eitaa logo
کانال آموزش قرآن کریم _علیرضازارع
4.2هزار دنبال‌کننده
7.6هزار عکس
8.6هزار ویدیو
979 فایل
ارسال مطالب ناب آموزشی و اخلاقی و امام رضایی، تلاوت قاریان مصری و ایرانی #آموزش_تجوید #آموزش_صداسازی_سلفژ #آموزش_نغمات_قرآنی اینجاست 👇👇 👇 https://eitaa.com/gooorrrran به ما بپیوندید👌 ادمین @alirezazarearnan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش مقام سگاه اجرای مقام سه گاه توسط چند تن از اساتید مطرح مصری 1 ) استاد سیّد متولّی عبدالعال آیه ۷۶ سوره مبارکه نساء 2 ) استاد شحا ت محمد انور آیه ۳۶ سوره مبارکه نساء 3 ) استاد محمد عبدالوهّاب طنطاوی آیه ۴۳ سوره مبارکه رعد 4 ) استاد شعبان عبدالعزیز صیّاد آیه ۳۹ سوره مبارکه کهف 5 ) استاد مصطفی اسماعیل آیات ۱ الی ۴ سوره مبارکه حاقّه لینک‌ کانال بین المللی آموزش قرآن کریم 🆔🕊https://eitaa.com/gooorrrran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام «حجاز» با صدای چند اساتید مصری 1⃣استاد شحات محمد انور 2⃣استاد محمد اللّیثی 3⃣استاد راغب مصطفی غلوش 4⃣استاد کامل یوسف 5⃣استاد محمد عبدالعزیز حصّان 🆔🕊https://eitaa.com/gooorrrran
https://eitaa.com/gooorrrran مقام حجاز : ‌معنای لغوی : نام منطقه‌ای در شبه جزیره عربستان و همچنین نام پرده‌ای از پرده‌های موسیقی است و گفته‌اند صدایی که از زنگوله خیزد. گستردگی و پیشینه : حجاز از جمله مقام‌های اصیل و قدیمی عرب است. بعضی آن را از الحان اهل مدینه و مکه و حجاز می‌دانند و برخی معتقدند صحرانشینان منطقه حجاز در طی مسیرهای طولانی سوار بر شتر شده و تحت تأثیر راه رفتن این حیوان نغمات خاصی را زمزمه می‌کردند... که با گذشت زمان بر وسعت آن‌ها افزوده شد و به مرور به دلیل منحصر به فرد بودن اعراب، نام «حجاز» را بر آن نهاده‌اند. این مقام را در مغرب «الحجازالکبیر» و در عراق به عنوان «مثنوی» می‌شناسند. https://eitaa.com/gooorrrran کیفیت آهنگ : این مقام تا حدودی با حجاز پارسی اختلاف دارد و عرب‌ها حق مطلب را اداء نموده‌اند و با فاصله یک پنجم ، گوشه را شروع می‌کنند که خود یک جهش معنوی به سوی دنیای بالا است ، از این رو مناجات به درگاه الهی با این مقام خوانده می‌شود. به روایتی صوت قرآن نیز در آهنگ حجاز بسیار مؤثر می‌افتد و در قلوب اهل ایمان جای می‌گیرد. حجاز حالتی جهشی دارد و گویی انسان می‌خواهد با خدای خود راز و نیاز کند مانند مناجات بالای گلدسته‌های مساجد. اساتید لحن در توصیف این مقام آن را ناله‌ برخواسته از غم هجران حوادث گذشته می‌دانند و اجرای آن را با جریانی بسیار ملایم و روان همراه دانسته و هر نوع تکلّف در آن را باعث کاهش میزان اثرگذاری قلمداد نموده‌اند. تطبیق این مقام با مضامین آیات : از مقام حجاز در آیات بشارت، انذار، خوف، القاء مطلب، عظمت، جاودانگی، هشدار، عقاب و عتاب، اوامر، صفات الهی، تحکم، تأکید، خطاب و بلندنظری و قصص قرآنی بهره می‌جویند. همچنین گوشه‌های حجاز در آیات توحید، اسماء و صفات الهی، نشانه‌های الهی به کار می‌رود. https://eitaa.com/gooorrrran تأثیرات : حجاز، مقامی بسیار جذاب و گسترده است. برخی گوشه‌های آن سرور معنوی به ارمغان می‌آورد. و برخی دیگر حالت بشارت‌دهنده دارد و عشق و محبت الهی را در انسان زنده می‌سازد و حالتی که این مقام در ذهن متصوّر می‌سازد حالت ذهنی و ضمیری آن است و غالباً تلاوت با این مقام در ذهن شنونده فاصله دور و بعد مسافت را ایجاد می‌نماید و شنونده احساس می‌کند که از مکانی بالا و دور سخن می‌گویند. جایگاه اجراء : این مقام غالباً با مقام سه‌گاه و صبا تجانس داشته و پس از مقام بیات، صبا و سه‌گاه اجرا می‌شود. گوشه‌ها و نغمه‌های فرعی : مهمترین نغمه های فرعی مقام حجاز، نغمات «حجازکار و حجاز نوا» هستند و برخی دیگر به نغمات فرعی «زنگران، اصفهان، غطا، نسوی، رمل، منصوری و دوکا» اشاره نموده‌اند. https://eitaa.com/gooorrrran قاریان برتر : برخی از اساتیدی که در اجرای این مقام تبحّر داشته اند عبارتند از : اساتید محمد رفعت، عبدالفتاح شعشعاعی، مصطفی اسماعیل، کامل یوسف، حصّان، شحات انور و ... مصداق سازی ذهنی برای مقام حجاز : از آنجا که یکی از بهترین روش ها برای در ذهن ماندن مقامات و الحان موسیقایی، مصداق سازی ذهنی می باشد ، برای مصداق سازی مقام حجاز می توان به موسیقی فیلم فاخر و مشهور «محمّد رسول اللّه (ص)» ساخته مرحوم مصطفی عقّاد اشاره نمود . لینک کانال بین المللی آموزش قرآن کریم 🆔🕊https://eitaa.com/gooorrrran
4_507651510750937976.mp3
274.8K
مقام حجاز استاد : عبدالباسط سوره : حشر
4_507651510750937979.mp3
407.1K
مقام حجاز استاد : عبدالباسط سوره : ق
4_5769309812143693123.mp3
719.2K
مقام حجاز استاد : شحات محمد انور سوره : قصص
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ ذکر روز چهارشنبه . آی زنده، ای پاینده Wednsday ________🌱__________________ ▫️ 04 مهر 1403 ▫️ 21 ربیع الاول 🌙 1446 ▫️ 25 سپتامبر 2024 _____🌱 ____________________ _ روز سرباز _روز جهانی رویا _روز جهانی آشپز _____________☘_____________ کانال بین المللی تبلیغ جلسات و محافل قرآنی و مذهبی مشهد و تمام شهرهای ایران
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: چهارشنبه - ۰۴ مهر ۱۴۰۳ میلادی: Wednesday - 25 September 2024 قمری: الأربعاء، 21 ربيع أول 1446 🌹 امروز متعلق است به: 🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليه السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليه السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليه السّلام ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹امروز مناسبتی نداریم 📆 روزشمار: 🌺13 روز تا ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام 🌺17 روز تا ولادت امام حسن عسکری علیه السلام ▪️19 روز تا وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🌺43 روز تا ولادت حضرت زینب سلام الله علیها ▪️51 روز تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (روایت 75روز) ✅ با ما همراه شوید... 🔗 ایتا : https://eitaa.com/gooorrrran ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️ ✅ سلام و عرض ادب روز چهارشنبه زیبایتان به خیر ‌ 💫اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُمْ 💫 ✅ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن ✅ آیات صفحه🌹(۱۹۸)🌹را به نیت سلامتی آقا امام زمان(عج)، آمرزش اموات،برآورده شدن حاجات یاهر نیت دیگری که دارید تلاوت می کنیم : ✅ اعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️ به جمع ما بپیوندید 🆔 🕊 https://eitaa.com/gooorrrran
198.mp3
641.8K
🔹ترتیل استاد منشاوی/ صفحه 198
4_5951791079786284386.mp3
1.74M
🔸ترتیل صفحه 198 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊
قرآن ترجمه المیزان سوره 9 سوره مبارکه التوبة صفحه 198 كَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ كَانُوا أَشَدَّ مِنْكُمْ قُوَّةً وَأَكْثَرَ أَمْوَالًا وَأَوْلَادًا فَاسْتَمْتَعُوا بِخَلَاقِهِمْ فَاسْتَمْتَعْتُمْ بِخَلَاقِكُمْ كَمَا اسْتَمْتَعَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ بِخَلَاقِهِمْ وَخُضْتُمْ كَالَّذِي خَاضُوا ۚ أُولَٰئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ (69) [شما منافقان ]مانند کافران پيش از خودتان هستيد که از شما نيرومندتر بودند و اموال و اولاد بيشتر داشتند و از نصيب خود [در دنيا ]بهره مند شدند، و شما نيز از نصيب خود بهره مند شده ايد، چنانکه کافران پيش از شما از نصيب خود بهره مند شدند، و شما در باطل فرو رفته ايد چنانکه آنان فرو رفتند. آنان اعمالشان در دنيا و آخرت تباه شد و آنان همان زيانکاران اند. (69) أَلَمْ يَأْتِهِمْ نَبَأُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ قَوْمِ نُوحٍ وَعَادٍ وَثَمُودَ وَقَوْمِ إِبْرَاهِيمَ وَأَصْحَابِ مَدْيَنَ وَالْمُؤْتَفِكَاتِ ۚ أَتَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ ۖ فَمَا كَانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَلَٰكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ (70) آيا خبرِ کسانى که پيش از آنان بودند: قوم نوح و عاد و ثمود و قوم ابراهيم و اهل مَديَن و آن شهرهاى واژگون شده [لوط ]به آنان نرسيده است؟ رسولانشان با دليل هاى روشن به سويشان آمدند [ولى آنان طغيان کردند و هلاک شدند ]و چنين نبود که خدا به آنان ظلم کرده باشد، بلکه آنان به خودشان ستم مى کردند. (70) وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ أُولَٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (71) و مردان و زنان مؤمن بعضى شان ياور بعضى ديگرند; به کارهاى پسنديده وا مى دارند و از کارهاى ناپسند باز مى دارند و نماز را برپا مى کنند و زکات مى دهند، و خدا و رسول او را اطاعت مى نمايند. اينان را خدا به زودى مورد رحمت خود قرار مى دهد. همانا خدا عزّتمند و حکيم است. (71) وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ۚ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ۚ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (72) خدا به مردان و زنان مؤمن بوستان هايى را وعده داده است که از پايين آنها نهرها جريان دارد و در آنها جاودانه اند، و نيز مسکن هايى دلپذير در بوستان هايى دائمى [به آنان وعده داده است] و رضايتى که از جانب خداست [از همه اينها ]برتر است. اين است آن کاميابى بزرگ. (72) 🕊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نکته تفسیری صفحه ۱۹۸: مؤمنان و سرنوشتی باورنکردنی: این آیات به ویژگی­ های مردان و زنان باایمان اشاره می­ کند و سرنوشت شیرین آنان را بیان می­ فرماید. آیه­ ی 68 همین سوره می­ گوید: «خداوند به مردان و زنان منافق و به کافران وعده داده که به آتش دوزخ می­ روند و همیشه در آن می­ مانند. همان برایشان بس است و خدا لعنتشان کرده و عذابی پایدار برایشان خواهد بود.» آیه­ ی 72 نیز در باره­ ی سرانجام مؤمنان و چنین است: «خدا به مردان و زنان مؤمن وعده داده که به باغ­هایی از بهشت وارد می­ شوند که از زیر درختان آن، نهرهایی جاری­ است و همیشه در آن خواهند ماند. همچنین وعده داده که در باغ­ های «عدن»، خانه­ های نیکویی خواهند داشت؛ و نیز خشنودی خدا را خواهند داشت که از هر نعمتی بالاتر است، و این سرنوشت، رستگاری واقعی­ است.» نعمت­ هایی که در این آیه به آن­ها اشاره شده، امکاناتی رؤیایی­ است که هر کس آرزوی داشتن آن­ها را دارد. البته ما به درستی نمی­ دانیم که این نعمت­ها چگونه هستند، و تنها می­ توانیم شبحی از آن را در ذهنمان تصوّر کنیم. قرآن کریم در این باره فرموده است: «هیچ­ کسی نمی­داند که در بهشت چه نعمت­هایی برایش در نظر گرفته شده؛ نعمت­هایی که مایه‏ی شادمانی و روشنی چشم­ هاست.»[1] در میان نعمت­ هایی که در آیه­ ی 72 به آن­ها اشاره شده است، دو نعمت درخشش ویژه­ ای دارد. نخست، «خانه­ های پاکیزه در باغ­های عَدن است». برخی از مفسران قرآن[2] معتقدند که «عَدن»، محل خاصی از بهشت است که از سایر باغ­های بهشت، برتری ویژه­ای دارد. در روایتی از پیامبر اسلام می­ خوانیم: «عَدن، سرای پروردگار است که هیچ چشمی ندیده و [حتّی چگونگی آن] به فکر کسی نرسیده است.»[3] در حدیث دیگری از همان حضرت می­ خوانیم: «هر کس دوست دارد همانند من زندگی کند و همانند من بمیرد و در باغ مخصوص من که پروردگارم به من وعده کرده، ساکن شود، باغی‌که خدا درختانش را به لطف خاص خود به وجود آورده، باید علی­ بن‌ابی‌طالب، و پس از او، فرزندان [معصوم] او را دوست بدارد.»[4] دومین نعمت ویژه­ ای که در این آیات به آن اشاره شده، خشنودی خداوند است؛ نعمتی که به فرموده‏ی این آیه، از تمام نعمت­ های بهشت برتر است. آری، رضای خدا، برترین هدف آفرینش انسان است؛ زیرا در آن حال، انسان به مقامی می­رسد که خدای جهان­ آفرین ـ که به هیچ‌کس نیازی ندارد ـ به بنده‏ی خود افتخار می­کند و از او راضی و خشنود می­ شود و او را مورد لطف ویژه‏ی خود قرار می­ دهد. در حقیقت، تمام نعمت­های بهشت، نتیجه‏ی این نعمت بزرگ است، و در آن حال، انسان احساسی دارد که بی­ شک در این جهان به طور کامل تجربه­ کردنی نیست. انسان هر قدر هم در دنیا خوب باشد، پیوسته این ترس را دارد که مبادا سرانجام به مقصد اصلی نرسد و شیطان او را از سعادتش بازدارد؛ امّا در بهشت احساس می­کند که از تمام خطرات گذر کرده و به منطقه‏ی امن خدا وارد شده است و هرگز وضعی پیش نخواهد آمد که خدا از او خشمگین شود. به همین سبب، در روایت زیبایی از پیامبر می­ خوانیم: «هنگامی که بهشتیان وارد بهشت می­ شوند، خدا می­ فرماید: آیا چیزی می­خواهید تا بر نعمت­هایتان بیفزایم؟ آنان می­ گویند: پروردگارا، آیا نعمت دیگری هم مانده است؟ او می­ فرماید: آری، خشنودی من، و این­که هیچ­گاه از شما خشمگین نخواهم شد.»[5] [1] - آیه 17سورة سجده [2] - ر.ک به تفسیر الکشاف ذیل آیة مورد بحث [3] - تفسیر نمونه، ج8، ص38 [4] - تفسیر کنز الدقائق، ج6، ص439 [5] - تفسیر المیزان، ج9، ص348 🕊