.
#نکات_کلیدی
#نکته_آموزشی
#دکتر_محمد_فراهانی
اگر مطالب انتخابی مداح زیاد باشد ممکن است مجبور شود سرعت خواندن خود را در پایان برنامه افزایش دهد و کیفیت فدای کمیت گردد . در مواقع محدودیت زمان مداح باید تعدادی از ابیات یا متن روضه را حذف نماید‼️
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی
.........
#نکات_کلیدی
#نکته_آموزشی
#دکتر_محمد_فراهانی
💠 ابیاتی که در آنها موضوعی بصورت داستانی بیان میگردد اصطلاحا #موقوف_المعانی نامیده میشوند یعنی اگر یک یا دو بیت از آن حذف شود معنا دچار اشکال میشود ❗️
نباید از اینگونه اشعار در جلساتی که محدودیت زمان وجود دارد استفاده نمود‼️
.
.
#تحلیل_مداحی_حاج_علی_انسانی
#شهادت_حال
💠شهادت حال
در فایل ارسالی، حاج علی آقا انسانی، در محضر مرحوم آیت الله صافی، در فراق امام زمان(عج) اشعاری را می خوانند.
✅نکته حائز اهمیت این است که حالت چهره و تضرع ایشان، لحن خواندن، بغض صدا و... شهادت می دهند از حال کسیکه به فراق محبوب خود دچار است.
🔻لازم به ذکر است یکی از عواملی که اثرگذاری جلسه را دو چندان می کند، تناسب حال و روز جلسه با محتوا و مضمون آن است.
فضاسازی حسینیه، اعم از آراستن با پوششها و پرچمها، نورپردازی و... در این تأثیرگذاری بسیار مؤثر است.
البته اصل مطلب مورد نظر ما مربوط به حالات ذاکر، به عنوان شاهدی تأیید کننده برای مطالبی که می گوید است.
گاهی حركات و خطوط چهره مداح برای شنوندگان پيام دارد، مثلا وقتی ذاکری در مجالس روضه، با چهره اي پريشان و چشماني اشک آلود، و دستهايي لرزان بر منبر مي نشيند، این حالات شهادت می دهد که مداح خودش مصیبت زده روضه ای است که می خواهد بخواند، لذا مستمع از او بیشتر تأثیر می پذیرد.
برعکس وقتی مستمع، در محافل شادی او را با ظاهری آراسته و آرام و لبهاي خندان و چهره ای بشاش مي بينند، احساس شادي و نشاط مي كند. اما اگر مداح در چنين حالاتي بر خلاف تصور مردم برخورد كند، سخنان او از كمترين اثر برخوردار خواهد بود.
🔴حالا اگر ذاکرین اهل بیت(ع) این شهادت حال را در تمام اجزای خواندن خود به تناسب محتوای مربوطه تسری دهند نور علی نور می شود.
مثلا در خواندن مطالب حماسی، حالات چهره، و دستها و بدنشان متناسب با آن محتوا باشد، و همچنین در مطالب عاطفی و مرثیه و...
#دکتر_محمد_فراهانی
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی
.👇
4_5827676819968495778.mp3
10.42M
📻 بشنوید | طب اسلامی
🎤 #حاج_علی_بکماز
🕌 مجمع یاس کبود
🗓 یکشنبه ۰۲/۰۷/۰۹
✅ #مجمع_حضرت_یاس_کبود
4_5827676819968495784.mp3
32.1M
📻 بشنوید | #سخنرانی
🎤 #حجت_الاسلام_محمدشاه
🕌 #میلاد_رسول_الله
🗓 یکشنبه ۰۲/۰۷/۰۹
✅ #مجمع_حضرت_یاس_کبود
معنای: و علی الارواح التی حلت بفنائک
بیان مختصری از حدیث معرفت
بنی عباس فهمیدن که در کنار ریختن خون و شهادت هریک از ائمه ، یک قیام مختار گونه شکل خواهد گرفت، لذا مخفیانه و با سم ائمه را شهید میکردند.
آیا گفتن این جمله به امام حسین که؛" حسین جان من عبدِ توام من غلام توام" اشکال داره؟
عمل به سیره ی عملی رسول اکرم در راستای اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد
#گریز_زیارت_عاشورا
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
📻 بشنوید | #سخنرانی 🎤 #حجت_الاسلام_محمدشاه 🕌 #میلاد_رسول_الله 🗓 یکشنبه ۰۲/۰۷/۰۹ ✅ #مجمع_حضرت_یاس
.
«جَاءَ حِبْرٌ مِنَ الْأَحْبَارِ إِلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع ... فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِین أَ فَنَبِیٌّ أَنْتَ فَقَالَ وَیْلَکَ إِنَّمَا أَنَا عَبْدٌ مِنْ عَبِیدِ مُحَمَّدٍ ص ... : دانشمندی یهودی نزد امیرالمومنین آمده پرسید یا امیر المومنین آیا تو پیامبری؟ امام (ع) فرمودند: وای بر تو من فقط بنده (زیردستی) از بندگان محمّدم. » (الکافی ،ج۱ ،ص۸۹)از این روایت شریف استفاده می شود که وجود اقدس نبی اکرم (ص) یک نحوه برتری نسبت به امیرالمومنین(ع) دارد. و این برتری صرفاً یک برتری دنیوی نیست. چرا که علی (ع) خود را عبد نبی اکرم(ص) معرّفی می کند. و روشن است که مراد از این عبد بودن معنی دنیوی آن نیست. بلکه مقصود این است که وجود نبی (ص) واسطه ی فیض ربّ العالمین است نسبت به علی(ع).
#رسول_الله
#امیرالمؤمنین
.
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
📻 بشنوید | #سخنرانی 🎤 #حجت_الاسلام_محمدشاه 🕌 #میلاد_رسول_الله 🗓 یکشنبه ۰۲/۰۷/۰۹ ✅ #مجمع_حضرت_یاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.
#کرامات
#امام_صادق #کرامات_امام_جعفرصادق_علیه_السلام_در_باطل_کردن_سحر_ساحران
#محمد_بن_سنان میگوید: #منصور_دوانیقی لعنهاللهعلیه هفتاد مرد از شهر کابل را فراخواند.
او با وعدههای بسیار آنها را تحریک کرد تا با انجام سحرهای خود امامصادق علیهالسلام را مبهوت و مقهور خود سازند.
ساحران به مجلسی که منصور دوانیده فراهم کرده بود رفتند و انواع صورتها از جمله صورتهای شیر را به تصویر کشیدند تا هر بینندهای را سحر کنند.
🔻 منصور بر تخت خود نشست و تاج خود را بر سرگذاشت و به دربان خود دستور داد که امام علیهالسلام را وارد سازند.
وقتی حضرت وارد شد، نگاهی به آنها کرد و دست به دعا برداشت و دعایی خواند که برخی از الفاظ آن شنیده میشد و قسمتی را هم بهطور آهسته خواند، سپس فرمود:
وای بر شما (ساحران) بهخدا قسم سحر شما را باطل خواهم نمود.
🔻 سپس با صدای بلند فرمود:
ای شیرها آنها را ببلعید، پس هر شیری به ساحری که او را درست کرده بود حمله کرد و او را بلعید.
منصور بهت زده از تخت خود بر زمین افتاد و با ترس میگفت:
ای اباعبدالله! ای جعفر بن محمد! مرا ببخش دیگر چنین کاری نخواهم کرد.
حضرت هم به او مهلت داد. بعد منصور دوانیقی از امام علیهالسلام درخواست کرد، شیرها ساحرانی را که خورده بودندبرگردانند. امام علیهالسلام فرمود:
اگر عصای موسی آنچه را بلعیده بود برمیگرداند، این شیرها نیز چنین میکردند.
📚 منابع:
۱. مدیند المعاجز، علامه بحرانی، ج۵، ص ۲۴۶
۲. دلائل الامامة طبری ص ۲۹۸
۳. اختصاص، شیخ مفید، ص۲۴۶
📚#مطالبنابدرمنبر
.
.
🔹🔷《السَّلامُ عَلَى مَوْلانَا أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(عَلیهمَا السَّلامُ)》🔷🔹
✅در اواخر خلافت «ابوبکر بن ابی قحافه»، «صعصعة بن صوحان» حدیثی در فضیلت امام علی(علیه السلام) به «مغیرة بن شعبه» گفت و مغیره در جواب به او گفت :
📋《إِیَّاکَ أَنْ یَبْلُغَنِی أَنَّکَ تُظْهِرُ شَیئًا مِنْ فَضْلِ عَلِیِّ(ع)! وَأَمَّا عَلَانِیةً فِی الْمَسْجِدِ فَإِنَّ هَذَا لَا یحْتَمِلُهُ الْخَلِیفَةُ لَنَا!
بَل أنا أعلَمُ بِذلکَ! ولکِن هَذَا السُّلطَانُ قَد ظَهَرَ وَ قَد أَخَذنَا بِإظهَارِ عَیبِ عَلیِّ(ع) لِلنَّاسِ!》
♦️مبادا از تو بشنوم که چیزی از فضائل علی(ع) برای من بگویی!
اگر فضایل علی(ع) در مسجد علناً بیان شود خلیفه ما را معذور نمی دارد.
من از تو به آن آگاه تر هستم؛ امّا حکومت از ما خواسته است که عیب او را برای مردم بگوییم.(۱)
«ابن ابی الحدید معتزلی» می گوید :
📋《إِنَّ مَعَاوِيَةَ أَمَرَ النَّاسَ بِالعَرَاقِ وَ الشَّامِ وَ غَيرِهِمِا بِسَبِّ عَلِي(ع) وَ البَرَاءَةِ مِنهُ وَ خَطَبَ بِذَلِكَ عَلَى مَنابِرِ الِإسلَامِ وَ صَارَ ذَلِكَ سَنَةً فِي أَيَّامِ بَنِي أُمَيَّةِ إِلَى أَن قَامَ عُمَرُ بنُ عَبدِالعَزِيزِ فَأَزَالَهُ》
♦️معاویه به مردم عراق و شام و دیگر بلاد دستور داد، تا علی(ع) را در خطبه های منبرهای اسلام سب و لعن کنند و از او برائت بجویند!
تا اینکه این سنتی شد در ایام حکومت بنی امیه تا زمانی که عمر بن عبدالعزیز بر حکومت نشست.(۲)
و نقل شده است که ؛
📋《أَنَّ مَعَاوِيَةَ كَانَ يَقُولُ فِي آخِرِ خُطبَةِ الجُمعَةِ : اللَّهُمَّ إِنَّ أَبَا تُرَابِِ أَلحَدَ فِي دِينِكَ وَ صَدَّ عَن سَبِيلِكَ فَالعَنَهُ لَعنَاً وَبِيلَا وَ عَذَبَه عَذابَاً أَلِيمَاً فَكانَت هَذِهِ الكَلَماتِ يَشَارُ بِهَا عَلَى المَنابِرَ إلَى خَلافَةِ عُمرِ بنِ عَبدِالعَزِيزِ》
♦️معاویه در آخر خطبه های نماز جمعه همواره می گفت : پروردگارا! اباتراب ملحد شده و از دین تو بر گشته است، پس خدا او را لعن کند و به عذابی دردناک دچار سازد.
این جملات در منابر گفته می شد تا خلافت عمر بن عبدالعزیز!(۳)
سَبّ و لعن امیرالمؤمنین علی (ع) از حدود سال ۴۰ تا سال ۱۰۰ هجری بوده، یعنی از زمان به خلافت رسیدن معاویه تا زمان شروع حکومت عمر بن عبدالعزیز، در هزاران منبر رسول خدا(ص)!
جاحظ می گوید :
📋《أَنَّ قَوْماً مِنْ بَنِي أُمَيَّةَ قَالُوا لِمُعَاوِيَةَ إِنَّكَ قَدْ بَلَغْتَ مَا أَمَّلْتَ فَلَوْ كَفَفْتَ عَنْ لَعْنِ هَذَا اَلرَّجُلِ》
♦️جمعی از بنی امیه به معاویه گفتند :
تو که به آرزویت رسیدی، اگر از لعن این مرد دست برداری بهتر است!
معاویه گفت :
📋《لاَ وَ اَللَّهِ حَتَّى يَرْبُوَ عَلَيْهِ اَلصَّغِيرُ وَ يَهْرَمَ عَلَيْهِ اَلْكَبِيرُ》
♦️هرگز! به خدا سوگند! که دست از سبّ او نمی دارم تا زمانی كه اطفال امّت با سبِّ علی(ع) جوان گردند و با آن سبّ رشد و نمو كنند، و بزرگان به صورت پيران فرتوت درآيند.(۴)
ابن حجر مي گويد :
📋《كَانَ بَنُو أميَّةِ إذَا سَمَعوا بِمَولُودِِ اسمُهُ عَليِِّ قَتَلُوهُ》
♦️بنی امیه هنگامی که متوجه می شدند که نام کودکی را علی گذاشته اند، او را می کشتند.(۵)
🏴در روز عاشورا نیز یکی از فرماندهان لشکر کوفه به نام «عمرو بن حجاج زُبیدی» که چهار هزار نفر تحت فرمان او بودند، سربازان خود را به جنگ با امام حسین(ع) تشویق و ترغیب می نمود، در حالی که چنین می گفت :
📋《قَاتِلُوُا مَن مَرَقَ عَنِ الدِّینِ وَ فَارَقَ الْجَمَاعَةَ》
♦️بجنگید، بجنگید باکسی که از دین خدا برگشته و از صف مسلمانان بیرون رفته است.
#امام_حسین(ع) وقتی گفتار عمروبن حجاج را شنید فرمود :
📋《وَیْحَکَ یا عَمْرُو! أَ عَلیَّ تُحَرِّضُ النَّاسَ؟ أََ نَحْنُ مَرَقْنَا مِنْ الدّینِ وَ اَنْتَ تُقِیمُ عَلَیْهِ؟
سَتَعْلَمُونَ اِذا فَارقَتْ اَرْواحُنَا اَجْسَادَنَا مَنْ اَوْلَی بِصَلیِ النَّارِ》
♦️ای بر تو ای عمرو! آیا مردم را به این بهانه و اتهام که ما از دین خدا خارج شده ایم به جنگ و ریختن خون ما تشویق و ترغیب می کنی؟
آیا ما از دین خدا خارج شده ایم و تو در دین خدا پا برجا هستی؟
نه، هرگز چنین نیست؛ روزی که روح از تن ما جدا گردید، خواهید فهمید که چه کسی سزاوار آتش است!(۶)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📝شعر :
بهترین رهبر ابناء بشر کیست علیست
به یتیمان ستم دیده پدر کیست علیست
داشت ایزد به صدف یک دُر یک گوهر ناب
دُر یکدانه نبی هست و گهر کیست علیست
آنکه بر دوش رسول مدنی پای نهاد
تا کند بتکده ها زیر و زبر کیست علیست
کس نگفته است سلونی به جهان بهر بشر
آنکه فرمود و به ما داد خبر کیست علیست
👤ژولیده نیشابوری
📚منابع :
۱)تاریخ طبری، ج۵، ص۱۸۹
۲_۳)شرح نهج البلاغة ابن أبی الحديد، ج۴، ص۵۷
۴)بحارالأنوار مجلسی، ج۳۳، ص۲۱۴
۵)تهذيب التهذيب ابن حجر ،ج۷، ص۲۸۱
۶)البدایه و النهایه ابن کثیر، ج۸، ص۱۸۲
📚#اسنادالمصائب
.
.
#امام_حسین
مُتولّد شده ام تا که برایت باشم
نوکرِ دائمیِ صحن و سرایت باشم
از همان بَدوِ تولّد، زِ همان کودکی ام..
مادرم کرده سفارش که گدایت باشم
#مجتبی_دسترنج_ملتمس ✍
.
#عید_بیعت
#مدح_امام_زمان
والطور دل به طور ولایش اقامت است
واللیل لیلۀ شرف است و کرامت است
والعصر عصر منزلت است و زعامت است
والشمس روز جلوۀ شمس امامت است
عید خدای عزّوجلّ عید احمد است
عید غدیر دوم آل محمّـد است
عید صعود آدم و میلاد خاتم است
عید نزول حضرت عیسی ابن مریم است
عید ظهور منجی اولاد آدم است
یک عید نه، تجلی اعیاد عالم است
شب رخت بسته صبحدم نصر آمده
عید امامتِ ولیِ عصر آمده
عید امید سلسلۀ انبیاست این
عید نزول مصحف نصر خداست این
ای اهل آسمان و زمین عید ماست این
مستضعفان به پیش! که عید شماست این
عالم به ظلِّ رایت توحید مهدیاند
اعیاد ما مقدمۀ عید مهدیاند
مهدی که سکۀ ابدیت به نام اوست
مهدی که حکم آدم و خاتم پیام اوست
مهدی که آرزوی خلایق قیام اوست
مهدی که منجی بشریت نظام اوست
پیراهن بلند امامت بـه پیکرش
شمشیر شیر حق به کف عدلْ گسترش
بر اوج کائنات لوای گشادهاش
آزادگان به سلسله گردننهادهاش
سرهای سرکشان به زمین اوفتادهاش
گویی که بسته کار فلک با ارادهاش
هر چند شهر کوفه بوَد پایگاه او
یک لحظه هست بر همهعالم نگاه او
او شهریار عالم و عالم حضور اوست
خورشید را بشارت صبح ظهور اوست
سروِ قد کلیم خدا، خم به طور اوست
نعش ستمگران همه فرش عبور اوست
بوجهلها به چرخ کشد سر، خروششان
«تبت یدا ابی لهب» آید به گوششان
گیرید از جمال محمّد نشانیاش
بر تن چو انبیاست لباس شبانیاش
چشم زمین به شعشعۀ آسمانیاش
بر چهره بنگرند به سن جوانیاش
خوبان گرفته جان پی قربانیاش همه
پیران دهر طفل دبستانیاش همه
اوّل به کعبه عالمیان را صدا کند
خود را معرفی چو رسول خدا کند
با یک ندا قیامت کبری بهپا کند
ملک حجاز را نفسش کربلا کند
باشد هماره پشت سر او دعای ما
او پای کعبه روضه بخواند برای ما
آن روز روز عزّت و اقبال میشود
مفتوح، باب کعبۀ آمال میشود
با نطق او خطیب حرم لال میشود
روز ولایتِ علی و آل میشود
سازد برای فتح فراهم زمینه را
تسخیر میکند به سپاهش مدینه را
بر تشنگان سقایت جام ولا کند
بعد از مدینه رو به سوی کربلا کند
ننگ بنی امیه همی بر ملا کند
نابودشان به تیغۀ شمشیرِ «لا» کند
دریا کند ز اشک مصیبت دو عین را
گیرد به دوش پرچم سرخ حسین را
ای آه سینهسوز علی ذوالفقار تو
ای آل فاطمه همه امیدوار تو
با یک نفس تمام خزانها بهار تو
شمشیر انتقام تو چشم انتظار تو
«یاصاحبالزمان به ظهورت شتاب کن»
«عالم ز دست رفت، تو پا در رکاب کن»
باز آ که فتح با دم تیغت خدا کند
باز آ که شیعه در قدمت جان فدا کند
باز آی تا مسیح به تو اقتدا کند
تا کی تو را امام شهیدان صدا کند؟
بازآ که سینۀ شهدا بیقرار توست
بازآ که چشم فاطمه در انتظار توست
تو غایب استی و دل عالم اسیر توست
بالله قسم سلالۀ آدم اسیر توست
بیش از هزار سال محرّم اسیر توست
یک عمر طبع خستۀ «میثم» اسیر توست
تنها امید آل پیمبر تویی تویی
منجی خلق اوّل و آخر تویی تویی
استاد سازگار
#آغاز_امامت #امام_زمان
.👇