فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💜🌹🍀🍀🍀🍀🍀🍀🌹💜
💚دعای ورودبه صبح صادق💚
💚🍃💚🍃💚🍃💚🍃💚🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹
سـ🍁ــلام
روزتون پراز خیر و برکت 💐
🗓 امروز یکشنبه
☀️ ٢٩ آبان ١۴٠١ ه. ش
🌙 ٢۵ ربیع الثانی ١۴۴۴ ه.ق
🌲 ٢٠ نوامبر ٢٠٢٢ ميلادی
4_507651510750937124.mp3
2.58M
#تواشیح
💠 تواشیح بسیار زیبای
« الهی یا متعالي إرحم حالي ... »
با تک خوانی المعتصم باللّه العسلی
⏱ ۴:۱۸
@gooorrrran
🔹🔸🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼 آموزش مقامات 🎼
💎آموزش ابتدایی و ساده
"مقام شناسی" توسط استاد شاه میوه
1⃣ _🎵 مقام بیات
1-زمزمه. 2-ترتیل. 3-ابتهال. 4-تلاوت
🎧قاری؛ مرحوم شحات محمد أنور
✅ توجه فرمایید : پبوست بالای این ویدیوحتماً مطالعه گردد.
♻️ @eshragholqoran
AF:
AF:
📝 #آموزش_مقام_بیات_جلسه_اول:
🔹 کوچکترین جزء نغمات و الحان موسیقی عربی "درجه" نام دارد. #درجات_صوتی صداهایی موسیقایی هستند که دارای بسامدهای معینی می باشند. #بسامد به تعداد ارتعاشات ذرات یک جسم در واحد زمان گفته می شود. به عنوان نمونه اگر به فلزی ضربه ای وارد کنیم و ذرات آن جسم در هر ثانیه ۲۲۰ مرتبه از وضعیت اولیه خود جابجا شوند، می گوییم بسامد این ذرات ۲۲۰ هرتز است. اگر تارهای صوتی انسان در یک ثانیه ۲۶۱ مرتبه باز و بسته گردند صدای تولید شده دارای بسامد ۲۶۱ هرتز خواهد بود.
درجات موسیقیایی دارای بسامدهای مشخصی هستند. مثلا درجه "حسینی" دارای بسامد ۲۲۰ هرتز است. بسامد درجه راست ۲۶۱ هرتز است. از کنار هم قرارگرفتن و ترکیب حساب شده آنها #نغمات تشکیل می گردند.
🔸 تعداد #درجات_موسیقی ۷ صدا می باشد:
Do: راست
Re : دوکاه
Mi: سیکاه
Fa :جهارکاه
Sol: نوا
La : حسینی
Si : اوج
تعداد درجات موسیقی ۷ عدد بیشتر نیستند، در حالیکه گستره اصوات موسیقی بیشتر از ۷ می باشند. به همین علت پس از هفتمین درجه، درجه اول مجددا تکرار می گردد. یعنی اگر با درجه Do شروع نماییم هفتمین نت Si بوده و نت بعدی تکرار نت Do هست. به فاصله اولین Do تا Do بعدی که تکرار اولین Do هست، #اکتاو گفته می شود. اگر باز به سمت بالاتر حرکت کنیم نت ها مجددا تکرار می شود و فاصله دومین Do تا سومین Do باز یک اکتاو است. اما فاصله اولین Do تا سومین Do برابر با دو اکتاو است.
مقامات موسیقی عربی دارای ۸ درجه پی در پی هستند که فاصله اولین تا هشتمین درجه یک #اکتاو است.
📍 مجموع ۳ یا ۴ یا ۵ درجه را یک " #جنس " گویند. اگر تعداد درجات یک نغمه ۳ باشد، به آن جنس #ثلاثی و اگر ۴ باشد #رباعی و اگر ۵ باشد #خماسی_یا_عقد گفته می شود. اما جنس بیشتر به ۴ درجه اطلاق می شود. در موسیقی عربی اکثر اجناس دارای ۴ درجه بوده؛ به جز " #سیکاه " که ۳ درجه و " #نوااثر " و " #اثرکرد " که ۵ درجه می باشد.
☝️ از ترکیب دو جنس در یک اکتاو #مقامات پدیدار می گردند. مثلا اگر از درجه اول تا چهارم در یک اکتاو جنس بیات و از درجه چهارم تا هفتم جنس نهاوند باشد، به این مجموعه #مقام_بیات گفته می شود.
با توجه به اینکه هر مقام دارای ۸ درجه هست و هرکدام از این درجات دارای نام مشخصی هستند، هرگاه در اجرای یک مقام از یک درجه صوتی بیشتر استفاده گردد و آن درجه محور باشد، #مقام_فرعی تشکیل می شود که نام اول آن شامل مقام اصلی و نام دوم آن بر اساس درجه ای که بیشتر استفاده شده تعیین میگردد؛ به عنوان نمونه درجات مقام بیات بدین صورت است:
#دوکاه، #سیکاه، #جهارکاه، #نوا، #حسینی، #عجم، #کردان، #محیر (تلفظ: مُحَیر).
اگر در اجرای مقام بیات از درجه چهارم یا نوا بیشتر استفاده گردد، به این نغمه مقام فرعی "بیات نوا" گفته می شود.
♦️قسمت اول ♦️
❇️با_دقت_چندین_بار_مطالعه_بفرمایید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌿استاد شاهمیوه
🔰موضوع : تشریح پرده های مقام بیات
#مقام_بیات_ده_پرده_و_جنس_تام_و_مهمّ
AF:
🎬 #مقامات به سه دسته تقسیم می شوند:
۱- مقامات اصلی
۲- مقامات فرعی
۳- مقامات مرکب
۱- #مقامات_اصلی:
شامل #بیات و #راست و #نهاوند و #صبا و #عجم و #حجاز و #سیکاه بوده و مقام #نوااثر و #اثرکرد نیز در اکثر منابع از مقامات اصلی محسوب می گردد، اما عده ای نیز این دو مقام را از مقامات اصلی نمی دانند و دلیل آن عدم استعمال زیاد این دو مقام است.
۲- #مقامات_فرعی:
به عنوان نمونه مقام اصلی بیات شامل مقام های فرعی #بیات_دوکاه، #بیات_نوا، #بیات_حسینی، #بیات_عجمی و #بیات_محیر می باشد.
۳- #مقام_مرکب:
از تغییر جنس دوم مقام اصلی حاصل می گردد. مثلا در مقام بیات که جنس دوم آن نهاوند است، هرگاه به جنس حجاز تغییر یابد مقام مرکبی تشکیل می گردد که #مقام_شوری نام دارد.
👈 هر مقام اصلی دارای چند مقام فرعی و مرکب است.
استاد مرحوم منشاوی اکثر مقامات اصلی و فرعی و برخی از مقامات مرکب را در تلاوت خویش مورد استفاده قرار داده است.
👌 در این مجموعه آموزشی به بررسی نغمات مورد استفاده در تلاوت استاد مرحوم محمد صدیق منشاوی خواهیم پرداخت.
✅ اولین نغمه ای که در تلاوت این استاد اجرا می گردد #بیات_دوکاه می باشد. در مقام فرعی بیات دوکاه، بر روی درجه اول تاکید بیشتری نسبت به بقیه نت ها وجود دارد. اکنون به✅ ۵ نمونه از مقام بیات دوکاه با صدای حزین استاد مرحوم منشاوی گوش دهید:
❇️قسمت دوم
پایان توضیح مقام بیات
جزوه درس تعلیم و تربیت اسلامی .pdf
1.53M
#دانش_افزایی
📒ویژه
تعلیم و تربیت اسلامی
✏️نویسنده: حجة الاسلام دکتر رازی
📌#ویژه_اساتید_معلمان_مربیان
♻️🔰 ♻️ 🔰 ♻️ 🔰 ♻️ 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قربون کبوترهای حرمت امام رضا.... 😢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام دوستان پیشنهادمیکنم حتما این کلیپ باز کنید ونگاه کنید و بشنوید 🌺🌺🌺
4_914622549927657663.mp3
1.46M
🔹مقطعی جاودانه از استاد مصطفی اسماعیل
♦️در مقام بیات - سوره قمر
🎼⚜🎼⚜🎼⚜🎼⚜🎼⚜🎼⚜🎼
👇👇فاتحه ے شب جمعه.صلواة الله_
به نام خدا
🌍 آسیب شناسی اساتید و جلسات آموزش قرآن کشور
✏️🖍 احسان اعتباریان
امروز می خواهیم برخی از آسیب های جلسات قرآن را بررسی کنیم. این اتفاق کاملا واقعی است. استاد یکی از جلسات قرآن یکی از شهرهای بزرگ که از اساتید بنام شهر و کشور بوده و در زمینه تجوید، قرائات و وقف و ابتدا جزو صاحب نظران به حساب می آیند چند ماهی است که دیگر به جلسه خودشان تشریف نیاوردند و مدتی چند استاد مختلف را جای خود فرستاده اند.
به نظر می آید برای اکثر اساتید جلسه دائم داشتن از نان شب هم واجب تر است (بخصوص اگر تک جلسه باشند) بنابراین این رفتار استاد جلسه در وهله اول می تواند عجیب باشد!
🔸موضوع آسیب شناسی:
به نظر می رسد استاد جلسه مورد نظر ما از عدم حضور قراء سنین مختلف شهر در جلسه خودشون ناراحت باشند و به همین علت چند ماهی است که جلسه خود را واگذار نموده اند
خب با همدیگر علل مختلف عدم حضور و یا قلت حضور قاریان شهر که روشنی بخش مجالس انس با قرآن هستند را جستجو می نماییم
ویژگی 1 :
استاد مربوطه سابقه، توانمندی و دانش بالایی در فنون مختلف تلاوت از جمله تجوید، قرائات و وقف و ابتدا برخوردار است
بررسی اثر این ویژگی بر حضور قاریان ⬅️ این ویژگی کشش خوبی برای قاریان در حضور در جلسه ایشان دارد
ویژگی 2 :
استاد مربوطه در زمینه صوت و لحن تلاوت تخصص چندانی ندارد
بررسی اثر این ویژگی بر حضور قاریان ⬅️ با وجود اینکه صوت و لحن برای اغلب قاریان موضوع و جذابیت مهمتری نسبت به مباحث تجویدی و ... است اما با توجه به اینکه برای یک قاری یادگیری دانش تجوید و ... نیز کاملا لازم است بنابراین این موضوع نمی تواند علت اصلی عدم حضور قراء در جلسه ایشان باشد
ویژگی 3 :
استاد مربوطه فاقد رتبه بین المللی در مسابقات است
بررسی اثر این ویژگی بر حضور قاریان ⬅️ داشتن و یا نداشتن رتبه بین المللی به هیچ وجه دلیل محکمی برای حضور یا عدم حضور قاریان در جلسه استاد نیست
ویژگی 4 :
استاد مربوطه داور مسابقات اوقاف در مراحل مختلف تا کشوری است و گاهی نحوه نمره دادن ایشان بسیار مورد انتقاد متسابقین است
بررسی اثر این ویژگی بر حضور قاریان ⬅️ اینکه فردی داور مسابقات مهم باشد عامل قدرتمندی برای جذب قاریان به جلسه اوست اما بحث سلیقه داوری ایشان می تواند عامل منفی در پس زدن قاری باشد
ویژگی 5 :
استاد مربوطه آنچنان که باید در برخوردهای خود با قراء گرم و صمیمی و با توجه نیست
بررسی اثر این ویژگی بر حضور قاریان ⬅️ قاریان قرآن بخصوص از سنین تقریبا 18 سالگی به بالا (سنین احساس شخصیت مستقل) بخصوص اگر احساس نمایند خوب تلاوت می کنند، توقع مناسبی از استاد جلسه در برخورد با خود را دارند مثل اینکه استاد مربوطه نام او را بداند و یا به سلام و خداحافظی او با گرمی پاسخ دهد و یا ورود او به جلسه را درک نماید و ...
بنابراین این رویه استاد مربوطه مجددا یک امتیاز منفی برای او محسوب می گردد
ویژگی 6:
استاد مربوطه حوصله زیادی در شنیدن تلاوت ندارد یعنی با وجود علاقه به شنیدن تلاوت های خوب، ولی معمولا اجازه تلاوت یک صفحه ای به قاریان مختلف نمی دهد و تلاوت ایشان را تا چند سطر مانده به یک صفحه قطع می نماید
بررسی اثر این ویژگی بر حضور قاریان ⬅️ معمولا در روال جلسه قرآن، تلاوت یک صفحه توسط قاریان متوسط به بالا کاملا عرفی است فلذا اگر قاری احساس نماید استاد مربوطه مدام تلاوت او را قطع می نماید و یا حوصله شنیدن تلاوتش را ندارد و یا اجازه رسیدن تلاوت او به حد نصاب ذهنی قاری (معمولا همان یک صفحه) را نمی دهد، هرگز به جلسه او بر نمی گردد؛ بنابراین این مورد یکی از بزرگترین امتیازات منفی برای یک استاد جلسه قرآن است
🔰نتیجه گیری:
با وجود اینکه بانی جلسه مورد نظر فرد واقعا علاقه مند و بسیار قدیمی و ریشه دار در زمینه برگزاری و انس با قرآن است و پذیرایی جلسه (آب هندوانه و کیک در تابستان و شیر گرم و کیک در زمستان) کاملا مورد پذیرش افراد می باشد!! اما موارد امتیازی منفی ای که در رابطه با استاد جلسه ذکر گردید مانع حضور قاریان در جلسه مذکور می شود.
متاسفانه اگر استاد مربوطه بجای رفع ایرادات عملکردش، فرد دیگری که مانند خود در بلاک لیست ذهنی قاریان شهر قرار دارد را برای جایگزینی خود معرفی نماید، اشتباه دیگری را مرتکب شده است.
قاریان و فنـــــــــــــــون تلاوت
#آموزش_تجوید
#علائم_وقف
⚠️۱. ز :"ز" علامت وقف مجوز است ؛ در واقع وصـل آن بهتر است🔗🌈•
مثال: ﴿ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ ؗ فَزَادَهُمُ اٌاللهُ مَرَضاً و لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیُمٌ بِمَا ڪَانُواْ یَکْذِبُونَ
۱. در دلهایشان مرضی است؛ و خدا بر مرضشان افزود؛ و بہ •سزاے• آنچہ به دروغ میگفتند عذابی دردناڪ •درپیش•خواهند داشت﴾🌸🍇•
•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
۵. ص : "ص" علامت وقف مرخص است. بہ علت طولانی بودن نفی رخصت داده میشود وقف ڪنید و از کلمہ بعد ابتدا نمایید🍀🏕•
مثال: ﴿الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ اٌلأَرْضَ فِرٰشًا وَ اٌلسَّمَاءَ بِنَآءً وَ أَنزَلَ مِنَ اٌلسَّمَآءً مَاءً فَأَخْرَجَ بِہِ مِنَ اٌلثَّمَراتِ رِزْقًا لَّڪُم(ص) فَلا تَجْعَلُواْ لِلهِ أَندَادًا وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ
۲. همان•خدایی•ڪه زمین را برای شما فرشی گسترده و آسمان را بنایی •افراشتہ• قرار داد و از آسمان آبی فرود آورد و بدان از میوهها رزقی براے شما بیرون آورد؛ پس برای خدا همتایانی قرار ندهید درحالی ڪہ خـود میدانید﴾🌙🌼•
•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°
۶. لا : " لا" علامت وقف ممنوع است؛ یعنی نباید وقف ڪرد؛ اگر بہ هر علت وقف ڪنید، باید حتما بر گردید و از محل مناسب ابتدا ڪنید🍃🦚•
مثال: ﴿ فَلَمَّا اعْتَزَلَّهُمْ وَمٰا یَعْبُدونَ مِنْ دونِ اللهِ ۙ وَهَبْنا لَہُ اِسْحٰقَ وَ یَعْقوبَ
۳.و چون آنها و •از•آنچه به جای خدا میپرستیدند ڪناره گرفت، اسحاق و یعقوب را به او عطاڪردیم﴾🌸🍒•
★ گاهی علامت •لا• در مورد وقف حَسَن نیز بہ ڪار میرود و مقصود این است ڪه در آن محل وقف نڪرده و در صورت وقف از ما بعد آن ابتد نمود
#درس_پنجاه_پنجم
🔶@gooorrrran