eitaa logo
گلزار ادبیات
7.8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
176 ویدیو
5 فایل
توسط دبیر بازنشسته‌: ع. ک. (بانو خالقی) ایجاد کانال: ۹ بهمن ۱۴۰۱ استفاده از مطالب، با ذکر نام یا لینک کانال مجاز است. تبلیغ و تبادل نداریم. کانال دوم‌ما #گلستان‌ادبیات https://eitaa.com/golestaneadabiyat
مشاهده در ایتا
دانلود
بهاریه 😂😂 از عباس احمدی نوبهار است، در آن کوش که شاغل باشی نه که لیسانس بگیری و همش وِل باشی... اغنیا، اصل کباب و فقرا، بوی کباب صرفه آن است که در فکر فلافل باشی چون نبوده پدرت شخص شخیصی، بالتّبع قسمت این است که در رتبه‌ی نازل باشی.‌.. کاش می‌شد بروی بار دگر سربازی توی خدمت، عقب کسب فضایل باشی... بنِشین بر لب جو، منتظر یارانه بلکه با طرح تحوّل، متحوّل باشی روزگاران غریبی است، همه گرگ شدند نکند تکّه‌ی جامانده‌ی پازل باشی مخزن الاشرار، مجموعه‌ی نقیضه و شعر طنز عباس احمدی، ص ۲۷ و ۲۸. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
آرایه‌های ادبی تَلمیح در لغت، به معنای نگاه کردن به چیزی و اشاره کردن به سوی چیزی است و در اصطلاح فن بدیع، اشاره کردن به داستانی اساطیری، قصه، مثَل، آیه، حدیث، شعر، دانشها و باورهای عامه است. الف - تلمیح به آیات قرآنی: تکیه بر تقوا و دانش، در طریقت کافری است راهرو گر صد هنر دارد، توکل بایدش (حافظ) اشاره است به آیه‌ی چهارم از سوره‌ی طلاق: و مَن یَتَوَکَّل عَلَی الله فَهُوَ حَسبُه. ب - تلمیح به احادیث: کُنتُ نَبیّاً چو عَلَم پیش بُرد ختم نبوت به محمد سپرد (نظامی) که اشاره دارد به حدیث نبوی : کُنتُ نَبیّاً و آدَمُ بَینَ الماءِ و الطّین. ( من پیامبر بودم؛ در حالی که آدم بین آب و گِل بود.) ج - تلمیح به باورهای دینی: کجاست صوفی دَجّال‌چشمِ مُلحد‌شکل؟ بگو بسوز که مهدی دین‌پناه آمد (حافظ) د - تلمیح به اساطیر: شاه ترکان چو پسندید و به چاهم انداخت دستگیر ار نشود لطف تهمتن، چه کنم؟ (حافظ) بدیع در شعر فارسی، دکتر عقدایی، ص ۷۹ و ۸۰ و بلاغت، دکتر محمدی، ص ۱۵۵. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
مولوی از عبدالعلی ادیب برومند مولوی، ای آن که کشف راز پنهان کرده‌ای خلق را از رازمندی‌هات، حیران کرده‌ای یافتی از راز حق، بس نکته‌ی مجهول را جهل را زین ره برون، از راه احسان کرده‌ای عشق را آن گونه پالودی که در ظرف زمان می‌نگنجد آن چه پالایش به هر سان کرده‌ای عشق را توصیف‌ها کردند و تو در هر عمل وانمودی آن چه را اعجاز دوران کرده‌ای... پژواک ادب، ص ۴۲۵. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
ضرب‌المثل‌های جهان با بردباری، علف تبدیل به شیر می‌شود. (چینی) 🌻🌻🌻 با پیران، همچنان رفتار کن که با پدرت رفتار می‌کنی. (ژاپنی) 🌻🌻🌻 با خویشانت، بخور و بنوش؛ ولی با آنها معامله نکن. (بوسنیایی) 🌻🌻🌻 بادام، نصیب کسی می‌شود که دندان ندارد. (چینی) 🌻🌻🌻 باد، جاروی دنیاست. (آلمانی) 🌻🌻🌻 فرهنگ جامع ضرب‌المثلهای ایران و جهان، دکتر مسعود هاشمی، ص ۶۲ و ۶۳. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
انتخاب از محمدعلی حضرتی تو را زدم، بی هیچ درنگی از چهار گزینه‌ی: زندگی نفرت عشق و مرگ چهارگوش سیاه‌شده‌ی کوچک پیش رویم پنجره‌ای شد که روشنی از آن تافت مرگ، با نفرت از من گریخت و زندگی با تو معنی یافت. با چشم‌های باز خواب می‌بینم، گزیده‌ی اشعار محمدعلی حضرتی، ص ۲۸. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
داستان کوتاه 📚📚📚 کلید آرامش در زندگی چند نفر جهت رسیدن به آرامش و رضایت درونی، نزد استادی رفتند که همیشه لبخندی روی لبانش بود و خیلی آرام و خشنود به‌ نظر می‌رسید. از او درباره‌ی راز خشنودی‌اش پرسیدند، گفت: بسیار ساده است. من زمانی‌که دراز می‌کشم، دراز می‌کشم. زمانی‌که راه می‌روم، راه می‌روم. زمانی‌که غذا می‌خورم، غذا می‌خورم. آن‌ها از چنین جوابی، ناراحت شدند و فکر کردند که استاد، حرف آن‌ها را جدی نگرفته است. گفتند ما هم تمام این کارها را انجام می‌دهیم؛ پس چرا آرامش نداریم؟ استاد، به آن‌ها گفت: زمانی‌ که شما دراز می‌کشید، به این فکر می‌کنید که باید بلند شوید. زمانی‌که بلند شدید، به این فکر می‌کنید که کجا باید بروید. زمانی‌که دارید می‌روید، به این فکر می‌کنید که چه غذایی بخورید و ... فکر شما همیشه در جای دیگر است؛ نه در آن جایی‌ که هستید. شما در زمان حال زندگی نمی‌کنید؛ یا در گذشته سیر می‌کنید و یا در آینده هستید. به‌همین خاطر است که از لحظه‌هایتان، لذت واقعی را نبرده،حس می‌کنید که زندگی نکرده‌اید. زبان‌زد، مجموعه داستان‌های کوتاه، محمد عبداللهی، ج ۱، ص ۲۲. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
نماد شمع و شعله‌ی آن در اندیشه‌ی مولانا سالک، برای رسیدن به مقامات معنوی، موظف است همچون شمع، از شیره‌ی جانش مایه بگذارد و در راه محبوب بسوزد و فنا شود: بر امید راهِ بالا کن قیام همچو شمعی، پیش محراب ای غلام اشک می‌بار و همی‌سوز از طلب همچو شمع سربریده، جمله شب (مثنوی، دفتر ششم، بیت‌های ۱۷۲۸ و ۱۷۲۹) وحدتِ عاشق فانی در معشوق، نزد مولانا، به شمع و شعله تشبیه شده است. شمع، سالکی است که به مرتبه‌ی فنا نایل نشده است و شعله، عشق الهی است که هستی موهوم سالک را محو می‌سازد و خداوند، شمع‌ساز است: چون فناش از فقر پیرایه شود او محمدوار، بی‌سایه شود... شمع چون در نار شد کلی فنا نه اثر بینی ز شمع و نه ضیا (مثنوی، دفتر پنجم، بیت‌های ۶۷۲ و ۶۷۷) فرهنگ نمادها و نشانه‌ها در اندیشه‌ی مولانا، علی تاجدینی، ذیل شمع و شعله‌ی آن. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
گوهر کتاب از کمال زین‌الدین از دست مده گوهر تابان کتاب گنج گهرست راز پنهان کتاب یاری است تو را مُشفق و ناصح همه عمر این بوده و هست رسم و عنوان کتاب یک نیستان ناله، زین‌الدین، ص ۲۳۵. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
امام علی - علیه السلام - فرمودند: نتیجه‌ی دانش، آرامش و بردباری است. غرر الحکم، ج ۲، ص ۵۰۵. (ع) https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
عشق مجاز و حقیقت از اهلی شیرازی گر کسی از عشقِ صورت، جان گدازد چون هلال آفتابِ حُسنِ معنی، حلقه‌اش بر در زند تا تو نگدازی چو زر در بوته‌ی عشقِ مَجاز کی شهِ عشقِ حقیقت، سکّه‌ات بر زر زند؟ قطعه و قطعه‌سرایی در شعر فارسی، خالقی‌ راد، ص ۲۳۷. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303