eitaa logo
کانال آموزش قرآن کریم _علیرضازارع
4.2هزار دنبال‌کننده
7.6هزار عکس
8.6هزار ویدیو
979 فایل
ارسال مطالب ناب آموزشی و اخلاقی و امام رضایی، تلاوت قاریان مصری و ایرانی #آموزش_تجوید #آموزش_صداسازی_سلفژ #آموزش_نغمات_قرآنی اینجاست 👇👇 👇 https://eitaa.com/gooorrrran به ما بپیوندید👌 ادمین @alirezazarearnan
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ و ⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶🔶 ⚜ 🌈⭐️ بِسمِه ے تَعَالی' 💠سلام علیکم ؛ در بارگاه الهی پیوسته سلامت باشید؛ 🔶در تجلیگاه قرءَآن با آموزش وقف 1 همراه با شما هستیم : ⚜ : 🔶هر انسانی در هنگام و یا خواندن و سخن گفتن بر هر و یا اشعار و هر مطلبی نیاز مند و یا نفس تازه کردن می باشد. 🔶خصوصاً زمانی که یک حکم قانونی را قرائت می کند ؛(اعلام تنفس) #_ یا شرکت در مسابقات جهانی قرآن و یا مشاعرات در محافل بزرگ و خصوصاً قرائت و اراعه ے حکم در قضائی و قطعنامه های : که اگر خدشه اے پیش آید ؛ می تواند آسیب های حاصل گردد : ⚜به این مطلب توجه فرمایید: ے حکم قانونی : ⚜فلانی را عفو ؛ لازم نیست اعدامش کنید. ⚜فلانی را عفو لازم نیست ؛ اعدامش کنید .( ویرگول اینقدر اهمیّت ایجاد می کند. ) نیز جدای این قانونمندی . ✅ در بارگاه تلاوت هم ما آنیم که با وقف کردن و تجدید نفس و با نفسگیری خوب ؛ از صوت و یا بیجا و زدن در حین تلاوت شویم وبا یک نفس گیری خوب. . به تلاوت و در حین تلاوت چنانچه وقف کردیم شروع مجدد صحیح داشته تا بتوانیم یک خوب و مطلوب داشته باشیم. ویا اراعه دهیم. ⚜🔶⚜🔶⚜ ✅لذا با دو عبارت =یعنی شروع و آغاز تلاوت خوب و. ... =وقف درتلاوت آیات نیز به معنی =ایستادن ؛ تجدید نفس و سپس ادامه قرائت می باشد. با انواع وقف می شویم... ✅ در حین تلاوت و وقف بر آخر آیات .. . ✅👈سه نوع می باشد :👇👇👇 1_💢وقف بدون تغییر :👇 تمام عبارت قران که به حروف مدّی ؛ الف مدِی/یای مدّی/ واو مدِی/ ختم میگردد ‌مانند فَنطَلَقَا/ نصرُوا/ تَنصُرُونِی/ و 🔶 شامل عبارات قرآنی که به حرف دارای علامت °^ ختم می گردد. : فُتِحَتْ *خَوْفْ * اَطْفَالْ * (هیچ تغییری در هنگام وقف ایجاد نمی شود.) 🌿🌸 🔶 و عباراتی که به پایه ے بلند؛ يٰ ختم می شود؛ مانند حَتيٰ * مُوسَيٰ * [سَبِّحَ بِاسمِ رَبِّک الاَعلَی=در وقف اعلَی] (همه شامل وقف بدون تغییر می باشد. 🌿🌸 2_💢 شامل کلماتی که 👇👇 به حرکات کوتاه فتحه َ ِ ُ و تنوین ٍ ٌ جر و رفع می باشد. . تنوین های جر ٍ و رفع ٌ؛ که حرکتی داشته باشند وقف حرف آخر ساکن می شود =وفف اسکان 🌹🍃 ✅ ً و کلماتی که به ة و تة می شود جزء وقف اسکان نمی باشد. 🌸🍃 🔶مثال :مُنَافِقِینَ=مُنَافِقِینْ /نَ نِ نُ =نْ 🔶عَظِیمِ=عَظِیمْ 🔶اَلوَعدُ=الوَعدْ 🔶تنوین جرٍ : غَفُورٍ=غَفُورْ 🔶تنوین رفع ٌ: غَفُورُ= غَفُورْ 🔶هُوَ =هُو /هِیَ=هِئ 🔶یَشَاءُ =یَشاء/شَیءٍ= شَیء / خَیرٌ = خیر ْ( وقف اسکان )🌸🌿 [وقف بدون تغییر ذاتاً ساکن می باشد و جزو وقف اسکان نیز محسوب می گردد. ] 🍃🌹🍃🌸🍃🌹🍃 3_✅ وقف ابدال:👇👇👇 ⚜ابتدا : ابدال=به معنی تبدیل کردن/دگرگون کردن/از شکلی به شکل دیگر در آوردن : ✅ همه کلماتی که به : ة بة تاء تأنیث ختم شوند 🌹🍃یعنی: 1_🔴 زمانیکه هر حرکت ---َ--ِ--ُ فتحه ؛کسره و ضمه و یا---ً---ِِ---ُُ-- تنوین ها روی تاء تأنیث یا تاء گرد ة یا مدوره باشذ: ♦️در هنگام وقف : ةَ ةِ ةُ / ةً ةٍ ةٌ = هْ / همه به ساکنه میشود. 🍃 🔶 : طَیِّبَة ً/طَیِّبَةٍ /طَیِّبَةٌ = طَیّبَهْ (ة هر حرکتی و تنوینی داشته باشد به = هْ هاء ساکنه) می شود. به حرف ماقبل خود چسبیده باشد و یا نه❗️ 🔶 صَلوٰ ةَ= صَلوٰهْ 🔶وَ ءاتُوالزََّکوٰةَ =وَ ءَاتُوالزَّکوٰهْ 🌿🌸 2_🔴 زمانیکه بعد از تنوین نصب---ً- ًا آمده باشد =تبدیل به الف مدی 🔶 : کِتابًا =کِتِابَا 🔶شََکُوراً=شَکُرَا 🔶عَظِیماً =عَظِیمَا 🍃🌹 3_🔴زمانیکه روی پایه بلند یً باشد: به 🔶 : هُدَیً =هُديٰ شَئً= شئَ'🔶 ضُحَیً = ضُحيٰ (تبدیل به الف مدی) 🌿🌸 4_🔴 همزه ءً باشد وقف: تبدیل به الف مدی میشود. 🔶 : مَاءً =مَاءَا 🔶شَیءً =شَیءَا 🔶یَشَاءً =یَشَاءَا ⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🙏دلم گرفته از این جمعه های تکراری.. 😥این جمعه هم نیامدی... 🌺نازم آن رعنا قدت را، خال رویت را لبت را 🌺با غم غیبت چه سازی روزهایت را شبت را 🌺ای گل نرگس کجایی؟ دردمندان را دوایی 🌺گوشه چشمی نمایی این مریضان غمت را 🙏اللهم عجل لولیک الفرج و فرجنا به 😥جهان در انتظار توست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امشب قبل از خواب چند آیه قرآن کریم را با صدای استاد محمد صدیق منشاوی گوش کنیم 🍃 🌸 🍃 🌸 🍃 🌸 🍃 🌸
✅ کجای قرآن از علی(علیه السلام) گفته است!!! ♦️روزی معاویه «لعنة‌الله‌علیه» واردمکه شد، گروهی برمعاویه واردشدند وگفتند: آیامی دانی که ابن عباس تفسیرقرآن می کند؟ ♦️معاویه گفت: خب ابن عباس پسر عمه ی پیغمبر بوده، او ازهاشمیان است! اگر او نکندکه تفسیرکند؟! ♦️گفتند: آیات رابه نفع علی بن ابیطالب تفسیرمیکند وما ازاین قضیه شاکی هستیم! ♦️معاویه گفت: خودم رسماوارد مجلس می شوم وجمع شان را برهم می زنم. ♦️معاویه واردمجلس تفسیر ابن عباس می شود،ابن عباس باچنان کیفیتی تفسیرآیات میکردکه معاویه هیچ جای اعتراضی برخود ندید! بعد ازمجلس معاویه رو به ابن عباس کرد وگفت: ♦️ابن عباس تو تفسیر آیات می کنی یا فضائل علی بن ابیطالب را بازگو می کنی؟! 🌺 ابن عباس گفت : معاویه به من بگو کجای قرآن است که فضائل علی بن ابیطالب نیست؟ از خودت هم سوال می کنم جواب می دهی؟ "انَّما اَنتَ مُنذِرُ و َلِکُلِ قَومِ هاد" این آیه برای کیست معاویه؟ معاویه گفت : رسول خدا فرمود ؛ منذر این امت منم و هادی وجود علی بن ابیطالب است! ولی ابن عباس حتما باید این آیه را بخوانی؟! 🌺 ابن عباس گفت : "اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرا" بگو این آیه برای کیست معاویه؟ معاویه گفت : این هم قصه ی طهارت و عصمت علی بن ابیطالب و اهل بیتش است، درست! ولی حتما باید این را بخوانی؟ 🌺 ابن عباس گفت : "اِنَّما وَلیُّکُمُ اللهُ وَ رَسولُه وَالَّذینَ یُقیمونَ الصَّلوهَ وَ یُوتونَ الزَّکوةَ وَ هُم راکِعون" معاویه این آیه برای کیست؟ معاویه گفت : زمانی که علی بن ابیطالب انگشتر در راه خدا داد این آیه بر حق علی نازل شد، قبول دارم! ولی حتما این را باید بخوانی؟ 🌺ابن عباس گفت : "عَمَّ یَتَساءَلون عَنِ النَّبَاِ العَظیم" معاویه بگو این آیه در حق کیست؟ معاویه گفت : رسول خدا فرمود ؛ خبر عظیم علی بن ابیطالب است که هم مردم ازش می پرسند و هم من از علی خواهم پرسید، ولی ابن عباس حتما باید این را بخوانی؟ ابن عباس گفت : "وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعا وَ لا تَفَرَّقوا" بگو ببینم این آیه برای کیست؟ معاویه گفت : پیغمبر فرمود ؛ حبل الله علی بن ابیطالب است دست به دامن علی بزنید و جای دیگر نروید که گمراه میشوید. ولی باید همین را تفسیر کنی؟ 🌺ابن عباس گفت : "کَفی بِاللهِ شَهیدا بَینی وَ بَینَکُم" این آیه برای چیست معاویه؟ معاویه گفت : این قصه، قصه ی عِلم علی بن ابیطالب است که خدا همه ی عِلم جاری رو در سیره ی او تعریف میکند، ولی لازم است حتما این را بخوانی؟ 🌺ابن عباس گفت : "قُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا و َأَبْنَاءَکُمْ و َنِسَاءَنَا و َنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ" بگو به من که این آیه برای کیست؟ معاویه گفت : این هم ماجرای مباهله با اهل نجران است که خدا در این آیه علی بن ابیطالب را نفس پیغمبر میخواند، ولی برای مردم حتما باید همین را بخوانی؟ 🌺ابن عباس گفت : "ساَلَ سائِلٌ بِعَذابِ واقِع" این آیه برای چیست معاویه؟ معاویه گفت : روز غدیر شخصی نزد رسول خدا آمد و گفت این سخنان از خودت بود یا از خدا؟ پیغمبر فرمود امر رسالت بود ، شخص رو به پیغمبر کرد و گفت ؛ به خدا بگو بر من عذاب وارد کند که تحمل ولایت علی را ندارم و خداوند جلوی همگان دشمن علی را هلاک کرد، ابن عباس قبول دارم ! آیا باید فقط همین آیه را بخوانی؟ 🌺ابن عباس گفت : "یا اَیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیک" این آیه دیگر برای چیست معاویه؟ معاویه گفت : این هم ماجرای ابلاغ ولایت علی بن ابیطالب است قبول دارم! ولی این را حتما باید بازگو کنی؟ 🌺ابن عباس گفت : "اَلیومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم" معاویه به من بگو این دگر برای کیست؟ معاویه گفت : این آیه هم اکمال دیانت در پرتوی ولایت علی بن ابیطالب است ولی آیه ای دیگر بخوان نه این را ! 🌺 ابن عباس از جا بلند شد و گفت: معاویه به من بگو کجای قرآن را بخوانم که فضل علی بن ابیطالب نباشد؟! کجا را بخوانم که از علی بیان نشده باشد؟! معاویه گفت : اصلا ابن عباس بخوان "اِذا زُلزِلَتِ الارض زلزالها ابن عباس: این آیه هم فضل علی بن ابیطالب است! معاویه گفت : علی در این آیه دگر چه می کند ابن عباس؟! 🌺ابن عباس گفت : نشنیدی بعد از رسول خدا یک سال نگذشته بود که زلزله ای بر مدینه آمد که همه ی مردم از شدت وحشت از خانه به در شده بودند و علی در میانشان حاضر شد و خواند این آیه را و پایش را بر زمین کوبید و فرمود: زمین ! ابوتراب بر تو امر می کند آرام گیر! معاویه که از غضب بر خود می پیچید گفت:ابن عباس راحت بگو تا قرآن باشد، علی هم خواهد بود... 📚بحار الانوار ج ۴۴ ص ۱۲۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 یا رَبِّ الْعالَمِین . 🔹 ای پروردگار جهانیان . ♦️ ذکر روز شنبه . Saturday _______________☘________________ ▫️ 24 شهریور 1403 ▫️ 10 ربیع الاول 🌙 1446 ▫️ 14 سپتامبر 2024 __________🌱 ____________ _ ازدواج رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها _سر پرسی کاکس به عنوان وزیر مختار جدید انگلیس وارد ایران شد سال 1297 شمسی _ روز بین المللی پاندای قرمز _وفات جناب عبدالمطلب جد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم ____________☘____________ ✅کانال بین المللی تبلیغ جلسات و محافل قرآنی ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️ ✅سلام و عرض ادب روز شنبه زیبایتان به خیر ‌ 💫اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُمْ 💫 ✅ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن ✅ آیات صفحه🌹(۱۸۷)🌹را به نیت سلامتی آقا امام زمان(عج)، آمرزش اموات،برآورده شدن حاجات یاهر نیت دیگری که دارید تلاوت می کنیم : ✅ اعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️ به جمع ما بپیوندید 🆔 🕊 https://eitaa.com/gooorrrran
187_Page.MP3
877.6K
تلاوت با معنی ۱۸۷ جزء ۱۰
4_5918115718687098887.mp3
864.3K
‌🔸ترتیل صفحه ۱۸۷ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده 🔸مقام‌ : حجازکار 🕊
قرآن ترجمه المیزان سوره 9 سوره مبارکه التوبة صفحه 187 بَرَاءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى الَّذِينَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (1) [اين] برائتى است از جانب خدا و رسول او نسبت به مشرکانى که شما با آنان پيمان بسته ايد [و آنان پيمان را شکسته اند]. (1) فَسِيحُوا فِي الْأَرْضِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللَّهِ ۙ وَأَنَّ اللَّهَ مُخْزِي الْكَافِرِينَ (2) [اى مشرکان پيمان شکن!] اکنون چهار ماه در اين سرزمين بگرديد، ولى بدانيد که شما نمى توانيد از سلطه خدا خارج شويد، و [بدانيد که] خدا رسوا کننده کافران است. (2) وَأَذَانٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِيءٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ۙ وَرَسُولُهُ ۚ فَإِنْ تُبْتُمْ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۖ وَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الَّذِينَ كَفَرُوا بِعَذَابٍ أَلِيمٍ (3) و [اين] اعلامى است از جانب خدا و رسول او به عموم مردم در روز حجّ اکبر که خدا و رسولش از مشرکان [پيمان شکن ]بيزارند. پس اگر توبه کرديد براى شما بهتر است، و اگر روى گردانديد بدانيد که شما نمى توانيد از سلطه خدا خارج شويد. و کسانى را که کفر ورزيده اند به عذابى دردآور بشارت ده. (3) إِلَّا الَّذِينَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ثُمَّ لَمْ يَنْقُصُوكُمْ شَيْئًا وَلَمْ يُظَاهِرُوا عَلَيْكُمْ أَحَدًا فَأَتِمُّوا إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلَىٰ مُدَّتِهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ (4) [پيمان پيمان شکنان مُلغى است ]امّا مشرکانى که با آنان پيمان بسته ايد، سپس از [پيمان] شما چيزى نکاسته و از هيچ کس بر ضدّ شما پشتيبانى نکرده اند، پيمانشان را براى آنان تا پايان مدتّشان تمام کنيد. همانا خدا تقوا پيشگان را دوست مى دارد. (4) فَإِذَا انْسَلَخَ الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُوا لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ ۚ فَإِنْ تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ فَخَلُّوا سَبِيلَهُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (5) پس هنگامى که آن چهار ماه حرام به پايان رسيد مى توانيد اين مشرکان [پيمان شکن ]را هر جا يافتيد بکشيد، و دستيگرشان کنيد، و آنان را به محاصره درآورديد، و در هر کمينگاهى براى [شکار ]آنان بنشينيد. پس اگر توبه کردند و نماز را بر پا داشتند و زکات دادند آزادشان بگذاريد. همانا خدا آمرزگار و رحيم است. (5) وَإِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّىٰ يَسْمَعَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْلَمُونَ (6) و اگر يکى از اين مشرکان [پيمان شکن ]به تو پناه آورد پناهش ده تا کلام خدا را بشنود [و در آن بينديشد ]آنگاه [اگر بر کفرش باقى ماند ]او را به مکان امنش برسان. اين بدان سبب است که آنان قومى هستند که نمى دانند. (6) 🕊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷نکته تفسیری صفحه ۱۸۷🌷 قطع رابطه‏ ی کامل و لغو هر گونه پیمان با مشرکان: هشت سال پس از هجرت پیامبر، شهر مکّه را مسلمانان فتح کردند و قلب سرزمین حجاز را به دست گرفتند و قدرت برتر آن سرزمین شدند. در آن زمان، پیامبر بنا بر صلاح دید خود، با برخی از اقوام و قبایل مشرک، «پیمان ترک جنگ» بسته بود و هر دو طرف عهد کرده بودند که از هر گونه تعرّض به یکدیگر و جنگ بپرهیزند. مشرکان امّا که با فتح مکّه پایگاه خود را از دست داده بودند، پیوسته نقشه‏ ی نابودی مسلمانان را در سر می پروراندند و برای اقدام بر ضد مسلمانان آماده می شدند. از سوی دیگر، برخی از آداب و رسوم شرک آمیز آنان هنوز در محیط کعبه ـ که خانه‏ ی مقدّس خدا و حرم پاک اوست رواج داشت؛ رسومی مانند طواف خانه‏ی خدا به صورت عریان! پیامبر خدا از این وضیعت ناخشنود و منتظر فرمان الهی و تعیین تکلیف از جانب خدا بود. تا این که در سال نهم هجرت پیش از آغاز مراسم حج این آیات بر آن حضرت نازل شد و قاطعانه به پیامبر و مسلمانان ابلاغ شد که از این پس هر گونه پیمان و عهدنامه ای که میان آنان و مشرکان برقرار بوده، ملغی ست. بر اساس این آیات، مشرکان چهار ماه فرصت داشتند که در مورد وضعیت خود بیندیشند و یکی از این دو راه را انتخاب کنند: یا اسلام بیاورند و در پناه اسلام، به سعادت دنیا و آخرت برسند؛ یا راه و رسم ننگین بت پرستی را ادامه دهند، که در آن صورت دیگر در امان نخواهند بود و فرصت زندگی از ایشان گرفته خواهد شد؛ زیرا شرک و بت پرستی، آفتی ست که نه تنها فرد مشرک، که جامعه‏ی انسانی را به فساد می کشد و نابود می کند. پس از نازل شدن این آیات، پیامبر ابوبکر را مأمور کرد تا پیام خدا را در مسجدالحرام و در حضور مردم قرائت کند؛ شاید بدین علت که او معمولاً در جنگ ها کناره گیری می کرد و کسی از مشرکان به دست او کشته نشده بود. هنگامی که ابوبکر به نزدیک مكه رسید، جبرئیل از سوی خدا بر پیامبر نازل شد و به آن حضرت پیغام داد که فرمان خدا را فقط خود پیامبر یا شخصی از خاندان آن حضرت باید برای مردم بخواند. به همین سبب، پیامبر، حضرت علی را به سوی مکّه فرستاد. با اینکه بسیاری از اقوام و بستگان مشرکان در جنگ ها توسط حضرت علی کشته شده بودند و آنان کینه ی شدیدی از او به دل داشتند، آن حضرت، پیام را از ابوبکر گرفت و با شجاعت تمام در روز عید قربان و در سرزمین منی در میان مردم قرائت کرد. نکاتی که علی به کفّار اعلام کرد، این ها بود: 1ـ اعلام قطع رابطه و لغو پیمان ها؛ 2ـ ممنوعیّت شرکت مشرکان در حـج از سـال آیـنده؛ 3ـ ممنوعیّت طواف در حال برهنگی؛ 4ـ ممنوعیّت ورود مشرکان به خانه‏ ی خدا. ذکر دو نکته از نکات این آیات لازم است: 1ـ آیه ی 4، گویای این است که مشرکانی که بر سر عهدشان با مسلمانان بمانند و بر ضد آنان توطئه چینی نکنند، تا پایان مدّت معاهده در امان هستند. این مطلب، نشانگر حساسیّت فوق العاده اسلام نسبت به رعایت عهد و پیمان حتّی با مشرکان است. 2ـ آیه ی 6 چنین می گوید که اگر یکی از مشرکان حتّی پس از اتمام مهلت چهارماهه بخواهد با اسلام آشنا شود، پیامبر و مسلمانان وظیفه دارند در کمال امنیّت و آرامش او را با تعلیمات اسلام آشنا کنند و سپس به محلّ امن خودش برسانند. براستی این آیه، نشانه ی بزرگی برای حمایت دین اسلام از فکر و اندیشه است و بیانگر این حقیقت که دست بردن به شمشیر، آخرین مرحله در پیش برد اهداف اسلامی است . 🕊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا