قرآن ترجمه المیزان
سوره 19
سوره مبارکه مريم
صفحه 307
فَكُلِي وَاشْرَبِي وَقَرِّي عَيْنًا ۖ فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولِي إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمَٰنِ صَوْمًا فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنْسِيًّا (26)
پس [از آن رطب] بخور و [از آب نهر] بياشام و چشم روشن دار. و اگر فردى از بشر را ديدى [که در باره نوزاد پرسيد ]بگو: من براى [خداى] رحمان روزه [سکوت] نذر کرده ام، بنابراين امروز با هيچ انسانى سخن نخواهم گفت. (26)
فَأَتَتْ بِهِ قَوْمَهَا تَحْمِلُهُ ۖ قَالُوا يَا مَرْيَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَيْئًا فَرِيًّا (27)
پس نوزاد را در حالى که حملش مى کرد نزد کسان خويش آورد، گفتند: اى مريم! راستى که تو کارى عجيب مرتکب شده اى! (27)
يَا أُخْتَ هَارُونَ مَا كَانَ أَبُوكِ امْرَأَ سَوْءٍ وَمَا كَانَتْ أُمُّكِ بَغِيًّا (28)
اى خواهر هارون! نه پدرت مرد بدى بود و نه مادرت بدکاره بود [اين نوزاد از کجاست؟!] (28)
فَأَشَارَتْ إِلَيْهِ ۖ قَالُوا كَيْفَ نُكَلِّمُ مَنْ كَانَ فِي الْمَهْدِ صَبِيًّا (29)
پس [مريم] اشاره به نوزاد کرد [که از او بپرسيد ]گفتند: چگونه با کسى که کودکى در گهواره است سخن بگوييم؟! (29)
قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا (30)
[عيسى] گفت: همانا من بنده خدايم، مرا کتاب داده و پيغمبرم قرار داده است. (30)
وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنْتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا (31)
و هر جا که باشم با برکتم ساخته و تا زنده ام مرا به نماز و زکات سفارش کرده است. (31)
وَبَرًّا بِوَالِدَتِي وَلَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّارًا شَقِيًّا (32)
و مرا نسبت به مادرم خوشرفتار ساخته و زورگو و تيره بختم نکرده است. (32)
وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا (33)
و سلام بر من روزى که زاده شدم و روزى که مى ميرم و روزى که زنده برانگيخته مى شوم. (33)
ذَٰلِكَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ ۚ قَوْلَ الْحَقِّ الَّذِي فِيهِ يَمْتَرُونَ (34)
اين است عيسى بن مريم همان قول حق (کلمه خدا) که در باره او در شک اند. (34)
مَا كَانَ لِلَّهِ أَنْ يَتَّخِذَ مِنْ وَلَدٍ ۖ سُبْحَانَهُ ۚ إِذَا قَضَىٰ أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (35)
در شأن خدا نيست که هيچ فرزندى برگيرد، منزه است او; وقتى که [آفرينش] پديده اى را مقرر کند فقط به آن مى گويد: باش پس موجود مى شود. (35)
وَإِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ ۚ هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ (36)
و بى ترديد خدا پروردگار من و پروردگار شما است، پس او را پرستش کنيد که اين راهى راست است. (36)
فَاخْتَلَفَ الْأَحْزَابُ مِنْ بَيْنِهِمْ ۖ فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ مَشْهَدِ يَوْمٍ عَظِيمٍ (37)
آن گاه احزاب از ميان آنان [درباره عيسى ]اختلاف کردند، پس واى بر کسانى که کفر ورزيدند از حضور در روزى بزرگ! (37)
أَسْمِعْ بِهِمْ وَأَبْصِرْ يَوْمَ يَأْتُونَنَا ۖ لَٰكِنِ الظَّالِمُونَ الْيَوْمَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ (38)
چه شنوا و چه بينا مى شوند روزى که به سوى ما مى آيند، ولى ستمکاران امروز در گمراهى آشکار قرار دارند. (38)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊
🌷 نکته تفسیری صفحه ۳۰۷🌷
پیامبری در گهواره:
سرانجام مریم در حالی که کودکش را در آغوش گرفته بود، از بیابان به شهر بازگشت و سراغ بستگان و آشنایان خود رفت؛ ولی هنگامی که آنها کودکی را در آغوش او دیدند، بهت زده شدند و بی آن که تحقیق و پرس وجو کنند، عجولانه قضاوت کردند و پاک ترین زن روزگارشان را به گناه متّهم کرده، افکار پلید و شیطانی شان را به چنین زبان آوردند که «ای مریم، کار بسیار زشتی انجام دادی. ای مریم، نه پدرت آدم بدی بود و نه مادرت شخص نابکاری بود؛ این چه وضعی است؟ این کودک از کجا آمده است؟». مریم اما با آرامش تمام و بی آن که سخنی بگوید، به نوزادش اشاره کرد و به آنان فهماند که حقیقت را از خود او بپرسند. این کار، تعجّب آنان را بیشتر کرد و شاید برخی از آنان خیال کردند که مریم قصد مسخره کردنشان را دارد. پس با خشم گفتند: مریم، پس از کار ناشایستی که کرده ای، ما را مسخره هم می کنی؟ آخر چگونه ما با نوزادی که در گهواره است، سخن بگوییم؟! در این هنگام، به خواست خدا، کودکِ یکروزه برای دفاع از دامان پاک مادرش زبان گشود و فرمود: «من بنده ی خدا هستم. خداوند به من کتاب آسمانی داده و مرا پیامبر خویش کرده، و هر جا که باشم، مرا پرخیر و برکت و سودمند قرار داده، و تا زمانی که زنده ام، به نماز و زکات سفارش فرموده، و مرا با مادرم نیکوکار و خوشرفتار کرده و گردنکش و نگون بخت قرار نداده است. درود خدا بر من، در آن روز که به دنیا آمدم، و آن روز که می میرم، و آن روز که در پیشگاه خدا زنده خواهم شد.» سپس عیسی رسماً دعوت خود را آغاز کرد و به مردم فرمود: «خداوند، پروردگار من و شماست؛ بنابراین فقط او را بپرستید که راه راست، همین است.» در حقیقت تولّد نامعمول مسیح، نشانه ای از قدرت بی پایان خدا بود تا به همگان بفهماند که تمام قوانین هستی را خدا مقرّر کرده و همو می تواند آن ها را به صورت دیگری تغییر دهد.
از این رو خود مسیح از نخستین روزِ تولّد، مردم را به یگانه پرستی فرا خواند و آنان را از قرار دادن شریک برای خدا نهی کرد؛ امّا متأسفانه پس از مدّت کوتاهی، مدّعیان پیروی از آن حضرت، داستان تولّد او را تحریف کردند و با خرافات آمیختند و از آن نتیجه گرفتند که عیسی، فرزند خداست، و بدین وسیله، افسانه ی تثلیث(پدر، پسـر و روح القدس) را بافتند. قرآن کریم امّا که آخرین کتاب آسمانی است، این عقیده ی باطل را به شدّت ردّ می کند و آن را با کفر و بی ایمانی مساوی می شمرد و با صراحت تمام می فرماید: «عیسی فقط بنده ای است که به او لطف ویژه کردیم و نعمت بخشیدیم و او را یکی از نشانه های شگفت انگیز خود برای بنی اسرائیل قرار دادیم.»
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊
#آموزش
🌀 انواع #ردیف #مقامات در #ترتیل...
👈 تقدم و تأخر نغمات و چینش مقامات و كیفیت انتقال از یك نغمه به نغمه دیگر نیز از فنون قرائت است كه در ترتیل بایستی مورد توجه قرار گیرد. هر نغمهای را در هر جای تلاوت نمیتوان اجرا كرد؛ بلكه انتخاب هر نغمه به نغمات قبل و بعد آن بستگی دارد. در انتخاب نغمه، ملاكهایی وجود دارد؛ مانندِ:
الف) هماهنگی با نغمه قبلی و بعدی؛
ب) موضوع و مفهوم آیت؛
ج) مدت تلاوت ترتیل؛
د) طبقه صوتی كه در آن تلاوت می كنیم؛
ه) قالب و شكل كلمات و ظاهر آیت؛
و) طولانی بودن یا كوتاه بودن آیت.
در ترتیل خوانی میتوانیم از ردیفهای زیر برای تنغیم استفاده كنیم:🔻🔻🔻
1️⃣ 🎼 بیات —--› صبا —--› حجاز —--› سه گاه —--› رست —--› چهارگاه
2️⃣🎼 نهاوند----› رست----› بیات----› صبا —--› حجاز----› سه گاه
3️⃣🎼 عجم —--› نهاوند —--›چهارگاه —--› صبا —--› سه گاه —--› رست
4️⃣🎼 رست —--› بیات----› صبا —--› نهاوند —--› حجاز
5️⃣🎼 صبا —--› حجاز —--› نهاوند —--› رست —--› بیات
6️⃣🎼 حجاز —--› سه گاه —--›رست —--› نهاوند----› صبا
7️⃣🎼 چهارگاه —--› رست —--› نهاوند —--› صبا —--› عجم
8️⃣🎼 عجم —--›صبا —--› نهاوند----› حجاز----› سه گاه
9️⃣🎼 سه گاه —--›رست----› بیات —--› نهاوند —--› حجاز —--› چهارگاه
🔟🎼 سه گاه —--› رست----› بیات----› صبا —--›عجم----› نهاوند
📡 🎼https://eitaa.com/gooorrrran
🗣تحریرهای توگلویی با صدای مرحوم استاد سید متولی عبدالعال (قسمت اول)🔻🔻🔻
یکی از پارامترها بسیار مهم در مقوله لحن مسئله تحریرها هستند. عوامل کیفی تحریرها بیش از ۵۰ مورد می باشد که باید در جای خود به آن بپردازیم. اما تحریرها دارای پنج عامل مهم کیفی هستند که در لحن از آن صحبت می شود. این پنج پارامتر به شرح زیر می باشد:
الف): سرعت
ب): کمیت و تعداد
ج): پرده صوتی ملودی
د): فرم و حالت
ذ): کیفیت و سلامت اجرا
در این بخش به یکی از فرم های تحریری که استاد سید متولی عبدالعال در تلاوت های خویش استفاده می کنند اشاره می شود. تحریرهای توگلویی معمولاً با عناوینی همچون تحریرهای درشت، تحریرهای بزرگ، چاک صوتی، چهچهه و … نیز یاد می شود. در تلاوت های استاد سید متولی عبدالعال از این نوع تحریر به تناوب و در مقامات مختلف موسیقایی استفاده می شود که در اینجا چند نمونه برای آشنایی شما عزیزان قرار داده ام. از این نوع تحریر در تلاوت قاریان ایرانی بسیار کم دیده می شود. معمولاً قاریان ایرانی بیشتر از تحریرها مالشی و یا تحریرهای ولومی که از نوع خطی محسوب می شوند استفاده می کنند و این در صورتی است که این نوع تحریرها علاوه بر ایجاد جذابیت، به علت استفاده کم توسط بسیاری از قراء بسیار خاص نیز می باشد. معمولاً از این نوع تحریرها برای ایجاد حزن و بکاء استفاده می شود. استفاده از این نوع تحریرها در کلیه مقامات بلامانع و باعث زیبایی و جذابیت آنها می شود. از این نوع تحریر می توان در کلیه قسمت های صدا یعنی بم، توسط و اوج استفاده نمود. در این قطعات، استاد عبدالعال از این نوع فرم تحریری در قسمت های مختلف صدای خویش استفاده نموده است. استفاده از این نوع فرم تحریری همیشه ممکن است همراه با یکسری از فنون لحنی و یا صوتی و یا ترکیب با سایر فرم های تحریری مانند تحریرهای ولومی نیز باشد. معمولاً قراء از این نوع فرم تحریری در میانه ی تلاوت خویش استفاده می کنند و استفاده از این نوع فرم تحریری در ابتدا و انتهای تلاوت خیلی شایع نیست. مسئله بسیار مهم صوتی در این نوع تحریرها این است که در ایجاد این نوع از تحریرها، دندانه های تحریرها باید کاملاً شفاف و واضح باشند و کوچکترین نارسایی و ضعف صدا از جذابیت و زیبایی آنها می کاهد. در ایجاد این نوع تحریرها باید حتماً و کاملاً شکاف صوتی یا همان چاک صوتی ایجاد شود. منظور از چاک یا شکاف این است که صدا در حال کشش است و حرکت تارهای صوتی باعث قطع و وصل ناگهانی صدا در ادامه آن می شود. عدم ایجاد چاک و شکاف صوتی اجرای این نوع فرم تحریری را ناقص کرده و از لحاظ لحنی نقص و افت محسوب می شود و اشتباه است. با استماع دقیق، تقلید و تمرین در قطعات زیر سعی کنید این نوع تحریر را در صدای خود ایجاد کرده و تلاوت کنید.
ادامه دارد🔹🔹🔹
🕊https://eitaa.com/gooorrrran
با لینک فوروارد کنید 👌