◀️ ۱۰- در تقسیم بندی اصوات ، صدای توسط آقایان چه نام دارد؟
الف- alto (آلتو)
ب- soprano (سوپرانو)
ج- tenor (تنور)
د- bariton (باریتون)
موفق باشید.
هوالعلیم
باسلام خدمت اساتید ارجمند واعزه گرامی
🔵 مطلبی چند در مورد وقف وابتدا:
معروض میدارد گذشته از وقف جبرئیل یا منزل، وفارغ از علائم وقوف مندرج در مصحف شریف ، حقیر معتقد است که علائم وقف در قرآن صرفنظر از اجتهادی یا توقیفی بودن آن،
تحت هر شرایطی برای تشخیص درست وصحیح محل وقف وابتدا، از نظر این شاگرد کوچک سه علم لازم است:
◀️ ۱- تسلط بر صرف و نحووادبیات عرب
◀️ ۲- تسلط بر علم تفسیر
◀️ ۳- تسلط بر معانی لغات
اگرکسی بر سه علم فوق مسلط باشد هیچ نیازی به توجه به علائم وقف و ابتدای موجود در مصحف شریف را ندارد وبه راحتی مثلا میتواند تشخیص دهد آیا بین صفت و موصوف ویا مبتدا وخبر و یا حال ذوالحال و...میتوان وقف کرد یانه و اگر به هر دلیلی وقف کرد از کجا باید شروع کند
ویا همچنین اگر وقف اظطراری یا وقف مرخص پیش آمد از کجا باید شروع کند؟
🔵 تمام مفهوم وقف وابتدا درعریضه ذیل خلاصه میشود:
عدم خلط موضوعات و گفتارهای مختلف که چه کسی دارد چه میگوید و موضوع آیه در مورد چه چیزی میباشد بطوریکه مباحث باهم خلط نشوند و مفهوم واقعی آیه و نه خلاف آن، از آیه و یا قطعه مورد نظر مستفاد گشته ونیز ارتباطات لفظی، کلامی، معنائی و محتوائی آیه یا فراز مورد نظر حفظ گردد بطوریکه مفهوم دقیق و صحیح فراز مذکور به مستمع تفهیم شود
🔷 مثل تفاوت بین کلام خدا و کفار که مستمع بفهمد این کلام ازکیست ویا همانطور که مستحضرید وقف بر کلمه ای یا ابتدای از محل نامناسب آن بجای مفهوم مثبت، مفهوم منفی، قبیح ویا اقبح از آن بگوش نرسد
🔷 مثلا در جمله آیه معروف به سکر
"لاتقربوالصلواه وانتم سکاری"
ما بیائیم روی "لاتقربوالصلاه" وقف کنیم ، دراین صورت که وقف اقبح است، کلا خط بطلان بر نماز کشیده ایم ....
🔵 تمامی موارد وقف وابتدا اعم از وقف حسن،احسن، کافی ، اکفی تام ، اتم، قبیح ، اقبح و... ونیز ابتدای افصح و اقوی در موارد فوق خلاصه میگردد
اما افرادی چون این حقیر که سواد وعلمم باندازه فهم مطالب مذکور نیست، تاهنگامی که مسلط به علوم مذکور نگردیده ام رعایت علائم وقف و ابتدای مندرج در قرآن برایم الزامی است
وقس علیهذا
🔵🔵 نتیجه:
رعایت موازین وقف و ابتدا علاوه بر کمک به قاری جهت تجدید نفس، بخاطر اینست که مفهوم درست و صحیح منظور خداوند به مستمعین القا گردد.
[استاد محسن امامی کشفی]
باسلام به تمامی اساتید معظم و قراء ارجمند
🔵🔵 وقف تَعَسُّف چیست؟
بدنبال مرقومه این حقیر در مورد مبانی وقف و ابتدا ، و نظر باینکه تأثیر بسیار زیادی که وقف و ابتدا در معنا و مفهوم آیات دارد لذا در نظر دارم مطلبی مختصر در مورد وقف تعسّف تقدیم عزیزان نمایم هرچند که اساتید معظم گروه توضیحات مکفی را ارائه فرمودند لیکن نظر به اهمیت موضوع جهت تکرار مجدد و تکمیل مبحث قبلیم ، مطالب ذیل با رخصت از اساتید فن باستحضار می رسد:
تَعَسُّف در لغت به معنای ؛ بی فکری و دیمی و بدون تدبیر کاری را کردن و به بیراهه رفتن می باشد که بنوعی از آن مفهوم خودرایی بودن نیز استنباط میگردد
برخی از اساتید بنا به اجتهادخود و بعضا تفنّنی، استنباط خود از آیات را در مواقف غیر متعارف ، وقف نمودند که مفهوم آیه مورد نظر توسط مستمع به شکل دیگری برداشت میشود
از آنجائیکه چنین وقفی بنوعی بدون تدبیر وبعضا اجتهادی وگاه تفننی صورت میپذیرد و ممکن است مفهوم اصلی را به بیراهه ببرد لذا به آن وقف تعسف میگویند
موارد متعددی را میتوان نام برد که توسط برخی از اساتید قرائت گردیده است لکن این حقیر فقط یک نمونه مشهور را ذکر میکنم؛
سوره قصص آیه ۲۵ :
فَجاءته احداهما تمشی ✳️
علی استحیاء قالت ان أبی ...
قاری واستاد محترم مورد نظر روی کلمه "تمشی" وقف نموده است و از "علی استحیاء" ابتدا نموده است در صورتی که این خیلی صحیح بنظر نمی آید و این را وقف تعسف می نامند
🔴 چرا صحیح نیست و چرا وقف روی "تمشی"و شروع از
"علی استحیاء"مغیّر معناست؟
🔵 پاسخ:
زیرا عَلَی اسْتِحیاءٍ حال است برای تَمْشِی ، ومعنا و مفهوم آن اینست که یکی از دختران شعیب در حالی که از طرز راه رفتنش عفت و پاکدامنی وحیای وی پدیدار بود نزد موسی آمد و گفت....
حالا اگر روی تَمْشِی وقف کنیم و از "علی استحیاء" شروع کنیم آنگاه حیا را به گفتار نسبت داده ایم در صورتی که ممکن است یک خانمی اصلا صحبت نکند و حتی لال باشد ولی راه رفتن و رفتارش طوری باشد که بی عفتی و بی حیائی از آن نمایان وهویدا باشد
🔵 چنین مواردی را که مفهوم اصلی را تغییر میدهند را وقف تعسّف میگویند چون در حقیقت معنا و مفهوم واقعی را به بیراهه برده ایم.
به همین دلیل است که در مرقومه قبلی این حقیر ، سه پارامتر مهم را ذکر نمودم.
دکتر محسن امامی مدرس علوم قرآنی و فنون موسیقی تلاوت
فوق کل ذی علم علیم
سلام و عرض ادب به تمامی اساتید و عزیزان قاری
🔵 درس هفتم از مبانی موسیقی تلاوت در صوت و لحن؛
همانطور که در درس اول بیان شد سه پارامتر اصلی تلاوت عبارتنداز:
صوت زیبا ، لحن و تکنیک های تلاوت
🔻حال اگرکسی دارای صوتی زیبا بود برای یادگیری الحان و نیز تکنیک های تلاوت، داشتن دو عامل بسیار مهم دیگرهم در متعلم از اهمیت بسزائی برخوردار است:
۱- علاقه
۲- داشتن گوش موسیقایی
🔻نداشتن هر کدام از دو عامل فوق ، قاری را از یادگیری موارد مذکور بدور می سازد
زیرا شما اگر صدای بسیار زیبایی داشته باشید ولی هیچ علاقه ای به فراگیری الحان مقامات اصلی و فرعی نداشته باشید آنگاه توان هدایت صوت زیبای خود را در قالب لحن و نغمه مناسب نخواهید داشت
🔻همینطور اگر شما دارای صوت بسیار زیبا باشید و علاقه وافری هم به یاد گیری مبانی موسیقی تلاوت داشته باشید ولی از گوش و یا هوش موسیقایی مناسب برخوردار نباشید وبه هیچ عنوان درس استاد را متوجه نشوید ، بازهم قاری شدن تان محل کلام است
🔻لذا داشتن علاقه و نیز بهره مندی از گوش موسیقایی لازم و ملزوم یکدیگرند.
🔵🔵 نکته بسیارمهم؛
این گوش است که تلاوت میکند نه حنجره ،
زیرا تا شما خوب نشنوید نمیتوانید خوب بخوانید
🔻بخاطر داشته باشید افرادی که لال هستند مشکل تار صوتی و اصولا مشکل تولید صوت ندارند بلکه چون نمیتوانند بشنوند لذا نمیتوانند بخوانند
🔻درحقیقت ممکن است مشکلات گوش میانی و یا مشکل حلزون شنوایی داشته باشند و یا سلول های مویی شنوایی آنان قادر نباشد که ارتعاشات صوتی را تبدیل به سیگنال های الکتریکی جهت ارسال به مغز بنماید
🔴 اکثر قاریانی که زیبا تلاوت میکنند حتی اگر خودشان هم از لحاظ علمی خیلی مسلط به مبانی موسیقی تلاوت نباشند ، قطعا دارای گوش و هوش موسیقایی بسیار بالایی هستند که با علاقه آنها باهم درآمیخته و قادرند تلاوتی دلنشین را ارائه دهند
🔷 ولی مطمئن باشید که یاد گیری تکنیک ها و مبانی موسیقی تلاوت بصورت علمی، علاوه بر ارائه تلاوتی زیبا ، بر گستره فنی تلاوت قاری بسیار می افزاید به شکلی که در لحن مقامی ، لحن بیانی ، مدولاسیون ها ، بکارگیری صحیح آکسانها و... تلاوتش همچون مروارید میدرخشد.
پایان درس هفتم از مبانی موسیقی تلاوت در صوت و لحن
[استاد محسن امامی کشفی]
فوق کل ذی علم علیم
باسلام و درود به تمامی اساتید ارجمند وقاریان محترم
🔵 شروع درس هشتم از مبانی موسیقی تلاوت در صوت و لحن
🔻 بلندی صوت بنوعی همان شدت صوت است که اصطلاحا ما به آن ولوم صدا میگوئیم
( volume of the sound )
🔻ازلحاظ علمی هرچه دامنه موج صدا بیشتر باشد صداقوی تر است و مسافت بیشتری را طی میکند یا اصطلاحا صدا دیرتر میرا میشود و واحد ترازشدت صوت دسیبل decibel میباشد
دسیبل یک واحد لگاریتمی است که برای بیان کمیت فیزیکی شدت صوت به کار می رود.
🔻🔻نکته مهم :
گوش انسان قادر به تشخیص تغییر شدت صدا بصورت خطی نمی باشد بلکه به شکل لگاریتمی آن را دریافت میکند
به بیان ساده تر اگر یک قاری توان صوت خود را دو برابر کند شما شدت صوت او را دو برابر نمی شنوید
🔻ولی ارتفاع صوت بستگی به تعداد ارتعاشات در ثانیه دارد که به آن فرکانس صوت میگویند و با واحد هرتزHz سنجیده میشود
🔻هرچه تعداد ارتعاشات درثانیه بیشتر باشد یعنی فرکانس صوت بیشتر است آنگاه صدا زیرتر است
و برعکس هرچه تعداد ارتعاشات در ثانیه(واحدزمان) کمترباشد فرکانس صوت کمتراست آنگاه صدا بم تر است
🔵 یادآوری؛
مقوله شدت یابلندی صوت با ارتفاع صوت متفاوت است ونباید فکر کنیم آنکه صدای پرقدرت و پرحجمی دارد ، ارتفاع صوتی اش بیشتر است
🔵 در دروس قبلی متذکر گردیدمکه صوت مثل مواد اولیه ای است که شماآنرادرقالبی بنام لحن ریخته وارائه ميدهيد
🔻تهیه قالب یعنی اکتساب لحن،
ولی خود لحن را میتوان به زبان ساده به دو قسم تقسیم نمود:
🔵 ۱- لحن مقامی
۲- لحن بیانی
چیدمان موتیف ها وملودی ها در دستگاه ها و مقامات را براساس فواصل پرده ای مشخص ، لحن مقامی گویند
وچگونگی بکارگیری آن بااستفاده از تکنیک های تلاوت و بیان آن، درلحن بیانی میگنجد
🔵 موتیف motif چیست ؟
موتیف به کوچکترین واحدی که در موسیقی دارای مفهوم است موتیف گفته میشود
🔻بزبان ساده تر وقتی شما در ادبیات نوشتاری و گفتاری تان از جمله ای استفاده مینمائید آن جمله از کلمات مختلف تشکیل شده اند
در موسیقی موتیف همانند یک کلمه است در یک جمله .
🔻در یک تِم یا زمینه یک قطعه موسیقی ، موتیف قسمتی از زمینه یا تِم آن موسیقی میباشد پس بدیهیست که موتیف از تِم کوتاه تر است.
🔻 به زمینه موسیقایی تِم گفته میشود که اصلی ترین قسمت یک قطعه موسیقی است که از یک یا ترکیب چند موتیف تشکیل میگردد
🔻نت note چیست؟
به الف بای موسیقی نت گفته میشود
با در کنار هم قرار گرفتن دویاچند نت ، موتیف تشکیل میشود
همانطور که در ادبیات با در کنار هم قرار گرفتن دو یا چند حرف در کنار هم ، کلمه تولید میشود
مثل : آ + ب = آب
پایان درس هشتم از مبانی موسیقی تلاوت در صوت ولحن
[استاد محسن امامی کشفی]
آیات انتهایی سوره زمر.mp3
37.63M
💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢
💢💢💢💢💢💢💢
💞💞💞💞
💞💞
💞
تلاوت آیات انتهایی سوره زمر
قاری : علیرضا زارع 🌾
سه شنبه میلاد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و حضرت امام جعفرصادق علیه السلام
سبک محمد محمود طبلاوی
💢
💢💢
💢💢💢💢💢
💢💢💢💢💢💢💢💢https://eitaa.com/gooorrrran
💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا و فنی از استاد عبدالفتاح شعشاعی
📖 آیات انتهایی سوره مبارکه فتح و نخستین آیه از سوره حجرات
🤲 تقدیم به روح عرشی رسولالله الأعظم و حضرت صادق «صلواتُ اللهِ و سلامُهُ علیهِما»
🌿 محَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ...
🎼 انتقالات آموزشی استاد شعشاعی بین مقامهای نهاوند، رست، عجم، صبا و سگاه
✨ https://eitaa.com/gooorrrran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوره واقعه ، آیه های ۶۸ تا ۷۰
استاد منشاوی
آیا به آبی که می نوشید ، اندیشیده اید؟!
#مقام_نهاوند
#تلاوت
🆔https://eitaa.com/gooorrrran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اَللّٰهُمَّ_صَلِّ_عَلیٰ_مُحَمِّدٍ_وَّ_ءآلِ_مُحَمَّدٍ _
🌴تلاوت فاخر از عبدالصمد عبدالباسط/
❇️آیه 40 الی 47 سوره احزاب_
{ #اَللّٰهُمَّ_عَجِّلْ_لِوَلِیّكَ_الفَرَج`_
🆔https://eitaa.com/gooorrrran
🌿🌸🍃🌷💐🌸🌷💐
مسابقات بینالمللی قرآن مالزی،قدیمی ترین مسابقات قرآن هست که همه ساله در سالن مرکز تجارت جهانی پوترا کوالالامپور برگزارمی شود.
👈مسابقات بینالمللی مالزی از سال 1961 میلادی برابر با 1339 هجری شمسی برگزار و تاکنون ادامه دارد.این قدمت به نوعی سبب اعتبار مسابقات قرآن مالزی شده است.
اهمیت مسابقات مالزی در کشورمان در سطح مسابقات بینالمللی قرآن جمهوری اسلامی ایران است و دارندگان رتبههای اول تا سوم مسابقات مالزی،مانند برگزیدگان مسابقات بینالمللی قرآن ایران به عنوان نخبه درجه یک معرفی و از امتیازات این گروه استفاده میکنند.
و برگزاری باشکوه و منظم مسابقات و حضور پادشاه مالزی در آیین اختتامیه از نقاط عطف این رقابتها است که میتوان این عوامل را از دلایل اعتبار مسابقات مالزی عنوان کرد.
مسابقات قرآن مالزی هرسال در رشته تلاوت و در دو گروه خانمها و آقایان برگزار میشود که مسابقات خانمها به صورت علنی و با حضور آقایان در سالن مرکز تجارت جهانی پوترا کوالالامپور برگزار میشود. همچنین چندسال است که رشته حفظ هم به مسابقات مالزی افزوده شده اما برگزارکنندگان مسابقات از ایران برای اعزام نماینده در رشته حفظ دعوت نمیکنند.
این مسابقات در رده سنی بالای 17 سال توسط گروه توسعه دینی مالزی برگزار و از هر کشور یک شرکتکننده میتواند در مسابقات حضور یابد، همچنین در این مسابقات یک گروه 14 نفره از کشورهای مختلف جهان داوری میکنند.
استاد محمدتقی مروت نخستین ایرانی است که در سال 1351 به عنوان اولین غیر مالایی مقام نخست این رقابتها را از آن خود کرد و بلافاصله پس از وی استاد سیدمحسن خدام حسینی در سال 1353 درحالی که تنها 17 سال داشت در این رقابتها دوم شد.
پس از مالزی مسابقات بینالمللی قرآن،کشور عربستان سعودی قدیمیترین مسابقات قرآن کریم جهان است که از سال 1399 هجری قمری آغاز بکار کرده و میتوان از مسابقات بینالمللی قرآن جمهوری اسلامی ایران به عنوان سومین مسابقات جهان از نظر قدمت یاد کرد.
🇮🇷ودر ادامه.......
به معرفی نمایندگان کشورمان تاسال 1394 که موفق به کسب مقامهای برتر مسابقات مالزی شدهاند میپردازیم.
1-«محمدتقی مروت» متولد 1323 تهران، دارای رتبه اول مسابقات بینالمللی کشور مالزی در سال 1352
2-«سیدمحسن خدامحسینی» متولد 1336 ورامین، دارای رتبه دوم مسابقات بینالمللی کشور مالزی در سال 1353
3-«عباس سلیمی» متولد 1332 تهران دارای رتبه اول مسابقات بینالمللی کشور مالزی در سال 1358
4-«امیرمحمود کاشفی» متولد 1336 اهواز، دارای رتبه سوم مسابقات بینالمللی قرآن کریم کشور مالزی در سال 1364
5-«هاشم روغنی» متولد 1340 مشهد، دارای رتبه دوم مسابقات بینالمللی مالزی در سال 1362
6-«محمدکاظم محمدزاده» متولد مشهد دارای رتبه دوم مسابقات بینالمللی قرآن مالزی در سال 1364.
7-«علی سیاحگرجی» متولد 1332 تهران، دارای رتبه اول مسابقات بینالمللی قرآن کریم مالزی در سال 1366
8-«عباس امامجمعه» متولد 1345 تهران، دارای رتبه اول مسابقات بینالمللی قرآن کریم مالزی در سال 1368
9-«کریم منصوری» متولد 1347 آبادان دارای رتبه دوم مسابقات بینالمللی قرآن مالزی در سال 1369
10-«منصور قصریزاده» متولد 1346 تهران، دارای رتبه اول مسابقات بینالمللی قرآن کریم مالزی در سال 1370
11-«احمد ابوالقاسمی» متولد 1347 تهران، دارای رتبه اول مسابقات بینالمللی قرآن کریم مالزی در سال 1371
12-«حسین کرمی» متولد 1342 اردبیل، دارای رتبه دوم مسابقات بینالمللی قرآن مالزی در سال 1372
13-«محمد عباسی» متولد 1345 تهران، دارای رتبه دوم مسابقات بینالمللی قرآن کریم مالزی در سال 1373
14-«محمدحسین سبزعلی» متولد 1335 تهران، دارای رتبه دوم مسابقات بینالمللی قرآن کریم مالزی در سال 1375
15-«سعید طوسی» متولد 1349 تهران، دارای رتبه اول مسابقات بینالمللی قرآن کریم مالزی در سال 1377
16-«وحید مجتهدزاده» متولد مشهد، دارای عنوان سوم مسابقات بینالمللی قرآن مالزی در سال 1379.
17-«مسعود سیاحگرجی» متولد 1358 تهران، دارای رتبه اول مسابقات بینالمللی قرآن کریم مالزی در سال 1380
18-«مسعود عنایتیمقدم» متولد 1348 اصفهان، دارای رتبه سوم مسابقات بینالمللی قرآن مالزی در سال 1381
19-«حمید شاکرنژاد» متولد 1360 مشهد، دارای رتبه سوم مسابقات بین المللی قرآن مالزی در سال 1383.
20-«صالح اطهریفرد» دارای مقام سوم مسابقات بینالمللی قرآن مالزی در سال 1384
21-«حسین رستمی» متولد 1348 تهران، دارای رتبه اول مسابقات بینالمللی قرآن کریم مالزی در سال 1385
22-«جعفر فردی» متولد 1360 تهران دارای رتبه رتبه دوم مسابقات بینالمللی مالزی در سال 1384
23-«رضا محمدپور» متولد 1352 اردبیل دارای رتبه سوم مسابقات بینالمللی قرآن مالزی در سال 1387
24-«امین پویا» متولد 1356 تهران، دارای رتبه دوم مسابقات بینالمللی مالزی در سال 1391
25«محمد مشمول» متولد 1360 مشهد دارای مقام دوم مسابقات -بینالمللی مالزی در سال 1392
26-شهید «محسن حاجیحسنی کارگر» متولد 1367 مشهد دارای مقام نخست مسابقات بینالمللی قرآن مالزی در سال 1394
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺فرازی بسیار زیبا و شاهکار🌹
✅استاد مصطفی اسماعیل✅
📖سوره:آلعمران
🎵مقام:نهاوند
#تلاوت_قرآن
#پیشنهاد_دانلود
🆔https://eitaa.com/gooorrrran
✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾
221727_191.mp3
2.65M
💠 اذان استاد رحیم خاکی
💠این اذان در بارگاه ملکوتی حضرت رضا علیه السلام
🎼 در مقام #عجم می باشد
MustafaIsmail_Furqan.Haqqah_Syria_1961.wma
9.72M
🌺 تلاوت زیبا استاد مصطفی اسماعیل
سوره مبارکه #فرقان #حاقه
📣 این تلاوت مناسب تقلید هست
#تلاوت
#قرآن
#مصطفی_اسماعیل
🆔https://eitaa.com/gooorrrran
✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فراز تلاوت «عبدالباسط» به مناسبت میلاد پیامبر(ص)
🔻تلاوت شنیدنی عبدالباسط محمد عبدالصمد، قاری شهیر جهان اسلام از آیه ۱۵۹ سوره
🔸 این آیه به رحمت پروردگار نسبت به حضرت محمد(ص) اشاره میکند.
کیفیت اصلی در لینک زیر:
🔗 iqna.ir/00HVT6
2.24M
تلاوت آیاتی از سوره احزاب
قاری :
علیرضا زارع 🌾
جلسه محبین اهل بیت علیهم السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر شب قبل از خواب چند آیه قرآن کریم را گوش کنیم
🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ ذکر روز چهارشنبه .
آی زنده، ای پاینده
▫️ 12 مهر 1402
▫️ 18 ربیع الاول 1445
▫️ 04 اکتبر. 2023
🆔 https://eitaa.com/canallgalasatghoran