eitaa logo
گوهر معرفت
27.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
676 ویدیو
6 فایل
بسم الله و بالله لاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم مقصودِ عاشقانِ دو عالم لقای توست مطلوبِ طالبان به حقیقت رضای توست بودم بر آن که عشق تو پنهان کنم ولیک شهری تمام غلغله و ماجرای توست ⚠️نشر مطالب و محتوا شرعا همراه نام و لینک کانال جایز میباشد⛔
مشاهده در ایتا
دانلود
گوهر معرفت
این حرارت قلوب مومنین است که تا قیامت سرد نخواهد شد فرمود: چون عصر ظهور شد آنگاه  اقامه عزای سیدالش
عزاداری شما جوانان در عصر ظهور اینگونه است و چه گریه ای میکنند در اطراف حلقه ی عزای جوانان جن و‌ملک که خود شاهد ماجرای حضرت ارباب بی کفن بوده اند شیعه ثابت خواهد کرد که در راه حسین علیه السلام از بذل جان ابایی ندارد و امیدوارم رحمت الهی شامل حال شیعیان و محبین حضرت سیدالشهدا علیه السلام باشد گوهرمعرفت https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
گوهر معرفت
عزاداری شما جوانان در عصر ظهور اینگونه است و چه گریه ای میکنند در اطراف حلقه ی عزای جوانان جن و‌ملک
هرچه هست پس پرده است کاش هر روز کلاه گشاد دنیا را سرمان نگذاریم تا ببینیم و یقین کنیم و مومن شویم خوشا بحال اولیا خدا که سرصبح تا چشم باز میکنند اول جمال حضرت علیه السلام را میبینند و‌سلام میدهند گوهر معرفت https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
وظیفه ی سالک در حال قبض:   وظیفه ی سالک در حال قبض کاستن از اعمال عبادی و فشار وارد نکردن به نفس است. در روایت آمده: (جان ها را اقبال و ادباری است، پس هر گاه سر حال بود بر مستحبّات وادارش کنید و هرگاه بی حال بود، بر واجبات اکتفا کنید.) نهج البلاغه بخش حکمت و نیز وظیفه ی دیگر این است که اگر قبض خواسته است در راه رفعش بکوشد تا از جام بسط، می طهور بنوشد. نوعی دیگر از قبض: قبض در آغاز عمل: گاه سالک در آغاز عملی احساس نوعی قبض و بی حالی می کند و مردد می ماند که عمل را ادامه دهد و یا دست بردارد. مرحوم ملکی تبریزی این حالت را به دو قسم تقسیم می کند. ایشان معتقد است که قبض ابتدایی یا با ادامه دادن عمل زایل می شود و یا ادامه می یابد، در صورت اول نباید عمل را به خاطر بی حالی ترک کرد، ولی در صورت دوم شایسته است که عمل ترک شود. (البته این در صورتی است که عمل از دستورات استاد که باید ادامه یابد، نباشد). سالک به تدریج می تواند این دو نوع بی حالی را از یکدیگر بازشناسد.   قبض و بسط عارفان : آیا انسان کامل، یعنی شخص عارف بالله هم دارای قبض و بسط است؟ پاسخ این است که سالک پس از کمال از قبض و بسط به معنایی که گذشت رهیده است، او دیگر نه درد هجران دارد و نه شوق وصال به رحمان. او به مقصد رسیده و در حرم امن الهی آرمیده است. ولی به معنایی دیگر دارای قبض و بسط است. توضیح مطلب این است که عارف کامل پیوسته در پرتو تجلیّات پروردگار قرار دارد. این تجلیّات که عمدتاً «آسمانی» است، گوناگون است، زیرا نام های حق گوناگون است، وقتی عارف تحت تجلّی اسماء جمالیّه حق باشد، بسیار سرخوش است، به گونه ای که گویا می خواهد عالَم را ببخشد و اگر در تحت تجلّی اسماء جلالیّه باشد، در خود فرو می رود خُلق و حال ندارد و به سختی می توان با او انس گرفت. این دو حالت حتی در جسم و صورت عارف نمود دارد. او در حالت نخست چهره ای برافروخته، لبانی به خنده و تبسّم گشوده و اُنسی تماشایی دارد و در حالت دوم چهره ای لاغر و زرد، لبانی برهم نشسته و هیبتی قهرآلود دارد. مرحوم استاد طهرانی معتقد بودند: این دو حالت در انبیاء و اوصیاء نیز وجود داشته است و گویا شعر شاعر در همین مورد در بخش علم عارفان سروده شده است: گهی بر طارم اعلی نشینم گهی تا پشت پای خود نبینم گوهر معرفت https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
ندای پاک فطرت18-13900309-1.mp3
زمان: حجم: 3.83M
🎧گوش دهیم. استقامت و صبر در تزکیه نفس (۱) 📌قیاس خود با اهل جذب، مانع استقامت و مجاهده انسان در تزکیه نفس است. عارف بالله حاج اقا علیپور
اينچنين است حال محبّ و عاشق دلباخته اى كه عشق و محبّتش، عين شوق و محبّت به خداست [که می فرماید]: ⛈«أَمّا حُزْني فَسَرْمَدٌ، وَ أَمّا لَيْلي فَمُسَهَّدٌ، وَ هَمٌّ لايَبْرَحُ مِنْ قَلْبي أَوْ يَخْتارَ اللّهُ لي دارَكَ الَّتي أَنْتَ فيها مُقيمٍ، كَمَدٌ مُقيَّحٌ، وَ هَمٌّ مُهيَّجٌ، سَرْعانَ ما فُرِّق بَيْنَنا، و إِلَى اللّهِ أَشْكُو.» ⛈حزن و اندوه من، ديگر هميشگى است، و شبهايم بدون فاطمه به بيدارى بسر مى رود، و اندوه فراق او، نه اندوهى است كه از دلم بيرون رود، بلكه همواره در اين غصّه بسر مى برم تا خداوند مرا در خانه اى كه تو اى رسول خدا، در آن جاى دارى، اقامت دهد. ⛈زخم دل من، زخمى عميق؛ و اندوهِ من، اندوهى است شدّت يافته. ⛈چقدر زود بين من و فاطمه فاصله افتاد! و به خدا شكوه مى برم. 📚جلوه نور ؛ ص19 https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
دستور لعن خاص از عارف سالک، حضرت آیت الله توسلی(ره) 🔹 لعن کردن دشمنان حضرت فاطمه الزهرا علیها السلام به این عبارت: «لَعنَ اللهُ قَاتلِیکِ وَ ضَارِبیِکِ و ظَالِمِیکِ وَ غَاصِبی حقِّکِ یا مُولاتِی یا فاطمَةَ الزهراء»، کنز است، از گنج هم بالاتر است، خیلی راه‏گشا و پر برکت است. این از الطاف الهی به من است و این لعن را از کتابی نیاموختم. این لعن را زیاد بگویید و حضرت زهرا سلام الله علیها را خطاب قرار دهید. مشکلات به‏ صورت اعجازآمیزی حل می ‏شود. از این لعن برکاتی دیدم. این لعن، از طریق عارفانه به من رسیده است، نه این‏که کسی به من آموخته باشد. از خود اهل بیت علیهم السلام به من رسیده است که این لعن را به این نحو بگو. حرف من این است؛ صلواتی که بی‏ لعن باشد، تکمیل نمی‏ شود. اللهم رزقنا شفاعتها و زیارتها و برکاتها و اعجازها. 📚 کتاب در محضر عارف دارالشفا صفحه۱۳ 🔹 پ.ن۱: یکی از بزرگان در رابطه با این لعن فرموده بودند: از ایشان (حضرت آیت الله توسلی) پرسیدم منبع این لعن کجاست؟ چون در روایات نیست، فرمودند آیت‌الله توسلی این لعن را به ما آموختند و فرمودند من خودم این لعن را از حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) در مدینه گرفته‌ام. 🔸 پ.ن۲: این لعن برکات اعجاز آمیزی دارد! بجهت رفع مشکلات، بجهت ازدیاد رزق، موفقیت در اعمال معنوی و مادی و... 🔹پ.ن۳: از حاج آقا توسلی (رحمة الله علیه) درباره ذکری برای رزق پرسیده شد، گفتند: « لَعنَ اللهُ قَاتلِیکِ وَ ضَارِبیِکِ و ظَالِمِیکِ وَ غَاصِبی حقِّکِ یا مُولاتِی یا فاطمَةالزهراء» را زیاد بگویید. روزی ۱۳۵ بار. مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ (از جایی که گمان نمی برید) به شما رزق برسد. https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
♦️ حضرت آیت الله حاج سید محمد صادق طهرانی: 🔹 برخی وارد سلوک میشوند و بیست سی سال میگذرد ولی هیچ تکانی نمیخوردند! 🔸 چون دنبال خواسته های خودشان هستند، نه رها شدن از خواسته هایشان! 🔘 (مثلا شخص بجای اینکه دنبال رها شدن از قیود نفسانی باشد، دنبال طی الارض، چشم برزخی، کسب قدرت ها و علوم و... است!) https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
گوهر معرفت
اصول مهم در تزکیه نفس و سیر الی الله اصل ششم: "نماز اول وقت" مقید بودن به خواندن نمازهای پنج گانه
اصول مهم در تزکیه نفس و سیر الی الله اصل هفتم: "نماز شب" بسیاری که روزشان تاریک است به خاطر این است که شبشان را با نماز روشن نکرده‌اند و به قول عرفا امکان ندارد کسی بدون تهجد در سحرگاه و اقامه نماز شب بتواند راه را طی کرده و به مقامات برسد. خداوند متعال می‌فرماید دروغ می‌گوید کسی که می‌گوید مرا دوست دارد ولی تا به صبح همچون مرداری در رختخواب می‌خوابد. هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ  از یمن دعای شب و ورد سحری بود مرحوم سید علی آقای قاضی (ره) می‌فرمایند: اما نماز شب؛ پس هیچ چاره و گریزی برای مؤمنین از آن نیست و تعجب از کسی است که می‌خواهد به کمال دست یابد، در حالی که برای نماز شب قیام نمی‌کند؛ و ما نشنیدیم که احدی بتواند به آن مقامات دست یابد، مگر به وسیله نماز شب. (اسوه عارفان،ص137و138) مرحوم آیت الله بهجت(ره) می‌فرمایند: گوی سبقت را نماز شب خوانها ربودند مخفیانه... نماز شب مفتاح توفیقات است. (به سوی محبوب، ص79) علامه طباطبایی (ره) می‌فرماید: چون به نجف اشرف برای تحصیل مشرف شدم گاهی به محضر مرحوم قاضی(ره) شرفیاب می‌شدم تا اینکه یک روز در مدرسه ای ایستاده بودم که مرحوم قاضی(ره) از آنجا عبور می‌کردند چون به من رسیدند دست خود را روی شانه‌ی من گذاردند و گفتند: ای فرزند!دنیا می‌خواهی نماز شب بخوان، آخرت می‌خواهی نماز شب بخوان.(نماز در کلام اولیای ربانی، ص 79) باید به این نکته توجه داشت علت عدم توفیق برای نماز شب تنها گناهان روز نیست بلکه دیر خوابیدن فرد در شب یکی از علل بیدار نشدن در سحرگاه می باشد. به همین دلیل علما به زود خوابیدن در شب بسیار اهمیت می دادند. در اوایل این کار لازم نیست که انسان هر یازده رکعت نماز شب را کامل بخواند بلکه می تواند با مقداری که تمایل و کشش دارد، شروع نماید. مثلا در شب های اول، تنها دو رکعت بخواند تا کم کم برایش ملکه شود و با آن انس بگیرد. و کم کم بیشتر نماید. و در مواقعی که در سحرگاه بیدار نشد، نماز شب را بعد از نماز صبح بخواند تا از توفیقات آن محروم نگردد. گوهر معرفت https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
یکی از مهم ترین نشانه های به نتیجه رسیدن سلوک الی الله خارج شدن از هر گونه توقع داشتن از دیگران است . چه در امور مادی و چه معنوی . حتی به اندازه ی توقع گرفتن یک لیوان آب . سیر الی الله حقیقی ، چشمداشت به دیگران را از بیخ و بن می سوزاند . اگر توقعی باشد هنوز شرک ریشه دارد . گوهر معرفت https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
👤عبد صالح خدا مرحوم حاج حسین قنبری قائم (حاج آقا نباتی) می فرمودند : یک روز خدمت مرحوم استادم (مرحوم علامه حافظیان)  خیلی با احترام عرض کردم،آقا یک دستورالعملی مرحمت فرمایید تا چشمم کمی باز شود که بتوانم ببینم،ناگهان با تغیر و عصبانیت فرمودند: می خواهم نبینی... من همان طور که دو زانو نشسته بودم،در خودم فرو رفتم.خیلی ناراحت شده بودم.قرار بود بعد از ملاقات به اداره بروم اما با حرف ایشان دیگر حالی برایم باقی نمانده بود.چند دقیقه ای بر همین منوال گذشت که پرسیدند: نمی خواهی به اداره بروی؟ عرض کردم نه آقا... فرمودند:پس بلند شو برویم بازار،قدری کار دارم. من که هم چنان ناراحت بودم،به اتفاق ایشان از منزلشان بیرون آمدم ،در حال عبور از بازار سرشور(یکی از بازارهای مشهد) بودیم که ایشان متوجه حال من شدند.با لحنی پدرانه فرمودند: جوان که بودم مثل شما از استادم (مرحوم  آیت الله شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی)  درخواستی کردم که قدری بفهمم... ایشان با تغییر گفتند: می خواهم 70 سال نفهمی... (یعنی  این که من خیلی گذشت کردم که نگفتم 70 سال) خلاصه آن که وقتی به منزل استاد حافظیان برگشتیم.ایشان دستورالعملی عنایت کردند و فرمودند: فردا که چشمت باز شد،یک حرف هایی زدی که به مذاق بعضی ها خوش نیامد ،مثلا بگویی طوفان خواهد شد،می گویند هوا به این خوبی،کجا طوفان خواهد شد،آن وقت می گویند دیوانه است.... 👤 مرحوم حاج اقای قنبری قائم (حاج آقا نباتی) فرمودند: آن روزی که گفتم این بنی صدر خائن است،همه می گفتند: نه آقا! مورد تایید فلانی و فلانی است،بعد دیدید که با لباس زنانه فرار کرد و آن روز که گفتم :افضلی فرمانده نیروی دریایی یک خائن است.این موجود پست و کثیف،نیروی دریایی را باد می دهد و خودش نقشه ها را به دشمن می دهد تا بداند کجا را باید بزند،همه می گفتند:از محالات است ! چه کسانی این ها را تایید کرده اند و مسئولیتی به این مهمی را به او واگذار کرده اند،چطور فلانی رد می کند... و دیدید سرنوشتش به کجا رسید،با آن قیافه و ریش منافقانه اش،گفتند که کمونیست است و اعدامش کرده اند. حالا می فهمم که می خواهم 70 سال نبینی یعنی چه؟که نگویند فلانی دیوانه است... گوهر معرفت https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی می­‌فرمودند: محضر آمیرزا جواد آقای ملکی تبریزی- اعلی اللّه مقامه الشّریف- بودم، کسی آمد و به ایشان گفت: آقا! من به نسخه­‌ای که برای شب­ خیزی به من دادید، مو به مو عمل کردم امّا موفّق نمی­‌شوم. آیه آخر سوره کهف را خوانده­‌ام، دعایی را که داده­‌اید، خوانده­‌ام، صدقه هم فرمودید دادم، همه کار کردم امّا موفق نشدم. آقا فرمودند: گوشَت را جلو بیاور تا چیزی در گوشَت بگویم. چیزی به او گفتند که دیدیم سرخ شد و عقب نشست. بعد فرمودند: این را انجام بده، درست می­‌شود! آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی فرمودند: بعدها که آن شخص پیش من آمد، خودش برایم گفت: آن روز آقا فرمودند: تو چند روز است که در منزل بد اخلاقی می­‌کنی و با همسر و بچّه­ هایت قهری، با این حال می­ خواهی خدای متعال باز توفیق شب­ خیزی به تو بدهد؟! هیهات! این­ ها که هیچ، اگر خضرِ نبی هم تعلیمی به تو بدهد، توفیقِ شب­ خیزی نخواهی داشت! گوهر معرفت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌ ‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b