eitaa logo
گلزار ادبیات
7.8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
176 ویدیو
5 فایل
توسط دبیر بازنشسته‌: ع. ک. (بانو خالقی) ایجاد کانال: ۹ بهمن ۱۴۰۱ استفاده از مطالب، با ذکر نام یا لینک کانال مجاز است. تبلیغ و تبادل نداریم. کانال دوم‌ما #گلستان‌ادبیات https://eitaa.com/golestaneadabiyat
مشاهده در ایتا
دانلود
امام علی - علیه السلام - فرمودند: بسا نعمتی که ستمکاری، آن را از بین می‌بَرَد. غرر الحکم، ج ۲، ص ۵۴۹. (ع) https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
یک رباعی از ابوسعید ابوالخیر هم در رهِ معرفت، بسی تاخته‌ام هم در صف عالمان، سر انداخته‌ام چون پرده ز پیش خویش برداشته‌ام بشناخته‌ام که هیچ نشناخته‌ام کاروانی از شعر، مهدی سهیلی، ج ۴، ص ۱۳۳۸. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گزیده‌ای از مثل‌های فارسی با آن که خداوند، رحیم است و کریم گندم ندهد بار، چو جو می‌کاری (مولوی) 🌻🌻🌻 با آن که درِ صلح زَنَد، جنگ مجوی (سعدی) 🌻🌻🌻 با ادب را، ادب، سپاه بس است بی‌ادب، با هزار کس تنهاست (شهید بلخی) 🌻🌻🌻 با اهل هنر، جهان به کین است (ابوالفرج رونی) 🌻🌻🌻 باد که از درِ خانه، تو می‌آید، ضررِ جاروب است. دوازده‌هزار مثل فارسی، دکتر شکورزاده بلوری، ص ۱۸۶، ۱۸۷ و ۱۹۳. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نماد شمع در اندیشه‌ی مولانا ۱ - معشوق 🌹🌹 شمع، نماد معشوق است. در منطق عارفان، سالک نباید ادعای شمعی کند؛ بلکه باید همچون پروانه، گِرد شمع وجود بچرخد: بر درم ساکن شو و بی‌خانه باش دعوی شمعی مکن؛ پروانه باش (مثنوی، دفتر پنجم، بیت ۴۱۳) ۲ - اولیای الهی 🌹🌹 در مثنوی به طور مشخص، ادعای ارشاد را با شمع کردن خود تمثیل کرده است. تنها اولیای الهی حق دارند دکان ارشاد بگشایند و به دستگیری خلق بپردازند و یا خود را مانند شمع، راهنمای خلق کنند: این قَلاووزی* مکن از حرص جمع پس‌روی کن تا رود در پیش شمع شمع، مقصد را نماید همچو ماه کاین طرف دانه است یا خود دامگاه (مثنوی، دفترچهارم، بیت‌های ۱۶۹۷ و ۱۶۹۸) *قلاووزی: راهنمایی کردن. ۳ - کشف و مشاهده 🌹🌹 مولانا در داستان پیل و خانه‌ی تاریک و قضاوت نادرست افراد به خاطر تاریکی و نزاع‌هایی که برانگیخته شده، راه حل را در کشف عرفانی می‌داند. از نظر وی، تمام استدلال‌ها و نزاع‌های بشری، در پرتو کشف وحی و الهامات اولیا برطرف می‌گردد: در کف هر کس اگر شمعی بُدی اختلاف از گفتشان بیرون شدی (مثنوی، دفتر سوم، بیت ۱۲۶۸) ۴- استدلال و عقل نظری 🌹🌹 عقل و استدلال نظری، در موارد متعددی، شمع نامیده شده است: عقل را شو دان و زن را حرص و طَمع این دو ظلمانی و منکر، عقل و شمع (مثنوی، دفتر اول، بیت ۲۹۰۳) و... . فرهنگ نمادها و نشانه‌ها در اندیشه‌ی مولانا، علی تاجدینی، ذیل واژه‌ی شمع. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترافیک 😂😂 از دکتر مجید بهره‌ور اَلا یا اَیُّهَا الدُکتر، کُنَد قلبم تاتاک تیکا ز رنج راه‌بندان‌ها، وزین وضع ترافیکا روی از کوره بیرون در میان راه‌بندان‌ها اگر چه صاحبِ پوستِ کُلَفتی عین لاستیکا میانِ آن اتول‌بوسی که سیصد سرنشین دارد لهیدم، اَلپلاسیدم، چنان کالباس خاچیکا اَلا ای آدم گُنده که می‌نالی ز سنگینی شوی در بنز، مانند مِدادا، عینِ ماژیکا اگر چون فیل باشد هیکلت، گنجشک می‌گردی وزان پس می‌زنی هر دم به روی شاخه، جیک جیکا دریغا، نصف عمرم در ترافیک طی شد و امّا ترافیک حل نشد، با نقشه و طرح و پُلتیکا* *پلتیک: سیاست‌گذاری. بگو بخند با حافظ، دکتر بهره‌ور، ص ۵۵. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درست‌نویسی ناهار / نَهار نهار در عربی، به معنای روز است؛ مقابل لیل به معنای شب. در آثار پیشینیان، نهار مخفّف ناهار به کار رفته است؛ ولی ناهار در اصل، واژه‌ای فارسی است: نا + هار. هار یا آهار در گذشته، به معنی خوردن و خوراک بوده است. پیشوند نفی "نا" بر سر آن آمده و منفی شده است: ناهار؛ یعنی غذانخورده یا ناشتا یا غذایی که در ظهر می‌خورند. درست بخوانیم و درست بنویسیم، دکتر هادی انصاری، ص ۱۶۹ و ۱۷۰. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
غربت از دکتر قیصر امین‌پور در دل، عطش عشق خدایی ما راست دیوانه‌ی وصلیم و جدایی ما راست هرچند در این جهان غریبیم همه خود از سرِ غربت آشنایی ما راست مجموعه‌ی کامل اشعار قیصر امین‌پور، تنفّس صبح، ص ۴۳۶. 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3029336810Cb0c3442fae 🌻🌻🌻
حیا سلمان ساوجی پیش دست تو، عرق می‌کند از شرم، سحاب* آفرین باد بر آن کس که حیایی دارد سحاب: ابر. گلچینی از اشعار زبانزد فارسی، ص ۸۴. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303