌های داستان را به خواننده گزارش می‌دهد و وضعیت و موقعیت و چگونگی زمان و مکان را تصویر می‌کند. نویسنده‌ی داستان، درحُکم فعال ما یشاء و دانای کل، به قالب شخصیت‌های داستان می‌رود و با ذهنیت آن‌ها نسبت‌ به شخصیت‌های دیگر و اوضاع‌ و احوال حاکم بر داستان داوری می‌کند و وضعیت و موقعیت‌های زمانی و مکانی داستان را شرح می‌دهد. به عبارت دیگر، رمان‌نویس، زاویه‌ی دید را از یک شخصیت به شخصیت دیگر تغییر می‌دهد و به ما امکان می‌دهد که از آگاهی نسبی همه‌جانبه‌ای بهره‌مند شویم؛ زیرا که می‌توانیم افکار شخصیت‌های داستان را بخوانیم. این شیوه‌ی بازگویی، به زاویه‌ی دید دانای کل یا زاویه‌ی دید نویسنده یا زاویه‌ی دید چندگانه معروف است. نمونه‌ای از رمان شوهر آهو خانم اثر علی‌محمد افغانی: آهو، حرف در دهانش ماسید. بهت‌زده و بی‌حرکت، سر جای خود نشست. شوهرش، چرا چنان کرد؟ ادبیات داستانی، جمال میر صادقی، ص ۴۹۴ و ۴۹۵. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فردوسی از عبدالعلی ادیب برومند اَلا ای گرانمایه دانای طوس که خورشید، پای تو را داد بوس به هفت آسمان رفت آوازه‌ات فلک نیست ظرفی به اندازه‌ات... در ایران ندیدم یکی شیرمرد که کاری به مقدار کار تو کرد... پژواک ادب، گزیده‌ی اشعار ادیب برومند، ص ۵۶۶. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
001-Aghaz-Ketab-WikiShahnameh-Com-001.mp3
498.7K
شاهنامه‌‌ی فردوسی 🌹🌹🌹 آغاز کتاب 🌼🌼🌼 خَستو: اعتراف‌کننده، اقرارکننده. 🌻🌻🌻
داستان کوتاه 📚📚📚 خلاصه‌ی داستان درخت مردم‌پرست درختی در سرزمین چین وجود داشت که مورد اعتقاد مردم آن ناحیه بود. روزی مسافری که از آن‌ جا عبور می‌کرد، پرستش مردم را بر آن درخت مشاهده می‌کند و از این مسئله ناراحت شده، قصد برکندن درخت را می‌نماید. ناگهان درخت به او ندا می‌دهد که از این کار صرف‌نظر کند و به مرد می‌گوید که چرا قصد چنین کاری را دارد؟ مرد جواب می‌دهد که می‌خواهد ضعف و بی مقداری درخت را به مردم نشان بدهد. درخت به مرد وعده‌ی سکه‌های طلا را می‌دهد تا از بریدنش منصرف شود. مرد قبول می‌کند و فردا با تعجب می‌بیند که دعوی درخت تحقق می‌یابد و تا یک هفته، همین مسئله ادامه پیدا می‌کند. روز هفتم، دیگر مرد، سکه‌ای نمی‌یابد. برای همین، دوباره قصد بریدن درخت را می‌کند. درخت دوباره علت را جویا می‌شود و مرد جواب می‌دهد که چون دیگر از درخت سودی به او نمی‌رسد، قصد انجام این کار را دارد؛ ولی این‌ بار درخت با حالت تهدید می‌گوید که او همان‌ طور که قدرت بخشش و احسان دارد، قدرت بدی رساندن هم دارد. مرد از این سخن می‌ترسد و از تصمیم خود برمی‌گردد. درآمدی بر ادبیات تمثیلی ایران، ۱ - مرزبان‌نامه، امیرحسین تسلیمی، ص ۸۶. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
Ye Ghalbim.mp3
10.1M
بیا دست هم رو بگیریم و پاشیم جهــان بایـد ایـن لحظه‌ها رو ببینه🌹🌹🌹 🎙 🇮🇷 🌐 @pooyabayati
عشق از نظامی فلک، جز عشق، محرابی ندارد جهان، بی خاک عشق، آبی ندارد مشاعره، تیموری، ص ۳۸۸. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
امام علی - علیه السلام - فرمودند: آخرین درجه‌ی بخشش، دادن آن چیزی است که با کوشش و زحمت به دست آمده است. غرر الحکم، ج ۲، ص ۵۰۵. (ع) https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
بهاریه 😂😂 از عباس احمدی نوبهار است، در آن کوش که شاغل باشی نه که لیسانس بگیری و همش وِل باشی... اغنیا، اصل کباب و فقرا، بوی کباب صرفه آن است که در فکر فلافل باشی چون نبوده پدرت شخص شخیصی، بالتّبع قسمت این است که در رتبه‌ی نازل باشی.‌.. کاش می‌شد بروی بار دگر سربازی توی خدمت، عقب کسب فضایل باشی... بنِشین بر لب جو، منتظر یارانه بلکه با طرح تحوّل، متحوّل باشی روزگاران غریبی است، همه گرگ شدند نکند تکّه‌ی جامانده‌ی پازل باشی مخزن الاشرار، مجموعه‌ی نقیضه و شعر طنز عباس احمدی، ص ۲۷ و ۲۸. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
آرایه‌های ادبی تَلمیح در لغت، به معنای نگاه کردن به چیزی و اشاره کردن به سوی چیزی است و در اصطلاح فن بدیع، اشاره کردن به داستانی اساطیری، قصه، مثَل، آیه، حدیث، شعر، دانشها و باورهای عامه است. الف - تلمیح به آیات قرآنی: تکیه بر تقوا و دانش، در طریقت کافری است راهرو گر صد هنر دارد، توکل بایدش (حافظ) اشاره است به آیه‌ی چهارم از سوره‌ی طلاق: و مَن یَتَوَکَّل عَلَی الله فَهُوَ حَسبُه. ب - تلمیح به احادیث: کُنتُ نَبیّاً چو عَلَم پیش بُرد ختم نبوت به محمد سپرد (نظامی) که اشاره دارد به حدیث نبوی : کُنتُ نَبیّاً و آدَمُ بَینَ الماءِ و الطّین. ( من پیامبر بودم؛ در حالی که آدم بین آب و گِل بود.) ج - تلمیح به باورهای دینی: کجاست صوفی دَجّال‌چشمِ مُلحد‌شکل؟ بگو بسوز که مهدی دین‌پناه آمد (حافظ) د - تلمیح به اساطیر: شاه ترکان چو پسندید و به چاهم انداخت دستگیر ار نشود لطف تهمتن، چه کنم؟ (حافظ) بدیع در شعر فارسی، دکتر عقدایی، ص ۷۹ و ۸۰ و بلاغت، دکتر محمدی، ص ۱۵۵. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
مولوی از عبدالعلی ادیب برومند مولوی، ای آن که کشف راز پنهان کرده‌ای خلق را از رازمندی‌هات، حیران کرده‌ای یافتی از راز حق، بس نکته‌ی مجهول را جهل را زین ره برون، از راه احسان کرده‌ای عشق را آن گونه پالودی که در ظرف زمان می‌نگنجد آن چه پالایش به هر سان کرده‌ای عشق را توصیف‌ها کردند و تو در هر عمل وانمودی آن چه را اعجاز دوران کرده‌ای... پژواک ادب، ص ۴۲۵. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
ضرب‌المثل‌های جهان با بردباری، علف تبدیل به شیر می‌شود. (چینی) 🌻🌻🌻 با پیران، همچنان رفتار کن که با پدرت رفتار می‌کنی. (ژاپنی) 🌻🌻🌻 با خویشانت، بخور و بنوش؛ ولی با آنها معامله نکن. (بوسنیایی) 🌻🌻🌻 بادام، نصیب کسی می‌شود که دندان ندارد. (چینی) 🌻🌻🌻 باد، جاروی دنیاست. (آلمانی) 🌻🌻🌻 فرهنگ جامع ضرب‌المثلهای ایران و جهان، دکتر مسعود هاشمی، ص ۶۲ و ۶۳. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303