eitaa logo
کانال آموزش قرآن کریم _علیرضازارع
4.3هزار دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
9.6هزار ویدیو
1هزار فایل
ارسال مطالب ناب آموزشی و اخلاقی و امام رضایی، تلاوت قاریان مصری و ایرانی #آموزش_تجوید #آموزش_صداسازی_سلفژ #آموزش_نغمات_قرآنی اینجاست 👇👇 👇 https://eitaa.com/gooorrrran به ما بپیوندید👌 ادمین @alirezazarearnan
مشاهده در ایتا
دانلود
گنجینه گروه بین المللی آموزش قرآن کریم: باسلام و عرض ادب خدمت تمامی اساتید ، قراء و اعزه گرامی ان شاءالله مبانی موسیقی تلاوت از ابتدا به تدریج ارسال خواهد گردید. محسن امامی مدرس مبانی تخصصی و فوق تخصصی فنون و مبانی موسیقی تلاوت یک تلاوت خوب دارای سه پارامتر اصلی است: ۱-صوت زیبا ۲-لحن ۳-تکنیک های تلاوت صوت: ازبرخورددوشی به یکدیگرلرزش وارتعاشی بوجود میاد که بصورت موج درهوا انتشار می یباد اگراین صوت دارای فرکانس ثابت ومنظم باشد بطوری که به گوش خوش بیاد ، صوت موسیقایی است وگرنه غیر موسیقایی مثل صدای کشیدن گچ خشک روی تخته یا افتادن سنگ و یا... لحن: اگرصوت تشکیل شده رو تحت نت ها وفرکانس هاوملودی  های خاصی هدایتش کنیم اصطلاحا بزبان ساده بهش میگن لحن درحقیقت بکارگیری صوت تحت یک.ملودی زیبا جهت بیان هدفی خاص است. صوت یک مقوله ذاتی است ولی لحن یک مقوله اکتسابی است پایان درس اول      [ محسن امامی ] توضیحا اضافه مینمایم که ارسال مرقومه های این حقیر من باب پس دادن درس خدمت اساتید بزرگوار است نه از باب اظهار فضل که اذعان مینمایم چیزی در چنته ندارم و از علوم تقریبا تهی هستم و فعلا در حال تلمذ وشاگردی می باشم.     [ محسن امامی ] انواع تلاوت از نظر سرعت: ۱- روش تحقیق : ازابتدای قرآن تاانتهای قرآن بدون استراحت ۶۰ ساعت طبق قرآنهای عثمان طه که هر جزء بیست صفحه می باشد با روش تحقیق مدت زمان استاندارد هر صفحه حدودا ۶ دقیقه می شود یعنی هر جزء دوساعت روش مرسوم در جلسات و محافل انس با قرآن ۲- روش ترتیل یا تدویر: سرعت دو برابر روش تحقیق است پس استانداردتلاوت هر صفحه حدودا سه دقیقه میباشد یعنی هر جزء حدود یکساعت و کل قرآن سی ساعت روش مرسوم جزء خوانی ماه مبارک از صدا وسیما ۳- روش تحدیر : تحدیر ازماده حَدر به معنای سرا زیری و سراشیبی است در روش تحدیر سرعت دو برابر ترتیل و چهار برابر تحقیق می باشد پس هر صفحه حدود یک ونیم دقیقه و هر جزء تفریبا نیمساعت و کل قرآن ۱۵ ساعت تمام میشود. (روش استاد معتز آقائی) ۴- روش حُدَیر : سرعت دو برابر تحدیر و چهار برابر ترتیل و هشت برابر تحقیق می باشد یعنی هر صفحه ۴۵ ثانیه و هر جزء یک ربع و کل قرآن در هفت و نیمساعت تمام میشود معمولا اکثر مردم نماز رابدین روش میخوانند پس اگر دربرخی روایات داریم که ائمه ما بعضا قرآن را دریک شب ختم‌میکردند پر بیراه نیست سئوال ؛ آیا از روش حدیر هم میتوان تندتر خواند؟ بلی ولی محل کلام است زیرا حرف ومستحق حرف ادا نمیگردد و محل اشکال می باشد.      [ محسن امامی ] ‌✳️⁩‌✳️⁩درس دوم‌✳️⁩‌✳️⁩ با سلام یک قاري قرآن به جز رعایت موارد روانخوانی و تجويد و... بايد علاوه بر داشتن صوتی زیبا بتواند آهنگ و ملودی متناسب بر مفهوم آیه را بر صوت خويش سوار کند که بهترين و مناسب ترين لحن جهت القاء مفهوم به مستمع باشد. ‌⁩‌◀️⁩تکنیک های تلاوت مکمل صوت ولحند‌▶️⁩‌ مثلا گاهی اساتید وقاریانی هستند که صدای خیلی مناسب در برخی پرده ها ونیز صدای شفاف وصافی ندارند ولی چنان بر الحان و مبانی موسیقی تلاوت مسلطند وچنان با تبحری خاص روی آن مانور میدهند که به هیچ عنوان شنونده حس نمیکند که طنین صوت قاری ازجذابیت خاصی برخوردارنیست ولی مستمع آنرا در بهترین ملودی های موسیقی و مناسب با مفهوم آیه میشنود ❗مثل استاد مصطفی اسماعیل و گاهی بعضی از قراءدارای چنان رنگ و زنگ صوتی زیبا وطنینی دلنشین هستند که شنونده نه تنها فقر نغماتی و موتیف ها و ملودی های تکراری و متنوع موسیقی قاری  راحس نمیکند بلکه به اوج لذت سماعی میرسد ❗ مثل استاد عبدالباسط . . ‌. ادامه دارد...... [استاد محسن امامی کشفی] . . ‌✳️⁩‌✳️⁩ادامه ی درس دوم‌✳️⁩‌✳️⁩ برخی قراء هم چنان برتمام پرده های صوتی مختلف مسلطند که علاوه براین تسلط از طنین مطلوب و نیز چینش موتیف ها و ملودی های مناسب با آیه در همه قسمتها نیز برخوردارند لذا دارای هم صدا و هم لحنی زیبا هستند مثل استاد عمران وبرخی از قراء هم فارغ از هرگونه ارائه آرایه های موسیقی ، فقط دنبال القاء مفهوم در قالب لحن بیانی هستند و بعضا تعمدا برخی نتها را که می بایست برای اتمام ملودی خوانده شود نمیخوانند تا به مستمع مفهوم آیه را القاء کنند همانند استاد عبدالفتاح شعشاعی تسلط بر مبانی موسیقی تلاوت میتواند ضعف صوتی قاری را به نحوی پوشش دهد که مستمع عام به هیچ عنوان نتواند تشخیص دهد  که قاری از صوت چندان مناسبی برخوردار نیست وعکس آنهم مترتب است یعنی صوت دلنشین و رنگ و طنین بسیار زیبای قاری ، ضعف و فقر غنای موسیقائی ولحنی آنرا پوشش میدهد همانند مثالهای فوق که ذکر گردید 🌺🌺ان شاءالله در دروس آینده مشخصات صوت و چگونگی استفاده از آرایه های موسیقی در لحن اعم از لحن مقامی و لحن بیانی تقدیم خواهد شد. ‌✳️⁩‌✳️⁩پایان درس دوم‌✳️⁩‌✳️⁩ [استاد محسن امامی کشفی
‌✳️⁩‌✳️⁩درس سوم‌✳️⁩‌✳️⁩ با سلام درس سوم ازمبانی موسیقی تلاوت در صوت ولحن؛ 🔴پارامترهای صوت: صوت دارای سه پارامتر اصلی است: ۱-شدت یابلندی صوت ۲-ارتفاع ۳-طنین ✓البته پارامترهای دیگری هم مثل انعطاف ، دیرندو...هستند ولی آن سه مشخصات اصلی اند. خلط مبحث برخی از اساتید و قراء ارجمند بین ارتفاع صوت وشدت صوت یکی ازمسائل مبتلابه است واحد اندازه گیری شدت صوت دسی بل decibel ولی ارتفاع صوت [فرکانس]هرتز میباشد ✓شدت صوت صحبت های معمولی آقایان حدود 40 دسیبل و فرکانس آنان در صحبت معمولی حدود 100 هرتز می باشد. ✓فرکانس صدای بانوان در حالت عادی تقریبا دوبرابر آقایان و در حدود200 هرتز می باشد. ادامه دارد.... [استاد محسن امامی کشفی] ‌✳️⁩‌✳️⁩ادامه ی درس سوم‌✳️⁩‌✳️⁩ شدت صوت و نیز فرکانس شروع تلاوت در هر قاری متفاوت بوده و بستگی به انتخاب نت ودرجه مقام مورد علاقه قاری داشته و نیز علاوه برآن به آناتومی حنجره و ضخامت و طول تارهای صوتی قاری هم مربوط میگردد. شدت یا بلندی صدا در اصطلاح عام و قابل فهم همگان همان ولوم و یا قدرت صدا می باشد بعنوان مثال اگر شخصی در تلویزیون یا رادیو با محوریت نت Sol تلاوت میکند اگر شما صدای آن را کم کنید چیزی که تغییر میکند شدت ویا بلندی صوت است نه ارتفاع آن زیرا فرکانس را شما تغییر نمیدهید وبه نت Fa نزول نمیکند. 🔴پایان درس سوم مبانی موسیقی تلاوت در صوت ولحن [استاد محسن امامی کشفی] ‌❇️⁩‌❇️⁩درس چهارم‌❇️⁩‌❇️ باسلام و درود شروع درس چهارم مبانی موسیقی تلاوت در صوت و لحن؛ رنگ صوت ویا طنین هرکسی تقریبا غیر قابل تغییراست لذاافرادی که طنین صوتی چندان زیبایی ندارند میتوانند بایادگیری نغمات والحان ضعف صوتی خود را بپوشانند وعکس آنهم صادق است رنگ وطنین زیبا فقرنغماتی راپوشش میدهد ‌↗️⁩طنین چیست؟ طنین ترکیب پیچیده ای از شدت ، فرکانس و... سایر شاخصه های یک صوت است که توسط موج های صوتی تشکیل میشود 🔶در موسیقی طنین را ، رنگ صوت هم می نامند ‌↗️⁩بزبان بسیار ساده طنین عبارتست از: کیفیتی از تون صدا که باعث می شود صدای یک فرد یاشیئ منحصر به خود او باشد بطوری که  شما بتوانید یک صدا را نسبت به یک صدای دیگر تشخیص بدهید ‌✳️⁩بعنوان مثال اگر برادرتان بافرکانس 200 هرتز و باشدت 50 دسیبل از پشت تلفن با شما صحبت کند و پدر بزرگوارتان هم با همین شدت و با همین فرکانس صحبت کند ، آن چیزی که باعث میشود شما تفاوت بین صدای برادر و پدرتان را تشخیص دهید ، همین طنین است ویا اگر چشمان تان را ببندید و شخصی باهمین شدت و با همین فرکانس به فلز و شیشه ضربه بزند آن چیزی باعث تشخیص صدای بین فلز و شیشه میشود ، طنین آنهاست. . . . ادامه دارد.... [استاد محسن امامی کشفی] ادامه ی درس چهارم همانطور که عرض شد طنین یک پارامتر ذاتی و تقریبا غیر قابل تغییر است قاریان عزیزی که در تقلید تلاوت ، طنین استاد مورد علاقه شان را تقلید میکنند یک اشتباه محض است و ممکن است به حنجره آنان آسیبهای جدی وارد شود بر خلاف تصور برخی از نوآموزان در تلاوت ، به هیچ عنوان نباید از طنین استادی تقلید کرد بلکه منظور از تقلید مثلا تقلید از استاد منشاوی ، تقلید از سبک ، ردیف های ملودی، الحان و نغمات و یا تجوید وی می باشد نه تقلید طنین ایشان پس بهترین راه تلاوت ، استفاده از طنین واقعی صدای خودتان است نه طنین تصنعی دیگران. ‌↗️⁩ملاک استخدام در رادیو ، طنین است و نه شدت و یا فرکانس صوت ‌↗️⁩ولی در تلاوت هرچند طنین زیبا جذابیت بیشتری دارد لیکن در تلاوت هرسه پارامتر طنین، شدت و فرکانس صوت هرسه لازم و ملزوم همند. ‌✳️⁩‌✳️⁩پایان درس چهارم مبانی موسیقی تلاوت در صوت و لحن‌✳️⁩‌✳️⁩ [استاد محسن امامی کشفی] هواالعلیم باسلام ودرود 🪀 شروع درس پنجم مبانی موسیقی تلاوت درصوت و لحن در دروس قبلی متذکر گردیدم که طنین زیبای صوت یک مقوله ذاتی واستعدادی است خداوندی که به هر کسی حضرت باریتعالی خاص خود آن را به شخص عطا فرموده است لذا مجددا تاکید مینمایم که تقلید طنین یک مقوله کاملا اشتباه است. 🪀 طنین را شاید بتوان با ممارست های فراوان به سمت زیباتر شدن آن سوق داد ولی بهیچ عنوان نمیتوان آنرا بطور دائمی تغییر داد درصورتی که فرکانس و شدت صوت هم قابل تغییرند و هم قابل تقویت. 🪀 علتی که برخی از مقلدین وقراء ایرانی نمیتوانند مدت زمان زیادی تلاوت کنند اینست که ؛ ◀️ ۱- عدم گرم کردن صدا قبل از تلاوت ◀️ ۳ - عدم شناخت جایگاه صحیح و واقعی صوت شان ◀️ ۳ - استفاده نا بجا از فرکانس و شدت صوتی متناسب با سن وجنس صدای شان
◀️ ۴- تفکر غلط و نابجای تقلید طنین صوتی استاد وقاری مورد علاقه شان ◀️ ۵- روش غلط و ناصحیح اصرار در اکتاو و اوج خوانی وجیغ کشیدن های نابجا خصوصا در نوجوانان بین سنین ۱۲ تا ۱۶ سالگی که بعلت ترشح هورمون تستوسترون ، که دراین مدت  حنجره بزرگتر شده ونیز ازدیاد طول وضخامت تارهای صوتی  میگردد ◀️. ۶ - عدم مواظبت در بهداشت حنجره اعم‌از دما، خوردنی ها، نوشیدنی ها و... ◀️◀️◀️ لذا بر اساتید وقراء معظم است که موارد فوق را که میتواند آسیبهای مخرب و جبران نا پذیری به حنجره و صدای ما وارد نماید ، به دقت رعایت فرمایند. متاسفانه این حقیر در برخی جلسات و کلاسهای آموزشی دیده ام که بعضا اساتید معظم شان نوجوانان سنین ۱۲ تا ۱۶ سالگی را وادار به اکتاو خوانی و جیغ کشیدنهای مداوم مینمایند! این تکلف و فشار صوتی در این سن ممکن است ابتلاء شخص به پولیپ تارهای صوتی را به همراه داشته باشد پایان درس پنجم مبانی موسیقی تلاوت در صوت و لحن [استاد محسن امامی کشفی] هوالعلیم باسلام 🔴 شروع درس ششم مبانی موسیقی تلاوت در صوت و لحن 🔵  تقسیم بندی های متعددی برای جنس صدا وجود دارد لیکن در این درس این تقسیم بندی بر اساس گستره ی صوتی خود قاری  عنوان می گردد 🔵 گستره ی صدا همان فاصله ی بین بالاترین و پایین ترین نتی است که برای فرد قابل اجرا ست 🔵 در اصطلاح صوت و لحن به این گستره و محدوده صوتی که بین بم مطلوب و اوج مطلوب قاری است ، مساحت صوت گفته میشود. 🔵 مساحت صوت درافراد مختلف باهم متفاوت است زیرا زیر و بمی صدا ونیز تولید فرکانس های مختلف بیشتر به حنجره وی و طول و ضخامت تارهای صوتی او که معمولا ارثی و ژنتیکی است بستگی دارد لذا مساحت صوتی هر فرد در تلاوت بر اساس میزان توانمندی خود او سنجیده میشود. 🔵 هرچند تقسیم بندیهای مختلفی در اصوات مردان و زنان صورت گرفته لیکن تمامی افراد چه مرد وچه زن در تقسیم بندی شش گانه ذیل میگنجند؛ 🔻صدای آقایان: ۱- صدای بم؛ باس bass ۲- صدای توسط؛ باریتون barion ۲- صدای زیر؛ تنور Tenor 🔻صدای بانوان: ۱- صدای بم؛ آلتو alto ۲- صدای توسط؛ متزوسوپرانو mezzo soprano ۳- صدای زیر؛سوپرانو soprano 🔵 هرچه فرکانس صدا بیشتر باشد صدا زیر تر است و نسبتا تحریرها ریزتر وجذابترند و هر چه فرکانس صدا کمتر باشد صدا بم تر است و تحریرها نسبتا درشت ترند 🔵  درمقوله تحریر که چیست و آیا در تلاوت اصولا تحریر ازلحاظ علمی و موسیقایی ونیز فقهی چه جایگاهی دارد ان شاء الله در دروس آینده در مبحث تحریر توضیحات مبسوط به استحضار عزیزان خواهد رسید. پایان درس ششم از مبانی موسیقی تلاوت در صوت ولحن [استاد محسن امامی کشفی] فوق کل ذی علم علیم باسلام و عرض ادب 🔵 جهت خودآزمائی و بررسی چگونگی فراگیری دروس مبانی موسیقی تلاوت در صوت ولحن ، بعد از هر پنج درس یک آزمون یا مسابقه مطرح میگردد تا نحوه آموزش و تعلیم مورد ارزیابی قرار گیرد. 🔵 لطفا پاسخ صحیح سئوالات ذیل را که عینا از متن پنج درس تقدیمی طرح گردیده ، ارسال فرمائید؛ ◀️ ۱- کدام یک از موارد ذیل جزو پارامترهای اصلی صوت محسوب نمی گردند؟ الف- دیرند ب- طنین ج- شدت د- ارتفاع ◀️ ۲- کدام مقوله صوتی در آدمی تقریبا تغییر ناپذیر و منحصر به همان شخص است ؟ الف- شدت ب- ارتفاع ج- طنین ۵- انعطاف ◀️ ۳- کدام تعریف زیر مفهوم لحن است؟ الف- هدایت صوت تحت نت ها و فرکانس ها و ملودی های خاص ب- بکارگیری صوت تحت یک ملودی زیباجهت بیان هدفی خاص ج- لحن یک مقوله اکتسابی است د- هر سه مورد صحیح است. ◀️ ۴- در صحبت عادی، فرکانس صوتی بانوان تقریبا چند برابر فرکانس صوتی آقایان می باشد؟ الف- هم فرکانسند وتفاوتی ندارد ب- نصف آقایان ج- دوبرابر آقایان د- سه برابر آقایان ◀️ ۵- اگر ولوم صدای تلاوتی که در رادیو در حال پخش است را کم کنیم آنگاه کدام پارامتر صوتی را کاهش داده ایم؟ الف- طنین ب- فرکانس ج- انعطاف د- شدت ◀️ ۶- علت اینکه برخی قراء ایرانی نمیتوانند مدت زمان زیادی تلاوت کنند چیست؟ الف- عدم شناخت جایگاه واقعی صوت شان ب- استفاده نابجاازفرکانس وشدت صوتی متناسب با سن و جنس صدایشان ج- گرم نکردن صدا قبل از تلاوت و اصرار در اکتاوخوانی و اوج خوانی د- همه موارد ◀️ ۷- بهنگام تقلید از سبک یک استاد ، کدام مورد زیر درتقلید صحیح نمی باشد؟ الف- ردیف های ملودی ب- الحان ج- نغمات د- طنین ◀️ ۸- در اصطلاح صوت و لحن مساحت صوت عبارتست از: الف- محدوده صوتی بین بم و اوج مطلوب ب- محدوده صوتی بین شدت و بلندی صوت ج- محدوده صوتی بین قدرت وشدت صوت د- محدوده صوتی بین شدت و ارتفاع صوت ◀️ ۹- معمولا تحریرهای ریز وجذاب دارای؛ الف- فرکانس صوتی پائین هستند ب- شدت صوتی بالا هستند ج- فرکانس صوتی بالا هستند د- شدت صوتی پائین هستند
◀️ ۱۰- در تقسیم بندی اصوات ، صدای توسط آقایان چه نام دارد؟ الف- alto (آلتو) ب- soprano (سوپرانو) ج- tenor (تنور) د- bariton (باریتون) موفق باشید. هوالعلیم باسلام خدمت اساتید ارجمند واعزه گرامی 🔵 مطلبی چند در مورد وقف وابتدا: معروض میدارد گذشته از وقف جبرئیل یا منزل، وفارغ از علائم وقوف مندرج در مصحف شریف ، حقیر معتقد است که علائم وقف در قرآن صرفنظر از اجتهادی یا توقیفی بودن آن، تحت هر شرایطی برای تشخیص درست وصحیح محل وقف وابتدا، از نظر این شاگرد کوچک سه علم لازم است: ◀️ ۱- تسلط بر صرف و نحووادبیات عرب ◀️ ۲- تسلط بر علم تفسیر ◀️ ۳- تسلط بر معانی لغات اگرکسی بر سه علم فوق مسلط باشد هیچ نیازی به توجه به علائم وقف و ابتدای موجود در مصحف شریف را ندارد وبه راحتی مثلا میتواند تشخیص دهد آیا بین صفت و موصوف ویا مبتدا وخبر و یا حال ذوالحال و...میتوان وقف کرد یانه و اگر به هر دلیلی وقف کرد از کجا باید شروع کند ویا همچنین اگر وقف اظطراری یا وقف مرخص پیش آمد از کجا باید شروع کند؟ 🔵 تمام مفهوم وقف وابتدا درعریضه ذیل خلاصه میشود: عدم خلط موضوعات و گفتارهای مختلف که چه کسی دارد چه میگوید و موضوع آیه در مورد چه چیزی میباشد بطوریکه مباحث باهم خلط نشوند و مفهوم واقعی آیه و نه خلاف آن، از آیه و یا قطعه مورد نظر مستفاد گشته ونیز ارتباطات لفظی، کلامی، معنائی و محتوائی آیه یا فراز مورد نظر حفظ گردد بطوریکه مفهوم دقیق و صحیح فراز مذکور به مستمع تفهیم شود 🔷 مثل تفاوت بین کلام خدا و کفار که مستمع بفهمد این کلام ازکیست ویا همانطور که مستحضرید وقف بر کلمه ای یا ابتدای از محل نامناسب آن بجای مفهوم مثبت، مفهوم منفی، قبیح ویا اقبح از آن بگوش نرسد 🔷 مثلا در جمله آیه معروف به سکر "لاتقربوالصلواه وانتم سکاری" ما بیائیم روی "لاتقربوالصلاه" وقف کنیم ، دراین صورت که وقف اقبح است، کلا خط بطلان بر نماز کشیده ایم .... 🔵 تمامی موارد وقف وابتدا اعم از وقف حسن،احسن، کافی ، اکفی تام ، اتم، قبیح ، اقبح و... ونیز ابتدای افصح و اقوی در موارد فوق خلاصه میگردد اما افرادی چون این حقیر که سواد وعلمم باندازه فهم مطالب مذکور نیست، تاهنگامی که مسلط به علوم مذکور نگردیده ام رعایت علائم وقف و ابتدای مندرج در قرآن برایم الزامی است وقس علیهذا 🔵🔵 نتیجه: رعایت موازین وقف و ابتدا علاوه بر کمک به قاری جهت تجدید نفس،  بخاطر اینست که مفهوم درست و صحیح منظور خداوند به مستمعین القا گردد. [استاد محسن امامی کشفی] باسلام به تمامی اساتید معظم و قراء ارجمند 🔵🔵 وقف تَعَسُّف چیست؟ بدنبال مرقومه این حقیر در مورد مبانی وقف و ابتدا ، و نظر باینکه تأثیر بسیار زیادی که وقف و ابتدا در معنا و مفهوم آیات دارد لذا  در نظر دارم مطلبی مختصر در مورد وقف تعسّف  تقدیم عزیزان نمایم هرچند که اساتید معظم گروه توضیحات مکفی را ارائه فرمودند لیکن نظر به اهمیت موضوع جهت تکرار مجدد و تکمیل مبحث قبلیم ، مطالب ذیل با رخصت از اساتید فن باستحضار می رسد: تَعَسُّف در لغت به معنای ؛ بی فکری و دیمی و بدون تدبیر کاری را کردن و به بیراهه رفتن می باشد که بنوعی از آن مفهوم خودرایی بودن نیز استنباط میگردد برخی از اساتید بنا به اجتهادخود و بعضا تفنّنی، استنباط خود از آیات را در مواقف غیر متعارف ، وقف نمودند که مفهوم آیه مورد نظر توسط مستمع به شکل دیگری برداشت میشود از آنجائیکه چنین وقفی بنوعی بدون تدبیر وبعضا اجتهادی وگاه تفننی صورت میپذیرد و ممکن است مفهوم اصلی را به بیراهه ببرد لذا به آن وقف تعسف میگویند موارد متعددی را میتوان نام برد که توسط برخی از اساتید قرائت گردیده است  لکن این حقیر فقط یک نمونه مشهور را ذکر میکنم؛ سوره قصص آیه ۲۵ : فَجاءته احداهما تمشی ✳️ علی استحیاء قالت ان أبی ... قاری واستاد محترم مورد نظر روی کلمه "تمشی" وقف نموده است و از "علی استحیاء" ابتدا نموده است  در صورتی که این خیلی صحیح بنظر نمی آید و این را وقف تعسف می نامند 🔴 چرا صحیح نیست و چرا وقف روی "تمشی"و شروع از "علی استحیاء"مغیّر معناست؟ 🔵 پاسخ: زیرا عَلَی اسْتِحیاءٍ حال است برای تَمْشِی ، ومعنا و مفهوم آن اینست که یکی از دختران شعیب در حالی که از طرز راه رفتنش عفت و پاکدامنی وحیای وی پدیدار بود نزد موسی آمد و گفت.... حالا اگر روی تَمْشِی وقف کنیم و از "علی استحیاء" شروع کنیم آنگاه حیا را به گفتار نسبت داده ایم در صورتی که ممکن است یک خانمی اصلا صحبت نکند و حتی لال باشد ولی راه رفتن و رفتارش طوری باشد که بی عفتی و بی حیائی از آن نمایان وهویدا باشد 🔵 چنین مواردی را که مفهوم اصلی را تغییر میدهند را وقف تعسّف میگویند چون در حقیقت معنا و مفهوم واقعی را به بیراهه برده ایم. به همین دلیل است که در مرقومه قبلی این حقیر ، سه پارامتر مهم را ذکر نمودم. دکتر محسن امامی مدرس علوم قرآنی و فنون موسیقی تلاوت
فوق کل ذی علم علیم سلام و عرض ادب به تمامی اساتید و عزیزان قاری 🔵 درس هفتم از مبانی موسیقی تلاوت در صوت و لحن؛ همانطور که در درس اول بیان شد سه پارامتر اصلی تلاوت عبارتنداز: صوت زیبا ، لحن و تکنیک های تلاوت 🔻حال اگرکسی دارای صوتی زیبا بود برای یادگیری الحان و نیز تکنیک های تلاوت، داشتن دو عامل بسیار مهم دیگرهم در متعلم از اهمیت بسزائی برخوردار است:   ۱- علاقه   ۲- داشتن گوش موسیقایی 🔻نداشتن هر کدام از دو عامل فوق ، قاری را از یادگیری موارد مذکور بدور می سازد زیرا شما اگر صدای بسیار زیبایی داشته باشید ولی هیچ علاقه ای به فراگیری الحان مقامات اصلی و فرعی نداشته باشید آنگاه توان هدایت صوت زیبای خود را در قالب لحن و نغمه مناسب نخواهید داشت 🔻همینطور اگر شما دارای صوت بسیار زیبا باشید و علاقه وافری هم به یاد گیری مبانی موسیقی تلاوت داشته باشید ولی از گوش و یا هوش موسیقایی مناسب برخوردار نباشید وبه هیچ عنوان درس استاد را متوجه نشوید ، بازهم قاری شدن تان محل کلام است 🔻لذا داشتن علاقه و نیز بهره مندی از گوش موسیقایی لازم و ملزوم یکدیگرند. 🔵🔵 نکته بسیارمهم؛ این گوش است که تلاوت میکند نه حنجره ، زیرا تا شما خوب نشنوید نمیتوانید خوب بخوانید 🔻بخاطر داشته باشید افرادی که لال هستند مشکل تار صوتی و اصولا مشکل تولید صوت ندارند بلکه چون نمیتوانند بشنوند لذا نمیتوانند بخوانند 🔻درحقیقت ممکن است مشکلات گوش میانی و یا مشکل حلزون شنوایی داشته باشند و یا سلول های مویی شنوایی آنان قادر نباشد که ارتعاشات صوتی را تبدیل به سیگنال های الکتریکی جهت ارسال به مغز بنماید 🔴 اکثر قاریانی که زیبا تلاوت میکنند حتی اگر خودشان هم از لحاظ علمی خیلی مسلط به مبانی موسیقی تلاوت نباشند ، قطعا دارای گوش و هوش موسیقایی بسیار بالایی هستند که با علاقه آنها باهم درآمیخته و قادرند تلاوتی دلنشین را ارائه دهند 🔷 ولی مطمئن باشید که یاد گیری تکنیک ها و مبانی موسیقی تلاوت بصورت علمی، علاوه بر ارائه تلاوتی زیبا ، بر گستره فنی تلاوت قاری بسیار می افزاید به شکلی که در لحن مقامی ، لحن بیانی ، مدولاسیون ها ، بکارگیری صحیح آکسانها و... تلاوتش همچون مروارید میدرخشد. پایان درس هفتم از مبانی موسیقی تلاوت در صوت و لحن [استاد محسن امامی کشفی] فوق کل ذی علم علیم باسلام و درود به تمامی اساتید ارجمند وقاریان محترم 🔵 شروع درس هشتم از مبانی موسیقی تلاوت در صوت و لحن 🔻 بلندی صوت بنوعی همان شدت صوت است که اصطلاحا ما به آن ولوم صدا میگوئیم ( volume of the sound ) 🔻ازلحاظ علمی هرچه دامنه موج صدا بیشتر باشد صداقوی تر است و مسافت بیشتری را طی میکند یا اصطلاحا صدا دیرتر میرا میشود و واحد ترازشدت صوت دسیبل decibel میباشد دسیبل یک واحد لگاریتمی است که برای بیان کمیت فیزیکی شدت صوت به کار می رود. 🔻🔻نکته مهم : گوش انسان قادر به تشخیص تغییر شدت صدا بصورت خطی نمی باشد بلکه به شکل لگاریتمی آن را دریافت میکند به بیان ساده تر اگر یک قاری توان صوت خود را دو برابر کند شما شدت صوت او را دو برابر نمی شنوید 🔻ولی ارتفاع صوت بستگی به تعداد ارتعاشات در ثانیه دارد که به آن فرکانس صوت میگویند و با واحد هرتزHz سنجیده میشود 🔻هرچه تعداد ارتعاشات درثانیه بیشتر باشد یعنی فرکانس صوت بیشتر است آنگاه صدا زیرتر است و برعکس هرچه تعداد ارتعاشات در ثانیه(واحدزمان) کمترباشد فرکانس صوت کمتراست آنگاه صدا بم تر است 🔵 یادآوری؛ مقوله شدت یابلندی صوت با ارتفاع صوت متفاوت است ونباید فکر کنیم آنکه صدای پرقدرت و پرحجمی دارد ، ارتفاع صوتی اش بیشتر است 🔵 در دروس قبلی متذکر گردیدم‌که صوت مثل مواد اولیه ای است که شماآنرادرقالبی بنام لحن ریخته وارائه ميدهيد 🔻تهیه قالب یعنی اکتساب لحن، ولی خود لحن را میتوان به زبان ساده به دو قسم تقسیم نمود: 🔵 ۱- لحن مقامی      ۲- لحن بیانی چیدمان موتیف ها وملودی ها در دستگاه ها و مقامات را براساس فواصل پرده ای مشخص ، لحن مقامی گویند وچگونگی بکارگیری آن بااستفاده از تکنیک های تلاوت و بیان آن، درلحن بیانی میگنجد 🔵 موتیف motif چیست ؟ موتیف به کوچک‌ترین واحدی که در موسیقی دارای مفهوم است موتیف گفته میشود 🔻بزبان ساده تر وقتی شما در ادبیات نوشتاری و گفتاری تان از جمله ای استفاده مینمائید آن جمله از کلمات مختلف تشکیل شده اند در موسیقی موتیف همانند یک کلمه است در یک جمله . 🔻در یک تِم یا زمینه یک قطعه موسیقی ، موتیف قسمتی از زمینه یا تِم آن موسیقی میباشد پس بدیهیست که موتیف از تِم کوتاه تر است. 🔻 به زمینه موسیقایی تِم گفته میشود که اصلی ترین قسمت یک قطعه موسیقی است که از یک یا ترکیب چند موتیف تشکیل میگردد
🔻نت note چیست؟ به الف بای موسیقی نت گفته میشود با در کنار هم قرار گرفتن دویاچند نت ، موتیف تشکیل میشود همانطور که در ادبیات با در کنار هم قرار گرفتن دو یا چند حرف در کنار هم ، کلمه تولید میشود مثل : آ + ب = آب پایان درس هشتم از مبانی موسیقی تلاوت در صوت ولحن [استاد محسن امامی کشفی]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 بزرگی از خداست 🔸قرآن کریم هرکس که عزت مى خواهد، پس همه عزتها مال خداست. کلمات طیب (نفوس پاک) به سوى خدا صعود مى کنند و عمل صالح است که او را بالا مى برد. 📚 فاطر/ ١٠  🔸 امام علی(علیه السلام): کسى که فرمانبردارى اش(از خدا) بسیار شد، کرامت و عزت او بسیار گردد. 📚 غررالحکم/باب الطاعه
آیات انتهایی سوره زمر.mp3
37.63M
💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢 💢💢💢💢💢💢💢 💞💞💞💞 💞💞 💞 تلاوت آیات انتهایی سوره زمر قاری : علیرضا زارع 🌾 سه شنبه میلاد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و حضرت امام جعفرصادق علیه السلام سبک محمد محمود طبلاوی 💢 💢💢 💢💢💢💢💢 💢💢💢💢💢💢💢💢https://eitaa.com/gooorrrran 💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا و فنی از استاد عبدالفتاح شعشاعی 📖 آیات انتهایی سوره مبارکه فتح و نخستین آیه از سوره حجرات 🤲 تقدیم به روح عرشی رسول‌الله الأعظم و حضرت صادق «صلواتُ اللهِ و سلامُهُ علیهِما» 🌿 محَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ... 🎼 انتقالات آموزشی استاد شعشاعی بین مقام‌های نهاوند، رست، عجم، صبا و سگاه ✨ https://eitaa.com/gooorrrran
مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی،قدیمی ترین مسابقات قرآن هست که همه ساله در سالن مرکز تجارت جهانی پوترا کوالالامپور برگزارمی شود. 👈مسابقات بین‌المللی مالزی از سال 1961 میلادی برابر با 1339 هجری شمسی برگزار و تاکنون ادامه دارد.این قدمت به نوعی سبب اعتبار مسابقات قرآن مالزی شده است. اهمیت مسابقات مالزی در کشورمان در سطح مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران است و دارندگان رتبه‌های اول تا سوم مسابقات مالزی،مانند برگزیدگان مسابقات بین‌المللی قرآن ایران به عنوان نخبه درجه یک معرفی و از امتیازات این گروه استفاده می‌کنند. و برگزاری با‌شکوه و منظم مسابقات و حضور پادشاه مالزی در آیین اختتامیه از نقاط عطف این رقابت‌ها است که می‌توان این عوامل را از دلایل اعتبار مسابقات مالزی عنوان کرد. مسابقات قرآن مالزی هرسال در رشته تلاوت و در دو گروه خانم‌ها و آقایان برگزار می‌شود که مسابقات خانم‌ها به صورت علنی و با حضور آقایان در سالن مرکز تجارت جهانی پوترا کوالالامپور برگزار می‌شود. همچنین چندسال است که رشته حفظ هم به مسابقات مالزی افزوده شده اما برگزار‌کنندگان مسابقات از ایران برای اعزام نماینده در رشته حفظ دعوت نمی‌کنند. این مسابقات در رده سنی بالای 17 سال توسط گروه توسعه دینی مالزی برگزار و از هر کشور یک شرکت‌کننده می‌تواند در مسابقات حضور ‌یابد، همچنین در این مسابقات یک گروه 14 نفره از کشور‌های مختلف جهان داوری می‌کنند. استاد محمد‌تقی مروت نخستین ایرانی است که در سال 1351 به عنوان اولین غیر مالایی مقام نخست این رقابت‌ها را از آن خود کرد و بلافاصله پس از وی استاد سید‌محسن خدام حسینی در سال 1353 درحالی که تنها 17 سال داشت در این رقابت‌ها دوم شد. پس از مالزی مسابقات بین‌المللی قرآن،کشور عربستان سعودی قدیمی‌ترین مسابقات قرآن کریم جهان است که از سال 1399 هجری قمری آغاز بکار کرده و می‌توان از مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران به عنوان سومین مسابقات جهان از نظر قدمت یاد کرد. 🇮🇷ودر ادامه....... به معرفی نمایندگان کشورمان تاسال 1394 که موفق به کسب مقام‌های برتر مسابقات مالزی شده‌اند می‌پردازیم. 1-«محمدتقی مروت» متولد 1323 تهران، دارای رتبه اول مسابقات بین‌المللی کشور مالزی در سال 1352 2-«سید‌محسن خدام‌حسینی» متولد 1336 ورامین، دارای رتبه دوم مسابقات بین‌المللی کشور مالزی در سال 1353 3-«عباس سلیمی» متولد 1332 تهران دارای رتبه اول مسابقات بین‌المللی کشور مالزی در سال 1358 4-«امیر‌محمود کاشفی» متولد 1336 اهواز، دارای رتبه سوم مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور مالزی در سال 1364 5-«هاشم روغنی» متولد 1340 مشهد، دارای رتبه دوم مسابقات بین‌المللی مالزی در سال 1362 6-«محمد‌کاظم محمد‌زاده» متولد مشهد دارای رتبه دوم مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در سال 1364. 7-«علی سیاح‌گرجی» متولد 1332 تهران، دارای رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی در سال 1366 8-«عباس امام‌جمعه» متولد 1345 تهران، دارای رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی در سال 1368 9-«کریم منصوری» متولد 1347 آبادان دارای رتبه دوم مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در سال 1369 10-«منصور قصری‌زاده» متولد 1346 تهران، دارای رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی در سال 1370 11-«احمد ابوالقاسمی» متولد 1347 تهران، دارای رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی در سال 1371 12-«حسین کرمی» متولد 1342 اردبیل، دارای رتبه دوم مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در سال 1372 13-«محمد عباسی» متولد 1345 تهران، دارای رتبه دوم مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی در سال 1373 14-«محمدحسین سبزعلی» متولد 1335 تهران، دارای رتبه دوم مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی در سال 1375 15-«سعید طوسی» متولد 1349 تهران، دارای رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی در سال 1377 16-«وحید مجتهد‌زاده» متولد مشهد، دارای عنوان سوم مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در سال 1379. 17-«مسعود سیاح‌گرجی» متولد 1358 تهران، دارای رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی در سال 1380 18-«مسعود عنایتی‌مقدم» متولد 1348 اصفهان، دارای رتبه سوم مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در سال 1381 19-«حمید شاکر‌نژاد» متولد 1360 مشهد، دارای رتبه سوم مسابقات بین المللی قرآن مالزی در سال 1383. 20-«صالح‌ اطهری‌فرد» دارای مقام سوم مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در سال 1384 21-«حسین رستمی» متولد 1348 تهران، دارای رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی در سال 1385 22-«جعفر فردی» متولد 1360 تهران دارای رتبه رتبه دوم مسابقات بین‌المللی مالزی در سال 1384 23-«رضا محمد‌پور» متولد 1352 اردبیل دارای رتبه سوم مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در سال 1387
24-«امین پویا» متولد 1356 تهران، دارای رتبه دوم مسابقات بین‌المللی مالزی در سال 1391 25«محمد مشمول» متولد 1360 مشهد دارای مقام دوم مسابقات -بین‌‌المللی مالزی در سال 1392 26-شهید «محسن حاجی‌حسنی کارگر» متولد 1367 مشهد دارای مقام نخست مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در سال 1394
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺فرازی بسیار زیبا و شاهکار🌹 ✅استاد مصطفی اسماعیل✅ 📖سوره:آل‌عمران 🎵مقام:نهاوند 🆔https://eitaa.com/gooorrrran ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾
221727_191.mp3
2.65M
💠 اذان استاد رحیم خاکی 💠این اذان در بارگاه ملکوتی حضرت رضا علیه السلام 🎼 در مقام می باشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
MustafaIsmail_Furqan.Haqqah_Syria_1961.wma
9.72M
🌺 تلاوت زیبا استاد مصطفی اسماعیل سوره مبارکه 📣 این تلاوت مناسب تقلید هست 🆔https://eitaa.com/gooorrrran ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فراز تلاوت «عبدالباسط» به مناسبت میلاد پیامبر(ص) 🔻تلاوت شنیدنی عبدالباسط محمد عبدالصمد، قاری شهیر جهان اسلام از آیه ۱۵۹ سوره 🔸 این آیه به رحمت پروردگار نسبت به حضرت محمد(ص) اشاره می‌کند. کیفیت اصلی در لینک زیر: 🔗 iqna.ir/00HVT6
2.24M
تلاوت آیاتی از سوره احزاب قاری : علیرضا زارع 🌾 جلسه محبین اهل بیت علیهم السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر شب قبل از خواب چند آیه قرآن کریم را گوش کنیم 🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا