eitaa logo
کانال آموزش قرآن کریم _علیرضازارع
4.3هزار دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
9.5هزار ویدیو
1هزار فایل
ارسال مطالب ناب آموزشی و اخلاقی و امام رضایی، تلاوت قاریان مصری و ایرانی #آموزش_تجوید #آموزش_صداسازی_سلفژ #آموزش_نغمات_قرآنی اینجاست 👇👇 👇 https://eitaa.com/gooorrrran به ما بپیوندید👌 ادمین @alirezazarearnan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼مقام با تلاوت قاریان برتر جهان اسلام*** 🌴ارجمندان و بزگواران مقامات باشد.
✅جلسۀ چهاردهم: :: 👌بعد از شناخت مقامات موسیقی قرآن، باید تناسب آنها را با یکدیگر بدانیم تا هر مقامی در موضع مناسب خویش قرار گیرد و قرائت قرآن از نظر فنی، ردیف زیبا و دل نشینی پیدا نماید. برای اینکار، هر یک از مقامات را در نظر گرفته و تناسبش را با دیگر مقامات می سنجیم. ❇️مقام بیات : بیات را ام المقامات گویند. شاید این نامگذاری به این سبب باشد که بیات با همه مقامات متناسب است و پس از آن هر مقامی را می توان تلاوت کرد. اگر چه مرسوم است پس از بیات، مقامات رست، صبا و نهاوند خوانده شود. ❇️مقام رست : چون رست ملک المقامات است، پس از هر مقامی تلاوت می شود. پس از مقام رست مقامات چهارگاه، سه گاه و نهاوند خوانده می شود. ❇️مقام سه گاه : قبل و پس از مقام سه گاه، مقامات چهارگاه و حجاز خوانده می شود. ❇️مقام حجاز : قبل و پس از حجاز مقامات سه گاه و صبا خوانده می شود. ❇️مقام نهاوند : قبل و پس از نهاوند مقامات حجاز، چهارگاه و صبا خوانده می شود. ❇️مقام صبا : قبل و پس از صبا مقامات سه گاه، حجاز و نهاوند خوانده می شود. ·❇️ مقام چهارگاه : قبل و پس از چهارگاه، سه گاه و صبا خوانده می شود. لازم به ذکر است که اگر معانی آیات شریفه با ردیف انتخاب قاری مناسبت نداشته باشد باید ردیف دیگری انتخاب گردد و هرگز نباید هدف والای هنر قرائت را که القای معناست فدای موسیقی قرائت نمود، اگرچه در یک قرائت طولانی فقط دو مقام خوانده شود. این سنت مشهور که تلاوت را با مقام بیات شروع می کنند زمانی پسندیده است که با آیات شروع تلاوت تناسب داشته باشد. مثلاً اگر شروع تلاوت با آیات شریفه ای است که احکام فقهی را بیان می کند، مانند:  « وَ یَسْئَلونَکَ عَنِ الْمحیضَ » نباید با مقام بیات تلاوت شود و زیباتر آن است که با مقام رست خوانده شود. مطلب بعدی این است که برخی از قراء مصری، ردیف خاصی برای تلاوت خویش دارند و همیشه از آن استفاده می کنند؛ همچون این ردیف ها: 1- مقامات: بیات، رست، چهارگاه، سه گاه، حجاز و بیات. 2- مقامات: بیات، صبا، نهاوند یا حجاز، رست، سه گاه، چهارگاه و بیات. 3- مقامات: رست، سه گاه، بیات، صبا، حجاز و رست. باید گفت: این ردیف ها برای قاری قرآن ملاک قابل قبولی نیست بلکه باید قبل از تلاوت، ریدف مناسبی که به القاء معنا خدشه وارد نکند تنظیم نمود و سپس تلاوت کرد. سخن مشهوری است که می گوید: «در هر مقامی که تلاوت با آن آغاز می شود باید با همان مقام تلاوت را ختم کرد» اما باید توجه داشت، هر چند در هنرهای آوازی، مثلاً آواز ایرانی از هر دستگاهی که آواز شروع می شود در همان دستگاه باید فرود آمد، اما هنر قرائت اگر چه در ردیف هنرهای آوازی است، مزیت و شرافتی عالی بر آنها دارد و آن تلاوت کلام وحی و القای معنا با این تلاوت است. پس اگر در زمان ختم تلاوت، معنای آیه شریفه تناسب با مقامی که شروع به تلاوت شده است نداشته باشد، نباید با آن مقام ختم نمود و فرود آمد. بلکه فرود و ختم قرائت باید با هر مقامی که متناسب با معنی آیه شریفه است، باشد. برچسب‌ها: مقام, مقامات, مقامات قرآنی, تلاوت 🔰... 🔰⚜🔰⚜🔰⚜🔰⚜🔰⚜
🎵💿 آموزش نغمات ترتیل استاد 📚 قسمت دوم : مقام رست 🔊 3 فایل صوتی مقام رست در ترتیل استاد شهریار پرهیزگار 👇👇👇
نکات کلیدی روی یک مقام. .. 👇👇
به نام خدا 💠🔰خلاصه نکات یادگیری اصول تلاوت به شکل نکته های شماره دار: ✍🏻 احسان اعتباریان 1- تلاوت قرآن در مقامات موسیقی عربی اجرا می شود 2- طبق اصول تلاوت به روش مصری، شروع یک تلاوت در اغلب موارد از قسمت های و در مقامی موسیقایی به نام مقام است (این مقام با دستگاه شور فارسی معادل است) 3- تعداد مقامات موسیقایی در تلاوت قرآن استفاده می شود به مورد نیز می رسد اما مورد آن بین قاریان معروف و رایج است ( - شامل: صبا - نهاوند - عجم - بیات - سه گاه یا سیکاه - حجاز - راست یا رست - کرد) 4- هر مقام از تشکیل شده و هر نت در حقیقت یک صدا یا صوت است که فرکانس مشخصی دارد - نیز هر نت نسبت به دیگر نت ها فاصله صوتی مشخصی دارد - این فاصله بین نت ها در مقامات مختلف متفاوت است (علت تفاوت بین مقامات همین فاصله گوناگون و متمایز بین نت هاست) 5- زمانی که یک قاری یک مقام را شروع می کند معمولا بر حسب تجربه و آزمون و خطا و و تقلید از قدما یاد گرفته که مقام را به قسمت (گوشه) های مختلف تقسیم نموده و روی هر آیه (یا قسمتی از آیه یا دو یا سه آیه) یکی از این قسمت ها یا گوشه ها را به ترتیب اجرا کند 6- این گوشه ها که در واقع قسمتی از یک مقام هستند بین اهل فن به نغمه معروف هستند 7- نغمه ها می توانند دارای یک نت شاهد باشند. نت شاهد یکی از نت های مقام است که در ملودی اجرا شده بیشتر شنیده می شود یا مهم تر است. تشخیص نت شاهد یک نغمه توسط یک استاد خبره انجام می گیرد و برای یک قاری مبتدی و متوسط دشوار است 8- برخی از فرازهایی که یک قاری اجرا می نماید ممکن است دارای نت شاهد بخصوصی نباشد و یا ملودی فراز حاوی یکی از تکنیک های لحنی باشد که از مبحث ما فعلا خارج است 9- به تصویر بالا دقت نمائید؛ گوشه های بیات تقریبا می توانند به همین ترتیبی که در شکل زیر می بینید اجرا شوند و یا اینکه ترتیب دیگری برای اجرای آنها توسط قاری انتخاب گردد 10- برای دیگر مقامات تلاوت (صنع بسحرک) نیز می توان چنین قسمت هایی قائل شد که موضوع بحث های بعدی ما خواهد بود 11- در بسیاری از این موارد این قسمت ها (گوشه ها) در هم ادغام می شوند که بین قاریان به بین نغمات معروف است مثل تلوین بین گام چهارم و گام ششم یعنی نغمه بیات نوا و بیات عجمی (تصویر مطرح شده در بالا یک الگوی پیشنهادی است و جزو موارد "این است و جز این نیست" قرار ندارد) 12- در مورد گام هفتم یک تذکر وجود دارد که در بیشتر سبک های تلاوت و در عمل این گام وجود ندارد و بجای آن از یکی از مقام های فرعی بیات مثلا مقام شوری یا مقام حسینی و یا انتقال به راست (و یا هردو) استفاده می شود 13- برای یادگیری روش تلاوت، در عمل شما باید این گام ها (قسمت ها) را از شیوه تلاوت قراء سرآمد مصری یاد بگیرید و پشت سر هم اجرا نمائید مثل فایلی که بنده در زیر آن را اجرا نموده ام. (ممکن است در آموزش هایی که در کشور داده می شود گام های کمتری در نظر بگیرند)
4_539732644414358171.mp3
907.5K
🌍 این فایل صوتی دارای نه فراز است؛ به ترتیب: استعاذه - بسمله - بیات دوکاه - ثلاثی بیات - بیات نوا - بیات حسینی - بیات عجمی - گردانیه بیات - بیات محیر با صدای: احسان اعتباریان
📚🎼📚🎼📚🎼📚🎼📚🎼📚🎼📚🎼 💠آموزش مقامات 📌قسمت اوّل 🎼 مقام «بيات» 💢 درخصوص معنای لغوی اين مقام عده ای معتقدند، واژه ای ترکی و به معنای غم ياغمگين است. عده ای ديگر می گويند، طايفه و قبيله ای از ترکمن است و عده ای اصل اين کلمه را « به ياد » می دانند، مانند به ياد خداوندمتعال، به ياد پيامبر گرامی اسلام (ص) و به ياد حضرت فاطمه زهرا (س) و ... 🔅اين مقام، اولين مقامی است که عموم قاريان در آغاز تلاوت از آن استفاده می کنند و در ميان الحان، تنها مقامی است که در سه سطح، بيات شروع ( محدوده قرار )، توسط ( محدوده های جواب و جواب جواب ) و فرود ( پايان تلاوت ) اجرا می شود. 🔹مقام بيات که به "ام النّغمات" يا "ام المقامات" معروف است، زير شاخه ها ، فرعیات و گوشه های زیادی دارد که برخی از آنها عبارت اند از : صافی، ابراهيمی، کرد، مصری، شور، حسينی، دشتی، نوا، محير، دوکا (یا دوگاه)، رمل و... . 🔸اساتید لحن در مورد تأثيرات اين مقام معتقدند، بيات آرامش همراه با غم را به تصوير می کشد، به آگاه ساختن شنونده گرايش دارد و از روزگاران گذشته صحبت می کند. بيات ویژگی منحصر به فرد و به غايت پر سوز و تأثير گزاری دارد که ضمن ايجاد حزنی خاص در شنونده، وی را به تدبّر دعوت می کند. 🔹از ميان قاريان مشهورجهان، استاد مصطفی اسماعيل که به خاطر مهارت و تبحّر در اجرای نغمات و تجسّم عینی مفاهيم عميق قرآن در ذهن شنونده، از ديدگاه اهل فن به عنوان يگانه مُقرِئ قرآن معروف شده، استاد بلامنازع مقام بيات است. 🔰تطبیق مقام بیات با مضامین آیات قرآن: مقام بیات چون از مقام های بسیار زیبا و دارای لطافتی خاص است، در بیشتر مضامین کاربرد دارد . از جمله : لطافت و زیبایی اخلاق الهی ، حُزن از عدم تزکیه نفس، عشق به لقاء الله، محبت و عشق به ایمان ، حُزن از نبودن در زمره مؤمنین، عنایت حق تعالی نسبت به هدایت بندگانش، لطف و رحمت رسول اکرم ، زیبایی و لطافت توحید ، حُزن از عدم معرفت و ... . از بهترين محل های اجرای مقام بيات، علاوه بر ابتدا و انتهای تلاوت، آیاتی با مضامين دعا، حکايت و پند و اندرز هستند. 🔰مقاماتی که به بیات وصل می شوند : 🔸پس از بيات می توان مقامات صبا، رست، حجاز و نهاوند را اجرا کرد. می توان بيات را با رست و صبا ترکيب ساخت. اگر بيات در اوج اجرا شود، رفتن به صبا بهتر و اگر در گام پايين صوت اجرا شود، منتقل شدن به مقام رست ارجح است. 🔶يکي از مهم ترين مشخصات مقام بيات که گسترده ترينِ مقامات است، در حين اجراء اين است که مستمعين را به تشويق قاری قرآن وا می دارد. 🔷نحوه اجرای اين مقام در ميان قاريان مشهور متفاوت است. عده ای هم چون استاد شحات محمد انوار، فقط بيات شروع را در ابتدای تلاوت به کار می گيرند و سپس وارد مقامات ديگر می شوند و در ميان يا پايان تلاوت خود، به اجرای ساير محدوده های اين مقام می پردازند. گروه دوم همچون استاد مصطفی اسماعيل، تمامی محدوده های بيات را به صورت مبسوط در ابتدای تلاوت اجرا می کنند از طريق زير شاخه فرود بیات قرائت خود را به پايان می رساند. گروه سوم همانند استاد عبدالباسط و استاد عبدالعزيز حصان، در هر موقعیتی از تلاوت که اراده کنند، به اين مقام منتقل می شوند و آن را اجراء می کنند. ✅ بطورکلی می توان گفت، مقام بيات، پايه و پيش درآمد ساير مقامات است و قاری ای که بتواند نسبت به اين مقام شناخت بيش تر کسب کند و هم چنين در اجراء مسلط تر عمل کند، به طور يقين تلاوت موفق تری خواهد داشت. 🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅 صحبت پایانی این بخش : 💢 مقام بیات به طور معمول به عنوان اولین مقامی است که از آن در تلاوت قرآن استفاده می شود.قالب قراء بزرگ، ابتدا تلاوتشان از مقام بیات شروع می کنند. گرچه در این مورد استثنائاتی نیز وجود دارد. 🔸بنابراین به دلیل اینکه معمولاً شروع و پایان تلاوت با مقام بیات اجراء می شود، مهم ترین مقام به حساب می آید و بسیار کاربرد دارد. علی الخصوص در بعضی سبک ها مثل سبک مصطفی اسماعیل که این مقام بسیار اجراء شده است. .. ⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜
4_5861619310853619902.mp3
3.91M
⭐️🌙⭐️🌙 🕌 اذان زیبای استاد شهریار پرهیزگار 🎼 این اذان در مقام بیات اجرا شده ☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼 آموزش مقامات 🎼 💎آموزش ابتدایی و ساده "مقام شناسی" توسط استاد شاه میوه 3⃣ _🎵 مقام راست (رست) 1-زمزمه. 2-ترتیل. 3-ابتهال. 4-تلاوت 🎧قاری؛ مرحوم شحات محمد أنور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس دوم: صدای فتحه در این درس با صدای فتحه کوتاه و کشیده و مثال های آن آشنا خواهید شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس سوم: صدای کسره در این درس به صدای کسره کوتاه و کشیده و مثال های مختلف آن اشاره شده است.