هدایت شده از عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 ریشه برخی دعواهای اقتصادی داخل کشور!
🔹به اقتصاد می شود از دو منظر نگاه کرد؛ یک منظر قوانین طبیعی و عمومی که در هر نقطه ای از جهان و در هر کشور و دولت - ملتی این قوانین یکسان است؛ چه در ایران باشد چه آمریکا چه اروپا چه آفریقا؛ فرقی نمی کند اینها قوانین طبیعی حاکم بر اقتصاد هستند؛ یک منظر هم برنامه ها و طرح های اقتصادی که اینها دستوری اند و تعیین می کنند که تولید و ابزار تولید و منابع و امکانات، چگونه در بین عموم مردم توزیع شود و حقوق ها و دستمزدها چگونه باشد و ... .
🔸نام و عنوان این دو دسته مهم نیست که چه باشد؛ ولی شهید مطهری بطور کلی نام دسته اول را اقتصاد نظری یا توصیفی می دانند؛ قوانین تکوینی و طبیعی حاکم بر روابط انسان ها که ناشی از روابط علّی و معلولی است؛ علوم تجربی می توانند به فرمول هایی در این زمینه برسند؛ مثلاً قوانین مربوط به عرضه و تقاضا؛ روابط علّی معلولی مرتبط با تورم، پول، افزایش و کاهش قیمت ها، رشد بیکاری یا اشتغال و غیره. البته نظریات تجربی هم به مرور زمان نقض می شوند، تکمیل می شوند و ... . اما بطورکلی می توان اینها را قوانین عمومی دانست.
🔹استاد شهید اما نوع دوم را اقتصاد دستوری یا برنامه ای می نامند؛ آنجا که احکام اقتصادی، جنبه خوب و بد پیدا می کنند؛ انسانی یا غیرانسانی؛ ارزشمند یا بی ارزش؛ آنجا که قوانین اقتصادی با مفاهیمی غیراقتصادی مثل حق و باطل، عدل و ظلم، حُسن و قُبح، تکاملی و ضدتکاملی مرتبط می شوند. اینجا پای مکاتب اقتصادی باز می شود: اقتصاد لیبرال سرمایه داری، اقتصادِ سوسیالیستی، اقتصاد اسلامی و غیره.
🔸 دعواهای امروز ما در سطوح سیاسی و کارشناسی نظام، در این نقطه شکل می گیرد؛ درست در همین نقطه که بین قوانین طبیعی و اقتصاد دستوری و برنامه ای، تفاوتی قائل نمی شوند؛
🔹اولاً همین قوانین طبیعی و عمومی که با علوم تجربی به دست می آید، گاهی به مرور زمان، تغییر می کنند. یعنی نظریات جدیدی مطرح می شود؛ یا نظریات کامل تری پا به میدان می گذارد و نمی شود همین ها را هم وحی منزل دانست! باید همه مؤلفه های مؤثر را در نظر گرفت؛ بطور مثال، شاید نقدینگی در یک کشوری، باعث تورم شود ولی در جای دیگر تورم ایجاد نکند؛ باید ابعاد هر نقطه و همه مؤلفه ها را در نظر گرفت. همینجا اختلافات جدی وجود دارد.
🔸ثانیاً؛ دستور و برنامه در هر مکتب اقتصادی وجود دارد؛ اساساً هیچ اقتصادی، آزاد و رهاشده نیست! دستورات و برنامه های کلان، در اقتصاد سرمایه داری یکجور است؛ در اقتصاد سوسیالستی یکجور و در اقتصاد اسلامی هم یکجور! بطور مثال، در اقتصاد سرمایه داری، دستور و برنامه این است که برای برخی سرمایه داران، هیچ حد و مرزی در تولید ثروت، چگونگی تولید ثروت، چگونگی مصرف آن قائل نباشد و انحصار بوجود بیاید و ورود سرمایه داری به هر تولید ثروتی ممنوع نباشد؛ چه آن ثروت، تجارت و تولید همراه با ترویج آزادی های جنسی باشد یا هرچه.
🔹اما در اسلام، آیا برنامه این است که هیچ حد و مرزی برای تولید ثروت و چگونگی تولید ثروت و چگونگی مصرف آن نباشد؟ آیا اسلام موافق انحصار است؟ آیا در اسلام برنامه این است که می توان انفال(اموال عمومی نظیر دریاها، کوه ها، رودخانه ها، نفت، گاز و ...) را هرگونه که سرمایه داران بخواهند بین خود توزیع کنند و به آنها دست درازی کنند؟ یا نه برنامه این است که این اموال در اختیار حکومت اسلامی باشد و حکومت یک بخش را برای آیندگان محافظت کند و بخشی را برای نسل های فعلی، دسترسی عادلانه برای همه برقرار کند، عادلانه و برابر همه بتوانند استفاده کنند؟
🔸از ریشه های اصلی دعواها در کشور، همین نقطه است که اولاً برخی قوانین طبیعی را کامل نمی شناسند؛ برخی قوانین را در کُتب اقتصاد نظری خواندند و آنها را وحی منزل می دانند در حالیکه ممکن است اینها تغییر یا تکمیل شوند؛ در ثانی، نگاه مکتبی ندارند و برخی حتی دستوراتِ سرمایه داری را با قوانین ثابت و طبیعی و تکوینی قاطی می کنند!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
همین لیبرالهای غربزده که برای هر ایرانی ده ها میلیون یارانه انرژی حساب می کنند موقع حساب کردن رفاه مردم ایران حداقل دستمزد کارگر و درآمد سرانه رو در نظر میگیرن! اونم به دلار!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
Some opponents of mathematics like for example Jean-Baptiste Say didn’t see any use for mathematics in economics, on the ground that economics belongs to the domain of morals.
برخی از مخالفان استفاده از ریاضیات در اقتصاد مانند "ژان باپتیست سه" هیچ فایده ای برای ریاضیات در اقتصاد نمی دیدند، به این دلیل که اقتصاد به حوزه اخلاق تعلق دارد!
ببین از کجا به کجا رسیدیم!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا چند درصد تورم هم برای آمریکاییها زیاد است؟
▪️دکتر فواد ایزدی - عضو هیات علمی دانشگاه تهران: در آمریکا چند درصد تورم عدد قابل توجهی است چون افزایش حقوق سالانه وجود ندارد و آخرین باری که هم که این اتفاق افتاد من هنوز آنجا بودم.
⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق
🆔 @jahanara_ofogh
اختیارات ولیّ فقیه در نظام اقتصادی اسلام چیست؟
امام خمینی علیه السلام:
اسلام با مستمندان بیشتر آشنایی دارد تا با آن اشخاصی که [ثروتمند] هستند. آن اشخاص هم اموالشان همان طوری که گفتید، این اموالِ بسیار، مجتمعِ از راه مشروع نیست، اسلام این طور اموال را به رسمیت نمی شناسد.
و در اسلام اموال، مشروع و محدود به حدودی است و زاید بر این معنا ما اگر فرض بکنیم که یک کسی اموالی هم دارد که خیر، اموالش هم مشروع است، لکن اموال طوری است که حاکم شرع، فقیه، ولیّ امر تشخیص داد که این به این قدر که هست نباید این قدر باشد، برای مصالح مسلمین او می تواند قبض کند و تصاحب کند. و یکی از چیزهایی که مترتّب بر ولایت فقیه است و مع الأسف این روشنفکرهای ما نمی فهمند که ولایت فقیه یعنی چه، یکیش هم تحدید این امور است.
مالکیت را در عین حال که شارع مقدّس، محترم شمرده است، لکن ولیّ امر می تواند همین مالکیت محدودی که ببیند خلاف صلاح مسلمین و اسلام است، همین مالکیت مشروع را محدودش کند به یک حدّ معیّنی و با حکم فقیه از او #مصادره بشود
صحیفه امام خمینی ج10 ص481- 13 آبان 1358
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
اقتصاد فرهنگی
اختیارات ولیّ فقیه در نظام اقتصادی اسلام چیست؟ امام خمینی علیه السلام: اسلام با مستمندان بیشت
این جملات را بدون اینکه بگویید برای امام است به زبان خودتان برای دیگران نقل کنید!
امکان ندارد نگویند که این تفکر کمونیستی است!
چقدر اسلام ما از اسلام امام دور است...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از آفات تجربهگرایی، عدم توجه به روشنگری و خیرخواهی دیگرانه و فکر میکنی کسی که خلاف نظر تو رو داره، دروغگوئه و دیگه توجهی به تجارب دیگران و عبرت گرفتن از اونها نداری.
خب این بزرگوار با این سن و سال و تجربه حتماً باید خودش میرفت کانادا و از نزدیک سیستم درمانی فشل و معیوب اونجا رو میدید تا بفهمه اونجا چه خبره؟!!!
یعنی حتماً باید سرش به سنگ میخورد؟؟؟
البته همین که میاد تفاوت بین تصور ذهنیش با واقعیت رو بیان میکنه جای شکر داره حتی اگه باز هم از خوبیهای کشورش چیزی نگه.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کاری به حرف اون دخترها ندارم. حتی کاری به مسأله مهریه و ازدواج و طلاق هم ندارم.
ولی آن زن یک جمله گفت که اگر بخواهم یک دلیل بگویم که چرا غرب نتوانسته ایران را تحت سلطه خود در بیاورد همین یک جملهای است که این مادر و این بانوی بزرگوار ایرانی می گوید: مگر من فروشیام؟!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از 🛠 آچار ؛ آقای اقتصاد انقلاب اسلامی 🇮🇷
ویروس خودتحقیری
امروز سر کلاس بحث گیگا پرس شرکت تسلا شد که میتونه کل قاب و Frame ماشین رو به جای مثلاً ۵۰۰ قطعه در چند تیکه و تقریباً یکپارچه بزنه...یکی از بچهها گفت خب چه کاریه؟!
استاد (که خودش هم خارج و بویژه انگلیس بوده) مطرح کرد که شما نباید مثل اینجا نگاه کنید که خیلی راحت اونجا رو جوش میدیم و فلان جا رو ماشینکاری میکنیم و ...!
در کشورهای اروپایی، آمریکا و انگلیس، خدمات بسیار گران هستند ولی در کشور ایران خدمات به نسبت بقیه دنیا بسیار ارزان هستند
بعد هم دوستش رو در انگلیس مثال زد که تصادف کرده بود و با اینکه اونقدر شدید هم نبوده اما شرکت بیمه، به خاطر هزینه بالای تعمیر، حتی به صافکاری فکر هم نکرده و میدونسته صافکاری همون ماشین براش چقدر گرونتر در میاد تا نوی اون!
خلاصه تا اینجا خیلی خوب بود و خوشم اومد که با انصاف هست ولی در ادامه علتش رو اینطور گفت:
چون اونا رفاه اقتصادیشون و حقوقهاشون بالاست اینطوریه؛ چون انسان وقتش باارزش میشه و با هرقیمتی کار نمیکنه، کار خدماتی گران میشه!!!!!
[و من دهنم باز موند...]
باز ادامه داد:
«هرچقدر کشور توسعهنیافتهتر و از لحاظ اقتصادی ضعیفتر، خدمات ارزونتر»
و از اون به عنوان #یک_قانون_خیلی_ساده تعبیر کرد!
و تولیدات کارگاهی پاکستان مثل اتوبوس رو به خاطر ارزان بودن خدمات میدونست و میگفت خب پاکستانی میگه :«برم بیکار بشینم تو خونه چیکار کنم وقتی پول هم ندارم؟!» پس حاضره با قیمت پایین هم کار کنه! وگرنه تولیدش نمیصرفه...
هیچی دیگه...من همچنان دهانم از انقدر وارونه دیدن همه چیز باز مونده...
🛠 آچــــــــــــــــــــــار: 🇮🇷
💠 @Achar_Ir
هدایت شده از حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا ساعت ۲۲ با کمک شما و گروه جهادی خاتم الانبیاء، ۵٩٣ میلیون تومان بابت این ماجرا کمک شده.
لطفا به کمک ها ادامه بدید که بتونیم کار رو به انتها برسونیم.
بانک ملی:
۰۳۳۸۷۱۰۸۴۶۰۰۸شماره کارت:
۶۰۳۷۹۹۷۳۳۳۱۲۳۷۴۴شماره شبا:
IR500170000000338710846008به نام حمیدرضا مقصودی با لمس شمارهها کپی میشود. ☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حدود بیست سال طول کشید تا بالاخره سال گذشته تصمیم گرفتم دست به نوشتن این مطلب بزنم!
هنوز هم شک دارم که نکند زود باشد!
تناقض دو فرهنگ و یک اقتصاد روایتی است تاریخی از برخورد دوگانه اقتصاددانان و نظام سرمایه داری با ارزش ها و فرهنگ!
از دیوید هیوم و آدام اسمیت تا حدود دهه هفتاد میلادی قرن بیستم تلاش بر این بوده تا ارزش ها و فرهنگ از اقتصاد و تحلیل های اقتصادی جدا شود اما از دهه هشتاد میلادی به بعد و به ویژه در قرن بیستم به فرهنگ و روابط اجتماعی و نسبت آنها با اقتصاد توجه شده و حتی نوبلیست هایی را به دنیا معرفی کرده اند که به تحلیل پدیده های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی در نسبت با یکدیگر پرداخته اند.
سعی کردم در این مقاله به این سوال پاسخ دهم.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
قابل توجه آقایان علما و فقها و اساتید معزز اقتصاد اسلامی
مردم (عرف) پول هایشان را به بانک #امانت می دهند. هر چند ممکن است گفته شود هنگام باز کردن حساب در بانک امضا کرده اند که #قرض_الحسنه است!
اما توجه داشته باشید که در جامعه امروز بدون حساب بانکی مردم از زندگی ساقط می شوند و بسیاری از حقوقشان (مثل یارانه و ...) را نمی توانند دریافت کنند. همان یارانه را هم که دولت به حسابشان می ریزد باز هم بانک با عنوان قرض الحسنه در نظر می گیرد و با این سپرده های مردم #خلق_پول می کند.
وقتی پول های مردم به صورت امانت نزد بانک است بانک شرعا حق #تصرف در آن را ندارد. چطور این اجازه به بانک ها داده شده که از پولی که نزد آنها #سپرده (امانت) گذاشته شده کسب سود کنند و در آن دخل و تصرف کنند؟
اساسا عبارت "#سپرده_قرض_الحسنه" یک عبارت غلط و متناقض است. کجای فقه ما چنین عقدی داریم؟ چطور ممکن است یک عقد هم #ودیعه باشد هم قرض؟ چطور چنین چیزی را فقه شیعه #امضا کرده است؟
والله اعلم
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
اقتصاد فرهنگی
قابل توجه آقایان علما و فقها و اساتید معزز اقتصاد اسلامی مردم (عرف) پول هایشان را به بانک #امانت می
الله اکبر
الله اکبر از این رهبر حکیم!
و خدا ما را ببخشد!
۳۰ سال قبل مقام معظم رهبری این نکته ساده در مورد بانک را طرح کردند:
اگر ما عملیات بانکی - غیر از مسألهی پول - و ودیعه گذاریها را تحت عنوان قرض و آن هم قرض رَبَوی بگذاریم و دورش را خط بکشیم! آیا جای این نیست که قدری بیشتر در عمقش فرو برویم و ببینیم که آیا واقعاً قرض است یا خیر. ما در بانک پول میگذاریم و به بانک قرض میدهیم؛ بانک از ما قرض میگیرد. چه کسی این را قبول دارد؟ شما در بانک ودیعه میگذارید؛ قرض که به او نمیدهید.
۱۳۷۴/۹/۱۳
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد مردمی
پروفسور درخشان
نویسنده کتاب «فریب بزرگ»
چهار ویژگی به شرح ذیل که در علم اقتصاد جدید کاملا مغفول است، محور اصلی در طراحی سیاست های اقتصادیِ اسلامی را تشکیل می دهد.
الف- در نظر گرفتن روابط متقابلی که بین ابعاد اقتصادی و غیر اقتصادی وجود دارد.
ب- استقاده از سیستم ارزش ها و اصول اسلامی به مثابه معیار بهینگی برای به دست آوردن سیاست های بهینه اقتصادی.
ج- اطمینان خاطر از سازگاری چنین سیاست های بهینه اقتصادی با سیاست های مشابه اجتماعی و سیاسی و فرهنگی.
د- برخورداری (سیاست های اقتصادی) از توانمندی برای تقویت سیاست های غیراقتصادی و به عکس
(فریب بزرگ، ص۴۵)
#فریب_بزرگ
#اقتصاد_مکانیکی
@EghtesadeMardomi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 گزارشی از دوره آموزش پادکست از دوره های آموزشی «حجره هنر»
◻️دوره دوم آموزش پادکست "حجره هنر"، به همت مرکز رسانه حوزههای علمیه، با تدریس استاد عباسیفر برگزار شد.
ثبتنام و آشنایی با دورههای حجره هنر👇
https://eitaa.com/hojrehonar
@hawzahnews | خبرگزاریحوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیدوارم این مزخرفاتی که رائفی پور میگه از سر جهل باشه!
وگرنه مصداق فریب دادن مردم و سفیدشویی وحشی ترین نوع نئولیبرالیسم در دنیاست!
شاید برای شما سوال باشد که چرا یک بچه انقلابی اینطور سینه چاک سیاست های نئولیبرال در آرژانتین شده! ولی برای من اصلا عجیب نیست!
جالبه رئیس جمهور آرژانتین که یک صهیونیست است با افتخار می گوید من یک نئولیبرال دو آتیشه هستم و احتمالا این آقایان بگویند مرحوم غلط کرده!
این عین اقتصاد مقاومتی است!
پ ن: تورم سالانه آرژانتین بیش از 200 درصد است!
پ ن 2: رائفی پور می گوید البته مردم هم اذیت شدند! انگار مهم نیست برای او که عده ای زیر چرخهای سیاست های نئولیبرال له شدند!
به قیمت حذف مصرف و تقاضای آنها تورم ماهانه کاهش پیدا کرده است!
پ ن 3: این سخنرانی را یادتان باشد و آینده آرژانتین را ببینید!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ #خط_دیدار | رهبر انقلاب، صبح امروز: توجّه دارید که قدرت اجتماعی و قدرت علمی، تولید قدرت سیاسی میکند. یک ملّت اگر توانست در درون خود اتّحاد خود را، عزم خود را، ایستادگی خود را، تعداد قابل توجّهی نیروی فعّال وسط میدان خود را نشان بدهد، توانایی علمی خودش را نشان بدهد، توانایی اجتماعی خودش را نشان بدهد، قوّت سیاسی هم پیدا میکند؛ در [فضای] بینالملل میتواند حرف محکم بزند، میتواند حرفش را پیش ببرد. ۱۴۰۳/۹/۵
💻 farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
۱۴۰۳۰۹۰۵_بیانات_رهبر_انقلاب_اسلامی_در_دیدار_بسیجیان.pdf
2.24M
✊ #جزوه | متن کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار بسیجیان. ۱۴۰۳/۹/۵
🔹️صوت کامل بیانات | فیلم کامل بیانات
💻 Farsi.Khamenei.ir
گیرم پلهای پشت سرم را هم خراب کرده ام
گیرم آنقدر خطا کرده ام
آنقدر گناه و اشتباه و بی حرمتی کرده ام که هیچ راه بازگشتی نداشته باشم
گیرم نگاهم نکنی
اما صدایم را که میشنوی
همین بس است برایم
برای اینکه به سمت پلهای خراب شده برگردم
اصلا مگر راه دیگری هم دارم؟
اصلا مگر راه دیگری هم وجود دارد؟
حتی اگر نگاهم نکنی
مجبورم که برگردم
چاره ای نیست جز تو
اینکه پلی باشد یا نباشد مهم نیست
مهم این است که پیش رویم دره هایی است بسیار عمیق تر و وحشتناک تر از پشت سرم.
پیش رویم هر قدمش خسارت است دور از تو
پشت سرم تویی و هر چه بادا باد
چه ببخشی چه نبخشی
چه پلی باشد
چه نباشد
همین که در سمت توام برایم کافیست
همین که غمم تو باشی
همین که با تو بگویم و از تو بگویم و تو مرا بشنوی
راه دیگری ندارم
امید هم نداشته باشم چارهای هم ندارم...
اقتصاد فرهنگی
حدود بیست سال طول کشید تا بالاخره سال گذشته تصمیم گرفتم دست به نوشتن این مطلب بزنم! هنوز هم شک دارم
دوستان پرسیدند این کلیپ رو چطور آماده کردم؟
پاسخ: با هوش مصنوعی! به سادگی!
هفته پیش، در مسیر رفتن به مجلس شورای اسلامی:
+ عه عه عه عه چقدر این سایپا پررو تشریف داره.😡
_ مگه چی شده؟😕
+ دوباره قیمت ماشینهای لعنتیش رو بهصورت دستوری برده بالا😤
-عجب😳. غصه نخور. الآن میریم توی مجلس پوستشون رو میکنیم که درس عبرت بشه براشون🤔
+چکار میخوای بکنی؟ بدبختشون نکنی!!!😧
_یه کار کارشناسی خوبی انجام دادیم و میخوایم بیچارهشون کنیم.😎
_اونا تولید خودرو داخلی بهصورت انحصاری دستشونه اما خودرو خارجی که دیگه دست اونا نیست. تعرفه واردات خودرو رو بهصورت دستوری کم میکنیم که قیمت ماشینهای وارداتی بیاد پایین و خودِ بازار اونا رو بشونه سر جاشون و براساس قانون عرضه و تقاضا خودشون مجبور بشن قیمتها رو بیارن پایین💪
+ دمت گرم مشتی. خدا سایهتون رو از سر این ملت کم نکنه🥺
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امروز، در مسیر برگشتن از مجلس شورای اسلامی:
+ عه عه عه عه چقدر این سایپا پررو تشریف داره😡
_ مگه چی شده؟😕
+سایپا هم از توبره میخوره هم از آخور😬
_یعنی چی؟😯
+بیوجدان هم تولیدکننده خودرو هست و با بالابردن قیمت ماشینهای داخلی سود خودش رو زیاد میکنه، هم واردکننده خودرو هست و با کاهش تعرفه واردات و افزایش فروش ماشینهای خارجی باز هم سود خودش رو بالا میبره😨
_چی؟؟؟😵
+چقدر خوب شد هفته پیش پدرشون رو درآوردید. خداقوت دلاور. خسته نباشی پهلوان🙄
_خیلی 😢😢😭😭
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar