eitaa logo
اقتصاد مردمی
39 دنبال‌کننده
13 عکس
3 ویدیو
0 فایل
ما به دنبال آشنایی با اقتصاد و نقدهای وارد بر آن به زبان ساده هستیم. شناسه ادمین @Z_Gh_naghibi
مشاهده در ایتا
دانلود
«یاحق» سؤال زیاد داشتم و نیازم به دانستن منو کلافه کرده بود. اقتصاد موضوع مورد علاقه من نبود؛ با مدرک کارشناسی و ارشد من مطابقت نداشت؛ اما با تمام زندگی من گره خورده بود. باید می دونستم کجای این پازل ایستادم. وقتی انتخابات مجلس و ریاست جمهوری می شد، نیاز داشتم بدونم کدوم طیف سیاسی، منافع طبقه متوسطُ تأمین می کنه؛ لذا شروع کردم به یادگیری. از محضر اساتید مختلف استفاده کردم؛ کارگاه های مختلفی شرکت کردم؛ کتاب و مقاله خوندم؛ دانستن طعم شیرینی برام داشت؛😇 وقتی می دیدم، هیچ طیف و گروهی نمی تونه با حرف های عوام فریبانه منو گول بزنه، حسم عالی بود؛ وقتی می تونستم نظرات کارشناسی رو تحلیل کنم، حالم خوب بود؛ تا اینکه تصمیم گرفتم کانال بزنم تا هم وطنانم هم از این دانسته ها سهمی داشته باشند؛ با زبان ساده مطلب تهیه کردم تا همه «لذتِ دانستنُ» بچشند؛ چرا که همیشه، «دانستن» چند پله بالاتر از «ندانستن» است. «زهرا غفارنقیبی» @EghtesadeMardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨شکل گیری علم اقتصاد و به طور خاص «بازار آزاد» از کجاست؟ ✨ این علم چطور و از چه زمانی بر اقتصاد ایران سایه افکند؟ ✨آیا اقتصاد ایران، اسلامی و مبتنی بر آرمان ها و میثاق نامه قانون اساسی ست؟ لطفا نشر دهید🙏 @EghtesadeMardomi
در لوای تغییر، از بنیان زیر و رو می کنند. سزار آیرا، نویسنده آرژانتینی، ۲۰۰۱ @EghtesadeMardomi
«بیشتر کارهایی که طی سی سال گذشته در عرصه اقتصاد کلان صورت گرفته است، در بهترین حالت بی ثمر و در بدترین حالت زیان بخش بوده است.» Paul Robin Krugman پل کروگمن، برنده جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۰۸, سخنرانی در «مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن» LSE ۸ژوئن ۲۰۰۹ @EghtesadeMardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قسمت اول 1⃣ سه دقیقه با خانم نائومی کلاین نویسنده کتاب «دکترین شوک» @EghtesadeMardomi
«تثلیث مقدس اقتصاد» نائومی کلاین: همه این اشکال ظهور(نئولیبرالیسم، جهانی سازی، نومحافظه کاری، اقتصاد آزاد و...) در تعهد به «تثلیث خط مشی» مشترکند؛ ۱. حذف حوزه عمومی/ دولتی ۲. آزادی عمل کامل شرکت ها ۳. کاهش شدید هزینه خدمات رفاهی و اجتماعی دولت به حدی که از دولت جز اسکلتی باقی نماند. (دکترین شوک/۳۵) @EghtesadeMardomi
پروفسور درخشان نویسنده کتاب «فریب بزرگ» «مردود دانستن رویکرد مکانیکی و روش های ریاضیِ مرتبط با آن که در علم اقتصادِ معاصر رایج است، پیش نیاز اساسی است که بتوان تأثیر عوامل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در نظریه پردازی و تحلیل سیاست گذاری های اقتصادی را در نظر گرفت. ما بر این عقیده ایم که اتخاذ چنین موضع خردمندانه، سر آغاز کشف اقتصاد اسلامی است.» (فریب بزرگ، ص۴۵) @EghtesadeMardomi
پروفسور درخشان نویسنده کتاب «فریب بزرگ» چهار ویژگی به شرح ذیل که در علم اقتصاد جدید کاملا مغفول است، محور اصلی در طراحی سیاست های اقتصادیِ اسلامی را تشکیل می دهد. الف- در نظر گرفتن روابط متقابلی که بین ابعاد اقتصادی و غیر اقتصادی وجود دارد. ب- استقاده از سیستم ارزش ها و اصول اسلامی به مثابه معیار بهینگی برای به دست آوردن سیاست های بهینه اقتصادی. ج- اطمینان خاطر از سازگاری چنین سیاست های بهینه اقتصادی با سیاست های مشابه اجتماعی و سیاسی و فرهنگی. د- برخورداری (سیاست های اقتصادی) از توانمندی برای تقویت سیاست های غیراقتصادی و به عکس (فریب بزرگ، ص۴۵) @EghtesadeMardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قسمت دوم 2⃣ سه دقیقه با خانم نائومی کلاین نویسنده کتاب «دکترین شوک» @EghtesadeMardomi
شاید باورتان نشود اما این پرت و پلاها را پدر علم اقتصاد گفته و مسعود نیلی هم به همینها استناد میکند: آدام اسمیت میگوید: فرد ثروتمند بیشتر از شکمش نمیتواند بخورد و مواهب ثروتش به کارگرانی که برایش کار میکنند می‌رسد. اسمیت به این میگوید دست نامرئی که منجر به عدالت می‌شود! حالا هم به همین حرف استناد میکند و میگوید: آحاد جامعه وقتی در پی کسب منافع و مطلوبیت‌های خود هستند و تصمیمات اقتصادی را بر اساس خواسته‌ها و اهداف خود اتخاذ می‌کنند خودبه‌خود در مسیر ایجاد یک نظام اقتصادی کار آمد و بهینه گام بر می‌دارند. اسمیت در توضیح چگونگی این فرایند از اصطلاح دست نامریی (Invisible hand) استفاده می‌کند. وقتی فردی در پی کسب خواسته‌ها و اهداف خود عمل می‌کند دست نامریی موجود در نظام بازار آزاد و رقابتی باعث می‌شود منافع جمعی به بهترین صورت تحقق یابد و این تحقق منافع کل جامعه، به مراتب بیش از وقتی است که افراد آگاهانه در صدد منفعت رساندن به جامعه باشند. دست نامرئی در واقع یک نظریه فلسفی در باب چگونگی هماهنگی منافع فردی و منافع جمعی است... وضع امروز دنیا که نتیجه همین تفکر است را هم می بینیم. ده نفر به اندازه سه میلیارد نفر ثروت دارند و میلیاردها نفر زیر خط فقر زندگی میکنند 💠 @h_abasifar
سؤالی را از استاد درخشان بدین شرح پرسیدم که چنانچه بپذیریم علم اقتصاد متعارف چیزی جز اقتصاد علم نما نیست، آیا می توانید مثالی بزنید که کاشف از علم اقتصادی باشد که جنابعالی آن را واقعی می دانید. پاسخ ایشان به شرح ذیل است. «اگر ما علم اقتصاد متعارف را اقتصاد علم نما می دانیم، بدین سبب است که وجه اقتصادی را از حیات اجتماعی چند وجهی در عینیت به صورت مجرد یا انتزاعی جدا می کند و آن را فاقد مبانی ارزشی پنداشته و در کنار سایر علوم فیزیکی قرار می دهد و با روش های ریاضی به تحلیل مسائل اقتصادی و طراحی سیاست گذاری های اقتصادی می پردازد. در چنین وضعی کاربرد اقتصاد «علم نما» در تنظیم امور اقتصادی مسلمانان که باید بر مبنای ارزش های الهی باشد، کارایی خود را از دست خواهد داد. زیرا نه می تواند با معیارهای ارزش های اسلامی تأثیر سیاست های اقتصادی بر ابعاد سیاسی و فرهنگی و اجتماعی را بررسی کند و نه آنکه قادر است از ابتدا نقش عوامل سیاسی و فرهنگی و اجتماعی در طراحی سیاست های اقتصادی را مد نظر قرار دهد. مطالعات اقتصادی به شرطی علمی است که مجموعه تأثیر و تأثر پیش گفته، اساس تحلیل های اقتصادی باشد. متأسفانه تاکنون پیشرفت های چشمگیری در ساختن علم اقتصاد واقعی نداشته ایم. زیرا که نوعاً جامعه مدرسان و پژوهشگران و دانشجویان اقتصاد در کشور ما، همچون سایر کشورهای سرمایه داریِ لیبرال، سال هاست در چارچوب اقتصاد متعارف که تک بعدی است، زندانی اند و علاقه ای به رهایی از این زندان ندارند. ایشان علم اقتصاد را علمی می دانند همچون علوم مهندسی که فاقد مبانی ارزشی است و ربطی به نظام های اسلامی و غیر اسلامی ندارد. از دیدگاه اینجانب، نخستین گام اساسی برای شناخت اقتصاد اسلامی این است که ظهور ارزش های اسلامی در تعادل سیاست های اقتصادی با حوزه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی را متجلی کنیم. تأکید مقام رهبری در ضرورت پیوست عدالت و پیوست فرهنگی برای هر سیاست اقتصادی نمونه بارزی از حرکت به سمت اقتصادی است که آن را اقتصاد اسلامی می نامیم که از دیدگاه اینجانب همان علم اقتصاد واقعی است. (فریب بزرگ، صفحه ۴۵/پاورقی) @EghtesadeMardomi
هدایت شده از رهام مدیا
📚 "در اقتصاد اسلامی به تمام خواسته‌های انسان توجه می‌شود نه فقط به خوراک و پوشاک و مسکن و نظایر آن؛ به خواسته‌های رقیق‌تر و لطیف‌تر هم توجه باید بشود." ✍️ شهید بهشتی ⚜️ رهام، رسانه اقتصاد مردمی 🎬 @raham_media
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
کتاب قدرت و پیشرفت روانه بازار نشر شد در این کتاب به مسائل روز اقتصاد ایران نظیر مدل مطلوب برای اقتصاد ما، نظام برنامه‌نویسی کشور، استقلال بانک مرکزی، ریشه‌های سقوط ارزش پول ملی، خصوصی‌سازی‌ها، الگوی مشارکت مردم در اقتصاد، نرخ ارز، رمزارزها، بورس، توافق راهبردی با چین، رابطه قدرت نظامی و پیشرفت اقتصادی، تغییر نظم جهانی، توافق پاریس، FATF و... پرداخته‌ام. از طریق لینک اختصاصی زیر، می‌توانید این کتاب را با ۱۱ درصد تخفیف خریداری کنید. https://bookroom.ir/fb/22616
«هر مصوبه ای که شما تصویب می کنید، هر لایحه ای که در دولت تنظیم می کنید، هر بخشنامه ای که خود شما در دستگاه خودتان صادر می کنید، یک پیوست عدالت باید داشته باشد. این روش، این کار، این دستور ضربه ای به عدالت نزند و طبقات مظلوم را پایمال نکند. این مراقبت باید همیشه وجود داشته باشد. « دیدار با اعضای دولت سیزدهم،۶/۶/ ۱۴۰۰» مقام معظم رهبری پروفسور درخشان: اگر تاکنون الگویی برای طراحی و اجرای پیوست های پیش گفته تدوین نشده است، دلیل این کاستی را نباید در قصور یا تقصیر مدیران ارشد دانست، بلکه ضروری است برای یافتن ریشه آن به ماهیت اقتصادِ علم نما مراجعه کرد که با هر پیوستی که ریشه در مبانی ارزشیِ اسلامی دارد در تعارض است. اقتصاد متعارف یا علم اقتصاد علم نما بر مبنای ماتریالیسم استوار است. ظهور این مبنا در روبنای اقتصادی مانند شبکه بانکی و بازار سرمایه و اصالت ربا و حاکمیت صاحبان قدرت اقتصادی در مدیریت بازارهای آزاد و رقابتی و جز اینها که همگی بر محور اصل تکاثر سرمایه شکل گرفته است، در سازگاری کامل با مبانی نظام های سیاسی و اجتماعی و فرهنگیِ کشورهایی است که تحت سلطه سرمایه داری لیبرال قرار دارند. در چنین وضعی نمی توان انتظار داشت که پیوست عدالت و پیوست های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی برای برنامه ها و سیاست گذاری های اقتصادی که مبنای ارزش های اسلامی بنا شود به تحقق برسد. حاصل آنکه از دیدگاه اینجانب علم اقتصادی که با پیوست عدالت و پیوست های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی«ذاتا» بیگانه باشد، همان اقتصاد علم نماست که متأسفانه بر دانشکده های اقتصاد حاکم شده است. (فریب بزرگ، ص۴۵) @EghtesadeMardomi