eitaa logo
کانال آموزش قرآن کریم _علیرضازارع
4.3هزار دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
9.6هزار ویدیو
1هزار فایل
ارسال مطالب ناب آموزشی و اخلاقی و امام رضایی، تلاوت قاریان مصری و ایرانی #آموزش_تجوید #آموزش_صداسازی_سلفژ #آموزش_نغمات_قرآنی اینجاست 👇👇 👇 https://eitaa.com/gooorrrran به ما بپیوندید👌 ادمین @alirezazarearnan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼 آموزش مقامات 🎼 💎آموزش ابتدایی و ساده "مقام شناسی" توسط استاد شاه میوه 1⃣ _🎵 مقام بیات 1-زمزمه. 2-ترتیل. 3-ابتهال. 4-تلاوت 🎧قاری؛ مرحوم شحات محمد أنور ✅ توجه فرمایید : پبوست بالای این ویدیوحتماً مطالعه گردد. ♻️ @eshragholqoran
AF: AF: 📝 : 🔹 کوچکترین جزء نغمات و الحان موسیقی عربی "درجه" نام دارد. صداهایی موسیقایی هستند که دارای بسامدهای معینی می باشند. به تعداد ارتعاشات ذرات یک جسم در واحد زمان گفته می شود. به عنوان نمونه اگر به فلزی ضربه ای وارد کنیم و ذرات آن جسم در هر ثانیه ۲۲۰ مرتبه از وضعیت اولیه خود جابجا شوند، می گوییم بسامد این ذرات ۲۲۰ هرتز است. اگر تارهای صوتی انسان در یک ثانیه ۲۶۱ مرتبه باز و بسته گردند صدای تولید شده دارای بسامد ۲۶۱ هرتز خواهد بود. درجات موسیقیایی دارای بسامدهای مشخصی هستند. مثلا درجه "حسینی" دارای بسامد ۲۲۰ هرتز است. بسامد درجه راست ۲۶۱ هرتز است. از کنار هم قرارگرفتن و ترکیب حساب شده آنها تشکیل می گردند. 🔸 تعداد ۷ صدا می باشد: Do: راست Re : دوکاه Mi: سیکاه Fa :جهارکاه Sol: نوا La : حسینی Si : اوج تعداد درجات موسیقی ۷ عدد بیشتر نیستند، در حالیکه گستره اصوات موسیقی بیشتر از ۷ می باشند. به همین علت پس از هفتمین درجه، درجه اول مجددا تکرار می گردد. یعنی اگر با درجه Do شروع نماییم هفتمین نت Si بوده و نت بعدی تکرار نت Do هست. به فاصله اولین Do تا Do بعدی که تکرار اولین Do هست، گفته می شود. اگر باز به سمت بالاتر حرکت کنیم نت ها مجددا تکرار می شود و فاصله دومین Do تا سومین Do باز یک اکتاو است. اما فاصله اولین Do تا سومین Do برابر با دو اکتاو است. مقامات موسیقی عربی دارای ۸ درجه پی در پی هستند که فاصله اولین تا هشتمین درجه یک است. 📍 مجموع ۳ یا ۴ یا ۵ درجه را یک " " گویند. اگر تعداد درجات یک نغمه ۳ باشد، به آن جنس و اگر ۴ باشد و اگر ۵ باشد گفته می شود. اما جنس بیشتر به ۴ درجه اطلاق می شود. در موسیقی عربی اکثر اجناس دارای ۴ درجه بوده؛ به جز " " که ۳ درجه و " " و " " که ۵ درجه می باشد. ☝️ از ترکیب دو جنس در یک اکتاو پدیدار می گردند. مثلا اگر از درجه اول تا چهارم در یک اکتاو جنس بیات و از درجه چهارم تا هفتم جنس نهاوند باشد، به این مجموعه گفته می شود. با توجه به اینکه هر مقام دارای ۸ درجه هست و هرکدام از این درجات دارای نام مشخصی هستند، هرگاه در اجرای یک مقام از یک درجه صوتی بیشتر استفاده گردد و آن درجه محور باشد، تشکیل می شود که نام اول آن شامل مقام اصلی و نام دوم آن بر اساس درجه ای که بیشتر استفاده شده تعیین میگردد؛ به عنوان نمونه درجات مقام بیات بدین صورت است: ، ، ، ، ، ، ، (تلفظ: مُحَیر). اگر در اجرای مقام بیات از درجه چهارم یا نوا بیشتر استفاده گردد، به این نغمه مقام فرعی "بیات نوا" گفته می شود. ♦️قسمت اول ♦️ ❇️با_دقت_چندین_بار_مطالعه_بفرمایید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AF: 🎬 به سه دسته تقسیم می شوند: ۱- مقامات اصلی ۲- مقامات فرعی ۳- مقامات مرکب ۱- : شامل و و و و و و بوده و مقام و نیز در اکثر منابع از مقامات اصلی محسوب می گردد، اما عده ای نیز این دو مقام را از مقامات اصلی نمی دانند و دلیل آن عدم استعمال زیاد این دو مقام است. ۲- : به عنوان نمونه مقام اصلی بیات شامل مقام های فرعی ، ، ، و می باشد. ۳- : از تغییر جنس دوم مقام اصلی حاصل می گردد. مثلا در مقام بیات که جنس دوم آن نهاوند است، هرگاه به جنس حجاز تغییر یابد مقام مرکبی تشکیل می گردد که نام دارد. 👈 هر مقام اصلی دارای چند مقام فرعی و مرکب است. استاد مرحوم منشاوی اکثر مقامات اصلی و فرعی و برخی از مقامات مرکب را در تلاوت خویش مورد استفاده قرار داده است. 👌 در این مجموعه آموزشی به بررسی نغمات مورد استفاده در تلاوت استاد مرحوم محمد صدیق منشاوی خواهیم پرداخت. ✅ اولین نغمه ای که در تلاوت این استاد اجرا می گردد می باشد. در مقام فرعی بیات دوکاه، بر روی درجه اول تاکید بیشتری نسبت به بقیه نت ها وجود دارد. اکنون به✅ ۵ نمونه از مقام بیات دوکاه با صدای حزین استاد مرحوم منشاوی گوش دهید: ❇️قسمت دوم پایان توضیح مقام بیات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جزوه درس تعلیم و تربیت اسلامی .pdf
1.53M
📒ویژه تعلیم و تربیت اسلامی ✏️نویسنده: حجة الاسلام دکتر رازی 📌 ♻️🔰 ♻️ 🔰 ♻️ 🔰 ♻️ 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام دوستان پیشنهادمیکنم حتما این کلیپ باز کنید ونگاه کنید و بشنوید 🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_914622549927657663.mp3
1.46M
🔹مقطعی جاودانه از استاد مصطفی اسماعیل ♦️در مقام بیات - سوره قمر 🎼⚜🎼⚜🎼⚜🎼⚜🎼⚜🎼⚜🎼 👇👇فاتحه ے شب جمعه.صلواة الله_
یکی از جنبه های منفی انسان ضعیف بودن است از نظر روحی نیز ضعیف است زیرا قوای درونی او همواره با یکدیگر در ستیزند و انسان را به سمت خود میکشانند نسا۲۸ 🌿🌷🌿🌷🌷
به نام خدا 🌍 آسیب شناسی اساتید و جلسات آموزش قرآن کشور ✏️🖍 احسان اعتباریان امروز می خواهیم برخی از آسیب های جلسات قرآن را بررسی کنیم. این اتفاق کاملا واقعی است. استاد یکی از جلسات قرآن یکی از شهرهای بزرگ که از اساتید بنام شهر و کشور بوده و در زمینه تجوید، قرائات و وقف و ابتدا جزو صاحب نظران به حساب می آیند چند ماهی است که دیگر به جلسه خودشان تشریف نیاوردند و مدتی چند استاد مختلف را جای خود فرستاده اند. به نظر می آید برای اکثر اساتید جلسه دائم داشتن از نان شب هم واجب تر است (بخصوص اگر تک جلسه باشند) بنابراین این رفتار استاد جلسه در وهله اول می تواند عجیب باشد! 🔸موضوع آسیب شناسی: به نظر می رسد استاد جلسه مورد نظر ما از عدم حضور قراء سنین مختلف شهر در جلسه خودشون ناراحت باشند و به همین علت چند ماهی است که جلسه خود را واگذار نموده اند خب با همدیگر علل مختلف عدم حضور و یا قلت حضور قاریان شهر که روشنی بخش مجالس انس با قرآن هستند را جستجو می نماییم ویژگی 1 : استاد مربوطه سابقه، توانمندی و دانش بالایی در فنون مختلف تلاوت از جمله تجوید، قرائات و وقف و ابتدا برخوردار است بررسی اثر این ویژگی بر حضور قاریان ⬅️ این ویژگی کشش خوبی برای قاریان در حضور در جلسه ایشان دارد ویژگی 2 : استاد مربوطه در زمینه صوت و لحن تلاوت تخصص چندانی ندارد بررسی اثر این ویژگی بر حضور قاریان ⬅️ با وجود اینکه صوت و لحن برای اغلب قاریان موضوع و جذابیت مهمتری نسبت به مباحث تجویدی و ... است اما با توجه به اینکه برای یک قاری یادگیری دانش تجوید و ... نیز کاملا لازم است بنابراین این موضوع نمی تواند علت اصلی عدم حضور قراء در جلسه ایشان باشد ویژگی 3 : استاد مربوطه فاقد رتبه بین المللی در مسابقات است بررسی اثر این ویژگی بر حضور قاریان ⬅️ داشتن و یا نداشتن رتبه بین المللی به هیچ وجه دلیل محکمی برای حضور یا عدم حضور قاریان در جلسه استاد نیست ویژگی 4 : استاد مربوطه داور مسابقات اوقاف در مراحل مختلف تا کشوری است و گاهی نحوه نمره دادن ایشان بسیار مورد انتقاد متسابقین است بررسی اثر این ویژگی بر حضور قاریان ⬅️ اینکه فردی داور مسابقات مهم باشد عامل قدرتمندی برای جذب قاریان به جلسه اوست اما بحث سلیقه داوری ایشان می تواند عامل منفی در پس زدن قاری باشد ویژگی 5 : استاد مربوطه آنچنان که باید در برخوردهای خود با قراء گرم و صمیمی و با توجه نیست بررسی اثر این ویژگی بر حضور قاریان ⬅️ قاریان قرآن بخصوص از سنین تقریبا 18 سالگی به بالا (سنین احساس شخصیت مستقل) بخصوص اگر احساس نمایند خوب تلاوت می کنند، توقع مناسبی از استاد جلسه در برخورد با خود را دارند مثل اینکه استاد مربوطه نام او را بداند و یا به سلام و خداحافظی او با گرمی پاسخ دهد و یا ورود او به جلسه را درک نماید و ... بنابراین این رویه استاد مربوطه مجددا یک امتیاز منفی برای او محسوب می گردد ویژگی 6: استاد مربوطه حوصله زیادی در شنیدن تلاوت ندارد یعنی با وجود علاقه به شنیدن تلاوت های خوب، ولی معمولا اجازه تلاوت یک صفحه ای به قاریان مختلف نمی دهد و تلاوت ایشان را تا چند سطر مانده به یک صفحه قطع می نماید بررسی اثر این ویژگی بر حضور قاریان ⬅️ معمولا در روال جلسه قرآن، تلاوت یک صفحه توسط قاریان متوسط به بالا کاملا عرفی است فلذا اگر قاری احساس نماید استاد مربوطه مدام تلاوت او را قطع می نماید و یا حوصله شنیدن تلاوتش را ندارد و یا اجازه رسیدن تلاوت او به حد نصاب ذهنی قاری (معمولا همان یک صفحه) را نمی دهد، هرگز به جلسه او بر نمی گردد؛ بنابراین این مورد یکی از بزرگترین امتیازات منفی برای یک استاد جلسه قرآن است 🔰نتیجه گیری: با وجود اینکه بانی جلسه مورد نظر فرد واقعا علاقه مند و بسیار قدیمی و ریشه دار در زمینه برگزاری و انس با قرآن است و پذیرایی جلسه (آب هندوانه و کیک در تابستان و شیر گرم و کیک در زمستان) کاملا مورد پذیرش افراد می باشد!! اما موارد امتیازی منفی ای که در رابطه با استاد جلسه ذکر گردید مانع حضور قاریان در جلسه مذکور می شود. متاسفانه اگر استاد مربوطه بجای رفع ایرادات عملکردش، فرد دیگری که مانند خود در بلاک لیست ذهنی قاریان شهر قرار دارد را برای جایگزینی خود معرفی نماید، اشتباه دیگری را مرتکب شده است. قاریان و فنـــــــــــــــون تلاوت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚠️۱. ز :"ز" علامت وقف مجوز است ؛ در واقع وصـل آن بهتر است🔗🌈• مثال: ﴿ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ ؗ فَزَادَهُمُ اٌاللهُ مَرَضاً و لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیُمٌ بِمَا ڪَانُواْ یَکْذِبُونَ ۱. در دل‌هایشان مرضی است؛ و خدا بر مرضشان افزود؛ و بہ •سزاے• آنچہ به دروغ می‌گفتند عذابی دردناڪ •درپیش•خواهند داشت‌﴾🌸🍇• •°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°• ۵. ص : "ص" علامت وقف مرخص است. بہ علت طولانی بودن نفی رخصت داده میشود وقف ڪنید و از کلمہ بعد ابتدا نمایید🍀🏕• مثال: ﴿الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ اٌلأَرْضَ فِرٰشًا وَ اٌلسَّمَاءَ بِنَآءً وَ أَنزَلَ مِنَ اٌلسَّمَآءً مَاءً فَأَخْرَجَ بِہِ مِنَ اٌلثَّمَراتِ رِزْقًا لَّڪُم(ص) فَلا تَجْعَلُواْ لِلهِ أَندَادًا وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ ۲. همان•خدایی•ڪه زمین را برای شما فرشی گسترده و آسمان را بنایی ‌‌•افراشتہ• قرار داد و از آسمان آبی فرود آورد و بدان از میوه‌ها رزقی براے شما بیرون آورد؛ پس برای خدا همتایانی قرار ندهید درحالی ڪہ خـود می‌دانید﴾🌙🌼• •°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•° ۶. لا : " لا" علامت وقف ممنوع است؛ یعنی نباید وقف ڪرد؛ اگر بہ هر علت وقف ڪنید، باید حتما بر گردید و از محل مناسب ابتدا ڪنید🍃🦚• مثال: ﴿ فَلَمَّا اعْتَزَلَّهُمْ وَمٰا یَعْبُدونَ مِنْ دونِ اللهِ ۙ وَهَبْنا لَہُ اِسْحٰقَ وَ یَعْقوبَ ۳.و چون آنها و ‌•از•آنچه به جای خدا می‌پرستیدند ڪناره گرفت، اسحاق و یعقوب را به او عطاڪردیم﴾🌸🍒• ★ گاهی علامت •لا• در مورد وقف حَسَن نیز بہ ڪار می‌رود و مقصود این است ڪه در آن محل وقف نڪرده و در صورت وقف از ما بعد آن ابتد نمود 🔶@gooorrrran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا